Unikt ekspeditionskrydstogt fra Svalbard gennem Nationalparken i Nord- og Østgrønland med ekspeditionsskibet Sea Endurance
På dette Albatroskrydstogt begiver vi os langt, langt væk fra de gængse turistruter og besøger steder, hvor der normalt kun kommer ekspeditionsfolk og forskere. En del af ruten følger den legendariske Danmark-Ekspedition, der i 1906-1908 kortlagde de sidste uudforskede kyststrækninger på den grønlandske nordøstkyst. Her oplever vi de uspolerede arktiske islandskaber på tætteste hold med gode chancer for bl.a. at se isbjørne, hvaler og moskusokser.
Vi sejler med det eminente ekspeditionsskib Sea Endurance, som er bygget specielt til sejlads i arktiske farvande. Med plads til kun 60 passagerer bliver det en helt unik oplevelse for de få, hvor alle kan deltage i landgange, bygdebesøg, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt. På Svalbard – Isbjørnenes Rige – har vi i den korte polarsommer mulighed for at sejle ind i fjordene og bl.a. besøge Ny-Ålesund, en af verdens nordligste byer. I Nordøstgrønland besøger vi den fantastiske og uspolerede nationalpark, som er verdens største, og hvor de eneste beboere er arktisk vildt og Siriuspatruljen! Vi slutter af med det isolerede inuitsamfund Ittoqqortoormiit.
-
Type Rundrejse, Ekspeditionskrydstogt
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Norske Kroner, Grønlandske Kroner, Islandske Kroner
- Dag 1
- København – Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning og afsejling
- Dag 2
- Ny-Ålesund og Signehamna med gammel vejrstation fra anden verdenskrig
- Dag 3–4
- Over Grønlandshavet mod Grønland
- Dag 5–12
- Nationalparken i Nordøstgrønland
- Dag 13
- Inuitsamfundet Ittoqqortoormiit og Scoresby Sund
- Dag 14
- Konstabel Pynt og fly til Island
- Dag 15
- Keflavík – København
Sea Endurance
Med en isklasse B og isklasse A1 (skrog), er det rustet til alle forhold i Arktis – fra mødet med storisen til cruise mellem isfjelde i smalle fjorde. Kun få ekspeditionsskibe i verden kan klare denne opgave, og derfor benytter vi Sea Endurance, hvor oplevelserne er i centrum, og de hårde isforhold i Arktis kan forceres.
I de medbragte zodiac-flåder kan vi komme tæt på det hele: Hvaler, hvalrosser og hvem ved, måske en isbjørn kommer forbi – med landgange og minicruises i fjorde og forbi gletsjerlandskaber.
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi flyver fra København til Longyearbyen på øen Spitsbergen. Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entrepenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge – både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk.
Ved ankomsten til Longyearbyen kører vi til havnen og tjekker ind på skibet.
Om morgenen sejler vi ind i Kongsfjorden til Ny-Ålesund, som ligger på fjordens sydbred. I disse farvande er der ofte set hvidhvaler, og vi håber selvfølgelig, at heldet også er med os i år. Ny-Ålesund er en af verdens nordligste byer, en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny-Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen over Nordpolen. I dag er byen et internationalt centrum for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter fuldt beskæftiget her med at undersøge alt fra mikrobiologi til det globale klima. Herefter sejler vi tilbage gennem Kongsfjorden og ind i Krossfjorden, som er en af Svalbards smukkeste, med udsigt til 14. juli-gletsjerens imponerende ismur. Vi passerer den smukke Blomstrandbukta og fortsætter videre nordover ind i Lilliehöökfjorden, hvor den gigantiske gletsjer Lilliehöökbreen troner majestætisk i bunden af fjorden.
Vi har landgang i den lille bugt Signehamna, hvor der ligger en gammel tysk vejrstation fra anden verdenskrig. Vejrstationen var aktiv i 1942-43, hvor den blev opdaget af nordmændene. I dag er bugten – med sit rolige vand og den fantastiske udsigt – et yndet ankringssted for lystbåde.
I de sidste år har der ligget en isbræmme fra Polhavet ned mod Danmarkstrædet, og det tager ofte et døgn eller mere at sejle syd for isen. Vi følger iskanten og går sydøst mod Grønland. Vi kan være heldige at se isbjørne på isen, såvel som sæler og søfugle som mallemukken, der følger skibet på dets vej over havet. På havet kan vi også opleve finhvaler og ikke mindst den meget karakteristiske pukkelhval, der er nem at kende på de hvide vækster på hale og luffer. Rejselederne vil krydre dagene til søs med spændende foredrag. Fremme ved Nordøstgrønland håber vi på at kunne manøvrere os gennem isen omkring 77. breddegrad, men eventuelt kan vi gå et par grader sydom, ind i Dove Bugt, og anløbe Danmarkshavn fra syd; rejsens nordligste punkt.
Sejlruten på Nordøstgrønland bliver i stor udstrækning bestemt af vejr, vind, is og strømforhold. I de senere år har der gennemgående været langt mindre is omkring Grønland end tidligere, og Nordøstgrønland har ligget frit det meste af september helt op til Danmarkshavn. Disse forhold har muliggjort nogle helt enestående ekspeditioner, men vi har også oplevet, hvordan en storm eller blot vedvarende blæst på ganske kort tid har presset isen sammen til en uigennemtrængelig barriere langs kysten. Det er vilkårene – men også en del af charmen – som vi må leve med på ekspeditioner, og det gælder også denne rejse. Med hånden på "eget rat" har vi mulighed for at tilrettelægge en helt unik Nordøstgrønlandsrejse, hvor vi kan dvæle ved de bedste detaljer og de mest spændende og dyrerige lokaliteter. Samtidig kan vi bruge så meget tid i land som overhovedet muligt. I den korte polarsommer bryder isen op i de store fjorde og smelter tilstrækkeligt til, at vores skib kan komme helt ind til de spændende kyststrækninger. Når den arktiske sol rammer de spidse fjeldtoppe og de enorme gletsjere, oplever vi som besøgende et næsten overjordisk landskab av betagende skønhed!
Vi er fremme ved Tunu – Grønlands eventyrlige “bagside” – og verdens største nationalpark. Vi befinder os nu i nationalparken, som blev oprettet i 1974 og udvidet i 1988. Der er ingen faste bosættelser i området, men der har tidligere – senest op til midten af 1800-tallet – været forskellige inuitbosættelser her i Grønlands nordøstlige hjørne, blandt andet på Clavering Ø længere sydpå. Her mødte den britiske søofficer Douglas Charles Clavering i 1823 en lille gruppe inuitter fra en nu uddød stamme.
Programmet for de næste dage i nationalparken afhænger helt af vejr- og isforholdene. Ruten og landgangene bliver bestemt af kaptajnen og ekspeditionslederen i fællesskab og meddeles typisk aftenen før. I det følgende program er der nævnt en række markante steder, som vi tilstræber at besøge, men programforskydninger kan betyde, at vi passerer et sted om natten, og isforhold kan forhindre landgange. Nationalparken i Nordøstgrønland er dog så rig på naturoplevelser og historier om ekspeditioner og fangstmænd, at der, uanset hvor vi går i land, venter store oplevelser hver eneste dag. Langs kysterne ligger der gamle fangsthytter, og vi mødes af en smuk og varieret potpourri af fjorde, snedækkede fjelde, små og store øer – og forhåbentlig også en del vildt.
Sandsynligvis når vi ind til Grønland ved Shannon, hvor Ejnar Mikkelsens berømte Alabama-ekspedition havde base under eftersøgningen af Mylius-Erichsen. Er forholdene gode, stikker vi over Dove Bugt til Danmarksminde, det solide, sorte ekspeditionshus, der var base for 28 mand i to år.
Det var til Danmarkshavn, de to slædehold skulle returnere ved Danmark-Ekspeditionens afslutning i 1907. J.P. Koch og hans to folk nåede Danmarkshavn i juni måned efter at have løst deres vigtige opgave: At nå Pearys varde på Kap Clarence Wyckoff og dermed lukke ”hullet” på kortet. Mylius-Erichsen havde undervejs hjem sat sig endnu et mål, nemlig at finde ud af, om Peary Land var landfast eller ej. Det blev hans skæbne. Sommeren kom, slædeføret forsvandt, og holdet måtte ”oversomre” i Independence Fjord. I sit afskedsbrev på Lambert Land, stadig mere end 200 kilometer fra skibet, beskriver grønlænderen Jørgen Brønlund den sidste kamp:
”Omkom 79 Fjorden efter forsøg hjemrejse over Indlandsisen, i November Maaned jeg kommer hertil i aftagende Maaneskin, og kunde ikke videre af forfrosninger i Fødderne, og af mørket. Aarsagen andres Lig findes midt i Fjorden foran Bræ (omtrent 2½ Mil).
Hagen døde 15 November og Mylius omtrent 10 Dage efter.
Jørgen Brønlund”
Disse bevægende ord har været analyseret tusinder af gange for at forstå, hvor Høeg Hagen og Mylius-Erichsen og deres forsvundne dagbøger findes. Uden held.
Efter besøget ved Danmarkshavn og Dovebugt går togtet videre mod syd, og ruteplanen afgøres i høj grad af isforholdene.
Vi sejler mod Siriuspatruljens station, Daneborg på halvøen Wollaston Foreland, men landgang er ikke noget, vi kan garantere, for vi skal have tilladelse til at gå i land. Sirius har rødder i Nordøstgrønlands Slædepatrulje, der blev oprettet i 1941 og nedlagt igen efter anden verdenskrig. I 1950 blev tjenesten atter startet op på Ella Ø. Siriuspatruljen er underlagt det danske søværn og består af blot 12 mand, som året rundt patruljerer med hundeslæde langs den 18.000 kilometer lange kystlinje i nationalparken – og håndhæver dansk suverænitet.
Vi sejler videre til Dødemandsbugten på Clavering Ø. Her mødte den britiske søofficer D.C. Clavering i 1823 en gruppe på tolv eskimoer, hvilket er det eneste møde mellem europæere og den eskimoiske befolkning i Nordøstgrønland, der nogensinde er registreret. Ved omfattende arkæologiske undersøgelser i 1930'erne og 1940'erne af store bopladser på stedet er der påvist en eskimoisk blandingskultur, sammensat af indvandring fra både nord og syd, men der er stadig mange uafklarede punkter om indvandringen i Grønland. De fleste kulturer, som er indvandret nordfra, er gået til grunde efter nogle hundrede år, og det har været yderst vanskeligt at få fodfæste på denne kyst, der har været lige så vanskelig at nå sydfra. Der er endnu ikke fundet tegn på langvarige bosættelser i Nordøstgrønland. I dag har fangstkompagniet Nanok indrettet den gamle station fra anden verdenskrig til et open air-museum. Vi besøger museet og går tur i området.
På vores vej sydover sætter vi kursen mod Foster Bugt. På vej ud af bugten passerer vi Myggbukta, der er en tidligere norsk hvalfangstplads og radio- og meteorologstation, som var centrum for den norske besættelse af Østgrønland, da Hallvard Devold den 27. juli 1931 sammen med sin ekspedition plantede det norske flag. Besættelsen blev støttet af kong Haakon og den norske regering, men da domstolen i Haag dømte, at hele Grønland tilhørte Danmark, blev besættelsen afbrudt den 5. april 1933. På stationen er det norske flag fortsat hejst, men nu side om side med det danske.
Vi er nu i Kejser Franz Joseph Fjord, som strækker sig 200 kilometer ind i landet, og kan se ind i sidefjorden Nordfjord, hvor Waltershausen Gletsjer er storproducent af isfjelde.
Vi går i land på vestsiden af Ymer Ø i Blomsterbugten, som er lille smuk oase i nationalparken. Vi ser den lille fangsthytte Varghytten og nyder den formidable udsigt til det karakteristiske, flade bjerg Teufelschloss, hvor de mange klippelag i forskellige farver vidner om områdets spændende geologiske udvikling. Der er mulighed for at tage på en vandretur til Noa Sø (cirka 3 kilometer hver vej) med en pragtfuld udsigt ud over det bjergrige landskab. Noa Sø er kendetegnet ved sit lyserøde vand, der er farvet af en speciel algevækst. Området er utrolig smukt, og masser af nationalparkens dyreliv finder frem til søen. Der er gode chancer for at se nogle af øens talrige moskusokser.
Vi sejler herefter videre ind i fjordsystemet – forbi Ruth Ø og den smukke Maria Ø, hvor tyskerne havde en lejr under anden verdenskrig, til et af rejsens højdepunkter, Ella Ø. Dette er ubetinget et af de smukkeste steder på togtet, og der er god grund til, at ”Kongen af Nordøstgrønland”, den danske geolog og polarforsker Lauge Koch, anlagde sit hovedkvarter her før anden verdenskrig. I dag har Siriuspatruljen og fangstkompagniet Nanok deres sommerbase på Ella Ø i Lauge Kochs gamle hovedstation, Ørnereden, hvorfra SIRIUS udlægger depoter til deres vinterpatruljer med hundeslæde.
Vi begiver os videre ad hovedfjorden fra Ella Ø mod Alpefjord, som skærer sig ind i nationalparkens højalpine del med mange fjeldtoppe i 3.000 meters højde. Ved indsejlingen til Kong Oscar Fjord går vi i land ved Mesters Vig, hvor den tidligere udskibningshavn for Nordisk Mineselskabs blymine ligger. I 1952 anlagde man også en landingsbane, som i dag holdes åben af Siriuspatruljen og bruges til videnskabelige og militære formål. Vi er ved at nå til vejs ende i nationalparken.
Om morgenen har vi forladt Kong Oscar Fjord og nationalparken. Vi sejler langs de forrevne tinder på halvøen Liverpool Lands. Vi regner med at være fremme ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit (dansk: Scoresbysund) først på eftermiddagen. Ittoqqortoormiit ligger på nordsiden af mundingen til fjordsystemet Scoresby Sund, og grundstenen til kolonien blev lagt i 1924. Ittoqqortoormiit er den eneste egentlige by i Nordøstgrønland og udgangspunktet for mange ekspeditioner til nationalparken i Nord- og Østgrønland. I dag bor der omkring 500 mennesker i byen, som alle er efterkommere af de oprindelige kolonister. Uden for mange af husene hænger der sæl-, moskus- og isbjørneskind til tørre, og overalt står slædehundene og venter på, at isen bliver sikker nok til efterårets første slædejagter. Salg af skind og bytte af kød til videresalg på Grønlands vestkyst spiller også en vigtig rolle i den lokale økonomi. Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, og der er ingen garanti for, at der kommer skibsforsyninger hvert år. Dette sætter naturligvis sit præg på samfundet. Albatros har etableret en god kontakt til de lokale, som derfor viser en del af byen frem, men alle Albatrosgæster bedes respektere folks privatliv og ikke gå ind i beboelseshuse uden at være inviteret. Byen har et lille posthus, hvorfra du kan sende en hilsen hjem til Danmark. Efter besøget i Ittoqqortoormiit begiver vi os mod områdets lille lufthavn Konstabel Pynt.
Efter morgenmad om bord siger vi farvel til skibets personale og sejler i zodiac-flåder ind til land. Vi flyver fra Konstabel Pynt til lavaøen Island, hvor vi kører direkte til vores hotel i Reykjavik. Der er middag på hotellet om aftenen.
Vi flyver til Island i to hold, og der bliver derfor nogen ventetid på skibet og i lufthavnen Konstabel Pynt før afrejse. Vi kan forvente, at kahytten skal forlades efter morgenmaden.
Vi bliver hentet på hotellet og kører mod Keflavík Lufthavn, hvor flyet hjem til Danmark venter.
Prisinformation
- Tillæg for opgradering af kahyt per person
-
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger
- Kahytskategori D: kr 1.998,-
- Kahytskategori C: kr. 3.998,-
- Kahytskategori B: kr. 6.998,-
- Kahytskategori A: kr. 8.998,-
- Tillæg for enkeltkahyt (kun muligt i kat. E og C)
-
- Kahytskategori E: 11.998,-
- Kahytskategori C: 15.996,-
- Børnerabat 2-11 år
- 50% af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori F).
- Rabat på kr 3.500,- ved 3 eller 4 voksne i en kahyt
-
Hvis I bor 3 eller 4 voksne (12+ år) i samme kahyt får I 3.500,- i rabat pr. person (kun muligt i kategori F).
Kontakt os, hvis I ønsker at bo tre eller fire personer i samme kahyt.
Rabatterne kan ikke kombineres.
- Prisen inkluderer
-
- Dansk og skandinavisktalende ekspeditionsteam.
- Fly København – Longyearbyen og Keflavik – København.
- Fly Konstabel Pynt – Keflavik.
- Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program.
- Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet.
- 13 dages krydstogt med Sea Endurance i delt udvendig dobbeltkahyt (kategori E) med bad/toilet.
- En overnatning på Island i delt dobbeltværelse inkl. aftensmad og morgenmad.
- Helpension på skibet.
- Kaffe, te og isvand på skibet.
- Skatter og afgifter.
- Prisen inkluderer ikke
-
- Afbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris.
- Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring.
- Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer.
- Tillæg for enkeltværelse/enkeltkahyt.
- Opgradering af kahytskategori.
- Drikkevarer ud over kaffe, te og isvand.
- Drikkepenge til besætningen på Sea Endurance (ca. 13,5 USD pr. dag pr. deltager).
- Personlige fornødenheder.
- Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved online-bestilling).
- Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”.
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Kahytskategorier
Kahytterne
Alle kahytter har eget bad og toilet, en stol og et lille bord.
Kahytskategori A
Udvendig stor deluxekahyt på dæk 4. Indrettet med dobbeltseng (to madrasser), skrivebord, siddegruppe, køleskab, tv/dvd-afspiller, to vinduer til løbegang.
Kahytskategori B
Udvendig deluxekahyt på dæk 3 og 4. Indrettet med dobbeltseng (to madrasser), skrivebord, siddegruppe, tv/dvd-afspiller og vindue (på dæk 4 er vinduet ud til en løbegang).
Kahytskategori C
Udvendig superiorkahyt på dæk 3. Indrettet med lille dobbeltseng (halvandenmands), skrivebord, siddegruppe og vindue.
Kahytskategori D
Udvendig superiorkahyt på dæk 3. Indrettet med to separate senge (sofa og seng), skrivebord, stol og vindue.
Kahytskategori E og F
Udvendig standardkahyt på dæk 3. Indrettet med to separate senge (sofa og seng), skrivebord, stol og vindue. Nogle kahytter er indrettet med køjesenge med tre sovepladser (der er et begrænset antal af denne kategori F).
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Hvem kan deltage?
Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at du er rask, rørig (adræt) og selvhjulpen, og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Samt har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
Særlige forhold vedrørende helbred
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros Travel om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
Ikke egnet for gangbesværede
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.
Kørestole og gangstativer/rollator må ikke tages med på skibet. Dette skyldes sikkerhedsmæssige årsager, da der skal være fri passage på gangarealer osv.
Bagage
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til landgang og udflugter. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Det er også en god idé at medbringe en kikkert – du går glip af meget uden.
Pas og pasoplysninger til Albatros Travel
Reglerne for indrejse og ophold er anderledes på Svalbard end i fastlands-Norge. Der foretages paskontrol af alle, som rejser mellem Svalbard og det norske fastland, da Svalbard står uden for Schengen-aftalen. Visum er ikke nødvendigt for at rejse til Svalbard, men pas skal medbringes. Pga. de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kan man også blive bedt om at vise pas i lufthavnen. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller anden gyldig billed-ID, som opvares indtil krydstogtets afslutning.
Tilslutning med indenrigsfly
Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.
Forlængelse/ændringer
Det er desværre ikke muligt at forlænge eller ændre ud- og hjemrejse.
Om at rejse i Grønland og på Svalbard
Hvad er et polarkrydstogt?
Et polarkrydstogt adskiller sig væsentligt fra almindelige turistrejser og krydstogter, idet vi ikke har samme mulighed for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind-, is- og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet.
Der er yderst sparsomt med turisme i Nordøstgrønland og til dels på Svalbard. Hele strækningen, vi planlægger at sejle, har ingen organiseret form for turisme, og meget få andre skibe lægger ind her. Vi er derfor helt afhængige af Albatros’ egne erfaringer og de nye, vi gør os undervejs. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr. En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen. Skibet sejler så tæt som muligt på bygder, seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i zodiac-flåderne for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isfjelde eller fugleøer. Det er forskelligt fra togt til togt, hvor meget tid der tilbringes i land. Det er selvsagt meget afhængigt af vejret samt de tids- og afstandsmæssige begrænsninger. Der kan undertiden forekomme dage, hvor man ikke kan gå i land, efterfulgt af dage, hvor der er flere landgange. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen og er certificerede i at sejle zodiac-flåderne.
Vigtige regler ved landgange og udflugter
Når du opholder dig i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natu. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at du holder dig nogenlunde i nærheden af din gruppe – det gælder i særdeleshed, når du er på ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. De mange isbjørne på Svalbard betyder, at der er meget strenge regler for færdsel i land. Isbjørnen er et af de farligste rovdyr for mennesker. Om sommeren, hvor det er vanskeligt for dem at jage sæler, kan de være overordentligt sultne. Alle Albatros’ rejseledere bærer våben under landgangene, og der er absolut ingen mulighed for at gå rundt på egen hånd. En isbjørn kan uden problemer skjule sig bag en klippeblok, en fangsthytte eller i en lille lavning. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.
Generelle sikkerhedsregler
1. Sørg for, at din redningsvest sidder ordentligt fast, inden du bevæger dig ned ad lejderen til zodiac-flåden.
2. Sørg for at have begge hænder fri, når du går om bord i zodiac-flåden. Eventuelt fotoudstyr og andet lægges ned i dagsrygsækken.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne hele tiden, og husk, at vejret pludselig kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold sikkerhedsafstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden, og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets, og vær klar over, hvornår den sidste båd skal forlade stranden.
6. Når fartøjets alarm lyder, betyder det, at alle hurtigst muligt skal vende tilbage til gummibådene.
Opdeling i grupper
Deltagerne i ekspeditionen vil ofte blive delt op i grupper, når vi er i land. Dels fordi der mange steder er restriktioner for, hvor mange gæster der må være i land ad gangen, og dels på grund af sikkerhed i forhold til isbjørne med mere.
Beklædning
En skibsrejse langs Nordøstgrønlands kyst og på Svalbard kræver relativt stor variation i beklædningen. I Nordøstgrønland og Svalbard kan vi på land forvente temperaturer op til 6-8 grader. Men på havet er varmt og vandtæt tøj samt hue og vanter nødvendigt. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede samt et par vandafvisende og vindtætte overtræksbukser. Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne og til brug i flyet hjem. Til vandring i naturen og landgangene fra zodiac-flåderne er et par vandafvisende vandrestøvler nødvendige, da der ved landgang kan komme lidt vand ind i båden. Vores rejseledere sørger for, at alle kommer tørskoede i land, så gummistøvler er ikke nødvendige. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.
Søsygemiddel
Vi kan komme ud for store dønninger – ikke mindst på vej over Grønlandshavet – selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
Rejs med vejret
Ved rejser i Arktis forekommer ændringer som følge af vejr og infrastruktur så ofte, at rejsende må betragte det som en del af rejsen. Der ydes derfor ikke kompensation for forsinkelser og ændringer inden for 24 timers varighed.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.