Berlin – efter murens fald

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Specialrejse til Berlin med temaet om murens fald i 1989, hvor vi hører alt om, hvorfor muren blev bygget, og hvorfor den faldt.

Busrejse

I juni 1987 blev der afholdt en musikfestival i Vestberlin så tæt på muren, at tusindvis af østberlinere samledes på den anden side for at lytte med, og den britiske kunstner David Bowie talte direkte til folket på den anden side af muren. Fem dage senere opfordrede den amerikanske  præsident Ronald Reagan Sovjetunionens generalsekretær Mikhail Gorbatjov til give de kommunistiske lande mere frihed. Under sit besøg i Vestberlin udtalte han de berømte ord: ”Mister Gorbatjov, tear down this wall”. Ordene spredtes over hele verden og nåede også til Østtyskland, hvor det viste borgerne, at Vesten stod på deres side. To år senere, den 9. november 1989 faldt muren. På rejsen ser vi blandt andet berømte East Side Gallery, lærer mere om livet i Østtyskland på DDR-museet og mærker historiens vingesus ved Brandenburger Tor.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Busrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Euro

Dagsprogram 4 dage
Dag 1
Fra Danmark til Berlin
Dag 2
Byrundtur med besøg på det nye Murmuseum, East Side Gallery og DDR-museet, fællesmiddag på tysk restaurant
Dag 3
Byrundtur med bl.a. Bernauerstrasse, Forsoningskirken, Tränenpalast, Brandenburger Tor og tid på egen hånd
Dag 4
Berlins paradegader, Wannsee og Potsdam. Hjemrejse

Hoteller

City Hotel Berlin East

Dette velrenommerede 4-stjernede hotel ligger i bydelen Lichtenberg ca. 15 minutters sporvognstur fra Berlins berømte Alexanderplatz. Hotellet har ca. 300 værelser og tilbyder store, komfortable og moderne indrettede værelser, som er røgfri. Der er træningscenter på hotellet. Hver morgen serveres en stor morgenbuffet. 

Hotelrestauranten Grenzlos, New Orleans Bar og den traditionelle Berlin Bistro tilbyder en række forskellige retter og drikkevarer. Hovedrestauranten har tematiseret menuerne ud fra de fire okkupationszoner i Berlin. 

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra Danmark til Berlin
Checkpoint Charlie

Efter ankomst til Tyskland sætter vi kurs mod den tysk-tyske grænse, hvor jerntæppet i mere end 40 år delte Tyskland i to dele. Den ene del var Forbundsrepublikken Tyskland (BRD), som kaldtes Vesttyskland. Den anden del var Den Tyske Demokratiske Republik (DDR), som kaldtes Østtyskland. Jerntæppet mellem Øst- og Vesttyskland var 1.400 km langt og gik fra Østersøkysten til den tjekkiske grænse. Ved grænsestationen Gudow er der nu en rasteplads, hvor vi gør ophold, og rejselederen tager os med tilbage til tiden før 1989. Først skulle man ud af Vesttyskland og var tvunget til at møde både vesttysk politi og toldpersonale. Derefter skulle man ind i Østtyskland og var så tvunget til at møde både østtysk politi og toldpersonale. Pas skulle vises, blanketter skulle udfyldes, og ingenting var enkelt. Nu er det imidlertid mere enkelt, og vi er snart i det gamle Østtyskland på vores vej mod Berlin. 

Mellem Gudow og Berlin gik motorvejen gennem Østtyskland, som var en transitvej. De få afkørsler fra motorvejen var svært bevogtede, og man kunne ikke undvige. Ved de to rastepladser langs vejen var der såkaldte valutabutikker, hvor man for vestlig valuta kunne købe varer, der var mangel på i Østtyskland, for eksempel kaffe, chokolade, elektronik og nylonstrømper. Midt på eftermiddagen nærmer vi os Berlin, og vi forlader Østtyskland for via grænsestationen Stolper Heide at begive os ind i Vestberlin. Også her er der i dag en stor rasteplads, men tidligere var kontrollen meget streng her. Først skulle man gennem den østtyske kontrolpost, hvor alle pas blev kontrolleret minutiøst, bussernes bagagerum blev gennemsøgt for blinde passagerer, og hunde og soldater med spejle på skaft undersøgte busserne underneden. Efter afsluttet østtysk kontrol kørte man nogle kilometer gennem ingenmandsland, hvor man passerede den lille statue af en bjørn, som markerede Berlins gamle bygrænse. Derefter ventede den vesttyske grænsekontrol, inden man var inde i Vestberlin. Vi fortsætter gennem Berlin og ankommer til vores gode hotel, hvor vi skal bo i tre nætter.

Dag 2
Byrundtur med besøg på det nye Murmuseum, East Side Gallery og DDR-museet, fællesmiddag på tysk restaurant
Verdensuret på Alexanderplatz

Østtyskland eksisterede som stat fra 1949 til 1990 i den tidligere tyske del af den sovjetiske besættelseszone. Officielt var DDR en demokratisk flerpartistat, men i praksis var der kun et parti, som styrede. I DDR havde man fuldstændig kontrol over alle indbyggere, og alle som afveg fra normen risikerede fængsel. Berlinmuren var en barriere, som i perioden fra 13. august 1961 til 9. november 1989 adskilte Vest- og Østberlin. Muren blev opført af Østtyskland for at stoppe den omfattende flugt af østtyske statsborgere mod vest via Vestberlin, men i Østblokken anvendte man officielt betegnelsen "den antifascistiske beskyttelsesmur" om muren, for at give indtryk af  at dens formål var at holde "fascismen" ude. Muren var den mest synlige del af jerntæppet og var et stærkt symbol på Europas deling under den kolde krig. Muren og jerntæppet, som sammen afgrænsede ikke bare Berlin, men hele landet, var måske for første gangen i historien et resultat af, at en statsledelse bestemte sig for at lukke et helt lands befolkning inde.

Vi indleder med at besøge det nye murmuseum, som åbnede i 2016 ved Oberbaumbrücke. Årsagen til at muren først blev opført i 1961, og anledningen til at den siden blev revet ned i  1989 anskueliggøres på en moderne og effektfuld måde, som ikke lader nogen uberørt. Museet hylder også alle de, som mistede livet i forsøget på at flygte fra øst til vest, over, under eller gennem muren. Derefter besøger vi East Side Gallery, som er et 1,3 km langt, bevaret stykke af den oprindelige Berlinmur. Det ligger i nærheden af togstationen Berlin Ostbahnhof ved floden Spree. Murens østside er dekoreret med 160 malerier af forskellige kunstnere fra hele verden. Disse malerier blev udført i begyndelsen af 1990erne og viser kunstnernes syn på de politiske forandringer i Tyskland. Det mest kendte maleri forestiller Leonid Bresjnev og Erich Honecker, der tungekysser hinanden.

Turen går videre langs ad den lange og brede Karl Marx Allee, som hed Stalin Allee indtil 1961. Her fandt de store demonstrationer sted, og her lå de fine restauranter, navngivet efter østeuropæiske hovedstæder, samt premierebiografen Kino International. Snart er vi fremme ved Alexanderplatz, hvor vi stiger af bussen igen. Da Østtyskland eksisterede var Alexanderplatz det vigtigste mødested for indbyggerne i det daværende Østberlin, en stolthed for Østtyskland og Østberlin. Med dens arkitektur ville man vise omverdenen, at Østtyskland kunne skabe en moderne bydel, der fungerede som en slags symbol på velstand. Vi går videre forbi det høje TV-tårn fra 1968 og det røde rådhus fra 1860erne til Nikolaiviertel, den ældste bydel i Berlin. Området fik sit nuværende udseende efter en større ombygning i 1980erne, hvor ruinerne efter 2. Verdenskrig blev erstattet af moderne beboelsesejendomme i middelaldersinspireret stil. Her bliver der mulighed for at spise frokost.

Derefter er det tid til et besøg på DDR-museet, som ligger ved floden lige ved Berliner Dom. Det blev etableret på privat initiativ, eftersom man fra offentlig side helst ville holde en armslængdes afstand til DDR-kulturen. Her kan vi fordybe os i, hvordan man levede i DDR bag jerntæppet. Her finder vi aviser, konserves, køkken- og dagligstueindretning, selskabsspil og skrivemaskiner. Det er helt OK at røre ved de udstillede genstande, udforske skuffer og skabe, sidde i sofaer og se TV-programmer fra den kolde krigs æra.

Om aftenen drager vi ud i vrimlen for sammen at nyde en tysk treretters middag på en traditionel og hyggelig restaurant. Velbekomme!

Dag 3
Byrundtur med bl.a. Bernauerstrasse, Forsoningskirken, Tränenpalast, Brandenburger Tor og tid på egen hånd
Brandenburger Tor

Efter en styrkende tysk morgenmad tager vi i dag vores bus op til Bernauer Strasse for at se lidt mere af resterne af den så forhadte mur. Her ser vi med al ønskelig tydelighed, hvor slemt det var at leve i den af muren delte by Berlin. Bernauer Strasse er en gade, hvor den vestlige side udgjorde grænsen mellem øst og vest. Berlinmuren løb langs gadens sydside, og i dag står en del af muren endnu tilbage som et mindesmærke. I nærheden af dette mindesmærke ligger også Dokumentationszentrum Berliner Mauer, hvor Bernauer Strasses og Berlinmurens historie vises. Gaden er også berømt som flugtvej i den første tid efter Berlinmurens opførelse. Husene på sydsiden af gaden lå i øst, mens fortovet neden for vinduerne lå i vest. Dette medførte, at mange beboere i husene simpelthen hoppede ud ad vinduerne, og på den måde kom over til Vestberlin. Vinduerne blev dog muret til ret hurtigt, og senere blev husene også revet ned.

I perioden som delt by var Berlins metrosystem også opdelt i en vestlig og østlig del. Dette indebar, at to vestlinjer delvis gik under Østberlin, hvilket betød, at Bernauer Strasse blev afspærret og blev en såkaldt spøgelsesstation. I forbindelse med Berlins genforening blev stationen genåbnet. Vi besøger også Forsoningskirken, eller rettere sagt den nybyggede meget moderne Forsoningskirke, eftersom den gamle kirke blev revet ned i 1985, da den lå på østsiden for nær ved muren. Dødskorridoren på østsiden, som blev overvåget fra vagttårne bemandet af bevæbnede grænsevagter, var helt enkelt for smal. Mange mennesker blev skudt i deres forsøg at flygte over til vestsiden. Et mindemonument med portrætter af dræbte  mennesker gør et meget stærkt indtryk.

Vi begiver os videre til den gamle togstation Friedrichstrasse, som ligger på gaden med samme navn inde i gamle Østberlin. Stationen fungerede som en grænsekontrol på samme måde som en international lufthavn med pas-og toldkontrol, så man kunne tage toget mellem øst og vest, hvis man som vestborger havde visum, og hvis man som østborger havde udrejsetilladelse. Her skal vi besøge Tränenpalast, tårernes palads, hvor der i 2011 indviedes en permanent udstilling om grænseovergangens historie. Bygningen har fået sit navn af de mange tårefyldte afskedsscener, som udspillede sig på pladsen, når slægtninge og venner skulle rejse tilbage til vest. 

Næste stop bliver byporten Brandenburger Tor fra sidst i 1700-tallet, som er blevet et symbol på  såvel Tysklands deling som Tysklands genforening. Porten var i Øst- og Vesttysklands tid utilgængeligt for besøgende, for den lå ved grænsen midt inde i dødskorridoren, som bevogtedes af patruljerende køretøjer og fra vagttårne. 

Ved fejringen af det første nytår efter Berlinmurens fald samledes store skarer mennesker ved Brandenburg Tor for at fejre det nye Tyskland. I dag fejres her nytårsaften hvert år, og hvis du er heldig at befinde dig i Berlin den 9. november, fejres årsdagen for murens fald.

Resten af dagen er fri til oplevelser på egen hånd. Lige i nærheden ligger rigsdagsbygningen. Opførelsen blev planlagt og bygget for at virke som sæde for Rigsdagen under Kejserdømmet Tyskland i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Under stridighederne i Berlin under 2. Verdenskrig blev rigsdagsbygningen svært skadet af de allieredes bombardementer, men den er nu genopført og igen sæde for det tyske parlament. 

I nærheden ligger holocaust-monumentet fra 2005 til minde om Europas myrdede jøder. Monumentet er enormt og strækker sig over et areal på 19.000 kvadratmeter. Dette fantastiske mindesmærke består af næsten 3.000 betonblokke i forskellige størrelser, med én meter brede gange imellem sig. Under dette mindesmærke findes der endog et underjordisk museum, hvor man får mere at vide om de forbrydelser, der blev begået mod jøderne før og under 2. Verdenskrig. Lige ved siden af ligger mindesmærket for de homoseksuelle, som blev forfulgt og henrettet af nazisterne, et monument som blev opført i 2008, så menneskeheden ikke skal glemme, hvad der er sket, og hvad der ikke må ske igen.

Hvis man har lyst til at se flere mindesmærker for muren, anbefales et besøg på det nærliggende Checkpoint Charlie, som var en grænseovergang mellem det gamle Vest- og Østtyskland, kontrolpunkt C. I dag består Checkpoint Charlie i princippet blot af et bevaret skilderhus med en mindeplade og en del information om Berlinmuren, samt yderligere et museum dedikeret til Berlinmuren og forsøgene på at flygte fra Øst- til Vesttyskland.

Dag 4
Berlins paradegader, Wannsee og Potsdam. Hjemrejse
Det er markeret hvor muren stod

Det er tid til at forlade Berlin for denne gang, men der er endnu meget at se. Søndag morgen kører vi lige gennem Berlin, mens der ikke er så meget trafik. Vi begynder med Unter den Linden, under lindetræerne, en stor avenue som løber fra Schlossbrücke over Spree i øst frem til Pariser Platz i vest. Gaden blev anlagt allerede i 1647 som en allé, der forbandt Berlin med parken Tiergarten, og som kom at fungere som en af byens hovedstrøg, ofte sammenlignet med Champs-Élysées i Paris. På den anden side af Brandenburger Tor hedder gaden Strasse des 17. Juni,  den tidligere Charlottenburger Chaussee. Gaden går i øst-vestlig retning og passerer gennem hele den store park Tiergarten og ender ved Ernst-Reuter-Platz. Ca. en kilometer vest for Brandenburger Tor er der en større rundkørsel, hvor det preussiske sejrsmonument Siegessäule ligger. Gaden fik sit nuværende navn, da Vestberlins senat allerede fem dage efter folkeoprøret i Østtyskland den 17. juni 1953 valgte navnet for at hædre ofrene for de mange strejkende arbejdere i daværende Østberlin, som blev skudt af sovjetisk militær og det østtyske folkepoliti.

Næste hovedstrøg bliver Kurfürstendamm, i folkemunde kaldt Kudamm, som er Vestberlins mest kendte forretningsgade med et bredt udvalg af store varehuse og butikker med internationale luksusmærker. Gaden har trods dette en afslappet og ganske hyggelig atmosfære. Kurfürstendamm blev anlagt allerede i 1542 som vej mellem Berlins byslot og Grunewalds jagtslot, og tjente som ridevej for kurfyrsterne. Kurfürstendamm når sit højdepunkt under Weimarrepublikken og er for mange synonym med de glade 20ere. Under de olympiske sommerlege i 1936 gav gaden stadig international glans, men dens deroute var allerede begyndt. Nazisterne hadede alt, hvad Kurfürstendamm repræsenterede med sin intellektuelle og kritiske internationalisme, kunstneriske kreativitet, provokation, frihed, sjæl og kultur. Kurfürstendamm forsvandt, og under krigen blev området ødelagt af de allieredes bomber. Under den kolde krig og Berlins deling blev Kurfürstendamm et udstillingsvindue for vest og et forbilledligt symbol på den nyfundne selvfølelse.

For enden af Kudamm kører vi ud på motorvejen og holder tungen lige i munden, når vi kører ind i  en kæmpemæssig motorvejsudfletning på citymotorvejen og drejer ud på den gamle racerbane AVUS, som i dag hedder A115 og er verdens første motorvej. Byggeriet af AVUS påbegyndtes i  1913, men på grund af 1. Verdenskrig blev byggeriet forsinket og banen blev først klar i 1921. Under krigen arbejdede russiske krigsfanger med byggeriet af AVUS. Vejen var frem til 1998 en kombineret racerbane og motorvej. Racerbanen bestod af to ni km lange lige vejstrækninger, som også udgjorde motorvejen og to sving, hvor racerbilerne vendte. 

Ved bydelen Wannsee forlader vi den gamle motorvej. Wannsee i udkanten af det gamle Vestberlin er et populært udflugtsmål for berlinerne. Her er flere badesteder, og søen Grosser Wannsee er meget populær for bådfolk, ikke mindst sejlere. Wannsee er dog mest kendt for Wannseekonferencen i 1942, hvis hovedformål var at organisere og koordinere deportationen og tilintetgørelsen af den jødiske befolkning. 

Snart kører vi over Glienicker Brücke, som efter 2. Verdenskrig lå på grænsen mellem den amerikanske sektor i Vestberlin og den sovjetiske besættelseszone i Østtyskland. Fra 1952 var broen spærret for civil trafik og anvendtes kun af besættelsesmagternes militær samt af personer med særskilt tilladelse. 1961 opførtes Berlinmuren i tilknytning til broen, og man øgede sikkerhedsforanstaltningerne for at forhindre civile i at passere. Broen er nu mest kendt som stedet for udveksling af spioner mellem øst og vest under den kolde krig. Første gang var i februar 1962, hvor den amerikanske spionflypilot Gary Powers blev udvekslet med spionen Rudolf Abel. 

Efter at vi har passeret den gamle grænsebro, er vi i Potsdam, som er hovedby og den største by i den tyske delstat Brandenburg. Potsdam ligger ved floden Havel og adskillige indbyrdes forbundne søer. Byen er fremfor alt kendt for sin historie som kongelig residensby i Preussen og Kejserdømmet Tyskland med mange slotte og haver, specielt Frederik den Stores spektakulære sommerresidens Sanssouci fra midten af 1700-tallet. Den såkaldte Potsdamkonference mellem de allierede sejrherrer efter den tyske kapitulation blev i 1945 afholdt på slottet Cecilienhof i udkanten af Potsdam.

Nu er vi snart tilbage i det gamle, landlige Østtyskland, og turen går hjem mod Danmark. Vi standser et passende sted til frokost, og ved aftenstid skilles vores veje igen. Sjældent får man set så meget på nogle få dage, som vi har gjort på denne rejse, og der er mange indtryk at tage med sig hjem. Vi siger farvel til hinanden, og måske ses vi igen på en anden rejse med Albatros.

Busrejse

Vi ved, at busrejser er en populær rejseform. Du skal bare tage plads, og din eneste opgave er at holde ferie. Albatros´ dygtige rejseledere sørger for, at oplevelserne kommer til dig i bedste Albatros stil. Det eneste du skal gøre er at læne dig tilbage og nyde turen i ro og mag. Ferien starter ganske enkelt allerede når du stiger ind i bussen.

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4-stjernede

Hvordan er busserne

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4**** og lever op til de Europæiske Miljø normer Euro 6.

Alle busser har:
Justerbare sæder, fodstøtter, bord/klapborde, klimaanlæg, minikøkken, "nød-toilet", hattehylder, læselamper, musikanlæg, tv skærme og 220v stik. Alle busser er røgfrie.

Valg af sæde

På busrejser med Albatros har du mulighed for at vælge dit favoritsæde allerede ved bestilling.

Hvor vil du sidde i bussen? Venligst kontakt Albatros for reservation af sæde.

Rækkerne 1,2,7,8 og 9 koster kr. 100,- at reservere for hele rejsen. 
Rækkerne 3 til 6 og 10 til 14 koster kr. 75,- at reservere for hele rejsen.

Ønsker du ikke at resevere en plads vil du blive tildelt din faste plads ved ombordstigning.
Vi gør i den forbindelse opmærksom på, at at sædereservationen/din faste plads ikke gælder i eventuelle transferbusser.

Her kan du se pladsoversigt i bussen: https://documents.albatros-travel.com/dk/BUS_52PAX_seatingplan.jpg

Se opsamlingssteder og tider under "Praktiske oplysninger".

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Busrundrejse jf. program
  • Tre nætter i delt dobbeltværelse (enkeltværelse mod tillæg)
  • 3 x morgenmad
  • En middag på restaurant
  • Udflugter jf. program
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Gouda Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online-bestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 25 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Medbring gerne gode sko til at gå i.

Læs mere om Tyskland

Her kan du læse mere om dit spændende rejsemål: 

https://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/tyskland

Påstigningssteder og -tider

Påstigningssteder og -tider

Ved bestilling, noter venligst ønsket opsamlingssted i bemærkninger!

2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 69) Kl.: 06:30
4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl.: 07:00
4760 Stensved, p-plads afk. 41 Kl.: 07:40
4863 Højmølle Kro Kl.: 07:50
4800 Nykøbing F, Cementen kl.: 08:10
4990 Sakskøbing Station kl.: 08.25 – NB Kun udrejse.
4970 Rødby, Billetkontoret (Check-In Bus) kl. 08:50

Hjemkomststeder og -tider

4874 Gedser, Billetkontoret (v. Pas-kontrol) kl. 17:00 – NB Kun hjemrejse.
4800 Nykøbing F, Cementen kl.: 17:25
4863 Højmølle Kro Kl.: 17:45
4760 Stensved, p-plads afk. 41 Kl.: 18:00
4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl.: 18:45
2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 69) Kl.: 19:30

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 2 out of 5 by from En skuffende rejse som ikke levede op til Albatros ry og standart. Det er ikke første gang vi rejser med Albatros, derfor havde vi forventet noget mere efter det Det er ikke første gang vi rejser med Albatros, derfor havde vi forventet noget mere efter det fine rejseoplæg med en rejsebeskrivelse, hvor det var oplevelsesrigt at tage til Berlin på selve dagen for Murens fald. Busturen var unødvendig lang, idet der blev kørt over Rødby- Puttgarden i stedet for over Gedser- Rostock. Valg af hotel var ødelæggende for en god oplevelse i Berlin, idet hotellet lå i et kedeligt forstadskvarter og langt fra centrum, som ligeledes lå uden for det bykort, vi fik udleveret af hotellet. Det virkede som en vittighed, at fællesmiddagen skulle forgå på en stor kunstig bierstube á la München, hvor lydniveauet ikke gjorde en samtale over bordet nemt. Maden var middelmådig og som mange af rejsedeltagerne kun spiste lidt af. Man må spørge, hvorfor Albatros ikke havde valgt en originale bierstube i det gamle Østberlin, som havde overlevet tiden fra før murens fald. Det kunne have indfriet nogle af de forventninger, som var blevet beskrevet i rejsebeskrivelsen. Guiden var meget lidt tilstede og kun på de berammede busudflugtsturer. Guiden virkede uforberedt på det at være guide.
Date published: 2019-11-22
Rated 4 out of 5 by from God og ret hæsblæsende tur Det er en rejse, hvor man skal være indstillet på, at der ikke er mange pauser, men det passer så også fint med rejsens længde. Besøgene på de museer, som jeg ikke før har besøgt, var appetitvækkere til næste gang, jeg er i Berlin. Middagen på den bayrische restaurant kan roligt sløjfes. De fleste deltagere har rejst i Tyskland/været i Berlin før, så hvis man vil have den larmende oplevelse med en meget lidt interessant middag, kan man selv opsøge den. Hotellet lå for langt fra centrum. Morgenmad og værelse var udmærket, men der manglede mappe med instruktion om aircondition, pengeskab mv - i det hele taget meget begrænset informationsniveau på hotellet - og underligt at man ikke måtte bruge trapperne undtagen i nødstilfælde.
Date published: 2019-11-18
Rated 3 out of 5 by from Berlin ekstra interessant i forbindelse med 30 års jubiæet ffor Murens fald Sjovt at opleve stemningen over hele Berlin på jubilæumsdagen og stort at stå ved Brandenburger Tor og føle sig som en del af festen.Valget af Rødby-Puttgarden ruten i forhold til Gedser-Rostock kostede en hel dag til oplevelser. To af rejsens dage sad vi en bus på motorvejen.
Date published: 2019-11-18
Rated 5 out of 5 by from En interessant rejse En meget spændende rejse med gode oplevelser/godt sammensat program og en super god rejseguide, som var rigtig god til at formidle sin viden. Det er en fornøjelse at rejse med en sådan guide! Også en god og flink chauffør.
Date published: 2019-11-17
Rated 3 out of 5 by from Historisk tur - med blandet oplevelse af guide og chauffør(!) Vi havde forventet noget helt specielt, da det var ALBATROS, der stod for rejsen. (Vi har været i Berlin flere gange). Det fik vi ikke(!) Det var en tur vi selv ku' have klaret... Guiden var MEGET fåmælt, virkede uinteresseret og uforberedt. Vi talte om, at han nok var kommet med på et 'afbud'(!). Vi havde betalt for at sidde forrest i bussen. Det gør vi aldrig mere... for chaufføren snakkede NÆRMEST UAFBRUDT (med/til guiden...) på trods af at sidde under et skilt med teksten "Chaufføren må ikke samtale under kørslen"
Date published: 2019-11-17
Rated 5 out of 5 by from Rejse til Berlin Fin rejse og super rejseleder
Date published: 2019-11-15
Rated 5 out of 5 by from Stor oplevelse : genforening Berlin 30 år Spænende rejse, virkelig kompetent rejseleder.
Date published: 2019-11-13
Rated 4 out of 5 by from Historisk og oplevelsesrig tur. Vi havde et par rigtig spændende dage med seværdigheder der relaterer sig til DDR og muren. Vi syntes dog godt at rejselederen kunne stramme lidt op mht sin viden om Berlin. Ok vi fik da lidt ny viden, men vidste selv ofte mere end der blev fortalt. Chafføren (Stig) var virkelig god og kørte meget fint rundt i den hektiske trafik. Satte os af og samlede os op præcis på slaget. Vi følte os i gode hænder, behagelig buskørsel.
Date published: 2019-11-13
  • y_2024, m_4, d_15, h_3
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_5, tr_22
  • loc_da_DK, sid_DEBUS10, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser