Krydstogt i Japan – Solens Rige

Oplev moderne Tokyo, sushi, Kobekød og højhastighedstog, historiske Kyoto, geishaer og shogun-borge, byerne Nagoya, Nagasaki og Kagoshima samt sydkoreanske Busan

Denne unikke Albatrosrejse til Japan indledes på landjorden i Kyoto med de vigtigste historiske seværdigheder og går videre til Tokyo med masser af spændende storbyoplevelser, inden vi stævner ud på et lækkert skib med 4 store stjerner og helpension.

I den gamle havneby Nagoya har du mulighed for at opleve byens vartegn, Nagoya-borgen, og moderne industrihistorie på Toyota-museet. Næste stop er Nagasaki, hvor Atombombemuseet bærer vidne om byens skæbnesvangre rolle i 2. verdenskrig, og sejlturen går videre til sydkoreanske Busan og til byens kæmpe fiskemarked. Ved landgangen i Kagoshima er det tid til at besøge den berømte japanske have, Sengan-en, og nyde en sejltur til vulkanøen Sakurajima. Udflugterne på krydstogtet er del af en udflugtspakke, der købes særskilt.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt, Kulturkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Yen

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst til Osaka og bus til Kyoto. Shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha, geishadistriktet Gion og indcheckning på hotel
Dag 3 Cykeltur i Kyoto, Tenryu-ji-templet og Guldpavillonen og middag med Kobekød
Dag 4 Med Shinkansen til Tokyo. Shintohelligdommen Meiji Jingu og Harajuku – Cool Tokyo
Dag 5 Tokyo. Det traditionelle Tokyo i Asakusa, moderne arkitektur i Odaiba, teknologi og manga i Akihabara og det mondæne Ginza
Dag 6 Yokohama og afsejling
Dag 7 Nagoya. Mulighed for udflugt til Atsuta-jingu-templet, Toyota-museet og Nagoya-borgen
Dag 8 På havet mod Nagasaki
Dag 9 Nagasaki, Japan. Mulighed for udflugt til Atombombemuseet og Glover Garden
Dag 10 Busan, Sydkorea. Mulighed for udflugt til fiskemarkedet Jagalchi og Busantårnet
Dag 11 Kagoshima, Japan. Mulighed for udflugt til haven Sengan-en, Shuko Shuseikan Museum og Sakurajima-vulkanen
Dag 12 På havet mod Kobe
Dag 13 Kobe og fly til København

Diamond Princess

Diamond Princess er et luksuriøst rejsemål i sig selv.

Vågn hver morgen med forventningen om nye horisonter. Nyd udsigten fra en af de ca. 750 luksuskahytter med balkon. Forkæl dig selv med en varm stenmassage i den berømte Lotus Spa, nyd udsøgte retter i en formel eller afslappet atmosfære, og gør dit krydstogt til en uforglemmelig oplevelse.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
29.498,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København
Vi mødes i Københavns lufthavn og letter med kurs mod Kyoto, Japans gamle kejserhovedstad. Fuld forplejning om bord på strækningen fra Europa til Tokyo.
Dag 2
Ankomst til Osaka og bus til Kyoto. Shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha, geishadistriktet Gion og indcheckning på hotel
Geishaer

Efter ankomsten til den gamle kejserby Kyoto skal vi på opdagelse. Kyoto rummer over 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer kejserpaladset, shogunens Nijoborg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.

Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under anden verdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Desværre har bystyret ikke vist byen samme respekt, så de store sammenhængende kvarterer af smukke træhuse er næsten forsvundet. Men ingen har vovet at røre de tusinder af templer, helligdomme og smukke haver. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor skønhed og æstetik var i højsædet.

Vi besøger shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha og går en tur gennem templets lange arkade af orangerøde torii-porte, der ligger i hundredvis tæt efter hinanden og former vejen. De orangerøde porte står i smuk kontrast til den omgivende grønne skov. Dette er en af Kyotos knap så kendte attraktioner, men ikke desto mindre for mange besøgende er det et af de helt store højdepunkter!

Om eftermiddagen går vi en tur gennem Kyotos berømte Gion-kvarter. Her ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte geishaer arbejder. Er vi heldige, ser vi nogle af dem trippe af sted i deres dyre kimonoer og med smukt opsat hår.

Herefter tjekker vi ind på vores hotel. Om aftenen spiser vi en hyggelig velkomstmiddag på en lokal restaurant. Overnatning i Kyoto.

Dag 3
Cykeltur i Kyoto, Tenryu-ji-templet og Guldpavillonen og middag med Kobekød
Glæd dig til en cykeltur gennem bambuslunden

I byens nordlige udkant ligger det berømte Guldtempel. Den smukke guldbeklædte pavillon er en nøjagtig kopi af den over 500 år gamle bygning, som en sindssyg tempelpræst satte ild til i 1955.

Vi fortsætter til den vestlige ende af Kyoto, hvor vi tager på en lille cykeltur i det naturskønne område Arashiyama for foden af bjergene. Her besøger vi det UNESCO-fredede tempel Tenryu-ji, der er berømt for sin smukt anlagte zenhave fra 1300-tallet. Templet stod færdigt i 1339 og er en del af Rinzai-skolen inden for den japanske buddhistiske verden. Bagefter cykler vi videre gennem den smukke bambuslund, hvor et tykt tæppe af meterhøje bambusser slår den eksotiske stemning an, og gennem rolige landområder med rismarker og UNESCO-fredede bygninger.

Gæster, der ikke ønsker at cykle, kan tilbringe tiden på egen hånd på en café eller i butikker.

Om aftenen sætter vi et hyggeligt punktum for dagens oplevelser med en japansk middag på en af Kyotos gode restauranter. På menuen er det berømte Kobekød eller wagyu, som det hedder i Japan. En kulinarisk oplevelse, man sent glemmer, med det supermøre kød, der nærmest smelter på tungen. Overnatning i Kyoto.

Dag 4
Med Shinkansen til Tokyo. Shintohelligdommen Meiji Jingu og Harajuku – Cool Tokyo
Meiji Jingu-templet

Vi skal med det berømte japanske højhastighedstog Shinkansen til Tokyo. Undervejs får vi et indtryk af, hvor tætbefolket Japan er, og om vejret vil det, kan vi undervejs se det hellige Fuji-bjerg. På lidt over to en halv time kører vi de 513 kilometer til Tokyo. Til togturen får vi en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter – i form af fisk, kød, grøntsager og forskellige salater.

Så er vi ankommet til Japans hovedstad. Tokyo var engang en lille fiskerby, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, hver med deres helt eget særpræg og stemning, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.

Vi starter med et besøg ved Japans største shintohelligdom, Meiji Jingu. Helligdommen stod færdig i 1920 og er et symbol på kejserens vigtige rolle i det japanske samfund – både som politisk og religiøst overhoved. Først efter anden verdenskrig mistede kejseren sin status som guddommelig og sin politiske indflydelse.

Efter besøget i templet tager vi til bydelen Harajuku, hvor unge japanere – flere i udklædningstøj inspireret af de japanske mangategneserier – kommer for at shoppe i områdets små specialbutikker, ikke mindst i gaden Takeshita Dori.

Lige syd for Takeshita Dori ligger gaden Omotesando med berømte mærkevarebutikker, caféer og restauranter for et mere voksent klientel.

Midt på eftermiddagen tjekker vi ind på vores hotel, og om aftenen spiser vi middag på et japansk spisested. Det japanske køkken er et af verdens sundeste og mest varierede med masser af fisk og grøntsager, og det rummer et hav af andre spændende retter end blot sushi. Maden er i sig selv en stor del af oplevelsen, når man besøger Solens Rige. Overnatning i Tokyo.

Dag 5
Tokyo. Det traditionelle Tokyo i Asakusa, moderne arkitektur i Odaiba, teknologi og manga i Akihabara og det mondæne Ginza
Fra Akihabara-kvarteret

I dag starter vi med at opleve det traditionelle Tokyo i bydelen Asakusa. Her er der stadig mange gamle velbevarede træhuse, der overlevede anden verdenskrigs ødelæggelser, og midt i Asakusa troner Asakusa Kannon-templet med sin markante, store røde lanterne i indgangsporten.

Vi går på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her!

Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkenshoppegaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end ALT til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern til grøn te og meget andet.

Vores tur fortsætter til Odaiba, som er et populært shopping- og underholdningsdistrikt på en kunstig ø i Tokyobugten. Øen er en del af en lille menneskeskabt øgruppe bestående af små forter, og daiba betyder faktisk fort. Forterne blev opført mellem det 17. og 19. århundrede for at beskytte Tokyo mod angreb fra søsiden.

Mere end et århundrede senere blev de små øer til lossepladser, indtil Tokyo begyndte et spektakulært udviklingsprojekt, der skulle gøre øerne til futuristiske bolig- og handelskvarterer. Det er i den grad lykkedes med bygninger som Aquacity, Fuji TV-bygningen og Telecom Center.

Vi bliver i fremtidens tegn, når vi besøger den berømte elektronikbydel Akihabara, der dog i de senere år har ændret lidt karakter. Flere af de store elektronikbutikker er lukket, og til gengæld er det særprægede fænomen med de såkaldte maid-caféer poppet op overalt i området. Unge piger klædt på i karikerede tegneserie-outfit serverer og underholder de ofte unge cafégæster. Mange af maid-pigerne står også og deler flyers ud i gaderne, så vi kan næsten ikke undgå at støde på dem.

Vi vandrer rundt i Ginza, Tokyos mest eksklusive shoppingområde, hvor alle Japans dyre mærkevarer og stormagasiner er repræsenteret. Dette er Japans pendant til Fifth Avenue i New York og Champs-Elysées i Paris! Vi går en tur ned ad Ginzas livlige og stilfulde hovedgade, hvor ikke blot folk på shopping, men også travle forretningsmænd præger gadebilledet.

Resten af dagen er til fri disposition. Overnatning i Tokyo.

Dag 6
Yokohama og afsejling Afsejling kl. 17.00
Vi sejler med krydstogtskibet Diamond Princess

Efter morgenmaden skal vi så småt til at bevæge os mod krydstogthavnen i Yokohama, der egentlig kan betegnes som en forstad til Tokyo. Yokohamas havn har en mere end 150-årig historie, siden den blev åbnet for udenrigshandel i 1859. Havnen har gennem alle årene været medvirkende til at trække Japans økonomi i en positiv retning på trods af udfordringer som det store Kantou-jordskælv i 1923, som resulterede i mere end 140.000 dødsfald, og 2. verdenskrig.

Det samlede havneområde udgør cirka en sjettedel af Yokohamas samlede areal og består af omkring 100 kajer. Vores skib ligger ved en af dem, og efter ombordstigningen er der tid til at spise frokost og gå på opdagelse om bord. Sidst på eftermiddagen er der afsejling, og mens skibet glider ud fra kysten, nyder vi vores første middag om bord.

Dag 7
Nagoya. Mulighed for udflugt til Atsuta-jingu-templet, Toyota-museet og Nagoya-borgen Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 17.00
Den imponerende Nagoya-borg

Krydstogtets første stop er i Nagoya, Japans vigtigste handelshavn. Nagoya ligger smukt ved stillehavskysten på øen Honshu, og er Japans fjerde største by med knapt 2,5 millioner indbyggere. Havnebyen er en hektisk og vigtig storby, da den er centrum for Japans omfattende bilindustri, samt industrier med elektronik og luftfart, men byen byder også på kulturelle oplevelser. Allerede i området Garden Pier, som er indenfor gåafstand af selve havnen, finder man attraktioner som et akvarium, et shoppingcenter og flere museer.

Byens absolutte vartegn, Nagoyas borg, blev bygget for næsten 400 år siden efter bestilling fra shogunen Tokugawa Ieyasu. Han forstod betydningen af byens placering i forhold til den vigtige vej, som dengang gik mellem Tokyo og Kyoto. Herfra kunne han styre området mod Osaka og samtidigt være tæt på et af byens andre vartegn, nemlig shintohelligdommen Atsuta jingu. Som hjemstavn for den magtfulde Owari Tokugawa-klan, udviklede Nagoya sig til en vigtig by i hjertet af Tokai-regionen.

Borgen står i dag som en imponerende rekonstruktion, da den ligesom resten af byen blev jævnet med jorden under 2. Verdenskrig.

Hvis du vil shoppe, kan den overdækkede Osu Kannon (handelsgade) varmt anbefales. Her findes alt fra street fashion til elektronik, antikviteter og kimonoer. Og hvorfor ikke prøve at spise tebasaki; krydrede, friturestegte kyllingevinger, som er en specialitet fra Nagoya. I den mindre krydrede afdeling kan du smage miso-suppen, som Nagoya er specielt kendt for.

Dagens Albatrosudflugt begynder et besøg ved Nagoyas andet store vartegn, Atsuta-jingu-templet, som er et af Japans mest berømte og velbevarede templer. Her findes mange nationale skatte, der går 2.000 år tilbage i tiden. Templet i området Atsuka-ku nævnes i Japans ældste bevarede historiske skrift Kojiki. Efter besøget fortsætter vi til Toyota-museet, hvor udstillingen handler om japansk industri og teknologi. Her fortælles den fascinerende historie om Toyotas udvikling fra at have en lille produktion af tekstil-vævestole til at blive en af verdens største bilproducenter. I hjertet af Nagoya står det store slot, som enhver besøgende i Nagoya bør se, og her slutter dagens udflugt. Slottets enorme område tæller flere tårne, porte, haver og det centrale Hommaru-palads, som genåbnede efter renovation 2013. Efter besøget kører vi tilbage til skibet omkring frokosttid.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 8
På havet mod Nagasaki Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 20.00
Diamond Princess

Efter gårsdagens oplevelser er det nu tid til en velfortjent fridag på havet.

Vi kan igen nyde krydstogtets dybere mening uforstyrret i et døgn. Spise gourmetmiddagene på en af skibets mange lækre restauranter, gå en tur i teateret, biografen eller på diskotek. Måske skal der trænes lidt i motionscenteret eller powershoppes i den toldfri butiksarkade.

Dag 9
Nagasaki, Japan. Mulighed for udflugt til Atombombemuseet og Glover Garden Ankomst kl. 09.00, afsejling kl. 18.00
Glover Garden

Nagasaki står mejslet ind i de flestes bevidsthed som stedet, hvor den anden atombombe sprængtes i august 1945. I et splitsekund omkom 75.000 mennesker, og øvrige 75.000 blev sårede, hvoraf mange efterfølgende døde.

Men Nagasaki er værd at kende for andet end denne tragedie, da byen har en meget interessant historie. I 1571 fik portugiserne en handelsstation i byen, og samtidig begyndte en kristen mission med udgangspunkt i Nagasaki. Også andre europæiske lande oprettede handelsstationer her.

Men kun årtier senere begyndte man at opfatte udlændingene som en trussel mod den herskende klasse i Japan. Kristendommen blev derfor forbudt, og de fremmede blev smidt på porten. Fra 1639 var Japan et lukket land. Eneste undtagelse i Nagasaki var hollænderne, der fik lov til at beholde en lille handelsstation i et lukket område af havnen.

Da Japan i 1850’erne blev tvunget til igen at åbne sig for omverdenen, blev Nagasaki atter et knudepunkt for handel takket være sin gamle – men ikke glemte – status og naturligvis den glimrende havn.

Byen blev fuldstændigt genopbygget efter anden verdenskrig, og i dag er indbyggertallet cirka 450.000.

Dagens Albatrosudflugt starter med et besøg i Glover Garden, der ligger på en bakketop med flot udsigt. I dette område er der omkring 12 træhuse og en katolsk kirke, og det hele har en europæisk og kolonitidsagtig atmosfære. Det var nemlig her, at repræsentanter for de store handelshuse, der lavede forretninger med Østen, levede.

En af dem var den ganske unge Thomas Glover, der i 1859 kom til Shanghai og kort efter blev sendt til Nagasaki for at handle. Han benyttede fuldt lovlige metoder til at tjene penge ved import af maskiner og varer fra vesten. Det gjorde ham til en yderst holden mand. Men det var Glovers involvering i våbensmugling, der skulle blive nøglen til hans venskab med samuraierne på hele øen Kyushu. Samuraierne endte med at vælte shogunatet Tokugawa, og det blev begyndelsen på Menji-perioden (1868-1912), hvor Japan gik fra at være et lukket feudalsamfund til at blive et moderne samfund. En af Glovers venner i finansverdenen var Iwasaki Yatarō, der med Glovers hjælp anskaffede sig maskiner til at bygge skibe. Firmaet fik navnet Mitsubishi (de tre vandkastanjer), og det ligger stadig i Nagasaki. 

Glover Garden er det hus med tilhørende have, hvor Thomas Glover boede med sin japanske hustru og deres to børn.

Udflugten fortsætter til Urakami-området, hvor atombomben eksploderede. Vi skal se mindesmærkerne og besøge Atombombemuseet, der fortæller historien bag den skelsættende begivenhed.

Før vi kører tilbage til skibet, bliver der tid på egen hånd i byens centrale indkøbsområde. Og det er altid en oplevelse at shoppe i Japan, uanset om man er til vindues-shopping eller power-shopping! Du vil helt sikkert finde masser af ting, som aldrig når frem til danske butikshylder – og serviceniveauet i alle butikkerne er i absolut verdensklasse.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 10
Busan, Sydkorea. Mulighed for udflugt til fiskemarkedet Jagalchi og Busantårnet Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 16.00
Femogfyrre flade fisk på fiskemarkedet Jagalchi, Sydkorea

Vi er nu nået frem til havnebyen Busan, der er Sydkoreas næststørste by med lidt over fire millioner indbyggere. Det enorme havneområde domineres af skibsværfter, containertransport og fiskeri, og her vil være rige muligheder for at nyde ”alt godt fra havet”.

Dagens Albatrosudflugt går til det store fiskemarked Jagalchi, der er et af Asiens største og mest berømte. Butikkerne i det fleretagers marked er fyldt med kurve og kasser, der bugner af forskellige fisk, både levende og forarbejdede, og i én af afdelingerne sælges alle slags tørrede fisk.

Koreanerne har ligesom japanerne en stor forkærlighed for rå fisk, og både i havneområdet og i resten af byen kan man få sushi i de mange små restauranter og spisesteder.

Fra havnen kører vi til Yongdusan-parken, hvor byens vartegn, det 118 meter høje Busantårn, ligger. Vi tager op i tårnet for at opleve den store by lidt fra oven, og det påstås, at man på dage med klart vejr kan se Japan i horisonten.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 11
Kagoshima, Japan. Mulighed for udflugt til haven Sengan-en, Shuko Shuseikan Museum og Sakurajima-vulkanen Ankomst kl. 12.00, afgang kl. 23.00
Haven Sengan-en

I dag lægger vi til i Kagoshima på øen Kyushu, den tredjestørste og sydligste af de fire japanske hovedøer. Kagoshima bliver ofte kaldt Japans Napoli, idet byen – ligesom Napoli – er landets sydligste hovedby, ligger ud til kysten, har et lunt og solrigt klima og en dejlig, tilbagelænet stemning. Og som prikken over i’et har Kagoshima en yderst aktiv vulkan som nabo – Sakurajima, som er byens pendant til Napolis Vesuv.

Den røde tråd i Kagoshimas historie er Shimazu-klanen, der i næsten 700 år – igennem hele 29 generationer – dominerede byen. Ligesom Nagasaki var Kagoshima blandt de første steder i Japan med udenlandsk kontakt. I mange år var byen knudepunkt for landets handel med kineserne, også efter at Japan officielt var lukket for al kontakt med omverdenen under Tokugawa-styret (1603-1867).

Japans første møde med kristendommen fandt også sted her i Kagoshima, da den spanske munk og missionær Sankt Francisco de Xavier ankom i 1549 sammen med en portugisisk delegation. Med sit ihærdige missionsarbejde lagde Xavier grundstenen til Japans kristne mindretal. Den dag i dag udgør de kristne blot to procent af den japanske befolkning, der overvejende er buddhister – samtidig med at en lang række traditioner fra shintoismen, den oprindelige, japanske folkereligion, er tæt vævet ind i det japanske hverdagsliv både for buddhister og kristne.

På dagens Albatrosudflugt besøger vi den smukke, traditionelle japanske have Sengan-en, også kaldet Isoteien, som blev anlagt i 1658 som sommerresidens for Shimazu-klanen. Haven blev udvidet til sin nuværende form i 1848, og selve placeringen af haven er en sand genistreg med en enestående udsigt over bugten og Sakurajima-vulkanen.

I Sengan-en er der blandt andet anlagt en sø fyldt med store, japanske karper, en bambuslund, et vandfald og et lille vandløb, hvor Shimazu-klanen yndede at holde poesifester. En kop sake blev sat ud i vandløbet, og inden koppen var drevet ned til deltagerne, skulle de nå at skrive et haikudigt.

Haikudigtet som kunstform opstod i 1600-tallet og var en yndet beskæftigelse blandt den japanske elite. Digtene skulle skrives efter en helt fast form med tre linjer og 17 stavelser i alt – fordelt på henholdsvis 5-7-5 stavelser, og digtet skulle på en eller måde have elementer med fra naturen. Den mest berømte af datidens japanske haikudigtere er Matsuo Basho, hvis kendteste digt – oversat til dansk – lyder således:

En gammel dam.

En frø hopper i.

Lyden af vand.

Vi besøger herefter Shuko Shuseikan Museum, som giver et spændende indblik i Shimazu-klanens historie, og sejler ud til Sakurajima-øen, hvor Sakurajima-vulkanen ligger. Her ser vi det månelignende lavalandskab, der gradvist er opstået af de mange udbrud. I dag følger forskerne nøje med i hver eneste lille bevægelse i vulkanen – den tætte beliggenhed på byen gør det til en livsnødvendighed.

(Udflugten er ikke inkluderet i rejsens pris. Se under priser bagerst i programmet for tilkøb af særskilt udflugtspakke).

Dag 12
På havet mod Kobe
Nyd den gode mad om bord

Husk at du er på ferie, og på ferier er det som regel rart med lidt fred og ro. Måske har du lyst til at trække dig tilbage til din kahyt og nyde en stille drink. Det kan også være, at du finder et fredeligt område på soldækket, hvor du kan sidde uforstyrret med en bog.

Hvis du derimod trænger til at være aktiv, kan du gå en tur i skibets flot udstyrede motionscenter, hvor der er både motionscykler, trappemaskiner og løbebånd. Du kan også deltage i en undervisningstime med professionel træner (mod gebyr) og prøve yoga, pilates, spinning eller noget helt fjerde. Så kan du også med god samvittighed spise en lækker 3-retters middag om aftenen.

Dag 13
Kobe og fly til København Ankomst kl. 06.00

Vores skib ankommer til Kobe tidligt om morgenen, og rejsen er så småt ved at være slut. Vi kører fra skibet til lufthavnen i Osaka, hvor flyet mod Europa venter. Vi lander i København med kufferten fuld af minder fra en dejlig rejse.

Udflugtspakke

Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.

  • Halvdagstur i Nagoya til Atsuka-helligdommen, Toyota-museet og Nagoya-borgen
  • Halvdagstur i Nagasaki til Atombombemuseet og Glover Garden
  • Halvdagstur med Busan med fiskemarkedet Jagalchi og Busantårnet
  • Halvdagstur i Kagoshima med Sengan-en og Sakurajima-øen

Pris: kr. 2.198,- pr. person

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 29.498,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for indvendig enkeltkahyt kategori IF: kr. 12.398,-

Tillæg for opgradering af kahyt

Dobbeltkahyt

  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med balkon kategori BD: kr. 5.998,- pr. person.

Enkeltkahyt

  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt med balkon kategori BD: kr. 23.898,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Osaka t/r med mellemlanding
  • 2 nætter i delt dobbeltværelse på hotel i Kyoto inkl. morgenmad
  • 2 nætter i delt dobbeltværelse på hotel i Tokyo inkl. morgenmad
  • Udflugter i Kyoto og Tokyo jf. program
  • Bagagehåndtering fra Kyoto - Tokyo
  • Togrejse med Shinkansen fra Kyoto til Tokyo
  • Transport fra Osaka lufthavn til Kyoto og fra skibet til Osaka lufthavn
  • 3 middage i Tokyo og Kyoto inkl. middag med Kobekød
  • 1 frokost i Tokyo
  • 2 frokoster i Kyoto
  • 8 dages krydstogt med Diamond Princess (4½*) i delt indvendig dobbeltkahyt (kat. IF)
  • Helpension på krydstogtskibet
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (ca. kr. ca. 760,-)
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt eller opgradering af kahyt
  • Udflugtspakke kr. 2.198,-
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Øvrige måltider
  • Drikkevarer
  • Gæster med udflugtspakke bør beregne ca. USD 5,- pr. person i drikkepenge til lokalguide og chauffør i Busan.
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Indvendig kahyt
Kahytskategori IF, dæk 5. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, minibar (mod betaling), aircondition og naturligvis bad og toilet.

Udvendig kahyt med balkon
Kahytskategori BD, dæk 10. Kahyt med privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, minibar (mod betaling), aircondition og naturligvis bad og toilet. Kontakt Albatros for pris.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. Sikkerheds- og toldpersonalet i lufthavnen har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder myndighederne sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly på denne rejse.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse og må flyve hjem for egen regning.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Rated 4 out of 5 by from Spændende rejse med storby og krydstogt 2 travle dage i Tokyo til fods og metro, som var en effektiv måde at komme rundt. Derefter med Shinkansen - hurtigtog til Kyoto. En hurtig og afslappende transport. Til fods og metro rundt i Kyoto. Lidt stramt program i Tokyo og Kyoto. Ingen tid til "på egen hånd". 6 dages krydstogt rundt i Japan om bord på et lidt for stort skib. Dejlig måde at have rundrejse på, når "hotelværelset" flytter med. Dejlig kahyt med balkon, lækker mad om bord og masser af aktiviteter. Også et stramt program med meget lidt tid til "på egen hånd"
Date published: 2016-05-31
Rated 5 out of 5 by from en helt unik rejse ,fyldt med stjernestunder . En perfekt planlagt rejse gennemført med en absolut kvalificeret rejseleder ,som håndterede alle situationer professionelt på en god måde , en meget vidende rejseleder som gav os indblik i Japans kultur ,historie m.m. .Med hensyn til maden var måltiderne en hel oplevelse for sig ,bestemt noget der var med til at give turen kvalitet.Helt igennem en rejse man må opleve.
Date published: 2016-06-01
Rated 3 out of 5 by from Japan, et anderledes land med stor historie Vor rejse var lagt efter et stramt skema som blev gennemført efter Japans skik. Ingen afstikkere fra programmet, ingen fleksibilitet til at flytte byturen om formiddagen i øsende regnvejr til om eftermiddagen hvor vi kunne svede i et museum. Lokale hjælpeguider var ingen hjælp til vor guide som skulle informere og styre en altfor stor gruppe på 36 personer.
Date published: 2016-06-19
Rated 4 out of 5 by from En god rejse med mange oplevelser undervejs Rejsen var spændende. Rejselederen var meget kompetent, dog var gruppen på 36 alt for stor. Det var meget upraktisk at styre så mange i Tokyos metro. Flere af rejsedeltagerne var dårligt gående. Begge dele betød mange ventetider for gruppen. Hørebøffer/ Headset , hvor alle kunne høre rejselederen virkede rigtigt godt især i Metroen.
Date published: 2016-06-06
Rated 3 out of 5 by from Fantastiske Japan Dejligt at opleve Japan med en meget dygtig og rar rejseleder. Men når det er sagt, så synes jeg det var meget uprofessionelt af Albatros at danne så stor en gruppe som vores på 36 personer. Kort sagt medførte det megen tidsspilde, megen ventetid, risiko for at interessante oplysninger gik tabt.
Date published: 2016-05-31
Rated 4 out of 5 by from Spændende rejsemål. Japan er et spændende rejsemål som levede op til vore forventninger med hensyn til kulturoplevelse. vor gruppe på 36 personer var alt for stor til 1 rejseleder. Vor rejseleder var ganske kompetent men havde vanskeligheder med at holde sammen på så stor en gruppe.
Date published: 2016-06-07
Rated 4 out of 5 by from Oplevelser i Japan En spændende rejse med et tæt program. Rejsen var en blanding af rundrejse og krydstogt. De daglige udflugter kræver, at man er godt gående. Rejselederen var velkvaliseret. Et stort minus ved rejsen: 36 rejsedeltagere er for mange til en guide.
Date published: 2016-06-09
Rated 5 out of 5 by from Perfekt rejse med eminent rejseleder Rejsen var perfekt og komprimeret. Programmet blev gennemført med en eminent dygtig rejseleder, der klarede enhver situation med indsigt, viden, charme og empati for deltagerne.
Date published: 2016-06-02
  • y_2016, m_12, d_6, h_1
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_0.0
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_15
  • loc_da_DK, sid_JPROC02, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Anmeldelse af rejsen

Her kan du se anmeldelser fra andre gæster, som har været på turen. Vi håber, du kan bruge deres ærlige meninger, gode tips, ris og ros til at få en idé om, hvad der venter på rejsen – så du kan vælge den helt rigtige tur for dig. Anmeldelserne samles ind af et eksternt firma, som er din garanti for anmeldernes validitet. Læs mere her

Bemærk venligst, at flyselskab, flyrute, hoteller, rejseleder og/eller rejsens rute kan variere fra afgang til afgang, og dermed kan en anmeldt rejse være lidt anderledes end de rejser, som aktuelt er til salg.

Lignende rejser

17JPROC02DDK0105