Albatros’ Svalbard 81° N – højest mod nord med Ocean Nova

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev højsommeren i Arktis med Ocean Nova – et af verdens få isklasseskibe, der er bygget til at møde storisen fra Nordpolen

Målet for Albatros ekspeditionskryds omkring Svalbard er at nå helt op til Sjuøerne, hvor vi møder storisen fra Nordpolen, isbjørnens foretrukne sommerresidens. Kun få ekspeditionsskibe i verden kan klare denne opgave, og derfor benytter vi det kendte Ocean Nova (tidligere Sarpik Ittuk), der netop er bygget til de hårde isforhold i Grønland.

I den korte sommer har vildtet som fx Svalbardrenen travlt med at samle energi til den iskolde polarvinter. Fuglefjeldene sitrer af liv – på få måneder skal den nye generation på vingerne, og polarlomvi, tejst og alke fisker i rørt vande omkring skibet. 

I de medbragte zodiac-flåder kan vi komme tæt på det hele, med landgange og minicruises i fjorde og gletsjerlandskaber.

 

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norske kroner

Dagsprogram 9 dage
Dag 1
Fly København – Longyearbyen, Svalbard
Dag 2
Byrundtur i Longyearbyen og ankomst til skibet
Dag 3
Gammel hvalfangerstation ved Smeerenburg og Raudfjordens gletsjerlandskaber
Dag 4
Moffen, hvalroskoloni og Sjuøyane. Isbjørnenes Rige på 80 grader nord
Dag 5
Nordaust – Svalbard. Naturreservat og ekspeditionshistorie
Dag 6
Gennem Hinlopenstretet
Dag 7
Monacogletsjeren, islandskab i Liefdefjorden og fangsthytten ved Mushamna
Dag 8
Ny Ålesund, en af verdens nordligste byer, og Ny London og Camp Mansfield på Blomstrand Halvøya
Dag 9
Longyearbyen og hjemrejse til København

M/V Ocean Nova

Ocean Nova er et vaskeægte ekspeditionsskib, som oprindeligt blev bygget til at sejle langs den grønlandske kyst

Efter flere ombygninger er den nu i isklasse B og isklasse A1 (skrog), og er derfor rustet til alle forhold i Arktis. På øverste dæk er der en panoramalounge med store vinduer hele vejen rundt, hvor man på komfortabel vis kan holde udkig efter dyrelivet med en drink eller kop kaffe i den ene hånd og en kikkert i den anden. De hyggelige kahytter er selvfølgelig alle udvendige. Ocean Nova tager dig med til verdens udposter – behageligt og trygt!

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan gøre, at udflugter må ændres eller aflyses.
Dag 1
Fly København – Longyearbyen, Svalbard
Longyearbyen på Svalbard

Vi flyver fra København til Longyearbyen på øen Spitsbergen. Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entrepenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge – både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk.

Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen cirka 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kaldte øerne på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. Navnet hang ved helt op til efter første verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i Svalbardøgruppen.

Dag 2
Byrundtur i Longyearbyen og ankomst til skibet

Vi mødes om formiddagen for at tage på busrundtur i Longyearbyen. Vi får et spændende indblik i Svalbard og Longyearbyen – både historisk set, men også set med nutidige briller. Longyearbyen er Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen blev grundlagt som ”Longyear City” i 1906 af den amerikanske entreprenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen cirka 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området.

Som en del af byrundturen besøger vi polarmuseet Svalbard Museum og Galleri Svalbard, hvor man blandt andet kan se en samling af gamle kort.

Om eftermiddagen kører vi til havnen og tjekker ind på skibet.

Efter anvisning af kahytterne på skibet vil ekspeditionslederen informere om togtet, skibets daglige og sikkerhedsmæssige rutiner samt sikkerhedsudstyr. Herefter påbegynder vi sejladsen ud gennem Adventfjorden og Isfjorden og sætter kursen nordpå, vest om Prins Karls Forland. Måske er vi så heldige allerede at se vores første vågehvaler på vej ud af Isfjorden.

Dag 3
Gammel hvalfangerstation ved Smeerenburg og Raudfjordens gletsjerlandskaber
Pukkelhval gør klar til et dybt dyk

Vi befinder os nu i det nordvestlige Svalbard, der i 1973 fik status som nationalpark. Her tegner de dramatiske fjelde sig mod skydækket med mærkelige, spidse toppe og fremmede skygger. Himmelen er stor, og bag den vidtstrakte horisont ligger Nordpolen. Midt i alt dette lever mennesket side om side med isbjørnen i et landskab, som er nådesløst og ugæstfrit, ja – men som også har en næsten overjordisk skønhed og en sårbar charme.

Vi tager hul på dagen i Danskergattet mellem Danskøya og Amsterdamøya. Ikke langt derfra ligger Virgohamna, som den norske polarfarer Fridtjof Nansen beskrev i 1912 som ”... et øde og uhyggeligt sted, ... en lukket, ugæstfri bugt.”  Øde ja, men på en smuk polarsommerdag bestemt hverken uhyggelig eller ugæstfri. Bugten har stor historisk betydning, da man her har fundet resterne af svenskeren Andrées ballonhus, hvorfra han i 1897 fløj af sted i luftballon med kurs mod Nordpolen. Dette blev en skæbnesvanger færd. Tre dage senere styrtede ballonen ned på pakisen, og beretningen om de tre mænds håbløse vandring mod syd er en legende blandt arktiske beretninger.

Vi sætter herpå kursen videre mod Amsterdamøya og den legendariske gamle hvalfangerby Smeerenburg, hvor vi besøger ruinerne af en gammel dansk-norsk og hollandsk hvalfangerstation fra begyndelsen af 1600-tallet. I den tidligere hvalfangstperiode blev alt forarbejdet i land, hvor man ved hjælp af de store mængder af sibirisk drivtræ udbrændte tran i store ovne. Smeerenburg betyder da også meget passende hvalspæk-by.

Hvalfangerne kom fra blandt andet Holland, Spanien og Rusland. De søgte her til Svalbards nordvestlige hjørne for at fange hvaler og hvalrosser. Ikke længe efter kom også danskere og nordmænd til området. Fangsten blev drevet uden hensyn til naturressourcer, og der gik ikke mange årtier, før de fleste hvaler var forsvundet, og de store sæler var så fåtallige, at videre fangst blev urentabel. Fangsteventyret var således hurtigt ovre, men flere steder på Spitsbergen kan man stadig se spor efter denne hektiske periode.

Dernæst sejler vi ind i Raudfjorden, der ligger på nordkysten af Spitsbergen. Fjorden skærer sig 2 mil ind i landet, og på østsiden af fjorden kan man se de rødlige fjelde, der har været inspirationsgrundlag til navngivningen af fjorden. De smukke farver i fjeldet og vegetationen står i kontrast til gletsjerisen, og det kan betale sig at holde udkig efter ringsæl og remmesæl i vandet.

Dag 4
Moffen, hvalroskoloni og Sjuøyane. Isbjørnenes Rige på 80 grader nord
En hvalros stikker hovedet op fra sin koloni

Vi starter dagen med en zodiactur ved Moffen, en lille ø ved mundingen af Weidefjorden på nordkysten af Spitsbergen. Her er vi 80 grader nord, og øen er et vigtigt opholdssted for hvalrosbestanden i området.

Hvalrossens mest iøjnefaldende træk er naturligvis de karakteristiske stødtænder, som hos store hanner kan blive over 100 centimeter lange. En han vejer omtrent halvandet ton, og på land ser de træge og kluntede ud. I vandet er det dog en helt anden sag, og både spækhuggere og isbjørne er varsomme med at jagte hvalros, da de er så gode til at forsvare sig. De fleste hvalrosser på Svalbard er hanner, idet de fleste hunner og unger holder til ved Franz Josefs Land. Hvalrosbestanden på Svalbard er fortsat truet, men efter 60 år med fredning har antallet været stigende de seneste år.

Vi fortsætter nordover og når rejsens nordligste punkt i løbet af dagen. Phippsøya er den største ø i Sjuøyane, en lille øgruppe nord for Nordaustlandet. Dette er Isbjørnenes Rige, og vi mærker kompasnålen trække os nordover – nu er vi nærmere Nordpolen end polarcirklen, og her kommer der ikke mange besøgende! På Rossøya yngler lunden, og siden vi er her om sommeren, kan vi være så heldige at få øje på en lunde i parringsdragt komplet med regnbuefarvet næb. Vi holder selvfølgelig også udkig efter isbjørn, specielt nu hvor vi nærmer os den arktiske iskant. Pakisen omkring polen trækker sig tilbage om sommeren, og isbjørnen følger iskanten nordover, da det er her sælen – isbjørnens foretrukne byttedyr – også er. De bjørne, der ikke orker at følge med iskanten, bliver på Svalbard sommeren over, og det er ofte de sommerbjørne, der er at finde på netop Sjuøyane. På grund af klimaforandringer er iskanten længere væk end den var for blot et par år siden, men hvis vi retter kikkerten nordpå, kan vi være heldige at få øje på en hvid stribe i horisonten.

Dag 5
Nordaust – Svalbard. Naturreservat og ekspeditionshistorie
Alkefugle på fjeldsiden

Nordaustlandet er den mest højarktiske del af Svalbard og har haft status som naturreservat siden 1973. Spitsbergenkysten langs Hinlopenstretet er også en del af naturreservatet, så dagen i dag står i Nordaust-Svalbard naturreservatets tegn.

En stor del af Nordaustlandet er dækket af tre store gletsjere. Resten af øen udgøres af tundra. Rent geologisk befinder vi os på stengrund som er op imod en milliard år gammel, og den moderne verden føles på alle måder som mange lysår væk.

Vi planlægger at gå i land på nordkysten af øen, der er Europas niende største. Her er havstrømmene varmere end på østsiden, og dyrelivet er mere mangfoldigt. Her følger vi i kølvandet på flere ekspeditioner, blandt andet den første Svaldbard-omsejling , der blev gennemført i 1863 af nordmanden Elling Carlsen. Laponiahalvøen på nordsiden af Nordaustlandet blev brugt som base for den dramatiske redningsaktion i 1928, da Umberto Nobile og hans mandskab på luftskibet ”Italia” var fanget på drivisen. Roald Amundsen omkom i en flyulykke ved Bjørnøya under redningsaktionen, og mange af stederne på Nordaustlandet er opkaldt efter dem, der var med til at redde de havarerede luftskibsfarere.

Dag 6
Gennem Hinlopenstretet
Isbjørn til vands

Vi begiver os videre ned gennem Hinlopenstretet mellem Svalbards to største øer, Spitsbergen og Nordaustlandet. Hvidhval, remmesæl og hvalros forekommer i området, og ikke mindst ringsælen, der er isbjørnens yndlingsspise. Vi håber derfor på at få et glimt af den store hvide bjørn. Hvis vi er heldige, får vi også mulighed for at stifte bekendtskab med den meget smukke ismåge, der er helt hvid som fuldvoksen og ikke kan forveksles med andre måger.

Specielt i den sydlige del af Hinlopenstretet domineres landskabet af de store gletsjere. På østsiden strækker den brede Wahlenbergfjord sig ind over naturreservatets isklædte landskab. På den anden side, på Lomfjordhalvøya på Spitsbergen, ligger Alkefjellet, et imponerende fuglefjeld, hvor tusindvis af polarlomvier (alkefugl) har deres base i yngletiden sammen med blandt andet rider.

Det stejle, 100 meter høje Alkefjell er flere kilometer bredt og et imponerende syn, uanset hvor mange fugle, der måtte være, når vi kommer forbi.

Dag 7
Monacogletsjeren, islandskab i Liefdefjorden og fangsthytten ved Mushamna

Vi er sejlet tilbage gennem Hinlopenstretet og befinder os nu atter ved Spitsbergens nordkyst. Afhængig af vejret sejler vi ind i Woodfjorden og videre ind i Liefdefjorden. Vi håber at kunne fortsætte helt ind i bunden af Liefdefjorden, hvor den enorme, fem kilometer brede Monacogletsjer hæver sig. Den imponerende Monacogletsjer, der aldrig er i stilstand med sin kælvende gletsjerfront, ligger foran de ubevægelige og majestætiske rå fjelde. Woodfjorden er præget af røde sandstensfjelde, der fik sin røde farve dengang Svalbard befandt sig nær ækvator – for over 400 millioner år siden. Her på øerne i Liefdefjorden finder man ynglende ederfugl og kortnæbbet gås. Den mere sjældne kongeederfugl kan vi også være heldige at se, den er let at genkende på det farvestrålende hoved.

Ved gletsjeren kan du opleve, hvor vanskeligt det er at beregne afstande i Arktis: Gletsjerfronten ser ud som om, den ikke er langt væk, men øjet bliver snydt af, at det åbne arktiske landskab ikke har træer eller andre ting i en bekendt størrelsesskala. Farven på isen changerer fra kridhvid til lysende turkis, og man mærker tydeligt et pust af kulde fra naturens dybfryser. 

Det er her riderne fouragerer foran den mægtige gletsjerfront i de dybblå vande, hvor saltvand møder det ferske smeltevand. På nogle af Albatros' tidligere rejser er det også her, at isbjørne er blevet set – men vi kan selvfølgelig ikke garantere audiens.

Hvis vejret er til, spiser vi en barbecue-frokost udenfor på dækket, mens vi nyder det billedskønne fjordlandskab med flydende isflager og isfjelde. 

Tilbage i Woodfjorden planlægger vi at gå i land ved Mushamna, hvor der ligger en velbevaret fangsthytte. Hytten blev bygget i 1987 og hører i dag under Sysselmanden, den øverste administrator på Svalbard. Hytten er bygget af drivtømmer og er i så god stand, at man kan opholde sig der året rundt. Tidligere kunne fangere leje hytten for et år ad gangen, men nu er fangstgrundlaget i området så begrænset, at det ikke helt kan betale sig. Hvis vi får tilladelse til at gå i land, tager vi ind og kigger nærmere på fangsthytten, men vi skal under alle omstændigheder understrege, at vi kun ser den udefra.

Dag 8
Ny Ålesund, en af verdens nordligste byer, og Ny London og Camp Mansfield på Blomstrand Halvøya

Vi sejler ind i Kongsfjorden til Ny Ålesund på fjordens sydlige bred. Her ses ofte set hvidhvaler og vågehvaler, og vi håber at heldet også er med os i år.

Ny Ålesund er en af verdens nordligste byer, og er den stolte indehaver af verdens nordligst beliggende posthus og nordligste museum. Dette er en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev minedrift her frem til 1962 hvor en stor mineulykke forårsagede, at den norske regering måtte gå af. Ny Ålesund er i dag et internationalt center for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter travlt beskæftiget med at undersøge alt fra mikrobiologi til det arktiske klima.

Tundraen uden for byen er særdeles smuk. De vilde rensdyr kommer nogle gange helt tæt på bygrænsen i deres søgen efter føde. I og omkring Ny Ålesund yngler kortnæbbet gås, bramgås og havterner og der er chance for at se svalbardrype, der er den eneste landfugl, der overvintrer på Svalbard. Rypen er og er et sjovt syn, når den spankulerer rundt med sine lange ”støvler” af hvide fjer.

Man skal uden for isbjørnegrænsen, der er tydeligt markeret med skilte – man skal derfor følges med en guide med riffel de hundrede meter hen til Amundsen-ekspeditionens luftskibsmast, hvis man vil se den tættere på. Før vi forlader Ny Ålesund, er der tid til at få skrevet postkort som kan afsendes fra verdens nordligste posthus.

Herefter sejler vi tilbage mod Longyearbyen.

Dag 9
Longyearbyen og hjemrejse til København

Vi ankommer om morgenen til havnen i Longyearbyen, hvor vi går fra borde efter nogle fantastiske oplevelser på Svalbard. Inden vi sætter kursen mod lufthavnen, har vi tid til en lille byrundtur i den specielle og hyggelige by, hvor vi hører mere om Longyearbyens spændende historie og det levende bysamfund, som findes i dag.

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt
• Kahytskategori C: + kr. 3.998,- pr. person
• Kahytskategori B: + kr. 6.998,- pr. person
• Kahytskategori A: + kr. 13.998,- pr. person
Tillæg for enkeltkahyt (kun muligt i kat. C)
• Kahytskategori C: + kr. 16.998,-
Børnerabat 2-11 år

50% af grundprisen ved 2 betalende voksne i samme kahyt.

3 voksne i samme kahyt
Hvis I bor 3 voksne (12+ år) i samme kahyt, får I en rabat på kr. 4.000,- pr. person (kun muligt i kat. B).
Prisen inkluderer
• Dansk- og skandinavisktalende ekspeditionsteam
• Fly København – Longyearbyen t/r (der kan forekomme mellemlanding)
• Lokal transport i Longyearbyen ved ankomst og afrejse dag 1 og 8
• Byrundtur i Longyearbyen
• Naturvandringer og Zodiac-ture jf. program
• Havnenær byvandring i Ny Ålesund
• Informationsmøder og foredrag ved rejselederne
• 7 dages krydstogt med
Ocean Nova i delt udvendig dobbeltkahyt med bad/toilet. Kahytskategori D
• Helpension på skibet
• Kaffe og te på skibet
• Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
• Afbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
• Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
• Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
• Tillæg for enkeltkahyt/kahytsopgradering
• Eventuelle måltider på land
• Drikkevarer (ud over kaffe og te)
• Drikkepenge til besætningen på Ocean Nova (beregn ca. 13,5 EUR pr. dag pr. person)
• Personlige fornødenheder
• Alt som ikke er nævnt under "Prisen inkluderer"
• Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Alle kahytterne har eget bad og toilet, en stol og et lille bord.

Kahytskategori A
Udvendige stor deluxekahyt (13 m²). Indrettet med to separate senge og vindue, der går ud til skibssiden. Desuden indrettet med to nedfældbare overkøjer. Beliggende på dæk 3.

Kahytskategori B
Udvendig deluxekahyt (10 m²). Indrettet med to separate senge og stort vindue. Desuden indrettet med to nedfældbare overkøjer. Beliggende på dæk 3 og 4.

Kahytskategori C 
Udvendig kahyt (8 m²). Indrettet med køjesenge (øvre og nedrekøje). Vindue. Beliggende på dæk 3.

Kahytskategori D (standardkahyt)
Udvendig kahyt (11 m²). Indrettet med to separate senge og koøje. Desuden indrettet med to nedfældbare overkøjer. Der må forventes nogen skruestøj. Beliggende på dæk 2.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 60 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn samt har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Personer under 18 år skal rejse i følge med personer over 18 år.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der både kan være danske, norske og svenske gæster med på togtet. Derfor har vi et skandinavisk ekspeditionsteam med enten danske, norske eller svenske rejseledere, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Derfor vil nogle af foredragene for eksempel være på norsk, og når vi går i land som samlet gruppe vil rejselederne snakke et skandinavisk sprog.

På nogle af togterne med Ocean Nova kan der også være internationale Albatrosgæster. Disse vil i så fald have egen rejseleder, holde særskilte informationsmøder, foredrag osv.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Det er en god idé at medbringe en kikkert. Man går glip af meget uden kikkert.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

Reglerne for indrejse og ophold er anderledes på Svalbard end i fastlands-Norge. Der foretages paskontrol af alle, som rejser mellem Svalbard og det norske fastland, da Svalbard står udenfor Schengen-aftalen. Visum er ikke nødvendigt for at rejse til Svalbard, men pas skal således medbringes. Vi anbefaler derfor på det stærkeste, at du medbringer dit pas! Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller anden gyldig billed-ID, som opvares indtil krydstogtets afslutning.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Forlængelse/ændringer

Det er desværre ikke muligt at forlænge eller ændre ud- og hjemrejse.

Om at rejse på Svalbard

Hvad er et polarkrydstogt?

Et polarkrydstogt adskiller sig væsentligt fra almindelige turistrejser og krydstogter, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind-, is- og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet.

Der er sparsomt med turisme på Svalbard. Hele strækningen, vi planlægger at sejle, har ingen organiseret form for turisme, og meget få andre skibe lægger ind her. Vi er derfor helt afhængige af Albatros’ egne erfaringer og de nye, vi gør os undervejs. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr. Endvidere vil vi gerne understrege, at sikkerheden naturligvis har topprioritet på dette togt, og det er til enhver tid kaptajnen, der vurderer, om dele af sejlruten skal lægges om på grund af isforholdene eller andet.

På krydstogtet vil størstedelen af landgangene foregå i de medbragte gummibåde af zodiactypen. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummiflåderne for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Adgang til zodiac-flåderne foregår fra en solid platform agter på dæk 2, hvor man også kommer tilbage om bord på skibet. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen og er certificerede i at sejle zodiac-flåderne.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når man opholder sig i land er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur, det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig i nærheden af ens gruppe – det gælder i særdeleshed, når man er på ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. De mange isbjørne på Svalbard betyder, at der er meget strenge regler for færdsel i land. Isbjørnen er et af de farligste rovdyr for mennesker. Om sommeren, hvor det er vanskeligt for dem at jage sæler, kan de være overordentligt sultne. Alle Albatros’ rejseledere bærer våben under landgangene, og der er absolut ingen muligheder for at gå rundt på egen hånd. En isbjørn kan uden problemer skjule sig bag en klippeblok, en fangsthytte eller i en lille lavning. Her er det vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Sørg for, at din redningsvest sidder ordentligt fast, inden du bevæger dig ned ad lejderen til zodiac-flåden.
2. Sørg for at have begge hænder frie, når du går om bord i flåden. Eventuelt fotoudstyr og andet lægges ned i dagsrygsækken.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne hele tiden, og husk, at vejret pludselig kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold sikkerhedsafstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden, og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets, og vær klar over, hvornår den sidste båd skal forlade stranden.6. Når fartøjets alarm lyder, betyder det, at alle hurtigst muligt skal vende tilbage til zodiac-flåden.

Opdeling i grupper

Vi skal gøre opmærksom på, at deltagerne i ekspeditionen ofte vil blive delt op i to grupper, således at nogen er i land eller på zodiacsejlads, mens resten er på skibet – for herefter at bytte rundt. Dels fordi der på Svalbard flere steder er restriktioner på, hvor mange gæster der må være i land ad gangen, dels på grund af sikkerhed i forhold til isbjørne med mere.

Beklædning

En skibsrejse til Svalbard kræver relativ stor variation i beklædningen. På land kan man forvente temperaturer op til 8-10 grader, men på havet – som aldrig bliver mere end et par grader varmt – er det varme og vandtætte tøj, hue og vanter nødvendige. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede samt et par vandafvisende og vindtætte overtræksbukser. Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne og til brug i flyet hjem. Til vandring i naturen og landgangene fra zodiac-flåderne er et par vandtætte vandrestøvler nødvendige.

På dette togt sejler Ocean Nova eksklusivt for Albatros Travel, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Rejs med vejret

Ved rejser i Arktis forekommer ændringer som følge af vejr og infrastruktur så ofte, at rejsende må betragte det som en del af rejsen. Der ydes derfor ikke kompensation for forsinkelser og ændringer inden for 24 timers varighed.

Solcreme

Selvom vi befinder os langt nordpå, er der en god styrke i solens stråler, både om dagen og om natten (i perioden, hvor der er midnatssol). Grundet de arktiske forhold og den tørre luftfugtighed er solen faktisk stærkere end i Danmark. Vi anbefaler derfor, at du medbringer solcreme med en høj faktor på din rejse.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser