Californiens kyst med San Francisco og Highway 1

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Drømmen om Californien går i opfyldelse i byerne San Francisco og Los Angeles og ad billedskønne 17 mile Drive

Hvad rimer mere på ”Drømmen om Amerika” end en billedskøn køretur ad Highway 1 i skøn kombination med ophold i både bakkede San Francisco og stjernernes Los Angeles. Giv efter for længslen efter Californiens stillehavskyst på denne rejse, som spænder overdådige Beverly Hills og eklektiske Venice Beach over billedskønne udsigtspunkter på den rå kystlinjes klipper blandet med brede sandstrande til byen med de stejle gader, den mageløse Golden Gate Bridge, Nordamerikas ældste Chinatown og søløverne ved Fisherman’s Wharf.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD

Dagsprogram
Dag 1 København – San Francisco
Dag 2 San Francisco. Byrundtur med Golden Gate Bridge og Sausalito samt færge tilbage til San Francisco
Dag 3 San Francisco. Besøg på fængselsøen Alcatraz
Dag 4 San Francisco. På opdagelse ved Union Square, Chinatown, Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro
Dag 5 San Francisco – 17-Mile Drive – Carmel – Monterey. Mulighed for hvalsafari i solnedgangen (ca. 210 km)
Dag 6 Monterey – Ragged Point – Morro Bay – Pismo Beach. Ad Highway 1 (ca. 235 km)
Dag 7 Prismo Beach – Solvang – Santa Barbara – Getty Center/Villa i Los Angeles (ca. 290 km)
Dag 8 Byrundtur i Englenes By med stjernestøv og Venice Beach
Dag 9 Afrejse fra Los Angeles
Dag 10 Ankomst til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
OBS. Programmet på denne afrejse varierer en smule fra den, du har valgt. Klik på datoen for at skifte til det tilhørende program.
17.998,–
Billund
17.998,–
København
OBS. Programmet på denne afrejse varierer en smule fra den, du har valgt. Klik på datoen for at skifte til det tilhørende program.
17.998,–
Billund
17.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – San Francisco
San Franciscos stejle gader

Vi rejser fra København til San Francisco og kører efter ankomst direkte til vores hotel. Afhængigt af ankomsttidspunkt bliver der mulighed for fx at gå en tur på Fisharman’s Wharf, San Francisco’s tidligere havneområde, som i dag er omdannet til et mekka af restauranter og butikker og underholdning på en baggrund af søløvebrøl og fængselsøen Alcatraz. Her er et vældigt menneskemylder, der lever helt op til forventningerne til et sydamerikansk farverigt marked, selvom man nok er en anelse mere elegant klædt blandt gøglere og gadeshows af enhver art. 

Selv om man måske har mest lyst til at kaste sig i dynerne efter den lange flyvetur, skal man prøve at holde sig vågen og forsøge at komme ind i den lokale døgnrytme. Så får man mest ud af de kommende 8 dage i USA.

Dag 2
San Francisco. Byrundtur med Golden Gate Bridge og Sausalito samt færge tilbage til San Francisco

Selvom San Francisco er en typisk amerikansk storby fuld af kontraster, hvor prægtige bygninger og forretninger ligger side om side med forfaldne og fattige kvarterer, har byen formået at fastholde en lille bys hyggelige atmosfære. Åbne kabelvogne slæber sig op ad byens stejle gader med palmer, lave bygninger og forbavsende lidt trafik. 

Vi skal på en rundtur i byen ved bugten og i dag koncentrerer vi os om Golden Gate Bridge, og hvis du har lyst, kan du endda spadsere over den (hvis vejret tillader det) og blive samlet op af bussen på modsatte side. Broen er 2.700 m lang, og det er en enestående oplevelse at krydse den til fods. 

På modsatte side af broen ligger den idylliske lille havneby Sausalito. Her ligger smukke huse på bakkesiden og ned til vandet, og fra en stor del af byen er der en uforstyrret udsigt over San Francisco og Angel Island. Sausalito gik fra at være en lille landsby, som under 2. Verdenskrig blev hjemsted for et kæmpe skibsværft. Efter krigen begyndte en bohemeperiode, hvor kunstnere dannede en koloni og boede i husbåde fortøjet langs bugten. Der er stadig hundredvis af disse flydende huse tilbage og bohemestemningen er her stadig. Der bliver tid til frokost på egen hånd, og herefter bevæger vi os mod den lille havn, hvor soul-sangeren Otis Redding skrev sin evergreen ”(Sittin’ On) The Dock of the Bay”. Mens sangen nok klinger i ørerne på de fleste tager færgen tilbage til byen, men du kan også vælge at blive lidt længere og finde hjem på egen hånd. Sejlturen varer ca. 30-60 minutter alt efter antallet af passagerer og stop undervejs, men tiden flyver afsted, for udsigten over San Francisco og til Alcatraz er bjergtagende.

Først på eftermiddagen er vi atter tilbage på hotellet, og aftenen er til fri disposition.

Dag 3
San Francisco. Besøg på fængselsøen Alcatraz

I dag skal vi på en formiddagstur til det berømte og berygtede Alcatraz. Fra hotellet går vi eller tager sporvognen til Pier 33, hvorfra vi sejler til Alcatraz, som betyder ”Pelikanernes Ø”, der også kaldes »The Rock«. Alcatraz var frem til 1963 fængsel for nogle af USA’s mest notoriske forbrydere og her afsonede berygtede forbrydere som Al Capone, Robert Stroud (The Birdman) og George »Machine Gun« Kelly. I dag er Alcatraz en museumsø, der byder på en skræmmende og fascinerende historie, men også en fantastisk udsigt over San Francisco. 

Eftermiddagen er til fri disposition og kan for eksempel bruges på egen hånd i Golden Gate Park: verdens største menneskeskabte park med mere end 7.000 forskellige plantearter, søer og museer. I Palace of Fine Arts finder man kunst i alle afskygninger, og i Exploratorium, som er blevet kåret til det bedste museum i San Francisco, finder man over 650 forskellige udstillinger og aktiviteter, der med garanti vækker interesse hos besøgende i alle aldre.

Dag 4
San Francisco. På opdagelse ved Union Square, Chinatown, Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro

Vi skal i dag bevæge os rundt med sporvogn med rejselederen gennem San Franciscos gader. Først går turen til Union Square med en skønsom blanding af det hele – fra elegante forretninger, stormagasiner, gallerier og teater til små, billige forretninger og souvenirshops. Så gælder det Chinatown, der formentlig er den største kinesiske bosættelse uden for Kina og rummer alt fra kinesiske templer og et utal af forretninger til kinesiske restauranter. Chinatown, der er som en lokal filial af Kinas mægtige havneby Shanghai. Men til forskel fra den moderne kinesiske moderby har man her bevaret den gamle kinesiske atmosfære med et mylder af små specialforretninger i et hav af kulørte skilte med kinesiske skrifttegn. 

Vores vej går også forbi nogle af San Franciscos mange og smukke victorianske huse på Alamo Square. Nob Hill eller ”Snob Hill”, som kvarteret lidt nedladende kaldes af dem, der ikke selv bor der, emmer af historie og kultur og blev et attraktivt kvarter for byens elite, da kabelvognene i 1870’erne blev introduceret og gjorde det nemt at komme hertil. 

Videre går det til kvarteret The Castro. Herfra kan man kigge op på Twin Peaks, byens to centrale høje, der antageligt har tjent som udkigspunkter for områdets første beboere, ohlone-indianerne, som spanierne mødte, da de besatte området tilbage i 1769. Undervejs tager vi en afstikker til Haight-Ashbury-distriktet, centrum for den amerikanske modkultur, hippiebevægelsen, som anses for at være grundlagt her. Under anden verdenskrig udviklede San Francisco sig voldsomt som det vigtigste udskibningssted for Stillehavskrigen. Her ventede soldaterne på at blive sendt ud, og mange af de hjemvendte veteraner blev her efter krigen. Området omkring North Beach udviklede sig til et særligt kvarter for ”alternativ tilpasning”, bohemerne, og snart også centrum for beatkulturen i halvtredserne, men efterhånden som North Beach var fuldt udbygget og huslejerne steg, så de såkaldte progressive sig om efter et nyt kvarter, og det blev gaderne omkring Haight Street også kaldet The Haight eller ”The upper Haight”, hvor boligerne var billige. Stadig i dag emmer området af flower power og en afslappet stemning at, det man kan være den, man er.

Dag 5
San Francisco – 17-Mile Drive – Carmel – Monterey. Mulighed for hvalsafari i solnedgangen (ca. 210 km)

Nu er det tid til at lægge vidunderlige San Francisco bag os og sætte kursen mod syd. Vi kører bl.a. ad en af de smukkeste ruter på halvøen Monterey, den berømte 17-Mile Drive, der rent visuelt kan få selv den mest standhaftige til at måbe. Vejen smyger sig langs den californiske stillehavskyst fra Pacific Grove til Pebble, og undervejs er der det ene bjergtagende udsigtspunkt efter det andet. Hav kameraet klar, for vi gør naturligvis holdt undervejs, når det er muligt.
Vi gør også holdt i den afslappede badeby Carmel, hvor Clint Eastwood i en lang årrække var borgmester, inden vi drager videre til den historiske fiskerby Monterey, som mange danskere sikkert kender fra forfatteren John Steinbecks bøger eller fra byens store musikfestivaler. Mange verdenskendte rockmusikere som Otis Redding og Jimi Hendrix har sat henholdsvis sig selv og byen på det musikalske verdenskort.

Monterey var oprindeligt Californiens hovedstad, og ingen steder i Californien er statens spanske arv tydeligere end her. Gamle spanske bygninger giver stadig byen et romantisk, historisk præg, og drømmere kan kigge efter et Z for Zorro – dog uden at finde det. Dele af tv-serien, tegneserien og filmene om den snu mesterfægter foregår i byen, men trods sin popularitet er han vist mest et produkt af fri fantasi. I dag er byen mest kendt for sin mondæne lystbådehavn og et enestående akvarium. Der bliver lidt tid til at kigge nærmere på byen eller du kan vælge at deltage i en solnedgangshvalsafari ud for kysten. Der er naturligvis aldrig nogen garanti, men er vi heldige, får vi øje på delfiner og pukkelhvaler, og er der lidt ekstra til os i hesteskoen måske også spækhuggere.

(Hvalsafari er ikke inkluderet i rejsens pris men kan tilkøbes senest 40 dage før afrejse. Se mere under priser)

Dag 6
Monterey – Ragged Point – Morro Bay – Pismo Beach. Ad Highway 1 (ca. 235 km)

Kysteventyret fortsætter i dag, når vi stiger om til en mindre bus, der kan køre os at en af USA’s allersmukkest kyststrækninger – Highway 1 fra Monterey til Pismo Beach. Større turistbusser har ikke tilladelse til at køre denne vejstrækning, så vi tager det med højt humør, at benpladsen måske ikke er helt den samme i dag – det er nemlig det værd!
Mens vi snor os langs kysten, hvor de majestætiske Santa Lucia-bjerge møder Stillehavet dukker det ene mere fantastiske udsigtspunkt op, og vores dygtige rejseleder sørger naturligvis for, at vi tager os god tid til fotostops undervejs. Et af højdepunkterne vil for mange måske være Ragged Point, pynten der markerer den sydlige del af den lille bugt, hvor åen San Carpoforo Creek løber ud i Stillehavet. For andre vil højdepunktet måske være Morro Rock, den vulkanske klippetop for enden af stranden Morro Beach i bugten Morro Bay.

Vi fortsætter til Prismo Beach, hvor vi overnatter.

Dag 7
Prismo Beach – Solvang – Santa Barbara – Getty Center/Villa i Los Angeles (ca. 290 km)

I dag skal vi opleve et lille stykke Danmark, når vi ankommer til Solvang. Den lille by har godt 5.000 indbyggere. Solvang blev grundlagt af danske immigranter i 1911, og her er både bindingsværkshuse og kopier af Den Lille Havfrue og Rundetårn. Byens bagerier sælger wienerbrød og kringle, og på restauranterne kan man få danske specialiteter – især er medisterpølse og æbleskiver populært. Solvang er efterhånden mere en turistattraktion end autentisk dansk kultur – men helt sikkert en oplevelse!

Efter besøget fortsætter vi til den eksotiske badeby Santa Barbara, der er præget af spansk kultur og arkitektur. Man har forstået at bevare det gamle kolonipræg, selvom byen i alle henseender er yderst mondæn. På vejen ind til Los Angeles besøger vi enten Getty Center eller Getty Villa. De to museer har hver sin ugentlige lukkedag, så afhængigt af ugedagen ser vi enten det ene eller det andet. Den afdøde oliemilliardær J. Paul Gettys store samling af kunst er fordelt på disse to lokaliteter, der tilsammen udgør J. Paul Getty Museum. Museet drives af J. Paul Getty Trust, verdens rigeste kunstinstitution. Getty Villa fra 1974 er opført ikke langt fra Gettys eget hus i bydelen Pacific Palisades og rummer hans store samling af fund fra antikkens Rom, Grækenland og Etrurien. Villaen selv er inspireret af Villa dei Papiri fra oldtidsbyen Herculaneum og er omgivet af haver i romersk stil. Samlingen tæller omkring 44.000 genstande, der stammer fra perioden 6.500 f.v.t. og op til år 400 e.v.t.

Getty Center fra 1997 troner oven på en bakketop i bydelen Brentwood, og den flotte modernistiske arkitektur huser meget passende Gettys samling af moderne kunst, fortrinsvis europæisk kunst fra det 19. århundrede (blandt andet van Gogh og Gauguin) og europæisk og amerikansk fotografi fra 1800- og 1900-tallet. Komplekset rummer også skulpturhaver, et forskningscenter med et kæmpe kunstbibliotek og forskellige administrative bygninger knyttet til J. Paul Getty Trust. Efter vores museumsbesøg kører vi til vores hotel i Glendale i Los Angeles, hvor resten af aftenen er til fri disposition.

Dag 8
Byrundtur i Englenes By med stjernestøv og Venice Beach

I dag skal vi udforske L.A. på en spændende byrundtur. Vi skal se Walt Disney Concert Hall i Downtown L.A., som har plads til over 2.200 gæster. Det er tegnet af arkitekten Frank Gehry og har vundet priser for den imponerende arkitektur og ekstraordinære lydoplevelse. Vi skal også opleve en god gang stjernestøv i Hollywood, hvor vi ser den legendariske premierebiograf Chinese Theatre, tager en gåtur ad Walk of Fame, hvor tusindvis af berømtheder inden for film- og musikbranchen har fået deres navn foreviget med en stjerne i fortovet, og endelig skal vi se det berømte Dolby Theatre (tidligere Kodak Theatre), som hvert år lokker hundredvis af stjerner op ad den røde løber, når Oscaruddelingen finder sted. Også uden for Oscar-sæsonen er der rigtig gode muligheder for at støde på kendte, ikke mindst i form af folk, der lever af at klæde sig ud som legender fra den amerikanske underholdningsindustri, og som for nogle dollars gerne stiller op til fotografering. 

Vi skal også forbi Venice Beach, der trods navnet ikke er så kendt for sin strand som den er for sin eklektiske blanding af personligheder, der fænger øjet, gadekunstnere og californiske beach boys. Venice Beach handler om at kigge.

Kvarteret har fået sit navn efter de mange kanaler, som blev gravet ud i 1905 for at omdanne Jorden til byggegrund. I 1920’erne blev en del af kanalerne atter fyldt med jord for at man kunne bygge veje til hestetrukne vogne, men mange af kanalerne overlevede heldigvis, hvilket vi har glæde af i dag i bydelen lige ved stranden.

Her er altid travlt på strandpromenaden Ocean Front Walk, hvor utallige gadekunstnere, som tæller alt fra musikere til sangere, akrobater og gøglere, slår sig løs blandt bodybuildere og fitnessfanatikere, som fremviser deres spændte muskler på det udendørs træningsudstyr. Det star ikke altid klart, om de rent faktisk er er I gang med at komme I endnu bedre form, eller om det snarere handler om at fremvise deres kroppe for de altid tilstedeværende forbipasserende. En ting er sikkert: Venice Beach er aldrig kedelig for øjnene.

Dag 9
Afrejse fra Los Angeles

I dag er det tid til at forlade USA, men inden vi skal i lufthavnen kan du tilbringe dagen, som du lyster. Måske skal du en tur i shopping mall eller bare slappe ved hotellets pool eller noget helt tredje. Det er helt op til dig selv.
Når tiden er kommet, bliver vi hentet i bus og kører mod lufthavnen, hvor flyet hjem mod Danmark venter.

Dag 10
Ankomst til København

Hvalsafari i solnedgangen i Monterrey

Hvalsafari i solnedgangen i Monterrey (dag 5)


Pris kr. 348,- pr. person

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 17.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
6.998,–
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – San Francisco og Los Angeles – København (med mellemlanding)
  • Udflugter jf. program
  • 3 dages transport med sporvogn i San Francisco
  • Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse 
  • Morgenmad dagligt (morgenmaden vil enten være amerikansk morgenmad eller den såkaldte continental breakfast)
  • Skatter og afgifter 
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse kr. 6.998,-
  • Hvalsafari i solnedgangen 348,-
  • Drikkepenge (beregn cirka 50 USD pr. pers. til lokale guider og chauffører)
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"
Hvalsafari i solnedgangen i Monterrey (dag 5)

Pris kr. 348,- pr. person

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Hånden på Hjertet

Hånden på hjertet

Almindelige turistbusser i USA er generelt komfortable. Dog har de ofte kun én indgang forrest i bussen og ingen bagdør, som vi kender det hjemmefra. Desuden er der ofte ikke kopholder og net i sædet foran. Derfor er det en god idé at medbringe en god rygsæk, som kan benyttes til personlige ejendele under udflugter og undervejs i bussen.

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.

Den amerikanske drikkepengekultur kan især af os fra Skandinavien opleves som et irritationsmoment. For at du som rejsende besværes mindst muligt, vil rejselederen oftest tilbyde at påtage sig indsamling af drikkepenge for hele gruppen, fordelt på de planlagte programpunkter. Du kan læse mere om drikkepenge og Albatros’ holdning her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris

Oplysninger om rejsen

Buskørsel

Turen er arrangeret for at få så mange oplevelser i både storbyer og naturområder som muligt. Det betyder, at der visse dage skal køres længere strækninger. Vi stopper flere gange undervejs og nyder sceneriet, og det er både spændende og anderledes at opleve USA ”on the road”.

 

Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly i Danmark, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Klima og påklædning

Du kan tjekke vejret på rejsemålet hjemmefra – fx på www.dmi.dk. Vær opmærksom på, at der kan være store temperaturudsving mellem de forskellige steder på rejsen.

Wi-fi og internet på hotellerne i USA

Mange af vores hoteller har gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne, som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv.

Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på fællesområderne (spørg derfor om wi-fi eller internet, når du tjekker ind på hotellet eller hør din rejseleder). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte servicen på fællesområderne, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Signalets styrke afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.

Enkelte hoteller tager gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten her bedre.

En helt anden mulighed er at benytte sig af gratis wi-fi hos kæder som Starbucks osv., som oftest i de større byer er at finde indenfor kort afstand.

Mere om USA

Her kan du få mere at vide om USA: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa/fakta

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Krav om visum, hvis du har besøgt Irak, Iran, Syrien, Sudan, Libyen, Somalia og Yemen

Hvis du som dansk statsborger har været på rejse i Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1. marts 2011, kan du ikke længere rejse ind i USA på en ESTA-godkendelse. Fremover skal du have et rigtigt visum – udstedt af den amerikanske ambassade i København. Det samme gælder danske statsborgere, som har dobbelt statsborgerskab i enten Irak, Iran, Syrien eller Sudan.

Elektronisk udstyr i håndbagagen - Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Læs mere om elektroniske udstyr under vores fakta-afsnit på  http://www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa/fakta

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

22USRTR36ADK0505