Det store Alaskaeventyr

Den ultimative rejse til den store nordamerikanske vildmark. En uges krydstogt langs kysten kombineret med rundrejse til nationalparker og indianerlandsbyer

Alaska. Alene navnet sætter gang i de indre billeder af guldgravere, gletsjere, grizzlybjørne og uendelige historier om vovemod og eventyrlyst. På denne storslåede rejse gennem USA’s største delstat er eventyret naturligvis også i fokus, men vi kan samtidig glæde os over en komfort, der ligger milevidt fra datidens rejser.

Vi oplever både de enestående naturscenerier fra søsiden, hvor vi sejler tæt på land, og drager på opdagelse i vildnisset. Den første del af rejsen er med krydstogtskibet Celebrity Millennium, der tager os ind mellem de tusinde øer i Alaskas Inside Passage.

Vi passerer dramatiske mure af is, der brækker af gletsjerne og bliver til isbjerge i det dybblå vand, og vi stifter bekendtskab med guldgraverbyer, nationalparker, totempæle og et dyreliv så rigt, at det næppe ses mange andre steder på kloden. På rejsen har vi gode chancer for bl.a. at se elge, bjørne, hvidhovedede havørne og hvaler, der fredeligt duver i bølgerne.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Vancouver, Canada. Check-in på hotel
Dag 2 Vancouver. Byrundtur og afsejling
Dag 3 The Inside Passage, Alaska. Naturskøn sejlads gennem strædet
Dag 4 Ketchikan, totempælenes hovedstad
Dag 5 Icy Strait Point, fiskerbyen i ødemarken
Dag 6 Juneau, den lille statshovedstad på kanten af isfjeldet
Dag 7 Skagway. Guldgravere og guldfeber
Dag 8 Hubbardgletsjeren. Sejlads ved Alaskas længste isflod
Dag 9 Seward. Krydstogt slut, videre med bus til bjergbestigerlandsbyen Talkeetna. Exit-gletsjeren, gondoltur til Mount Alyeskas top (387 km)
Dag 10 Talkeetna – Denali Nationalpark. Togrejse med Alaska Railroad Gold Star gennem vildnisset (245 km)
Dag 11 Denali Nationalpark. Tundravildnis og dyresafari
Dag 12 Denali – Fairbanks. Med hjuldamper ad Chenafloden, indianerlandsby og introduktion til de små bush-fly (200 km)
Dag 13 Fairbanks. Byrundtur: universitetet, julemandens hus og fuglereservat
Dag 14 Fly Fairbanks – Anchorage. Nordamerikas travleste lufthavn for vandflyvere og den historiske bymidte (580 km, med fly)
Dag 15 Tid på egen hånd og hjemrejse
Dag 16 Ankomst til København

Celebrity Millennium

Celebrity Millennium er et af rederiets Celebrity Cruises mellemstore skibe med plads til 2.000 passagerer

Om bord på det elegante skib kan du nyde faciliteter som pool, spa, fitnesscenter, kasino og det helt nye koncept Celebrity iLounge, hvor du har mulighed for at benytte dig af iMac-computere med internetadgang døgnet rundt. Her kan du også deltage i de såkalde iLearn-kurser, hvor du kan blive klogere på det sidste nye inden for fotografi og video.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
39.998,–
København
OBS. Programmet på denne afrejse varierer en smule fra den, du har valgt. Klik på datoen for at skifte til det tilhørende program.
42.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Vancouver, Canada. Check-in på hotel

Vi letter fra København og flyver til Vancouver. Efter ankomsten indlogeres vi på hotel og kan hvile ud efter rejsen.

Dag 2
Vancouver. Byrundtur og afsejling Afsejling kl. 16.30
Vores skib Celebrity Millennium

Vancouver er en af det amerikanske kontinents smukkest beliggende byer, og på dagens sightseeingtur er der god tid til at få et indtryk af den charmerende by. Højdepunkterne tæller Stanley Park, Chinatown, den hyggelige gamle bydel Gastown med de smukke victorianske bygninger, Queen Elizabeth Park og English Bay-strandene.

Vancouver ligger, ligesom San Francisco, i et bakket terræn, der sammen med de mange broer giver en flot udsigt over havet, små bugter og selve byen. Få andre canadiske byer har et tilsvarende udbud af seværdigheder og attraktioner. Først på eftermiddagen kører vi til havnen, hvor vores dejlige skib, som skal sejle os til Alaska, ligger ved kaj. Vi går om bord og kan nyde den smukke udsejling fra Vancouver, inden vi spiser vores første middag om bord.

Dag 3
The Inside Passage, Alaska. Naturskøn sejlads gennem strædet
Spændende hvad man kan få øje på

The Inside Passage løber gennem den sydøstlige del af Alaska. De lokale kalder også The Inside Passage for Panhandle. Det er den smalle strimmel af staten Alaska, hvor øer, fastland, kystsamfund og bjerge mødes. Passagen går fra den canadiske grænse i syd til starten af bugten lige over Juneau og Skagway i nord.

Øerne på den vestlige side af området giver god beskyttelse mod Stillehavets til tider barske vejr, og havnebyer som Ketchikan ligger mere eller mindre i læ, så man undgår for store bølger og medfølgende søsyge.

Regionen har et rigt dyreliv, i særdeleshed i havet, og der er mange smukke naturscenerier. Alaska er i det hele taget kendetegnet af en imponerende natur. Husk derfor at gå en tur op på dækket, og tag gerne en kikkert med, for der er ikke mange steder på kloden, hvor en dag på havet er så kærkommen.

Dag 4
Ketchikan, totempælenes hovedstad Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 15.00
Totempæle bruges som udsmykning eller mindesmærker

Det er ikke længe siden, den lille by Ketchikan var et råt og eksotisk skæringspunkt mellem kulturer. Mange kom hertil for at tjene store penge på træfældning i Alaskas enorme skovråder. Men på bare 15 år er byen blevet forvandlet til et turistcentrum, der har fået slebet kanterne af, og nu er det i særlig grad byens charme og områdets natur, som bringer besøgende til. I sommerhalvåret knejser de hvide krydstogtskibe højt over Ketchikan som nyanlagte, moderne bygninger på strøggaden Front Street. Når gangbroerne sænkes, strømmer passagererne ud i den lille by, for bare nogle timer senere at forlade de snoede gader igen.

De fleste besøger museet South Alaska Discovery Center, der viser områdets spændende natur og kultur. Her introduceres man til nationalskoven Tongass, hvor mennesker har levet i pagt med naturen i tusinder af år.

Ketchikan er også fyldt med totempæle. Her er mere end 80 fordelt over hele byen, så man kan dårligt bevæge sig tre skridt uden at få øje på en. Husk regnfrakken i dag. Ketchikan er et af de vådeste steder på jorden, hvor den årlige mængde nedbør kan opgøres i meter.

Dag 5
Icy Strait Point, fiskerbyen i ødemarken Ankomst kl. 10.00, afsejling kl. 20.00
Oplev pukkelhvalen på tæt hold

Ved krydstogthavnen Icy Strait Point ligger Hoonah, den største bosættelse for tlingit-indianere i Alaska. Her har indbyggerne gennem generationer levet ved havet, der har været rigt på pukkelhvaler og spækhuggere, havoddere, helleflyndere og stillehavslaks. Det er stadigvæk muligt at se hvaler fra kysten.

I Hoonah kan man besøge byens konservesfabrik, som igennem årtier har dannet livsgrundlag for mange af indbyggerne. Fabrikken blev grundlagt i 1930, og den er blevet restaureret, så besøgende kan få indblik i livet her og i Alaskas historie. En anden mulighed er at tage med helikopter hen over landskabet eller vandre i naturen og spejde efter nogle af områdets mange dyr. Det er også oplagt at slappe af på en lokal restaurant og prøvesmage stedets specialiteter.

Rejselederen kommer gerne med forslag til, hvordan dagen kan tilbringes og hjælper med tilmeldinger til skibets udflugter (betales om bord på skibet).

Dag 6
Juneau, den lille statshovedstad på kanten af isfjeldet Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 20.30
Storslået natur i Juneau, Alaska

Området ved Juneau har næsten alt det, som Alaska kan byde på: spektakulær natur, fantastisk dyreliv og kilometer efter kilometer af uberørt ødemark væk fra de små isolerede kystsamfund, der tjener som byer i Alaska. Denne stat, som er adskilt fra det øvrige USA, blev købt af Rusland i 1867. Prisen var 7,2 millioner dollars.

Juneau er Alaskas hovedstad, og her bor næsten halvdelen af det sydøstlige Alaskas 75.000 indbyggere. Byen ligger på kanten af det enorme isfjeld af samme navn. Her er mere end 40 store gletsjere og 100 mindre, og bare få kilometer fra centrum ligger Mendenhall Glacier, som nok er den lettest tilgængelige gletsjer i Alaska. Her kan man komme helt tæt på gletsjeren, og det er bestemt en oplevelse, man bør unde sig selv.

Kysten ved Juneau er i sig selv overmåde rigt på dyreliv. Her er for eksempel 700 kilo tunge brune bjørne og 20 meter lange pukkelhvaler. Den varme japanske strøm, der luner kystvandene, fører også millioner af laks med sig hvert år. De kommer hertil for at gyde i de mange tusinder af mindre vandløb.

Livet i byen er væsensforskelligt sommer og vinter. Om sommeren flokkes turisterne for at opleve storbyen i ødemarken, mens politik er i højsædet om vinteren. Og året rundt har indbyggerne den store udendørs legeplads at boltre sig på med gode muligheder for blandt andet trekking, jagt og fiskeri.

Dag 7
Skagway. Guldgravere og guldfeber Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 16.00
I ødemarken

Før guldfeberen i 1897 var Skagway og spøgelsesbyen Dyea, der ligger få kilometer derfra, små udørkner i en uendelig vildmark. Det var først, da kaptajnen, forretningsmanden og minearbejderen William Moore ankom til mundingen på Skagwayfloden i 1887, at der begyndte at ske en enorm udvikling.

Moore var af den opfattelse, at floden var den oplagte transportvej ind til potentielle guldforekomster i ødemarken, så han opførte en bjælkehytte, et savværk og et værft. Men da guldfeberen kom til Skagway i 1897, voksede byen så hurtigt, at Moores planer blev forkastet, og han blev nærmest smidt ud af byen af landmåleren Frank Reid, som senere kom til at spille en fremtrædende rolle i Skagways dramatiske historie.

Under guldfeberen, som varede fra 1897-1898, anslår man, at mere end 80.000 mennesker kom forbi Skagway, og det var på alle måder Det Vilde Vesten. En af dem, der kom hertil, var Jefferson Randolph Smith, den mest berygtede forbryder i Alaskas historie. Han havde en hær af voldsforbrydere og plattenslagere i ryggen, og selvom det næppe er mange af de hundreder af historier om ham, der er sande, så oprettede han rigtigt nok en telegrafstation, så guldgraverne kunne sende penge hjem – vel at mærke længe inden Skagway fik en telegraflinje!

Til sidst fik indbyggerne nok, og føromtalte Frank Reid endte i ildkamp med Smith. Smith blev dræbt, og Reid døde fire dage senere af sine skudsår. De ligger begge begravet på kirkegården Gold Rush Cemetery, som ligger lige uden for byen.

I dag er her anderledes fredeligt, men mange besøgende vil alligevel gerne mærke suset ved at begive sig ud i ingenmandsland i ødemarken. Den absolut smukkeste og bedste måde at gøre det på er en tur med jernbanen White Pass and Yukon Railway ind i bjergene til den canadiske grænse og tilbage.

Turen arrangeres af skibet og kan bestilles og betales om bord. Sørg endelig for at bestille turen kort tid efter ombordstigning, for billetterne kan blive udsolgt relativt hurtigt. Rejselederen hjælper naturligvis gerne med det praktiske.

Dag 8
Hubbardgletsjeren. Sejlads ved Alaskas længste isflod Naturskøn sejlads fra kl. 7.00 – 11.00
Hubbardgletsjeren er den længste isflod i Nordamerika

I dag nyder vi den spændende sejlads forbi Hubbardgletsjeren, Nordamerikas længste isflod. Gletsjeren er den mest aktive i Alaska og har derfor fået kælenavnet ”den galoperende gletsjer”. Dens bevægelser har hele to gange resulteret i, at den midlertidigt dannede en naturlig dæmning, der afskar fjorden Russell fra bugten Disenchantment Bay. Det enorme vandtryk, der langsomt blev opbygget fra fjorden, bevirkede, at isdæmningen til sidst eksploderede, og det endte i et sandt ishelvede.

Gletsjerens udspring ligger på bjerget Mount Logan dybt inde i Alaska, og på dens vej mod havet høres høje brag, når den kælver og skubber sig hen over landskabet. Skønheden er ganske enkelt enestående med fænomenale blå nuancer, som kan ses selv på lang afstand. Men det er, når vores skib nærmer sig den tårnhøje mur, at gletsjeren virker særligt imponerende. Selv på dækket af et stort krydstogtskib føler man sig som en dværg, når den 100 meter høje mur af is kommer tæt på.

Hvis vi er heldige, ser vi fugleliv og sæler, som hviler på de små isbjerge, vi kommer forbi. Chancerne er der også for at se havoddere boltre sig i vandet, brune bjørne på jagt efter føde, og elge og hjorte, der strejfer omkring. Det handler bare om at have øjnene med sig.

Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at gøre landgang her.

Dag 9
Seward. Krydstogt slut, videre med bus til bjergbestigerlandsbyen Talkeetna. Exit-gletsjeren, gondoltur til Mount Alyeskas top (387 km) Ankomst kl. 5.00
Familiehygge i Alaska

I dag ankommer vi til den maleriske havneby Seward, som har valgt det måske lidt prangende motto "Alaska starter her". Men sandt er det, at Seward er porten til nationalparken Kenai Fjords, som er en guldgrube af naturrigdom. Det er nu tid til at forlade skibet og fortsætte videre over land på vores færd gennem Alaska. Vi bliver hentet i bus på kajen, og så går det mod Exit-gletsjeren, hvor vi kommer helt tæt på det iskolde element. Det er for øvrigt den eneste gletsjer i nationalparken, som kan nås i et motorkøretøj.

Vi fortsætter mod bjerget Mount Alyeska. Aleut-ordet Alyeska betyder ”det store land”, og det er bestemt ikke nogen underdrivelse. Vi tager en tur med gondolen op på bjergets top, og hvis vejret er med os, har vi en slående udsigt over floden Turnagain Arm og den frodige regnskov nedenfor.

Sidst på dagen ankommer vi til Talkeetna, som er udgangspunktet for bjergbestigere, der ønsker at prøve kræfter med Talkeetna, Alaska. Bjerget er hele 6.168 meter højt, hvilket langt overgår de højeste tinder i Europa, og toppen er altid klædt i et tykt snedække.

Vi holder os dog en smule på afstand og kan nøjes med at beundre bjerget fra vores hyggelige bjergbestigerlandsby, 106 meter over havets overflade, hvor vi også overnatter.

Dag 10
Talkeetna – Denali Nationalpark. Togrejse med Alaska Railroad Gold Star gennem vildnisset (245 km)
Billedskøn togrejse gennem Alaskas imponerende natur

Vi bliver hentet om morgenen på hotellet og kører til togstationen i Talkeetna, som næppe er meget mere end et trinbræt. Men hvor uanselig stationen end er, desto mere imponerende er den togtur, vi i dag skal ud på. Vi kan se frem til små fire timers billedskøn togrejse gennem Alaskas imponerende natur. Det er bare at læne sig tilbage i sæderne i panoramavognene og nyde naturen, når toget glider fremad, som var vi opdagelsesrejsende i en svunden tid.

Midt på eftermiddagen kommer vi frem til Denali Nationalpark, hvor tårnhøje spir af granit og sneklædte tinder tager imod os. Det er et prægtigt skue, og adskillige klipper ligner forstenede kæmper.

Horisonten domineres af Nordamerikas højeste bjerg, Mount McKinley, der fra efteråret 2015 kaldes ved sit oprindelige navn Mount Denali, og som første gang blev besteget i juni 1913. Vi nyder synet og forbereder os på morgendagens oplevelser, når vi gæster besøgscenteret og hører om nationalparkens natur og historie, inden vi tager til hotellet og checker ind.

Dag 11
Denali Nationalpark. Tundravildnis og dyresafari
Den spektakulære Denali Nationalpark

Det er ikke kun Mount Denali, der gør Denali Nationalpark så spektakulær. Parken er også hjemsted for 37 arter af pattedyr, der spænder fra los over murmeldyr til dallfår, ræve og sneskoharer. Derudover er her cirka 130 fuglearter, herunder den imponerende kongeørn. Der er dog i særdeleshed fire dyr, som tiltrækker sig opmærksomhed: elg, det nordamerikanske rensdyr caribou, ulv og den brune bjørn eller grizzlybjørnen.

Vi tager på heldagsudflugt i tundravildnisset, og her gælder det om at være årvågen. Der er nemlig gode chancer for at se mindst et par stykker af nationalparkens ”Big Four”.

Vi overnatter igen ved indgangen til nationalparken og hviler ud, så vi kan være klar til endnu flere Alaskaeventyr.

Dag 12
Denali – Fairbanks. Med hjuldamper ad Chenafloden, indianerlandsby og introduktion til de små bush-fly (200 km)
Billedskønt i Alaska

Om morgenen forlader vi Denali-området og sætter kursen mod Alaskas indre og Fairbanks, Alaskas næststørste by. Herfra kommer man dybere ind i vildmarken.

Efter ankomst ved middagstid skal vi på en afslappende tur med hjuldamper på Chenafloden. Floden har sit udspring i bjergkæden White Mountains, cirka 160 kilometer fra Fairbanks, og det er en smuk oplevelse at bevæge sig af sted i roligt tempo på den stille flod, mens hjulet pisker bag os. Her får man virkelig oplevelsen af, hvordan det må have været for guldgraverne at drage ud i ødemarken mod det ukendte.

Undervejs besøger vi en indianerlandsby og får også en demonstration af, hvordan bush-fly fungerer. De små fly er livsvigtige for transporten af mennesker og varer til Alaskas afsidesliggende områder. I et område så enormt, og hvor der næsten ikke eksisterer landbaseret infrastruktur, binder disse fly ødemarkens små bosættelser sammen. Vi hører om udfordringerne og transporten, men flyver dog ikke med i denne omgang.

Vi overnatter i Fairbanks og er nu klar til at se nærmere på byen i morgen.

Dag 13
Fairbanks. Byrundtur: universitetet, julemandens hus og fuglereservat
Vi kan være heldige at se ørne

At Fairbanks er så relativt stor som den er, skyldes blandt andet jernbanen, motorvejen, universitetet, militærbaserne og olieledningen The Trans-Alaska Pipeline. Olieledningen blev bygget i 1974-1977 i kølvandet på oliekrisen i 1973, hvor prisen på olie steg voldsomt i USA og resten af verden. Her stod det klart, at ville man ikke være afhængig af olieprisen på verdensmarkedet i nær samme grad som tidligere, måtte man opnå en langt højere grad af selvforsyning.

Vi tager på en spændende byrundtur, hvor vi blandt andet skal se Creamer’s Field. Det er et 800 hektar stort fuglereservat, som har et interessant besøgscenter. Vi kommer også en tur forbi julemandens hus, Santa Claus House, hvor der er salg af amerikansk julepynt hele året rundt. Ved University of Alaska ser vi Museum of the North, der blandt andet fortæller om guldgraveræraen. På museet kan du se statens største guldudstilling og fordybe dig i en udstilling om The Trans-Alaskan Pipeline.

Dag 14
Fly Fairbanks – Anchorage. Nordamerikas travleste lufthavn for vandflyvere og den historiske bymidte (580 km, med fly)
Brune bjørne på jagt efter føde

Så er det blevet tid til at forlade Fairbanks, og i lufthavnen venter vores jetfly mod Anchorage.

Efter ankomsten til Anchorage kører vi på byrundtur og kommer blandt andet forbi Lake Hood, som er Nordamerikas travleste lufthavn – for vandflyvere. Her letter og lander en tilsyneladende uendelig strøm af fly fra nord, syd, øst og vest med mennesker og varer, som skal til og fra Anchorage. Nyd synet af, hvor legende let det foregår og forestil dig, hvor mange fly der skal til for at fragte de mange tons hver eneste dag.

Vi ser også Anchorages historiske bymidte og hører om det altødelæggende jordskælv i 1964, som jævnede det meste af byen med jorden.

Om aftenen spiser vi en hyggelig afskedsmiddag, for vores store Alaskaeventyr er nu ved at være ved vejs ende.

Dag 15
Tid på egen hånd og hjemrejse

 Vi spiser morgenmad i ro og mag, og herefter er der lidt tid at tage på opdagelse i i Anchorage på egen hånd. Lige efter frokosttid drager vi mod lufthavnen.

Dag 16
Ankomst til København

Vi lander i Danmark med masser af ferieminder i kufferten fra det nærmest ubegribeligt smukke nordamerikanske vildnis.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 39.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse/-kahyt
Indvendig enkeltkahyt kr. 14.398,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for opgradering af dobbeltkahyt

  • Tillæg for udvendig kahyt med vindue kategori 8 kr. 3.398,-
  • Tillæg for balkonkahyt kategori 2C kr. 9.398,-

Tillæg for opgradering af enkeltkahyt

  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt med vindue kategori 8 kr. 21.198,-
  • Tillæg for enkeltkahyt med balkon kategori 2C kr. 33.198,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Vancouver og Anchorage – København med mellemlanding
  • Indenrigsflyvning Fairbanks – Anchorage
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen
  • 1 nat på hotel i Vancouver i delt dobbeltværelse
  • 8 dages krydstogt med Celebrity Millennium (4 ½*) i delt indvendig dobbeltkahyt
  • 6 nætter på hotel i Alaska (4*) i delt dobbeltværelse
  • Udflugter og entréer jf. program
  • Helpension på krydstogtskibet
  • Morgenmad dagligt øvrige dage
  • Kaffe, te og isvand på krydstogtskibet
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (værdi kr. 600,- pr. person)
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Tillæg for udvendig eller balkonkahyt
  • Tillæg for enkeltværelse/-kahyt
  • Øvrige måltider
  • Øvrige drikkevarer
  • Drikkepenge til lokale chauffører, guider samt stuepiger på hotellet (beregn ca. 4 USD pr. person pr. dag)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”
  • Gebyr for indrejseregistrering til Canada (eTA, ca. 7 CAD).

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Drikkepakke på krydstogtet

Hvis du opgraderer til en udvendig kahyt eller højere kahytskategori, får du en Classic drikkevarepakke under hele krydstogtet. Pakken har en værdi af ca. kr. 365,- pr. person pr. døgn og inkluderer udvalgte ikke-alkoholiske drikke, øl, vine (pr. glas), cocktails og husets spiritus – alt ad libitum. Se detaljeret liste over drikkevarer her: https://secure.celebritycruises.com/celebrity/media/celebrity/shared_assets/pdf/Classic-Premium-Bev-Pckgs.pdf 

 

Hvordan er kahytterne på krydstogtskibet?

Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med minibar (mod betaling) og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.

Balkonkahyt
Kategori 2C, dæk 6. Udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.

Udvendig kahyt med vindue
Kategori 08, dæk 2. Udvendig kahyt med vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.

Indvendig kahyt
Kategori 11, dæk 2. To enkeltsenge eller dobbeltseng.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen.

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA
De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Før afrejse

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning. I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.

ESTA – indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på esta.cbp.dhs.gov. Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa.3

eTA - indrejsetilladelse til Canada

Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2 
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på
http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Rated 5 out of 5 by from En anderledes ferie - Alaska august 2016 Det ville være det allernemmeste blot at lade de flotte stjerner, som vi tildeler denne rejse i skemaet nedenfor, tale for sig selv. Men stjernerne er jo kun udtryk for, at vor tur til Alaska var særdeles vellykket og veltilrettelagt. Stjernedrysset siger intet om, hvorfor netop denne rejse er en af de allerbedste blandt de mange, min mand og jeg - hver for sig eller sammen - har haft gennem et langt liv eller om, hvorfor vi varmt vil anbefale andre at tage netop med Albatros til Alaska. Det er ikke nok at sige, at Alaska viste os alt det, som vi på forhånd havde ønsket os - og mere til. Heller ikke nok, at rejsebrochuren ikke overdrev de oplevelser, vi havde i vente: en ubeskriveligt smuk natur, vilde dyr i egne omgivelser og et lille, men spændende, indblik i den historie og den kultur, der knytter sig til Alaska, hvad enten udgangspunktet er de oprindelige folk, guldgraverne eller amerikansk nutidshistorie. Der må mere til. Det var intet mindre end genialt, at rejsen var delt næsten ligeligt mellem et cruise på havet og en rejse - med bus, tog og fly - mellem flere destinationer på land. To vidt forskellige rejsemåder, med vidt forskellige udfordringer og med vidt forskelligt fokus. Selvom skibet - som andre store cruiseskibe- var en sejlende by med alle moderne faciliteter: restauranter, barer, stort teater, swimmingpools, spa, fitness, butikker- havde vi alligevel ro til at komme os over den lange rejse og et lettere jetlag ,til at kunne nyde at vort midlertidige hjem og seng var inden for rækkevidde, nyde at vi rejste mange, mange sømil uden at skulle pakke ud og ind, at kunne komme i land et nyt sted næsten hver dag og blandt andet opleve små beboede flækker – og landets hovedstad -, at se laksene springe op til gydestedet i Ketchican, at kunne tage et tog i guldgravernes fodspor, at spise frisk kogte kingcrabs på kajen i Icy Strait Point, komme på spækhugger og hval safari, se amerikanske ørne på rede, i luften og på jagt over vandet, møde nogle af de lokale beboere og meget, meget mere, herunder sidst, men ikke mindst, at få den store oplevelse at se Hubbard Gletscheren. Til sidste øjeblik troede vi, at den ville forblive indhyllet i tåge, men pludselig lettede tågen, og vi fik lov til at se et af naturens mesterværker, glitrende i hvidt og blåt med en overdådighed af turkis og grønne nuancer. Og kaptajnen –som vort lille selskab for resten takket været vor guide havde fået lov til at møde på broen allerede den første dag ombord - var i det gavmilde hjørne og lod kæmpeskibet langsomt dreje 360 grader rundt – og det ikke mindre end 5 gange – medens vi så åndeløst ind mod land og så – og ikke mindst hørte- kæmpebræen kælve. Sikke nogle oplevelser. Da skibsrejsen var slut, og vi gik fra borde i Seward, var det den almindelige opfattelse blandt os ”Albatrossere”, at nu havde vi oplevet så meget, at det ikke havde gjort noget, hvis rejsen skulle slutte her. Ligegyldigt hvad vi efterfølgende ville komme til at se og opleve, ville det være rent antiklimaks. Men sådan var det ikke. Tværtimod. Forude ventede nye eventyr, der var fuldt på højde med de, vi havde oplevet i forbindelse med vor rejse på havet. Først endnu en gletcher, derefter endnu en smuk togrejse, så i åndeløst tempo: en vidunderlig naturpark, Mt. Denali uden en sky, bjørne, rensdyr, moose i deres rette omgivelser, spændende museumsbesøg, flere totempæle og sågar noget så kitchet som et besøg i julemandens hus og masser af andet, før vi endelig til slut kunne tage flyet fra Fairbanks til Anchorage, hvor vi gik en allersidste tur med vor rejseleder og for sidste gang sugede til os af hans viden. Det var en fantastisk rejse-og det ville den for resten også have været, selvom vi ikke havde været lige så heldige med vejret, som vi var. Den var veltilrettelagt og med oplevelserne serveret i rette tempo. Stor ros og tak til jer i Albatros’ hovedkontor, der har sørget for at alting kunne fungere. Stor tak til vore søde, sjove, hyggelige og videbegærlige medrejsende, som gjorde de vidunderlige oplevelser endnu bedre. Men allermest tak til vor utrolige rejseleder, Jesper. Han gjorde rejsen til en helt ekstraordinær oplevelse. Udover et øje på hver finger og et udpræget servicegen – som han forvalter med myndighed, charme, megen humor og empati - besidder han ikke mindst en ufatteligt stor og særdeles velfunderet viden om amerikanske forhold og om indiansk kultur, en viden, som han med en sjælden evne til at formidle lod os få del i. Én ting var at se og opleve de ting, vi gjorde, men at vi fik lov til også at opleve dem gennem Jespers briller, gjorde rejsen helt unik - og os meget klogere. Bedre rejseleder gives bare ikke. Jo, min mand og jeg rejser meget gerne med Albatros igen – og skulle Jesper kunne blive vor guide på ny, er rejsemålet for resten ligegyldigt: vi ved, at vi vil få en spændende oplevelse, at vi vil komme meget klogere hjem, end da vi rejste ud og at vi igen vil have oplevet en rejse, der bygger på en perfekt syntese af de tre vigtige H’er - Hjerte, Hjerne og Holdning -som der står i Albatros’ motto. Holte, august 2016 Karen-Anke Tørring .
Date published: 2016-08-31
Rated 5 out of 5 by from EN DEJLIG TUR TIL ALASKA DET VAR EN UTROLIG TUR VI HAVDE TIL ALASKA OG IKKE MINDST TAKKET VÆRE VORES REJSELEDER JESPER.
Date published: 2016-08-21
Rated 5 out of 5 by from En forrygende oplevelse En forrygende oplevelse, veltilrettelagt og med en fantastisk rejseleder
Date published: 2016-08-27
  • y_2016, m_12, d_5, h_20
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_0.0
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_3
  • loc_da_DK, sid_CAROC02, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Anmeldelse af rejsen

Her kan du se anmeldelser fra andre gæster, som har været på turen. Vi håber, du kan bruge deres ærlige meninger, gode tips, ris og ros til at få en idé om, hvad der venter på rejsen – så du kan vælge den helt rigtige tur for dig. Anmeldelserne samles ind af et eksternt firma, som er din garanti for anmeldernes validitet. Læs mere her

Bemærk venligst, at flyselskab, flyrute, hoteller, rejseleder og/eller rejsens rute kan variere fra afgang til afgang, og dermed kan en anmeldt rejse være lidt anderledes end de rejser, som aktuelt er til salg.

Lignende rejser

17CAROC02BDK0806