Albatros’ ekspeditionskrydstogt langs Humboldtstrømmen

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Fantastisk rejse med Albatros’ nybyggede luksusskib langs Humboldtstrømmen gennem Chile, Peru, Ecuador, Panama og Costa Rica.

Vi sejler med 5-stjernede Ocean Victory langs Sydamerikas kyst og rejser fra ørkenlandskaber til regnskoven. I Humboldtstrømmens livgivende vand møder vi hvaler, delfiner og ser tusindvis af farverige fugle. Vi tager på eventyr mod Humboldt-pingvinreservatets dyreliv, de hvide bountystrande i Coiba Nationalpark, og oplever Atacamaørkenen, verdens ældste mumier og byerne Santiago de Chile, Valparaíso og San José.

Albatros’ nybyggede Ocean Victory er et ekspeditionsskib i luksusklassen med plads til knap 190 passagerer – alle i udvendige kahytter og heraf mange med balkon eller fransk altan. Skibet har alle moderne bekvemmeligheder og landgangsfartøjer til de mest ufremkommelige egne.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Albatros-eventyr i små skibe, Kulturkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Chilensk peso, peruviansk Nuevo Sol, amerikanske dollar, Panama balboa, Costa Rica kolon

Dagsprogram 21 dage
Dag 1
København – Santiago de Chile
Dag 2
Santiago, Chile. Ankomst med byrundtur og hotelindtjekning
Dag 3
Santiago de Chile, Chile. Viña del Mar, byrundtur i Valparaiso og indtjekning på skib
Dag 4
Coquimbo, Chile. Coquimbo med Iglesia Guayacan og La Sirena’s Plaza Mayor og La Recova markedet
Dag 5
Humboldt pingvinreservat, Chile. Hvide strande, dyreliv og Humboldt pingviner ud for Chiles kyst
Dag 6
På havet. Sejlads langs Chiles kyst
Dag 7
Iquique, Chile. Atacama ørkenens landskaber og de UNESCO-beskyttede spøgelsesbyer Santa Laura og Humberstone
Dag 8
Arica, Chile. Byrundtur med Eiffels katedral og verdens ældste mumier i San Miguel de Azapa
Dag 9
På havet
Dag 10
Paracas, Peru. Sandstrande og muligheder for udflugter til Ballestas øerne og Nazca linjerne
Dag 11
Callao, Peru. Mulighed for byrundtur i Peru’s hovedstad Lima med San Francisco klosteret
Dag 12
Salaverry, Peru. Udflugt til Peru’s næststørste by Trujillo og Chimufolkets lerstensby Chan Chan
Dag 13
På havet mod Ecuador
Dag 14
Manta, Ecuador. Mulighed for udflugt til Isla de la Plata
Dag 15
Manta, Ecuador. Montecristi med Panama hatte, naturparker og jungleliv
Dag 16
På havet mod Centralamerika
Dag 17
Coiba island, Panama. Bountystrande og Zodiac sejlads
Dag 18
Golfito, Costa Rica. Mulighed for at besøge forskningsstation og regnskov
Dag 19
Puntarenas, Costa Rica. Farvel til skibet, regnskovssejlads og besøg på kaffeplantage
Dag 20
Byrundtur i San José og hjemrejse
Dag 21
Hjemkomst

Ocean Victory

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære med fantastisk service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Victory kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe, med moderne luksus.

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Santiago de Chile

Vi letter fra Kastrup og sætter kursen mod Sydamerika og Santiago de Chile.

Dag 2
Santiago, Chile. Ankomst med byrundtur og hotelindtjekning
I Santiago de Chile

Om formiddagen lander vi i Santiago de Chile’s lufthavn.

Herefter sættes kursen mod centrum af Santiago, Chiles hovedstad, som ligger i en bred dal (600 meter over havet) mellem vinmarker og de snedækkede Andesbjerge. Santiago er Sydamerikas femtestørste by med cirka fem millioner indbyggere. Byens kendte seværdigheder er blandt andet den centrale plads, Plaza de Armas, den smukke San Francisco-kirke med et lille museum om kunst fra kolonitiden, operahuset (Teatro Municipal), San Cristóbal-bjerget samt Santa Lucia-bakken med et parkområde, hvor byen blev grundlagt i 1541 af spanieren Pedro de Valdivia.

En del af dagens byrundtur foregår til fods. Derefter er det tid til at tjekke ind på hotellet.

Dag 3
Santiago de Chile, Chile. Viña del Mar, byrundtur i Valparaiso og indtjekning på skib Afsejling kl. 17.00
I den charmerende havneby Valparaiso

Efter tidlig morgenmad er det tid til at drage mod Valparaíso, som er en af Chiles ældste byer. Byen ligger i en bugt på en række højdedrag og er kendt for sine gamle kabelbaner – hvoraf 15 endnu er funktionsdygtige – som fører fra havnen op til de gamle UNESCO-fredede beboelseskvarterer. Her boede kolonitidens tyske og engelske handelsmænd i de farverige huse, som lyser op i bybilledet.

På vej ind til Valparaiso området sørger vi for at gøre kort holdt i området omkring Viña del Mar, bedre kendt som ”havebyen”. Her kan vi se de parker og grønne områder som har givet byen sit øgenavn. Vi skal dog også forbi byens casino fra 1932 (dog uden at besøge det) og høre lidt om byens moderne status som strandparadis.
Senere er vi vel fremme i Valparaiso, som bestemt fortjener et nærmere besøg, hvorfor vi starter besøget med en rundtur inden vi kører sydpå til skibet. Vi kigger nærmere på det UNESCO beskyttede historiske centrum med sin fine arkitektur, parlamentet og Plaza Sotomayor.

Undervejs spiser vi frokost på en lokal restaurant (inkl.).

Vi kører herefter til havnen i Valparaiso. Efter indtjekningsformaliteterne er der mulighed for at udforske vores nye hjem. Skibet har alt, hvad hjertet kan begære af lækre faciliteter, udsøgt service og gastronomi af højeste kaliber.

Først på aftenen stævner skibet ud fra Valparaiso.

Dag 4
Coquimbo, Chile. Coquimbo med Iglesia Guayacan og La Sirena’s Plaza Mayor og La Recova markedet Ankomst kl. 12:00, afsejling kl. 19:00
Coquimbo har en blanding af moderne og kolonial arkitektur

Coquimbo ligger i en dal små 10 kilometer syd for byen La Sirena, de to byer skaber området Grande La Sirena med omkring 400.000 indbyggere. Legenden siger, at Sir Francis Drake gemte en skat udenfor byen, ligesom det siges at arkitekten Gustave Eiffel efterlod mere håndgribelige beviser I form af byens stål- og zinkkirke Iglesia Guayacan. Både Drake og Eiffel skal vi høre mere om senere, når vi ”møder” dem igen i Arica.

Den charmerende lille by, der er kendt for at være forholdsvis stille, rummer en blanding af moderne og kolonial arkitektur, og man kan besøge torvene Plaza de Armas, Plaza Prat og promenaden Avenida Costanera.

En anden mulighed er det spændende arkæologiske museum i nabobyen La Serena. La Serenas centrum og den gamle bydel er et besøg værd, om ikke andet for at kunne bryste sig med at have været i Chiles næstældste by, grundlagt i 1544.

Byen har 3 arkitektoniske perioder repræsenteret af kirker, torvet med den traditionelle spanske stil og huse med nyklassisk stil. Den nykoloniale periode som startede i 1948, er den mest mangfoldige i dag i byens haver, veje og huse. Der ligger strøg med butikker og et marked (La Recova), som byder på en bunke af lokale produkter, men som særligt er kendt for alpaka-uld, lapis lazuli og keramik.

Albatros arrangerer en bus der går mellem de to nabobyer.

Dag 5
Humboldt pingvinreservat, Chile. Hvide strande, dyreliv og Humboldt pingviner ud for Chiles kyst
Humboldt pingvin

Om morgenen ankommer vi til øerne Gaviota, Choros og Damas, som er en del af Chiles nationale Humboldt pingvinreservat. Vi sejler ind ved øen med skibets Zodiac-flåder og hører om nationalreservatet og den lokale flora og fauna. Sejladsen foregår selvsagt kun, hvis forholdene tillader det. Det er ikke muligt at gå i land i området, da det er et fredet område.

Reservatet er hjemsted for søløver, pelikaner, havmåger, selvfølgeligt pingviner og en stor variation af fugle i øvrigt. Vi observerer dyrelivet fra sikker afstand, og sørger for ikke at forstyrre dyrene. Med lidt held kan vi også opleve nogle af de øresvin som holder til i vandet ud for øerne. 

Efter besøget ved reservatet fortsætter vi vores rejse langs Chiles kyst.

Dag 6
På havet. Sejlads langs Chiles kyst
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory

Lyt til et foredrag fra vores erfarne ekspeditionspersonale eller gå ud på dækket for at fange glimt af Chiles Atacama ørkenområde, som vi sejler langs.

Dag 7
Iquique, Chile. Atacama ørkenens landskaber og de UNESCO-beskyttede spøgelsesbyer Santa Laura og Humberstone Ankomst kl. 08:00, afsejling kl. 17:00
Iquique, som betyder “stille afslapningssted” på Aymará

Iquique, som betyder “stille afslapningssted” på indianersproget Aymará, er en moderne by, hvor rejsende i det nordlige Chile ofte gør holdt. Iquique er udover sin smukke beliggenhed kendt for sine vidunderlige strande og sin gamle bymidte med Plaza Arturo som centrum. Her finder man Torre del Reloj klokketårnet, og det gamle Teatro Municipal. Iquique har derudover en stor betydning i chilensk handel, idet byen kan bryste sig af at være vært for Sydamerikas største eksportfrizone (“Zonfri” på 240 ha). Udover produktion til eksport tilbyder zonen også et enormt shopping center med over 400 toldfri butikker. Iquiques rolle i chilensk handel kan også ses i byens fiskerihavn, som er verdens største eksporthavn for fiskemel. 

Vi skal imidlertid ikke slappe af. Vi skal nemlig direkte ind igennem Atacama ørkenen til natriumnitrat byerne Santa Laura og Humberstone, der i 2005 opnåede status som UNESCO verdensarv. Turen tager os fra kystbyens strande over dragehøjden Cerro Dragon til den magiske Atacama ørken. Ørkenen strækker sig over et kæmpe område, så vi nøjedes med blot at få en forsmag, inden vi ankommer til salpeter-minerne. Vi lægger ud med at besøge Santa Laura, som var aktiv fra 1872 frem til 1960, hvor vi stadig kan se anlæggene og de store skorstene. Undervejs lærer vi mere om hvordan natriumnitrat (også kendt som chilesalpeter eller perusalpeter) kunne lede til en krig. Kun et par kilometer fra Santa Laura ligger Humberstone, hvor vi kigger nærmere på byen, som kan bryste sig af et teater, et hotel, butikker og en pool. Levn fra en særdeles vigtig del af Chiles historie.

Efter besøgene kører vi retur mod Iquique, hvor der enten kan spises frokost på skibet eller byen kan udforskes nærmere.

Dag 8
Arica, Chile. Byrundtur med Eiffels katedral og verdens ældste mumier i San Miguel de Azapa Ankomst kl. 09:00, afsejling kl. 18:00
kirken Iglesia San Marcos de Arica af Gustav Eiffel

Chiles nordligste by, ligger kun 12 km. fra Perus grænse i området Norte Grande. Med et mildt klima og let adgang til vand har Arica længe været et vigtigt område, og de første bosættelser er fra 6.000 f.Kr. De lokale stammer dyrkede majs, squash og bomuld, de lavede keramik og var senere en del af Tihuanaco-kulturen i Bolivia og i Inka imperiet, der strakte sig så nordligt som til Quito i Ecuador. I dag er Arica et område i udvikling. De gyldne sanddyner, lange kyststrækninger, toldfri shopping og et livligt natteliv er med til at tiltrække badegæster. Samtidig er det et godt udgangspunkt for besøg til indlandets ruiner af de gamle kulturer og Lauca Nationalpark med mange dyrearter som alpaca, nandu og vilde chinchillaer. Her findes vulkaner og den højst beliggende bjergsø i verden.

I selve byen finder man Sir Francis Drakes grav og kirken Iglesia San Marcos de Arica der blev designet og konstrueret i stål og zink af Gustav Eiffel. Eiffel var født i Dijon I Frankrig, men boede en tid i Yucatan i Mexico og i det nordlige Chile.

Vi lægger dog ud med at køre mod Azapa-dalen, som er kendt for sin olivenproduktion. Hvis sigtbarheden tillader det, kan vi på afstand se de store geoglyffer, som blev lavet af de oprindelige befolkninger i området, formentligt omkring år 600-1000 e.v.t. Vi stopper undervejs, så der bliver mulighed for at tage et billede. Vi fortsætter mod San Miguel de Azapa, hvor vi skal dykke endnu længere tilbage i historien. Her finder vi nemlig i byens arkæologiske museum, verdens ældste mumier fra Chinchorro folket (ca. 6000-8000 f.v.t). De er de ældste eksempler på kunstigt mumificerede menneskelige rester, væsentligt ældre end de ægyptiske mumier.

Efter besøget skal vi retur mod Arica for at besøge El Morro de Arica, hvor vi kan nyde udsigten over Arica fra klippekanten. Det er et godt udgangspunkt for vores tur gennem byen, hvor vi besøger Plaza Colon, katedralen og får lidt tid til at gå rundt på egen hånd. Efter dagens udflugt kan man enten følge med retur til skibet, eller fortsætte på egen hånd.

Dag 9
På havet
Dag 10
Paracas, Peru. Sandstrande og muligheder for udflugter til Ballestas øerne og Nazca linjerne Ankomst kl. 08:00, afsejling kl. 19:00
Ved Paracas, som er kendt som indgangen til Pisco

Vores første anløb i Peru er Paracas, som er kendt som indgangen til Pisco. Den lille landsby er kendt for sine sandstrande og for at være et udgangspunkt for udflugter til de nærliggende Ballestas øer. Øerne, som i Peru er kendt som ”fattigmands Galapagos”, er et trækplaster for mange besøgende. Øernes geologi og dyreliv minder meget om de kendte Stillehavsperler.

En anden mulighed som mange benytter sig af, når de er i området, er at tage en flyvetur i et mindre Cessna fly. Det giver muligheden for at se de flotte Nazca linjer, som man kender fra alskens forsider på rejsemagasiner. For mange er det en oplevelse som ligger i den absolutte top på ønskelisten.

Der tilbydes på denne dag 2 forskellige udflugter.

Udflugt til Ballestas-øerne. Her får vi rig mulighed for at se dyreliv som søløver, skarve, suler, pelikaner, pingviner og mere end 200 forskellige fuglearter (både træk og fastboende). Hvis vi har heldet med os, vil de lokale delfiner måske kigge forbi. Øerne er en vigtig yngleplads for de mange fugle, som lever af de store mængder ansjoser, som bor i området ud for Perus kyst. Derfor er det ikke muligt at gå i land, men vi sejler tæt på øerne og oplever dyrelivet. Husk derfor kikkert og kamera.

Udflugten varer cirka 3 timer, hvoraf selve sejlturen tager cirka 2 timer.

Udflugt til Nazca-linjerne. På denne udflugt kører vi de små 30 minutter til den nærliggende lufthavn i Pisco. Her afgår den verdensberømte Nazca flyvning. Selve linjerne er gigantiske figurer, der er formet ud fra fordybninger i jorden i Nazca ørkenen. De er lavet i perioden 500 f.v.t til 500 e.v.t. Nogle af dem er over en kilometer lange, hvorfor det bedste er at se dem fra luften.

Hvad betydningen af linjerne er, vides endnu ikke, men de fleste teorier peger mod en religiøs symbolik. Vi sætter kursen rundt i området, så vi får set de mest kendte figurer (Astronauten, Aben, Kondoren, Kolibrien etc.).

Udflugten varer cirka 4 timer og vi forventer at være i luften imellem 1½-2 timer.

(Dagens udflugter er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet). 

Dag 11
Callao, Peru. Mulighed for byrundtur i Peru’s hovedstad Lima med San Francisco klosteret Ankomst kl. 06:00, afsejling kl. 17:00
San Francisco-kirken i Lima

Skibet lægger til ved havnen i Callao. Callao er Perus største og vigtigste havn. Herfra sejlede Kon-Tiki-ekspeditionen ud fra Peru i 1947, med kurs mod Polynesien i Stillehavet. Havnen ligger små 15 km. fra Limas historiske centrum.

Dagens udflugtstilbud er en byrundtur i Lima.  

Lima er Perus hovedstad og blev grundlagt i 1535. Den var i mange år kontinentets vigtigste by og er i dag landets største. Byen har mange stolte traditioner og en del bygningsværker fra kolonitiden, selv om udviklingen og de mange moderne bygninger efterhånden dominerer gadebilledet.

Vi tager på byrundtur i Limas gamle bydel, som er blevet erklæret verdenskulturarv af UNESCO på grund af de velbevarede bygningsværker i kolonistil. Vi ser især nærmere på hovedpladsen, Plaza de Armas, med regeringspaladset, som huser præsidenten. Omkring Plaza de Armas befinder sig også byens rådhus og den overdådigt udsmykkede katedral med de jordiske rester af Francisco Pizarro, spansk conquistador og Limas grundlægger, som tilføjede de regerende inkaer de første sviende nederlag, der skulle blive begyndelsen til Inkarigets endeligt. Vi besøger San Francisco kirke og kloster, som et af de bedste eksempler på spansk barokstil. Byggeriet blev påbegyndt i 1546, og er verdenskendt for sit smukke bibliotek med over 25.000 antikke bøger. Men bedst kendt er nok klosterets og kirkens katakomber, som blev genopdaget af arkæologer i 1943, da man åbnede op til kældrene i kirken. Man mener, at over 25.000 blev begravet under de mest groteske omstændigheder i katakomberne, indtil Perus selvstændighed i starten af 1800-tallet.

I de tidlige kolonitider var Lima den rigeste og mest betydningsfulde by i Sydamerika. Det store jordskælv i 1746 ødelagde næsten byen og den kom aldrig tilbage til fordums storhed som kolonialby. Lima voksede astronomisk i det tyvende århundrede fra mindre en 500.000 indbyggere i 1940 til over 8 millioner i dag. En tredjedel af den totale population i Peru.  

Herudover finder man en række museer og katedraler, og der er god shopping med et bredt udvalg af håndværk til rimelige priser (f.eks. i bydelen Miraflores).

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 12
Salaverry, Peru. Udflugt til Peru’s næststørste by Trujillo og Chimufolkets lerstensby Chan Chan Ankomst kl. 14:00, afsejling kl. 19:00
Trujillo er i dag Perus tredje største by

Vi ankommer til havnebyen Salaverry efter frokost og den lille havn bliver vores udgangspunkt for et eventyr til både fortiden og nutiden.

Først skal vi dykke ned i fortiden og besøge Chimu-folkets gamle hovedstad Chan Chan, som var den største by i både Nord- og Sydamerika før Columbus, og som endnu er verdens største by bygget af lersten. Den dækker 28 km2 og blev bygget omkring 1300 e.kr. Man mener der har boet ca. 60.000 mennesker i den og den har indeholdt utrolige mængder af guld, sølv og værdifuld keramik. Intet forandrede sig særlig meget, da den blev erobret af inkaerne i 1470. Inkaerne var ikke interesseret i at plyndre de erobrede lande, men at dominere dem. Men så snart spanierne kom, var det forbi med Chan Chans rigdomme. De førte det meste af dem tilbage til Spanien og resten tog gravrøverne sig af i de næste århundreder.

Byen består af ni forskellige afdelinger, hver bygget af en hersker, og flere af disse »kongebyer« kan besøges. Ramper forbinder ceremonielle gårde, hvis mure er op til 10 meter høje, med audiensværelser, hvis vægge er udformet som fiskenet. Dekorationerne forestiller fisk, bølger, havfugle og havdyr. Foruden alt, hvad der havde at gøre med havet, var også månen vigtig for Chimu-folket – i modsætning til inkaerne, som tilbad solen og moder jord. En enorm cisterne har sørget for drikkevand til denne del af byen, hvor også soldaterne har boet, og hvor et stort møderum har 24 udskårne sæder i nicher i muren og en akustik, der gør, at et hvert ord, der bliver sagt i en af nicherne, tydeligt kan høres overalt i rummet. 

Senere skal vi ud og kigge nærmere på Trujillo. Byen blev grundlagt i 1535 af conquistadoren Pizarro og har en velbevaret bykerne i kolonistil. De gamle huse er malet i smukke pastelfarver og balkonerne udsmykket med masser af detaljer i smedejern, men byen er langt fra at være et museum. Den summer af liv og masser af mennesker har daglig deres gang på byens store Plaza de Armas. Det nordlige Peru er endnu ikke blevet ramt af turistbølgen, så her er det stadig muligt at få et indtryk af, hvordan den almindelige peruaner lever sit dagligliv.  Trujillo er i dag Perus tredje største by på 925.000 indbyggere.

Dag 13
På havet mod Ecuador
Fitnesscenter ombord

Turen går videre langs Perus kyst, og vi har tid til at nyde skibets faciliteter, måske lidt massage, et besøg i butikken eller et interessant foredrag om områdets natur eller kultur. Man kan også slappe af i et af spabadene på dækket eller tage en dukkert i den lille pool. 

Temperaturerne bliver varmere i luften, da vi nærmer os de tropiske klimaer i Ecuador, Panama og Costa Rica.  

Dag 14
Manta, Ecuador. Mulighed for udflugt til Isla de la Plata Ankomst kl. 10:00
Fine blåfodede suler

Selvom Manta i Ecuador ikke er en typisk turistdestination, har byen en masse at tilbyde os i form af nærliggende øer, historie og kultur. Selve havnen er Ecuadors næststørste og byens økonomi er tæt forbundet med fiskeri og udflugter med både i området eller til de nærliggende øer Isla de la Plata.

Dagens udflugttilbud er en sejltur til Isla de la Plata. Her får vi rig mulighed for at se dyreliv som søløver, skildpadder, krabber og et spændende fugleliv med fregatfugle og blåfodede suler. Hvis vi har heldet med os, vil vi måske se hvaler der kigger forbi. Når vi ankommer til øen får vi muligheden for at gå rundt og opleve det sydende liv.

Udflugten varer cirka 4 timer.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet). 

Dag 15
Manta, Ecuador. Montecristi med Panama hatte, naturparker og jungleliv Afsejling kl. 17:00

Dagen i dag bruger vi til at tage på en spændende udflugt.

Udflugten går til den nærliggende by Montecristi som er kendt for håndværk med for eksempel træ, fibre og palmeblade. Netop palmebladene er dem de verdensberømte Panamahatte laves af, og netop hattene i Montecristi er kendt for deres særegne kvalitet. Hattene er håndlavede og følger en proces der tager 4-6 måneder, alt efter hvor fin eller komplekst materialet skal væves. Der er ingen tvivl om, at vi efter dette besøg vil kigge lidt anderledes til de kendte boheme hatte.

Efter vores besøg, så drager vi til Pacoche naturpark, hvor vi går en tur igennem parken, der er omsluttet at junglen. I området er der en del endemiske fugle samt pattedyr som f.eks brøleaber og kapucineraber. De to stier, der leder os gennem parken går gennem junglen og giver os en god fornemmelse for hvad naturen i denne del af Ecuador byder på.

Dag 16
På havet mod Centralamerika
Ocean Victory har stabilitet og komfort

Der er i dag tid til at hvile, læse, høre foredrag og slappe af i selskab med skibets øvrige passagerer og nyde de lækre måltider skibets kokke forkæler os med.

Dag 17
Coiba island, Panama. Bountystrande og Zodiac sejlads Ankomst kl. 08:00, afsejling kl. 16:00
Isla Coiba, Panama

Ved middagstid ankommer vi til øen Granito de Oro, som er et smukt lille tropeparadis og en del af Coiba Nationalpark, som strækker sig over 38 øer og omgivende hav ud for Panamas stillehavskyst. Igen i dag møder vi UNESCO-fredede naturseværdigheder, eftersom det 1.743 km2 store område er kommet på listen over verdensarv på grund af den uberørte natur og dyreliv både under og over havoverfladen. Og så skader det jo ikke med kridhvide bountystrande og dybgrøn tropisk skov. Skibets ekspeditionsteam og rejselederen tager os med på opdagelse, og du kan selv vælge, om du vil svømme, snorkle eller dase på stranden.

Områdets største ø, Isla Coiba, var over en lang årrække i 1900-tallet anvendt som straffekoloni, og her var lukket for almindelig trafik. 80 % af øgruppens natur er bevaret i sin oprindelige form på grund af den meget begrænsede kontakt mellem mennesker og miljø.

Vi lægger anker ud for Coiba. Her landsættes vi fra vores Zodiac både og besøger Coiba National Park. Området blev erklæret UNESCO-verdensnaturarv i 2005, grundet de mange endemiske dyr og planter som findes i området. 

Dag 18
Golfito, Costa Rica. Mulighed for at besøge forskningsstation og regnskov Ankomst kl. 08:00, afsejling kl. 16:00
Eksotisk fugleliv i Mellemamerika

På Costa Ricas tyndt befolkede kystområde, længst inde i bugten Golfo Dulce (Den søde bugt), ligger Golfito-bugten, hvor regnskoven når helt ned til havet. Dette var engang den væsentligste udskibningshavn for regionens bananhøst. De dage er dog forbi, og derfor er området stille og roligt slumret hen og er blevet en vidunderlig oase.

Dagens udflugtstilbud er en spændende tur til Tropestation Gamba. Her finder vi en forskningsstation der har regnskovens planter og dyreliv som fokus. Dels forskes der i bevaringen af floraen, men også i hvad væksterne kan bruges til i andre henseender. Vi får en guidet rundvisning på stedet inden vi selv begiver os ud i naturen i form af Piedras Blancas National Park. Her kommer vi til at opleve et rigt plante og insektliv. Det er også kendt som et af Costa Ricas bedste områder at opleve varieret fugleliv, da det er mødestedet for Nordamerikanske og Sydamerikanske fugle.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet). 

Dag 19
Puntarenas, Costa Rica. Farvel til skibet, regnskovssejlads og besøg på kaffeplantage Ankomst kl. 07:00
På kaffeplantage i Costa Rica

I dag når vi til Costa Rica og går i land i byen Puntarenas i provinsen af samme navn. Byen ligger på en cirka ti kilometer lang landtange, som strækker sig ud i Stillehavet. I det 19. århundrede var byen Costa Ricas vigtigste havn, og herfra blev kaffe, frugt og andre landbrugsprodukter fra provinsen udskibet til destinationer langs de amerikanske kontinenters vestkyst. Puntarenas har en dejlig afslappet stemning og en hyggelig havnepromenade. Området omkring byen er præget af storslået natur med vandfald, floder, regnskov og paradisiske hvide sandstrande.

Efter vi har sagt farvel til vores hjem gennem de sidste mange dage tager vi sammen ud til mundingen af Tarcoles-floden, hvor vi skal sejle lidt rundt og nyde mangroveskoven og områdets mangfoldige dyreliv. Der vil være en lille velkomstforfriskning og frugt, inden vi sejler ud på floden i en overdækket båd, hvorfra der er godt udsyn til alle sider. Her i mangroven lever over 250 fuglearter, blandt andet kolibri, fluesnapper og den truede lyserøde ara, der er en af de mest farvestrålende papegøjearter med sine klare røde, blå og gule farver. Her lever også store kolonier af krokodiller, hvoraf nogle eksemplarer kan blive helt op til syv meter. Vi håber at se nogle af de legendariske rovdyr på vores sejlads og gåtur rundt i området.

OBS: Det er en god ide at have let tøj og lukkede, solide sko på samt medbringe myggebalsam, solcreme og en kikkert.

Efterfølgende nyder vi frokosten på en kaffeplantage, hvor vi også skal have en rundvisning. Kaffe er landets ældste landbrugsprodukt og er blevet eksporteret siden 1790'erne. I 1820'erne stimulerede den costaricanske regering produktionen ved at distribuere gratis kaffeplanter og tilbyde afgiftsfritagelse til de familier, som var interesserede i at dyrke kaffe. Denne tilgang resulterede i en gruppe af små producenter, der, på trods af den stigende konkurrence fra store avlere, har formået at sikre deres indtægt. Costaricansk kaffe er kendt for sin høje kvalitet og effektive produktion, og det er en af landets vigtigste eksportvarer. Farmen er familieejet, og her dyrker og høster man kaffen på helt traditionel vis.

Efter besøget fortsætter vi til San Jose, hvor vi overnatter.

Dag 20
Byrundtur i San José og hjemrejse
San José blev udnævnt til Costa Ricas hovedstad i 1823

Vi tager på en kort byrundtur i San José, som ligger i den centrale del af landet. Byen blev grundlagt i 1738, men blev først udnævnt til hovedstad i 1823, og er dermed en af de yngste hovedstæder i Latinamerika. I dag er San José en moderne og levende by med spændende museer, kulturoplevelser og gode restauranter. Vi ser blandt andet den centrale plads og katedralen, der har en dramatisk historie, idet den oprindeligt blev bygget i 1802, men et jordskælv ødelagde den, hvorpå den blev erstattet af en ny i 1871. Arkitekturen er en blanding af forskellige stilarter, blandt andet neoklassisk og græsk ortodokse, og det mest imponerende er katedralens indre, hvor smukke klinker og farvede glasvinduer skaber en unik stemning.

Vi besøger også Guldmuseet, som huser en imponerende samling guldskatte fra den præcolombianske periode (cirka år 500-1500). Her kan vi beundre smukke figurer og smykker, som nogle af de fineste eksempler på datidens kunsthåndværk.

Senere er det tid til at forlade det centralamerikanske land og det bærer mod lufthavnen, hvor maskinen mod Europa venter.

Dag 21
Hjemkomst

Vi ankommer i dag til Skandinavien med bagagen fuld af oplevelser om smuk natur og rig kultur.

Udflugtspakke

Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Inkluderet i udflugtspakken

  • Paracas. Sejltur til og omkring ”fattigmands Galapagos” ved Ballestas øerne.
  • Callao. Byrundtur i den UNESCO-fredede centrale del af Lima.
  • Golfito. Udflugt til forskningsstation og regnskov.
  • Manta. Sejlads til Isla de la Plata og kort gåtur på øen.

Pris: kr. 1.998,- pr. person

Ved Ballestas øernes kyst

Separat udflugt

På denne rejse er der også mulighed for at komme med på en separat udflugt med flyvemaskine over Nazca Linjerne i Peru. Udflugten skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.

Paracas. Transport til Pisco lufthavn og 1½-2 timers flyvetur i Cessna fly over Nazca Linjerne.

Pris: kr. 2.998,- pr. person

De flotte Nazca linjer

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enekahyt kat. G: kr. 11.998,- 
Tillæg for enekahyt kat. C: kr. 13.998,-

Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for kahyt kategori B2: kr. 9.998,- pr. person
Tillæg for kahyt kategori A: kr. 15.998,- pr. person

Rabat

Rabat for kahyt kategori E: kr. -1.898,- pr. person
Rabat for kategori D: kr. -6.998,- pr. person

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København-Santiago de Chile og San Jose-København med mellemlanding(er)
  • 16 nætters krydstogt på Ocean Victory i delt udvendig dobbeltkahyt kat. C jf. program
  • Byrundture i bus og til fods i Santiago de Chile, Valparaíso og i San Jose
  • Al nødvendig lokaltransport
  • 1 nats ophold med morgenmad i Santiago de Chile på centralt turistklassehotel
  • Frokost i Vina del Mar på vej til Valparaiso
  • Sightseeingtur i Coquimbo og La Serena
  • Udflugt til Atacama ørkenen og spøgelsesbyerne Santa Laura og Humberstone
  • Udflugt med bus til San Miguel de Azapa inkl. Besøg i arkæologisk museum
  • Udflugt med bus til Chan Chan og Trujillo
  • Udflugt til Montecristi med Panama hatte og naturpark
  • Sejltur i regnskovsflod og besøg på kaffeplantage i Costa Rica
  • Frokost på Kaffeplantage på vej til San Jose
  • 1 nats ophold med morgenmad i  San Jose på centralt turistklassehotel
  • Informationsmøder og foredrag om bord
  • Helpension, kaffe og te samt eftermiddagssnacks om bord
  • Alle lufthavnsskatter og havneafgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
  • Engelsktalende ekspeditionsteam og foredragsholdere om bord på skibet
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt og opgradering af kahytskategori
  • Drikkepenge til skibets personale, beregn ca. 14 USD/nat
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (regn med i alt ca. 30 USD pr. pers.)
  • Eventuelle ekstra udflugter eller arrangementer (se separat information om udflugter)
  • Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet
  • Øvrige måltider på land
  • Personlige fornødenheder
  • Dansk indenrigstilslutning
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under ’Prisen inkluderer’

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor hårdt vejr i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter. En ideel rejseform, hvis man er på jagt efter enestående oplevelser. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, ekskursioner, foredrag og zodiacsejlads samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt) og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiac-typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på natursafari. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder at Ocean Victory skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse. 

Kahytterne

Kategori A: Juniorsuite, 42 m2 

Juniorsuiterne ombord på Ocean Victory har et fantastisk udsyn fra deres placering på øverste kahytsdæk. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon.

Beliggende på Dæk 7.

Kategori B: Familiesuite med balkon, 28 m2 

Familiesuiterne på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Familiesuiterne har plads til tre voksne eller to voksne samt to børn.

Beliggende på Dæk 4 og 6.

Kategori C: Balkonkahyt, 24 m2 

Balkonkahytterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon.

Beliggende på Dæk 4 og 6

Kategori D: Standardkahyt, 22 m2

Standardkahytterne har alle to enkeltsenge, koøje og badeværelse med badekar.

Beliggende på Dæk 3 og 4. 

Kategori G: Standard enkeltkahyt, 18 m2

Standard enkeltkahyt med stor enkeltseng, koøje og badeværelse med badekar. 

Kategori E: Standardkahyt med fransk altan, 16 m2

Standardkahyt med fransk altan, dobbeltseng, gulv-til-loft vindue samt badeværelse med badekar.

Beliggende på Dæk 7.

Klima

Togtet forløber i det sydlige efterår, og i den sydlige del af Chile kan vi forvente temperaturer på 12 til 18 grader. Men da togtet kommer længere mod nord, når temperaturerne op på 25 grader eller mere i nord. Forvent desuden en frisk vind, når vi følger Humboldtstrømmen.

Visum

Ingen visumkrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller de respektive ambassader. 

Pas

Gyldigt pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN ELEKTRONISK KOPI AF GYLDIG PAS 14 DAGE EFTER RESERVATION.

Valuta

Chile: Den chilenske møntfod hedder peso (CLP). Den omtrentlige  vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 1 DKK. 
Peru: Den peruvianske møntfod hedder sol (PEN). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 sol = ca. 200 DKK. 
Ecuador: Den officielle møntfod i Ecuador er nu US-dollar (USD). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 dollar = ca. 680 DKK. 
Costa Rica: Den costa ricanske møntfod hedder colón (CRC). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 colón = ca. 1 DKK. 

Om bord på skibet er US-dollar standardvaluta.

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at efterlade drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Alle drikkepenge vil blive delt blandt hele besætningen. Det opkrævede beløb er 13,50 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuld pension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diætkrav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Bagage

Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydeligt navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et speciel navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytnummer, så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til rette kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, da den udvendige mærkning kan falde af.

Tidsforskel

Chile (Valparaiso) er 7 timer efter dansk tid.
Peru er 6 timer efter dansk tid.
Costa Rica er 7 timer efter dansk tid.

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Før afrejsen

Helbredsskema

Da skibet besejler isolerede områder (ikke mindst de polare områder), stiller Albatros krav om, at deltagerne indsender et helbredsskema. Et sådant skema vil blive fremsendt inden afrejse.

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af rejseforsikring med blandt andet sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.

Pakkeliste

Påklædning
En skibsrejse langs Sydamerikas kyster kræver relativt stor variation i beklædningen. Som nævnt kan vi forvente temperaturer fra 12 til 25+ grader. Men på havet er det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter nødvendigt. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er et par uldne inderbukser samt tætvævede fritidsbukser og vandafvisende og vindtætte overtræksbukser velegnet, ikke mindst hvis vi i de koldere egne skal sejle i skibets egne Zodiac-flåder. Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord, på lette naturvandringer og spadsereture i byerne samt på flyet hjem. 

Så snart vi kommer til det nordlige Chile, så rammer vi typisk temperaturer på 20 grader, hvorfor det er nødvendigt med en lidt blandet pakkeliste.

Forslag til pakkeliste:

  • Fleecetrøje, Langærmet uldtrøje, vand og vindtæt jakke, da det kan blive køligt om aftenen og til havs
  • Hue og vanter
  • Overtræksbukser
  • Mindre rygsæk eller taske til udflugter 
  • Badetøj og strandhåndklæde (der findes håndklæder ombord til brug ved poolen) 
  • Snorkleudstyr 
  • Gode vandresko
  • Sandaler/praktisk fodtøj (for eksempel sportssandaler), som kan tåle at blive våde ved landgang i vand
  • Regnjakke og insektmiddel til ophold i regnskoven
  • Solcreme, solhat og/eller solbriller
  • Sommertøj (bomuld) til dagene på krydstogtskibet
  • Kikkert (se nedenfor)
  • Lommelygte

På dette togt er der ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Kikkert
Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse.

Medicinkasse
Plaster og kompresser
Læbepomade
Fugtighedscreme
Vådservietter
Næsedråber
Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
Immodium eller tilsvarende
Personlig medicin
Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge, og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig.

Bøger
Ocean Victory har et lille bibliotek med fagbøger om geografi, dyreliv og kultur, primært på engelsk, samt en bytteordning for skønlitterære værker. Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang hos boghandlere i Argentina og Chile. Det er derfor en god idé medbringe relevant litteratur hjemmefra.

Hånden på hjertet

En gang skal være den første

En gang skal jo være den første! Lige meget hvor mange gange vi har kørt en tur igennem, talt med de lokale, prøvet forskellige ruter, små restauranter og været helt ned i detaljerne,  hvor skal vi have et fotostop, så vil der i enhver rejses ”spæde liv” være ændringer, som løbende foretages. Derfor håber vi, at vores nysgerrige og berejste kunder har forståelse for, at det nogle gange ikke helt går som forventet. Det er jo også en del af det at rejse, fx at opleve, hvordan tid måske opfattes anderledes i andre lande, når betjeningen er decideret langsom. Vær desuden sikker på, at vi nok skal lave ændringer i programmet, hvis der findes passende alternativer.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser