Jagten på det Skotske Guld

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Forårskrydstogt langs Skotlands, Orkneys og Shetlands kyster. Med Albatros´ skib, Ocean Atlantic, besøger vi en lang række byer og øer langs Skotlands kyster.

Albatros’ eget skib
Den skotske vestkysts isolerede øer, dybe fjorde, forrevne bjergkamme og dramatiske slotsruiner er sammen med de berømte whiskydestillerier indbegrebet af vores forestilling om Skotland. Nord for ”fastlandet” ligger de naturskønne øgrupper Orkney og Shetland med aktive fiskersamfund og noget af Europas ældste kulturhistorie. Krydstogtet er den ultimative rejse for Skotlands- og naturelskere!
 
Det dejlige skib Ocean Atlantic er vores hjem på hele rejsen. Hver nat flytter vi os til en ny lille havneby, og hver morgen står vi veludhvilede op til nye store oplevelser. På togtet vil den storslåede natur trænge sig på, hvorhen man end vender sig, og Skotlands dramatiske historie vil være en væsentlig del af rejsens indhold.
Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Albatros-eventyr i små skibe

  • Rejseleder

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
Fra København til Dublin. Sightseeing og ombordstigning
Dag 2
Den lille by Campbeltown på halvøen Kintyre
Dag 3
Det smukt beliggende destilleri Bunnahabhain på øen Islay
Dag 4
Pilgrimsøen Iona og den klassiske skotske by Oban
Dag 5
Den legendariske ø Isle of Skye og hovedbyen Portree
Dag 6
Orkneyøerne med historiske Kirkwall
Dag 7
Shetlandsøerne med havne- og fiskerbyen Lerwick
Dag 8
Ankomst til Aberdeen og hjemrejse til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Dublin. Sightseeing og ombordstigning
Dublin; Irlands hovedstad siden landets uafhængighed i 1922

Efter ankomsten til Dublin tager vi på en kort panoramatur i den charmerende by. Dublin blev
grundlagt af vikinger omkring floden Liffey. Gennem århundreder har floden delt byen, ikke bare i
fysisk forstand, men også som en mental grænse mellem den fornemme bydel syd for floden og den
mindre fine nord for floden. Det nordlige Dublin blev udbygget i 1700-tallet, og på trods af områdets
ry som mindre fint og velhavende end det sydlige Dublin, så bærer bydelen stadig præg af 1700-
tallets flotte, neoklassicistiske arkitektur. Norddublins centrale færdselsåre er den imponerende
indkøbsgade O’Connell Street.

Når vi bevæger os syd for Liffeyfloden, bliver omgivelserne endnu mere sofistikerede med enorme
palæer og pladser i overdådig georgiansk byggestil. En af Dublins fineste georgianske pladser er den
store Merrion Square, hvor husene har bibeholdt sine smukt udskårne døre i stærke farver, sine
sirlige støbejernsbalkoner og de obligatoriske halvmåneformede vinduer over indgangsdørene. I det
gamle byhus i Merrion Square nr. 1 sad forfatteren Oscar Wilde og skrev sine skuespil og
fortællinger i 1800-tallet.

Efter rundturen kører vi til havneområdet, hvor Ocean Atlantic venter. Kahytterne anvises, og efter
den obligatoriske sikkerhedsgennemgang sejler vi ud gennem Liffeyflodens munding mod Det Irske
Hav.

Dag 2
Den lille by Campbeltown på halvøen Kintyre
Ved Campbeltown på den sydligste spids af halvøen Kintyre

Vores første stop er i Campbeltown på halvøen ”Mull of Kintyre”. Det var her, den skotske whiskys
vugge stod. I 1920´erne husede byen over 30 destillerier, og den kaldte sig selv for ”verdens
whiskyhovedstad”. I dag er der tre tilbage. Vi tager på gåtur rundt i byen og søger efter rester efter
hedengangne destillerier, besøger byens Heritage Centre og den lokale biograf, der åbnede i 1913
og er en af de første specialbyggede biografer i Skotland. Efter byrundturen er der rig mulighed for
at opleve Campbeltown, hvor vi er heldige at ankomme på tredje og sidste dagen af Campbeltown
Malts Festival. En traditionel og meget hyggelig whisky festival med lokale håndværksboder, live
musik og special aftapninger. 

Hen på aften vender vi retur til Ocean Atlantic for at sætte kurs mod øen Islay og de Indre Hebrider.

Dag 3
Det smukt beliggende destilleri Bunnahabhain på øen Islay
Whisky fremstilles af fermenteret byg, rug, hvede eller majs

Tørven har i århundreder været den primære brændselskilde på den lille Hebride-ø, Islay, og duften
fylder da også vores næsebor, når vi nærmer os øen, som er den mest besøgte af alle de Indre
Hebrider. 

Vi udnytter, at vi sejler med et ægte ekspeditionsskib. Ud over skibets enestående manøvredygtighed kan besætningen på Ocean Atlantic på kort tid sætte op til ti Zodiac-gummibåde i vandet og hurtigt få alle gæster bekvemt ind til kysten. Vi kaster anker ud for destilleriet og sejler ind til molen. Den whisky, som de fremstiller, er blød, tørvet, røget og støvet på samme tid. Ikke uden grund er Islay i forhold til sin størrelse den mest besøgte af alle de Indre Hebrider. Whisky produktionen er en af de vigtigste indkomstkilder på Islay. Et besøg inkl. smagsprøve på destilleriet er inkluderet i turen. Det er en god idé at være på udkig efter dyrelivet når vi sejler ved Islay og de Indre Hebrider, da sæler, oddere, vadefugle, gæs og kongeørne lever i området.

Dag 4
Pilgrimsøen Iona og den klassiske skotske by Oban
Oban er hovedstaden på den skotske vestkyst

Vi starter dagen i dag med at dykke ned i Skotlands kristne historie ved pilgrimsøen Iona. Øen er kendt som arnestedet for kristendommen i landet. Dette sker da St. Columba i år 563 anlægger et kloster. Klosterets historie er et kluddetæppe af vikingeangreb og udenlandske munkeordener der har været med til at præge stedet, klosteret bliver sågar helt forladt i en længere periode. Det er et genopbygget område vi skal besøge i dag, som stadig er et pilgrimsmål. Vi går en tur i området og har tid til at se nærmere på klosteret.

Ruten fortsætter mod øst forbi Mull til Oban, steder, som tit har stået model til postkort fra Skotland. Oban er hovedstaden på den skotske vestkyst – en malerisk skotsk havneby, der kaldes ”Porten til Hebriderne”. Oban byder på typisk skotsk byliv med gode muligheder for at gøre indkøb. Har man lyst til mere motion, kan det stærkt anbefales at vandre op til McCaig’s Tower, et monument, der leder tankerne hen på Colosseum i Rom. Det er bygget i 1800-tallet uden egentligt formål, nærmest som et beskæftigelsesprojekt. 

Sejlturen fra Oban og videre mod nord bliver noget ganske særligt. Vi stævner ud gennem Sound of Mull med Skotland til styrbord og Mull til bagbord. Herfra sejler vi mod byen Portree på øen Skye.

Dag 5
Den legendariske ø Isle of Skye og hovedbyen Portree
Isle of Skye

“You take the high road, and I take the low road”. Den sætning har de fleste danskere med en forkærlighed for Skotland sunget med på, og den blev for alvor gjort kendt af den skotske gruppe Runrig, som stammer fra Isle of Skye.

Det bliver vejret og Kaptajnen som afgør, hvilken rute vi vælger mod havnebyen Portree på Skye. Vores natlige sejlads kan enten gå gennem Sound of Sleat og Loch Alsh øst om Skye, eller vi kan sejle vestligt ud i Hebridernes hav og nord om Skye. Under alle omstændigheder er vi fremme om morgenen i byen Portree, der er øens største by. Den ligger smukt med farverige huse, der omkranser den lille naturhavn. Ocean Atlantic går tæt på havnen, der ligger beskyttet mod vestlige vinde på øens østkyst. Men vandet er ikke helt dybt nok, så vi benytter igen skibets gummibåde til let og hurtigt at komme i land.

Smukkere ø end Skye findes næppe i Skotland, og den har Storbritanniens største koncentration af bjergtoppe. Skye er vandrernes paradis og har man vandreskoene med, bør man afsætte nogle timer og give sig selv nogle naturoplevelser, som man aldrig glemmer. 

Dagens udflugt giver mulighed for at opleve det dramatiske landskab, der domineres af skarpe tinder i Cuillins-bjergryggen. Man skal bare vandre en kort afstand fra vejen, før man har en ubrudt udsigt hele horisonten rundt. Vi kører mod nordvest mod MacLeod-klanens hovedsæde på slottet Dunvegan, der er en af de største og mest berømte blandt de hebridiske højborg. Dunvegan Castle er den eneste, der kontinuerligt har været ejet og besat af den samme familie i en periode, der nu spænder over 8 århundreder.

(Udflugten på Skye er en del af udflugtspakken og ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

Dag 6
Orkneyøerne med historiske Kirkwall
Den imponerende St. Magnus katedral i Kirkwall

I løbet af natten er vi sejlet ud i farvandet mellem de Ydre og de Indre Hebrider, og vi når frem til byen Kirkwall på de vindblæste Orkneyøer ud for det skotske fastland. Orkney er oldnordisk for ”sæl-øerne”, og i lighed med de andre Nordatlantiske øer har Orkney en righoldig vikingehistorie. Men historien går endnu længere tilbage til en af de ældste europæiske civilisationer. Skara Brae, Nordeuropas Pompeji, lå gemt i næsten 5.000 år, før en vældig storm afslørede den ældgamle bebyggelse. De 10 etværelses boliger er lige til at flytte ind i, fuldt møblerede og med fuld sanitet – alt udført i sten. Stedet er på UNESCO´s liste over verdens kulturarv sammen med flere andre forhistoriske kulturminder på Orkney.

Efter ankomsten til Kirkwall er der mulighed for med bus at besøge oldtidsbopladsen Skara Brae på en kort udflugt. Tilbage i Kirkwall besøger vi et af områdets mange kendte whisky destillerier. Vi får en eksklusiv tur rundt på et af destillerierne og har mulighed for en smagsprøve af de gyldne dråber.

(Dagens udflugt til Skara Brae og distilleri på Orkney er en del af udflugtspakken og er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

I Kirkwall er der bl.a. mulighed for at besøge den imponerende St. Magnus katedral samt de maleriske ruiner fra Bishop´s og Earl´s Palace, inden vi om aftenen afsejler mod nord til Shetlandsøerne og Lerwich.

Dag 7
Shetlandsøerne med havne- og fiskerbyen Lerwick
Fort Charlotte, bygget i år 1665

Tidligt om morgenen får vi Shetlandsøerne i sigte. Vi starter med at sejle langsomt forbi den lille østlige ø Noss, hvis stejle kyster udgøres af et imponerende fuglefjeld, der netop her i foråret syder af aktivitet. Især suler, tejster og rider er yderst talrige, men der kan bl.a. også ses skarver, lunder, lomvier, alke og mallemukker.

Efter at have rundet nord om Noss og den større naboø Bressay anløber Ocean Atlantic Lerwick på Shetlandsøernes ”Main Land” sidst på morgenen. Øriget Shetland består af mere end 100 øer og
skær, hvoraf kun 15 er beboede året rundt. Øerne udgør den nordligste del af det britiske kongedømme ca. 300 km nord for det skotske fastland. Denne “centrale” beliggenhed i Nordatlanten har gennem tiderne ført mange sørejsende til øerne, og den skandinaviske arv skinner stadig igennem i såvel dialekter og folklore som i stednavne. Øernes talrigeste beboere med over 330.000 er de berømte får. Herefter kommer mallemukker, lunder og lomvier, så de 24.000 mennesker kan i den sammenligning synes få.

Om formiddagen skal vi på en kort bustur ud på hovedøen. Her skal vi bl.a. nyde udsigten over den charmerende landsby Scalloway og Scalloway Castle - og besøge Clickimin Broch, som er et enestående eksempel på arkitekturen i bronze- og jernalderen. I Lerwick har vi lidt tid på egen hånd, hvor det er muligt at se nærmere på Fort Charlotte, bygget i år 1665, hvor vi vil nyde den gode udsigt over den gamle bydel og havnen fra fortets skydeskår, inden vi først på eftermiddagen går ombord for den sidste nat på vores skib og sætter kurs retur mod fastlandet.

Dag 8
Ankomst til Aberdeen og hjemrejse til København
Isle of Skye

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet ned mod østkysten, hvor vi anløber Skotlands tredjestørste by, Aberdeen, om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går mod syd. Vi skal nemlig besøge den lille hyggelige by Stonehaven. Køreturen giver os et indtryk af Skotlands østkyst og en fin udsigt over Nordsøen. 

Ikke langt fra Stonehaven kommer vi til ruinerne af Dunnottar slottet som ligger billedesmukt på en lille klippetop med udsigt over de dramatiske klipper og det brusende hav. Slottet var hjemsted for en af Skotlands mægtigste familier. Husk at have plads på kameraets hukommelseskort til et af landets mest fotograferede beliggenheder.

Efter besøget kører vi retur til Aberdeen hvor der bliver tid omkring centrum på egen hånd, inden vi bliver hentet og kørt til lufthavnen for flyet retur til København.

Udflugtspakke

Udflugtspakke, kr. 1.798,-
Vi har udarbejdet en udflugtspakke med en række ture, der er typiske for de steder, vi besøger. Pakken skal
købes hjemmefra.

Udflugtspakken inkluderer udflugter i/til:

  • Isle of Skye med tur til Dunvegan Castle og udsigt til bjergkæden Cuillin
  • Dagstur til Skara Brae, Nordeuropas Pompeji og besøg på en af Orkney øernes enestående destillerier

Udflugterne er ledet af Albatros Expeditions team af internationale og skandinaviske rejseledere samt lokale engelsktalende guider. Vi forbeholder os retten til kun at gennemføre ekstraudflugter ved tilstrækkelig antal tilmeldte.

Mull er måske en af de kønneste af de Indre Hebrider

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger


Pris for Kat. C: 2.498 pr pers.
Pris for Kat. B: 12.498 pr pers.
Pris for Kat. A: 14.498 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 18.498 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for Kat. G: 6.498,-
Tillæg for kat. D: 8.748,-
3 personers kahytter
Tillæg for Kat. B 4.498 pr pers.
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.


Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Fly København–Dublin og Aberdeen–København 
  • Transport fra og til lufthavn i Dublin og Aberdeen 
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • 8-dages/7-nætters krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori D) 
  • Helpension på hele krydstogtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Busudflugt på Shetland
  • Whiskysmagning ombord på Ocean Atlantic og Port Ellen, Islay
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6% af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Udflugtspakke der skal købes separat (se under udflugter)
  • Evt. måltider før og efter togtet i hhv. Dublin og Aberdeen
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibets personale. Vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Brexit

Storbritanniens er udtrådt af EU pr. 1. februar 2020, det såkaldte Brexit. Indrejse for EU-borgere og norske pasholdere ændres ikke i 2020, således er der ingen ændringer frem til 31/12 2020. Man rejser stadig ind i landet med almindeligt pas og uden visum. Måtte der komme ændringer gældende 2021, opdaterer vi  naturligvis vores hjemmeside og informerer de kunder, der har booket en rejse med os.

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2

Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort
vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue. Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4

Vejret i Skotland

Rejsen foregår i det sene forår, hvor vi kan forvente temperaturer på 10-15 grader. Samtidigt er maj måned typisk den tørreste og mest solrige af årets måneder for både Irland, den skotske vestkyst og for Orkney! Vi anbefaler dog alligevel, at man medbringer godt regntøj, såvel som tøj efter lag-på-lag princippet og gode spadseresko, idet en stor del af rejsen foregår udendørs.

Hvad er et ekspeditionskrydstogt?

Et ekspeditionskrydstogt adskiller sig på mange måder fra almindelige turistrejser og krydstogter. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn ruten og dagsprogrammet undervejs. På den måde sikrer de det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind, tidevand
og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet. Det kan være forsinkelser i større eller mindre grad, eller vi kan være nødsaget til at forkorte opholdet på en destination. Et ekspeditionskrydstogt er en rejseform, hvor sejladsen og skibets mange aktiviteter og faciliteter udgør en meget væsentlig del. Der kompenseres således ikke for eventuelle ændringer i sejlplanen.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiactypen, som bliver ført af Albatros Expeditions’ certificerede ekspeditionsteam. Skibet sejler så tæt som muligt på små byer og havne, seværdigheder og naturområder, hvorefter den sidste transport mod land foregår med gummibåd. Adgangen til zodiac-flåderne foregår fra en solid platform på siden af skibet. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen. Det er forholdsvist nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.” -Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år. Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten.  
Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. 
Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.
 

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring Skotland i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. På land kan temperaturen godt nå de 15 grader, men i NordatIanten må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for.

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.
 

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
 

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ind i mellem ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.
 
Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 3 out of 5 by from En skøn rejse med mange gode oplevelser. Generelt var rejsen rigtig god, men når den samlede bedømmelse ikke kommer på mere end 3 stjerner skyldes det enkelte forhold, som absolut ikke findes acceptable, der er: • På Islay var der lagt op til at besøge Kildalton Cross på busturen på øen. Busturen gik kun til et destilleri, hvorfra der var 7 km til korset, og et besøg var ikke muligt. • På Islay var det oplyst, at man kunne spise i land, på Ardbeg, Laphroaig eller i Port Ellen. Vi valgte at gå tilbage fra Ardbeg, for at spise på Laphroaig. Her var det dog ikke muligt at få noget at spise, så vi gik videre til Port Ellen. Nu var klokken blevet så meget, at alle spisesteder havde lukket. • Udflugtsturen på Mull var udmærket, men deltagelse i udflugtsturen betyder, at det ikke er muligt at se noget af Oban. • Besøget på Tallisker som indgik i udflugtspakken, var kun et besøg i butikken. Der var hverken besigtigelse af destilleriet eller arrangeret smagsprøvning. • Besøget i Lerwick var meget kort, afsejlingen var allerede først på eftermiddagen, ikke sidst på eftermiddagen som der står i programmet. • Den største anke er dog, at Albatros ikke har et betalingssystem, som kan fungere uden at betalingskortene lukkes. Den sidste dag, skulle vi forlade skibet tidligt for at nå vores fly. Inden afgang skulle vi afregne med betalingskort, have vores pas og spise morgenmad. Det ville også være ok, hvis ikke betalingskortene automatisk blev lukket, når der blev trukket fra skibet. Dvs. vi stod uden betalingsmulighed og dermed uden pas. Det er helt uacceptabelt. Iøvrigt var turen præget af engageret venligt og vidende personale.
Date published: 2019-07-06
Rated 5 out of 5 by from Spændende og interessant rejse En interessant og dejlig rejse. Fik et fint indtryk af de ret forskellige skotske øer. Kunne godt have brugt mere tid i nogle af byerne. Fint skib med venlig og hjælpsom besætning. Ekspeditionsteamet var meget vidende og gik 100% op i deres forskellige opgaver.
Date published: 2019-06-10
Rated 5 out of 5 by from Dejlig rejse til De skotske Guld Dejlig tur med dejlig mad og super gode guider. Det var ærgerligt at skibes højtaler havde så mange problemer med lyden ellers Inter at klage over
Date published: 2019-06-06
Rated 4 out of 5 by from Skotland- Orkney- Shetland Vi havde en dejlig tur med dygtige guider og foredragsholdere. Men der var ting vi undrede os over . Hvorfor var kajpladserne altid optaget, når vi kom frem. Rejsen annonceres som en ni dages tur; men er altså kun på otte dage. Vi havde glædet os til Shetland; men fik 4 timer. Det var også rigtig ærgerligt, at vi ikke fik set det gamle keltiske kors.
Date published: 2019-06-03
Rated 4 out of 5 by from En skøn rejse til Skotland En god tur med mange oplevelser dygtig guider og et par små missere
Date published: 2019-06-02
Rated 4 out of 5 by from En god rejse med plads til forbedringer Første skuffelse var, at vi ikke fik set Kildalton Cross, hvilket vi havde glædet os meget til. Og ingen egentlig forklaring, hvorfor vi ikke kom derud. På Shetlandsøerne skulle vi ifølge programmet have en bustur på øen. Det skete heller ikke. Og tiden på øen var alt for kort. Allerede først på eftermiddagen skulle vi være ombord igen. Da vi skulle i land i Aberdeen, var det da heldigt, at vejret var godt, da vi skulle have vores hidtil længste sejltur ind til land i Zodiacs. Mærkeligt at der ikke var en Kajplads til skibet, da rejsen vel har været planlagt længe? Det er også ubegribeligt, at man skal mellemlande i Oslo når hjemrejsestrækningen fra Aberdeen til CPH er behagelig kort.
Date published: 2019-05-31
Rated 4 out of 5 by from Endnu engang en super tur med Albatros Rigtig god tur, vel tilrettelagt med gode besøg i land. Ocean Atlantic er et velfungerende ekspeditionsskib med et usædvanligt venligt og oplagt personale i alle led. Gode foredrag og orientering dagligt. Opholdet på Shetlandsøerne var for kort. Jeg manglede at opleve en bustur ud på landet. Måske havde det været hensigtsmæssigt at de danske eller nordiske guider havde suppleret hovedtrækkene af de engelsksprogede orienteringer på et af de nordiske sprog for de gæster som ikke var helt stive i det engelske sprog. Især når en stor del af gæsterne var fra de nordiske lande. Jeg fornemmede at flere ældre nordiske gæster var lidt desorienteret om væsentlige oplysninger, f. eks. også oplysninger via højtalerne. Dobbelt sprogede oplysninger har tidligere været tilfældet på de tidligere ture, hvor Albatros har brugt skibet Ocean Nova for år tilbage. Konklusion: Endnu engang en super tur med Albatros.
Date published: 2019-05-31
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejse. Spændende rejse med skibet Ocean Atlantic. Vi besøgte mange interessante og smukke steder samt flere whisky destillerier. Dygtige rejseguider, fantastisk betjening og mad på skibet. På nær lidt kludder med at få informationer ud til samtlige deltagere på rejsen forløb alt på bedste vis.
Date published: 2019-05-31
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_13
  • loc_da_DK, sid_IECSC01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser