The Great Lakes – krydstogt på Nordamerikas mægtigste søer

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Danmarkspremiere! Oplev Nordamerikas Great Lakes: Lake Ontario, Lake Erie, Lake Huron, Lake Michigan og Lake Superior om bord på det 5-stjernede M/V Victory 1

Oplev et krydstogt i verdensklasse, når Albatros sejler på Nordamerikas største søer med det 5-stjernede skib M/V Victory 1. The Great Lakes udgør den største samlede mængde af ferskvand på jordens overflade, og på denne eventyrrejse sejler vi over Lake Michigan til charmerende Mackinac Island på Lake Huron.

Vi passerer Soo-sluserne og sejler ind på enorme Lake Superior, den største af de fem Great Lakes. Vi tilbringer en fascinerende morgen hos det oprindelige Ojibwa-folk ved smukke Georgian Bay og sejler en hel dag på Lake Huron med sine mere end 30.000 øer. Og sidst men ikke mindst skal vi besøge mægtige Niagara Falls. Ud over oplevelser i særklasse bliver du forkælet med upåklagelig service og lækker all inclusive på skibet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta

Dagsprogram 12 dage
Dag 1
Afrejse fra Danmark, ankomst til Toronto
Dag 2
Toronto. Byrundtur med bl.a. universitetet og rådhuset. Ombordstigning og afsejling.
Dag 3
Niagara Falls. Sejltur ved Niagara Falls og vinsmagning
Dag 4
Cleveland, Ohio. Besøg i Rock Roll Hall of Fame og på West Side Market
Dag 5
Sejlads fra Lake Erie til Lake Huron og besøg i Windsor, Ontario. Besøg på Henry Ford-museet
Dag 6
Naturskøn sejlads på Lake Huron
Dag 7
Parry Sound, Ontario. Naturvandring i Killbear Provincial Park og skærgårdssejltur i Parry Sound
Dag 8
Little Current, Manitoulin Islands (Georgian Bay). Smuk sejlads gennem Georgian Bay og besøg hos Ojibwa-folket
Dag 9
Mackinac Island, Lake Michigan. Ø-rundtur i hestevogn
Dag 10
Sejlads på Lake Michigan
Dag 11–12
Ankomst til Chicago, byrundtur i ”The Windy City” og hjemrejse. Hjemrejse til Danmark

M/V Victory

Krydstogtlivet får en dybere mening om bord på det helt nyistandsatte luksusskib M/V Victory 1
Krydstogtlivet får en dybere mening om bord på det helt nyistandsatte luksusskib M/V Victory 1. Det er et mindre skib, som blev gennemrenoveret i 2015, og med plads til kun 210 gæster og en besætning på 90 personer er du garanteret en eksklusiv oplevelse. Det er et adræt skib, der nemt navigerer gennem kanaler og sluser, rolige bugter og små havne, hvor større skibe ikke kan gå ind. Den moderne indretning er lavet i en ånd, der hylder det klassisk maritime. Her er rummelige lounges, indbydende spisesteder og store vinduer, så du aldrig går glip af chancen for at nyde udsigten. Se mere om skibet på http://victorycruiselines.com/ 
Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra Danmark, ankomst til Toronto

Vi flyver fra Danmark og ankommer til Torontos internationale lufthavn Pearson, som er opkaldt efter den canadiske statsmand og diplomat Lester Pearson. Han fik Nobels Fredspris i 1957 for sit FN-arbejde med at løse Suez-krisen. 

Lester Pearson blev senere canadisk premierminister, og under hans ledelse indførte Canada bl.a. det offentlige sygehusvæsen, adgangen til studielån og ikke mindst det karakteristiske flag med det røde ahornblad, som i 1965 afløste det canadiske dominionsflag med Storbritanniens Union Jack.

Efter ankomsten kører vi til hotellet, hvor det er muligt at hvile ud efter rejsen, inden vi for alvor tager fat på oplevelserne.

 

Dag 2
Toronto. Byrundtur med bl.a. universitetet og rådhuset. Ombordstigning og afsejling. Afsejling kl. 19. Ankomst til Welland-kanalen ca. kl. 21.30 (ikke muligt at gå fra borde).
Toronto er et kulturelt smeltedigel

Toronto kan med sin flotte skyline med nogen ret kaldes Canadas Manhattan, men er dog endnu nyere, flottere og renere. Dagen byder på en byrundtur til blandt andet CN Tower, universitetet og rådhuset, hvorefter der er tid på egen hånd til shopping, fotografering eller blot til at slentre gennem den smukke, moderne by, der har vokset sig stor og mægtig siden kolonitiden. I lighed med ”The Big Apple” er Toronto en smeltedigel af alle verdens kulturer og indvandrere med store befolkningsgrupper fra Kina og Indien og såmænd også skandinaver. Resultatet er en levende by, der i høj grad har formået at profilere sig selv på den internationale kunstneriske og kulturelle scene.

Toronto voksede med stormskridt i bl.a. den victorianske æra, hvorfor der er mange fantastiske bygninger fra den tid, fx University of Toronto og det gamle rådhus. I 1900-tallet blev utallige bygninger blev revet ned og erstattet af beton, men selv om Toronto har sin andel af ligegyldige bygninger, så er her alligevel gotisk-inspireret arkitektur nok til, at byen i talrige film fremstår som en overbevisende stedfortræder for New York.

CN Tower var længe verdens højeste bygning, indtil det blev overhalet af Burj al-Arab i Dubai. Vi kører op til observationsdækket cirka 330 meter over jorden og kan nyde en spektakulær udsigt i 360 graders panoramaperspektiv. Herunder ses byens enorme baseballstadion, Sky Dome, med det berømte aftagelige tag. Her holder hjemmeholdet Toronto Blue Jays til.

Vores byrundtur slutter ved Lake Ontarios bred. Her ligger M/V Victory 1 ved kaj, og mens vi samles til velkomstcocktails og hors d'oeuvres, stævner vi ud på den første af de mægtige søer mod Niagara Falls.

Dag 3
Niagara Falls. Sejltur ved Niagara Falls og vinsmagning Ankomst til Port Weller kl. 8, afsejling fra Port Colbourne kl. 18
Tid til sejltur ved Niagara Falls

Efter en afslappende formiddag om bord, gør vi landgang, når skibet lægger til i Port Weller i den østlige ende af Welland-kanalen. Den oprindelige Welland-kanal blev åbnet i 1829 og blev senere udvidet, så den nåede Lake Erie i 1833. Den nuværende kanal blev afsluttet i 1932 og har otte sluser. Mens M/V Victory 1 venter på at kunne passere sluserne, kører vi gennem vinregionen Niagara, som er hjemsted for 75 vingårde.

Niagara Falls er egentlig navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på tre enorme vandfald, der adskiller de to byer. De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur helt tæt på de tre vandfald – men forvent en våd omgang, når de enorme vandmasser plasker ned! (Regnslag udleveres).

Tilbage på land kører vi langs naturskønne Niagara Parkway til en charmerende lokal restaurant, efterfulgt af et besøg på en lokal vingård, hvor vi naturligvis skal smage på varerne, inden vi vender tilbage til skibet ved Port Colbourne på Lake Eries bred.

Dag 4
Cleveland, Ohio. Besøg i Rock Roll Hall of Fame og på West Side Market Ankomst kl. 8, afsejling kl. 22
Tid til en omgang Rock & Roll

Cleveland ligger på bredden af Lake Erie i det nordøstlige Ohio. Måske er det ikke umiddelbart klart for skandinaver, hvad der hvert år får mere end 9 mio. turister til at besøge byen, men kulturinstitutioner i verdensklasse og en vifte af charmerende kvarterer er nogle af nøgleordene. Her ligger bydelene Coventry Village, Little Italy, Tremont og Shaker Heights, som er fyldt med butikker, gallerier og caféer, og den undervurderede overflod af lokalt ejede restauranter hjælper med til at give Cleveland sit gode ry.

Cleveland har en rig historie. George Washington sagde engang, at der ville komme til at ligge en mægtig by dér, hvor Cuyahogafloden møder Lake Erie. Han fik ret. I kølvandet på den industrielle succes, som stål- og oliebaronerne skabte, blev der opført monumentale bygningsværker i bymidten, og den kulturelle arv omfatter bl.a. det verdensberømte kunstmuseum, Case Western Reserve University og Severance Hall, hvor det klassiske Cleveland Orchestra holder til. Disse institutioner var et solidt fundament for den postindustrielle byudvikling med bl.a. åbningen af det store retromoderne baseballstadion Progressive Field i 1994. Et år senere kom arkitekten I. M. Peis pragtfulde Rock & Roll Hall of Fame, som afspejler samme arkitekts udvidelse af det berømte Louvre-museum i Paris med det pyramideformede design. Clevelands industrielle fundament, de traditionelle pakhuse, er tydelige i byens centrum, hvor de i dag bliver brugt som restauranter og dansesteder.

I dag skal vi besøge Rock & Roll Hall of Fame, og vi bliver guidet en tur gennem historien bag den musikalske genre, der formede en hel generation. Udstillingsgenstandene tæller bl.a. Janis Joplins psykedeliske Porsche, Michael Jacksons berømte handske, Ringo Stars fødselsdagskort til John Lennon i 1969 og George Harrisons stribede jakkesæt fra gruppens USA-turné i 1966.

Efter at have nydt museet både indvendig og udvendig skal vi en tur på marked. West Side Market har eksisteret siden 1912 og tjente dengang Clevelands voksende indvandrerbefolkning. Oprindeligt var der 109 stande, som solgte kød, mejeriprodukter, brød, dagligvarer og etniske specialvarer. I dag er her stadig mere end 100 stande, og vi går en tur gennem markedet, som kan tilbyde en autentisk og kulturelt mangfoldig markedsoplevelse.

Dag 5
Sejlads fra Lake Erie til Lake Huron og besøg i Windsor, Ontario. Besøg på Henry Ford-museet Ankomst til Windsor kl. 9, afsejling kl. 2
Museum om Ford-pioneren Henry Ford

I dag skal vi sejle fra Lake Erie til Lake Huron og undervejs lægger M/V Victory 1 til i Windsor i den canadiske provins Ontario. Her bliver vi hentet i bus og sætter kursen mod USA's bilby nr. 1: Detroit. Og selv om du måske ikke er den store bilfan, så vil du alligevel få historiens vingesus at mærke i dag, hvor vi skal besøge Henry Ford-museet, opkaldt efter grundlæggeren af Ford-fabrikkerne og manden bag udviklingen af samlebåndet.

Vores vej til museet går enten over Ambassador Bridge eller gennem Detroit-Windsor Tunnel. Bro og tunnel forbinder Windsor med Detroit i den amerikanske stat Michigan. Det er den travleste internationale handelspassage i Nordamerika, og hver dag fragtes varer for millioner af dollars mellem USA og Canada ad denne vej.

Lige uden for Detroit ligger Henry Ford-museet. Det er enormt! Bare størrelsen er nok til at få enhver til at måbe. Hele området er på 3,6 hektar, og der er 12 meter til loftet i museumsbygningen. Udstillingsgenstandene er en hyldest til helt almindelige mennesker, der gjorde en forskel, og tæller opfindelser af enhver art; den limousine, John F. Kennedy kørte i på den skæbnesvangre dag i Texas; bussen, hvor den farvede Rosa Parks holdt på sit og nægtede at sætte sig bagest i bussen, hvilket blev startskuddet til borgerrettighedsbevægelsen i 1960’erne, og stolen fra Ford Theatre, hvor Abraham Lincoln sad, da han blev skudt.

Efter vores museumsbesøg vender vi tilbage til skibet og sætte kursen mod nord op ad Detroit-floden til vores næste Great Lake, Lake Huron.

Dag 6
Naturskøn sejlads på Lake Huron
Mægtige Lake Huron tæller et areal på ca. 59.570 kvadratkilometer
Den næststørste af de store søer, Lake Huron, kan prale af et areal på ca. 59.570 kvadratkilometer. Ligesom de andre store søer blev den dannet i slutningen af sidste istid, da gletsjerne trak sig tilbage. Lake Huron har mere end 30.000 øer, og vi glider stille forbi en del af dem, mens vi nyder dagen på vores dejlige skib i hinandens selskab og med foredrag fra rejselederen.
Dag 7
Parry Sound, Ontario. Naturvandring i Killbear Provincial Park og skærgårdssejltur i Parry Sound Ankomst kl. 7, afsejling kl. 18
Killbear Provincial Park

Vi er nu tilbage i Canada, nærmere bestemt i Parry Sound, som er en del af det store UNESCO-beskyttede område Georgian Bay. Og det er netop naturen, som er i højsædet i dag, når vi drager på udflugt til den del af området, der hedder noget så voldsomt som Killbear Provincial Park.

Og der lever bjørne i Killbear – sortbjørne. De er dog normalt menneskesky, men vi kan være heldige, at vi ser dem på vores vej. I dag skal vi dog også høre om et andet dyr, som ligeledes lever i Killbear, og som er mindre end bjørnen, men ikke desto mindre mindst lige så frygtindgydende for mange: klapperslangen!

Det er arten Massasauga, der normalt er omkring 50 til 70 centimeter lang, som findes her. Den er provinsen Ontarios eneste giftslange, men heldigvis bider den kun i selvforsvar, hvis den bliver truet eller bliver chikaneret. Klapperslangen har en trekantet hoved og en hale, der ender i en lille rangle. Det er den, der giver den klaprende lyd, når halen ryster. Farven spænder fra grå til mørkebrun med mørkbrun sommerfugle- eller sadel-formede-pletter ned ad ryggen. Vi hører om slangen og går en tur i provinsparken (hvis du tør!), inden vi spiser frokost om bord.

Om eftermiddagen skal vi på en hyggelig sejltur med træskibet M/V Chippewa III. Det sejlede tidligere ved Niagara Falls og er det ældste medlem af en af verdens måske mest kendte serie af små skibe: Maid of the Mist. I dag sejler Chippewa III ture med gæster i Parry Sound med de 30.000 øer. Vi når selvfølgelig ikke omkring dem alle, men vi bliver en skærgårdsoplevelse rigere.

Dag 8
Little Current, Manitoulin Islands (Georgian Bay). Smuk sejlads gennem Georgian Bay og besøg hos Ojibwa-folket Ankomst kl. 8, afsejling kl. 20
På besøg hos Ojibwa-stammen

Vi starter dagen med at sejle på mageligste vis gennem den barske skønhed i Georgian Bay, også kaldet den sjette Great Lake. Vores destination er Manitoulin Island, verdens største ferskvands-ø – ikke sø! Her bor medlemmer af den indfødte Ojibwa-stamme, og det er dem, vi skal besøge i dag.

Ojibwa’erne er kendt for deres kanoer i birkebark, deres dyrkning af vilde ris og fremstilling af de såkaldte dreamcatchers – drømmefangere. Drømmefangere er en af de mest fascinerende traditioner blandt indfødte amerikanere. Den traditionelle drømmefanger havde til formål at beskytte den sovende mod dårlige drømme og samtidig lade gode og positive drømme slippe igennem. Tanken bagved var, at de gode drømme ville glide gennem hullet i midten af drømmefangeren og ned til den, der sov under den. De dårlige drømme ville blive fanget i nettet og forsvinde, når solens første stråler ramte dem. Drømmefangeren består af en cirkel, som er formet af en pilekvist og med et net spændt over. Den er typisk dekoreret med fjer, pilespidser, perler osv. Måske den oplagte souvenir?

Uanset om man tror på drømmefangere eller ej, er de meget flotte, og hvem ved, måske er det med dem, som med den berømte atomfysiker Niels Bohr og hesteskoen? Niels Bohr fik engang besøg af en videnskabsmand i sit sommerhus. Denne fik øje på en hestesko, som Bohr havde hængende over døren og udbrød: “Jamen, kære Niels Bohr, De tror da ikke på, at den slags bringer lykke?” Bohr svarede “Nej, nej, naturligvis gør jeg ikke det, men jeg har hørt, at den også bringer lykke, selv om man ikke tror på den”.

Vi oplever Ojibwa-folkets kultur, kunsthåndværk, dans og folklore og kan nyde eftermiddagen på egen hånd, inden vi om aftenen sætter kursen mod Lake Michigan og Mackinac Island.

Dag 9
Mackinac Island, Lake Michigan. Ø-rundtur i hestevogn Ankomst kl. 9, afsejling kl. 22
Fort Mackinac blev bygget af briterne i 1780

Når vi vågner denne morgen, befinder vi os i Mackinac-stræderne, som forbinder Lake Huron med Lake Michigan. Efter morgenmaden går vi i land, for vi skal på en hyggelig rundtur på øen i hestevogn. Undervejs ser vi det storslåede victorianske Grand Hotel, som har verdens længste veranda. Vi skal også se Fort Mackinac, der blev bygget af briterne i 1780, indtaget af amerikanerne i 1796 og generobret af briterne i den britisk-amerikanske krig i 1812.

Resten af dagen er på egen hånd, og du kan vælge selv at gå på opdagelse eller at deltage i er foredrag ved vores rejseleder.

Dag 10
Sejlads på Lake Michigan
Nyd sidste hele dag på skibet!

Lake Michigan er den tredjestørste af The Great Lakes, og den er samtidig den sjettestørste ferskvandssø i verden. Den er forbundet med Lake Huron via Mackinac-stræderne, som vi passerede gennem i går.

I dag nyder vi sejladsen og ikke mindst den sidste hele dag om bord på vores dejlige skib. Læn dig tilbage og slap af med en god bog, deltag i de arrangementer, vores rejseleder har planlagt eller gør noget helt tredje. Dagen er din!

Dag 11–12
Ankomst til Chicago, byrundtur i ”The Windy City” og hjemrejse. Hjemrejse til Danmark Ankomst til Chicago kl. 6
"The Windy City" ved Lake Michigan

Chicago er USA’s 3.-største by, og igennem en årrække har byen manifesteret sig på verdenskortet som Barack Obamas adopterede hjemby. Han beholdt i øvrigt sit hjem i Hyde Park under sin tid i Det Hvide Hus.

Chicago er Midtvestens hovedstad, og så er det byen, hvor man rent faktisk opfandt skyskraberen. Det 442 meter høje Willis Tower (indtil 2009 Sears Tower) er den 3.-højeste bygning i Nordamerika efter Torontos CN Tower og One World Trade Center i New York. Fra toppen kan man på en klar dag se op til 80 kilometer væk og ind i nabostaterne Indiana, Michigan og Wisconsin.

Chicago er blandt andet forkælet med et hav af museer, som dækker alt fra kunstens verden til det naturhistoriske – på Field Museum, byens naturhistoriske museum, kan man hilse på Sue, den største og mest velbevarede Tyrannosaurus rex, der nogensinde er fundet.

Og så er byen grøn. Der er ikke færre end 552 parker i byen, hvoraf den mest kendte er Grant Park, der ligger i downtown Chicago ved forretningskvarteret the Loop ned mod Michigan-søen. Millennium Park er prydet med en række skulpturer og arkitektoniske mesterværker af blandt andet den verdensberømte canadisk-amerikanske arkitekt Frank Gehry – hjernen bag Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og Guggenheim-museet i Bilbao. Parkens vartegn er Anish Kapoors kæmpeskulptur Cloud Gate, som de lokale hurtigt døbte ”The Bean” på grund af den bønnelignende form.

Når vi er gået fra borde efter at have taget afsked med skibets personale, tager vi på byrundtur i Chicago, og undervejs besøger vi de største seværdigheder. Byen blev grundlagt i 1830, og den voksede hurtigt til en stor og mægtig metropolis, der ernærede sig ved at forarbejde og transportere råstoffer til det store land mod vest. I 1854 var byen verdens største kornhavn og havde mere end 30.000 indbyggere – mange af dem europæiske immigranter.

I oktober 1871 blev Chicago hærget af en voldsom brand forårsaget af, at Mrs. O’Learys ko væltede en olielampe, men tørke, vind og træhusene gjorde alle deres til, at ildtungerne slikkede en tredjedel af byen i sig. Byens måske mest berømte indbygger gennem tiderne er Alphonse Gabriel Caponi – bedre kendt under navnet Al Capone. Gangsteren blev rig på spritsmugling, men hans imperium blev bragt til fald af skattemyndighederne, og han afsonede bl.a. sin straf på fængselsøen Alcatraz i San Francisco.

Vi tager på opdagelse gennem historien og får et godt indblik i ”The Windy City”. Turen slutter i Chicagos O’Hare-lufthavn, hvor flyet venter. Vi går om bord på maskinen, som skal bringe os hjemad efter en oplevelsesrig rejse på The Great Lakes.

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for udvendig enkeltkahyt kat. E: 17.098,- kr.
Tillæg for opgradering af kahyt

Dobbeltkahyt

  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. D: kr. 2.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. C: kr. 5.698,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. B: kr. 7.398,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. A: kr. 8.298,- pr. person
  • Tillæg for udvendig suite med vindue kat. AA: kr. 9.998,- pr. person

Enkeltkahyt

  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. D: kr. 21.998,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. C: kr. 26.098,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. B: kr. 28.898,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. A: kr. 30.298,- pr. person
  • Tillæg for udvendig suite med vindue kat. AA: kr. 33.098,- pr. person
Prisen inkluderer
  • Skandinavisk rejseleder
  • Fly København – Toronto og Chicago – København med mellemlanding
  • Alle måltider fra aftensmad dag 1 t.o.m. morgenmad dag 11
  • 1 nat på centralt beliggende hotel i Toronto i delt dobbeltværelse
  • Udflugter dagligt dag 2-11 jf. program
  • Transport jf. program
  • 10 dages krydstogt med M/V Victory 1 (5-stjernet) i delt udvendig dobbeltkahyt kat. E
  • All inclusive på krydstogtskibet (måltider, kaffe, te, vand, sodavand samt husets øl og vin)
  • Cocktailtime dagligt før middagen
  • Velkomst- samt afskedsreception om bord med fri bar og hors d’oeuvres
  • Aftenunderholdning om bord
  • Havneafgifter (USD 399,-)
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Forplejning på flyrejsen. På rejser med Iceland Air er forplejning på flyreisen er ikke inkluderet, men kan købes om bord eller i lufthavnen efter at sikkerhedskontrollen er passeret.
  • Evt. øvrige måltider
  • Tillæg for enkeltkahyt eller opgradering af kahyt
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Drikkepenge om bord til skibets personale (beregn USD 14,- pr. person pr. nat)
  • Drikkevarer ud over de nævnte
  • Drikkepenge til skibsguider, lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 100,- pr. person).
  • Personlige fornødenheder
  • ESTA USD 14,- pr. person
  • eTA CAD 7,- pr. person
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Praktiske oplysninger

Hvordan er kahytterne?

Alle kahytter er udstyret med aircondition, sikkerhedsboks, fladskærms-tv, hårtørrer, morgenkåber og hjemmesko. Alle kahytter har eget bad og toilet samt badeprodukter.

Døren til hver kahyt er sikret med en kode, som du selv vælger efter ombordstigning. Hvis du glemmer din kode, kan du rette henvendelse i receptionen om bord.

Kategori E
Dæk 1, forrest eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 14,8 m2 og har vindue og en dobbeltseng.

Kategori D
Dæk 1, forrest eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 14,7 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori C
Dæk 2, agter eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 14,1 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori B
Dæk 3. Kahytterne er på ca. 13,6 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori A
Dæk 3, forrest eller agter. Kahytterne er på ca. 17,2 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori AA
Dæk 4. Kahytterne er på ca. 15 m2 og har tre vinduer og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Direkte udgang til promenade. Minibar mod betaling.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly på denne rejse.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA og Canada er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA (USA) og eTA (Canada).

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa 

Krav om visum hvis du har besøgt Irak, Iran, Syrien og Sudan

Hvis du som dansk statsborger har været på rejse i Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1. marts 2011, kan du ikke længere rejse ind i USA på en ESTA-godkendelse. Fremover skal du have et rigtigt visum – udstedt af den amerikanske ambassade i København. Det samme gælder danske statsborgere, som har dobbelt statsborgerskab i enten Irak, Iran, Syrien eller Sudan.

Læs mere om reglerne på den amerikanske ambassade (på dansk), hvor du også kan se en video med danske undertekster om, hvordan du selv kan tjekke din status på en eksisterende ESTA-godkendelse http://denmark.usembassy.gov 

eTA - indrejsetilladelse til Canada

Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2  

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp 

Bagage

Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Medbring gerne

I Canada/det nordlige USA kan der, uanset årstid, være køligt, så det er en god idé at pakke varmt. Medbring også gode sko, du kan vandre i.

Mere om Canada

Her kan du få mere at vide om Canada: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/canada 
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Mere om USA

Her kan du få mere at vide om USA: https://www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa 
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Hånden på hjertet

Information

Denne rejse er en eksklusiv specialrejse ud over det sædvanlige. Det 5-stjernede skib, gourmetmaden om bord, den frie bar samt skibets servicemindede personale er alt sammen med til at gøre denne rejse helt unik. Pga. rejsens særlige karakter vil gruppen bestå af både danskere, svenskere og nordmænd, og rejselederen vil derfor være skandinavisk. Det kan dog ikke garanteres, at rejselederen er dansker, men han/hun vil kunne gøre sig forståelig på dansk. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser