Shangri-La Ekspressen

En fantastisk natur- og kulturrejse med tog over det tibetanske højland fra Tibets hovedstad, Lhasa

Nyhed

Denne originale rejse har sit udgangspunkt i det centrale vestlige Kina, hvor vi blandt andet ser landets berømte pandabjørne i bjergbyen Chongqing, som ligger med udsigt over Yangtzefloden.

Turen fortsætter til Tibets hovedstad, Lhasa, hvor vores eventyr i den buddhistiske verden begynder. Med storslåede tibetanske klostre, ældgamle monumenter og hellige bjerge får vi her et unikt indblik i den tibetanske verden. Overalt vajer de tibetanske bedeflag i vinden, nomaderne driver deres flokke af yakokser og får rundt i landskabet, og ude i horisonten skimtes de omgivende høje bjerge.

Fra Lhasa går vores odyssé videre med verdens højest beliggende jernbane. En helt unik togrejse venter os, når vi stiger om bord på Den Transtibetanske Jernbane, populært også kaldet Shangri-La Ekspressen. Toget fører os 2.199 kilometer over det tibetanske højland fra Lhasa tilbage til Chongqing gennem Qinghai-provinsen og Kinas mest storslåede og dramatiske landskaber, som vi kan nyde fra første parket.

Den Transtibetanske Jernbane blev åbnet i 2006 og er i sig selv et kinesisk ingeniørarbejde på linje med Den Kinesiske Mur og De Tre Kløfters Dæmning ved Yangtzefloden.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Yuan

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst til Chongqing. Chongqing Zoo, den gamle bydel og tid til afslapning
Dag 3 Chongqing. Fly til Lhasa, afslapning og middag
Dag 4 Lhasa. Potala-paladset, Jokhang-templet og Barkhor
Dag 5 Lhasa. Norbulinka-paladset, Sera-klostret og Lhasa Museum
Dag 6 Lhasa. Udflugt til Yamdrok-søen med fantastisk natur
Dag 7 Lhasa. Udflugt til Ganden-klostret
Dag 8 Lhasa. Ombordstigning på Shangri-La Ekspressen. Verdens højeste togstation - Tanggula-passet 5.072 m.o.h. Naturreservatet Kekexili
Dag 9 Shangri-La Ekspressen. Golmud 2.802 m.o.h., Xining, Lanzhou 1600 m.o.h., Xian
Dag 10 Ankomst til Chongqing. Chongqing Rådhus, svævebane over Yangtzefloden, gågaden Jiefangbei og afskedsmiddag
Dag 11 Chongqing - København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
16.998,–
København
18.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København
Først på eftermiddagen sætter vi os godt til rette i flyet, der bringer os om på den anden side af jorden.
Dag 2
Ankomst til Chongqing. Chongqing Zoo, den gamle bydel og tid til afslapning

Vi lander i bjergbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provins. Byen ligger højt oppe på et kileformet bjergparti, hvor Jialing-floden munder ud i Yangtze-floden. Livet i de stejle gader adskiller sig på et væsentligt punkt fra resten af Kina. Der er næsten ingen cykler! Der må lidt mere motorkraft til at køre i de bakkede gader, og byens motorcykel- og knallertfabrikker har kronede dage. Chongqing med opland er hjem for mere end 25 millioner mennesker. Byen er fuld af kontraster med de høje skyskrabere og det dyre indkøbsstrøg i centrum, samtidig med at mange varer stadig bæres med rygkraft af kulier op og ned ad de stejle gader.

Efter at have overstået formalia i lufthavnen besøger vi byens berømte zoologiske have, der rummer en af verdens største bestande af pandabjørne. Dernæst skal vi se Chongqings gamle bydel, som i løbet af de sidste par år er blevet restaureret af pengestærke kinesere. Vi går på opdagelse i de mange charmerende gader, inden vi kører til hotellet for et velfortjent hvil.

Dag 3
Chongqing. Fly til Lhasa, afslapning og middag
Friske og veludhvilede er vi nu klar til flere eventyr. Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen, hvorfra vi tager flyet videre til Tibets hovedstad, Lhasa. Ved ankomsten til Lhasa bliver vi hentet og kørt til vores hotel i traditionel tibetansk stil, beliggende i den centrale del af byen. Vi befinder os nu 3.600 meter over havet og tager det roligt denne første dag for at sikre, at alle får tilpasset sig den tynde luft her i Lhasa, så der er ikke aktiviterer planlagt denne dag. Rejselederen står selvfølgelig til disposition og blot ved kort at begive sig udenfor hotellet fornemmer man den særlige stemning som hersker her i Tibets og Dalai Lama’ernes spirituelle hovedstad. I Lhasa skal vi de kommende dage følge i pilgrimmenes fodspor på deres rituelle cirklen rundt om Jokhang-templet – Tibets helligste af sin slags. Vi skal besøge Dalai Lama’ernes UNESCO-beskyttede og helt utrolige Potala Palads, og så skal vi naturligvis slentre rundt og indsnuse den smittende hellighed og duften af flimrende smørlamper, der indhyller hele byen. Om aftenen samles vi til vores første tibetanske middag.
Dag 4
Lhasa. Potala-paladset, Jokhang-templet og Barkhor

I dag skal vi ud og besøge Lhasas største seværdighed og et af verdens absolutte underværker – Potala Paladset, beliggende på toppen af Marpo Ri (Det Røde Bjerg). Dette kolossale palads er grundlagt i 1690 som regeringssæde for Dalai Lama. Med sine 13 etager tager det pusten fra de fleste. Det siges, at her er 1000 rum, 10.000 altre og 20.000 statuer og figurer i ædle metaller. Men bare rolig, vi skal ikke se det hele. Vi skal besøge den femte Dalai Lamas gravmæle, som er en 14 meter høj chörten (klokkeformet buddhistisk helligdom, kaldes også en stupa) dækket med 3700 kilo guld, perler og alskens ædelstene. Vi skal også besøge den nuværende 14. Dalai Lamas residens. Vi ser både hans pragtfuldt udsmykkede audiensgemak og de mere private værelser. Fra taget under de gyldne pagoder kan vi skue ud over Lhasa, dalen og de endeløse bjerge. Potala er en helt unik kulturperle, som mirakuløst undgik kulturrevolutionens katastrofale ødelæggelser via den daværende kinesiske udenrigsminister, Zhou Enlais, personlige indgriben – siges det. I 1980 blev paladset genåbnet for offentligheden, og i 1995 blev det renoveret for fire millioner amerikanske dollars, hvilket den kinesiske regering ikke er sene til at understrege. Efter frokost besøger vi Jokhang-Templet midt i det gamle Lhasa. Her står pilgrimmene hver dag, året rundt, i lang kø for at møde deres guder. Templet er grundlagt af Kong Songtsen Gambo i år 650, og det er derfor Tibets ældste tempel. Det er bygget til at huse statuen af Jowo Rinpoche (Sakyamuni), den historiske buddha. I de senere år er der heldigvis igen blevet plads til det religiøse liv - især på det formelle plan. Men selv da den kinesiske undertrykkelse var slem i 1990, strømmede pilgrimmene stadig til dette gamle tempel. Denne dag vil vi koncentrere os om at følge med de fromme og hengivne folk ind i templet og dets mange små kapeller. Vi vil møde folk fra alle egne af landet. Vi vil møde dem med bedemøllen i den ene hånd og olielampen i den anden. Ydmyge og fulde af forventning vil de møde deres guder og gudinder, og mantraet ”Om mani padme Hum”, som er en hyldest til buddha og betyder ”hild dig juvel i lotusblomsten”, strømmer uafladeligt over deres læber. I det gamle tempel træder man ind i en skjult og mytisk verden, der kun er oplyst af store smørlamper. Forgyldte buddhaer, opretstående kæmpe-statuer i silkeklæder, mystiske væsner med tyrehoveder, guden med de elleve hoveder og tusinde arme blander sig pludseligt med tibetanske pilgrimme. Lugten af ælde, smør og røgelse understreger atmosfæren af en fjern og mystisk middelalder.

Men trods den alvorsfulde stemning er det ikke svært at komme i kontakt - tibetanerne er stolte af deres kultur og viser den frem med glæde. Vi besøger det nærliggende Barkhor, et af de bedst bevarede områder af Lhasa, som strækker sig rundt om templets traditionelle ”meditationsgade”. Her vandrer pilgrimme og andre fromme folk rundt om templet i timevis. Som solens gang om jorden således omkredser de det gamle tempel. Med det ordnede rum (templet) til højre og det uordnede rum (hverdagslivet) til venstre. De hengiver sig til bønner, snurrer bedemøllen og enkelte kaster sig dramatisk ned i glidefald for hvert tredje skridt. Kvinderne er klædt i spraglet bondetøj og tunge smykker af turkis, koral og rav eller elegante kjoler med skarpe læg. Mændene bærer ofte en tung kofte med ærmer ned til knæene, et rødt bånd om det flettede og oprullede hår og en sølvbeslået daggert ved siden. På Barkhor lever Tibet på fornemste vis, og pilgrimme flokkes her for at bekræfte de stærke traditioner for buddha dharmaen.

Dag 5
Lhasa. Norbulinka-paladset, Sera-klostret og Lhasa Museum

Efter morgenmaden besøger vi Norbulinka (Juvelparken). Det er bygget i det 18. århundrede og tjente som sommerpalads for forskellige Dalai Lamaer. Bag høje mure er anlagt en smuk have med fontæner, og paladset er især berømt for sine smukke freskoer, der beretter om buddha Shakyamunis liv, samt de vigtigste buddhistiske begivenheder i Tibet. Den 14. Dalai Lamas arbejdsværelse ligger tilsyneladende hen, som det blev forladt da han måtte flygte i eksil i 1959.

Senere kører vi lidt uden for byen til Sera Klostret. Sera ligger ved foden af bjergene, og det store kompleks er bygget som en mindre by, der på sit højeste i 1400-tallet kunne rumme 5500 munke. I dag lever her cirka 400, og de har ry for at være temmelig politisk militante. I slutningen af 1950’erne var munkene her aktive i opstanden mod kineserne. En opstand der drev den nuværende 14. Dalai Lama på flugt til Indien. En af Sera Klostrets vigtigste skatte finder man i Sera Ji-kollegiet. Det er en frygtindgydende beskytter, kaldet Tamdrin (Hayagriva i sanskrit), og kan oversættes til ”den hestehovedede”. Tamdrin er en skræmmende manifestation af Chenrezig (Avalokiteshvara), bodhisattva for uendelig medfølelse og Tibets skytsgud. Ja, den tibetanske buddhisme er en ordentlig mundfuld at administrere, men den er også meget omfattende og kompleks. Helt forenklet er Tamdrin den utrættelige bekæmper af det onde og beskytter af det gode, og pilgrimmene står ofte i lange rækker for at tilbede denne gud. Vi skal selvfølgelig også besøge ”debathaven”, hvor munkene træner i retorik og logik. Debatterne har karakter af kampe, således at hvert nyt argument understreges af kraftige håndklap.

Vi slutter dagen af med et besøg til Lhasa Museum, Tibets første moderne museum. Her kan vi lære meget mere om Tibets lange og spændende kulturhistorie.

Dag 6
Lhasa. Udflugt til Yamdrok-søen med fantastisk natur
I dag skal vi besøge den smukke turkise Yamdrok Sø, som ligger små 100 kilometer fra Lhasa. Vi forlader Lhasa og kører mod byen Gyantse sydvest for Lhasa. Vi snegler os op over de mange serpentinsving til Gamta-passet, hvorfra vi har en fabelagtig udsigt over søen Yamdrok Tso – “den turkisfarvede skorpion” – en af Tibets mange hellige søer. Bag det blinkende vand kan vi se kæmpe snedækkede bjergtinder på over 7.000 meter. Vi kører nu en god times tid langs denne skønne sø, og indimellem stopper vi op og kigger lidt på en af de små, hyggelige landsbyer ved søens bredder. På engene omkring søen går ofte hyrder med masser af geder og får. Vi kører tilbage til Lhasa, hvorefter resten af dagen er fri til egne eventyr og afslapning.
Dag 7
Lhasa. Udflugt til Ganden-klostret
Ganden Klostret ligger cirka 60 kilometer fra Lhasa og blev opført i 1409 på toppen af et lille bjerg med en fantastisk udsigt over dale, landsbyer og bjerge. Det tilhører Gelugpa-ordenen, også kaldet gulhattene eller de reformerte. Sammen med Sera og Drepung var disse tre kæmpeinstitutioner garanter for regeringen. Det var alle klosteruniversiteter, som i høj grad beskæftigede sig med politik. Det er en almindelig antagelse, at omkring 6000 klostre og helligdomme blev plyndret og jævnet med jorden under den kinesiske kulturrevolution. Ganden var et af dem. Fra midten af 80’erne har man arbejdet på at genopbygge det store kompleks, mest baseret på frivillig, lokal arbejdskraft. I dag lever her cirka 300 munke. Vi kører tilbage til Lhasa, hvorefter resten af dagen er fri til egne eventyr.
Dag 8
Lhasa. Ombordstigning på Shangri-La Ekspressen. Verdens højeste togstation - Tanggula-passet 5.072 m.o.h. Naturreservatet Kekexili
Efter morgenmaden begiver vi os til banegården og stiger om bord på Shangri-La Ekspressen, der skal fragte os 2.199 kilometer over det tibetanske højland fra Tibets hovedstad, Lhasa igennem Qinghai-provinsen tilbage til Chongqing. Nu begynder en blændende togtur hen over Det Tibetanske Plateau gennem Kinas mest storslåede og dramatiske landskaber, som vi kan nyde fra første parket. Jernbanen blev åbnet og kørt for første gang den 1. juli 2006 og er noget af et stykke kinesisk ingeniørarbejde lig Den Kinesiske Mur og De Tre Kløfters Dæmning ved Yangtze floden. Fra Lhasa begynder vores togrejse gennem det flade og frodige plateau, hvor vi ser se tibetanske bedeflag vaje i vinden, og nomader drive deres flokke af yakokser og får rundt i landskabet. I horisonten skimtes de høje bjerge, der skal forceres med ikke mindre end tre lokomotiver når etapen mod Tanggula-passet påbegyndes. Banen er anlagt på permafrost og skal passere højdedraget i 5.072 m.o.h., hvilket dermed gør Tanggula-passet til turens højeste punkt. Her skærmer Kunlun bjergkæden af på den ene side og de knejsende Himalaya bjerge på den anden. Vi får ikke lov at komme ud af toget her på verdens højest beliggende jernbanestation, men kan nyde udsigten fra vores kupeer, mens vi undrer os lidt over, at man har valgt at bygge en station netop her, midt i et så mennesketomt område. Senere passerer vi dybe alpelignende dale og bjergørkenlandskaber og kører igennem naturreservatet Kekexili. Reservatet blev etableret i 1995, og de 230 dyrearter har 45.000 kvadratkilometer at boltre sig på. Der er god chance for her at se flokke af yakokser og ikke mindst den tibetanske antilope, der også bliver kaldt »Chiru«. Desværre er antilopens pels årsag til omfattende krybskytteri. Ulden, man udvinder fra dyrets inderste pels, bliver kaldt »Shahoosh« og anses som den fineste af slagsen. Da det er forbudt at jage antilopen, bliver ulden smuglet over Himalaya-bjergene til Kashmir i Indien, hvor ulden bliver bearbejdet og vævet til sjal, der så senere bliver smuglet videre ud af Indien til Vesten. Undervejs gennem Kekexili stopper toget ved stationer, men varigheden af de enkelte stop vil variere efter de forskellige køreplaner. Vi spiser aftensmad i togets restaurantvogn, inden vi lægger os til køjs. 
Dag 9
Shangri-La Ekspressen. Golmud 2.802 m.o.h., Xining, Lanzhou 1600 m.o.h., Xian

Henover midnat ankommer toget til Golmud, som fortrinsvis er en by der lever af minedrift og olieudvinding og landskabet omkring byen minder mest af alt om et månelandskab. Vi befinder os nu i den mennesketomme provins Qinghai på det tibetanske plateau. Provinsen er en af Kinas største, men desværre også en af de mest fattige. I Vesten er provinsen ikke specielt kendt og har i mange år også fremstået som en slags Kinas Sibirien. Uden at man dog helt kan sammenligne de to landområder naturmæssigt, har både Qinghai-provinsen og Sibirien været uden den helt store opmærksomhed fra de respektive hovedstæder, hvilket ofte har ført til forhøjet korruption og kriminalitet i det hele taget. Provinsen fortjener dog bedre; i Qinghai-provinsen udspringer blandt andet tre af Asiens mægtige floder - Den Gule Flod (Huang He), Yangtze (Chang Jiang) og Mekong-floden. Den er samtidig også fødested for nogle af Tibets største åndelige ledere med Dalai Lama som den mest kendte. Sen formiddag passerer vi byen Xining, Qinghai provinsens hovedstad og den største by på det tibetanske plateau, og om eftermiddagen når vi Lanzhou, hovedstaden i Gansu-provinsen i det centrale Nordkina. Byen ligger placeret for enden af Hexi-korridoren, hvor Silkevejen i årtusinder har forbundet Kina med resten af verden. Forsvaret af korridoren mod Centralasiens vilde horder var ustandseligt en kilde til bekymring for skiftende kejsere i Kina. I dag ligger det engang så udsatte område naturligvis i sikkerhed midt i Kina, også selvom dagens kulturelle forhold stadig bærer præg af Silkevejens turbulente historie. Byen er tillige den første store by langs Den Gule Flod, der som nævnt har sit udspring i den vestlige Qinghai-provins. Herfra drejer floden mod nord mod Mongoliet, gennem Centralkinas løssplateau, hvor floden får sin karakteristiske gule farve på grund af plateauets gule jord. Floden udmunder i Det Østkinesiske Hav. Sen aften når vi Xian i det centrale Kina. Denne gamle kejserby er beliggende i den centrale Shaanxi provins, og det er her den kinesiske kultur har sin oprindelse. Byen er i dag nok mest

kendt for det 20. århundredes største arkæologiske fund, Terrakotta Hæren, der vogter over den

første Qin kejsers grav. Vi går til køjs til togets vuggende rytmer, alt imens vi tilbagelægger den sidste strækning inden ankomsten til Chongqing næste morgen.

Dag 10
Ankomst til Chongqing. Chongqing Rådhus, svævebane over Yangtzefloden, gågaden Jiefangbei og afskedsmiddag
Ved ankomsten til Chongqing om morgenen er en flot og oplevelsesrig togrejse fra Verdens Tag afsluttet. Ikke mange kan endnu prale af at have taget Shangri-La Ekspressen hen over det tibetanske plateau, så vi kan med rette være stolte af at have været med på turen. Efter ankomsten til Chongqing skal vi se mere af byen og tager på byrundtur. Vi begynder med at køre til en af byens centrale pladser, hvor det lokale bystyre for et par år siden opførte en tro kopi af Himlens Tempel i Beijing. Det imponerende bygningsværk bruges i dag som rådhus, og den store plads foran bygningen summer til dagligt af liv. Byen er fuld af kontraster med de høje skyskrabere og det dyre indkøbsstrøg i centrum, samtidig med at mange varer stadig bæres med rygkraft af kulier op og ned ad de stejle gader. Vi besøger byens lokale strøg, gågaden Jiefangbei og tager en tur med svævebanen over den berømte Yangtze-flod. Om aftenen sætter vi punktum for en forrygende rejse med en god afskedmiddag, inden turen går hjemad den næste dag.
Dag 11
Chongqing - København
Vi forlader hotellet og kører mod lufthavnen for at sætte os til rette i flyet hjemad.

Den Transtibetanske Jernbane - Shangri-La Ekspressen

Dette nye tog er specialdesignet til at køre i højderne. Hele toget er udstyret med ekstra ilt, der pumpes ud igennem et ventilationssystem. Desuden er der specielle ”ilt-stik” og tilhørende masker i kupéerne og i gangene hvis den individuelle rejsende skulle løbe ind i problemer med manglende ilt. Rejsen foregår i det som man i Kina kalder for liggevogne. Der er tale om 4 sengs kupéer, med et lille bord i selve kupeen og små klap-ned stole i gangene så man kan sidde og nyde udsigten. I hver ende af vognene er der toiletter og i den ene ende af vognen er der vaskefaciliteter bestående af 3 håndvaske.
Undervejs vil der på bedste kinesiske vis blive informeret om hele projektet og turen som helhed på togets informationssystem. For kineserne er jernbaneforbindelsen til Lhasa en 100 år gammel drøm der er gået i opfyldelse, og strækningen blev først skitseret af det nye Kinas fader, Sun Yatsen, som ganske utopisk med en lineal og kort lagde streger over hele Kina til fremtidens jernbanenet. Senere tog Mao Zedong idéen op og sendte eksperter på research, uden at arbejdet dog bar frugt. Først efter det økonomiske boom i Kina blev planerne igen taget op og endeligt fuldført den 1. juli 2006. Projektet er blevet realiseret på fire år, og har kostet ca. 25 mia. kroner.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 16.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
1.698,–
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Indrejsetilladelse til Tibet
  • Fly København – Chongqing t/r, med mellemlanding
  • Indenrigsfly Chongqing – Lhasa
  • 7 nætter i delt dobbeltværelse på hotel i Chongqing og Lhasa
  • 2 nætter på Den Transtibetanske Jernbane fra Lhasa til Chongqing i 1. klasses sovevogn. 4-personers kupé med klimaanlæg.
  • Udflugter jf. program
  • Morgenmad dagligt
  • Frokost dagligt (undtagen dag 3, 8 og 9)
  • Middag dag 3 og 10
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. 40 USD i alt per person)
  • Gruppevisum til Kina kr. 948,-
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly fra Aarhus, Aalborg eller Billund, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Bagagehåndtering

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til at pakke det mest nødvendige. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Højdesyge

Denne rejse foregår i forholdsvis stor højde, hvilket påvirker alle mennesker. De fleste symptomer kan undgås, hvis man følger nogle simple forholdsregler: tager det helt med ro ved ankomsten, undgår alkohol, og drikker 5 liter vand og lignende væske om dagen de første 3-4 dage. Endvidere skal man være opmærksom på, at det i højderne kan være køligt.

Mere om Kina

Her kan du få mere at vide om Kina: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/kina 

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

16CNRTR21ADK2511