Unik kulturrundrejse i Østasiens gamle kejserrige
Mød det ægte Japan, og oplev alle facetterne af dette fascinerende land: fra moderne popkultur i Tokyo til det traditionelle Japan i stemningsfulde Kyoto.
Efter storbyoplevelser i Tokyo og storslået natur i Hakone Nationalpark med det hellige Fujibjerg skal vi på opdagelse i Kyoto, den gamle kejserstad, der byder på tusindvis af templer, sofistikerede geishaer og et raffineret køkken.
Videre i Hiroshima ser vi mindesmærkerne fra anden verdenskrig og sejler til tempeløen Miyajima med den verdensberømte orangerøde torii-port. Vi skal herefter til Kagoshima på den smukke ø Kyushu i landets sydligste ende, hvor vi bl.a. besøger vulkanøen Sakurajima og dypper fødderne i varme kilder.
Vi afslutter denne fantastiske rejse i Osaka, hvor der er tid til at gøre de sidste indkøb. På rejsen kører vi med det verdensberømte højhastighedstog Shinkansen.
-
Type Rundrejse, Togrejse
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Yen
- Dag 1
- Afrejse fra København
- Dag 2
- Ankomst til Tokyo, Japan. Shintohelligdommen Meiji Jingu og Shibuya. Velkomstmiddag
- Dag 3
- Tokyo. Asakusa-templet, tv-tårnet Skytree, Ginza, Tokyo International Forum og parken ved Kejserpaladset
- Dag 4
- Udflugt til Hakone Nationalpark
- Dag 5
- Med Shinkansen-toget til Kyoto. Shintotemplet Fushimi Inari-taisha, Nishiki-markedet og det charmerende geisha-distrikt Gion
- Dag 6
- Kyoto. Udflugt til Nara, Nijo-borgen og Guldpavillonen
- Dag 7
- Kyoto. Besøg ved zen-have og bambussti i forstaden Arashiyama
- Dag 8
- Med Shinkansen-toget til Hiroshima. Atombombekuplen, Fredsparken, Fredsmindemuseet og Tempeløen Miyajima
- Dag 9
- Med Shinkansen-toget til Kagoshima. Sengan-en-haven
- Dag 10
- Kagoshima. Vulkanøen Sakurajima m. fodbad, kamikazemuseum, samuraikvarter og sandbad i Ibutsuki
- Dag 11
- Shinkansen-toget til Osaka. Shoppinggaden Dotonbori og afskedsmiddag
- Dag 12
- Osaka. Hjemrejse
- Dag 13
- Ankomst til København
Afrejsedatoer
Afrejse | Varighed | Pris | Afrejse fra | Bemærk | |
---|---|---|---|---|---|
34.998,– |
København
|
Udsolgt
|
|||
32.998,– |
København
|
Udsolgt
|
|||
32.998,– |
København
|
|
|||
32.998,– |
København
|
|
|||
33.998,– |
København
|
|
|||
35.998,– |
København
|
|
|||
35.998,– |
København
|
|
|||
34.998,– |
København
|
|
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi mødes i Københavns Lufthavn og letter med kurs mod Tokyo, Japans hovedstad. Der er fuld forplejning om bord på flyet.
Vi lander normalt i Tokyo midt på dagen, og tager straks fat på de mange oplevelser, der venter os. Tokyo var engang en lille fiskerby, men er i dag en af verdens største storbyer. En forunderlig blanding af gammelt og nyt. Tokyo består af mange bydele, hver med deres helt eget særpræg og stemning, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.
Dagens udflugt består i et besøg ved Japans bedst kendte shinto-helligdom, Meiji Jingu. Helligdommen stod færdigt i 1920 og er et symbol på kejserens vigtige rolle i det japanske samfund på den tid – både som politisk og religiøst overhoved. Først efter Anden Verdenskrig fik kejseren sin nuværende status som upolitisk symbol for Japan. På vej ind til helligdommen går vi under en enorm torii-port og fortsætter gennem den fredfyldte skov, der omgiver selve helligdommen, en veritabel botanisk have. Træerne her blev plantet som gave fra hele Japan til kejserens helligdom, da den blev bygget.
Herefter skal vi til et af byens mest berømte områder overhovedet – både blandt japanerne selv og blandt turister – nemlig Shibuya, hvis station er et af Tokyos trafikale knudepunkter. I Shibuya-krydset vælter neonlys og storskærme med reklamer og musikvideoer ud fra højhusene, og hundredvis af fortravlede japanere – fra forretningsmænd til skoleelever i deres skoleuniformer og trendy unge med vilde frisurer – haster ud i fodgængerfeltet, når lyset skifter til grønt. Foran stationen er der en lille statue af en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte mødested. Historien om den loyale hund Hachiko, der dag efter dag trofast venter på sin herre foran stationen – selv efter dennes død –blev filmatiseret i Japan i 1980’erne, inden den i 2009 kom i en Hollywood-udgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens ejer.
Om aftenen tager vi for alvor hul på vores japanske eventyr med en velkomstmiddag på et japansk spisested. Det japanske køkken er et af verdens sundeste og mest varierede med masser af fisk og grøntsager, og det rummer et hav af andre spændende retter end blot sushi. Maden er i sig selv en stor del af oplevelsen, når man besøger Solens Rige. På en del restauranter er der billeder af retterne – ja, endda plastikmodeller i naturstørrelse af de enkelte retter – så der er gode muligheder for at kaste sig ud i noget nyt og spændende!
I forbindelse med ankomstdagen til Tokyo kan dagsprogrammet variere alt efter ankomsttidspunktet til Japan. Derfor er det ikke sikkert, at vi når alle programsatte ting på ankomstdagen (gælder også velkomstmiddagen, som eventuelt ligger den følgende dag). I vil dog få alle oplevelserne under jeres ophold i Tokyo – nogle blot på de efterfølgende dage i byen.
På dagens udflugt, som foregår i metro og til fods, begynder vi med et besøg Asakusa, en gammel bydel, der ligger i ”den lave by” langs Sumida-floden.Her skal vi se Sensoji-templet og Kaminari-porten (Torden-porten) med dens markante, store røde lanterne, og her kan man få indtryk af det traditionelle Tokyo. Der er stadig enkelte gamle velbevarede træhuse, der overlevede Anden Verdenskrigs ødelæggelser. Gå lidt på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her.
Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkengaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end alt til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern, grøn te, skarpe knive og meget andet.
Efter Asakusa besøger vi lige på den anden side af Sumida-floden Tokyos højeste bygning, tv-tårnet Skytree, og betragter udsigten over den gigantiske millionby fra tårnets top.
Vi tager Ginza Line, byens ældste metrolinje, næsten hundrede år gammel, til bydelen Ginza. Ginza betyder ”sølvsmedje” og har i mange år været Tokyos mest eksklusive shopping-område. Her er alle de dyre mærkevarer fra Japan og hele verden repræsenteret. Vi går en tur ned ad Ginzas livlige og stilfulde hovedgade, hvor ikke blot folk på shopping, men også travle forretningsmænd præger gadebilledet. Ginza er berømt for sin ofte utraditionelle arkitektur og bygningskunst i alle afskygninger. Her er alt fra futuristiske kæmpebygninger til kedelige kontorbygninger – et miks af stilarter overalt hvor man kigger hen. Meningerne om Tokyos arkitektur og byplanlægning er mange, men én ting er sikker: Det er alt andet end kedeligt at gå på opdagelse i Tokyos gader.
Fra Ginza fortsætter vi til fods til en sand arkitektonisk perle. Vi går en tur gennem det store konferencecenter Tokyo International Forum fra 1996, hvis store stål- og glas-kontruktion ligner skroget på en meget lang båd. Her afholdes konferencer, messer, koncerter og udstillinger. Videre på vores gåtur besøger vi parken ved Kejserpaladset og får en snak om kejserdømmet og den nuværende kejserfamilie.
I dag tager vi på udflugt til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol og et af landets helligste steder. Hvis vejret tillader det, kan bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken. Med sine 3.776 meter over havet er Fuji-bjerget Japans højeste. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, oplever vi en tur med kabelbane op i bjergene, den aktive vulkanske Owakudani-dal med dens mange svovldampe samt bagefter en sejlads på kratersøen. Vi får frokost med udsigt til søen og er tilbage i Tokyo først på aftenen.
Fra Tokyos moderne storbystemning skal vi med det berømte lyntog Shinkansen videre til den gamle kejserstad Kyoto. På togrejsen får vi et indtryk af, hvor tætbefolket Japan er, og om vejret vil det, kan vi undervejs se det hellige Fuji-bjerg. Shinkansen er komfortabelt, præcist og meget hurtigt. Inden vi stiger om bord på toget, er der mulighed for at købe en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke, til toget. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter som for eksempel fisk, kød, grøntsager og forskellige salater. Lækkert og ikke særlig dyrt!
Vi ankommer til Kyoto om eftermiddagen, og tager straks på opdagelse i den smukke tempelby ved at besøge shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha. Vi går en tur gennem templets lange arkade af orangerøde torii-porte, der ligger i hundredvis tæt efter hinanden og former vejen op ad bjergskråningen, hvorfra der er udsigt over hele Kyoto. De orangerøde porte står i smuk kontrast til den omgivende grønne skov.
Dernæst går vi en tur gennem Kyotos berømte Gion-kvarter. Her ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte hvid-sminkede geishaer arbejder. Er vi heldige, ser vi nogle af dem trippe af sted i deres kimonoer og med opsat hår. Vi lægger også vejen forbi Kyotos berømte Nishiki-marked. Her finder man et væld af japanske specialiteter smukt præsenteret – fra frugt og grønt til fisk, kød, pickles og snacks.
Kyoto er berømt for sin ypperlige kvalitet på den berømte japanske grønne te, så prøv også at kigge ind hos en af de mange små specialbutikker med te, og køb en lille smagsprøve på Japan med hjem. Der er også masser af muligheder for at købe håndlavet keramik, heriblandt tekrus, med hjem.
Kyoto er hjemsted for mere end 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer kejserpaladset, shogunens Nijo-borg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.
Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under anden verdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Kyoto rummer stadig langt flere gamle træhuse end andre store byer i Japan, og enkelte bydele har stadig karakter af levende frilandsmuseer, selv om store sammenhængende kvarterer med smukke træhuse i dag næsten er forsvundet. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor æstetik var i højsædet.
Vi tager syd for Kyoto til den hyggelige by Nara, der var en af Japans tidlige hovedstæder. Nara rummer nogle af de ældste og mest imponerende bygninger i landet. Her besøger vi en af verdens største træbygninger, Todaiji-templet, som er på størrelse med en tolvetagers beboelsesejendom og blandt andet rummer verdens største bronzefigur, en 22 meter høj Buddha. Vi besøger også Kasuga Taisha, en 1.335 år gammel shintohelligdom. Vejen dertil er flankeret af ikke mindre end 3.000 sten- og bronzelygter.. I hele Naras parkområde går mere end 1.000 shikahjorte rundt. Mange er efterhånden blevet så tamme, at de nærmest stjæler maden ud af hænderne på de besøgende.
Bagefter besøger vi et andet af Kyotos helt store landemærker, den imponerende og velbevarede Nijoborg. Den militære øverstkommanderende i samurai-tidens Japan var shogunen. I længere perioder af landets historie var han også den mest magtfulde mand i landet. Kejserens rolle var mere tilbagetrukket og af symbolsk karakter. I 1603 opførte den toneangivende Tokugawa-shogunslægt Nijoborgen. Bygningerne i denne borg, der er Japans bedst bevarede, er af meget høj kvalitet. De bedste håndværkere byggede borgen, og datidens bedste kunstnere udsmykkede den. Nattergalegulvet er et godt eksempel på, hvor raffineret borgen er. Gulvet er konstrueret således, at det knirker, når man træder på det, så eventuelle snigmordere ikke kunne nærme sig uden at blive hørt. Træskærerarbejdet og de mange malerier, der pryder vægge og lofter, er originale og af stor kunstnerisk værdi.
Vi slutter dagen med Kyotos mest berømte attraktion: Guldpavillonen. Den smukke guldbeklædte pavillon i den traditionelle japanske have er en nøjagtig kopi af den over 500 år gamle bygning, som er brændt ned flere gange i historiens løb, senest i 1950, da en forvirret ung munk satte ild til den.
Guldpavillonens berømmelse forstår man til fulde, når man står ansigt til ansigt med den stemningsfulde guldbeklædte pavillon, der spejler sig i søens vand.
Vi besøger forstaden Arashiyama for foden af bjergene i den vestlige ende af Kyoto, Her ser vi det UNESCO-fredede tempel Tenryu-ji, der er berømt for sin smukt anlagte zenhave fra 1300-tallet. Templet stod færdigt i 1339 og er en del af Rinzai-skolen inden for den japanske buddhistiske verden. besøger vi den smukke bambussti, hvor et tykt tæppe af meterhøje bambusser skaber en eksotisk stemning, og vi går en tur langs floden.
300 kilometer vest for Kyoto ligger Hiroshima. Den 6. august 1945 blev byen lagt i ruiner, og over 130.000 mennesker blev dræbt, da verden for første gang oplevede, at en atombombe blev bragt til sprængning. I dag står en enkel kuppelformet ruinbygning som et minde om de enorme ødelæggelser, eksplosionen forårsagede. Nærved ligger den smukke fredspark med en fredsflamme, der først bliver slukket, når det sidste atomvåben er destrueret. Vi besøger parken og fredsmuseet, der sagligt viser, hvad der skete.
I dag er Hiroshima fuldstændig genopbygget, og byen er anderledes end de fleste andre japanske byer med sine brede gader og velordnede bybillede. Vore dages Hiroshima har en meget åben atmosfære over for sine gæster. Vi spiser frokost i byen og skal om eftermiddagen opleve en af Japans mest berømte, fotograferede og elskede motiver – nemlig den ”svævende” røde torii-port ude i vandet ved øen Miyajima, som vi sejler over til på en lille færge. Det fantastiske er, at selv om torii-porten naturligvis er menneskeskabt, så passer den ind i den omliggende natur, som om naturen havde skabt den, og er erklæret for Unesco-verdensarv.
Vi får en overnatning i Hiroshima.
Vi kører med Shinkansen videre til Kagoshima, den sydligste by på Kyushu, som er den tredjestørste og sydligste af de fire japanske hovedøer. Den direkte Shinkansen-linje til Kagoshima åbnede i marts 2011, hvilket giver os denne fantastiske mulighed for at opleve et knap så kendt hjørne af Japan.
Kagoshima bliver ofte kaldt Japans Napoli, idet byen – ligesom Napoli – er landets sydligste hovedby, ligger ud til kysten, har et lunt og solrigt klima og en dejlig, tilbagelænet stemning med masser af hjerterum. Som prikken over i’et har Kagoshima en yderst aktiv vulkan som nabo: Sakurajima, som er byens pendant til Napolis Vesuv. Ikke blot Kagoshima, men hele Kyushu er kendt for en livlig termisk aktivitet.
Den røde tråd i Kagoshimas historie er Shimazu-klanen, der i næsten 700 år – igennem hele 29 generationer – dominerede byen. Og da Japan i en periode på mere end 200 år nærmest var hermetisk lukket for omverdenen, var Kagoshima blandt de første steder i landet med udenlandsk kontakt. I mange år var byen knudepunkt for landets handel med kineserne, også efter at Japan officielt var lukket for al kontakt med omverdenen under Tokugawa-styret (1603-1867). Paradoksalt nok var det da også her, oprøret mod shogunatet begyndte. Oprøret væltede shogunen, og en ny æra efter mere moderne vestligt forbillede kunne begynde.
Vel ankommet til Kagoshima begiver os straks på den første udflugt. Vi besøger den smukke, traditionelle japanske have Sengan-en, , der blev anlagt i 1658 som sommerresidens for Shimazu-klanen. Haven blev udvidet til sin nuværende form i 1848, og selve placeringen af haven er en sand genistreg med en enestående udsigt over bugten og Sakurajima-vulkanen.
I Sengan-en er der blandt andet anlagt en sø fyldt med store, japanske karper, en bambuslund, et vandfald og et lille vandløb, hvor Shimazu-klanen yndede at holde poesifester. En kop sake blev sat ud i vandløbet, og inden koppen var drevet ned til deltagerne, skulle de nå at skrive et haikudigt. Ved Sengan-en ligger der også et museum om Japans tidligste industrialisering, som havde sit udspring i netop denne del af landet.
Vi tager færgen til øen Sakurajima, hvor Sakurajima-vulkanen ligger, for at se det månelignende lavalandskab, der gradvist er opstået af de mange udbrud. I dag følger forskerne nøje med i hver eneste lille bevægelse i vulkanen – den tætte beliggenhed på byen gør det til en livsnødvendighed.
Vi skal også prøve et typisk Kagoshima-fodbad, et såkaldt ashi-yu. Mens vi lader fødderne få en velfortjent gang velvære lader vi op til dagens videre program. Vi skal besøge fredsmuseet for kamikazepiloter i byen Chiran, hvor piloter blev uddannet under anden verdenskrig – i krigens sidste dage også kamikazepiloter. Chiran var den primære luftbase i slaget om Okinawa, og flere hundrede selvmordspiloter fløj herfra i et sidste desperat forsøg på at vende krigens gang. På museet er udstillet nogle af flyene, der blev brugt – egentlig bare torpedoer med vinger – og nogle af piloternes personlige ejendele som for eksempel breve, testamenter og fotografier.
Chiran har også været hjemsted for en anden slags krigere, men der skal vi lidt længere tilbage i tiden – nærmere bestemt til de historiske samuraikrigere. I byen er bevaret et samurai-kvarter, som består af en cirka 700 meter lang gade med samuraihuse og tilhørende haver til begge sider. Husene er omkring 250 år gamle og har tilhørt de sidste repræsentanter for denne særlige klasse af krigere og administratorer, der blev nedlagt i 1870’erne, da Japans hær blev moderniseret.
Efter denne tidsrejse er det tid til at dykke ned i noget helt andet – nemlig sand! Sandet ved kystbyen Ibutsuki opvarmes af varme underjordiske kilder og indeholder en del salt, og kombinationen menes at have en gavnlig effekt på blandt andet gigt og blodomløb. Vi gør som de andre gæster – lader os begrave i sand, så kun hovedet er frit. Efter et kvarters afslapning stiger vi op af vores sandsenge og skyller sandet af i de nærliggende bade, og således forfriskede kan vi vende hjem til hotellet.
I dag står Osaka, Japans tredjestørste by, på programmet. Sammen med Kobe og Yokohama er Osaka en af Japans vigtigste havnebyer og har siden sin tidlige historie været en af landets travleste og mest velhavende handelsbyer. Ligesom mange andre af Japans byer led Osaka en krank skæbne under anden verdenskrig, så der er ikke meget tilbage af det oprindelige Osaka. Til gengæld byder byen i dag på noget af Japans mest spændende og eksperimenterende arkitektur.
Et andet af Osakas særkender er maden. Byen har status som en af Japans gastronomiske oaser og er særligt kendt for retten okonomiyaki, som er en slags japansk omelet, der bliver tilberedt på en stegeplade ved bordet og – efter eget valg – fyldt med alt fra blæksprutter til grønt og kød. Vi går en tur i den livlige gade Dotonbori, der ligger langs Dotonbori-kanalen, og hvor butikker, teatre og masser af små og store spisesteder trækker folk til fra nær og fjern.
Der er gode shoppemuligheder i Osaka, så forhør dig hos rejselederen, hvis der er særlige ting, du er på jagt efter. Byens tog- og metronet er hurtigt og velfungerende, så det er let at komme rundt på egen hånd.
Vil du hellere på en rejse tilbage i tiden til et Japan fuld af loyale og stolte samuraier, kan du besøge den imponerende Osaka-borg, der spillede en vigtig rolle i samlingen af Japan i 1500-tallet. Den nuværende borg er en rekonstruktion af den oprindelige, som stod færdig i 1583. 100.000 mand knoklede i tre år for at få borgen færdig. Osaka-borgen har været brændt og genopbygget flere gange og led også skade under Anden Verdenskrig. Den seneste restaurering fandt sted i 1997, og man kan se en spændende udstilling om Osakas og selve borgens historie. Borgen er i øvrigt brugt som kulisse i instruktøren Kurosawas berømte samuraifilm og tv-serien ”Shogun” fra starten af 80’erne, en filmatisering af James Clavells roman af samme navn.
Om aftenen mødes vi til en hyggelig afskedsmiddag.
I dag har vi dagen på egen hånd i Osaka, inden det er tid til at forlade hotellet og køre mod lufthavnen, for at sætte os til rette i flyet hjemad.
Shinkansen
I Japan rejser vi rundt med Japan Rails berømte højhastighedstog, Shinkansen, som siden 1964 har forbundet Tokyo med (flere og flere af) Japans større byer. Maksimalhastigheden er 320 km/t, og årligt fragter togene omkring 300 mio. passagerer rundt i landet. Togene kan bestå af op til 16 vogne og være 400 meter lange. Da Shinkansentog kører på særlige skinner, som det kun er dem, der bruger, er der meget få forsinkelser – den gennemsnitlige forsinkelse per tog var i 2012 sølle 36 sekunder. Togene er komfortable, med god benplads og drejelige sæder, så man altid sidder fremadrettet. Rygning er ikke tilladt, bortset fra på de nyeste tog, der er udstyret med særlige rygekabiner. Læs mere på http://english.jr-central.co.jp/about/
Prisinformation
- Rejsens pris
-
Fra kr. 32.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer
- Tillæg for enkeltværelse
-
kr. 3.998,-
- Prisen inkluderer
-
• Dansk rejseleder
• Fly København – Tokyo og Osaka – København med mellemlanding
• Togrejse med Shinkansen Tokyo – Kyoto – Hiroshima – Kagoshima – Osaka.
• Indkvartering på hoteller i delt dobbeltværelse
• Morgenmad dagligt
• Frokost dag 3, 4, 6, 8 og 10
• Middag dag 2 og 11
• Alle udflugter og entréer som beskrevet i program
• Separat bagagehåndtering i forbindelse med togrejse Tokyo – Kyoto – Osaka
• Skatter og afgifter.
- Prisen inkluderer ikke
-
• Sygdomsafbestillingsforsikring 7 % af rejsens pris
• Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Tillæg for enkeltværelse
• Drikkevarer
• Personlige fornødenheder
• Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
• Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Bagagehåndtering
På denne rejse benytter vi det japanske højhastighedstog Shinkansen, hvor der er begrænset plads til bagagen; derfor vil denne blive transporteret separat til næste bestemmelsessted. På denne rejse er der bagagehåndtering fra Tokyo til Kyoto og fra Kyoto til Osaka. Da det ikke er muligt at lave separat bagagehåndtering til Kagoshima, anbefales det at medbringe en mindre kuffert eller taske til de tre dage i Hiroshima og Kagoshima.
Indkvartering
I Tokyo og Kyoto benytter vi os af rene og pæne hoteller med små værelser, eget bad og toilet samt tv og wifi. Hotellerne ligger som regel i tæt afstand til metrostationer, som på denne tur danner rammerne for vores udflugter.
Ikke egnet til gangbesværede
Da der på denne rejse gøres brug af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte udflugter, vil der være forholdsmæssigt mange gåture. Rejsen egner sig således ikke til gangbesværede.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Mere om Japan
Her kan du få mere at vide om Japan: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Eller få fem gode grunde til at rejse til Japan i vores artikel om Hippe Japan
Drikkepenge
Man giver ikke drikkepenge i Japan.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.