Albatros’ store togt til Antarktis - Det Syvende Kontinent

Ægte krydstogtsekspedition med Albatros’ eget ekspeditionsskib, Ocean Atlantic - 14 dage, med Albatros rejseleder

Albatros har gennemført mange krydstogtsrejser og ekspeditioner til Antarktis i den sydlige halvkugles sommer. Her præger det stabile vejr de ellers så barske kyster, og sæler, pingviner og havfugle er aktive og arbejder hårdt for at føre slægterne videre, inden isen igen isolerer hele kontinentet.

På denne specialrejse med Albatros’ eget skib Ocean Atlantic, som er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis, kombinerer vi den relativt komfortable krydstogtsrejse med ekspeditionsrejsens fantastiske landinger på jordens sydligste kontinent. Vi foretager landgang på South Shetland Islands og på selve den Antarktiske Halvø, hvor der er talrige kolonier af hvaler og sæler. Ofte brydes havoverfladen af hvalernes karakteristiske blåst, og kort efter ser man pukkelhvalens brogede halefinne komme fri af vandet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Grupperejse, Krydstogt, Polarkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinske peso

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse København
Dag 2 Buenos Aires
Dag 3 Buenos Aires - Ushuaia
Dag 4–5 På vej til Antarktis. Drakestrædet
Dag 6–7 Sydshetlandsøerne
Dag 8–9 Den Antarktiske Halvø
Dag 10–11 Drakestrædet
Dag 12 Ushuaia - fly til Buenos Aires
Dag 13 Hjemrejse Buenos Aires - København
Dag 14 Hjemkomst til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til et af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet er blevet nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4 stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til godt 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Der vil desuden være enkelte indvendige kahytter ligeledes med eget bad og toilet. Alle landgange foregår samlet fra skibets 20 Zodiac gummiflåder. 

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
57.998,–
København
Kategori E, A og Premium Suite udsolgt
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse København
Fly København til Buenos Aires.
Dag 2
Buenos Aires
Byrundtur i farverige Buenos Aires
Ankomst om morgenen og transport til et godt hotel i centrum af byen. Om eftermiddagen er der byrundtur i det elegante og historiske Buenos Aires, der af mange betragtes som “Sydamerikas Paris”.
Turen varer omkring 3 timer og omfatter Buenos Aires’ mest interessante seværdigheder. Vi starter på Plaza de Mayo, foran det lyserøde præsidentpalads, hvor vi mærker historiens vingesus. Det var fra balkonen her i præsidentpaladset, at Eva Perón – i folkemunde blot kendt som Evita – holdt tale til sine trofaste støtter blandt landets mange fattige. Det var også på Plaza de Mayo, at en gruppe mødre til forsvundne børn og unge under den argentinske militærjunta, kendt som “Las Madres de Plaza de Mayo”, i årene 1977-2006, fast mødtes én gang om ugen og demonstrerede for at få sandheden om deres forsvundne kære frem.
Vi besøger også byens mest farvestrålende og charmerende bydel, La Boca, som tilmed er et af byens ældste kvarterer. I 1800-tallet blev La Boca hjemsted for tusindvis af italienske og spanske immigranter, der søgte lykken i den argentinske hovedstad. Gaden El Caminito er kendt for sine farvestrålende huse, og det er også her i arbejderkvarteret La Boca, at sportsklubben Boca Juniors holder til. Selvom en lang række markante argentinske fodboldspillere gennem årene har spillet for klubben, er det mere end nogen den nationale fodboldhelt Diego Maradona, der har gjort klubben kendt verden over. Turen går videre i bydelen Palermo – byens grønne åndehul –  hvor vi nyder de smukke, storslåede parkanlæg og mindesmærker, der giver os et indblik i landets brogede historie. Vi fortsætter til bydelen Recoleta, som er et af byens mest fashionable beboelsesområder med elegante, franskinspirerede huse. Det er også i Recoleta, vi finder den pompøse kirkegård med gravsteder for alle byens fornemme familier, inklusive Evita Peron, som ligger begravet på et familiegravsted under navnet Duarte.
Om aftenen byder vi på velkomstmiddag og smager på de lokale vine.
Dag 3
Buenos Aires - Ushuaia
Argentina kalder Ushuaia for »Verdens sydligste by«
Der flyves om morgenen sydpå over Pampas og Patagonien til Ushuaia, som Argentina markedsfører som »Verdens sydligste by«. Det passer sikkert, for selvom også Chile gør krav på samme betegnelse for de småbebyggelser, de har med sydligere beliggenhed, så kan de næppe gøre krav på betegnelsen »by«. Ushuaia har ekspanderet en del i de senere år, og byen har nu ca. 57.000 beboere. Naturen her minder om Nordnorge med snedækkede bjergtoppe og stejle bjergsider, som forsvinder ned i det iskolde ocean. Der bliver en kort byrundtur i Ushuaia, inden vi kører til havnen for ombordstigning på vores skib, Ocean Atlantic.
Dag 4–5
På vej til Antarktis. Drakestrædet
Vandrealbatros i Drakes Passage
Skibet er i løbet af natten sejlet gennem Beaglekanalen ud i Drakestrædet. Beaglekanalen er på denne årstid usædvanlig smuk, når solen glimter i de syv enorme isbræer, der vælter ud i havet sammen med smeltevandskaskader. Det smukke islandskab brydes af de forunderlige, forvredne sydbøge, der har tilpasset sig det sydlige Patagoniens klima. I Drakestrædet mødes det kolde vand fra Antarktis med det varme Atlanterhavsvand. Havet er utrolig næringsrigt, og i farvandet er der mulighed for at se forskellige typer af hvaler som eksempelvis spækhugger og sydkaper samt delfiner. Her er store fuglemængder, ikke mindst flere albatrosarter: vandrealbatros, kongealbatros, sortbrynet albatros og lys sodalbatros. Desuden kæmpestormfugl, stormsvaler og andre havfugle. Drakestrædet var tidligere den forjættede port mellem det kendte og det ukendte; den uoverstigelige barriere, hvor man møder de første isbjerge. Det er et af verdens mest urolige farvande med hyppige storme og høje bølger. Dagen igennem kan vi fra broen nyde den frisk vind, havfuglene og måske hvalgrupper. Det bedste sted at iagttage de stor havfugle er bagest, hvor fuglene følger skibets agter og udnytter vindforskellene fra læ til luvart.
Dag 6–7
Sydshetlandsøerne
Landgang på Sydshetlandsøerne

Programmet for de næste dage afhænger af mange faktorer, og det vil altid være ekspeditionslederen, der hver dag i samarbejde med kaptajnen lægger den endelige rute og afgør, hvilke landingssteder, der vælges. Sejlplanen kunne dog sagtens komme til at se ud som nedenstående: Vores første dag i Antarktis kunne meget vel være en landgang på South Shetlandsøerne ved Hannah Point. Som så mange af vores andre landingssteder er der pingvinkolonier på Hannah Point, især brille- og rempingvin. Her sidst på sommeren er ungerne ved at vokse sig til, og de undersøger deres omgivelser væk fra rederne. Der er god chance for at møde elefantsæler, der hviler sig på stranden.

Vi fortsætter sydover mod Deception Island. Om muligt lander vi ved Bailey Head på ydersiden af øen, der udgøres af en hul, slumrende vulkankegle. Vejret og især vinden er en afgørende faktor og er bestemmende for, hvor man kan gå i land. Alle landgange sker fra gummibåd, fortrinsvis direkte på stranden, og vi er derfor afhængige af, hvor tæt skibet kan gå på land, og hvor høj brændingen er. Er der høj brænding et sted, kan vi måske finde en anden landingsplads. Deception Island har en enorm koloni af rempingviner omgivet af sydlige storkjover og skedenæb. Gode vandrere kan gå over vulkankraterets kant (et par timer), og man kan komme lige ind i kæmpevulkanen, hvis kegle åbner sig ud mod havet og danner en naturlig havn, hvor der tidligere var en meget benyttet hvalfangerstation. Fra den slumrende vulkans dybe indre strømmer behagelige varme kildevæld og det muliggør badning. På turen er der gode muligheder for at se mange spændende fugle som kappetrel, sydhavsterne, tangmåge, skedenæb, sydlig og sydpolarkjove, Wilsons stormsvale m.fl. I mellemtiden sejler skibet ind gennem den smalle åbning, kaldet Neptuns Bælg.

Dag 8–9
Den Antarktiske Halvø
Tid til at opleve og udforske det 7. kontinent!

Videre sydover kommer skibet frem mod fastlandet på Den Antarktiske Halvø. En landing kunne eventuelt være på den lille stejle Cuverville Ø, hvor vi ofte finder antarktisk pelssæl, weddelsæl og leopardsæl mellem isskosser i det storslåede landskab med gråbrune klipper og gletsjere. Der er også kolonier af æselpingviner og et rigt fugleliv, der bl.a. omfatter havterne og sågar sydhavsterne (der er langt undervejs). Skibet sejler ind i det spektakulære Gerlachestrædet mellem halvøen og Anvers Island, hvor der ofte observeres pukkelhvaler. Kanalen blev første gang navigeret af den belgiske polarforsker Adrien de Gerlache i 1888 om bord på S/S Belgica. For enden af kanalen ligger Port Lockroy, den første permanente engelske station i Antarktis. Hytten blev renoveret i 1996, og den er om sommeren bemandet af tre personer. Der er store kolonier af blandt andet adeliepingviner og den smukke sydpolarskarv.

Vi fortsætter ned langs halvøen til Half Moon Island og Paradise Bay og undervejs konfererer vi med andre skibe i området, videnskabelige stationer og barometret, men nogle af de bedste landingspladser er voldsomt eksponeret af havet, og det er jo der, vi helst vil ind. Vi ser efter al sandsynlighed weddellsæler, krabbeædersæler og pelssæler flere steder og med lidt held også en leopardsæl. Landgangen sker som nævnt fra store, sikre gummibåde (zodiacs), og man vil opleve, at vi i mange tilfælde er nødt til at sejle en omvej uden om sæler og pingviner, der er fortrolige med de fredelige tilskuere. Vi passerer storslåede landskaber, hvor vi krydser mellem isflager og kælvende isbjerge. Vi vil efter al sandsynlighed komme i land ved kolonier af de tre typiske pingviner: rem-, brille- og adeliepingvin, der oftest findes i selskab med andre arter. På dette tidspunkt er ungerne så store, at de snart kan klare sig selv gennem den snarligt kommende vinter.

Fuglelivet består fortrinsvis af kjover, sydhavsterner, tangmåger, sydpolarskarve, kæmpestormfugle, skedenæb og kappetrel, mens de store albatrosser holder sig på afstand af land. Vi besøger også en eller flere af de forskningsstationer, og elefantsæler på Deception Island, som ligger langs ruten. Vi er specielt interesserede i stationen i Paradisbugten, hvor programmet kan byde på et zodiackryds mellem enorme lodrette isvægge og store isflager med afslappede sæler. Naturens storhed med det voldsomme islandskab er i sig selv et af rejsens højdepunkter, og forhåbentligt får vi lov til at opleve det fantastiske farveorgie, når vejret skifter og når solen vandrer over himmelbuen på en skyfri himmel. Vi sejler gennem Lemairekanalen, et af de smukkeste steder langs Den Antarktiske Halvø, hvor høje klipper rejser sig lodret ud af oftest helt blankt vand, og utallige gletsjere kælver. Vi kommer frem til Petermann Ø, hvor der er en stor sydpolarskarvkoloni og adeliepingviner. På togtet nordover passerer vi gennem Neumayerkanalen og Gerlachestrædet og når frem til Melchiorøerne, hvor vi håber at kunne besøge den argentinske base, La Base Melchior.  En smuk afslutning på en uforglemmelig tur, inden skibet igen bevæger sig ud i Drakestrædet. 

Dag 10–11
Drakestrædet
Vi forlader “Det Hvide Kontinent” med stævnen ud i Drakestrædet
Med stævnen mod nord stikker Ocean Atlantic ud i Drakestrædet, opkaldt efter den engelske søfarer Sir Francis Drake. For englænderne var han en helt, men for spanierne en grum pirat, for han gjorde livet surt for de spanske sølvtransporter fra den ny verden. Skibet har forladt “Det Hvide Kontinent” og sejler tilbage gennem et af klodens mest stormfulde områder. Hvis vejret tillader det, passeres Kap Horn tæt, og der sejles derefter ind i Beaglekanalen, navngivet efter Darwins berømte skib på togtet til bl.a. Galapagosøerne. Er man tidligt oppe om morgenen, kan man følge indsejlingen, der ligeledes byder på flere dyr og fugle. I reglen følger delfinerne skibets bov, og på de små øer i kanalen ligger hundredvis af pelssæler omgivet af magellanskarver og tangmåger.
Dag 12
Ushuaia - fly til Buenos Aires
"Ildlandet" i Argentina
Landgang i Ushuaia om morgenen og ved ankomsten tager vi på en udflugt til Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det Argentinske ”Ildland”, og som byder på en fantastisk og dramatisk natur med vandfald, gletsjere, bjerge og store skovområder. Parken huser 20 arter af pattedyr og 90 fuglearter, og er vi heldige, møder vi guanacoen, som er tæt beslægtet med lamaen. Begge er i familie med kamelen om end noget mindre og uden pukler. For de fugleinteresserede er der mulighed for at glædes over synet af spætter, hejrer, ørne og den andinske kondor, som nogle gange ses svæve over bjergtinderne. Midt på eftermiddagen er der afrejse mod Buenos Aires, og efter ca. 5 timers flyvning over Patagoniens sletter lander man igen i Buenos Aires’ indenrigslufthavn Jorge Newbery. Indkvartering på samme hotel som på udrejsen.
Dag 13
Hjemrejse Buenos Aires - København
Transport til Buenos Aires’ internationale lufthavn hvorfra vi flyver tilbage til Europa og København med en mellemlanding undervejs.
Dag 14
Hjemkomst til København
Ankomst til København.

Kajaksejlads ved Antarktis

Oplev den antarktiske kystlinje fra kajak. Stilheden og naturens skønhed i samspil bliver for alvor understreget, når vi langsomt glider gennem vandet og møder majestætiske isbjerge, pingvin og sæler. Er vi heldige svømmer hvaler også rundt om kajakkerne. I pakken indgår flere sejlture, og sælges derfor som en hel pakke. Vi er yderst afhængige af vejret på Antarktis, og da sikkerheden er i højsædet vil det blive vurderet på daglig basis, hvorvidt det er sikkert at søsætte kajakkerne eller ej. Vores kajakteam vil dog forsøge at skabe så mange ture som muligt i løbet af rejsen. Der er begrænset antal kajakker på denne ekspedition til Antarktis og der kræves erfaring med kajaksejlads.

På kajakturene vil der være en kajakekspert med samt en ekstra sikkerhedsguide i Zodiac i nærheden, som gør det muligt at komme sikkert tilbage til skibet, hvis vejret skulle ændre sig.

Der vil maksimalt være plads til 14 gæster. Alt udstyr, guider og instruktion stilles til rådighed af Albatros, og er inkluderet i pakkens pris.

Pris per person: 5.998 kr.

Snesko og vandring på Antarktis

Oplev det 7. kontinent på samme måde, som de store opdagelsesrejsende gjorde det. Vi vandrer til nøje udvalgte naturskønne steder, som ellers ikke er tilgængelige, og får samtidig mulighed for at fotografere landskaber og dramatiske scenerier. Hvor sneen bliver for dyb tager vi snesko på og evt. skistave og går over sneen. Vores vandreeksperter vil sammen med ekspeditionslederen udvælge ruter, der giver en spændende og anderledes oplevelse. Snesko og stave stilles til rådighed af Albatros.

Pris per person: 1.398 kr.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 57.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt

• Tillæg for indvendig enkeltkahyt kat. E: kr. 19.348,-

• Tillæg for udvendig enkeltkahyt med koøje kat. D: kr. 44.998,-

Tillæg for enkeltværelse
• Tillæg for enkeltværelse i Buenos Aires: kr. 1.298,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger.

  • Tillæg for udvendig kahyt med koøje kat. D: kr. 1.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig kahyt kat. C: kr. 5.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig kahyt med begrænset udsigt kat. B: kr. 8.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig kahyt kat. A: kr. 11.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig Premium Suite: kr. 18.998,- pr. person

Prisen inkluderer
  • Flyrejse København-Buenos Aires t/r samt med Aerolineas Argentinas Buenos Aires – Ushuaia t/r.
  • Al nødvendig lokaltransport.
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Buenos Aires på centralt turistklassehotel.
  • ½ dages sightseeingtur i Buenos Aires.
  • Velkomst- og afskedsmiddag i Buenos Aires.
  • 9 nætters krydstogt i delt indvendig dobbeltkahyt jf. program.
  • Informationsmøder og foredrag om bord.
  • Helpension, kaffe og te om bord.
  • Alle ekskursioner, zodiacture og udflugter under krydstogt. Kajakudflugter kan tilkøbes.
  • Alle lufthavnsskatter og havneafgifter.
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko.
  • Dansk rejseleder på hele turen. Engelsktalende ekspeditionsleder om bord på skibet. Engelsk- og dansktalende foredragsholdere på skibet.
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt og opgradering af kahytskategori
  • Drikkepenge, beregn ca. 14 USD / dag.
  • Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet.
  • Måltider udover morgenmad og 1 middag i Buenos Aires.
  • Personlige fornødenheder
  • Dansk indenrigstilslutning
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under »Prisen inkluderer«.
Oplev mere
Kajaksejlads ved Antarktis: 5.998 kr.
Snesko og vandring på Antarktis: 1.398 kr.

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Om skibet

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til et af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet er blevet nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4 stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til godt 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Der vil desuden være enkelte indvendige kahytter ligeledes med eget bad og toilet. Alle landgange foregår samlet fra skibets 20 Zodiac gummibåde.

Kahytter
Ocean Atlantic er indrettet med seks kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.
 

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn.
Beliggende på Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin 11-12 m2 – Cat. E
Indvendig kahyt med dobbeltseng eller to enkeltsenge og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Klima

I Antarktis er klimaet meget omskifteligt - det ene øjeblik kan det være strålende solskin og det næste øjeblik voldsom snestorm. Middeltemperaturen for november-marts er -5 til +5 grader. Mere eller mindre stærke vinde kan forekomme, hvilket betyder, at man må være forberedt på en del søgang. I rejseperioden er det ofte godt vejr med høj, blå himmel, men det er som bekendt svært at spå om vejret.

I Ushuaia og sydligere på Tierra del Fuego/Ildlandet ligger temperaturerne typisk mellem 10 til 20 grader. Også her kan der blæse en (meget) frisk vind. I Buenos Aires er det til gengæld meget varmt med en middeltemperatur på 25-35 grader.

Visum

Ingen visakrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller de respektive ambassader. Efter international overenskomst er der blevet indført besøgstilladelse til Antarktis. Tilladelsen gives af de argentinske myndigheder, og eneste krav er, at man er blevet gjort bekendt med bestemmelserne for besøg i Antarktis, og at man har skrevet under på at ville følge disse. Senere på skibet vil der blive givet nærmere information herom.

Pas

Gyldigt pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN KOPI AF GYLDIG PAS 14 DAGE EFTER RESERVATION.

Valuta

Den argentinske møntfod hedder pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Den omtrentlige omvekslingskurs i forhold til danske kroner pr. midt december 2016 er 100 DKK = ca. 225 pesos. Pesoen var tidligere bundet til dollaren, men er nu givet fri, hvilket har medført store prisfald på stort set alt i Argentina. Om bord på skibet er euro standardvaluta.

Drikkepenge

Drikkepenge til skibets besætning og lokale guider på landarrangementerne indgår ikke i rejsens pris. Besætningen på fartøjet vil gøre alt for, at vi skal føle os velkomne og få det størst mulige udbytte af turen. De forventer derfor en form for drikkepenge, typisk 14 USD pr. deltager pr. dag i kontanter.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuldpension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle dietkrav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Bagage

Begrænset af flyselskabets restriktioner på indenrigsstrækningerne: 1 stk. bagage à max 20 kg. Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Bagage kan efterlades til opbevaring på hotellet i Buenos Aires. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydelig navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et speciel navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytsnummer så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til rette kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, da den udvendige mærkning kan falde af.

Tidsforskel

Buenos Aires og Ushuaia er 4 timer efter dansk tid.

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Før afrejsen

Helbredsskema

Da skibet udelukkende besejler de polare områder, stilles der krav om, at deltagerne fremsender et helbredsskema. Et sådant vil blive fremsendt inden afrejse.

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af rejseforsikring med bl.a. sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.

Vejledning for besøgende til Antarktis

Lad Antarktis forblive jomfrueligt

I 1991 vedtog Antarktisforbundets lande en protokol om miljøbeskyttelse. I dette blev hele kontinentet defineret som naturreservat. Antarktis er det største vildmarksområde på jorden, og det er endnu stort set uberørt. Hidtil er det ikke blevet påvirket nævneværdigt af menneskets mere eller mindre heldige aktiviteter. Hjælp med til at bevare det således!

  • Kast ikke affald fra dig, hverken på land eller i havet. Heller ikke cigaretskod.
  • Skad ikke bygninger, det være sig beboede eller historiske. Beskyt Antarktis’ flora & fauna.
  • Hold mindst 5 meters afstand til fugle og 15 meter til sæler. Husk, at pludselige, voldsomme bevægelser forskrækker og stresser dem, så bevæg dig altid langsomt og roligt. Forstyr dem ikke, det er jo deres hjem. Den antarktiske sommer er kort, så fuglene og dyrene har kun ganske kort tid til at parre sig, bygge rede, ruge, klække, føde, made afkommet osv. Kommer du for tæt på dyrene, risikerer du at være den, der ødelagde deres forplantning dét år. Gå aldrig så tæt på dyrene, at de begynder at ændre adfærd, især ikke i rugningstiden, og når ungerne er helt små. Dyrene/fuglene må naturligvis hverken fodres eller berøres.
  • Hold lydniveauet på et minimum for ikke at forstyrre dyrelivet, eventuelle beboere eller andre besøgende.
  • Madvarer må under ingen omstændigheder medbringes på land.
  • Fjern ingenting fra de steder vi besøger - hverken planter, sten, ben eller andet.
  • Gå aldrig på det stykke strand, der er mellem vandkanten og sæler/søløver, der ligger på stranden. Dyrenes vej til havet skal altid være fri.
  • Pas på planterne. Se dig for, hvor du går. Træd ikke på planterne, heller ikke på mos eller lav. Planter må naturligvis ikke fjernes.
  • Forstyr ikke igangværende videnskabelig forskning, installationer eller instrumenter i forbindelse med dette.
  • Vær forberedt på dårligt og meget skiftende vejr. Sørg for, at din udrustning og dit tøj kan leve op til de antarktiske forhold. Hav altid i tankerne, at det antarktiske miljø er ugæstfrit, uforudseeligt og potentielt farligt.
  • Kend dine begrænsninger og sæt altid sikkerheden øverst.
Pakkeliste

Om bord

Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.

Antarktis og Tierra del Fuego/Ildlandet

Husk, at luft er et udmærket isolationsmateriale, når det lukkes inde imellem flere lag tøj. Man har størst chance for at holde varmen med flere tynde lag tøj end med et eller to lag tykt tøj. Dette gør det også lettere at justere påklædningen i overensstemmelse med vejrets skiften - og som nævnt tidligere, skifter det meget og pludseligt. Rejsende, som dyrker vintersport, kan bruge deres sportstøj, men husk på, at man her er langt mindre aktiv end under sportsudøvelse, hvorfor man vil have behov for en bedre isolering.

Vanter, strømper og sokker

Mange foretrækker et par uldvanter inden i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par.

Gummistøvler

Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Atlantic har gode solide støvler til alle deltagere. Opgiv derfor skostørrelse ved bestilling af rejsen! Selvom personalet, der betjener gummibådene er behjælpelige, når man skal træde i land, så er det næsten uundgåeligt, at man indimellem træder ud i den lave brænding. Udover at gummistøvlerne holder vandet ude i forbindelse med landgangen, er de nemme at rengøre efter et besøg i en pingvinkoloni, hvor man ofte vader rundt i ekskrementer, der kan ødelægge et par lækre vandrestøvler.

Sko

En landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.

Jakke

En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en antarktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange antarktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under. På dette togt vil I modtage en Albatros jakke, som dækker alle behov. Yderligere information om jakke og størrelsesangivelse vil blive fremsendt inden afrejse.

Bukser

Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og ikke alt for ubehagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er ikke sikkert, man får behov for så meget, men hellere være på den sikre side.

Trøjer

Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk.

Halstørklæde

Et godt halstørklæde eller en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser.

Hovedbeklædning

Er absolut nødvendig, da en meget stor del af varmetabet fra kroppen sker fra hovedbunden. Huen bør være vand- og vindtæt og gå ned over ørerne. Kig de gamle gemmer igennem, inden du går ud og investerer i nyt udstyr. Der er ikke nogen krav eller forventninger om, at tøjet skal være det allernyeste og smarteste.

Andet udstyr

Solbriller og solcreme
I Antarktis er UV-strålerne betydeligt stærkere end hvad vi er vant til. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og hav et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.

Kikkert
Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr. 

Kamera   
Større kameraer bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken.

Vandtæt rygsæk og plastikposer   
Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt.

Medicinkasse

  • Plaster og kompresser
  • Læbepomade
  • Fugtighedscreme
  • Vådservietter
  • Næsedråber
  • Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medicin
  • Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig.

Bøger
Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skibet findes der godt nok et lille bibliotek, men ikke noget salg af bøger. Det bedste er at medbringe relevant litteratur hjemmefra.


                                                                                                                                                                                           

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

Hos Albatros tilbyder vi ikke, at man kan have faste pladser i bussen, og det er derfor heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Ved ikke at tilbyde køb af bestemte pladser, risikerer man således ikke, at købstidspunktet er afgørende for, hvilken plads i bussen, man får adgang til. Derimod kan der i fællesskab med rejselederen aftales rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Forlæng rejsen

2 dage i Buenos Aires

Type Rejseforlængelse
Varighed 2 dage
Pris 3.998,–

Dag 13. Buenos Aires. Pampas, gauchoer og lækker ranchfrokost
I en radius af næsten 1.000 kilometer fra Buenos Aires strækker den argentinske pampas sig. Det store sletteområde har gennem århundreder været hjemsted for de legendariske argentinske cowboys, såkaldte gauchoer. Og med den frodige landbrugsjord og pampas-kvæget, der typisk ender sine dage som nogle af verdens møreste bøffer, udgør pampassen nerven i den argentinske økonomi. På dagens udflugt går du i gauchoernes fodspor og sætter kursen mod pampassen, hvor du skal besøge en estancia, som er en stor, argentinsk ranch. Her spiser du en traditionel asado-frokost med lækkert, grillet kød og empanadas – små halvmåneformede, fyldte brød. På estanciaen nydes også et folkloreshow med traditionel argentinsk musik og dans. Efter en afslappende dag på gården vender du tilbage til Buenos Aires.

Overnatning i Buenos Aires.

Dag 14. Buenos Aires. Vinsmagning og tangoshow med middag
Det meste af dagen er til fri disposition i Buenos Aires. Sidst på eftermiddagen er der prøvesmagning af de dejlige argentinske vine i selskab med en professionel sommelier, som deler ud af sin viden. Herefter nydes et flot tangoshow, mens aftenens middag indtages. Kan man forestille sig mere perfekte rammer for en aften i tangoens tegn end netop her i tangoens hjemby? Dansen – med sit raffinerede miks af nostalgi, drama, elegance og sensualitet – har sit udspring i immigrantmiljøet i Buenos Aires-bydelen San Telmo sidst i 1800-tallet, og selvom tangoen i begyndelsen blev betragtet som alt andet end stueren, gik der ikke længe, inden også det pæne borgerskab tog tangoen til sig.

Overnatning i Buenos Aires.

Dag 15. Hjemrejse

Dag 16. Ankomst

Billeder
Klik på billederne for at se dem større
Hotel
På forlængelsen bruger vi 3-4* hoteller af god kvalitet og med bedste beliggenhed i forhold til seværdigheder
Prisen inkluderer
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Buenos Aires på centralt turistklassehotel
  • Udflugter jf. program
  • Halvpension
  • Engelsktalende lokalguide
Prisen inkluderer ikke
  • Enkeltværelse på hotel: kr. 998,-

5 dage med Iguazú-vandfaldene og Rio de Janeiro

Type Rejseforlængelse
Varighed 5 dage
Pris 12.998,–

Dag 13. Buenos Aires – Puerto Iguazú.
Denne morgen flyver du til Puerto Iguazú, som ligger i Argentina. Vi kører over grænsen til Brasilien og fortsætter til den lille by Foz do Iguaçú, hvor vi skal overnatte.

Dag 14. Iguazú-vandfaldet på den argentinske side
Dagen er afsat til at besøge den argentinske side af vandfaldene. Turen begynder ved besøgscenteret, hvorfra et lille tog transporterer dig næsten ud til det største fald, Garganta del Diablo – ”Djævelens Gab”. Fra endestationen spadseres der ad gangbroer ud til den del af faldene, som er mest imponerende. Du fortsætter ad gangstier og gangbroer på den over tre kilometer lange og storslåede tur omkring vandfaldene. Skovene ved vandfaldet rummer et enestående vildt- og planteliv med sjældne orkideer, talrige fuglearter og kæmpefirben. Senere fortsætter turen på de veltilrettelagte stisystemer, hvor de imponerende vandfald kan betragtes fra flere forskellige vinkler.

Overnatning i Foz do Iguaçú.

Dag 15. Iguazú-vandfaldet på den brasilianske side og fly til Rio de Janeiro
Du skal i dag opleve den brasilianske side af faldene med udsigt over floden. Du begiver dig ned til en gangbro, som fører dig ud i midten af faldet med en fantastisk udsigt lige ned i ”Djævelens Gab”. Her forstøves vandet så kraftigt, at en regnfrakke er nødvendig. Længere fremme kan man være så heldig at møde de små, frække næsebjørne, som holder til i området, mens man nyder udsigten til de ufatteligt smukke fald på den argentinske side.

Over middag er der fly til Rio de Janeiro. I Brasilien påstår man hårdnakket, at Gud brugte hele to af sine seks arbejdsdage på at skabe Rio, og smukt ligger den da også med sin enorme naturhavn, grønne klippesider, det store hav og de lange, hvide strande. Rio er ubestridt en af de mest populære byer i verden – solen, sambaen, de smukke omgivelser og en livsglad befolkning danner rammen for en enestående oplevelse.

Overnatning i Rio de Janeiro.

Dag 16. Rio de Janeiro. Corcovado-bjerget, Kristusstatuen og besøg i favela
Dagen starter ved Rio de Janeiros vartegn, det grønklædte Corcovadobjerg med den berømte Kristusstatue på toppen. Bjerget er godt 700 meter højt, og her på toppen har du en imponerende udsigt over byen. Kristusstatuen er 30 meter høj og står på en 8 meter høj sokkel. Statuen er ikke blot blevet symbol på Rio og Brasilien, men er også på listen over verdens nye vidundere.

Brasiliens favela’er (fattige kvarterer) har eksisteret siden slutningen af 1800-tallet, hvor hjemløse soldater etablerede sig i udkanten af storbyerne. De moderne favela’er blev skabt i 1970’erne, hvor der var en kæmpe migration fra landområderne til byerne, og behovet for boliger steg massivt. 6 % af befolkningen bor i favela’er, og i dag får du en unik indsigt i mange brasilianeres liv, når du besøger en af Brasiliens største favela’er, hvor en lokal guide viser rundt. Han vil blandt andet fortælle om de sociale og politiske forhold, og vi bliver modtaget med åbne arme. Her findes forskellige sociale tiltag, som skal styrke sammenholdet og øge livskvaliteten – for eksempel finder vi mange af Rios bedste sambaskoler her.

Overnatning i Rio de Janeiro.

Dag 17. Rio de Janeiro. Sukkertoppen og hjemrejse
Der venter en smuk tur i kabelbanen op på den store granitklippe Sukkertoppen, som knejser smukt over den store Guanabarabugt, der munder ud i Atlanterhavet. Herfra kan man nyde den flotte udsigt over byens skyline, de lange strande og grønklædte bjerge med vandfald og regnskov. Når man står heroppe, er det indlysende, hvorfor Rio anses for at være en af verdens smukkeste byer.

Sidst på dagen er der transport til lufthavnen for at flyve hjem.

Dag 18. Ankomst

Billeder
Klik på billederne for at se dem større
Hotel
På forlængelsen bruger vi 3-4* hoteller af god kvalitet og med bedste beliggenhed i forhold til seværdigheder
Prisen inkluderer
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Foz do Iguaçú på godt turistklassehotel
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Rio De Janeiro på centralt turistklassehotel
  • Udflugter jf. program
  • Engelsktalende lokalguide
Prisen inkluderer ikke
  • Tillæg for enkeltværelse: kr. 2.998,-

Lignende rejser

18ARCOC04ADK2101