Californiens vine

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Giv dine smagsløg en rundrejse gennem de solbeskinnede vindale med besøg på ikke mindre end 4 vingårde. Oplev desuden det bedste af San Francisco!

Vi indleder rejsen i San Francisco, hvor vi oplever byens stejle gader, den mageløse Golden Gate Bridge, Nordamerikas ældste Chinatown og søløverne ved Fisherman’s Wharf. Desuden besøger vi den berømte og berygtede fængelsø Alcatraz, og du får også tid til på egen hånd at gå på opdagelse i byen. Herefter venter rejsens egentlige omdrejningspunkt: californiske vine. Selvom Californien af mange betragtes som et forholdsvis ungt vinland, så blev den første vinstok plantet allerede i slutningen af 1600-tallet af den spanske jesuitter-præst Eusebio Kino. Og hvis vi lod som om Californien var et selvstændigt land, så ville staten være den fjerdestørste vinproducent i verden.

På vores rejse gennem de solbeskinnede vindale besøger vi hele 4 vingårde med hver deres særpræg. Vi besøger blandt andet Louis M. Martini Winery, hvis grundlægger spillede en afgørende rolle i etableringen af Napa Valley, en af verdens førende vindyrkningsregioner. På MacMurray Ranch Vineyard hører vi om Hollywood-skuespilleren Fred MacMurray, som skiftede rampelyset og festerne ud med åben himmel og kvægopdræt, og satte sig for at producere den bedst mulige pinot noir her i hjertet af Russian River Valley.

Vi besøger desuden vingården Bonterra, som lige siden 1987 har specialiseret sig i økologiske vine med den simple filosofi, at økologiske druer giver det reneste smagsudtryk og får det bedste frem af den jord, de er opdrættet på. Nøgleordene for denne rejse er gode vine i smukke omgivelse. Tag med på denne livsnyderrejse til den gyldne stat!

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Vin & gastronomi

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
København – San Francisco
Dag 2
San Francisco. Byrundtur, Alcatraz, Fisherman's Wharf og tid på egen hånd 
Dag 3
Sausalito, Louis M. Martini Winery, MacMurray Estate Vineyard og tid på egen hånd
Dag 4
Fetzer-vingården Bonterra, udflugt til kysten
Dag 5
Sonoma, Napa Valley og Black Stallion Estate Winery
Dag 6
17-Mile Drive – Monterey – Carmel 
Dag 7
Hjemrejse
Dag 8
Ankomst til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – San Francisco
Den mageløse Golden Gate Bridge

Vi rejser fra København til San Francisco og kører direkte til vores hotel. Afhængigt af ankomsttidspunkt bliver der mulighed for, at du sammen med rejselederen kan gå en lille tur i området. Selv om man måske har mest lyst til at kaste sig i dynerne efter den lange flyvetur, skal man prøve at holde sig vågen og forsøge at komme ind i den lokale døgnrytme. Så får man mest ud af de næste 6 dage i USA.

Dag 2
San Francisco. Byrundtur, Alcatraz, Fisherman's Wharf og tid på egen hånd 
San Francisco er en amerikansk storby fuld af kontraster

Selvom San Francisco er en typisk amerikansk storby fuld af kontraster, hvor prægtige bygninger og forretninger ligger side om side med forfaldne og fattige kvarterer, har byen formået at fastholde en lille bys hyggelige atmosfære. Åbne kabelvogne slæber sig op ad byens stejle gader med palmer, lave bygninger og forbavsende lidt trafik. Pludselig er man inde i Chinatown, der er som en lokal filial af Kinas mægtige havneby Shanghai. Men til forskel fra den moderne kinesiske moderby har man her bevaret den gamle kinesiske atmosfære med et mylder af små specialforretninger og restauranter mellem et hav af kulørte skilte med kinesiske skrifttegn.

Vi skal på en rundtur i byen ved bugten og koncentrerer os om Golden Gate Bridge, og hvis du har lyst, kan du endda spadsere over den (hvis vejret tillader det) og blive samlet op af bussen på modsatte side. Broen er 2.700 m lang, og det er en enestående oplevelse at krydse den til fods. Vi krydser igen Golden Gate Bridge (denne gang med bus), vender tilbage til San Francisco og fortsætter til Chinatown og downtowns 260 meter høje pyramideskyskraber og de to bakketoppe Twin Peaks, hvorfra har man en fantastisk udsigt over San Francisco Bay, Oakland Bay Bridge og selve byen.

Vi kører til Fisherman’s Wharf, som i mange år har været blandt San Franciscos største seværdigheder. Her er et utroligt folkemylder, gadeunderholdning, små sjove museer, caféer og restauranter, et væld af butikker – og meget ofte en flok gøende søløver. Det er også herfra, bådene afgår til den berygtede fængselsø Alcatraz, som vi nu skal besøge. Det ”flugtsikre” fængsel Alcatraz husede indtil 1963 USA’s farligste forbrydere, blandt andre selveste Al Capone.

På Alcatraz-øen bliver vi udstyret med en audioguide og bliver på denne måde guidet rundt i fængslet og hører de spændende historier og anekdoter om fængslet og dets indsatte. Når vi er tilbage på Fisherman's Wharf, er eftermiddagen til fri disposition, inden vi senere mødes til en fælles middag. Du kan vælge at tage på yderligere opdagelse i byen sammen med rejselederen (bemærk, at eventuelle udgifter til sporvogn og/eller taxa er for egen regning) eller gå ud på egen hånd.

Dag 3
Sausalito, Louis M. Martini Winery, MacMurray Estate Vineyard og tid på egen hånd
På MacMurray Ranch Vineyard

Efter en god nats søvn sætter vi turen lidt nordpå. Første stop bliver i den lille eksklusive havneby Sausalito, som ligger blot 7 km nord for San Francisco. Her skal vi nyde den smukke udsigt til San Franciscos skyline, inden vi fortsætter turen mod vores første vingårdsbesøg hos Louis M. Martini Winery, en ikonisk Napa Valley-vingård, der har fremstillet Cabernet Sauvignon i verdensklasse siden 1933. Den banebrydende grundlægger Louis M. Martini indvandrede i 1899 fra Italien, blot 12 år gammel. Han har spillet en afgørende rolle i etableringen af Napa Valley, som i dag er en af verdens førende vindyrkningsregioner. Vingården fremstiller en række berømte Cabernet Sauvignon-vine, og vi får en rundvisning med vinsmagning, inden vi spiser en let frokost. Du kan se mere om vingården og deres vine på www.louismartini.com.

Vi fortsætter nu til dagens andet vingårdsbesøg hos MacMurray Ranch Vineyard. Dette er historien om Hollywood-stjernen Fred MacMurray, som en gang var den højst betalte skuespiller i Old Hollywood, men som byttede rampelyset og festerne ud med åben himmel og kvægopdræt. Han satte kursen mod nord med en mission om at genoprette forbindelse med jorden og familien og de ting, der betyder mest i livet. Han gjorde netop dette og satte sig for at producere den bedst mulige pinot noir i hjertet af den Russian River Valley og Californiens Central Coast – to af de mest efterspurgte regioner i Californien, når det kommer til pinot noir. 

Vingården producerer også chardonnay og pinot gris, hvide sorter med en unik evne til at trives i de samme usædvanlige jordarter som pinot noir. Takket være deres kølige placering og en lang vækstsæson producerer MacMurray-vinmarkerne en levende og udtryksfuld pinot noir. Vingården har over det sidste år modtaget over 90 anmeldelser med topkarakter på 90+ point. Efter en rundvisning, hvor vi også smager på druerne, kører vi til hotellet i Santa Rosa, hvor resten af dagen er på egen hånd. Rejselederen er naturligvis behjælpelig med at anbefale spisesteder i området.

Se mere om vinene på www.macmurrayestatevineyards.com/home

Dag 4
Fetzer-vingården Bonterra, udflugt til kysten
Hos Bonterra vingården har de en dyb respekt for miljøet

Endnu en dag i vinens tegn, da vi i dag skal besøge den økologiske vingård Bonterra. Hos Bonterra har de en dyb respekt for miljøet, og deres vinmarker er dyrket økologisk siden 1987, længe før økologiske produkter blev udbredt i USA. Den økologiske dyrkningsmetode hos Bonterras vinproduktion er enkel: økologiske druer giver det reneste smagsudtryk og får det bedste frem af den jord, de er opdrættet på. Vi får en rundvisning på gården og smager naturligvis på deres vine. Vi afslutter besøget med en let frokost. Se mere på www.fetzer.com

Vi sætter herefter kursen mod kysten, hvor vi skal opleve de smukke klipper, og måske er vi heldige at se nogle sæler, som ofte holder til her. Hvis vejret tillader det, gør vi holdt ved Carmet Beach, inden turen går tilbage til hotellet i Santa Rosa.

Resten af dagen er til fri disposition.

Dag 5
Sonoma, Napa Valley og Black Stallion Estate Winery
Mange års vinekspertise på Black Stallion Estate Winery

Vi begynder dagen i byen Sonoma, et navn som for mange amerikanere er synonymt med vin, og Sonoma er da også centrum for Californiens vinindustri. Men byen har også en interessant historie. I den første halvdel af 1800-tallet bestod byens indbyggere af en samling ranchos, en slags nybyggere, som fik tildelt jord af Mexico. Den amerikanske regering og staten Californien overtog området i 1848, men du kan stadig fornemme den mexicanske arv. Californiens statsflag med bjørnen og den røde stjerne blev første gang hejst i Sonoma, da Californien løsrev sig fra Mexico og erklærede sig som en selvstændig republik. En måned senere overtog USA’s tropper dog kontrollen med Californien. 

For mere end hundrede år siden emigrerede Gaspare og Caterina Indelicato fra Sicilien til USA. De plantede vinstokke i Manteca, hvor klimaet mindede parret om deres hjemland. Vindruedyrkningen mundede ud i Black Stallion Estate Winery, som vi besøger i dag, og vi fornemmer tydeligt Indelicato-familiens gæstfrihed og generationer af vinekspertise. Vi bliver budt velkommen med gode vine i dejlige omgivelser. Blandt andet får vi en privat rundvisning i vinkælderen og lærer mere om vinfremstillingsprocessen. Se mere på www.blackstallionwinery.com. 

Inden vi afslutter dagens vinbesøg, spiser vi på en let frokost. Vi overnatter i Pacifica, hvor vi kan nyde resten af dagen på egen hånd.

Dag 6
17-Mile Drive – Monterey – Carmel 
Monterey var oprindeligt Californiens hovedstad

I dag kører vi til den historiske fiskerby Monterey, som mange danskere sikkert kender fra forfatteren John Steinbecks bøger eller fra byens store musikfestivaler. Du kender måske også byen fra den prisvindende HBO-serie ’Big, Little Lies’ med Nicole Kidman i en af hovedrollerne. Mange verdenskendte rockmusikere som Otis Redding og Jimi Hendrix har sat henholdsvis sig selv og byen på det musikalske verdenskort. 

Monterey var oprindeligt Californiens hovedstad, og ingen steder i Californien er statens spanske arv tydeligere end her. Gamle spanske bygninger giver stadig byen et romantisk, historisk præg, og drømmere kan kigge efter et Z for Zorro – dog uden at finde det. Dele af tv-serien, tegneserien og filmene om den snu mesterfægter foregår i byen, men trods sin popularitet er han vist mest et produkt af fri fantasi. I dag er byen mest kendt for sin mondæne lystbådehavn og et enestående akvarium. Der bliver lidt tid til at kigge nærmere på byen, inden vi kører sydpå ad den naturskønne 17 Mile Drive, der følger Monterey-halvøens klippefyldte kyst. 

Efter at have nydt udsigten til Stillehavets brusende bølger slår vi ind på den sydgående hovedvej, som går til Clint Eastwoods Carmel.

Sidst på eftermiddagen vender vi tilbage til hotellet i Pacifica, hvor resten af dagen er til fri disposition.

Dag 7
Hjemrejse

I dag er det tid til at sige farvel til Californien og vende næsen hjemad mod Danmark. Afhængigt af hjemrejsetidspunktet er der eventuelt mulighed for at have formiddagen på egen hånd, inden vi kører til lufthavnen.

Dag 8
Ankomst til København

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – San Francisco t/r (med mellemlanding)
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse
  • Morgenmad dagligt (morgenmaden vil enten være amerikansk morgenmad eller continental breakfast)
  • Lettere frokost på 3 af vingårdene (dag 3, 4 og 5)
  • Besøg på Alcatraz (værdi USD 39,00)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse•Drikkepenge (beregn cirka 35 USD pr. pers. til lokalguide og chauffører)
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er
dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. 
Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og
kuffertremme.

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du
oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly i Danmark, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages
dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Klima og påklædning

Du kan tjekke vejret på rejsemålet hjemmefra – fx på www.dmi.dk. Særligt på afgangene i marts og april kan man opleve koldt vejr, og at det tilrådes at medbringe varmt tøj.

Wi-fi og internet på hotellerne i USA. 

Mange af vores hoteller har gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne, som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre har tilbyder gratis internet på fællesområderne (spørg derfor om wi-fi eller internet, når du tjekker ind på hotellet eller hør din rejseleder). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte servicen på fællesområderne, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Signalets styrke afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender. Enkelte hoteller tager gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten her bedre. En helt anden mulighed er at benytte sig af gratis wi-fi hos kæder som Starbucks osv., som oftest i de større byer er at finde indenfor kort afstand.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Mere om USA

Her kan du få mere at vide om USA: www.albatros.dk/destinationer/nordamerika/usa. Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Albatros Travel skal senest 14 dage efter reservationen modtage dine pasoplysninger. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning. I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA. ESTA - indrejsetilladelse til USA. Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov. Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det.

Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Krav om visum hvis du har besøgt Irak, Iran, Syrien og Sudan 

Hvis du som dansk statsborger har været på rejse i Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1. marts 2011, kan du ikke længere rejse ind i USA på en ESTA-godkendelse. Fremover skal du have et rigtigt visum – udstedt af den amerikanske ambassade i København. Det samme gælder danske statsborgere, som har dobbelt statsborgerskab i enten Irak, Iran, Syrien eller Sudan. 

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Information om elektronik 

Læs mere om elektroniske udstyr under vores fakta-afsnit på http://www.albatros.dk/destinationer/nordamerika/usa/fakta

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser