Enestående rejse med Albatros’ eget nybyggede ekspeditionsskib, Ocean Victory
Albatros’ eget skibAlbatros har gennemført mange krydstogtsrejser og ekspeditioner til Antarktis i den sydlige halvkugles sommer. Her præger det stabile vejr de ellers så barske kyster, og sæler, pingviner, albatrosser og andre havfugle arbejder hårdt for at føre slægten videre, inden isen igen isolerer hele kontinentet.
På denne specialrejse med Albatros’ eget nybyggede og 5-stjernede skib Ocean Victory – som er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis – kombinerer vi den komfortable krydstogtsrejse med ekspeditionsrejsens fantastiske landinger på det 7. kontinent. Vi foretager landgang på den nordlige del af South Shetlandsøerne og på selve den Antarktiske Halvø, hvor der er store koncentrationer af hvaler og sæler. Ofte brydes havoverfladen af hvalernes karakteristiske blåst, og kort efter ser man pukkelhvalens brogede halefinne komme fri af vandet.
Som noget helt særligt fortsætter dette togt, når vi kaster anker ud fra Elephant Island og navigerer mod South Georgia i kølvandet på den berømte opdagelsesrejsende Ernest Shackleton. Øerne er kendt som nogle af verdens absolut største naturlige vidundere. Vi besøger den tidligere store hvalfangststation Grytviken, der vidner om den omfangsrige hvalfangst, som er en stor del af øernes fortid, og vi finder også Shackletons grav. På den sidste del af rejsen går vi i land på Falklandsøerne. Her bliver der plads til øernes særegne dyreliv, krigshistorie og engelske arkitektur midt i det sydlige Atlanterhav.
-
Type Krydstogt, Ekspeditionskrydstogt
-
Rejseleder Engelsktalende ekspeditionsteam
-
Visum Nej
-
Vaccination Ja
-
Valuta Argentinske peso, GBP, USD
- Dag 1
- Afrejse København
- Dag 2
- Ankomst til Buenos Aires, indlogering på hotel, byrundtur og velkomstmiddag
- Dag 3
- Buenos Aires – Ushuaia, indlogering på hotel, byrundtur
- Dag 4
- Tierra del Fuego Nationalpark, ombordstigning
- Dag 5–6
- På vej til Antarktis. Beaglekanalen og Drakestrædet
- Dag 7–9
- Den Antarktiske Halvø med King George Island, Brown Bluff og Shackletons Elephant Island
- Dag 10–11
- På havet mod South Georgia. Den Antarktiske Konvergenszone
- Dag 12–15
- South Georgia. Utæmmet natur og rigt dyreliv midt i det sydlige Atlanterhav
- Dag 16–17
- På oceanet mod Falklandsøerne
- Dag 18
- Port Stanley, Falklandsøerne. Tid på egen hånd i hovedbyen og mulighed for en udflugt med jeep rundt på øen
- Dag 19
- Falklandsøerne. West Falklands spektakulære kystlinje
- Dag 20
- Dag 21
- Ushuaia - fly til Buenos Aires, middag, introduktion til argentinsk vin og tangoshow
- Dag 22
- Hjemrejse Buenos Aires – København
- Dag 23
- Hjemkomst til København
Ocean Victory
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære med fantastisk service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Victory kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe, med moderne luksus.
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Flyrejse fra København til Buenos Aires. Efter flyskift i Europa fortsætter vi til Buenos Aires.
Ankomst om morgenen og transport til et godt hotel i centrum. Om eftermiddagen er der byrundtur i det historiske Buenos Aires, der af mange betragtes som “Sydamerikas Paris”. Turen varer omkring 3 timer og omfatter nogle af Buenos Aires’ mest interessante seværdigheder. Vi starter på Plaza de Mayo, foran det lyserøde præsidentpalads, hvor vi mærker historiens vingesus. Det var fra balkonen her i præsidentpaladset, at Eva Perón – i folkemunde blot kendt som Evita – holdt tale til sine trofaste støtter blandt landets mange fattige. Det var også på Plaza de Mayo, at en gruppe mødre til forsvundne børn og unge under den argentinske militærjunta, kendt som “Las Madres de Plaza de Mayo”, i årene 1977-2006, fast mødtes én gang om ugen og demonstrerede for at få sandheden om deres forsvundne kære frem.
Vi besøger også byens mest farvestrålende og charmerende bydel, La Boca, som tilmed er et af byens ældste kvarterer. I 1800-tallet blev La Boca hjemsted for tusindvis af italienske og spanske immigranter, der søgte lykken i den argentinske hovedstad. Gaden El Caminito er kendt for sine farvestrålende huse, og det er også her i arbejderkvarteret La Boca, at sportsklubben Boca Juniors holder til. Selvom en lang række markante argentinske fodboldspillere gennem årene har spillet for klubben, er det mere end nogen den nationale fodboldhelt Diego Maradona, der har gjort klubben kendt verden over. Turen går videre i bydelen Palermo – byens grønne åndehul – hvor vi nyder de smukke, storslåede parkanlæg og mindesmærker, der giver os et indblik i landets brogede historie. Vi fortsætter til bydelen Recoleta, som er et af byens mest fashionable beboelsesområder med elegante, franskinspirerede huse. Det er også i Recoleta, at vi finder den pompøse kirkegård med gravsteder for alle byens fornemme familier, inklusive Evita Peron, som ligger begravet på et familiegravsted under navnet Duarte. Om aftenen byder vi på velkomstmiddag og smager på de lokale vine.
Vi flyver om morgenen sydpå over pampas og Patagonien til Ushuaia, som Argentina markedsfører som »Verdens sydligste by«. Det har passet indtil for få år siden, hvor Puerto Williams på den sydlige, chilenske side af Beaglekanalen voksede fra nogle få huse til en regulær by med mere en 1.000 indbyggere. Ushuaia har også ekspanderet voldsomt i de senere år, og byen har nu ca. 57.000 beboere. Naturen her minder om Nordnorge med snedækkede bjergtoppe og stejle bjergsider, og dybe fjorde.
Efter ankomst til Ushuaia skal vi på en byrundtur, hvor vi bl.a. kan nyde en smuk panoramaudsigt over Ushuaia Bay og Beaglekanalen. I byens hovedgade, Avanida San Martin, finder vi butikker, historiske bygninger som det gamle pionerhus og det tidligere fængsel som nu er et museum. Efter byrundturen bliver vi kørt til vores hotel, hvor vi har en enkelt overnatning.
Efter morgenmad tager vi på en udflugt til Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det Argentinske ”Ildland”, og som byder på en fantastisk og dramatisk natur med bjerge og store skovområder. Parken huser 20 arter af pattedyr og 90 fuglearter. For de fugleinteresserede er der chance for at glædes over synet af Magellanspætte, Magellangås og den mægtige Andeskondor, som nogle gange ses svæve over bjergtinderne.
Over middag sætter vi kursen mod havnen i Ushuaia, hvor vores skib Ocean Victory venter. Efter ombordstigning og gennemgang af sikkerheden er det tid til at sætte kursen mod ”Det 7. kontinent”.
Skibet er i løbet af aftenen sejlet gennem Beaglekanalen ud i Drakestrædet. Beaglekanalen er på denne årstid usædvanlig smuk, og bjergene på begge sider er stadig dækket af vinterens sne. Nordsiden af strædet udgøres af argentinsk Tierra del Fuego og sydsiden er den chilenske ø Isla Navarino.
I løbet af natten sejler vi ud i det berømte Drakestræde, opkaldt efter den engelske søfarer Sir Francis Drake. For englænderne var han en helt, men for spanierne en grum pirat, for han gjorde livet surt for de spanske sølvtransporter fra den ny verden, der skulle runde Kap Horn fra Stillehavet ind i Atlanterhavet.
Her i strædet mødes koldt vand fra Antarktis med det varme Atlanterhavsvand. Havet er utrolig næringsrigt, og i farvandet er der mulighed for at se forskellige arter af hvaler som eksempelvis finhval, pukkelhval og timeglasdelfiner. Vi har også mulighed for at se spændende havfugle, bl.a. vandrealbatros og sortbrynet albatros, men også kæmpestormfugl og kappetrel. Drakestrædet var tidligere den forjættede port mellem det kendte og det ukendte, den uoverstigelige barriere, hvor man møder de første isbjerge. Dagen igennem kan vi nyde den friske vind og havfuglene. Mange vælger at iagttage de store havfugle bagerst, hvor fuglene følger skibets agter og udnytter vindforskellene fra læ til luvart. Det er også tid til at forberede os på ankomsten til Antarktis, hvor vi skal høre foredrag om, hvordan vi skal forholde os, når vi pludselig står midt i en pingvinkoloni, og får tricks af skibets professionelle fotograf, der giver råd til, hvordan vi kommer hjem med de bedst mulige fotos.
Programmet for de næste dage afhænger af mange faktorer, og Albatros’ ekspeditionsleder vil hver dag i samarbejde med kaptajnen lægge den endelige rute og afgøre, hvilke landingssteder, der vælges. Officererne på broen og ekspeditionslederen kontrollerer de seneste is- og vejrkort for at finde de bedste landgange under de til enhver tid givne omstændigheder. Landgangene sker som nævnt fra store, sikre Zodiacs, og man vil opleve, at vi i mange tilfælde er nødt til at sejle en omvej uden om sæler og pingviner, der ikke er sky overfor de fredelige tilskuere. Vi passerer storslåede landskaber, hvor vi krydser mellem isflager og isbjerge.
Vores første anløb ved Antarktis kan være på den største af øerne i South Shetlandsøerne, King George Island. Som på så mange af vores andre landingssteder er der her pingvinkolonier, især ørepingvin (Gentoo Penguin) og hagerems pingvin (Chinstrap Penguin), så med lidt held kan vi få øje på eksemplarer af disse. Der er også chancer for at se elefantsæler, der hviler sig på land.
Herefter fortsætter vi mod Den Antarktiske Halvø hvor vi planlægger at besøge kontinentet ved den særegne isdækkede vulkan Brown Bluff. Denne imponerer med sine rustrøde basaltsider der tårner sig op langs det store vulkanområde. Vi kigger efter hvaler, fugle og ikke mindst de smukke kejserpingviner, der livet igennem holder til på isflager. Larsen Ice Shelf er opkaldt efter den norske kaptajn, Carl Anton Larsen, der i 1903 forliste med sit skib Antarctic, men blev reddet. Et enormt stykke is brød i 2017 fri fra Larsen og formindskede herved isshelfen med 12%. Det store isbjerg (verdens største da det brød) blev navngivet A68 og bevæger sig langsomt sammen med andre store blokke af is gennem ishavet på vej ud mod Atlanterhavet langs den såkaldte ”Isbjergenes stræde”. De fleste af de enorme flade isbjerge, er brækket af Ronne-Filchner-iskappen der er noget større end Larsen og ligger noget sydligere.
Vores næste landing bliver antageligt på Paulet Island ved den enorme koloni af Adelie pingviner, hvor resterne fra Nordenskiold-ekspeditionen også kan ses. Adelie pingviner ser vi flere af når vi navigerer tæt ved de navnkundige Danger Islands, hvor der er store kolonier.
Vi fortsætter herfra østover i Weddelhavet. Herfra passerer vi Elephant Island, hvor den berømte Shackleton-ekspedition overvintrede under en redningsbåd, efter at deres træskib var skruet ned af isen. Det var herfra, Shackleton sejlede mere end 1000 km til South Georgia i en åben jolle for at hente hjælp til sine mænd. Stranden på Elephant Island er blevet kaldt en af de ti vanskeligste “small-craft landings”, så vi går ikke i land! Men vi tager samme rejse til South Georgia!
Det er som altid vind-, is- og vejrforhold, der bestemmer, hvilke landgange vi kan foretage, og det ovenstående oplæg må ses som et ønskescenarie. Det er normalt at vi foretager landgang på andre nærliggende og lignende lokaliteter.
Vi skal igen over Den Antarktiske Konvergenszone hvor de antarktiske vandmasser møder de varmere subantarktiske vande. Selve positionen på frontzonen varierer konstant, så det vides ikke præcist hvornår den krydses. Vi kan dog vide os sikre på at livet i havet under os er meget produktivt. Særligt den antarktiske krill er hjørnestenen i det antarktiske økosystem, da den er føde for fisk, pingviner, sæler og hvaler.
Det er ikke usædvanligt at passere kæmpestore flade isbjerge under den første del af denne færd.
Foredrag, film eller måske vinsmagning er nogle af aktiviteterne på disse dage på havet.
Efter et par dage på havet bliver det en særlig oplevelse at få land i sigte. Ikke hvilket land som helst, men et af de mest utilgængelige steder på denne klode. South Georgia myldrer dog af liv, i form af pingviner, havfugle og pelssæler der alle benytter dette helle midt i det store ocean. Vi bruger de næste par dage på at udforske østkysten, hvor vi forsøger at komme i land i nogle af de mange fjorde her. Et af højdepunkterne er landgang nær de kolossalt store kolonier af kongepingviner, som findes på øerne.
Fortidens hvalfangere brugte de samme beskyttende fjorde, og vi har en landgang planlagt ved den gamle hvalfangerstation Grytviken. Byen blev grundlagt af selvsamme Carl Anton Larsen, som lagde navn til den Larsen Ice Shelf. Den norske opdagelsesrejsende og forretningsmand skulle bruge en sikker station til sit argentinske hvalfangstselskab. På sit højeste var der 300 ansatte i byen, der kunne koge olie af hundrede vis af hvaler. I dag står industribygningerne hen som en spøgelsesby, bortset fra kirken og Posthuset med ”The South Georgia Museum”. Museet i byen er bemandet og åbent under sommersæsonen (Jan-Mar). Og lige uden for bebyggelsen er det endelige hvilested for Ernest Shackleton i den forladte stations kirkegård.
Grytviken er et svensk navn der oversat betyder grydebugten (navngivet af den svenske arkæolog Johan Gunnar Andersson), hvilket betegner den runde bugt ganske godt.
Lyt til et inspirerende og lærerigt foredrag fra vores erfarne ekspeditionsguider om dyreliv og klima, opdagelsesrejser og geologi. Der vises også film om antarktisk natur eller Shackleton. Eller oplev fra dækket verdens største vingefang på vandre-albatrossen, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og hvis havet er roligt kan vi forhåbentlig se nogle hvaler.
Falklandsøerne, eller Las Malvinas som Argentina kalder dem, er et meget isoleret øsamfund beboet af efterkommere af engelske udvandrere. Lige siden briterne tog øerne i besiddelse i 1833, har argentinerne protesteret, og konflikten om øernes tilhørsforhold er forblevet uløst. Senest i 1982 invaderede Argentina øerne, hvilket udløste Falklandskrigen. Øboerne ernærede sig førhen ved hvalfangst og produktion af hvalolie. I dag er det fåreavl, service til skibsfarten og turisme, der er de vigtigste erhverv.
De fjerne øer i den sydlige del af Atlanterhavet er en ren zoologisk have, og en bedre beskyttelse af dyrelivet har betydet, at dyrene, der tidligere var nær total udryddelse, alle kan opleves talrigt. Da dyrelivet her, trods tidligere tiders efterstræbelse ikke er sky overfor mennesker er der enestående muligheder for at komme ganske tæt på de enorme søelefanter, pelssæler, de sjove springpingiver (rockhopper penguin) og et sandt mylder af kæmpestormfugle som den sortbrynede albatros.
Hovedbyen Port Stanley er en charmerende lille by med træhuse, små velholdte haver, pubber, en rigtig engelsk katedral og et glimrende lille museum. Landgangen foregår med Zodiacs, som sejler os fra skibet og ind til havnen i Port Stanley.
Dagens Albatrosudflugt har fokus på Falklandsøernes rige fugleliv. Vi har allieret os med en lokal fåreavler, som tager os ud over sine marker og hen til kysten for at se bl.a. springpingviner. På turen får vi forklaret baggrunden for dyrelivet på Falklandsøerne. Turen foregår i 4x4 hjulede jeeps og til fods. Det bliver på mange måder en helt unik oplevelse som er få forundt. Vær opmærksom på, at der i forbindelse med turen kan forekomme kortere gåture i terrænet, så det er vigtigt at have gode sko eller vandrestøvler på. Og husk regntøjet!
(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).
Vi forlader Port Stanley ved aftenstid og sejler nord om øerne til vores næste landgang.
Vi sejler langs den idylliske nordlige del af West Falkland og alt afhængig af vind og bølgegang planlægger vi landgange i de små bugte. West Falklands befolkning er spredt ud over området med små landbrug og landsbyer. Denne vestlige ø er kendt for sit ujævne bakkede terræn og ganske spektakulære kystlinje. Dyrelivet i området tæller springpingviner, blåøjet skarv, dampskibsænder og en hel del andre søfugle.
Planen er at komme i land ved West Point Island, hvor sortbrynet albatros yngler blandt pingviner. En oplevelse som er få forundt!
De to hovedøer West og East Falklands forbindes med en færge og der er veje mellem landsbyerne.
Vi tager nu et godt stræk sydvestover med kurs mod Ushuaia. Brug denne sidste dag på at slappe af, nyde den friske atlanterhavsluft og gå på opdagelse på skibet, hvor foredrag eller massage af vores professionelle massør blot er nogle af de mange fristende tilbud.
I løbet af den sene aften får vi en pilot ombord der hjælper med til at navigere sikkert gennem Beaglekanalen, navngivet efter Darwins berømte skib på togtet til bl.a. Galápagosøerne. Er man sent oppe om natten, kan man følge indsejlingen, der ligeledes byder på flere dyr og fugle. I reglen følger delfinerne skibets bov, og på de små øer i kanalen ligger hundredvis af pelssæler omgivet af magellanskarver og tangmåger.
Vi er fremme i Ushuaia om morgenen, og fra havnen er der arrangeret bustransport til lufthavnen, hvorfra der er cirka 5 timers flyvning til Buenos Aires’ indenrigslufthavn, Jorge Newbery.
Efter indkvartering på vores hotel er eftermiddagen på egen hånd. Om aftenen er det tid til at sige farvel til Argentina med middag, vin-introduktion og tangoshow.
Transport til Buenos Aires’ internationale lufthavn, hvorfra vi flyver tilbage til København med en mellemlanding undervejs.
Ankomst til København.
Halvdagsudflugt til East Falkland med 4x4-hjulede jeeps
Denne Albatrosudflugt har fokus på Falklandsøernes rige fugleliv. Vi har allieret os med en lokal fåreavler som tager os ud over sine marker og hen til kysten for at se bl.a. springpingviner. På turen får vi forklaret baggrunden for dyrelivet på Falklandsøerne. Turen foregår i 4x4-hjulede jeeps. Det bliver på mange måder en helt unik oplevelse som er få forundt. Vær opmærksom på, at der i forbindelse med turen kan forekomme kortere gåture i terrænet, så det er vigtigt at have gode sko eller vandrestøvler på. Og husk regntøjet!
Pris: 798,- pr. person
Prisinformation
- Tillæg for enkeltkahyt
-
- Tillæg for udvendig enkeltkahyt kat. G: kr. 17.998,-
- Tillæg for opgradering af kahyt
-
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger.
- Tillæg for kahyt med fransk altan kat. E: kr. 7.998,- pr. person
- Tillæg for Balkonkahyt kat. C: kr. 8.998,- pr. person
- Tillæg for Balkonsuite kat. B2: kr. 15.998,- pr. person
- Tillæg for Juniorsuite med balkon kat. A: kr. 24.998,- pr. person
- Prisen inkluderer
-
- Flyrejse København – Buenos Aires t/r samt Buenos Aires – Ushuaia t/r
- Al nødvendig lokaltransport
- 2 nætters ophold med morgenmad i Buenos Aires på centralt turistklassehotel
- Sightseeingtur i Buenos Aires
- Velkomst- og afskedsmiddag i Buenos Aires
- Byrundtur i Ushuaia samt Tierra del Fuego Nationalpark
- 1 nats ophold med morgenmad i Ushuaia
- 17 nætters krydstogt i delt dobbeltkahyt jf. program
- Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
- Helpension, kaffe og te om bord
- Alle ekskursioner, Zodiacture og udflugter under krydstogtet (bortset fra ekstraudflugt ved Port Stanley)
- Engelsktalende ekspeditionsteam og foredragsholdere om bord på skibet
- Alle lufthavnsskatter og havneafgifter
- Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
- Prisen inkluderer ikke
-
- Drikkepenge, beregn ca. 14 USD / dag pr. person.
- Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet.
- Kajakudflugter kan tilkøbes ombord.
- Ekstraudflugt ved Port Stanley (Falklandsøerne dag 18)
- Måltider i land udover morgenmad og velkomst- og afskedsmiddag i Buenos Aires.
- Dansk indenrigstilslutning.
- Ekspeditionsgebyr per faktura, kr. 130,- (bortfalder ved online-bestilling).
- Alt ikke nævnt under »Prisen inkluderer«.
- Oplev mere
-
Kajaksejlads ved Antarktis: 1.598 kr. per gang.
Ekstra kajak udflugter tilkøbes på skibet.
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Ekspeditionskrydstogtskoncept
Albatros har over en årrække udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor hårdt vejr i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter. En ideel rejseform, hvis man er på jagt efter enestående oplevelser. Det er en eksklusiv og aktiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, ekskursioner, foredrag og zodiac-sejlads samtidigt.
Til trods for et højt aktivitetsniveau er rejsen komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt) og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Det betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning. Rutebeskrivelsen bør derfor ses som et godt bud på hvad vi kommer til at opleve, men vores erfaring er at planen med sikkerhed vil blive ændret, for at vi kan få de bedst mulige oplevelser.
Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan vi stoppe op og dagsprogrammet vil blive ændret på stedet.
En vigtig del af rejsen er naturoplevelser og landgange i Zodiacs , gummibåde med 10 gæster og en fører, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på natursafari. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i Zodiacs for at tage på tur og bringe os i land. Det er nemt for alle med almindelig førlighed, og du får også en hjælpende hånd om nødvendigt. Da det kan være en kold og våd fornøjelse er det et krav at man medbringer regnbukser og varmt tøj. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet.
Om skibet
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Victory skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 189 gæster om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse.
Kahytterne
Kategori A: Juniorsuite, 42 m2
Juniorsuiterne ombord på Ocean Victory har et fantastisk udsyn fra deres placering på øverste kahytsdæk. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Mulighed for trippelkahyt i denne kategori. Beliggende på Dæk 7.
Kategori B: Balkonsuite, 28 m2
Balkonsuiterne på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne har plads til to voksne. Beliggende på Dæk 4 og 6.
Kategori C: Balkonkahyt, 24 m2
Balkonkahytterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Mulighed for trippelkahyt i denne kategori. Hvis man ønsker to kahytter med tilstødende døre kan dette forespørges. Beliggende på Dæk 4 og 6.
Kategori D: Standardkahyt, 22 m2
Standardkahytterne har alle to enkeltsenge, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3 og 4.
Kategori G: Standard enkeltkahyt, 18 m2
Standard enkeltkahyt med stor enkeltseng, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3
Kategori E: Standardkahyt med fransk altan, 16 m2
Standardkahyt med fransk altan, dobbeltseng, gulv-til-loft vindue samt badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 7.
Klima
Togtet forløber i det sydlige efterår, så vi kan forvente temperaturer på 0 til 12 grader.
Visum
Ingen visumkrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller deres respektive ambassader.
Pas
Pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN ELEKTRONISK KOPI AF GYLDIGt PAS SENEST 14 DAGE EFTER RESERVATION.
Valuta Argentina
Den argentinske møntfod hedder pesos (ARS). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 11 DKK (Februar 2020). Om bord på skibet er US-dollar standardvaluta.
Drikkepenge
Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at give drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Drikkepengene vil blive delt blandt hele besætningen. Det opkrævede beløb er 14,00 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.
Mad og drikkevarer
Om bord på skibet er fuld pension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diet-krav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten).
Bagage
Tænk på vægten og størrelsen af din bagage, da der er begrænset plads i kahytterne. Besætningen hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydeligt navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et specielt navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytsnummer, så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til din kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, hvis den udvendige mærkning falder af.
Tidsforskel
Buenos Aires og Ushuaia er 4 timer efter dansk tid. Når klokken er 8 i Ushuaia, er den 12 i Danmark.
Elektricitet
Strømstyrken om bord er 220V (europæisk 2 pin).
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Før afrejsen
Helbredsskema
Da skibet besejler isolerede områder (ikke mindst de polare områder), stiller Albatros krav om, at deltagerne indsender et helbredsskema. Et sådant skema vil blive fremsendt inden afrejse.
Forsikring
Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af en rejseforsikring med blandt andet sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.
Påklædning om bord og i løbet af turen
Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.
Antarktis
Husk, at luft er det bedste isolationsmateriale, når det lukkes inde imellem flere lag tøj. Man har størst chance for at holde varmen med flere tynde lag tøj end med et eller to lag tykt tøj. Dette gør det også lettere at justere påklædningen i overensstemmelse med vejrets skiften - og som nævnt tidligere, skifter det meget og pludseligt. Rejsende, som dyrker vintersport, kan bruge deres sportstøj, men husk på, at man her er langt mindre aktiv end under sportsudøvelse, hvorfor man vil have behov for en bedre isolering.
Vanter, strømper og sokker
Mange foretrækker et par uldvanter i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par.
Gummistøvler
Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Victory har gode solide støvler i størrelserne 35-47 til låns ombord til alle deltagere. Man vil oftest foretage en såkaldt våd landing, hvor man træder ud i lavt vand. Udover at gummistøvlerne holder vandet ude i forbindelse med landgangen, er de nemme at rengøre efter et besøg i en pingvinkoloni, hvor man ofte vader rundt i ekskrementer.
Sko
En landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.
Jakke
En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en antarktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange antarktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under. På dette togt vil du modtage en Albatros Expeditionsjakke, som dækker alle behov. Yderligere information om jakke og størrelsesangivelse vil blive fremsendt inden afrejse.
Bukser
Det er en forudsætning for at deltage i landgang pr Zodiac, at man har vandtætte overtræksbukser eller regnbukser.
Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og behagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er sikkert, man får behov for det på et eller andet tidspunkt.
Trøjer
Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk.
Halstørklæde
Et godt halstørklæde eller endnu bedre en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser.
Hovedbeklædning
Er absolut nødvendig, da en meget stor del af varmetabet fra kroppen sker fra hovedbunden. Huen bør være vand- og vindtæt og gå ned over ørerne. Kig de gamle gemmer igennem, inden du går ud og investerer i nyt udstyr. Der er ikke nogen krav eller forventninger om, at tøjet skal være det allernyeste og smarteste.
Solbriller og solcreme
I Antarktis er UV-strålerne betydeligt stærkere, end hvad vi er vant til og genskinnet fra vandet, is og sne er meget kraftigt. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og tag et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.
Kikkert
Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr.
Kamera
Større kameraer og mobiltelefoner bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken.
Vandtæt rygsæk og plastikposer
Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt.
Medicinkasse
- Plaster og kompresser
- Læbepomade
- Fugtighedscreme
- Vådservietter
- Næsedråber
- Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
- Immodium eller tilsvarende
- Personlig medicin
- Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig. De fleste søsygemidler virker sløvende.
Bøger
Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skibet findes der et mindre bibliotek med fortrinsvis engelsksprogede titler, men der er ikke salg af bøger. Medbringe derfor relevant litteratur hjemmefra.
Vejledning for besøgende til Antarktis
Lad Antarktis forblive jomfrueligt
I 1991 vedtog Antarktisforbundets lande en protokol om miljøbeskyttelse. I dette blev hele kontinentet defineret som naturreservat. Antarktis er det største vildmarksområde på jorden, og det er endnu stort set uberørt. Hidtil er det ikke blevet påvirket nævneværdigt af menneskets aktiviteter. Hjælp med til at bevare det!
- Sørg for ikke at tabe eller miste noget, f.eks. Papirlommetørklæde. Det er forbudt at ryge i land. Rygning henvises til et særligt rygeområde ombord på skibet.
- Skad ikke bygninger, det være sig beboede eller historiske. Beskyt Antarktis’ flora & fauna.
- Hold mindst 5 meters afstand til fugle og 15 meter til sæler. Husk, at pludselige, voldsomme bevægelser forskrækker og stresser dem, så bevæg dig altid langsomt og roligt. Forstyr dem ikke, det er jo deres hjem. Den antarktiske sommer er kort, så fuglene og dyrene har kun ganske kort tid til at parre sig, bygge rede, ruge, klække, føde og made afkommet osv. Kommer du for tæt på dyrene, risikerer du at være den, der ødelagde deres forplantning dét år. Gå aldrig så tæt på dyrene, at de begynder at ændre adfærd, især i ruge eller ungetiden. Dyr og fugle må naturligvis hverken fodres eller berøres.
- Hold lydniveauet på et minimum for ikke at forstyrre dyrelivet eller andre gæster.
- Madvarer må under ingen omstændigheder medbringes på land, men gerne en drikkedunk med vand.
- Fjern ingenting fra de steder vi besøger - hverken planter, sten, fjer, knogler eller andre genstande.
- Gå aldrig på det stykke strand, der er mellem vandkanten og sæler/søløver, der ligger på stranden. Dyrenes flugtvej til havet skal altid være fri.
- Pas på planterne. Se dig for, hvor du går. Træd ikke på planter, mos eller lav.
- Forstyr ikke igangværende videnskabelig forskning, installationer eller instrumenter i forbindelse med dette.
- Vær forberedt på meget skiftende vejr. Sørg for, at din udrustning og dit tøj kan leve op til de antarktiske forhold. Hav altid i tankerne, at det antarktiske miljø er ugæstfrit, uforudseeligt og potentielt farligt.
- Kend dine begrænsninger, og sæt altid sikkerheden først.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.