Going to San Francisco

Albatros’ storbyferie til Californiens smukke eventyrby med bla. Chinatown, Golden Gate & Fisherman’s Warf. Husk blomster i håret

Trods sin korte historie er San Francisco en af verdens mest spændende, moderne byer med en enestående beliggenhed, omgivet af San Francisco Bay mod nord og øst og Stillehavet mod vest. Mod nord strækker Golden Gate Bridge sine orangerøde arme over bugtmundingen og binder byens ældste centrum sammen med resten af Californien og danner metropolen San Francisco Bay Area med 9 millioner indbyggere. Vi kender byens fortættede atmosfære fra kulisserne med kabeltrukne sporvogne, stejle gader og biljagter, victorianske huse, kinesiske triader og flower-power bevægelsen fra et hav af gode og mindre gode Hollywoodfilm. En fyldig storbyferie med de største seværdigheder. Dagsturene foregår med bybus, sporvogn og til fods.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, City break

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikanske dollar

Dagsprogram
Dag 1 København – San Francisco
Dag 2 Union Square, Chinatown og Fisherman’s Wharf
Dag 3 Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro
Dag 4 Golden Gate Bridge og Fort Mason
Dag 5 Formiddagsudflugt til Alcatraz (tilkøb)
Dag 6 San Francisco på egen hånd
Dag 7 Halvdagstur til Nationalparken Muir Woods og Sausalito (tilkøb)
Dag 8 San Francisco. Tid på egen hånd og hjemrejse
Dag 9 Ankomst til København

Hoteller

Hotel Adante

  • Hårtørrer
  • TV
  • Strygejern og strygebræt
  • Kaffe-/te faciliteter
  • Gratis wi-fi

Adante Hotel i San Francisco ligger i hjertet af byen tæt ved Union Square. Hotellet byder på værelser til en overkommelig pris, og samtidig er værelserne udstyret med sikkerhedsboks, telefon, loftventilator etc.

Værelserne er små og der er ikke megen plads til store kufferter. Derfor kan det være en god idé at medbringe en blød taske i stedet for en hård kuffert.

Du kan læse mere om hotellet på http://www.adantehotel.com/

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – San Francisco
Efter ankomst og indtjekning på hotellet i San Franciscos centrum er der frit slag til at opdage byen på egen hånd eller pleje sit jetlag med en god nattesøvn.
Dag 2
Union Square, Chinatown og Fisherman’s Wharf
Det vibrerende og velbesøgte Fisherman's Wharf

Vi lægger hårdt ud med en god portion af byens seværdigheder og lærer byen at kende. Først går turen til Union Square med en skønsom blanding af det hele – fra elegante forretninger, stormagasiner, gallerier og teater til små, billige forretninger og souvenirshops. Så gælder det Chinatown, der formentlig er den største kinesiske bosættelse uden for Kina og rummer alt fra kinesiske templer og et utal af forretninger til kinesiske restauranter. Endelig skal vi til North Beach, der er centrum for byens natteliv, jazzklubber, caféer og restauranter. Vi kommer også forbi den uafhængige, progressive City Lights Bookstore, der både udgiver og formidler alverdens alternative bøger og blade grundlagt i 1953 som en slags protest mod den kontrollerende og konservative politiske linje, der ofte har domineret amerikansk politik.

Endelig er Friscos berømte havnefront, Fisherman’s Wharf, som i mange år er kåret som San Franciscos største seværdighed, med på programmet. Et vældigt menneskemylder, der lever helt op til forventningerne til et sydamerikansk farverigt marked, selvom man nok er en anelse mere elegant klædt. Gøglere og gadeshows af enhver art, små butikker med alverdens ragelse eller dyre modevarer, mærkelige småmuseer, caféer og restauranter præger gadebilledet.

Dag 3
Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro
Op ad San Franciscos mange bakker

I dag skal vi kigge nærmere på nogle af San Franciscos mange og smukke victorianske huse på Alamo Square. Nob Hill eller ”Snob Hill”, som kvarteret lidt nedladende kaldes af dem, der ikke selv bor der, emmer af historie og kultur og blev et attraktivt kvarter for byens elite, da kabelvognene i 1870’erne blev introduceret og gjorde det nemt at komme hertil. Dagens tur går også forbi The Castro. Herfra kan man kigge op på Twin Peaks, byens to centrale høje, der antageligt har tjent som udkigspunkter for områdets første beboere, ohlone-indianerne, som spanierne mødte, da de besatte området tilbage i 1769.

Undervejs tager vi en afstikker til Haight-Ashbury-distriktet, centrum for den amerikanske modkultur, hippiebevægelsen, som anses for at være grundlagt her. Under anden verdenskrig udviklede San Francisco sig voldsomt som det vigtigste udskibningssted for Stillehavskrigen. Her ventede soldaterne på at blive sendt ud, og mange af de hjemvendte veteraner blev her efter krigen. Området omkring North Beach udviklede sig til et særligt kvarter for ”alternativ tilpasning”, bohemerne, og snart også centrum for beatkulturen i halvtredserne. Efterhånden som North Beach var fuldt udbygget og huslejerne steg, så de såkaldte progressive sig om efter et nyt kvarter, og det blev gaderne omkring Haight Street også kaldet The Haight eller ”The upper Haight”, hvor boligerne var billige.   

Dag 4
Golden Gate Bridge og Fort Mason
Mytiske Golden Gate Bridge

Vi kører nordpå til San Franciscos karakteristiske orangerøde hængebro, Golden Gate Bridge, som smukt svæver over indgangen til San Francisco-bugten. Broen blev opført under depressionen og stod færdig i 1937 og havde på daværende tidspunkt verdens længste spænd over Golden Gate-strædets 1.600 meter. Rekorden holdt helt frem til 1964. Broen forbinder San Franciscos bycentrum med Stillehavskysten og resten af Californien og regnes stadig for verdens smukkeste og mest fotograferede bro.

Vi spadserer tilbage over broen, og har en fantastisk udsigt over byen. For enden af broen ser vi udstillingen om  selvsamme, inden vi tager bussen til Fort Mason. Fortet blev oprindeligt etableret som en kystnær befæstning i 1860'erne, men det bliver nok bedst husket for at være San Franciscos udskibningshavn mellem 1910 og 1963. Under 2. Verdenskrig byggede man krigsskibe på San Franciscos værfter, og de transporterede mere end 1,6 millioner tropper og 23 millioner tons gods under Stillehavskrigen i det mægtige havområde. Dengang skrev New York Times om Fort Mason: "Denne havn har én væsentlig råvare, som den sender til udlandet. Den eksporterer krig." I dag er de mange pakhuse og moler ved Fort Mason omdannet til kulturinstitutioner, restauranter og caféer, men man kan stadig fornemme tidligere tiders hektiske aktivitet, da det ene skib efter det andet stævnede ud mod det ukendte.

Efter besøget vender vi atter tilbage til hotellet.

Sidst men ikke mindst har du mulighed for på egen hånd at tage sporvognen til Lombard Street, verdens mest snoede vej, som samtidig har en af de flotteste udsigter over bugten og Alcatraz.

Dag 5
Formiddagsudflugt til Alcatraz (tilkøb)
Det berømte og berygtede Alcatraz

I dag skal vi på en formiddagstur til det berømte og berygtede Alcatraz. Fra hotellet går vi til Pier 33, hvorfra vi sejler til Alcatraz (betyder Pelikanernes Ø), der også kaldes »The Rock«. Al Capone, Robert Stroud (The Birdman) og George »Machine Gun« Kelly sad her. Alcatraz var frem til 1963 fængsel for nogle af USA’s mest notoriske forbrydere. I dag er det et museum, der byder på en skræmmende og fascinerende historie, men også en fantastisk udsigt over San Francisco. Eftermiddagen er til fri disposition.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Eftermiddagen kan for eksempel bruges på egen hånd i Golden Gate Park: verdens største menneskeskabte park med mere end 7.000 forskellige plantearter, søer og museer. I Palace of Fine Arts finder man kunst i alle afskygninger, og her ligger også Exploratorium, som er blevet kåret til det bedste museum i San Francisco. Her finder man over 650 forskellige udstillinger og aktiviteter, der med garanti vækker interesse hos besøgende i alle aldre.

Dag 6
San Francisco på egen hånd
Smukke San Francisco

Dagen er afsat til, at man på egen hånd kan gå på opdagelse i byens gader. Besøg evt. et af byens mange museer, for eksempel San Francisco Museum of Modern Art, som har en af verdens største samlinger af moderne kunst. Selve museet er i sig selv et arkitektonisk mesterværk.

Ellers kan man besøge California Academy of Sciences & Steinhart Aquarium, hvor der venter masser af oplevelser. Man kan for eksempel opleve et jordskælv, rejse en milliard år tilbage i tiden eller studere livet på bunden af havet. Tag en tur med de karakteristiske kabelvogne, gå på indkøb i byens mange forretninger, eller nyd stemningen og en god frokost ved Pier 39 til lyden af søløvernes sang. Mulighederne er mange og for enhver smag.

Dag 7
Halvdagstur til Nationalparken Muir Woods og Sausalito (tilkøb)

Vi forlader San Franciscos myldrende gader til fordel for det smukke naturområde Muir Woord. Her er en fantastisk bevoksning af verdens højeste træer, redwoods, og de findes kun i det nordlige Californien og en lille del af det sydlige Oregon. Træerne blev oprindeligt opdaget af skovhuggere og Redwood Creek, som området var kendt som, syntes ideelt til en dæmning. Heldigvis blev planerne stoppet af kongresmedlem og naturforsker William Kent, som opkøbte en del af Redwood Creek og i 1907 donerede han ca. 1,2 km2 til den føderale regering. Vi går en kort vandretur mellem de tætstående kæmper og nyder det fantastiske syn.

Herefter fortsætter bussen til den idylliske lille havneby Sausalito. Her ligger smukke huse på bakkesiden og ned til vandet, og fra en stor del af byen er der en uforstyrret udsigt over San Francisco og Angel Island. Sausalito gik fra at være en lille landsby, som under 2. Verdenskrig blev hjemsted for et kæmpe skibsværft. Efter krigen begyndte en bohemeperiode, hvor kunstnere dannede en koloni og boede i husbåde fortøjet langs bugten. Der er stadig hundredvis af disse flydende huse tilbage.

Vi tager færgen tilbage til byen efter besøget, men du kan også vælge at blive lidt længere og finde hjem på egen hånd.

Først på eftermiddagen er vi atter tilbage på hotellet, og aftenen er til fri disposition.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 8
San Francisco. Tid på egen hånd og hjemrejse
Formiddagen er til fri disposition, inden vi forlader hotellet og kører til lufthavnen.
Dag 9
Ankomst til København
Vi lander atter i Danmark efter mange store oplevelser i ”Guds eget land.”

Udflugtspakke

Alcatraz
På denne udflugt tager vi den lille færge over til fængselsøen og går på opdagelse i de bygninger, der frem til 1963 husede forbrydere som Al Capone. Udflugten varer ca. 3 timer.

Muir Woods og Sausalito

Busudflugt til redwood-nationalparken Muir Woods og besøg i det yndige Sausalito.

Samlet pris for de to udflugter i pakken: kr. 898,- per person

Den berygtede fængselsø Alcatraz

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København-San Francisco t/r
  • Udflugter iht. program
  • Morgenmad dag 2-8 (morgenmaden vil være den beskedne, såkaldte continental breakfast. Ønskes et større morgenmåltid, kan dette købes på en af de lokale dinere i området)
  • Kort til offentlig transport dag 2-8
  • 7 nætters ophold på hotel Adante Hotel tæt ved Union Square (se beskrivelse i hotelinformation)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD).
  • Tillæg for eneværelse
  • Udflugt til Muir Woods og Sausalito samt Alcatraz (kr.898,- pr. person)
  • Drikkepenge (beregn ca. USD 15 USD til chauffører og stuepiger. Gæster med udflugtspakke bør beregne USD 17,-)
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Wi-Fi og internet på hotellerne i USA

Mange af vores hoteller har gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv.

Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på fællesområderne (spørg derfor om wi-fi eller internet, når du tjekker ind på hotellet eller hør din rejseleder). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte servicen på fællesområderne, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Signalets styrke afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.

Enkelte hoteller tager gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten her bedre.

En helt anden mulighed er at benytte sig af gratis wi-fi hos kæder som Starbucks osv., som oftest i de større byer er at finde indenfor kort afstand.

 

Mere om USA

Her kan du få mere at vide om USA:

www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa 

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge, og se om du skal have visum eller vaccineres.

Før Afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov 

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa 

 

Krav om visum hvis du har besøgt Irak, Iran, Syrien og Sudan

Hvis du som dansk statsborger har været på rejse i Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1. marts 2011, kan du ikke længere rejse ind i USA på en ESTA-godkendelse. Fremover skal du have et rigtigt visum – udstedt af den amerikanske ambassade i København. Det samme gælder danske statsborgere, som har dobbelt statsborgerskab i enten Irak, Iran, Syrien eller Sudan.

Læs mere om reglerne på den amerikanske ambassade (på dansk), hvor du også kan se en video med danske undertekster om, hvordan du selv kan tjekke din status på en eksisterende ESTA-godkendelse http://denmark.usembassy.gov 

 

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner 

Hånden på hjertet

At besøge San Francisco på denne aktive måde kræver, at man har almindelig god kondition. Vi kommer til at gå en hel del. Husk at medbringe gode travesko, for det er ikke usædvanligt, at vi går over 6 kilometer per dag. Således undgår vi trafikpropper og kan let komme frem ad ensrettede gader.

 

Bemærk venligst, at udflugterne i San Francisco til dels gennemføres med sporvogn og bybus, og at udgifterne til den offentlige transport er inkluderet i rejsens pris. Programmet er tilrettelagt, så vi forsøger at gennemføre de enkelte punkter i så vid udstrækning som muligt, men gruppens interesse for forskellige steder, eventuelle ønsker samt plads i offentlige transportmidler kan påvirke indholdet og rækkefølgen.

Tilkøbsudflugten til Muir Woods og Saucalito gennemføres med turistbus, lokal færge og offentlig transport.

San Francisco er en af verdens mest eftertragtede storbydestinationer. Byens beliggenhed gør det svært at øge antallet af hoteller, og det medfører, at overnatninger er relativt dyre. Vi har derfor valgt at prioritere et hotel, som ligger godt i forhold til egne oplevelser.

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.

Den amerikanske drikkepengekultur kan især af os fra Skandinavien opleves som et irritationsmoment. For at du som rejsende besværes mindst muligt, vil rejselederen oftest tilbyde at påtage sig indsamling af drikkepenge for hele gruppen, fordelt på de planlagte programpunkter. Du kan læse mere om drikkepenge og Albatros’ holdning her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris 

Vi bor på denne rejse på 2* hotel. Ønsker du at opgradere hotellet, kan vi tilbyde rejsen "Going to San Francisco - opgraderet hotel.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

Hos Albatros tilbyder vi ikke, at man kan have faste pladser i bussen, og det er derfor heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Ved ikke at tilbyde køb af bestemte pladser, risikerer man således ikke, at købstidspunktet er afgørende for, hvilken plads i bussen, man får adgang til. Derimod kan der i fællesskab med rejselederen aftales rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

USVCB04ADK