Sibirien og Mongoliet

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev Sibiriens vældige skove, en uforglemmelig togrejse langs Den Transsibiriske Jernbane samt nomadeliv som på Djengis Khans tid

Når du hører togfløjten lyde og ser Irkutsk banegård fortone sig gennem vinduet, har du allerede rejsetasken fuld af dyrebare oplevelser. Du kan tænke tilbage på Bajkalsøens dybblå farve, den klassiske koncert i grev Volkonskys herskabsvilla eller storbyoplevelser i Irkutsk – også kaldt Sibiriens Paris. Sæt dig godt til rette i kupéen, og glæd dig til en rejse langs Den Transsibiriske Jernbane, som ufortrødent snor sig gennem dybe nåleskove og endeløse stepper. Målet er Mongoliets hovedstad, Ulan Bator, og de omgivende nationalparker. Her i en fjern afkrog af Asien kan du glæde dig til at møde utæmmede heste på de græsgrønne sletter, spise mongolsk barbecue med en nomadefamilie, overnatte i traditionelle ger-telte og blive klogere på nutidens nomadeliv, og måske på dig selv. En eventyrrejse af de helt store.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Russisk rubel, mongolsk tugrik (MNT)

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst til Irkutsk. Byrundtur gennem det historiske centrum
Dag 3 Irkutsk. Landsbyen Listvyanka, sejltur på Bajkalsøen og Chersky-stenen med udsigt over Bajkal og Angara-flodens munding.
Dag 4 Irkutsk. Frilandsmuseet Taltsy med træhuse fra Sibirien, frokost hos russisk familie i deres datja, grev Volkonskys herskabsvilla og klassisk koncert.
Dag 5 Irkutsk og Den Transsibiriske Jernbane mod Ulan Bator. Magisk togrejse gennem Sibirien og Mongoliet
Dag 6 Ankomst til Ulan Bator. Byrundtur med Djengis Khan-pladsen, parlamentet, kulturpaladset og besøg på Ulan Bators bymuseum
Dag 7 Ulan Bator. Gandan-klosteret med den store guldbuddha og det mongolske Nationalmuseum
Dag 8 Ulan Bator – Khustain Nationalpark. Besøg i nationalparken med de vilde tahki-heste. Overnatning i Ger-lejr
Dag 9 Khustain Nationalpark – Terelj Nationalpark. Besøg hos nomadefamilie, mongolsk BBQ-frokost og Aryabal-klosteret. Overnatning i Ger-lejr
Dag 10 Terelj Nationalpark – Ulan Bator. Djengis Khan-statuen, shopping og afskedsmiddag.
Dag 11 Ulan Bator og hjemrejse. Ankomst til Danmark.

Hoteller

Om den transsibiriske jernbane

Nu kan du opleve den legendariske togrejse fra Irkutsk i Sibirien til Ulan Bator i Mongoliet. Der er en restaurantvogn om bord, og Albatros har sørget for, at måltiderne er forudbestilt, hvilket gør spiseoplevelsen smidigere end den ellers ville være. Undervejs informerer rejselederen om de regioner og spændende steder, vi passerer. Ellers kan du bare læne dig tilbage og nyde landskabet suse forbi, gå på opdagelse i toget eller besøge dine medrejsende.

Standard 4-personers ”første klasses kupé"

Overnatning om bord på toget foregår i 4-personers kupéer. Kupéerne i denne kategori er de bedste på toget, uden at man må forvente luksus. Der er to nedre senge (65 x 185 cm) og to øvre senge, som foldes ned, når man skal sove. I dagtimerne sidder alle fire passagerer på de nedre køjer. I hver vogn er der ni kupéer af denne kategori med fælles toilet med vaskefaciliteter i hver sin ende af vognen. Kupéen er ca. 4m2 store og har aircondition (centralt styret) og 220 V stik. Det er muligt mod tillæg at benytte en 4-personerskupé som 1- eller 2-personers kupé (se under prisinformation).

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
23.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København

Flyet letter fra København med kurs østover. Efter ankomsten til Moskva kan vi i ro og mag sætte os på en restaurant og spise et måltid mad, mens vi afventer flyafgangen mod Irkutsk i Sibirien.

Aftensmad inkluderet.

Dag 2
Ankomst til Irkutsk. Byrundtur gennem det historiske centrum
I Irkutsk

Efter ankomsten til Irkutsk starter vi med at køre til hotellet, hvor vi spiser morgenmad og kan friske os op på værelserne efter rejsen, så vi kan komme godt i gang med dagen. Efterfølgende er det tid til at tage fat på byens seværdigheder.

Irkutsk er en af de smukkeste af Sibiriens byer, beliggende på begge sider af floden Angara. De fleste huse i centrum er fra slutningen af 1800-tallet, bygget i sten i europæisk neoklassisk stil. Byen rummer også mange smukke gamle kirker og klostre samt et farverigt marked.

Turen går igennem den historiske bykerne til de ældste bygninger, kirker og pladser. Naturligvis besøger vi også det lokale madmarked og kører af Karl Marx-gaden for at se monumentet over Alexander III.

Undervejs er der indlagt en lokal frokost, og om aftenen nyder vi en middag sammen på en lokal restaurant.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet.

Dag 3
Irkutsk. Landsbyen Listvyanka, sejltur på Bajkalsøen og Chersky-stenen med udsigt over Bajkal og Angara-flodens munding.
Bajkalsøens flora og fauna

Vi kører ud til en landsby, hvor vi kan se nærmere på livet langt fra alfarvej. Her ligger også et fint museum, som fortæller historien om søens flora og fauna.

Vi tager også en tur med stolelift op til udsigtspunktet Chersky-stenen, hvorfra der er en magisk udsigt over søen og Angara-flodens munding.

Efter frokosten sejler vi ud på Bajkalsøen. Bajkalsøen er med et areal på 31.494 km2 den største ferskvandssø i Asien og den dybeste sø i verden med en dybde på 1.680 meter. Søen rummer 20 procent af jordens samlede ferskvandsressourcer. Man mener, at søen blev skabt ved et kolossalt jordskælv for 35 millioner år siden. 93 procent af dyrearterne i og ved søen er endemiske, for eksempel Bajkalsælen og laksefisken omul. Omul har traditionelt udgjort en stor del af kosten for de mennesker, der lever ved Bajkalsøen, og i landsbyerne vil man se omul til salg overalt. Efter besøget vender vi tilbage til vores hotel i Irkutsk.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet.

Dag 4
Irkutsk. Frilandsmuseet Taltsy med træhuse fra Sibirien, frokost hos russisk familie i deres datja, grev Volkonskys herskabsvilla og klassisk koncert.
Frilandsmuseet Taltsy

Vi besøger frilandsmuseet Taltsy, som per dekret fra præsidenten for Den Russiske Føderation er blevet udnævnt til kulturarv for det russiske folk. Museet blev grundlagt i 1969, og her er mere end 40 bygninger og mere end 8.000 udstillingsgenstande, som fortæller om livet i Sibirien gennem historien.

Så er det tid til at indtage frokosten, og det gør vi i dag sammen med en russisk familie i deres sommerhus, deres datja. En datja kan være alt fra en hytte til et overdådigt luksussommerhus, men oprindeligt var det et refugium for byboer, der trængte til at komme væk fra storbyernes os og larm og ud til den friske luft på landet.

Datjaer er meget almindelige i Rusland, og det er anslået, at omkring 25% af russiske familier, der bor i de større byer, har en datja. Gennem forskellige æraer har datjaerne og de tilhørende haver også suppleret russerne med en kærkommen kilde til friske grøntsager, og stadig i dag nyder russerne at pusle om deres urtehaver.

Datjaer opstod som små godser givet som en gave fra zaren og har været populære blandt de øverste og mellemste klasser lige siden. Under den sovjetiske æra var mange datjaer statsejede og blev givet til eliten i det kommunistiske parti. I dag er de hver mands eje og nydes i stor stil i weekender og ferier.

Efter frokosten skal vi besøge grev Volkonskys gamle herskabsvilla. Grev Volkonsky var officer i zarens hær. Efter sejren over Napoleon i 1820’erne oprettede en gruppe officerer i al hemmelighed en loge med det formål at omstyrte den nykronede zar Nikolaj 1.’s enevælde. De unge oprørske officerer blev dog forrådt, og alle blev arresteret. De ledende officerer blev henrettet, og de øvrige blev forvist til Sibirien på livstid.

Officerernes koner, kærester eller forlovede fik valget, om de ville følge med deres mænd til Sibirien, eller om de ønskede at blive i den europæiske del af Rusland. I alt 117 officerer blev forvist, og kun 13 koner og forlovede valgte at følge deres mænd mod den uvisse skæbne fjernt fra deres komfortable liv i Skt. Petersborg.

Efter år i straffelejre flyttede de overlevende officerer til Irkutsk og blev genforenet med deres elskede. De var alle veluddannede og blev hurtigt velstående handelsfolk, som udnyttede Sibiriens mægtige rigdomme, først og fremmest med handel med pels og guld. Velstanden bragte kunst og kultur til Irkutsk, og byen blev kaldt Sibiriens Paris. Grev Volkonsky og hustrus herskabsvilla dannede ramme om mange klassiske koncerter for byens bedsteborgere.

I dag er den gamle mondæne villa omdannet til museum. Efter rundvisning i villaen samles vi i en af stuerne, hvor vi skal overvære en klassisk koncert med musik fra en svunden tid.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet.

Dag 5
Irkutsk og Den Transsibiriske Jernbane mod Ulan Bator. Magisk togrejse gennem Sibirien og Mongoliet
Med Den Transsibiriske Jernbane

En dag og en nat om bord på Den Transsibiriske Jernbane er den helt rigtige måde at få en smagsprøve på, hvordan det er og har været at krydse mægtige Rusland og Mongoliet de seneste godt 100 år. Mens toget glider gennem det sibiriske landskab får vi tid til at finde os til rette i vores kupéer og gå på opdagelse i toget.

Da zar Alexander den 3. i 1891 underskrev erklæringen om oprettelsen af jernbaneforbindelsen fra Moskva til Vladivostok ved Stillehavskysten 10.000 kilometer borte, var det startskuddet til et af verdenshistoriens mest omfattende og komplicerede ingeniørprojekter. Det havde i mange år været en drøm at oprette denne forbindelse til Ruslands fjerne provinser, men eksperter havde hidtil afvist drømmen som værende umulig at gennemføre.

Der var ganske rigtigt gigantiske forhindringer undervejs, blandt andet Sibiriens mange store og mindre floder, og banen har i dag over 2.000 broer. Bajkalsøen viste sig også som en stor udfordring, og de første år måtte man her benytte isbryderfærger for at passere søen, inden man blev færdig med banen langs søen.

Der skulle gå 15 år, før jernbanen stod helt færdig. I 1905 kunne zar Nikolaj den 2. køre jomfruturen i et sandt triumftog og hyldest til sin afdøde far, Alexander den 3., som stadig anses for at være jernbanens fader.

I løbet af dagen skifter toget spor ved Ulan Ude og fortsætter mod sydøst ad den transmongolske jernbane og over de mongolske stepper mod Mongoliets hovedstad, Ulan Bator.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet. Overnatning om bord på Den Transsibiriske Jernbane.

Dag 6
Ankomst til Ulan Bator. Byrundtur med Djengis Khan-pladsen, parlamentet, kulturpaladset og besøg på Ulan Bators bymuseum
Det nye med det gamle i Ulan Bator

I dag kan det anbefales at stå op med solen og nyde det fantastiske landskab, når toget kører gennem den endeløse mongolske steppe og ind gennem forstæderne til Ulan Bator.

Vi skal nu se nærmere på Mongoliets hovedstad. Ligesom halvdelen af Mongoliets befolkning er Ulan Bator en nomade. Mongoliets største by og hovedstad har skiftet placering mere end 20 gange de sidste 350 år, inden byen fandt sin nuværende placering ved Tuulfloden for foden af Bogd Khan-bjerget.

Ulan Bator er fuld af kontraster, der reflekterer livet i Mongoliet. På den ene side en moderne storby med fine restauranter og velassorterede shoppingcentre. På den anden side ses nomader ride gennem byen på hesteryg iført deres traditionelle dragter.

Vi ser bl.a. Sukhbaatar-pladsen, som er Mongoliets magtcentrum, og rundt om pladsen findes bl.a. Mongoliets regeringsbygning, børs og nationalbank. Vi ser nærmere på mindesmærket for Djengis Khan og Kublai Khan og introduceres her til de to vigtigste historiske skikkelser i Mongoliets historie. Vi skal også en tur på bymuseet med bykort og fotografier fra en svunden tid.

Efter turen rundt i Ulan Bator tjekker vi ind på vores hotel, inden vi senere skal spise middag på lokal restaurant.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet.

Dag 7
Ulan Bator. Gandan-klosteret med den store guldbuddha og det mongolske Nationalmuseum
Det tibetansk inspirerede Gandan-tempel

Det tibetansk inspirerede Gandan-tempel huser en 26,5 meter høj forgyldt Buddhastatue, og vi ser nærmere på klostret og statuen og får en introduktion til Mongoliets religiøse liv. Klostret var det eneste fungerende kloster i kommunisttiden, da det blev betragtet som en vigtig del af Mongoliets kulturhistorie. I dag lever 150 munke i klostret.

Vi besøger klosteret, som står som et stærkt symbol på Mongoliets nationale stolthed og kultur, inden vi fortsætter til det mongolske Nationalmuseum, som blev grundlagt i 1991. Museets udstillinger viser historien og kulturen i Mongoliet fra så tidligt som stenalderen og op til moderne tid. De ca. 15.000 udstillingsgenstande tæller bl.a. tæpper og silkevarer fra hunner-perioden og en mongolsk soldats læderstøvler fra samme tid.

Her er udstillinger om helleristninger, hjortesten (stenskulpturer af bl.a. rensdyr) og gravpladser fra hunner- og uighur-æraen og en enestående samling af kostumer, hatte og smykker, der repræsenterer de fleste af Mongoliets etniske grupper. Et absolut højdepunkt for fans af de mongolske horder er samlingen af rustninger fra det 12. århundrede og en korrespondance mellem Pave Innocens IV og Guytik Khaan af 13. november 1246 på latin og persisk og stemplet med Khan-seglet.

Om aftenen skal vi til folkloreshow, hvor vi får et indtryk af mongolsk sang og dans, inden vi den følgende dag begiver os ud på de mongolske vidder.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet.

Dag 8
Ulan Bator – Khustain Nationalpark. Besøg i nationalparken med de vilde tahki-heste. Overnatning i Ger-lejr
Khustain Nationalpark

Denne morgen kører vi østpå mod Khustain Nationalpark. Undervejs ser vi de smukke bjerge, grønne stepper, søer og sandklitter, inden vi når frem til parken, hvor der blandt andet lever vilde heste, Przewalski, på de store steppeområder. Her findes også det røde, asiatiske rådyr, steppegazelle, bjørn, vildkat, los og ulv. Vi bevæger os ind i naturreservatet og ser blandt andet hestene i deres naturlige omgivelser.

Det var faktisk først i det 15. århundrede, at tahki-hestene først blev observeret af en europæer – den tyske forfatter Johann Schiltberger, der i sine dagbøger beskriver, hvordan han som fange bliver ført gennem Mongoliet af en Khan Egedi.

Tahki-hestene er de eneste heste, der aldrig er blevet tæmmet. Andre "vilde" heste, som fx den amerikanske mustang, nedstammer nemlig fra vildtlevende bortløbne domesticerede heste.

I 1900, havde en tysk købmand ved navn Carl Hagenbeck indfanget de fleste af tahkierne og solgt de eksotiske dyr til zoologiske haver i hele Europa, og da Hagenbeck døde i 1913, levede de fleste af hestene i fangenskab. Indfangningen er nu ikke den eneste årsag til, at hesten nær forsvandt ud af historien. Hårde vintre i midten af 1900-tallet og jagten på dem gjorde, at der i 1945 kun var 31 tilbageværende tahki-heste i verden. Ved udgangen af 1950'erne var der kun 12 individer tilbage.

Siden da har Zoological Society of London samarbejdet med mongolske forskere for at bevare arten, og i begyndelsen af 1990'erne var der allerede 1.500 heste. Ca. 300 af dem blev genindført til deres oprindelige mongolske habitat, og disse besætninger græsser nu på stepperne i nationalparkerne Khustain, Takhin, Khar og Khomiin.

Om eftermiddagen er det oplagt at gå en tur ud i naturen, og har du kamera med, kan du se, om du kan få det perfekte feriebillede med hjem.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet. Overnatning i Ger-lejr i Khustain Nationalpark.

Dag 9
Khustain Nationalpark – Terelj Nationalpark. Besøg hos nomadefamilie, mongolsk BBQ-frokost og Aryabal-klosteret. Overnatning i Ger-lejr
En stille stund i Terelj Nationalpark

Terelj Nationalpark blev oprettet i 1964 og er bl.a. hjemsted for den brune bjørn og 250 fuglearter – desuden har nomaderne opholdt sig i området gennem årtusinder. Efter ankomsten til Terelj besøger vi en nomadefamilie, og får et indblik i hverdagslivet. Frokosten består af en vaskeægte mongolsk BBQ, hvor kødet tilberedes på varme sten.

Efter frokosten besøger vi Aryabal-klosteret, som blev bygget i begyndelsen af 1800-tallet af mongolske og tibetanske kunstnere i Terelj Nationalpark. Klosteret er opført i tibetansk stil med en firkantet hvid hovedbygning og tegltage dekoreret med buddhistiske og religiøse symboler. I 1937-1939 ankom de mongolske kommunister til klosteret og destruerede det fuldkomment samtidig med, at de slog munkene ihjel. I år 2000 besluttede buddhistiske munke fra Lamiran-klosteret i Ulaanbaatar at påbegynde genopbyggelsesprojektet, og restaureringsarbejdet blev afsluttet i 2007. Det kan vi glæde os over i dag, mens vi bevæger os rundt ad de 108 stentrin (108 er et helligt tal inden for buddhismen), som fører op til hovedbygningen, 108 små stupaer og 108 bønnehjul.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet. Overnatning i Ger-lejr i Terelj Nationalpark.

Dag 10
Terelj Nationalpark – Ulan Bator. Djengis Khan-statuen, shopping og afskedsmiddag.
Statue af Djengis Khan

Det er nu tid til at forlade stepperne og bevæge os tilbage mod hovedstaden Ulan Bator. På vores vej mod hovedstaden lægger vi vejen forbi den gigantiske statue af Djengis Khan.

Ifølge legenden fandt Djengis Khan på dette sted en gylden pisk, som han brugte på sine felttog. Selve rytterstatuen er 40 meter høj, rejst i 2008, og vender mod øst i retning af hans fødested.

Indtil sidste del af det 12. århundrede var mongolerne organiseret i en løs konføderation. Efter en intern magtkamp mellem forskellige stridende klaner vandt en ung mand ved navn Temujin, og han forenede senere de mongolske klaner. Han fik æresnavnet Djengis Khan (universel konge), og i 1206 grundlagde han det mongolske imperium. I hans regeringsperiode ekspanderede riget, og da herskeren døde i 1227, strakte det mongolske rige sig fra Beijing i øst til Det Kaspiske hav i vest.

Efter ankomsten til Ulan Bator gør vi holdt ved et par forretninger, hvor der er mulighed for at erhverve sig et ægte cashmere-halstørklæde, et par mongolske støvler eller noget helt tredje.

Om aftenen spiser vi en hyggelig afskedsmiddag og nyder vores sidste timer sammen i Mongoliet.

Morgenmad, frokost og aftensmad inkluderet. Overnatning på hotel i Ulan Bator.

Dag 11
Ulan Bator og hjemrejse. Ankomst til Danmark.
Tidligt om morgenen kører vi til lufthavnen, hvor flyet hjem mod Danmark venter. Vi lander i København først på eftermiddagen med kufferten fuld af rejseminder fra den sibirske tajga og de mongolske stepper.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 23.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse på hoteller
kr. 3.298,- 
Tillæg for opgradering til dobbeltkupé på Den Transsibiriske Jernbane (1 nat)
1.398
Tillæg for opgradering til enkeltkupé på Den Transsibiriske Jernbane (1 nat)
4.398
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Irkutsk og Ulan Bator – København via Moskva 
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltværelse på hotel i Irkutsk og Ulan Bator
  • Indkvartering i delt dobbelt-Ger-telt i nationalparkerne Khustain og Terelj
  • Indkvartering i delt 4-personerskupé på toget (opgradering til 2-personerskupé mod tillæg)
  • Helpension i Rusland og Mongoliet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn i alt ca. 420 kr. i russiske rubler, mongolske tugri eller amerikanske dollars)
  • Måltider ikke nævnt i dagsprogrammet
  • Drikkevarer
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Tillæg for enkeltværelse, enekupé og dobbeltkupé
  • Visum til Rusland og Mongoliet (se mere under ”Praktiske oplysninger”)
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om toget

Standard 4-personers ”første klasses kupé”
Overnatning om bord på toget foregår i 4-personers kupéer. Kupéerne i denne kategori er de bedste på toget, uden at man på nogen måde må forvente luksus. Der er to adskilte senge (65 x 185 cm) samt to øvre senge, som foldes ned når man skal sove. I dagtimer sidder alle fire passagerer på de nedre køjer. I hver vogn er der ni kupeer af denne kategori, med fælles toilet med vaskefaciliteter i hver sin ende af vognen. Kupéen har aircondition (centralt styret) og 220 V stik. Kupéstørrelse: cirka 4 m2.

Der er adgang til toilet og håndvask i begge ender af togvognen. Det er muligt mod tillæg at benytte en 4-personerskupé som 1- eller 2-personerskupé (se under prisinformation).

Sengetøj og håndklæder på toget
I kupéerne er der dyner, puder, sengelinned og et mindre håndklæde.

Placering af kupeer
I det omfang det er muligt får vi kupeer i samme vogn (kan ikke garanteres), og vi kan derfor nemt gå på ”besøg” hos hinanden, mens vi kører gennem de eventyrlige landskaber.

Mobiltelefon og internet
Mellem Irkutsk og Ulan Bator er der få steder, hvor der ikke er mobildækning. De døde punkter er ofte i ekstremt tyndt befolkede områder. Opkald er således mulige næsten overalt på hele strækningen, men vær opmærksom på, at mobiltaksterne kan være meget høje. Der er ikke internet på toget, men adgang til internet på alle vores hoteller undervejs på turen.

Betaling
Om bord på toget betales der med russiske rubler. Der kan ikke betales med kreditkort på toget. Under vores ophold i byerne bruges den lokale valuta. Vi anbefaler, at man veksler til lokal valuta i hvert land. Desuden kan der hæves penge på kreditkort i byerne undervejs.

Måltider på toget
På vores togrejse har vi 3 måltider inkluderet, som vi spiser samlet i togets restaurantvogn. Tidspunkter og øvrige praktiske informationer følger fra rejselederen undervejs på turen. Drikkevarer er ikke inkluderet og kan købes ombord (betales kontant i Rubler til personalet).

Ophold i Ger-lejr

De mongolske Ger-lejre er typiske teltlejre, der sættes op for sommersæsonen. I lejrene findes fælles stationære bygninger med restaurant og fælles toilet og badefaciliteter. Teltene er meget rummelige med rigtige senge m.v. som på et hotelværelse.

I Terelj Nationalpark er teltene stationære og med eget toilet og badeværelse og minder om de stationære telte, man finder på mange Safari Lodges i Afrika.

Visum til Rusland

Det koster 490 kr. pr. person at få almindeligt turistvisum til Rusland (4-10 arbejdsdage). Ekspresvisum koster 770 kr. pr. person (1-3 arbejdsdage). Vi gør opmærksom på, at den russiske regering har besluttet, at alle, der søger visum til Rusland, skal møde personligt op på det russiske visumcenter i København. Der SKAL bestilles tid på forhånd.
Læs mere om proceduren her
http://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/rusland/visum 
Vi gør opmærksom på, at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

 

Visum til Mongoliet

Det koster 660 kr. pr. person at få almindeligt turistvisum til Mongoliet. Behandlingstid er ca. 14 arbejdsdage.

Læs mere om proceduren og få vejledning og ansøgning her http://mongolietskonsulat.dk/soeg-visum/ 

Vi gør opmærksom på, at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Flyrejsen

På denne rejse benytter vi det russiske flyselskab Aeroflot. Det nye Aeroflot fremstår i dag som et moderne selskab med nye fly fra det amerikanske Boeing og det europæiske Airbus. Servicen om bord og i lufthavnen er fuldt på højde med de store europæiske flyselskaber. I Moskva lufthavn benyttes den nye Terminal D. Vores danske rejseleder følger med på hele flyrejsen.

Hånden på hjertet

Togrejsen med den Transsibiriske Jernbane er en fantastisk oplevelse, og strækningen på denne rejse på i alt 30 timer er så absolut en af de smukkeste her i det yderste af Sibirien og videre til Mongoliet. Man skal dog være forberedt på, at komforten og serviceniveauet ikke er, som man er vandt til hjemmefra. Måltiderne, som vi spiser ombord, er ikke den store gastronomiske oplevelse men klassisk russisk husmandskost. Det kan med fordel suppleres med egne indkøb af snacks, kiks m.v. (kan handles i Irkutsk inden togrejsen).

Det skal nævnes at vi kører ad Den Transsibiriske Jernbane fra Irkutsk til Ulan-Ude. Herfra fortsætter vi ad den ”Trans-mongolske Jernbane” resten af vejen til Ulan Bator (Den Transsibirisk jernbane fortsætter fra Ulan-Ude til Vladivostok ved stillehavskysten).

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse, eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet.

Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

Hos Albatros tilbyder vi ikke, at man kan have faste pladser i bussen, og det er derfor heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Ved ikke at tilbyde køb af bestemte pladser, risikerer man således ikke, at købstidspunktet er afgørende for, hvilken plads i bussen, man får adgang til. Derimod kan der aftales rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

18RURTR03ADK1608