Krydstogt til Japan, Kamchatka & Canada

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

En rejse i Vitus Berings kølvand fra Sakurafestival i Japan til Petropavlovsk i Rusland og videre over Beringshavet til Vancouver

Tokyo – Yokohama – Aomori – Hakodate - Sapporo – Petropavlovsk – den internationale datolinje – Vancouver

Efter et par dage i Tokyo stævner vi ud med det luksuriøse skib, Celebrity Millennium, og i løbet af de følgende dage går vi i land i intet mindre end tre japanske byer. Det giver os tid til at opleve både det moderne Japan med sit kalejdoskopiske lyshav og det traditionelle Japan med fredfyldte og sirligt anlagte haver – for ikke at tale om den delikate mad, som er en stor del af oplevelsen, når man besøger landet. Som prikken over i’et falder vores besøg i den nordlige del af landet sammen med kirsebærtræernes blomstring.  Efter et besøg på den russiske Kamtjatkahalvø og i den af Vitus Bering grundlagte by, Petropavlovsk, fortsætter turen over Stillehavet med afslappende og foryngende dage om bord – vi krydser nemlig den internationale datolinje og oplever den 4. maj to dage efter hinanden. Rejsen rundes af med to dage i den hyggelige metropol, Vancouver.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Eksotisk krydstogt, Kulturkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Amerikansk dollar, canadiske dollar, japanske yen

Dagsprogram 22 dage
Dag 1
Afrejse fra København mod Tokyo
Dag 2
Tokyo, Japan
Dag 3
Tokyo, Japan. Det traditionelle Tokyo i Asakusa, moderne arkitektur i Odaiba, teknologi og manga i Akihabara og det mondæne Ginza
Dag 4
Tokyo – Yokohama, Japan og afsejling
Dag 5
Afslapning ombord på vej mod Aomori, Japan
Dag 6
Aomori, Japan. Mulighed for udflugt til Seiryuji-templet med Showa Daibuts-buddhaen og optogsmuseet Nebuta Wa Rasse
Dag 7
Hakodate, Japan. Mulighed for udflugt i Hakodate med morgenmarked, Goryokaku fortet og Hakodate bjergets udsigtspunkt
Dag 8
Sapporo (Muroran), Japan. Mulighed for udflugt til Sapporo med øl-bryggeri
Dag 9–10
9-10 Afslappende dage ombord
Dag 11
Petropavlovsk, Rusland. Mulighed for udflugt til udsigtspunkt, Vitus Bering-monumentet, folklore museum og marked
Dag 12
På havet
Dag 13
Krydsning af den internationale datolinje
Dag 14–18
Afslapning ombord på havet mod Canada
Dag 19
Vancouver, Canada. Byrundtur med Chinatown, Gastown og Granville øen. Ankomst til hotel
Dag 20
Vancouver, Canada. Dag på egen hånd i dejlige Vancouver
Dag 21
Vancouver og hjemrejse
Dag 22
Ankomst til København

Celebrity Millennium

Celebrity Millennium er et af rederiets Celebrity Cruises mellemstore skibe med plads til 2.000 passagerer

Om bord på det elegante skib kan du nyde faciliteter som pool, spa, fitnesscenter, kasino og det helt nye koncept Celebrity iLounge, hvor du har mulighed for at benytte dig af iMac-computere med internetadgang døgnet rundt. Her kan du også deltage i de såkalde iLearn-kurser, hvor du kan blive klogere på det sidste nye inden for fotografi og video.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København mod Tokyo

Vi mødes i Københavns Lufthavn, hvor vores spændende rundrejse starter. Efter fælles indcheckning flyver vi af sted mod Japans hovedstad, Tokyo. På flyvningen er der underholdning i form af film på skærme, når vi ikke lige hviler eller sover.

Dag 2
Tokyo, Japan
Japans største shintohelligdom, Meiji Jingu.

Efter ankomsten til Tokyos lufthavn bliver vi hentet i bus og kører mod byen. Tokyos kalejdoskopiske lys, de utrolig mange mennesker og det enorme areal kan virke overvældende på førstegangsbesøgende. Hvis man bliver hængende et stykke tid, som vi gør, kan man alligevel støde på den diametrale modsætning: det fredfyldte og traditionelle Japan med yndefulde te-ceremonier og sirligt anlagte haver.

Tokyo var engang en lille fiskerby, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, hver med deres helt eget særpræg og stemning, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.

Vi starter med et besøg ved Japans største shintohelligdom, Meiji Jingu. Helligdommen stod færdig i 1920 og er et symbol på kejserens vigtige rolle i det japanske samfund – både som politisk og religiøst overhoved. Først efter anden verdenskrig mistede kejseren sin status som guddommelig og sin politiske indflydelse.

Efter besøget i templet tager vi til bydelen Harajuku, hvor unge japanere – flere i udklædningstøj inspireret af de japanske mangategneserier – kommer for at shoppe i områdets små specialbutikker, ikke mindst i gaden Takeshita Dori.

Lige syd for Takeshita Dori ligger gaden Omotesando med berømte mærkevarebutikker, caféer og restauranter for et mere voksent klientel.

Midt på eftermiddagen tjekker vi ind på vores hotel, og om aftenen spiser vi middag på et japansk spisested. Det japanske køkken er et af verdens sundeste og mest varierede med masser af fisk og grøntsager, og det rummer et hav af andre spændende retter end blot sushi. Maden er i sig selv en stor del af oplevelsen, når man besøger Japan. På en del restauranter er der billeder af retterne – ja, endda plastikmodeller i naturstørrelse af de enkelte retter – så der er gode muligheder for at kaste sig ud i noget nyt og spændende!

Dag 3
Tokyo, Japan. Det traditionelle Tokyo i Asakusa, moderne arkitektur i Odaiba, teknologi og manga i Akihabara og det mondæne Ginza
Det smukke Asakusa Kannon-tempel

I dag starter vi med at opleve det traditionelle Tokyo i bydelen Asakusa. Her er der stadig mange gamle velbevarede træhuse, der overlevede anden verdenskrigs ødelæggelser, og midt i Asakusa troner Asakusa Kannon-templet med sin markante, store røde lanterne i indgangsporten.

Vi går på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her!

Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkenshoppegaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end ALT til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern til grøn te og meget andet.

Vores tur fortsætter til Odaiba, som er et populært shopping- og underholdningsdistrikt på en kunstig ø i Tokyobugten. Øen er en del af en lille menneskeskabt øgruppe bestående af små forter, og daiba betyder faktisk fort. Forterne blev opført mellem det 17. og 19. århundrede for at beskytte Tokyo mod angreb fra søsiden.

Mere end et århundrede senere blev de små øer til lossepladser, indtil Tokyo begyndte et spektakulært udviklingsprojekt, der skulle gøre øerne til futuristiske bolig- og handelskvarterer. Det er i den grad lykkedes med bygninger som Aquacity, Fuji TV-bygningen og Telecom Center.

Vi bliver i fremtidens tegn, når vi besøger den berømte elektronikbydel Akihabara, der dog i de senere år har ændret lidt karakter. Flere af de store elektronikbutikker er lukket, og til gengæld er det særprægede fænomen med de såkaldte maid-caféer poppet op overalt i området. Unge piger klædt på i karikerede tegneserie-outfit serverer og underholder de ofte unge cafégæster. Mange af maid-pigerne står også og deler flyers ud i gaderne, så vi kan næsten ikke undgå at støde på dem.

Vi vandrer rundt i Ginza, Tokyos mest eksklusive shoppingområde, hvor alle Japans dyre mærkevarer og stormagasiner er repræsenteret. Dette er Japans pendant til Fifth Avenue i New York og Champs-Elysées i Paris! Vi går en tur ned ad Ginzas livlige og stilfulde hovedgade, hvor ikke blot folk på shopping, men også travle forretningsmænd præger gadebilledet.

Dag 4
Tokyo – Yokohama, Japan og afsejling Afsejling kl. 19.00
Det verdensberømte fiskemarked, Tsukiji

Tsukiji-markedet er et stort engrosmarked for fisk, frugt og grøntsager i det centrale Tokyo, og er det mest berømte af mere end ti engrosmarkeder i hovedstadsområdet. Tsukiji er bedst kendt som et af verdens største fiskemarkeder, og hver dag håndteres mere end 2.000 tons alt-godt-fra-havet. Synet af de mange forskellige friske fisk og skaldyr og en spændt atmosfære med scootere, lastbiler, sælgere og købere, som vrimler rundt mellem hinanden, gør Tsukiji til et udflugtsmål, der gør indtryk. Tsukiji-markedet består af et indre marked, hvor det meste af engrosvirksomheden og tunauktionerne finder sted, og et ydre marked, hvor detailbutikker og restauranter betjener besøgende. Engrosområdet består af hundredvis af små stande i en stor, overfyldt hal, hvor købere og sælgere skynder sig hen ad smalle gader med deres vogne og lastbiler. Det er et spændende område at se og fotografere håndteringen af fisk, men det er også et område, hvor turister er tilbøjelige til at blande sig med folk, der arbejder, så vær hele tiden opmærksom på, hvor du står og går. Det ydre marked er indrettet til besøgende og består af små gyder fyldt med butikker og restauranter. Her kan du finde alverdens fødevarer relateret til havet og køkkenudstyr.

OBS! Tsukiji markedet er sat til at flytte til Toyosu engang omkring skiftet 2017/2018, men er endnu ikke bekræftet. Uanfægtet, så besøger vi blot det nye marked, hvis det står færdigt til vores besøg. Er det fortsat under konstruktion så får vi blot mere tid i Yokohama før vi går ombord.

Efter besøget på fiskemarkedet er det tid til at sige farvel til Tokyo. Vi kører med bus til Japans næststørste by, Yokohama, hvor vores skib Celebrity Millennium venter på os.

I Edo-perioden (1603-1867) førte Japan en isolationspolitik, hvor man så vidt muligt undgik kontakt med omverdenen. Mod slutningen af denne æra var Yokohamas havn en af de første, som blev åbnet for udenrigshandel, og derfor voksede Yokohama eksplosivt fra at være en lille fiskerby til at blive en kæmpe metropol. I dag er det stadig en populær by at bo i, hvis man er udlænding, og det har skabt såvel vestlige boligområder som en af verdens største Chinatowns, som vi skal besøge i dag. Chinatown ligger i det centrale Yokohama, og i dag findes der et utal af kinesiske butikker og restauranter i de smalle og livlige gader. Ved indgangen til bydelen står fire flotte, farverige porte. Det er interessant at gå på opdagelse i bydelen, og der er også mulighed for at spise en lækker frokost.

Efter besøget i Chinatown tager vi til Sankeien, som er en stor japansk have i det sydlige Yokohama. Her ligger en række historiske bygninger, der er flyttet hertil fra andre egne af Japan. Der er en dam, små floder, blomster og vidunderlige stier, der får dig til at føle dig hensat til et Japan for længe siden.

Herfra kører vi til den meget flotte og specielle krydstogtterminal på Yokohamas havn og checker ind på skibet, der skal være vores hjem på den eventyrlige rejse mod Nordamerika. Efter ombordstigningen spiser vi middag, og om aftenen stævner vi ud fra Japans lyshav mod langt mere uudforsket territorium. Vores rejse tværs over Stillehavet er nu i gang.

Dag 5
Afslapning ombord på vej mod Aomori, Japan

Dagen er til fri disposition, og vores dejlige skib er en flydende by med masser af muligheder for underholdning og kulinariske oplevelser. Hele dagen vil der være aktiviteter arrangeret af skibet, og du kan se hele den følgende dags program i den engelsksprogede skibsavis, som hver aften leveres til kahytten. Der vil være musik i barerne og loungerne, bingospil, tid til at læse en bog i et stille hjørne eller på dækket, hvis vejret er til det. Der er mulighed for at få sig en dukkert i poolen eller nyde spabadet, gå på opdagelse i de mange restauranter og meget mere. Det er helt op til dig selv, hvordan du vil tilbringe dagen.

Dag 6
Aomori, Japan. Mulighed for udflugt til Seiryuji-templet med Showa Daibuts-buddhaen og optogsmuseet Nebuta Wa Rasse Ankomst kl. 9.00, afsejling kl. 18.00
Showa-Daibutsi buddhaen, Aomori

Aomori er beliggende helt mod nord på øen Honshu, som er Japans store hovedø. Aomori var tidligere den vigtigste færgeby, hvis man skulle til den nordligste ø, Hokkaido, og selvom byen stadig har utallige bilfærger, så har åbningen af den undersøiske jernbanetunnel Seikan og billige flybilletter betydet, at færgernes passagerantal er kraftigt reduceret. Aomori er hjemstedet for den årlige Nebuta-festival, som løber af stablen hver sommer.

Dagens Albatros halvdagsudflugt går til det ”blå-grønne dragetempel” Seiryu-ji, som er hjemsted for Japans højeste siddende bronzebuddha. Selvom det lader til, at alle Japans templer er gamle, så er Seiryuu-ji templet faktisk relativt nyt og stod færdigt i 1982. Dette gør bestemt ikke besøget mindre interessant. Tværtimod så er det en oplevelse at se, hvordan tempelbyggeriet fortsætter op igennem moderne tid. Den store buddha Showa-Daibutsu, som i sig selv tiltrækker mange gæster, er kronen på værket. Buddhaen er ca 21 meter høj, og den imponerende statue sidder midt i en lysning i den omkringliggende skov.

Nebuta-festivalen afholdes en gang om året og varer kun et par dage, så for at få en lille del med af festivalens optog, er der anlagt en permanent udstilling, der viser fem af tidligere festivalers flotteste paradevogne. I modsætning til New Orleans Mardi Gras, hvor paradevognene er motoriserede, så har man til Nebutaen et helt hold af folk, der bærer den sirligt dekorerede udstilling omkring. Muséet fortæller besøgende om festivalens 300-årige historie, hvordan paradevognene er bygget og forsøger at fange lidt af festivalens stemning året rundt.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 7
Hakodate, Japan. Mulighed for udflugt i Hakodate med morgenmarked, Goryokaku fortet og Hakodate bjergets udsigtspunkt Ankomst kl. 9.00, afsejling kl. 19.00
Goryokaku-fortet med sine tusinde kirsebærtræer

Hakodate er Hokkaido øens 3. største by, beliggende på den sydlige del af Japans nordligste ø. Som en af de første japanske havnebyer, der blev åbnet for international handel efter landets isolationsperiode, har Hakodate et noget mere vestligt præg end vi ellers har oplevet i Japan.

Det 334 meter høje Hakodate skovklædte bjerg, giver i klart vejr en smuk udsigt over byen, hvorfor det også sammen med Goryokaku-fortet er et af byens varemærker.

Dagens Albatros halvdagsudflugt går til morgenmarkedet i byen. Her opleves det livlige lokale marked, og friske varer som søpindsvin, krabber, lakseæg og friske grøntsager sælges indtil middagstid. Der er en del restauranter i området i og omkring markedet, som sælger f.eks Uni-Ikura morgenmadsplatter, frisk fra havet.

Netop det førnævnte stjerneformede Goryokaku-fort er også på programmet. Det blev bygget i de sidste år af Edo-perioden, 1603-1867, for at forsvare Hakodate mod den imperialistiske trussel fra de vestlige magter. Det blev senere et slagfelt i borgerkrigen mellem shogunatets tropper og de veludrustede moderne tropper fra den nystiftede Meiji-regering. Efter fortet havde mistet sin militære betydning, blev det i det tidlige 20 århundrede ombygget til en offentlig park. Over tusind kirsebærtræer blev plantet langs fortets voldgrave, og de blomstrer hvert år i slut april/start maj.

Fortet er også tydeligt at se, når vi senere tager op på Hakodate-bjerget og besøger udsigtspunktet. Hvis udsigten tillader det, vil vi også kunne se Hakodates særprægede bystruktur.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 8
Sapporo (Muroran), Japan. Mulighed for udflugt til Sapporo med øl-bryggeri Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 18.00
Sapporo er Japans femtestørste by

Vi lægger til i havnebyen Muroran, som er porten til øen Hokkaido. Her er en stor havn og fra den udskibes japanske varer til hele verden, og importvarer til øen ankommer hertil fra søsiden. Den naturlige havn har igennem århundreder skabt fundamentet for byens industri, som har udviklet sig med olieraffinaderier, cementfabrikker, skibsværfter osv., hvilket også var grunden til, at amerikanske krigsskibe havde byen som mål i den afsluttende fase af Stillehavskrigen i 1945. Byen i sig selv er måske knap så interessant, men beliggenheden og den omkringliggende natur er fantastisk.

Det nærliggende Sapporo er Japans femtestørste by og samtidig en af landets yngste storbyer. I 1857 boede her kun syv mennesker, i dag bor her to millioner. Under kejser Mutsuhitos herredømme omkring slutningen af det 19. århundrede udviklede såvel Japan som Hokkaido- øen sig med rivende fart. Landet gik fra at være et feudalt og lukket samfund til et mere åbent industrisamfund. Sapporo blev valgt som Hokkaidos administrative centrum og udvidet på baggrund af råd fra udenlandske specialister. Derfor blev Sapporo bygget i nordamerikansk stil med gader i det klassiske gittersystem. Sapporo kom for alvor på verdenskortet i 1972, da De Olympiske Vinterlege blev afholdt her.

Dagens Albatrosudflugt starter med at vi kører de ca. 90 km fra havnebyen Muroran til Sapporo, hvor vi først besøger Moerenuma Park, en stor park i det nordøstlige Sapporo. Parken er omgivet af en mose og har en omkreds på ca. 4 km. Parken er en stor, moderne landskabshave og de grønne arealer i kombination med den dramatiske udformning gør den til noget helt specielt. Moerenuma Park er tegnet af den berømte japansk/amerikanske billedhugger Isamu Noguchi. I 1988 fik Noguchi til opgave at designe parken, som skulle ligge, hvor der tidligere lå en stor losseplads. Kort efter at tegningerne var færdige, døde Noguchi, men hans design blev ført ud i livet og parken blev åbnet for offentligheden i 2005.

Hokkaido er hjemstedet for japansk øl. Sapporo-øl er et af de ældste og mest populære ølmærker i landet og er brygget her siden 1877. Nu produceres og sælges Sapparo-øl over hele verden — også i Danmark. Sapporo-bryggeriet slog dørene op for offentligheden og åbnede Sapporo Ølmuseum i 1987 i et gammelt bryggeri. Museet fortæller om øllets historie i Japan og processen med at lave øl, og så kan man naturligvis også prøvesmage varerne.

Efter besøget på bryggeriet tager vi til byens centrum med Odori Park, som er parken i midten af den brede boulevard Odori. Boulevarden deler byen i en nordlig og en sydlig del. Parken strækker sig over ca. 1½ km og herfra udgår en stribe shoppinggader, hvor der også findes restauranter og cafeer. Her vil der være tid til at købe sig lidt mundgodt og gå en tur på egen hånd, inden vi kører tilbage til skibet.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 9–10
9-10 Afslappende dage ombord
Nyd skibets mange muligheder!
Vi lægger nu kursen nordøstover og sejler fra Japan mod den Canadiske provins British Columbia. Vores kurs er dog først og fremmest plottet ind på Rusland, og vi kan glæde os til at skulle opleve en del af verden, som de færreste har besøgt. Undervejs er alt du skal gøre at slappe af eller lade være. Det er helt op til dig. Skibet tilbyder et væld af muligheder, og det er blot at benytte sig af lige præcis de faciliteter, som du holder mest af.
Dag 11
Petropavlovsk, Rusland. Mulighed for udflugt til udsigtspunkt, Vitus Bering-monumentet, folklore museum og marked Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 19.00
Et stykke danmarkshistorie gemt i de fjerneste egne af Rusland, Petropavlovsk

Petropavlovsk eller Petropavlovsk-Kamchatsky, som er byens egentlige navn, er en af de ældste byer i det fjern- østlige Rusland. Den blev grundlagt som et fængsel den 17. oktober 1740 under den 2. Kamtjatka-ekspedition (1733-1743) ledet af ingen ringere end horsensianeren Vitus Jonassen Bering. Skibene på ekspeditionen hed St. Peter og St. Paul og Petropavlovsk er ganske enkelt en sammentrækning af de to navne.

Allerede som ung stak Vitus Bering til søs og sejlede bl.a. til Ostindien og Vestindien på hollandske skibe, men det blev et møde med en russisk viceadmiral i Amsterdam, som lagde grundstenen til Berings vej ind i historiebøgerne. På den tid blev en lang række skandinaviske søofficerer hyret af den unge russiske flåde, og resultatet af Berings møde med viceadmiral Cornelis Cruys blev, at Bering blev russisk søofficer i 1704. Han deltog i Den Store Nordiske Krig og blev efterfølgende hvervet af ingen ringere end Zar Peter den Store til at udforske, hvorvidt der var en landfast forbindelse mellem Sibirien og Nordamerika. Det var sådan, Bering fik tilnavnet Zarens danske Columbus.

Det blev til to Kamtjatkaekspeditioner. På den første påviste Bering, at der var et stræde mellem verdensdelene. Strædet kaldes i dag Beringstrædet. På den anden ekspedition, hvor Petropavlovsk blev grundlagt, nåede Bering helt til Alaska. Sådan kom det så vidt, at der ligger et stykke danmarkshistorie gemt i de fjerneste egne af Rusland. Der er mange steder, der er værd at besøge i Rusland, men Petropavlovsk-Kamchatsky er noget helt særligt. Den er porten til Kamtjatka-halvøen, som er over 10 gange større end Danmark. Det eventyragtige landskab består af vulkaner og gejsere, som mod øst er flankeret af Stillehavets udstrakte vidder. Under den sovjetiske æra var adgangen til Petropavlovsk begrænset, men i dag er der åbnet op for international turisme, så folk fra hele verden kan opleve porten til Kamtjatka.

Dagens Albatros udflugt byder på en byrundtur i Petropavlovsk med bus. Vi starter dagen ved udsigtspunktet Petrovskaya Hill, hvorfra man kan se ud over byen og Avacha bugten nedenfor. Her ligger også et monument, som blev rejst i 1882 til ære for forsvaret af Petropavlovsk-Kamchatsky, da britiske og franske tropper forsøgte at indtage byen, der i midten af 1800-tallet var den vigtigste havneby i russisk Fjernøsten. Angrebet varede i 10 dage og sluttede med, at angriberne måtte trække sig tilbage og forlade bugten. Fra udsigtspunktet kører vi til en seværdighed, som vi naturligvis skal tage et foto-stop ved, nemlig Vitus Bering-monumentet. Monumentet blev udformet i St. Petersborg fra 1823 - 1826 og fragtet her til Petropavlovsk.

Inskriptionen lyder: ”Til grundlæggeren af Petropavlovsk i 1740, Navigatør Bering”.

Oprindeligt stod monumentet ved guvernørens hus, men blev flyttet flere gange og står nu tæt ved havnen, hvorfra Bering påbegyndte sin ekspedition til Alaska.

Fra Bering-monumentet tager vi til folklore museet, som beskriver regionens 273-årige historie gennem natur, geologi samt søfarere og lokale heltes liv. Det er et relativt lille museum, men det dækker dette smukke områdes historie ganske godt. Vi ser også markedet og Leninpladsen, inden turen atter går tilbage til skibet. 

OBS! Vi gør opmærksom på, at der er visumpligt for danskere i Rusland. Visum opnås ved at deltage i udflugten med vores danske rejseleder eller ved at deltage i en af de udflugter, som skibet arrangerer.

Det vil ikke være muligt at gå i land i Petropavlovsk, medmindre man deltager i en af udflugterne. Vi gør også opmærksom på, at indholdet af udflugterne kan ændre sig med kort varsel, hvorfor vi forbeholder os retten til at ændre i indholdet af udflugtspakkens byrundtur i Petropavlovsk. Dagens udflugt er arrangeret sammen med rederiet.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 12
På havet
Tid til afslapning på egen hånd

Vi lægger nu kursen øst og sejler mod den Canadiske provins British Columbia. Undervejs er alt du skal gøre at slappe af eller lade være. Det er helt op til dig. Skibet tilbyder et væld af muligheder og det er blot at benytte sig af lige præcis de faciliteter, som du holder mest af. Helpension er inkluderet ombord.

Dag 13
Krydsning af den internationale datolinje
Oplev d. 4 maj 2018 to gange i træk!

Drømmer du også om at kunne komme på en tidsrejse? Det er det, vi skal opleve i dag, hvor vi krydser den internationale datolinje, og ligesom i går, er det igen i dag den 4. maj 2018.

Forvirret?

Den internationale datolinje er den logiske konsekvens af et paradoks, som den opdagelsesrejsende Antonio Pigafetta var den første til at konstatere i starten af det 16. århundrede. Han var et af de få besætningsmedlemmer, som overlevede Ferdinand Magellans jordomsejling østover, og han gjorde omhyggelige dagbogsnotater under hele rejsen. Da det faldefærdige skib Victoria gjorde landkending på Kap Verde efter næsten tre års rejse i områder langt fra vestlig tidsregning, skrev han i 1522:

”Onsdag den 9. juli sendte vi båden i land efter forsyninger og vi bad vores mænd spørge, hvilken dag det var. De fik at vide, at det var torsdag, hvilket overraskede dem meget, for i vores øjne var det onsdag og vi vidste ikke, at vi var på afveje. Da jeg var ved godt helbred, havde jeg hver dag uden afbrydelse noteret, hvilken dag det var”.

Efterfølgende forstod Pigafetta sammenhængen:

”Som vi fik at vide, havde vi ikke lavet nogen fejl, for vi havde altid rejst vestpå, og var vendt tilbage til vores udgangspunkt, som var det samme som solens, hvorfor den lange rejse gjorde, at vi vandt 24 timer”.

Hvordan man enten kan vinde eller miste et døgn, når man krydser datolinjen, kan forklares med netop det, der sker, hvis man sejler jorden rundt østover som Magellan og Pigafatta. Man tænker måske ikke over, at man vinder en time hver gang man passerer en tidszone. Når man er nået hele vejen rundt om Jorden, har man vundet 24 timer og dermed et døgn i forhold til lokal tid, hvis der da ikke lige var den internationale datolinje til at kompensere for afvigelsen.

Det er lidt forvirrende og ikke så underligt, at Magellans besætning og hovedpersonen Phileas Fogg i Jules Vernes’ Jorden rundt i 80 dage regnede en dag forkert, da de fuldførte deres jordomrejser.

Datolinjen blev ganske enkelt fastlagt på en konference i Washington DC for at fastslå, hvornår og hvor datoen skulle skifte fra en dag til den næste. Der er ingen grund til, at datolinjen absolut skal ligge ned gennem Stillehavet, men da det er et af jordens tyndest befolkede områder, giver datolinjen på dette sted kun forvirringen for en ganske lille del af jordens befolkning.

I december 2011 mistede ca. 500 mennesker på øgruppen Samoa deres fødselsdag. Samoa lå nemlig øst for datolinjen mens Australien og New Zealand, som er de største handelspartnere, lå vest for datolinjen. Dermed var det fredag i Samoa, når det var lørdag og dermed weekend i Australien og New Zealand. Det resulterede i en del forvirring og tabte handelsdage. Da den enkelte nation i Stillehavet selv kan fastlægge datolinjen, sløjfede man ganske enkelt den 30. december 2011 på Samoa og sprang ud i fremtiden fra den 29. til den 31. december. Dermed var den imaginære linje flyttet og Samoa hoppet over på den asiatiske side af den internationale datolinje.

Vi krydser linjen og oplever altså den 4. maj 2018 to gange i træk.

Dag 14–18
Afslapning ombord på havet mod Canada
Tid til at koble af!

Nu begynder vores eventyrlige sørejse for alvor og du har nu mulighed for at opleve den følelse, rejsende har haft gennem tidligere århundreder: at rejsen er målet i sig selv! Dengang var oceandamperen den eneste måde at krydse de store oceaner på, og der er en aura af romantik og nostalgi på en mytisk sørejse som denne.

Drøm dig tilbage til de dage, hvor passagerskibene var det ultimative symbol på frihed og eventyr. Tilbring dagene ved poolen, bliv forkælet i spaen, træn i fitnessrummet eller gå på shopping ombord. Når aftenen falder på, kan du spise en vidunderlig middag, danse til levende musik, prøve lykken i kasinoet, opleve et storslået show i den store teatersal eller noget helt andet. Uanset om det er dag, aften eller nat, er der altid noget at tage sig til...eller lade være. Valget er dit.

Vores rejseleder vil undervejs holde foredrag og vise film, der har relevans til vores besøgsmål og Stillehavet.

Dag 19
Vancouver, Canada. Byrundtur med Chinatown, Gastown og Granville øen. Ankomst til hotel Ankomst kl. 7.00
Chinatown i Vancouver er Nordamerikas tredje mest folkerige

Vancouver ligger som en smuk perle ud mod Stillehavet med tydelige tråde til Asien, da en meget stor del af byens befolkning udgøres af Hong Kong-kinesere, der slog sig ned i Vancouver, inden Hong Kong blev kinesisk i 1998. Faktisk er kinesisk det mest talte sprog i byen efter engelsk.

Vancouver er en af de mest naturskønne nordamerikanske storbyer med et mildt klima hele året. Frodige skove, snedækkede bjerge og store floder er blot nogle af de smukke ingredienser omkring Vancouver, der gør byen til et mekka for naturelskere. Men også inde i byen hylder man naturen – bl.a. i byparken Stanley Park, der byder på masser af rekreative aktiviteter – et godt sted at fornemme Vancouver og dens indbyggere.

I løbet af de sidste 125 år er Vancouver blevet hjemsted for en bred vifte af etniske grupper, der har formået at skabe en levende sammensætning af køkkener, kulturarv og trosretninger. Disse kulturer har formet Vancouver til en blomstrende international by med en helt unik stemning. Samtidig har indbyggerne bevaret deres oprindelige identitet i denne hyggelige internationale metropol. I slutningen af 1800-tallet begyndte de første kinesiske indvandrere at komme til Vancouver for at bygge de livsvigtige nerver gennem Canadas vildnis, jernbanerne, og for at arbejde i minerne. Kvarteret Chinatown voksede efterhånden, som flere arbejdere og familier begyndte at indvandre til Vancouver, og i dag er bydelen den tredje mest folkerige Chinatown i Nordamerika næst efter New York og San Francisco.

Træd ind i denne travle myretue, hvor du kan forkæle dig selv med det autentiske køkken og shoppe efter asiatiske souvenirs på de traditionelle markeder og i tehusene. Overalt ser man den smukke æstetiske påvirkning af japansk kultur, når man går en tur gennem Vancouvers gader. Der er offentlige parker med tusindvis af kirsebærtræer, som kom til byen med den første bølge af japanske indvandrere, der kom til Vancouver i perioden 1877-1928. Her slog de sig ned i små fiskerlandsbyer langs Stillehavskysten og på idylliske gårde i Fraser Valley. Selvom en meget lille procentdel af Vancouvers nuværende befolkning består af oprindelige folk gennemsyrer disse indfødte stammers kultur byen – her finder man alt fra tårnhøje totempæle placeret overalt i parkerne til moderne kunst skabt af efterkommere af de oprindelige folk på de mange små gallerier langs de listige passager i midtbyen.

I øvrigt huser University of British Columbias museum, som ligger ca. en halv times buskørsel fra centrum med offentlig transport, enestående artefakter, kunstværker, udskæringer og smykker. En samling, som er uden mage i resten af verden. Her finder man, fx. et minitog udskåret af en udhulet træstamme, der blev brugt som legetøj af en heldig gruppe af de oprindelige indbyggeres børn.

Efter Anden Verdenskrig flyttede tusindvis af italienere til Vancouvers Grandview-område. I løbet af 1950’erne blev dette område kendt som Little Italy på grund af sin høje koncentration af italienske beboere, restauranter og forretninger. Gennem årene er området blevet infiltreret af en række andre etniske grupper, hvilket skaber en mangfoldighed i smuk forening med resterne af italiensk kultur. På den lille ø Granville, har en række kunstnere og kunsthåndværkere skabt et meget spændende miljø med værksteder, gallerier, butikker, cafeer, restauranter og et dejligt marked med super lækre fødevarer og god kunsthåndværk.

Der bliver mulighed for at spise frokost på øen (ikke inkluderet).

Vancouvers arnested er dog Gastown. Bydelen er nemlig udsprunget omkring et værtshus grundlagt i 1867 af sømanden og guldgraveren John Deighton med det lidet flatterende tilnavn ”Gassy Jack”. Han var nu selv ude om det, da han havde for vane at fortælle lange, udmalende røverhistorier, som tilhørerne som oftest mente ikke var andet end varm luft.

Vi prøver at få det hele med på vores byrundtur, som starter ved Vancouvers krydstogthavn lige ved den canadiske pavillon fra Verdensudstillingen i 1986, Canada Place. Turen slutter ved vores hotel, hvor vi checker ind.

Aftenen er til fri disposition.

Dag 20
Vancouver, Canada. Dag på egen hånd i dejlige Vancouver
Tid på egen hånd i naturskønne Vancouver

I dag kan du udforske Vancouver på egen hånd. Fik du lyst til at besøge Vancouver Aquarium, er det med sine 8.000 stillehavsdyr en flot introduktion til den maritime verden. Her kan du blandt andet se blæksprutter, havoddere, arktiske hvaler og farvestrålende bløddyr.

Du kan også gå en tur i Chinatown, som vi kørte gennem i går. Her finder du en lang række fine og billige asiatiske restauranter, farverige markeder og eksotiske butikker, hvor der er mulighed for at købe alt fra kitschede dragesouvenirs til kinesisk urtemedicin. De første kinesiske immigranter slog sig ned her under guldfeberen i 1850'erne, og i det seneste tiår er et meget stort antal Hongkong-kinesere indvandret til Vancouver, hvilket har ført til, at det mest talte sprog i Canadas grønne storby i dag er kinesisk!

Der er gode shoppemuligheder i byen – her er alt fra shoppingcentre, designerforretninger, secondhand- og vintagebutikker til markeder og butikker med friluftstøj og -udstyr. Et sandt shoppemekka, og det er nu, den sidste plads i kufferten kan fyldes, inden vi vender næsen hjemad mod Danmark.

Der er også mulighed for at tage på hvalsafari i farvandet ud for Vancouver. Rejselederen kan hjælpe med det praktiske, hvis du ønsker at købe en sådan udflugt.

Dag 21
Vancouver og hjemrejse
Morgenen/formiddagen er til fri disposition indtil vi afhængigt af afrejsetidspunkt begiver os fra hotellet mod lufthavnen, hvor vores fly venter på at flyve os hjem til Danmark.
Dag 22
Ankomst til København
Efter en mellemlanding lander vi i Københavns Lufthavn og vores oplevelsesrige rejse er nu slut.

Udflugtspakke

Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder.

Udflugtspakken indeholder:

  • Halvdagstur i Aomori med Seiryuji templet, Showa-Daibutsu Buddhaen og Nebuta optogsmuseet Wa Rasse
  • Halvdagsudflugt i Hakodate med morgenmarked, Goryokaku fortet og Hakodate bjergets udsigtspunkt
  • Halvdagsudflugt til Sapporo med byrundtur og øl-bryggeri
  • Halvdagstur i Petropavlovsk med udsigtspunkt, Vitus Bering-monumentet, folklore museum og marked

Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.

Pris: 2.998,- pr. person

Vitus Bering

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt og enkeltkahyt

Opgradering af kahyt
Tillæg for balkonkahyt (kat. 2B): kr. 3.598,- pr. person

Enkeltkahyt
Tillæg for Ocean View-enkeltkahyt (kat. 7): kr. 12.998,-
Tillæg for balkonkahyt (kat. 2B): kr. 18.998,-

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Tokyo, med mellemlanding og Vancouver– København med mellemlanding.
  • Transport jf. program
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen
  • Byrundture i Tokyo
  • Byrundtur i Vancouver
  • 2 nætter på hotel i Tokyo i delt dobbeltværelse med morgenmad
  • 16 dages krydstogt med Celebrity Millenium (4½*) i delt udvendig dobbeltkahyt
  • 2 nætter på hotel i Vancouver i delt dobbeltværelse med morgenmad
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (kr. 1.313,- pr. person)
  • Helpension på skibet
  • Kaffe, te og isvand på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Udflugtspakke kr. 2.998,-
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Tillæg for enkeltkahyt og balkonkahyt
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge til lokale guider og chauffører (beregn ca. USD 10 i alt. Gæster med udflugtspakke bør beregne USD 20 i alt)
  • Personlige fornødenheder
  • Gebyr for indrejseregistrering til Canada (eTA, ca. 7 CAD)
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Medbring gerne

I Petropavlovsk kan der, uanset årstid, være køligt, så det er en god idé at pakke varmt tøj til dagen i land. Medbring også gode sko, du kan vandre i.

Reposition krydstogt

Når rederierne flytter deres skibe fra en fast tilhørshavn til en ny, så laver de et såkaldt reposition krydstogt. Rejserne har ofte et helt unikt program. På disse krydstogter indgår der ikke kampagner som på standard krydstogterne. Denne rejse er en reposition fra Tokyo til Vancouver, hvorfor der altså ikke indgår nogle specialkampagner med opgraderinger, der leder til drikkepakker eller lignende.

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.

Balkonkahyt
Kahytskategori 2B, dæk 6. Udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.

Udvendig kahyt
Kahytskategori 07, dæk 2. Udvendig kahyt med vindue og to enkeltsenge.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Forbehold for ændringer

Ændringer i sejlplanen kan forekomme selvom de er yderst sjældne, ligesom de nævnte udflugter kan blive gennemført i en anden rækkefølge end beskrevet. Alle programførte aktiviteter vil dog blive gennemført hvis overhovedet muligt. I tilfælde af ændringer informerer rejselederen om dette på skibet.

Mere om Japan

Her kan du få mere at vide om Japan: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Eller få fem gode grunde til at rejse til Japan i vores artikel om Hippe Japan.

Mere om Rusland

Her kan du få mere at vide om Rusland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/rusland
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Mere om Canada

Her kan du få mere at vide om Canada: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/canada
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Før afrejsen

eTA - indrejsetilladelse til Canada

Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

Hånden på hjertet

Information

Vores krydstogt på tværs af Stillehavet er en rejse på næsten 4.900 sømil. Det betyder, at der undervejs vil være dage, hvor vi er på søen og bevæger os mod næste spændende anløbshavn. Det kan måske ved første øjekast virke skræmmende, men fortvivl ej! Af alle de mange gæster, Albatros Travel har haft med på krydstogt, har vi stadig til gode at høre, at vores gæster har kedet sig om bord. Der er masser af underholdning, musik i forskellige genrer, quizzer og restauranter, der skal prøves, for blot at nævne nogle få at de ting, man kan foretage sig om bord. Og har du en god bog med i kufferten, kan du med lethed finde et roligt hjørne på dækket, hvor du kan trække dig tilbage for en stund.

Vores besøg i Japan er lige midt i den typiske højsæson for kirsebærtræernes blomstring i den nordlige del af landet. Man kan dog aldrig vide sig sikker på hvornår træerne står i flotteste flor. Historisk er slut april/start maj dog er ganske sikkert tidspunkt at få de prægtige rader og rækker af træer at se. Vi må derfor også forvente en del flere besøgende i parker og udsigtspunkter end i andre perioder. Man kan altid op til afrejse kigge på årets prognoser, f.eks på: http://www.japan-guide.com/sakura

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 4 out of 5 by from En spaendende rejse til 3 forskelligartede destinationer Rejsens egentlige start i Japan var Tokyo og derfra gik det nordpaa til mere spaendende byer med afslutning paa Hokkaido, som var hoejdepunktet i den foerste tape. Kamtjatka gav den stoerste oplevelse og her kunne opholdet gerne have vaeret betydeligt laengere, og med en afstikker ud i landskabet. De efterfoelgende mange dage paa havet gik hurtigt, selv om skibet kunne have vaeret mere velegnet til kolde farvande. Rejselederen var perfekt og fleksibel, og holdt spaendende og forfriskende foredrag. Vancouver var mest paa egen haand, og det vise sig at vaere en god ide, at man selv kunne vaelge, head man ville se paa andendagen. Alt i alt en god rejse med en forfriskende variation af destinationer.
Date published: 2018-05-16
Rated 5 out of 5 by from Spændende rejse med fantastisk natur Turen startede med et par spændende dage i Tokyo. Man er godt træt efter den lange flyvetur, så de fleste kunne nok godt have brugt en dag mere til at udforske den utrolige by. Men vores meget erfarne rejseleder Lasse forstod at tilpasse programmet, så vi fik maksimalt udbytte af opholdet. Besøgene på de nordlige øer var spændende, - især Hakodate gjorde et stort indtryk med de blomstrende kirsebærtræer. Sødagene til Kamchatka var kolde, men hyggelige, da vi var del af en meget god gruppe. Petropavlosk er som by ikke noget at skrive hjem om, selv om besøget på deres oldnordiske museum med russisk-talende guide var en spøjs oplevelse, men de sneklædte vulkaner, der omkranser byen, er ubeskriveligt smukke. Der fulgte 7 sødage i kulde, regn og sågar sne, så man skal være god til krydstogtlivet, men der er mulighed for at se hvaler og andre havdyr, og på skibet er der jo et hav af muligheder for underholdning ud over rejselederens interessante og relevante foredrag. Vancouver var også et meget dejligt sted at besøge med en utrolig vifte af spændende ting at lave. Hvalsafari, Fly Over Canada, vandflyver til Vancouver Island, powershopping og gode restauranter, for blot at nævne nogle. Vi var meget glade for vores rejseleder. Meget vidende og indsigtsfuld, humoristisk, fleksibel og serviceminded. Sådan skal det gøres. Et enkelt godt råd: l april/maj, hvor vi rejste, skal man have meget, og meget varmt tøj med.
Date published: 2018-05-15
Rated 5 out of 5 by from meget fin total oplevelse utrolig behagelig oplevelse totalt, dog flyturerne lidt anstrengende hvis man ikke betaler ekstra for sæderne. rejselederen Lasse i top.
Date published: 2018-05-15
  • y_2024, m_4, d_16, h_3
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_3
  • loc_da_DK, sid_JPCOC01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser