Fra Moskva til Stalingrad

Førsteklasses flodkrydstogtrejse på Volga og Don gennem Ruslands historie

Vores flodkrydstogt starter med et besøg i den russiske hovedstad, Moskva, inden vi sejler ud på de russiske floder med skibet MS Kandinskiy. Der er kun udvendige kahytter med store vinduer om bord, så det er let at nyde udsigten til bredderne.

Vores spændende rejse fører os til højdepunkter som Volgograd (Stalingrad) og Astrakhan, hvor det vil være muligt at komme på udflugt til Volga-deltaet ved Det Kaspiske Hav. Vores rejse ender i Rostov ved Don, der også går under navnet “Porten til Kaukasus”.

Det er i sandhed en rejse gennem fortid og nutid, og vi oplever alt, lige fra den fjerne russisk fortid over anden verdenskrigs historie med Stalingrad til det moderne Rusland.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Flodkrydstogt

  • Rejseleder

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Russiske rubler

Dagsprogram
Dag 1 København – Moskva, ombordstigning
Dag 2 Moskva. Den Røde Plads, Novodjevitjij-klostret
Dag 3 Moskva. Kreml og afsejling
Dag 4 Uglitj. Byvandring inkl. Blodskirken og fæstningen
Dag 5 Jaroslavl og Kostroma ved Volga-flodens bred. Byvandring i Jaroslavl og mulighed for udflugt til Rostov Veliky, en af Ruslands ældste byer, og Ipatiev-klosteret i Kostroma. Mulighed for udflugt til museet for træarkitektur.
Dag 6 Nizjnij Novgorod. Kreml med Michaels-katedralen og monumentet for de faldne fra anden verdenskrig.
Dag 7 Kazan. Kul Sharif-moskeen og byens fæstning. Mulighed for besøg på Raifa-klostret
Dag 8 Samara. Besøg i Stalins bunker.
Dag 9 Saratov. Treenighedskatedralen og pompøse statslige bygninger fra 1800-tallet.
Dag 10 Volgograd (Stalingrad). Byrundtur, besøg ved sejrsmonumentet Mamaev Kurgan med statuen Moderlandet kalder og museet for Slaget ved Stalingrad.
Dag 11 På Volga
Dag 12 Astrakhan. Byrundtur og sejltur i Volga-deltaet.
Dag 13 På Volga tilbage mod Volgograd (Stalingrad)
Dag 14 Volgograd (Stalingrad). Besøg på militærkirkegården Rossoshka.
Dag 15 På Don mod Rostov ved Don
Dag 16 Rostov ved Don. Byrundtur bl.a. til statuen af Karl Marx.
Dag 17 Rostov ved Don og hjemrejse

M/S Kandinskiy

Velkommen om bord på et komfortabelt og hyggeligt flodkrydstogtskib
På krydstogtet sejler vi med det anderkendte russiske rederi Orthodox Cruise Company. Flåden består af motorskibe bygget specielt til flodsejlads. MS Kandinskiys 108 kahytter og størrelsen på skibet sikrer en hyggelig rejseoplevelse og god service om bord. Der er fem dæk, hvor man finder en restaurant, en panoramasalon, bar og kahytter. Du kan nyde udsigten fra soldækket og få indblik i russisk kultur gennem skibets underholdningstilbud.
Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
16.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Moskva, ombordstigning
Velkommen ombord MS Kandinskiy

Vi flyver fra København til Moskva, Ruslands store og mægtige hovedstad, hvor vi bliver hentet i bus og kørt til Moskvakanalen. Her ligger vores skib, MS Kandinskiy, ved kaj. Vi går om bord og kan lære skibet nærmere at kende, inden vi nyder en dejlig middag i skibets restaurant.

Dag 2
Moskva. Den Røde Plads, Novodjevitjij-klostret
Vi besøger den berømte Røde Plads

Efter en overnatning på skibet tager vi fat på Ruslands største by med omtrent 12,5 millioner indbyggere (2016). Byen blev grundlagt i 1147 af Jurij Dolgorukij (hvis navn kan oversættes til Jurij Langarm) og den var hovedstad frem til 1712, og igen fra 1918. Vi starter med at besøge Den Røde Plads, hvor zaren og kirken i sin tid kundgjorde deres bekendtgørelser, og hvor Sovjetunionens propagandabannere blev båret med stolthed ved de store parader. Pladsens ene side udgøres af den røde Kremlmur, og i baggrunden står landets mest kendte vartegn, Vasilijkatedralen med sine bolsjefarvede kupler, og nær ved ligger et af byens fineste stormagasiner, GUM, hvor der bliver lejlighed til at indsnuse det moderne Rusland.

På vores tur lægger vi også vejen forbi Novodjevitjij-klostret (eller Nyjomfruklostret), som blev grundlagt i 1524 som et monument over befrielsen af Smolensk, der havde været på polske hænder. Arkitekturen er kraftigt inspireret af blandt andet Kreml, og klosteret blev opført som en del af det halvcirkelformede forsvar omkring byen. UNESCO optog i 2004 klostret på sin liste over verdens kulturarv. Vi går en lille tur på klostrets kirkegård, der siden grundlæggelsen har været et efterstræbt begravelsessted for Moskvas kendte personer. Går man en tur rundt på kirkegården, vil man kunne finde gravstene med navne på berømtheder som forfatterne Anton Tjekhov og Nikolaj Gogol, tidligere præsident Boris Jeltsin og Raisa Maksimovna Gorbatjova, som var gift med Mikhail Gorbatjov.

Dag 3
Moskva. Kreml og afsejling
Den befæstede bydel, Kreml

Vi skal igen i dag kigge os lidt omkring i Moskva. På busturen rundt i hovedstaden skal vi blandt andet se Kreml, der siden 1156, ni år efter byens grundlæggelse, har været dens religiøse og verdslige hovedsæde. Kreml er Moskvas absolutte centrum – både i fysisk og overført forstand – og i Rusland siges det, at alle veje fører til Kreml. Gennem tiderne har fyrster, zarer, sovjetledere og nu den russiske præsident haft til huse i den befæstede bydel. Bygningerne inden for den 2,25 kilometerlange mur er for de flestes vedkommende paladser, kirker og katedraler, men de religiøse bygninger blev i sovjetperioden omdannet til museer. Det store område er fyldt med interessant arkitektur og kunst, og den begivenhedsrige historie titter frem fra ethvert hjørne. Herfra udøvede Ivan den Grusomme og Stalin frygtelige ugerninger mod deres egen befolkning, og herfra regerede Krustjov, Bresjnev og Gorbatjov under den kolde krig.

Efter udforskningen af Kreml vender vi tilbage til skibet, hvor der efterhånden gøres klar til afsejling. Hen mod aften lægger vi fra kaj, og mens vi kan følge den russiske hovedstad langsomt glide forbi, inviterer skibets kaptajn på en drink.

I løbet af natten sænkes skibet gennem flere sluser på vores færd mod nord. Sejladsen gennem Rusland går ad såvel naturlige vandveje som ad udgravede kanaler, der gennem årene er blevet etableret for at forbinde landet fra nord til syd. Det første stykke fra Moskva sejler vi på Moskvakanalen, der blev udgravet af straffefanger fra Stalins Gulaglejre og stod færdig i 1937.

Dag 4
Uglitj. Byvandring inkl. Blodskirken og fæstningen Ankomst kl. 16.30, afsejling kl. 18.30
Dmitrij Blodskirke i Uglitj

I dag lægger vi til ved den maleriske provinsby Uglitj. Byen blev grundlagt i middelalderen, men fik en hård start. På grund af sin status som grænseby for storfyrstedømmet Moskva, blev Uglitj gentagne gange brændt ned af både litauere og tatarer, der havde et godt øje til den nærliggende storby. Uglitj fik dog snart mere medgang, da de moskovitiske storfyrster yndede at give herredømmet over den lille grænseby til deres brødre og andre familiemedlemmer. I 1500-tallet gennemgik Uglitj en blomstringsperiode, og mange af byens bygninger stammer fra denne epoke.

På vores gåtur til byens befæstede bydel, på russisk kaldet kreml, ser vi Dmitrij Blodskirke, hvis navn henviser til Ivan den Grusommes søn, Dmitrij. Han spillede den ulyksalige hovedrolle i den mest berømte hændelse i byens historie. I 1591 blev den kun 10-årige dreng nemlig fundet med halsen skåret over i paladsets gård. Da Dmitrij var Ivan den Grusommes eneste søn og dermed den sidste slægtning i Rurikdynastiet, der havde regeret Rusland siden 800-tallet, faldt mistanken straks på zarens rådgiver og landets egentlige hersker, Boris Godunov.

Efterfølgende undersøgelser fastslog dog, at Dmitrijs død var et resultat af den uheldige kombination af epilepsianfald og leg med kniv. Men Uglitjs beboere er vist aldrig blevet helt overbevist om den forklaring. Hundrede år efter Dmitrijs død fik zarerne i Romanovdynastiet den idé at helgenkåre Dmitrij og gøre Uglitj til et mål for pilgrimsrejser. Derfor blev der på det sted, hvor drengens lig blev fundet, opført en kirke til Dmitrijs ære.

Den dramatiske historie står i stærk kontrast til kirkens eventyragtige udseende med de rød-hvide mure og himmelblå kupler med gyldne stjerner. Hvis vi på vores vej rundt i Uglitj støder på byens røde våbenskjold, vil vi igen blive mindet om den grusomme historie om Dmitrij, da den myrdede dreng er afbildet herpå – komplet med krone, glorie og den fatale kniv.

Inde i byens kreml ligger den imponerende Forklarelseskatedral (Preobrazjenskij sobor) med de fem mørkegrønne kupler hvilende smukt oven på den hvide og gule bygning. Indenfor kan vi nyde en sand velsignelse af fresker og de ikoner, der er så typiske for den russisk-ortodokse kirke, og som vi på denne rejse kommer til at kende rigtig godt. I Uglitj kan man også se traditionelle træskærerarbejder og de engang så berømte Tjajka-ure, selvom tiden nu synes at være gået lidt i stå for dem.

Dag 5
Jaroslavl og Kostroma ved Volga-flodens bred. Byvandring i Jaroslavl og mulighed for udflugt til Rostov Veliky, en af Ruslands ældste byer, og Ipatiev-klosteret i Kostroma. Mulighed for udflugt til museet for træarkitektur. Ankomst til Jaroslavl kl. 8.00, afsejling kl. 12.00, ankomst til Kostroma kl. 16.30, afsejling kl. 22.00
Besøg i den smukke by Kostroma

Den smukke, gamle by Jaroslavl ved Volga-flodens bred blev grundlagt af Kiev-fyrsten Jaroslav den Vise i år 1010 og er en af de ældste og fineste byer i Den Gyldne Ring. Denne betegnelse bruges om den ring af fæstningsbyer, der i middelalderen blev opført omkring Moskva som ekstra beskyttelse af hovedstaden, der blev truet af stammer fra nord. Tilnavnet “gylden” har ringen fået senere på grund af de arkitektoniske og kunstneriske rigdomme, der pryder byerne. Jaroslavl var Ruslands hovedstad i en kort periode under Forvirringens Tid i begyndelsen af 1600-tallet. Denne tid var præget af borgerkrig og fremmede interventioner lige til 1613, hvor Romanovdynastiet kom til magten.

På vores byrundtur i bus og til fods får vi et fint indtryk af hverdagslivet i Rusland, og vi bliver snart imponerede over de mange løgkupler og spir, der overalt stikker op og vidner om Jaroslavls enorme antal kirker. Det er ikke overraskende, at byens historiske centrum har fået en plads på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.

Førhen var byens håndværkere berømte for deres kunstneriske evner, hvilket gjorde Jaroslavl til et religiøst og handelsmæssigt knudepunkt på Volga. De mange handelsmænd, der strømmede til byen, kappedes med hinanden -  og ikke mindst med bygherrerne i Moskva - om at bygge de største kirker med de smukkeste dekorationer og fresker. En rig forretningsmand står også bag den kirke, som vi besøger på dagens byrundtur, nemlig den storslåede Eliaskirke. Indenfor finder vi nogle af de smukkeste og mest farverige fresker i hele Den Gyldne Ring.

Vi fortsætter vores sejlads om eftermiddagen og ankommer nu til Kostroma, der gennemskæres af floden Volga. Fra sin grundlæggelse i 1100-tallet og gennem middelalderen blev byen gentagne gange udsat for plyndringer og ødelæggelser fra tatarernes side. Også pirater fra Novgorod og polske og litauiske tropper har været ude efter byens skatte.

Fra 1600-tallet og frem til i dag er Kostroma vokset til en af Ruslands største byer, og byens hovederhverv er tekstil- og hørproduktion. Kostroma er også en af de smukkeste byer i Den Gyldne Ring. Byen kan prale af pragtfulde bygningsværker som Novgorod Bogojavlenskij-klostret og Ipatievsij-klostret. Sidstnævnte lægger vi vejen forbi under dagens udflugt, som også inkluderer en byrundtur. Kostroma er i dag den eneste russiske by, der er opbygget, som det sømmede sig i 17- og 1800-tallet. Fra byens centrale plads spreder gader og boulevarder sig som meder i et hjul.

Dag 6
Nizjnij Novgorod. Kreml med Michaels-katedralen og monumentet for de faldne fra anden verdenskrig. Ankomst kl. 15.00, afsejling kl. 19.00
Niznij, eller Gorkij, blev grundlagt i 1221

Nizjnij Novgorod kaldes også Gorkij eller i daglig tale Nizjnij. Byen blev grundlagt i 1221 og ligger strategisk ved Volga som forsvars- og fæstningsby mod rytterfolkene fra stepperne. I senmiddelalderen var byen centrum for al handel fra øst. Samtidig er byen et knudepunkt for Ruslands store vandveje. Her mødes floderne Oka og Volga og forener dermed alle vandvejene fra Det Kaspiske Hav, Ural, Centralrusland, Østersøen og Hvidehavet.

Byens tidligere navn, Gorkij, stammer fra proletarforfatteren Maksim Gorkij, der blev født her i 1868. Gorkij blev et sovjetisk ikon, en forfatter, der lod sig rive med af revolutionen og forsvarede den med næb og klør. Han blev en af samfundets privilegerede, nød alle fordelene og satte formentlig kikkerten for det blinde øje med hensyn til sovjetstyrets ugerninger.

I sovjettiden var byen fuldstændig lukket for omverdenen – primært fordi den producerede en bunke af styrets militære isenkram, men det var også behageligt at have et sted, hvor man kunne anbringe de mest kendte dissidenter, uden at de kunne opretholde kontakten med resten af verden.  Fysikeren og nobelprismodtageren Andrej Sakharov var en af dem, der havde den tvivlsomme fornøjelse af et ufrivilligt ophold i byen i seks år indtil 1986.

I 1990’erne fik byen en handelsmæssigt fremtrædende position. I dag er det en dynamisk storby, som også kan tilbyde udenlandske gæster oplevelser med mange facetter.

På vores byrundtur i Nizjnij Novgorod skal vi se den store fæstning, kreml, som rejser sig fra floden med den fine Michaels-katedral og monumentet for de faldne fra anden verdenskrig.

Dag 7
Kazan. Kul Sharif-moskeen og byens fæstning. Mulighed for besøg på Raifa-klostret Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 17.00
Kul Sharif-moskéen i Kazan

Vi når frem til Kazan. På dagens udflugt nyder vi den kosmopolitiske atmosfære i det ældgamle handelscentrum, hvor folk fra alle fire verdenshjørner gjorde forretninger. Ud over enorme ortodokse kirker findes her moskeer, synagoger og katolske kirker.

Vi besøger byens kreml og får lejlighed til at beundre den smukke, nyopførte moske. Siden 1804 har Kazan også været hjemby for Ruslands ældste universitet. Kazan er hovedstad i Tatarstan, som er en af de seks selvstændige republikker i Ruslands baghave mod Sibirien. Indbyggerne er et tyrkisk folkeslag, der nedstammer fra Djengis Khans rytterhære fra 1200-tallet, og gennem mange århundreder er de blevet blandet med russerne. De er verdslige muslimer med deres eget sprog, og der bruges to alfabeter i landet.

Republikken er rig på olie og den befinder sig i politisk godt selskab med Rusland, der køber deres sorte guld. Byens fæstning, som blev indtaget af Ivan den Grusomme i 1552, står hvidkalket og domineres af den fantastiske Kul Sharif-moske, foruden nogle kirker. Den ligger med storslået udsigt over floden.

Dag 8
Samara. Besøg i Stalins bunker. Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 17.00
Besøg i Samara - mærk historiens vingesus her

Når vi sejler ned ad floden, kommer steppen os langsomt i møde, og efterhånden som vi nærmer os Samara, kommer et langt mere bakket landskab frem i horisonten. Byen er opkaldt efter floden af sammen navn, som har sin munding her, og den charmerende bymidte har mange velholdte træhuse. Frem til år 1990 var Samara en lukket by, eftersom der her lå store russiske våbenfabrikker.

I dag er Samaras mest interessante seværdighed en bunker opført af Josef Stalin i 1942, da tyskerne truede Moskva. Vi besøger den naturligvis og mærker historiens vingesus.

Udefra ligner bygningen en offentlig administrationsbygning. Den var frem til 1915 residens for byens borgmester og efterfølgende flyttede Revolutionsrådet ind. Ved siden af fortrappen ligger dog en lav dør, som gemte på en af anden verdenskrigs allerstørste hemmeligheder – den bunker, som Stalin skulle trække sig tilbage til, hvis det skulle lykkedes tyskerne at erobre Moskva. 192 trappetrin fører ned i dybet, hvor der er kontorer, soveværelser m.m.

Dag 9
Saratov. Treenighedskatedralen og pompøse statslige bygninger fra 1800-tallet. Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 17.00
Saratov ved Volga

Vi er nået frem til Saratov, der ligger ved Volgas bred i en dal, som er omgivet af lave bjerge. Byen opstod omkring et fort, der blev bygget her i 1590, og den udviklede sig til et betydningsfuldt industri-, kultur- og lærdomscenter. I slutningen af 1800-tallet var den en af Ruslands mest moderne byer. Verdens første menneske i rummet, Jurij Gagarin, boede en overgang i Saratov og studerede på byens universitet, som efterfølgende blev opkaldt efter den berømte kosmonaut, der foretog sin berømte rejse i 1961. Byen har også et museum viet til Gagarin, hvor man kan få hele historien om den russiske rumfarer og hans liv i Saratov.

På trods af Saratovs moderne udseende kan man stadig se spor af fortiden i form af byens ældste kirke, Treenighedskatedralen fra 1600-tallet, og de pompøse statslige bygninger, der blev opført i 1800-tallet. Det stifter vi alt sammen bekendtskab med på vores tur rundt i byen, ligesom vi kommer forbi art deco-markedet, Sobornaya-pladsen og Radishev-kunstmuseet (entré ikke inkluderet), også kendt som “Volga-Eremitagen”. Museet indeholder over 20.000 kunstværker, blandt andet en overvældende samling af ikoner fra de russisk-ortodokse kirker samt malerier af nogle af Ruslands bedste malere.

Efter byrundturen i bus er der mulighed for at gå en tur ned ad Saratov Arbat, gågaden i bymidten, som populært kaldes “Tyskernes Vej” efter de tyskere, som Katarina den Store bragte til landet for at opdyrke jorden for det russiske imperium.

Dag 10
Volgograd (Stalingrad). Byrundtur, besøg ved sejrsmonumentet Mamaev Kurgan med statuen Moderlandet kalder og museet for Slaget ved Stalingrad. Ankomst kl. 12.00, afsejling kl. 17.00
Statuen Matrodina er europas højeste, Volgograd

Før skibet lægger til kaj, kan man ane silhuetten af statuen Matrodina (Moderlandet). Statuen ligger på toppen af bakken Mamajev Kurgan og er med sine 85 meter den højeste i Europa. I denne del af byen fandt nogle af de hårdeste kampe sted under anden verdenskrig, og den enorme kvindelige statue er tilegnet ofrene for det afgørende slag om Stalingrad i vinteren 1942-43.

På vores bustur i dag besøger vi bakken, en række andre mindesmærker såvel som byens moderne centrum. Et 120 meter langt maleri viser det berømte slag og er i dag en af de mest udtryksfulde seværdigheder i byen.

Og så skal vi en tur på museum. Det statslige panoramamuseum for Slaget ved Stalingrad. Museet er en hyldest til Ruslands faldne sønner, og det er svært ikke at blive berørt af udstillingen, der viser detaljer fra slaget. Her er tusindvis af udstillingsgenstande: dokumenter, medaljer, våben og personlige ejendele. I forlængelse af museet er der også en gammel mølle fra 1903. Denne ødelagte fem-etagers bygning blev ikke restaureret efter krigen, og den står som et tavst monument over grusomhederne.

Det skal også nævnes, at det er interessant at få den russiske vinkel på slaget, for det er tydeligt at mærke, at museet er en hyldest til det mægtige Rusland, som overvandt den indtrængende fjende.

Dag 11
På Volga
Nyd dagen om bord MS Kandinskiy!
Nyd en dag på skibet, mens vi glider gennem det russiske landskab. Kursen er sat mod Volga-deltaet ved Det Kaspiske Hav og vi kan nyde dagen i hinandens selskab, med foredrag ved vores rejseleder, med en bog i en stol på dækket eller noget helt fjerde. Dagen er ganske din egen.
Dag 12
Astrakhan. Byrundtur og sejltur i Volga-deltaet. Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 20.00
Astrakhan er også kendt som "Asiens Venedig"

Om morgenen tager vi på sightseeingtur med bus gennem byen. Astrakhan ligger lige ved Volgas munding og har en befæstet bydel, en kreml, som så mange andre russiske byer. Her er fæstningsværket fra 1500-tallet og imponerer med sine store tårne.

Astrakhan ligger under Volgas forårsvandstand, og derfor har man bygget talrige dæmninger i området for at beskytte sig mod vandets indtrængen. I selve byen har man af samme grund bygget mere end 30 broer for at kunne bevæge sig rundt, og årsagen til tilnavnet ”Asiens Venedig” skal også findes her.

Byen har farvestrålende kirker og en levende midtby, og så er den ikke mindst kendt for at være kaviarens hovedstad. I denne egn har man i århundreder ernæret sig ved størfiskeri, som dog er forbudt i dag.

Det er værd at gå en tur ind i midtbyen for at se de idylliske træhuse, som er så karakteristiske for denne del af Rusland.

Volga-deltaet er det største indre floddelta i Europa, og ligger dér, hvor Europas største flodsystem, Volga-floden, løber ud i Det Kaspiske Hav i Ruslands Astrakhan Oblast, nord-øst for republikken Kalmykia. Deltaet munder ud i Det Kaspiske Hav ca. 60 km nedenstrøms fra Astrakhan.

Volga-deltaet er vokset betydeligt i det sidste århundrede på grund af ændringer i vandstanden i Det Kaspiske Hav. I 1880 havde deltaet et areal på 3.222 km². I dag dækker Volga-deltaet et areal på 27.224 km², og er ca. 160 km på tværs.

Volga-deltaet er det eneste sted i Rusland, hvor der både er pelikaner, flamingoer og lotusblomster. Vi skal på opdagelse efter alt dette, når vi i eftermiddag sejler på deltaet.

Dag 13
På Volga tilbage mod Volgograd (Stalingrad)
Rig mulighed for afslapning
Vi har nu endnu en dag på Volga, hvor vi kan nyde den afslappede stemning om bord, slappe af med en god bog, et spil kort eller noget helt tredje. Skibets personale og vores rejseleder sørger for at underholde os undervejs.
Dag 14
Volgograd (Stalingrad). Besøg på militærkirkegården Rossoshka. Ankomst kl. 9.00, afgang kl. 13.30
Besøg på den store kirkegård ved Rossoshka

Vi er nu tilbage i Volgograd, og i dag er der mulighed for på egen hånd at snuse til byen og mærke historiens vingesus. Vi har i dag arrangeret en udflugt til den store kirkegård ved Rossoshka. Her ligger tusinder af tyske og russiske soldater begravet – både unavngivne grave, men også i Den Ukendte Soldats Grav. Alle omkom de i Slaget om Stalingrad. Her er rester af tyske skyttegrave, bunkers og kratere fra eksplosionerne, der må have fået selv den modigste soldat til at frygte.

Rossoshka ligger ca. 25 km fra byen, og det er et imponerende mindesmærke for de to tidligere fjender, der nu søger forsoning.

Dag 15
På Don mod Rostov ved Don
Nyd sidste dag på floden på vej mod Rostov
Vi har en sidste dag på floden, hvor vi glider stille afsted mod en af Ruslands største og mægtigste byer i den sydlige del af landet.
Dag 16
Rostov ved Don. Byrundtur bl.a. til statuen af Karl Marx. Ankomst kl. 14.
Rostov ved Don - porten til det nordlige Kaukasus

Her ved Don-flodens bred ligger Rostov, som i dag er hovedstaden i det gamle Don-kosak-område. Det startede med at være selvstændigt, og det kom først senere under russisk herredømme. I områdets glansperiode i 1700-tallet var der heftige kampe mellem russiske tropper, tyrkere og Krim-kosakker.

Rostov ved Don er porten til det nordlige Kaukasus. Det er det sydlige Ruslands største og mest kosmopolitiske by samt et vigtigt industrielt centrum. Byen, der gennemskæres af Don-floden, er blevet hyldet i Mikhail Sjolokhovs romaner om den russiske borgerkrig: ”Stille flyder Don”, ”Høst ved Don” og ”Fortællinger fra Don”. Sjolokhov blev tildelt Nobelprisen i litteratur i 1965.

Ca. 40 km fra byens centrum løber Don ud i Det Azovske Hav, som ligger i Sortehavets nordøstlige hjørne. Denne beliggenhed har været med til at gøre Rostov til et vigtigt havne- og handelscentrum for handelen i regionen af samme navn.

Dagens udflugt er en byrundtur ad de brede boulevarder, hvor vi bl.a. kommer forbi den store statue af Karl Marx.

Dag 17
Rostov ved Don og hjemrejse
Det er nu tid til at forlade vores dejlige skib og tage afsked med Rusland. Vi kører til lufthavnen, hvor flyet hjemad venter. Vi lander i Kastrup med kufferten fuld af minder fra en oplevelsesrig rejse.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 16.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt
  • Tillæg for junior suite på Upper-dæk kr. 4.898,-
  • Tillæg for junior suite på Boat-dæk kr. 7.998,-
Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for enkeltkahyt på Main-dæk kr. 5.298,-
  • Tillæg for enkelt junior suite på Upper-dæk kr. 12.598,-
  • Tillæg for enkelt junior suite på Boat-dæk kr. 17.398,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Moskva og Rostov – København
  • Udflugter og entréer jf. program
  • Transport fra lufthavn til skib i Moskva og fra skib til lufthavn i Rostov
  • 16 nætters krydstogt på MS Kandinskiy i delt dobbeltkahyt på Main-dæk
  • Helpension fra aftensmad dag 1 til morgenmad dag 17
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltkahyt eller opgradering af kahyt
  • Visum til Rusland kr. 490,-
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (regn med ca. 50 euro pr. pers.)
  • Drikkepenge til personalet på krydstogtskibet (regn med ca. 130 euro pr. pers.)
  • Personlige fornødenheder
  • Drikkevarer Måltider ud over de nævnte under ”Prisen inkluderer”
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om MS Kandinskiy

Generelt er kahytter på flodkrydstogter små og enkelt indrettede, men netop på MS Kandinskiy er der et stort udvalg af forskellige kahytter, og det er muligt at bestille fx juniorsuiter på helt op til 18 kvadratmeter. Disse kahytter er mere end dobbelt så store som standardkahytterne om bord og på de fleste andre flodkrydstogtskibe på de russiske floder.

Alle kahytter har eget bad/toilet, aircondition og stort vindue samt enkeltsenge og 220 V stik (europæisk).

Vi arrangerer rejsen med standardkahyt, men med mulighed for at bestille højere kategori mod et tillæg.

Udvendig standardkahyt på Main-dæk
Kahyt på ca. 8,5 m2 med to senge og et stort vindue.

Udvendig Juniorsuite på Upper-dæk
Kahyt på ca. 19,3 m2 med to senge og et stort vindue.

Udvendig Juniorsuite på Boat-dæk
Kahyt på ca. 19,3 m2 med to senge og et stort vindue.

Forbehold for ændringer

Ændringer i sejlplanen kan forekomme, ligesom de nævnte udflugter kan blive gennemført i en anden rækkefølge end beskrevet. Alle programførte aktiviteter vil dog blive gennemført. I tilfælde af ændringer informerer rejselederen om dette i Rusland.

Besøg i russiske kirker

I russisk-ortodokse kirker er det sædvane, at kvinder dækker håret med et tørklæde. Det kan derfor være en god idé at medbringe et sådant på udflugterne i land. Mænd derimod bør ikke bære hovedbeklædning i kirkerne.

Visum til Rusland

Det koster 490 kr. pr. person at få almindeligt turistvisum til Rusland (4-10 arbejdsdage). Ekspresvisum koster 770 kr. pr. person (1-3 arbejdsdage). Læs mere om proceduren her http://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/rusland/visum 

Vi gør opmærksom på, at Albatros Travel ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

 

 

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

17RUCRI04ADK1909