Oplev Isbjørnenes Rige i den korte polarsommer! Med det 5-stjernede ekspeditionsskib Sea Spirit
SPAR kr. 4.000 d. 3/Natur, natur og atter natur – dette er ganske enkelt drømmerejsen for naturelskere! Albatros har mange års erfaring i at arrangere rejser til Svalbard, som er et af verdens vildeste, smukkeste og mest fascinerende naturområder! Vi glæder os derfor til at kunne tage dig med til dette ørige højt mod nord, som vi oplever ad søvejen – den eneste måde at komme omkring på, da der ikke er veje. Vi sejler med det udsøgte, 5-stjernede ekspeditionsskib Sea Spirit, hvis 60 suiter alle er udvendige, heraf 15 med privat balkon!
Fra skibet har vi første parket til de rå og billedskønne arktiske landskaber med gigantiske gletsjere, smukke fjorde og ubeboede øer. Vi har daglige landgange med zodiac-flåder, hvor vi bl.a. ser nærmere på dyrelivet, vandrer rundt på tundraen og besøger Ny Ålesund – en af verdens nordligste byer.
-
Type Ekspeditionskrydstogt
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Norske kroner
- Dag 1
- København – Longyearbyen, Svalbard
- Dag 2
- Magdalenafjordens gletsjerlandskaber, Virgohamna på Danskøya og gammel hvalfangerstation ved Smeerenburg
- Dag 3
- Lågøy, hvalroskoloni og Kinnvika m. gammel forskningsstation
- Dag 4
- Sejlads i Hinlopenstretet
- Dag 5
- Monacogletsjeren, islandskab i Liefdefjorden og fangsthytten ved Mushamna
- Dag 6
- Ny Ålesund og Signehamna med gammel vejrstation fra anden verdenskrig
- Dag 7
- Den russiske mineby Barentsburg og sejlads i Grønfjorden
- Dag 8
- Longyearbyen og hjemrejse til København
Sea Spirit
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi flyver fra København til Longyearbyen på øen Spitsbergen. Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entrepenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge – både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk.
Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen cirka 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kaldte øerne på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. Navnet hang ved helt op til efter første verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i Svalbardøgruppen.
Ved ankomsten til Longyearbyen kører vi på en lille orienterende byrundtur og hører om byens spændende historie samt nutidens samfund, inden vi kører til havnen og tjekker ind på skibet.
Efter anvisning af kahytterne på skibet vil ekspeditionslederen informere om togtet, skibets daglige og sikkerhedsmæssige rutiner samt sikkerhedsudstyr. Herefter påbegynder vi sejladsen ud gennem gennem Adventfjorden og Isfjorden og sætter kursen nordpå, vest om Prins Karls Forland.
OBS – Vi skal gøre opmærksom på, at sejlruten i vid udstrækning bestemmes af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen skal derfor ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed ikke blive overholdt, selvom vi skulle opleve en uge med højtryk og bragende solskin. Det er vilkårene og charmen, man må leve med på rejser i Arktis – således også på dette togt.
Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn den endelige rute og det endelige dagsprogram undervejs. Hermed sikres det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Endvidere vil vi gerne understrege, at sikkerheden naturligvis har topprioritet på dette togt, og det er til enhver tid kaptajnen, der vurderer, om dele af sejlruten skal lægges om på grund af isforholdene eller andet.
For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn.
Vi befinder os nu i det nordvestlige Svalbard, der i 1973 fik status som nationalpark. Vi tager hul på dagen med en naturoplevelse af de helt store, når vi sejler ind i Magdalenefjorden, som skærer sig cirka ti kilometer ind i landet. Den to til tre kilometer brede Magdalenefjord er omgivet af spidse, sneklædte bjerge og imponerende gletsjere, og vi har første parket til alle herlighederne fra skibet.
Inde i fjorden ligger den lille halvø Gravneset, der fungerede som naturlig havn for de mange hvalfangere fra blandt andet Holland, Spanien og Rusland. De søgte her til Svalbards nordvestlige hjørne fra begyndelsen af 1600-tallet for at fange hvaler og hvalrosser. Ikke længe efter kom også danskere og nordmænd til området. Fangsten blev drevet uden hensyn til naturressourcer, og der gik ikke mange årtier, før de fleste hvaler var forsvundet, og de store sæler var så fåtallige, at videre fangst blev urentabel. Fangsteventyret var således hurtigt ovre, men flere steder på Spitsbergen kan man stadig se spor efter denne hektiske periode – blandt andet her ved Gravneset, hvor ikke færre end 130 hvalfangergrave taler deres eget tydelige sprog om, hvor barsk og farlig en tilværelse, man tidligere havde her.
Vi sejler herefter tilbage gennem Magdelenefjorden og videre til øen Danskøya, der ligger lidt nord for Magdalenefjordens munding. Vi begiver os ind i Danskergattet mellem Danskøya og Amsterdamøya og går i land i bugten ved Virgohamna. Den norske polarfarer Fridtjof Nansen beskrev i 1912 Virgohamna som ”... et øde og uhyggeligt sted, ... en lukket, ugæstfri bugt.” Øde ja, men på en smuk polarsommerdag bestemt hverken uhyggelig eller ugæstfri. Bugten har stor historisk betydning, da man her har fundet resterne af svenskeren Andrées ballonhus, hvorfra han i 1897 fløj af sted i luftballon med kurs mod Nordpolen. Dette blev en skæbnesvanger færd. Tre dage senere styrtede ballonen ned på pakisen, og beretningen om de tre mænds håbløse vandring mod syd er en legende blandt arktiske beretninger. Vi skal gøre opmærksom på, at området er fredet. Generelt gælder det, at vi, når vi går i land, gør det i mindre grupper. Vi sejler derfor i land holdvis i skibets zodiac-flåder, og der må således forventes nogen ventetid på skibet, inden alle har været i land.
Vi sætter herpå kursen videre mod Smeerenburg, hvor vi besøger ruinerne af en gammel dansk-norsk og hollandsk hvalfangerstation fra begyndelsen af 1600-tallet. I den tidligere hvalfangstperiode blev alt forarbejdet i land, hvor man ved hjælp af de store mængder af sibirisk drivtræ udbrændte tran i store ovne. Smeerenburg betyder da også meget passende hvalspæk-by.
I løbet af natten er vi sejlet nord om Spitsbergen og når i dag til rejsens nordligste position. Vi går i land på den lille ø Lågøya, som ligger ud for det nordvestlige hjørne af Nordaustlandet, Svalbards andenstørste ø. Lågøya er bemærkelsesværdigt flad og hjemsted for en stor koloni af hvalrosser. Afhængig af vejrforholdene ser vi enten hvalrosserne fra land eller fra zodiac-flåderne. Hvalrosserne her på Svalbard er af underarten atlantisk hvalros – verdens to øvrige hvalros-underarter er stillehavshvalros og laptevhvalros. Hvalrossernes mest iøjnefaldende træk er naturligvis de karakteristiske stødtænder, som kan blive op til 75 centimeter lange og som gennem årene – ligesom elfenben – har været meget eftertragtede.
Efter vores besøg på Lågøya begiver vi os atter sydover mod Kinnvika, der ligger på Nordaustlandet i den øverste del af Hinlopenstretet – strædet som ligger mellem Spitsbergen og Nordaustlandet.
En stor del af Nordaustlandet er dækket af tre store gletsjere, hvoraf den største – Austfonna – er verdens tredjestørste indlandsis efter Antarktis og Grønland. Resten af øen består af tundra. Rent geologisk befinder vi os her på klippegrund, som er op mod en millard år gammel, og den moderne verden føles på alle måder som mange lysår væk. I disse klipper har man fundet rester af nogle af de første levende organismer på jorden, nemlig stromatolitter, som stadig den dag i dag kan findes i tropiske laguner.
I Kinnvika ser vi den gamle svensk-finske forskningsstation, som blev bygget i 1957-58 i forbindelse med Det Internationale Geofysiske År. Stationen blev sidst brugt i 1959, men de gamle sølvgrå træhytter er stadigt intakte – vi skal dog understrege, at vi kun ser hytterne udefra.
Vi begiver os videre ned gennem Hinlopenstretet, hvor dagens program baseres ud fra de aktuelle forhold.
Ringsælen er den nordligst forekommende af alle sæler og er samtidigt et af isbjørnens foretrukne byttedyr. Det er derfor også her i strædet, vi har gode chancer for at se dette prægtige rovdyr.
Hvis vi er heldige får vi også mulighed for at stifte bekendtskab med den meget smukke ismåge, der er helt hvid som fuldvoksen og ikke kan forveksles med andre måger.
Vi passerer over Hinlopenstretet til Alkefjellet på Lomfjord-halvøya på Spitsbergen, hvor polarlomvier (alkefugl) har deres base i yngletiden sammen med blandt andet rider. Det stejle, 100 meter høje Alkefjell er flere kilometer bredt og et imponerende syn, uanset hvor mange fugle, der måtte være, når vi kommer forbi.
Vi er sejlet tilbage gennem Hinlopenstretet og befinder os nu atter ved Spitsbergens nordkyst. Afhængig af vejret sejler vi ind i Woodfjorden og videre ind i Liefdefjorden. Vi håber at kunne fortsætte helt ind i bunden af Liefdefjorden, hvor den enorme, fem kilometer brede Monacogletsjer hæver sig. Den imponerende Monacogletsjer, der aldrig er i stilstand med sin kælvende gletsjerfront, ligger foran de ubevægelige og majestætiske rå fjelde – virkelig et syn, der skal opleves. Når det er sæson, er det her, riderne fouragerer foran den mægtige gletsjerfront i de dybblå vande, hvor saltvand møder det ferske smeltevand. På nogle af Albatros' tidligere rejser er det også her, at isbjørne er blevet set – men vi kan selvfølgelig ikke garantere audiens.
Tilbage i Woodfjorden planlægger vi at gå i land ved Mushamna, hvor der ligger en velbevaret fangsthytte. Hytten blev bygget i 1987 og hører i dag under Sysselmanden, den øverste administrator på Svalbard. Hytten er bygget af drivtømmer og er i så god stand, at man kan opholde sig der året rundt. Tidligere kunne man leje hytten for et år ad gangen, men nu er fangstgrundlaget i området så begrænset, at det ikke helt kan betale sig. Hvis vi får tilladelse til at gå i land, tager vi ind og kigger nærmere på fangsthytten, men vi skal under alle omstændigheder understrege, at vi kun ser den udefra.
Vi er passeret rundt om Spitsbergens nordpynt og sejler ind i Kongsfjorden til Ny Ålesund, som ligger på fjordens sydbred. I disse farvande er der ofte set hvidhvaler, og vi håber selvfølgelig, at heldet også er med os i år.
Ny Ålesund er en af verdens nordligste byer, og er den stolte indehaver af verdens nordligst beliggende posthus og nordligste museum. Dette er en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev minedrift her frem til den store ulykke i 1962, som forårsagede, at den norske regering måtte gå af. Ny Ålesund er i dag et internationalt center for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter fuldt beskæftiget med at undersøge alt fra mikrobiologi til det globale klima.
Tundraen uden for byen er særdeles smuk. De vilde svalbardrensdyr er nogle gange helt tæt på bygrænsen i deres søgen efter føde, og der er chance for at se ænder og vadefugle som havlit, lom og thorshane.
Herefter sejler vi tilbage gennem Kongsfjorden og ind i Krossfjorden, som er en af Svalbards smukkeste fjorde. Er vejret til det, vil vi formodentlig spise barbecue-frokost udenfor på dækket, mens vi nyder de billedskønne fjordlandskaber med isskosser, som flyder af sted. Vi passerer den smukke Blomstrandbukta og fortsætter videre nordover ind i Lilliehöökfjorden, hvor den gigantiske gletsjer Lilliehöökbreen troner i bunden af fjorden.
Vi har landgang i den lille bugt Signehamna, hvor resterne af en gammel tysk vejrstation fra anden verdenskrig ligger. Vejrstationen var aktiv i 1942-43, hvor den blev opdaget af nordmændene. De efterfølgende træfninger kostede en norsk og tysk soldat livet. I dag er bugten – med sit rolige vand og den fantastiske udsigt – et dejligt, naturskønt sted at besøge.
Vi har i dag landgang i den russiske mineby Barentsburg, der ligger i den østlige del af Grønfjorden. Minebyen kom på russiske hænder i 1932, efter at have tilhørt blandt andet hollænderne.
Det er en arkitektonisk spændende by at gå på opdagelse i, da den russiske ”betonstil” er meget tydelig. Under anden verdenskrig blev byen blev næsten jævnet med jorden, da det tyske krigsskib Tirpitz angreb byen i 1943. Byen består derfor næsten udelukkende af bygninger efter denne periode, dog finder man i centrum det gamle kullager fra hollændernes tid i 1920’erne. I bymidten finder man også en statue af Lenin, og det er værd at bemærke en del af husfacaderne i byen, der er smukt dekorerede med farvefyldte vægmalerier.
Resten af dagen byder på sejlads i Grønfjorden. Hvis vejret tillader det, kan det ske, vi går i land for at tage på en mindre vandretur i det geologisk interessante landskab.
Vi ankommer om morgenen til havnen i Longyearbyen, hvor vi går fra borde efter nogle fantastiske oplevelser på Svalbard. Vi kører med bus til lufthavnen, hvor flyet hjem mod København venter.
Sea Spirit
Sea Spirit er et eminent ekspeditionsskib – indrettet som en klassisk luksusyacht med smukke, rummelige kahytter og stilfulde fællesarealer, altsammen med sans for detaljen. Der er to spisesteder på skibet: Selve restauranten og en udendørs café, som benyttes til frokost ved særlige lejligheder, og når vejret tillader det. Skibets kokke sørger for udsøgte madoplevelser morgen, middag og aften med lækre internationale retter – suppleret med lokale retter og råvarer, når der er mulighed for det. Om bord findes der jacuzzi, lægeklinik, motionsrum, skønhedssalon med frisør samt vaskeri.
Læs mere om skibet og andre praktiske oplysninger her www.albatros-travel.dk/rejsetyper/skibe/sea-spirit
Prisinformation
- Tillæg for enkeltkahyt
-
Suitekategori E: kr. 28.998,-
Suitekategori D: kr. 32.998,- - Tillæg for opgradering af kahyt
-
Kahytskategori E: kr. 2.000,-
Kahytskategori D: kr. 4.000,-
Kahytskategori C: kr. 12.000,-
Kahytskategori B: kr. 14.000,-
Kahytskategori A: kr. 18.000,- - Mulighed for en 3. person
- Der er ingen rabat for en eventuel 3. person, hvis man vælger at bo 3 personer i en suite. Ekstrasengen er en lille sovesofa.
- Prisen inkluderer
-
• Dansk- og skandinavisktalende Albatros-rejseledere.
• Fly København – Longyearbyen t/r.
• Udflugt og lokal transport i Longyearbyen dag 1.
• Naturvandringer og Zodiac-ture jf. program.
• Informationsmøder og foredrag ved rejselederne.
• 7 dages krydstogt med M/S Sea Spirit i delt udvendig dobbeltkahyt med bad/toilet.
• Helpension på skibet.
• Kaffe, te og isvand på skibet.
• Skatter og afgifter. - Prisen inkluderer ikke
-
• Afbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris.
• Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring.
• Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer.
• Tillæg for enkeltkahyt.
• Eventuelle måltider på land.
• Drikkevarer (ud over kaffe, te, isvand).
• Drikkepenge til besætningen på M/S Sea Spirit (ca. 85 kr. pr. dag pr. deltager).
• Personlige fornødenheder.
• Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura.
• Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”.Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan gøre, at udflugten må ændres eller aflyses.
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Kahytskategorier
Suitekategori A: Owners suite med privat dæk (51 m²)
Indrettet med dobbeltseng og separat opholdsafdeling med sofaarrangement. Badeværelse er med badekar. Glasskydedør ud til privat dæk med cafébord og to stole. Beliggende på Sun-dækket.
Suitekategori B: Suite med privat balkon (32 m²)
Indrettet med dobbeltseng og opholdsafdeling med sofaarrangement. Glasskydedør ud til privat balkon med cafébord og to stole. Beliggende på Sun-dækket.
Suitekategori C: Suite med privat balkon (25 m²)
Dobbeltseng, sofaarrangement og glasskydedør ud til privat balkon med cafébord og to stole. Beliggende på Sports-dækket.
Suitekategori D: Suite med vindue (22 m²)
Dobbeltseng, sofaarrangement og et vindue. Beliggende på Club-dækket, hvor der er et udendørs gangareal tilgængeligt for alle på skibet.
Suitekategori E: Suite med vindue (min. 22 m²)
Dobbeltseng, sofaarrangement og vindue. Beliggende på Oceanus-dækket.
Suitekategori F: Suite med koøje (min. 20 m²)
Dobbeltseng, sofaarrangement og koøje. Beliggende på Main-dækket.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 108 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Hvem kan deltage?
For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn samt har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Personer under 18 år skal rejse i følge med personer over 18 år.
Bagage
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Det er en god idé at medbringe en kikkert. Man går glip af meget uden kikkert.
Pas og pasoplysninger til Albatros Travel
Tilslutning med indenrigsfly
Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.
Forlængelse/ændringer
Det er desværre ikke muligt at forlænge eller ændre ud- og hjemrejse.
Om at rejse på Svalbard
Hvad er et polarkrydstogt?
Et polarkrydstogt adskiller sig væsentligt fra almindelige turistrejser og krydstogter, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind-, is- og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet.
Der er sparsomt med turisme på Svalbard. Hele strækningen, vi planlægger at sejle, har ingen organiseret form for turisme, og meget få andre skibe lægger ind her. Vi er derfor helt afhængige af Albatros’ egne erfaringer og de nye, vi gør os undervejs. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr.
På krydstogtet vil størstedelen af landgangene foregå i de medbragte gummibåde af Zodiactypen. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummiflåderne for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Adgang til Zodiac-flåderne foregår fra en solid platform agter på Magellan-dækket, hvor man også kommer tilbage om bord på skibet. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen og er certificerede i at sejle Zodiac-flåderne.
Vigtige regler ved landgange og udflugter
Når man opholder sig i land er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur, det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig i nærheden af ens gruppe – det gælder i særdeleshed, når man er på ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. De mange isbjørne på Svalbard betyder, at der er meget strenge regler for færdsel i land. Isbjørnen er et af de farligste rovdyr for mennesker. Om sommeren, hvor det er vanskeligt for dem at jage sæler, kan de være overordentligt sultne. Alle Albatros’ rejseledere bærer våben under landgangene, og der er absolut ingen muligheder for at gå rundt på egen hånd. En isbjørn kan uden problemer skjule sig bag en klippeblok, en fangsthytte eller i en lille lavning. Her er det vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.
Generelle sikkerhedsregler
2. Sørg for at have begge hænder frie, når du går om bord i gummibåden. Eventuelt fotoudstyr og andet lægges ned i dagsrygsækken.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne hele tiden, og husk, at vejret pludselig kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold sikkerhedsafstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden, og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets, og vær klar over, hvornår den sidste båd skal forlade stranden.6. Når fartøjets alarm lyder, betyder det, at alle hurtigst muligt skal vende tilbage til zodiac-flåden.
Opdeling i grupper
Vi skal gøre opmærksom på, at deltagerne i ekspeditionen ofte vil blive delt op i to grupper, således at nogen er i land eller på zodiacsejlads, mens resten er på skibet – for herefter at bytte rundt. Dels fordi der på Svalbard flere steder er restriktioner på, hvor mange gæster der må være i land ad gangen, dels på grund af sikkerhed i forhold til isbjørne med mere.
Beklædning
En skibsrejse til Svalbard kræver relativ stor variation i beklædningen. På land kan man forvente temperaturer op til 8-10 grader, men på havet – som aldrig bliver mere end et par grader varmt – er det varme og vandtætte tøj, hue og vanter nødvendige. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede samt et par vandafvisende og vindtætte overtræksbukser. Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne og til brug i flyet hjem. Til vandring i naturen og landgangene fra Zodiacflåderne er et par vandtætte vandrestøvler nødvendige da der ved landgang kan komme vand ind i båden, og nogen steder skal man gå et par skridt i 25-30 centimeter højt vand for at komme i land.
På dette togt sejler Sea Spirit eksklusivt for Albatros Travel, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.
Søsygemiddel
Man kan komme ud for store dønninger selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
Rejs med vejret
Ved rejser i Arktis forekommer ændringer som følge af vejr og infrastruktur så ofte, at rejsende må betragte det som en del af rejsen. Der ydes derfor ikke kompensation for forsinkelser og ændringer inden for 24 timers varighed.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.