80 grader nord - Albatros' togt til Thule og Hans Ø

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

I 100-året for Knud Rasmussens store ekspedition fra Thule til Stillehavet sejler vi til Thule og nord om Grønland til Hans Ø, eller så langt storisen tillader.

Beliggende 80 grader mod nord og præcis midt i den smalle Kennedy Kanal i Nares Strædet indtager den lille Hans Ø en strategisk position mellem Grønland og Canada. I 2010 nåede Albatros´ ekspeditionsskib Ocean Nova frem til den utilgængelige ø, og for første og hidtil eneste gang satte danske rejsende foden på den lille, ubeboede ø. Nu prøver vi igen! Farvandet er sidste stop før Nordpolen og selvom Albatros’ Atlantic har høj isklassificering, kan det få svært ved at komme gennem pakisen. Det er derfor ikke sikkert, at vi når helt frem.     
 Albatros ekspeditionsskib afsejler fra Kangerlussuaq i Vestgrønland, og sætter kurs mod Diskobugten og herfra hastigt videre mod nord. Vi krydser Melvillebugten og fortsætter op gennem det smalle farvand mellem Grønland og Canada forbi øerne Crozier og Franklin. Vi ønsker først og fremmest at nyde den storslåede polare natur og den karakteristiske inuitkultur, men er pakisen åben, så gentager vi succesen og lægger an til landgang på Hans Ø, der i øvrigt hedder Tartupaluk på Grønlandsk. 
 
Efter vores nordligste vending besøger vi Qaanaaq, den nordligste by i Grønland og Knud Rasmussens Thulestation ved Dundas. Skibet fortsætter langs vestkysten til Upernavik, Uummannaq og Ilulissat, før vi vender tilbage til Kangerlussuaq efter en ekstraordinær ekspeditionsrejse, der indbefatter en bred vifte af arktisk natur og dens fascinerende befolkning. 
 
Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelige ødemark giver rejser af en mere krævende karakter. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, og den vil med sikkerhed blive justeret undervejs. Krydstogtet stiller ikke særlige krav til deltagerne, men det forudsættes dog, at man er rask, rørig og godt til bens.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Albatros-eventyr i små skibe, Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Udflugt til Rensdyrgletsjeren og ombordstigning
Dag 2
Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur
Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Hygge med kaffemik.
Dag 4
På havet over Melvillebugten
Dag 5
På havet gennem Nares Strædet
Dag 6
Hans Ø – landgang på 80° nord
Dag 7
Qaanaaq, Grønlands nordligste by
Dag 8
Knud Rasmussens Thulestation
Dag 9
Over Melvillebugten til bygden Kullorsuaq
Dag 10
Upernavik - porten til det nordvestlige Grønland
Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
Dag 12
Ilulissat - “Isbjergenes Hovedstad”. Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Dag 13
Sarfannguit, bygdevandring. Sejlads mod Kangerlussuaq
Dag 14
Kangerlussuaq og flyrejse til København

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Udflugt til Rensdyrgletsjeren og ombordstigning

Efter knap fem timers flyvning lander vi i Kangerlussuaq, som er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor, hotel og souvenirbutik, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen i Kangerlussuaq. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands hjemmestyre.

Efter ankomsten har vi arrangeret en udflugt til det sted, vi kalder Rensdyrgletsjeren, der står som en isvæg – visse steder op til 60 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet over naturens uberørte skønhed. 

Turen til en af områdets mest seværdige gletsjer foregår i en tundrabus med firehjulstræk, der er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. 

Efter udflugten tager vi ud til restaurant Roklubben, hvor vi spiser en sen frokost. Herefter kører vi til havnen, ca. 12 km vest for lufthavnen, for afsejling med Albatros’ eget skib, M/S Ocean Atlantic. I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op.

Om bord på skibet bliver kahytterne anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens vi nyder middagen i restauranten, påbegynder vi sejladsen ud gennem den cirka 160 kilometer lange fjord. Kangerlussuaq ligger tæt på Polarcirklen, som vi krydser på vores vej gennem fjorden.

Dag 2
Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur

Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med godt 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.

Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 4.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen. De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1764 blev en koloni oprettet med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1725, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775. 

I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel med museet og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger. 
Efter frokost er der mulighed for at deltage i en vandretur til Teleøen (ca. 4,5 km). 

Midt på eftermiddagen fortsætter vores sørejse videre mod nord. I løbet af aftenen passerer vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderne Attu og Ikerasaarsuk samt den lille by Kangaatsiaq. I løbet af natten passerer vi Aasiaat (Egedesminde), inden vi sætter kursen mod den berømte Diskoø med de karakteristiske 1.000 meter høje lagdelte fjelde.

Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Hygge med kaffemik.

Under Disko-øens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navne “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. 

Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler, der blev fanget og trukket på land her. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet. Vi går gennem byen til den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”. 

Under opholdet i Qeqertarsuaq bliver vi budt på traditionel grønlandsk ”kaffemik” med kaffe, kage og hygge. En enestående mulighed for at opleve den berømte grønlandske gæstfrihed på tætteste hold! 

Øens flade fjelde er vulkanske og hører til blandt de yngste af de grønlandske geologiske formationer. Bjergene indeholder nogle særegne forekomster af rent jern og kul. Kullene blev i en årrække brudt fra Qullissat på øens nordkyst. Da minen og byen ved dansk dekret blev lukket i 1972, skabtes en stærk politisk bevidsthed blandt Grønlands unge. En bevidsthed, der var medvirkende til, at Grønland i 1979 fik hjemmestyre.

Sidst på eftermiddagen stævner Ocean Atlantic igen ud i bugten med kurs nordover. Om aftenen går skibet vest om Diskoøen, passerer Hareøen og runder tidligt om morgenen de lave klipper på Nuussuaqs spids. Vi er kommet ind i Uummannaq-bugten og passerer hele tiden isfjelde, det ene mere dramatisk og særegent end det andet.

Dag 4
På havet over Melvillebugten

Kaptajnen og ekspeditionslederen har i samarbejde med Den Grønlandske Iscentral i Narsarsuaq taget bestik af issituationen fra Melvillebugten og helt frem til Hans Ø i Nares Strædet. For at være sikker på, at der er tid nok til at komme igennem eventuelle pakisbælter, tager vi et par dage på havet. Dagene er dog på ingen måde spildt: Kystlinjens mørke fjelde og den hvide indlandsis kan ind i mellem anes øst, og der er altid chancer for at se vågehvaler og finhvaler. Vi følges til stadighed på vej af den lille stormfugl, mallemukken, der veksler mellem læ og luvart for at få fart og dynamik i sin flugt efter skibet.

Vi krydser i løbet af natten Melvillebugten, et farvand præget af kælvende gletsjere. Den ofte usikre vinteris i bugten og den lange afstand til de danske kolonier mod syd betød, at polareskimoerne var isoleret fra resten af Vestgrønland indtil for blot 130 år siden. Polareskimoerne ved Thule har således et tættere forhold til Inuit i Canada og dermed en dialekt, som adskiller sig væsentligt fra det sydligere grønlandske sprog.

Dag 5
På havet gennem Nares Strædet
Flot udsigt til isbjergene

Hvis isforholdene er favorable, går vi videre nordpå. Men skibets hastighed vil være nedsat, og vi må forvente at være til havs det meste af tiden. Vi sejler gennem Smith Sund og passerer Kap Alexander, Grønlands vestligste punkt og lidt senere det lille nedlagte fangersted Etah. Vi er nu i Nares Strædet og sætter kursen direkte mod Hans Ø.

Dag 6
Hans Ø – landgang på 80° nord

Hans Ø har været stærkt omtalt i medierne i flere år, fordi den befinder sig absolut midt mellem Ellesmere Island i Canada og Grønland. Afstandene til begge lande er under terretorialgrænsen, så både Canada og Grønland gør krav på øen i henhold til international lov. Der har verseret en veritabel flagkrig, siden den daværende grønlandsminister Tom Høyen i 1984 placerede Dannebrog og en flaske snaps på øen, som derefter af canadisk militær blev udskiftet med canadisk whiskey og deres flag. De to landes regeringer er i 2018 blevet enige om at løse grænsestriden ved forhandlingsbordet samt at bygge en vejrstation på øen. Blandt andet for at forske i de særprægede isforhold, der opstår i Nares Strædes strømfyldte farvand strømmer sydpå fra Nordpolen. 

I 2010 nåede Albatros med skibet Ocean Nova helt frem til Hans Ø, og for første og eneste gang gik en stor gruppe danske rejsende i land på øen. En lille stenvarde til minde om togtet blev rejst. 

Vi forsøger en landgang på Hans Ø igen, og efter vores besøg sætter Kaptajnen atter kursen mod syd.

Dag 7
Qaanaaq, Grønlands nordligste by
Qaanaaq er den nordligste by i Grønland

Vi forventer at være fremme ved Qaanaaq efter frokost. Qaanaaq er med sine godt 600 beboere områdets største by. Den blev grundlagt i 1953, da amerikanerne havde etableret Thulebasen, hvorefter de lokale beboere af den oprindelige by under Thulefjeldet blev tvunget til at flytte. Qaanaaq er godt placeret for jagt på narhval og hvalros fra iskanten, hvor fangerne stadig benytter de urgamle metoder med brug af hundeslæder, skindkajakker og harpun. Vores ekspeditionsteam viser os rundt i byen.

Dag 8
Knud Rasmussens Thulestation
I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold

Ocean Atlantic kaster anker i North Star Bay ud for den amerikanske Thulebase. Vi går i land med skibets zodiac-flåder ved den nedlagte bygd og fangststation Uummannaq for foden af Dundasfjeldet. Det var her Knud Rasmussen i 1910 etablerede sin legendariske Thulestation. Her kunne polareksimoerne for første gang indhandle deres skind og ikke bare få glasperler og lignende, som tidligere tiders hvalfangere og ekspeditionsfolk spiste dem af med. Den væsentligste del af stationens indtjening gik faktisk tilbage til samfundet igen i form af de mange ekspeditioner (1. til 6. Thuleekspedition), som Knud Rasmussen foretog til bl.a. Peary Land og i 1921-24 langs den canadiske kyst til Alaska. På turene deltog altid lokale inuit på lige fod med Knud Rasmussen og Peter Freuchen, og hvem, der ellers deltog.

Dag 9
Over Melvillebugten til bygden Kullorsuaq

Om eftermiddagen når vi frem til det særegne klippetårn, Djævelens Tommelfinger, der rejser sig 540 m fra det flade land. Øen er hjemsted for den 400-indbygger store bygd Kullorsuaq. Navnet betyder selvfølgelig ”Den store Tommelfinger” efter klippen, som markerer indsejlingen i Melvillebugten. Vi er stadig i isbjørneland, og bygdens beboere nedlægger flere hvert år. Skindet bruges til de eftertragtede isbjørnebukser, og det velsmagende kød fordeles blandt alle i bygden.

Om natten er der en chance for at se nordlys, eftersom nætterne er bliver mørkere nu, hvor vi har bevæget os syd langs Grønland.

Dag 10
Upernavik - porten til det nordvestlige Grønland

Upernavik betyder ”Forårsstedet”. At vi er her om efteråret ændrer ikke på, at det er en dejlig lille by. Upernavik er beliggende på øen af samme navn i den sydlige ende af Upernavik Isfjord. Oprindeligt drog grønlænderne hertil om foråret, når isen brød op. Dels for at handle og dels for at fiske og drive fangst ude i det åbne hav. Byen blev grundlagt i 1772 som dansk koloni, men områdets historie går, som i resten af Vestgrønland, cirka 4.500 år tilbage. Dengang rejste grupper af jægere og samlere langs kysterne af Alaska, Canada og til sidst Grønland. Vi ser blandt andet det lille, spændende museum, som er verdens nordligste frilandsmuseum. På kirkegården oven for museet ligger den danske opdagelsesrejsende Peter Freuchens grønlandske kone Navarana begravet.

Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold

Om formiddagen befinder vi os på 70° grader nord i en af Grønlands smukkeste og mest solrige egne. Vi er nået til Uummannaq, og indsejling mod øen med det 1.175 meter høje hjerteformede fjeld bør nydes fra dækket. Der er fra byen en imponerende udsigt til Storøens høje klippesider, til Nuussuaq-halvøens snedækkede tinder mod syd og ud over fjorden, hvor isbjerge i alle former og størrelser majestætisk flyder forbi i langsom rutefart, dirigeret af den aktuelle vind og strøm. 

Uummannaq blev først anlagt som koloni i 1758 inde på Nuussuaqs fastland, men få år efter flyttede man byen ud på øen, hvor sælfangsten var bedre. Vi tager på en gåtur gennem byens stejle gader og ser blandt andet et gammelt tørvehus, der var en typisk bolig i Grønland op til for blot 50 år siden.

Dag 12
Ilulissat - “Isbjergenes Hovedstad”. Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Kun ca. 1/10 del af isbjerget er over vandoverfladen

Vi ankommer til Ilulissat midt på dagen. Ilulissat betyder på grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart på cirka en meter pr. døgn, kælver Ilulissat Isbræ med en fart på 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons is pr. døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en levende og hyggelig by med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Polarforskeren Knud Rasmussen blev født i Ilulissat, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen. Man gå en tur gennem byen og afslutte med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiut-sletten, hvorfra man kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Der er også mulighed for at tage med på en spændende bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever de fantastiske isbjerge helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid efter. Husk varmt tøj!
(Sejlturen i Isfjorden er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Se mere under Prisinformation).

Der er endvidere mulighed for at tilkøbe en flyvetur hen over Isfjorden. Også denne ekstraudflugt kan bestilles hjemmefra. 

Sidst på eftermiddagen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover.

Dag 13
Sarfannguit, bygdevandring. Sejlads mod Kangerlussuaq

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi er omkring middagstid nået frem til bygden Sarfannguit, der er beliggende i Sisimiut Kommune. Vi har tidligere set ”storbyen” Sisimiut og skal nu prøve at få et indtryk af en typisk grønlandsk bygd. Sarfannguit er smukt beliggende med farvestrålende huse spredt over en højderyg med udsigt over fjordene både mod syd og nord. Et lille sund adskiller byen og øen af samme navn fra fastlandet (”Sarfannguit« betyder »små strømsteder«). Bygden har ca. 130 indbyggere, og det gode fiskeri og de glimrende jagtmuligheder i det store rensdyrområde bag øen betyder, at bygden er forholdsvis velstående. 

Ved eftermiddagstid går turen mod Kangerlussuaq.

Dag 14
Kangerlussuaq og flyrejse til København

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Kangerlussuaq, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København.

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 698,- pr. person

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters flyvetur vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet, og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge – og måske endda hvaler!

Pris: kr. 2 598,- pr. person

Ilulissat set fra luften

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enkeltkahyt kat. D: 18.498,-

Tillæg for enkeltkahyt kat. G: 12.998,-

Tillæg for opgradering af kahyt
  • Tillæg for standard-kahyt med vindue, kat. C.: 3.698,- pr. person 
  • Tillæg for panorama-kahyt med vindue, kat. B.: 23.998,- pr. person
  • Tillæg for panorama-suite med vindue, kat. A.: 29.498,- pr. person
  • Tillæg for Premium Suite med vindue: 33.498,- pr. person 
Kahyt til tre personer
  • Tillæg for tre-personer-kahyt, kat. B:  9.298,-  pr. person
Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq t/r
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 14 dages / 13 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider efter togtet i Kangerlussuaq
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite med vindue. 35 m2
Udvendig toværelses suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, sofagruppe, bord og stol samt et stort vindue og rummeligt badeværelse. 
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama-suite med vindue, kat. A. 19-24 m2
Udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og et stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama-kahyt med vindue. Kat. B. 20-23 m2
Udvendig kahyt med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og et vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard-kahyt med vindue. Kat. C. 12-13 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard-kahyt med vindue. Kat. D. 11-12 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard-kahyt. Kat. G.
Udvendig enkeltkahyt med enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Om ekspeditionskrydstogter

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig, og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen hjælp. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå i land på egen hånd.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse i Grønland og Canada i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af turen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Hånden på hjertet

Giv en hånd

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser