Rejsen til Nordkap: i midnatssolens land

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Op gennem Norge, ned gennem Finland – oplev den nordiske natur badet i midnatssolens skær.

Stejle fjeldsider, lydløs tundra og tusind spejlblanke skovsøer – nogle gange glemmer man, at verdens flotteste natur ligger i vores nabolande mod nord. På denne rejse til toppen af Europa kan du blandt andet glæde dig til Trondheim med Nidaros domkirke, den spektakulære øgruppe Lofoten og en panoramisk indenskærs sejltur til Tromsø. På Nordkapklippen, rejsens højdepunkt, oplever du midnatssolen på kanten af Ishavet. Rejsens højdepunkt er også rejsens vendepunkt. Vi rejser nemlig sydpå og krydser grænsen til det finske Lapland, hvor vi blandt andet oplever samernes hellige sø, Inari, som også er landets tredje største, guldgraverbyen Tankavaara og Sodankyläs trækirke fra 1600-tallet. Herefter går turen ned gennem det finske søland, hvor de mange tusind søer ligger spejlblanke mellem endeløse skove. Rejsen rundes af i smukke Helsinki med blandt andet Domkirken og Alvar Aaltos Finlandiahus.

 

 

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Grupperejse, Krydstogt

  • Rejseleder Lokale engelsk-/skandinavisktalende guider

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norske kroner

Dagsprogram
Dag 1 Fly til Oslo. Byrundtur og overnatning i Hamar (ca. 160 km)
Dag 2 Hamar – Lillehammer – Trondheim. Frilandsmuseet Maihaugen, Gudbrandsdalen, Ringebu stavkirke, og Nidaros domkirke i Trondheim (ca. 390 km)
Dag 3 Trondheim – Mosjøen. Skovklædte fjeldsider, laksetrappen ved Fiskumfossen og ”Porten til Nordnorge” (ca. 480 km)
Dag 4 Mo i Rana – Kystvejen – Bodø. Smuk kystkørsel, De Syv Søstre, krydsning af polarcirklen og chance for midnatssol (ca. 230 km)
Dag 5 Bodø – Lofoten – Vesterålen – Harstad. Lofotvæggen, verdens ende i Å, rorbuer og fiskerlejer (ca. 320 km)
Dag 6 Harstad – Hurtigruten – Tromsø. Panoramasejlads og Tromsø, Porten til Arktis (ca. 300 km)
Dag 7 Tromsø – Alta – Honningsvåg – Nordkap. Stejle fjeldsider, helleristninger, nordkapøen Magerøya og Nordkap (ca. 590 km)
Dag 8 Honningsvåg – Karasjok – Saariselkä. Finnmarksvidda, samisk oplevelsescenter, over grænsen til Finland, søen Inari og Kaunispää-bjerget (ca. 430 km)
Dag 9 Saariselkä – Rovaniemi – Oulu. Krydsning af polarcirklen og Arktikum-museet (ca. 470 km)
Dag 10 Oulu – Sølandet – Helsinki. Sølandet, naturskøn kørsel til Asikkala og Asikkala-bjerget (ca. 610 km)
Dag 11 Hjemrejse fra Helsinki. Byrundtur med bl.a. Senatstorget og Uspenski-katedralen

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
17.998,–
København
17.998,–
København
18.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly til Oslo. Byrundtur og overnatning i Hamar (ca. 160 km)
Fæstningen Akershus

Vi flyver til Oslo, hvor vi tager på byrundtur i den norske hovedstad mellem fjeld og fjord. Vi kommer forbi  Holmenkollen skihopbakke (bl.a. designet af danske arkitekter), fæstningen Akershus (hvor Nordens berømte dronning Margrete 1. boede som ung), rådhuset med tvillingetårnene, kongeslottet fra 1848, domkirken fra 1697, samt operabygningen på havnefronten, hvor der i øjeblikket er stor aktivitet med bygningen af et nyt nationalbibliotek og et nyt Munch Museum.

Under byrundturen er der også en spadseretur gennem den smukke Frognerpark med de berømte 200 skulpturer i granit og bronze af billedhuggeren Gustav Vigeland. Skulpturerne symboliserer menneskets livscyklus og er et imponerende kunstværk. Vi kører endvidere over på den lille halvø Bygdøy, hvorfra der er en imponerende udsigt til Oslo.

Dernæst sætter vi kursen mod Hamar og kommer undervejs forbi Eidsvoll, hvor Norges grundlov blev underskrevet  17. maj 1814. Vejen forløber langs østsiden af Norges største indsø Mjøsa – et område med frugtbar landbrugsjord og store gårde. På vej ind i Hamar kommer vi forbi sportshallen ”Vikingeskipet”, der blev bygget til vinter-OL i 1994. På bredden af Mjøsa finder man stadig de imponerende ruiner af en domkirke fra 1100-tallet.

Aftensmad og overnatning i Hamar.

Dag 2
Hamar – Lillehammer – Trondheim. Frilandsmuseet Maihaugen, Gudbrandsdalen, Ringebu stavkirke, og Nidaros domkirke i Trondheim (ca. 390 km)
Ringebu stavkirke

Turen går videre mod nord langs Mjøsa-søens østbred til olympiadebyen Lillehammer, og vi besøger et af Nordeuropas største frilandsmuseer, Maihaugen, med 150 gamle bygninger fra Gudbrandsdalen. Ud over de flere hundrede år gamle bondegårde, værksteder, en stavkirke m.m. findes der også en ny og spændende samling af huse fra 1800-tallet.

Fra Lillehammer går vejen op gennem Gudbrandsdalen.  Her møder vi flere smukke gamle gårde med flotte træudskæringer på gavlene. Efterhånden ændres landskabet, og landbrugsjorden afløses af skovbeklædte fjeldsider. I Ringebu gør vi et kort stop for at se den smukke gamle stavkirke fra 1200-tallet med det karakteristiske røde løgformede spir. Videre op gennem Gudbrandsdalen til Dombås, mellem Jotunheimenmassivet i vest, Rondane Nationalpark i øst og Dovregubbens rige i nordvest.  Her holder både trolde og jætter til! Vi følger den gamle handels- og pilgrimsvej mod Trondheim, Norges gamle kongeby og ærkebispesæde, som blev grundlagt af vikingekongen Olav Tryggvason i 997 på kanten af Nidelven og kysten. Vi besøger den imponerende Nidaros domkirke i gotisk stil – Skandinaviens største middelalderkirke, der blev rejst over Olav den Helliges grav. Vi får en rundvisning i kirken og kører derefter rundt i byen, hvor vi kommer forbi  den gamle bybro af træ, de maleriske træhuse, de nye kvarterer på Nidelvens ”yderside” og Kristiansten fæstning.

Aftensmad og overnatning i Trondheim.

Dag 3
Trondheim – Mosjøen. Skovklædte fjeldsider, laksetrappen ved Fiskumfossen og ”Porten til Nordnorge” (ca. 480 km)
Trondheim, Norge

Vi fortsætter turen mod nord og kører langs Trondheimsfjorden mod Steinkjer og kommer dermed til et vigtigt forhistorisk område med mange fund fra jernalderen, bl.a. bautasten, gravhøje og stensætninger. Videre mod Stiklestad, som er berømt for slaget, hvor vikingekongen Olav Haraldson (senere Olav den Hellige) faldt i 1030. Landskabet forandrer sig fra landbrugsjord og grønne enge til nordnorsk natur med skovbeklædte fjeldsider og store vidder – samt berømte lakselve. Ved Fiskumfossen kan vi besøge en laksetrappe og et lakseakvarium. Ved Namskogan møder vi ”Porten til Nordnorge” – et monument hen over vejen. Her i området møder vi også samiske familier, som stadig lever af rendrift. Over Majavatn kører vi til Mosjøen, en lille by med aluminiumindustri, hvor den gamle bydel Sjøgata med smukke træhuse heldigvis er bevaret efter at have været nedrivningstruet i 1960’erne. Tag et kig på den smukke Dolstad kirke, som er ottekantet.

Aftensmad og overnatning i Mo i Rana.

Dag 4
Mo i Rana – Kystvejen – Bodø. Smuk kystkørsel, De Syv Søstre, krydsning af polarcirklen og chance for midnatssol (ca. 230 km)
De Syv Søstre, Norge

Dagens rute går ad Kystriksveien langs Atlanterhavskysten – en fantastisk smuk rute med skærgårdsøer og stejle fjelde – til Bodø. Undervejs skal vi krydse flere fjorde med færge langs den forrevne kyst. Ved Sandnessjøen har vi udsigt over fjeldmassivet De Syv Søstre. Vores rute går langs ydersiden af Norges næststørste gletsjer Svartisen. Undervejs krydser vi polarcirklen og vi kommer dermed ind i midnatssolens land. Midnatssol forekommer, når solen nord for polarcirklen ikke går ned under horisonten i én eller flere nætter. Jo længere nordpå man kommer, jo længere varer midnatssolen.                                                                                                                                                                                           

Syd for Bodø når vi Saltstraumen, hvor tidevandsstrømmen presses gennem et 150 m bredt sund fire gange i døgnet. Det er meget imponerende. Ankomst til Bodø, Nordland fylkes hovedby. Bodø blev rig på sildefiskeri i 1800-tallet og var en flot handelsby, men byen blev bombet i begyndelsen af 2. verdenskrig pga. lufthavnen. Om aftenen er der chance for at opleve den første midnatssol.

Aftensmad og overnatning i Bodø.

Dag 5
Bodø – Lofoten – Vesterålen – Harstad. Lofotvæggen, verdens ende i Å, rorbuer og fiskerlejer (ca. 320 km)
Lofoten er kendt for en særegen natur

Vi starter tidligt for at få så meget ud af dagen som muligt. Med morgenfærgen fra Bodø krydser vi Vestfjorden. Undervejs kan vi allerede spotte Lofotvæggen – den lange bjergkæde, som strækker sig ned over Lofoten-øerne. Vi lander i Moskenes, på sydspidsen af øgruppen og kører i løbet af dagen mod nord med flere stop undervejs. Første stop er i Å – verdens ende – hvor vi ser de maleriske ”rorbuer”,  hytter for fiskerne, der roede bådene, og disse rorbuer blev brugt til overnatning for fiskerne, når de først på året kom fra hele Norge for at deltage i det store torskefiskeri. I dag er de fleste indrettet som feriehuse. I Å findes også et tørfiskmuseum. Den største eksportartikel fra Lofoten er netop tørfisk: torsk hængt til tørre i 2-4 mdr – en delikatesse i Sydeuropa, bacalao, og næringsrig mad i store dele af Afrika.

Næste stop er i Reine – også et charmerende fiskerleje. Vi stopper også i Nusfjord og i Henningsvær – den ene mere malerisk end den anden. Undervejs kommer vi forbi Lofotr, en genopbygget høvdingegård fra vikingetiden. Den nærliggende kirke ligger med smuk udsigt over landskabet. Vi tager en afstikker ud til ydersiden af øerne, til Eggum, hvor Atlanterhavet slår ind på klipperne. Ved Kabelvåg kommer vi forbi den store og smukke trækirke ”Lofotkatedralen”. Der er pause i hovedbyen Svolvær, inden vi fortsætter på E10 gennem et dramatisk landskab med stejle fjeldsider til Harstad på øgruppen Vesterålen. Lige uden for Harstad by ligger Trondenes Kirke, der er verdens nordligste middelalderlige stenkirke. I dette område findes også levn fra 2. verdenskrig i form af fundamentet til ”Adolfskanonen”, som tyskerne skulle bruge til at holde de allierede væk fra fjordene ind mod Narvik og Gratangen.

Aftensmad og overnatning i Harstad.

Dag 6
Harstad – Hurtigruten – Tromsø. Panoramasejlads og Tromsø, Porten til Arktis (ca. 300 km)
Tromsø, Norge

Mens bussen kører videre til Tromsø, stiger vi om morgenen om bord på et af de navnkundige Hurtigruten-skibe, der vil sejle os indenskærs til Tromsø. Denne panoramastrækning går gennem smalle sund med udsigt til stejle fjeldsider kun beboet af fugle og andet vildt. Vi sejler inden om øen Senja og lægger til i handelsbyen Finnsnes, inden turen går videre til Tromsø, hvor vi ankommer midt på eftermiddagen.

Vi vises rundt i byen, som også kaldes Porten til Arktis, for byen blev allerede i 1820 udgangspunkt for adskillige arktiske ekspeditioner mod Nordpolen samt afskibningshavn for forsyninger og fangere til Svalbard, hvor de jagede bla. isbjørne. Dermed opstod også et rigt handelsliv. Roald Amundsen og Fridtjof Nansen besøgte ofte Tromsø i forbindelse med deres ekspeditioner.

Aftensmad og overnatning i Tromsø.

Dag 7
Tromsø – Alta – Honningsvåg – Nordkap. Stejle fjeldsider, helleristninger, nordkapøen Magerøya og Nordkap (ca. 590 km)
Området ved Alta har været beboet i 6000 - 9000 år

Vi begiver os ud på den sidste dagsetape mod toppen af Europa: Nordkap. Vi tager to færgeoverfarter for at krydse hhv. Ullsfjorden og Lyngenfjorden, som er omgivet af stejle fjeldsider og et meget bart landskab. Derefter går vejen ud og ind langs de arktiske fjorde videre nordpå til Kvænangsfjell med en fantastisk udsigt over kysten.

Syd for Alta gør vi et stop ved Alta Museum og helleristningsfeltet her, som bevidner, at området har været beboet i 6000 - 9000 år. De smukke helleristninger er i dag på UNESCO’s liste over verdenskulturarv. Fra Alta går vejen op over det barske Sennalandet højfjeld, hvor flere samiske familier har deres sommerbopladser. Ved Olderfjord møder vi Porsangerfjorden, som vi følger det sidste stykke til Nordkapøen Magerøya. Denne når vi via en lang undersøisk tunnel. Hovedbyen på Magerøya, Honningsvåg, er en typisk nordnorsk fiskerby med mange fiskekuttere og småindustri.

Vi spiser aftensmad på hotellet og begiver os derefter ud på de sidste 35 km mod turens højdepunkt. Vejen går gennem et tundraagtigt landskab, længere og længere opad, til vi når Europas nordligste punkt, den 309 m høje Nordkapklippe. Her har man den ultimative oplevelse af at opleve midnatssolen på kanten af Ishavets store ocean. Vi besøger Nordkaphallen og ser en flot panoramafilm om årstiderne på Nordkap. Efter midnat går turen gennem den lyse nat tilbage til hotellet.

Aftensmad og overnatning i Honningsvåg.

Dag 8
Honningsvåg – Karasjok – Saariselkä. Finnmarksvidda, samisk oplevelsescenter, over grænsen til Finland, søen Inari og Kaunispää-bjerget (ca. 430 km)
Samisk oplevelsescenter

Efter morgenmaden kører vi tilbage til fastlandet og langs Porsangerfjorden mod Lakselv. Herfra går vejen ind over den smukke Finnmarksvidda med sparsom bevoksning og et delikat økosystem pga. permafrost. Vi når Karasjok, de norske samers hovedstad, hvor de har deres eget parlament, ”Sametinget”.  Vi besøger det samiske oplevelsescenter ”Sápmi” hvor vi får et indblik i samisk naturtro og kulturhistorie. Vi bliver også vist rundt på en rekonstruktion af en samisk boplads med bl.a. lavvo telt og hytter. Der er også mulighed for at møde rensdyr, selv om de fleste opholder sig på kysten om sommeren.

Vi spiser frokost omring et bålsted i en traditionel tømmerbygning dækket med tørv kaldet ”goathi” (storgamme på norsk). Efter denne kulturoplevelse kører vi mod den finske grænse og derefter langs de finske samers hellige sø Inari, som også er Finlands 3. største. I Inari findes de finske samers parlament, og her findes der også et interessant museum ”Siida” (boplads). Vi fortsætter mod vores overnatning i skisportsbyen Saariselkä. Lige før byen kan vi køre op på Kaunispää bjerget (438 m), hvorfra der er en flot udsigt over Lapland og helt ind over den russiske grænse. I Saariselkä bliver vores aftensmad serveret i en traditionel træbygning – en såkaldt kota.

Aftensmad og overnatning i Saariselkä.

Dag 9
Saariselkä – Rovaniemi – Oulu. Krydsning af polarcirklen og Arktikum-museet (ca. 470 km)
Iflg. finnerne holder julemanden til øst for Rovaniemi

Syd for Saariselkä passerer vi Tankavaara, som er en gammel guldgraverby. I 1870’erne prøvede 600 guldgravere lykken her, hvilket man kan se en fin udstilling om i det hyggelige museum. Man kan stadig være heldig at vaske lidt guld her. Længere sydpå ad ”Ishavsvejen” passerer vi Sodankylä med en smuk lille trækirke fra 1689 – en af de ældste i Lapland.

Vi kører videre ad den snorlige vej, der er så bred, at man kan lande med små flyvemaskiner visse steder. Inden vi kører ind i Rovaniemi, krydser vi for anden gang polarcirklen på vores tur. Her findes også ”Julemandens By” – iflg. finnerne holder julemanden til i fjeldene øst for Rovaniemi. Vi kører ind i Rovaniemi, som er Laplands hovedstad og ligger i krydset mellem floderne Kemijoki og Ounasjoki. Byen blev brændt helt ned af de tyske tropper under tilbagetrækningen i 1944, så den er i dag en moderne by. Byens flotteste attraktion er Arktikum-museet, hvor vi får en rundvisning. Museet er tegnet af danske arkitekter og rummer en stor udstilling om arktisk natur, nordlys samt udstillinger om Rovaniemis historie og livet i Lapland.

Vi kører fra Rovaniemi ned mod Den Botniske Bugt, som vi møder ved Kemi, hvor der er en del træindustri og savværker. Tidligere blev tømmeret flådet på floden fra de store skove i nord hertil for at blive forarbejdet. Men nu ligger anlæggene stille – transporten er overtaget af lastbiler. Syd for byen findes den berømte isbryder Sampo, som om vinteren stadig sejler ud fra havnen med turister.

Videre går det langs kysten ned til Oulu, en flot gammel handelsby med fine træhuse. Egnens hovedindtægtskilde tidligere var tjære. I dag er det en moderne by og ferieby takket være sandstrandene syd for byen.

Aftensmad og overnatning i Oulu.

Dag 10
Oulu – Sølandet – Helsinki. Sølandet, naturskøn kørsel til Asikkala og Asikkala-bjerget (ca. 610 km)
Helsinki

Fra Oulu kører vi ind i landet og når dermed ind i Sølandet, hvor de mange tusind søer ligger mellem de endeløse skove. Vi når Jyväskylä, hvor flere bygninger er tegnet af bysbarnet Alvar Aalto og fortsætter vejen langs en af de smukkeste strækninger i det finske søområde: landevejen langs østsiden af Päijännesøen over Sysmä til Asikkala. Vejen går helt tæt på søkanten og på dæmninger og over små broer. Fra toppen af Asikkala-bjerget er der en flot panoramaudsigt over søområdet. Vi fortsætter via Lahti, som er kendt for skihopkonkurrencer, til Helsinki – den smukke finske hovedstad.

Aftensmad og overnatning i Helsinki.

Dag 11
Hjemrejse fra Helsinki. Byrundtur med bl.a. Senatstorget og Uspenski-katedralen
Uspenski-katedral i Helsinki

Efter morgenmaden kører vi på byrundtur i Helsinki med en lokal guide. Vi ser bla. præsidentpaladset, den flotte hvide domkirke, som troner i klassicistisk stil over Senatstorvet, havnen med den charmerende gamle markedshal, den finsk-ortodokse Uspenski-katedral, koncertbygningen Finlandiahuset, ambassadekvarteret med monumentet over den kendte komponist Jean Sibelius og selvfølgelig hovedstrøget Esplanaden med det svenske teater, den berømte havfruestatue Havis Amanda, og flotte butikker.

Herefter kører vi til lufthavnen, hvorfra vi flyver hjem til Danmark.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 17.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
3.698,–
Prisen inkluderer

• Dansk rejseleder.

•Fly direkte København – Oslo og Helsinki-København

•Udflugter jf. program

•Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse

•Morgenmad alle dage (dag 2 til og med dag 11)

•Frokost dag 8

•Middag dag 1 til 10

•Skatter og afgifter

Prisen inkluderer ikke

• Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris

•Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring

•Eventuelle ekstra arrangementer

•Tillæg for enkeltværelse

•Drikkevarer

•Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. NOK 300 pr. person)

•Måltider ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

•Personlige fornødenheder

•Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)

•Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Påklædning

På denne rejse kan temperaturen skifte både meget og hurtigt. Sørg derfor for at have fornuftigt tøj og fodtøj med, og sørg for at pakke tøj efter ”lag-på-lag”-princippet.

Hånden på hjertet

Som bekendt er Norge og Finland vidtstrakte land, og en rejse som denne vil naturligvis indebære en hel del buskørsel, hvor der tilbagelægges mange kilometer, hvorfor man skal være forberedt på lange køreture. Vi stopper regelmæssigt, og køreturen gennem fantastiske landskaber er en oplevelse i sig selv.
Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse, eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet.

Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

Hos Albatros tilbyder vi ikke, at man kan have faste pladser i bussen, og det er derfor heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Ved ikke at tilbyde køb af bestemte pladser, risikerer man således ikke, at købstidspunktet er afgørende for, hvilken plads i bussen, man får adgang til. Derimod kan der aftales rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

18NORTR03ADK1606