Et kroatisk skærgårdseventyr med Dubrovnik

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Sejl med Albatros’ eget lille skib til Adriaterhavets smukke øer, krystalklare vand samt Split og Dubrovnik

Dette hyggelige krydstogt i Kroatien starter og slutter i Split, hvor vi ser ruinerne af Diokletians Palads, der er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. Vi besøger også hulerne på øen Vis, hvor Tito gemte sig for nazisterne, Den Blå Grotte på Bisevo og den grønne ø Mljet med dens flotte nationalpark.

Derudover venter yderligere 3 skønne skærgårdsøer, blandt andet lavendelduftende Hvar – kendt som Adriaterhavets Madeira. Vi tager også på opdagelse i atmosfærefyldte middelalderbyer, herunder den UNESCO-fredede gamle bydel i Dubrovnik. Og vi nyder naturligvis godt af det lune klima og tager en dukkert eller tre i Adriaterhavets krystalklare vand.

Specielt til denne rejse har Albatros chartret det lille, hyggelige MS Cicero med blot 15 kahytter, alle udvendige. Inkluderet i rejsens pris er halvpension på skibet; de øvrige måltider kan du spise på nogle af de små lokale taverner og restauranter.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Kuna, euro

Dagsprogram 10 dage
Dag 1
København – Split. Afsejling til Vis
Dag 2
Vis – Bisevo – Komiza. Titos hemmelige gemmested, oplevelser i Vis by og besøg i Den Blå Grotte på Bisevo
Dag 3
Komiza – Korcula. Byvandring i Vela Luka
Dag 4
Korcula – den grønne ø Mljet. Besøg i Mljet Nationalpark
Dag 5
Mljet – Dubrovnik. Byvandring i den UNESCO-fredede gamle bydel
Dag 6
Dubrovnik – Korcula. Gåtur gennem Korcula bys smukke renæssancearkitektur
Dag 7
Korcula – Hvar. Badestop ved Pakleni-øerne og tid i den fashionable Hvar by
Dag 8
Hvar – Brac. Zlatnit Rat-stranden og byen Bol
Dag 9
Brac – Split. Byvandring i de gamle romeres fodspor
Dag 10
Split og hjemrejse

MS Cicero

Nyd sejladsen om bord på det lille og hyggelige skib MS Cicero

Det familieejede skib har plads til ca. 40 passagerer fordelt på 15 kahytter, og dermed kan du være sikker på, at der er plads til en hyggelig og tilbagelænet stemning – kun for Albatros’ gæster. Skibet byder på restaurant/bar og soldæk. Desuden er der badebro agter, som kan sænkes ned til vandet efter behov.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Split. Afsejling til Vis
Vi skal nyde vores første middag ombord på skibet MS Cisero

Efter ankomsten til Splits lufthavn kører vi ind til byens centrum, hvor vores skib ligger ved kaj. Efter ombordstigningen stævner vi ud og lægger kursen mod øen Vis. Vi spiser vores første middag om bord og kan nyde, at vi nu er i gang med vores store skærgårdsodyssé. Efter ankomsten til Vis by om aftenen er der mulighed for at gå på opdagelse på egen hånd.

(Aftensmad om bord er inkluderet)

Dag 2
Vis – Bisevo – Komiza. Titos hemmelige gemmested, oplevelser i Vis by og besøg i Den Blå Grotte på Bisevo
Vi besøger den charmerende ø Vis

Vis er skærgårdens fjerneste ø fra fastlandet. I 1944 blev øen erklæret militærzone, hvilket betød, at der ikke var adgang for udlændinge helt frem til 1989. Netop denne isolation har gjort, at Vis har bevaret den charme, som var karakteristisk for skærgårdsøerne i 1950'erne, og som stadig tiltrækker gæster på udkig efter "Middelhavet, som det var engang".

Efter at Tito var blevet udnævnt til kommandant i den jugoslaviske folkearmé i 1941, gjorde den tyske hær det til et af sine mål at skille sig af med ham. Ved daggry den 7. juni 1944 ankom Tito derfor til havnen Komiza på Vis og fortsatte til den lille landsby Borovik, hvor der var to naturlige huler, som han kunne gemme sig i. Hulerne blev indrettet, så Tito kunne opholde sig her langt under tyskernes radar, og i dag er det muligt at besøge de to huler. Det er det, vi skal her til formiddag.

Efter at have oplevet historiens vingesus stævner vi atter ud og sejler til øen Bisevo, hvor vi skal besøge Den Blå Grotte.

Den Blå Grotte er et af de mest ekstraordinære steder i den kroatiske skærgård. Hulen kan kun besøges med små både fra havet gennem en lille naturlig klippeåbning. I hulen reflekteres solstrålerne gennem en undersøisk klippeåbning, og der skabes et vidunderligt lysspil i blåt og sølv.

Vi sejler tilbage til øen Vis, men denne gang lægger vi til i byen Komiza, hvor du kan gå på opdagelse med rejselederen.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 3
Komiza – Korcula. Byvandring i Vela Luka
Skibet ligger til i den carmerende by Vela Luka

Om morgenen stævner vi ud fra Komiza og nyder sejlturen til Korcula, som er den sjettestørste ø i den kroatiske skærgård. Korcula er adskilt fra halvøen Pelješac af en smal kanal, som i tidligere tider var af stor strategisk betydning. Konsekvensen blev derfor, at indbyggerne på Korcula kom under det ene herredømme efter det andet, og her har både hellenerne, romerne, venetianerne, briterne, russerne og italienerne regeret.

Korcula er en af de mest skovklædte øer i Adriaterhavet. Overalt står cypresser, fyrretræer, oliven og eg. Går man en tur ud i naturen, kan man ane duften af aromatiske planter som salvie, rosmarin, lavendel, mynte og merian.

Vores skib lægger til i Vela Luka, som på trods af at være Korculas største by alligevel er et lille malerisk sted. Vi drager på opdagelse i byen med rejselederen, og hvis du har lyst, kan du for eksempel besøge olivenoliemuseet (entré ikke inkluderet) eller bare nyde resten af dagen på en café med udsigt over Adriaterhavet.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 4
Korcula – den grønne ø Mljet. Besøg i Mljet Nationalpark
Vi besøger Nationalparken på den grønne ø Mljet

Kursen er i dag sat mod øen Mljet, den sydligste af de dalmatiske øer. Mljet kaldes også den grønne ø, da størstedelen af øens knap 98 km² er dækket af skov og planter, heriblandt den for middelhavsområdet karakteristiske aleppofyr, hvis saft er en vigtig smagsgiver i den græske vin retsina. Ifølge legenden er denne frodige ø også øen, hvor nymfen Kalypso holdt Odysseus fanget i syv år på hans berømte rejse, som beskrevet i Homers epos Odysseen.

Vi går i land i den lille landsby Pomena og besøger Mljet Nationalpark, der ligger på øens nordvestlige del. Her finder man de to smukke, forbundne saltsøer Veliko Jezero og Malo Jezero (hvilket betyder store sø og lille sø). Midt i Veliko Jezero ligger øen Skt. Marija, der huser et benediktinerkloster fra 1200-tallet. Rundt om søerne er der gode vandrestier, og søerne bruges flittigt til kajaksejlads og svømmeture.

Efter besøget i nationalparken vender vi tilbage til skibet. Vi ligger ved kaj i Pomena natten over, og aftenens middag er på egen hånd ude i byen.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 5
Mljet – Dubrovnik. Byvandring i den UNESCO-fredede gamle bydel
Vi går på opdagelse i den stemningsmættede by Dubrovnik

Efter morgenmaden stævner vi ud fra Mljet og sætter kursen mod et af rejsens absolutte højdepunkter, Dubrovnik. Vi ankommer til Dubrovnik i løbet af eftermiddagen og påbegynder så vores udforskning af byen, der har fået tilnavnet Adriaterhavets Perle.

Dubrovnik er især kendt for sin atmosfærefyldte gamle bydel, Stari Grad, som er på UNESCO's liste over verdens kulturarv. Bydelen er omkranset af en imponerende middelalderbymur, der er en af Europas mest velbevarede, og hvis man går op til toppen af det seks meter tykke bygningsværk, er der en vidunderlig udsigt over havet og øerne. Biler er ikke tilladt i Stari Grad, så der er intet, der forstyrrer, mens man nyder de fine bygninger fra gotikken, renæssancen og barokken. Overalt i byen støder man på smukke kirker, klostre og museer, der vidner om en begivenhedsrig historie og en livlig kunstnerisk tradition.

På vores byrundtur træder vi ind bag bymurene og ser nærmere på den gamle bydel. Resten af eftermiddagen/aftenen er fri til selv at gå på opdagelse i den stemningsmættede by. Læg eventuelt vejen forbi den gamle handelsgade Placa, udforsk byens serveringssteder, eller gå turen hele vejen rundt på den gamle bymur, der er to kilometer lang og 25 meter høj.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 6
Dubrovnik – Korcula. Gåtur gennem Korcula bys smukke renæssancearkitektur
Vi kommer tæt på gotisk renæssancestil i Korkula by

Vi sætter tidligt om morgenen kursen videre mod øen Korcula, hvor vi ankommer først på eftermiddagen. Ifølge overleveringen blev øen grundlagt i det 12. århundrede f.v.t. af den trojanske helt Anteno, og ifølge en anden lokal overlevering blev den venetianske købmand og opdagelsesrejsende Marco Polo født på Korcula – og ikke i Venedig. Der er dog ingen skriftlige kilder, som bekræfter dette.

Langs kysten ligger et væld af små bugter og isolerede strande, og midt på øen producerer man noget af Kroatiens kendteste hvidvin, på posip- og grk-druen. Øen er også kendt for sin olivenolie. Vi begiver os i land i Korcula by, der ligger på en lille rund halvø på nordspidsen af øen, og som set fra luften ligner en fisk. Byen er omkranset af en gammel bymur og tårne, og inde bag murene står byens huse med de karakteristiske røde tage i de smalle gyder – designet til at beskytte byens borgere fra de kolde vinde, som til tider svøber sig rundt om halvøen.

Korcula var under venetianernes kontrol fra det 14. til det 18. århundrede, og derfor ser man Venedigs våbenskjold på mange af de gamle offentlige bygninger. Arkitekturen i byen er inspireret af den venetianske renæssance, og midt i byen ligger den fantastiske Skt. Markus-domkirke, som er bygget i gotisk renæssancestil.

Vi oplever Korcula by på en gåtur gennem byens gader. Hvis du efterfølgende har lyst til at fordybe dig yderligere i byens historie, kan du lægge vejen forbi bymuseet. Om aftenen kan du gå på opdagelse blandt byens serveringssteder og smage på det lokale køkken, som blandt andet tæller grillet kød og prsut, som er kroaternes svar på italienernes parmaskinke og spaniernes serranoskinke.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 7
Korcula – Hvar. Badestop ved Pakleni-øerne og tid i den fashionable Hvar by
Hvar, kendt som Adriaterhavets Madeira

Vi fortsætter vores øhop, når vi om morgenen begiver os af sted mod den pittoreske og lavendelduftende ø Hvar. Hvar er kendt som Adriaterhavets Madeira, og spredt ud over øen ligger der frodige olivenlunde, vinmarker, vingårde og smukke blålilla lavendelmarker. Øen er tilmed rig på sol og varme, man siger, at der er flere solskinstimer på Hvar end andre steder i Kroatien – hele 2.724 timer per år bliver det til. Det er cirka 1.200 timer mere end på vores egen solskinsø Bornholm.

Skibet kaster anker for en stund ud for Hvar by ved Pakleni-øerne, hvor der er mulighed for en forfriskende svømmetur. Efter vi har udskiftet badetøjet med travesko, går vi i land for at se nærmere på Hvar by, der er en af Kroatiens mest fashionable feriebyer.

Byen ligger malerisk ud til vandet, omgivet af bjerge, og over byen troner en gammel fæstning, hvorfra der er en fantastisk udsigt ud til Pakleni-øerne. Hvar by byder blandt andet på et franciskanerkloster og en smuk domkirke i renæssancestil. Det er ligeledes her, man finder et af Europas ældste teatre, som blev opført i 1612, samt det gotiske Hektorovič-palads. Byggeriet af paladset blev påbegyndt i 1463, men blev aldrig færdiggjort. Læg også mærke til de mange fint ornamenterede bygninger; under venetianerne specialiserede øens beboere sig i stenhugnings-kunsten.

Du kan tilbringe resten af dagen og aftenen i dit eget tempo. Nyd en stund på byens hyggelige torv, og rund af med en middag på et af byens spisesteder. Det kroatiske køkken er varieret: Klassiske retter fra det gamle Jugoslavien indgår ofte i menukortet, ligesom man ser en tydelig indflydelse fra Middelhavskøkkenet. Her langs kysten står den naturligvis ofte på alt godt fra havet. I Dalmatien siger man, at en fisk skal svømme tre gange: først i havet, siden i olivenolie og til sidst i vin.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 8
Hvar – Brac. Zlatnit Rat-stranden og byen Bol
Vi lægger til i byen Bol hvor man finder stranden Zlatnit Rat

Vi fortsætter i dag til feriebyen Bol på øen Brac, som med sine 396 km² er den største dalmatiske ø og kendt for sine vine – blandt andet den populære bolski plavac – samt oliven og søde, saftige citrusfrugter. Vi lægger til i byen Bol på Bracs sydside. Her finder man stranden Zlatnit Rat, der ligger på begge sider af en 500 meter lang tange dækket af rundslebne strandsten ud til det klare, blå vand.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 9
Brac – Split. Byvandring i de gamle romeres fodspor
Vi besøger det historiske Diokletians Palads

Efter morgenmaden stævner vi ud fra Bol, og øen Brac forsvinder bag agterstavnen. Om eftermiddagen ankommer vi til Split og tager på en byvandring.

På havnepromenaden Riva fungerede de dunkle og dystert udseende kældre tidligere som kejserens kølige lejligheder. I dag står de handlende langs den palme- og cafébestrøede promenade og sælger kunsthåndværk, bøger og postkort med mere.

Split er Kroatiens næststørste by efter Zagreb, og størstedelen af Splits cirka 175.000 indbyggere er kroater, men der er også et lille serbisk mindretal.

Ifølge legenden var Splits første indbygger den romerske kejser Diokletian, der byggede sin enorme borg her ved Adriaterhavets kyst omkring 300 e.Kr. Da kejseren abdicerede, fortrak han til sit 30.000 m² store palads. Ruinerne efter Diokletians Palads, som er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, ligger spredt ud over den gamle bydel, der nærmest er bygget ind i ruinerne. Paladset var omgivet af to meter tykke og 20 meter høje mure, som stadig er fint bevarede flere steder. Mursystemet har indgangspartier fra alle fire verdenshjørner: gennem jernporten i vest, den gyldne port i nord, sølvporten i øst og bronzeporten i syd. Bronzeporten lå engang parallelt med Adriaterhavet, men det var længe før, byens nuværende havnepromenade blev anlagt.

Vi drager på opdagelse, og herefter er det tid til at lægge hovedet på puden om bord for sidste gang, inden vi i morgen atter rejser hjemad.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 10
Split og hjemrejse
MS Cicero er et klassisk skib specielt til skærgårdssejlads

Vi spiser morgenmad om bord på skibet, hvorefter vi siger farvel til besætningen og kører til lufthavnen, hvor flyet hjemad venter.

(Morgenmad om bord er inkluderet)

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt
kr. 5.648,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Tillæg for kahyt på Main-dæk kr. 1.198,-
  • Tillæg for suite på Main-dæk med aircondition og tv kr. 5.998,-
Tillæg for opgradering af enkeltkahyt
Tillæg for enkeltkahyt på Main-dæk kr. 7.298,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder.
  • Fly København – Split t/r.
  • Udflugter jf. program
  • 10 dages krydstogt med MS Cicero i delt dobbeltkahyt
  • Halvpension på skibet (fra aftensmad dag 1 til morgenmad dag 10).
  • Skatter og afgifter.
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring Gouda 6 % af rejsens pris.
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring.
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer.
  • Tillæg for enkeltkahyt.
  • Eventuelle måltider på land.
  • Drikkevarer.
  • Drikkepenge til personalet på krydstogtskibet (beregn ca. euro 7,- pr. nat pr. person).
  • Drikkepenge til lokale guider og chauffører (ca. euro 10,- pr. person i alt).
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling).
  • Personlige fornødenheder.
  • Alt ikke nævnt under "prisen inkluderer".
Rabat ved 3 eller 4 personer i kahytten

I nogle kahytter er det muligt at sove 3 og 4 personer. I så tilfælde vil 3. og 4. person i kahytten få en rabat på 400 kr.

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Der er 15 kahytter om bord. Alle kahytter er udvendige, enkelt og funktionelt indrettede og har skabsplads samt eget bad/toilet. Der er enten to separate senge eller en dobbeltseng. Enkelte kahytter har køjeseng.

I nogle kahytter er der mulighed for 1-2 ekstra opredning/-er. I kahytter med ekstra opredning er den ekstra opredning altid en soveplads over dobbeltsengen/en af de to enkeltsenge, altså en væghængt køjeseng, som man klatrer op i med afsæt fra dobbeltsengen/en af enkeltsengene.

Der er 220 volt-stik og aircondition; dog kan det forekomme, at aircondition bliver slået fra efter midnat. Kahytterne på Main-dæk har mulighed for individuel indstilling af aircondition.

Kahyt på Lower-dæk

Kahytten har et mindre koøje og to enkeltsenge eller dobbeltseng. Enkelte af kahytterne har køjesenge. Der er mulighed for ekstra opredning i nogle af kahytterne.

Kahyt på Main-dæk 

Kahytten har vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng. Enkelte af kahytterne har køjesenge. Der er mulighed for ekstra opredning i nogle af kahytterne.

Suite på Lower-dæk

Suiten er på 22 m2 og har dobbeltseng, sofaarrangement og eget bad og toilet. Kahytten ligger agter på Lower-dæk og har direkte udgang til agterdækket.

Håndklæder

Hver gæst får to håndklæder i alt på krydstogtet. Hvis du kan forudse, at du får brug for flere, anbefaler vi, at du pakker håndklæder med hjemmefra.

Medbring gerne

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til udflugter samt et strandhåndklæde, hvis du skal i vandet. Strandene er stenstrande, og nogle steder kan der være søpindsvin, så badesko kan anbefales. Har du ikke nogen med hjemmefra, kan de købes undervejs til en absolut rimelig pris.

Det kan også anbefales at medbringe en jakke og lange bukser til køligere vejr og aftenerne, gode vandresko og en paraply og/eller regnjakke i tilfælde af dårligt vejr.

Ikke egnet for gangbesværede

Vi gør opmærksom på, at rejsen ikke egner sig for gangbesværede, da man skal gå fra båd til båd for at komme i land og tilbage på skibet igen – dette skyldes, at skibene fortøjes langskibs uden på hinanden i en række, når man lægger til. Det er et krav fra myndighederne, at passagerer er i stand til at gå til/fra borde uden brug af hjælpemidler.

I enkelte havne kan der i perioder forekomme underholdning og musik på naboskibene indtil midnat.

Betaling om bord og på land

Der afregnes i kontanter om bord – enten i kroatiske kuna eller i euro. Når du er i land, kræver det kroatiske kuna, hvis du skal betale kontant. Der er mulighed for at hæve penge i lokale hæveautomater, blandt andet i Split, men vi anbefaler, at du har kontanter/kroatiske kuna med hjemmefra.

Mere om Kroatien

Her kan du få mere at vide om Kroatien: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/kroatien

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Hånden på hjertet

Information

Vi sejler med skibet MS Cicero. Skibet sejler ikke om natten, men ligger ved kaj eller for svaj. Du bliver således ikke vugget i søvn af skibets duven. På den anden siden kan du i de fleste havne gå til/fra borde, som du lyster, og dermed få mest muligt ud af de øer og byer vi besøger – også efter mørkets frembrud.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from De løj ikke! Billederne og omtalen af turen havde fået mine forventning helt op i højeste gear, og jeg forventede egentligt at blive skuffet ... men de løj ikke. Der var smukt med masser af aktiviteter blandet med afslapning, så man kom helt afstresset hjem med hovedet fuldt af smukke billeder og masser af information. Min mand kan normalt ikke slappe af, men han var på intet tidspunkt rastløs. Jeg kan varmt anbefale turen.
Date published: 2019-09-29
Rated 5 out of 5 by from Dejlig sejltur med masser af afslapning, badning fra båden og smuk natur En virkelig dejlig rejse med fokus på havet, sejlerliv, smuk natur og god tid til afslapning ombord. Ledet af en knald dygtig og vidende guide (Tina), som udover at styre slagets begivenheder i fast snor og varetage samtlige deltageres behov, levendegjorde de kulturelle besøg og gav os en dyb indsigt i landets historie og nutidige situation. At hun elskede landet, kunne ingen være i tvivl om - og ikke mindst hendes indsigt og videreformidling gjorde, at rejsen også blev rigtig interessant. Hun holdt daglige små "foredrag" på skibsdækket om forskellige emner, som ud over historie også gjaldt f.eks. vindyrkningen dernede. Den største del af rejsen tilbringes dog i ægte feriestil med afslapning på dækket. Nogle sætter sig i skyggen på agterdækket og læser, andre tager sig en "morfar" i en dæksstol, mens atter andre nyder at lade solen brune kroppen. Det, som vi imidlertid nok allermest nød, var muligheden for daglige svømmeture direkte fra båden i det krystalklare friske Adriaterhav. Det var pragtfuldt - og vi var mange, der næsten ikke kunne komme op igen! Sen eftermiddag/tidlig aften ankommer man til overnatningshavnebyen, hvor der pga. megen skibstrafik i højsæsonen ofte er en lang ventetid på plads, da havnefogederne har deres eget system at chekke bådene ind på (side-om-side i én lang række en 5-6 skibe ad gangen). Sidstnævnte var lidt ærgerligt, da det gav lidt for kort tid til de efterfølgende aktiviteter. Straks vi kom i land tog rejselederen os nemlig med på en lille by- , vandretur eller udflugt i omegnen og udpegede gode restauranter til om aftenen. Det kunne godt blive lidt sammenpresset - især i de lidt større byer som Dubrovnik og Split. Uden for højsæson er det nok bedre. Nogle fulgte med rejselederen ud at spise - andre gik på egen hånd. Det er helt op til den individuelle. Skibet har en lille bar, hvor man til rimelige penge kan købe sig en drink eller to, og ofte ender det meste af selskabet på agterdækket med en godnatdrink i hånden. Baren lukkede kl. 23:00. Vi har ikke oplevet sejlerlivet på denne måde før - og vi nød derfor den helt specielle stemning, der er i de små havne om aftenen, hvor der hygges ombord på bådene og de små beværtninger omkring. Kroatien havde til vores overraskelse et meget velbesøgt og livligt havneliv - aldrig har vi set så mange store yachter/skibe af samme type som vores ved siden af et kæmpe antal af catamaraner og sejlbåde. Liv og glade dage - til tiden i en ret ung og larmende stil - men det må man tage med et smil. Officielt stopper musikken og løjerne ved 23:00 tiden. Nogle fandt det dog lige i overkanten... "M/S Cicero" er et ældre motorfartøj og med sine blot 15 kahytter et af de mindste af sin slags - vi så langt større, mere moderne og luksuriøse skibe undervejs - men der er et eller andet meget hyggeligt ved at være ombord på netop dette skib. Vi var kun 25 deltagere, og intimiteten gjorde, at vi alle i løbet af ganske kort tid blev godt rystet sammen og hyggede os sammen på kryds og på tværs, hvilket man nok ikke ville opleve helt på samme måde, havde fartøjet været ret meget større. Dertil kom et meget venligt og service-minded personale. Hvad man bør vide, når man vælger at sejle med "M/S Cicero": Mange af kahytterne er minimale - ca. 5,5 m2 - og temmelig simpelt indrettet. Her er ikke plads til rigtige kufferter, hvis man ikke har en ekstra fri køje, og man kan ikke manøvre rundt på nogen som helst måde. Det er lidt som at være i en togkupé, hvor man må klatre hen over hinanden... Vores kahyt havde kun et lille skab i halvhøj størrelse, så der ikke kunne hænge f.eks. en kjole og dertil kun to bøjler. Det måtte man forsøge at hænge op på en lille knagerække. Vores kufferter blev aldrig pakket ud.. Man skal ikke have klaustrofobi, hvis man skal ligge i den øverste køje, der er næsten ingen plads til loftet. Man må indstille sig på, at kahytten in no time kommer til at ligne en slagmark. Badeværelset er ditto lille og med bruseren hængende på håndvasken, hvilket gør, at hele badeværelset og alt derinde bliver pjaskvådt, når der tages brusebad. Nogle dage lugtede det mindre godt fra dette rum. Kahytterne på underdækket har et lillebitte koøje - men det kunne lige så godt ikke have været der, da man intet kan se ud af det uden at stå op i sengen. Om aftenen var udsigten enten muren på havnebassinet eller siden af skibet ved siden af... så vil man have den mindste smule udsigt, da må man investere i en dækskahyt. Der afholdes ikke kaptajnens middag og man kommer generelt ikke nær eksklusive restauranter, hvorfor det er totalt unødvendigt at pakke "fint" tøj ned i kufferten. Der er hverken brug for jakke/slips til herrerne eller stiletterne til damerne. Alt, man har brug for, er nogle shorts, t-shirts/bluser, badetøj, sanddaler og et par gode vandresko/vandresandaler. Hertil i de køligere perioden lange bukser, en vindjakke og en sweater. Pakker man så let, er der heller ikke problemer med plads til det i kahytterne. Maden ombord er fuldstændig som beskrevet i brochuren - god rustik lokal husmandskost. Hjemmelavet og helt ok - men noget i den tunge ende og ikke noget at skrive hjem om. Der serveres 3 retter midt på dagen til frokost. hvilket er lidt svært at komme igennem i varmen - og samtidigt tog det sulten til aftenens restaurant besøg, som man der kun ofte købte lidt let tapas. Det er lidt ærgerligt, da der er mange hyggelige små lokale restauranter omkring havnene. Men der er bestemt ikke noget at klage over, man skal bare ikke sætte sig store kulinariske forventninger. Alt i alt en rigtig dejlig rejse, som vi meget gerne anbefaler videre! Specielt velegnet til et lidt ældre publikum.
Date published: 2019-08-29
Rated 5 out of 5 by from Avslappende, men innholdsrik og spennende reise Deilig og avslappende reise hvor vi fikk se mange flotte steder. Godt opplegg hvor man kunne velge om man ville være med til utfluktene/byrundturene eller oppdage smukke steder på egenhånd. Reiselederen var meget dyktig som kunne en masse om historien og stedene, og var alltid hyggelig og behjelpelig dersom man hadde spørsmål. Hun passet på at alle hadde det godt. Jeg hadde ønske om vegansk mat, og det tok mannskapet/kokken hensyn til. Alt i alt, en super reise!
Date published: 2019-08-25
Rated 4 out of 5 by from En skøn rejse med mange oplevelser En fantastisk dejlig tur med mange forskelige udflugter. En fantastisk guide der havde en stor viden og var en god fortæller. Guiden sørgede for at alle havde det godt. Besætningen på skibet var alle søde og rare og i løbet af et par dage var vi godt rystet sammen. Maden var ok men ikke voldsomt spændende. Kahytten var ganske lille men det gik ok. Det værste var baderummet, der var mega meget skimmelsvamp. Det blev guiden orienteret om. Efterfølgende blev der vasket af med klorin. Det hjalp lidt sååååå
Date published: 2019-08-15
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejseoplevelse Præcis den rejse vi havde drømt om
Date published: 2019-08-15
Rated 5 out of 5 by from Kroatien er meget smuk med en meget venlig befolkning En meget smuk sejltur med en utrolig besætning.
Date published: 2019-08-15
Rated 4 out of 5 by from En skøn rejse med mange nye indtryk Rejsen var meget interessant ,selv for dem der ikke deltog i de lange badepauser fra båden.
Date published: 2019-08-11
Rated 5 out of 5 by from Kroatien forelsket ved første blik Dejlig afslappende tur i smukke Kroatien.Kroaterne er gæstfrie og meget venlige/imødekommende.Fine muligheder for fantastisk mad/fisk og skaldyr.Dejlige hvidvine.Mulighed for gåture i kuperet terræn,en del trapper.Mandskabet ombord gjorde alt for at vi skulle føle os godt tilpas.Rejselederen havde stor viden om Kroatien og fantastisk til at give lokale tips.
Date published: 2019-08-08
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_3, tr_51
  • loc_da_DK, sid_HRCSC03, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser