USA - Østkystens højdepunkter

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

New York, Washington og Niagara Falls – historie, storbyer og stor natur med et smut til Canada.

USA’s moderne historie fødtes på østkysten, og på denne Albatrosrejse får du håndplukkede oplevelser fra de vigtigste historiske og geografiske steder på den nordlige østkyst. Først og fremmest i de to metropoler New York og Washington, hvor programmet står på byrundture og sightseeing med bl.a. 9/11 Memorial, Air & Space Museum og de mange ikoniske monumenter ved The Mall i Washington. Der er også tid til at indsnuse storbystemningen og udforske byerne på egen hånd.

Vi laver historiske nedslag med besøg i Gettysburg, hvor et af de vigtigste slag i den amerikanske borgerkrig blev udkæmpet, og i Philadelphia – USA’s første hovedstad – hvor Uafhængighedserklæringen blev underskrevet af blandt andre Thomas Jefferson og Benjamin Franklin.

Derudover byder rejsen på 2 overnatninger i Canada – én ved de verdensberømte Niagara Falls, som opleves fra både landsiden og vandsiden, og én i Toronto; Canadas svar på New York. På hele rejsen bor vi centralt på gode hoteller.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikanske dollars

Dagsprogram 9 dage
Dag 1
København – New York, USA
Dag 2
New York. Byrundtur, 9/11 Memorial og tid på egen hånd
Dag 3
New York – Niagara Falls, Canada
Dag 4
Niagara Falls – Toronto. Kort byrundtur inkl. CN Tower
Dag 5
Toronto – Niagara Falls, USA. Sejltur og videre til Williamsport.
Dag 6
Williamsport – Gettysburg – Washington D.C.
Dag 7
Washington D.C. Sightseeing m. Arlington-kirkegården, The Mall og Air & Space Museum
Dag 8
Washington D.C. – Philadelphia m. byrundtur – New York og afrejse
Dag 9
Ankomst til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – New York, USA
New York City
Vi flyver fra København til New York, og efter told- og paskontrol kører vi direkte til hotellet. Vi bor på Hotel Pennsylvania, som siden 1919 har ligget i hjertet af Midtown på Manhattans 7. Avenue, lige over for Penn Station. Her er du i gåafstand til masser af restauranter og butikker, blandt andet stormagasinet Macy’s. Hotellet har fitnessrum, restaurant og en café, der har åbent 24 timer i døgnet. Værelserne er udstyret med hårtørrer, strygejern og -bræt, tv med pay-per-view-film, telefon og clockradio. Læs mere om hotellet på http://www.hotelpenn.com/.
Dag 2
New York. Byrundtur, 9/11 Memorial og tid på egen hånd
New York

Vi starter vores udflugtsprogram i den fantastiske metropol, der populært kaldes The Big Apple. Formiddagens byrundtur i bus skal give os et godt indtryk af den mest berømte af New Yorks fem ”boroughs” (bydele) – nemlig Manhattan.

Manhattan består af vidt forskellige distrikter, som har hver sine karakteristika: Financial District med Wall Street, de etniske enklaver China Town og Little Italy med deres synlige kulturelle bånd til hjemlandet, og boheme-bydelen Greenwich Village med sin hyggelige, tilbagelænede atmosfære og et stort udvalg af restauranter.

Vi slutter byrundturen af med et besøg ved 9/11 Memorial. Hvor World Trade Center engang lå, er der indrettet et mindesmærke, der fylder halvdelen af det cirka 64.000 m2 store område. Mindesmærket blev indviet i 10-året for terrorangrebet, hvor 2.753 mennesker omkom i New York; de fleste inde i World Trade Centers tvillingetårne.

Der, hvor tårnene stod, ligger nu to store kvadratiske bassiner, hvor vandet løber ned ad de mørkegrå sider dag og nat og ender i et – for tilskuerne – bundløst hul. En symbolsk fremstilling af tårnenes fald og ødelæggelse. På bronzepaneler er indgraveret alle navnene på dem, der mistede livet den 11. september 2001. Bassinerne, som hver måler omkring 4.000 m2, er omgivet af en plads med flere hundrede træer, der er plantet for at bibringe stedet en atmosfære af håb og genfødsel. Mindesmærket er udført af arkitekterne Michael Arad og Peter Walker & Partners, der vandt arkitektkonkurrencen blandt de mere end 5.000 indsendte forslag. Det norske arkitektfirma Snøhetta (som også har tegnet den norske ambassade i Berlin) står for pavillonen, der skal fungere som indgang til mindesmærkets museum, når det åbner i løbet af 2014.

Eftermiddagen er til fri disposition. På Times Square kan der være mulighed for at købe teaterbilletter til stærkt nedsatte priser. På Midtown Manhattan finder man New Yorks mest eksklusive gade, Fifth Avenue, og her ligger også Rockefeller Center og Empire State Building. Langs Central Park på Upper East Side ligger ”Museum Mile” med de tre enestående museer med kunstsamlinger i verdensklasse: Museum of Modern Art, Metropolitan Museum og Guggenheim Museum. Man kan gå til det meste, men området er stort, så man skal vælge, hvad man vil se.

På Manhattans nordlige ende ligger den sorte bydel Harlem, og syd for øens sydspids står Frihedsgudinden, der blev doneret til USA af Frankrig i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”.

Dag 3
New York – Niagara Falls, Canada
Niagara Falls

Vi fortsætter rejsen rundt i det østlige USA. Vi kører over George Washington Bridge og fortsætter nordpå et stykke langs med Hudson-floden. Dagens etape bringer os gennem staten New York. Med omkring 19 millioner indbyggere kommer New York på en tredjeplads over USA’s folkerigeste stater, og arealet på omkring 141.000 km2 udfolder sig som landbrug, skove, floder (blandt andet Hudson-floden), bjerge og søer. Sidst på eftermiddagen er vi fremme ved Niagara Falls, som er blandt verdens største og smukkeste vandfald. Vi overnatter på Holiday Inn by the Falls på den canadiske side af grænsen, tæt på vandfaldene. Her er både indendørs og udendørs pool, sauna og boblebad, fitnesscenter, bar og 2 restauranter. De rummelige værelser har telefon, hårtørrer, strygejern og -bræt samt gratis trådløst internet. Læs mere om hotellet på www.holidayinnniagarafalls.com/.

Dag 4
Niagara Falls – Toronto. Kort byrundtur inkl. CN Tower
CN Tower, Toronto

I dag går turen nordpå – dog med en vestlig runding ved Lake Ontario – med kurs mod Toronto. Metropolen Toronto har siden koloniperioden vokset sig stor og mægtig, og kan vel bedst sammenlignes med New York. Ligesom New York er Toronto en smeltedigel af alverdens kulturer, og gennem tiderne har immigranter fra alle kontinenter slået sig ned her. Det har resulteret i en pulserende storby, som ikke blot er alsidig rent indbyggermæssigt, men i høj grad har formået at profilere sig på den internationale kunst- og kulturscene. Vi kører på en orienterende byrundtur og besøger Torontos vartegn, CN Tower. Tårnet var i årtier verdens højeste fritstående bygning, men blev overhalet af skyskraberen Burj Khalifa i Dubai. Vi kører op til udsigtsplatformen cirka 330 meter over jorden og kan nyde en spektakulær udsigt i 360 graders panoramaperspektiv. Herfra kan man blandt andet se byens kæmpestore baseballstadion, SkyDome, med det berømte aftagelige tag. Her har hjemmeholdet Toronto Bluejays til huse. Resten af dagen er på egen hånd.

Vi bor på Holiday Inn Express Toronto Downtown, som ligger tæt på Distillery Historic District, med butikker, restauranter og kulturtilbud, og i gåafstand til Østcanadas største shoppingcenter, Eaton Centre. Hotellet har varm morgenmadsbuffet, der er med i prisen, og værelserne er udstyret med skrivebord, tv, strygejern og -bræt, aircondition, kaffe/te-faciliteter og gratis internet.

Læs mere om hotellet på http://www.ihg.com/holidayinnexpress/hotels/us/en/toronto/yyzls/hoteldetail.

Dag 5
Toronto – Niagara Falls, USA. Sejltur og videre til Williamsport.
Niagara Falls

Vi tilbringer formiddagen ved de storslåede vandfald, denne gang på den amerikanske side. Niagara Falls er navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på tre enorme vandfald, der adskiller de to byer. De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur med Maid of the Mist, hvor vi kommer helt tæt på de enorme vandmasser (regnslag udleveres). Dagens køretur slutter i den hyggelige by Williamsport med mange victorianske hjem fra 1800-tallet.

Vi tjekker ind på Holiday Inn Express i downtown Williamsport. Her er indendørs pool, fitnessrum og morgenmadsbuffet med i prisen. På værelserne er der skrivebord, lille køleskab, mikrobølgeovn, kaffe/te-faciliteter, strygejern og -bræt, aircondition samt gratis internet og avis.

Læs mere om hotellet på http://www.ihg.com/holidayinnexpress/hotels/us/en/williamsport/iptex/hoteldetail.

Dag 6
Williamsport – Gettysburg – Washington D.C.
General Hancock til hest ved Gettysburg

Efter morgenmaden fortsætter vi til Gettysburg, hvor det vigtigste slag i den amerikanske borgerkrig fandt sted. På tre skæbnesvangre dage fra 1.-3. juli i 1863 faldt mere end 7.000 mand, over 33.000 blev såret, og knap 11.000 forsvandt eller blev taget til fange i det blodigste slag i hele den amerikanske borgerkrig. I alt døde det svimlende antal af 625.000 mennesker i løbet af de fire år, krigen varede.

Slaget endte med, at den succesrige sydstatshær, ledet af general Robert E. Lee, måtte se sig besejret af Unionsstyrken og general George Gordon Meade. Borgerkrigen var dog langt fra slut med slaget ved Gettysburg – endnu næsten to år skulle der gå, før der endelig blev fred og Unionen genforenet. Fire måneder efter slaget indviede præsident Abraham Lincoln en kirkegård på slagmarken med sin berømte Gettysburg-tale, hvor han slog vigtigheden af krigen fast og fornyede sit løfte om at føre den til ende. Talen hører endnu i dag til pligtlæsning og udenadslæren for amerikanske skolebørn.

Ud over kirkegård rummer slagmarken i dag Gettysburg National Memorial Park til minde om det frygtelige slag, der vendte krigen til nordstaternes fordel. En krig, som til en vis grad stadig sætter spor i den amerikanske befolkning. Sidst på eftermiddagen er vi fremme i USA’s hovedstad, Washington D.C.

Vi tjekker ind på Holiday Inn Capitol, som ligger centralt i forhold til byens populære museer og monumenter, for eksempel ligger Air & Space Museum kun én blok væk. Hotellet har restaurant, café og bar, døgnåbent fitnessrum og pool på taget (åben i sommerhalvåret). Værelserne er udstyret med skrivebord, køleskab, kaffemaskine, hårtørrer, strygejern og -bræt samt gratis internet og morgenavis.

Læs mere om hotellet på http://www.hicapitoldc.com/.

Dag 7
Washington D.C. Sightseeing m. Arlington-kirkegården, The Mall og Air & Space Museum
Arlington-kirkegården, Washington

Washington er en ganske overskuelig by, da den blev bygget op fra bunden som hovedstad med en central beliggenhed tæt ved storbyerne New York, Boston og Philadelphia. I centrum finder man Capitol Hill, en lille bakketop med Capitols hvide kuppel, der rummer både den lovgivende og juridiske magt: Kongressen og Højesteret. Foran Capitol Hill ligger The Mall, en smuk grøn esplanade flankeret af mindesmærker for de store præsidenter: Washington, Jefferson og Lincoln. Desuden ligger her et væld af imponerende museer inden for naturhistorie, historie og kunst under det store Smithsonian Institutes altfavnende vinger.

Dagen byder på en sightseeingtur, der indeholder det bedste, Washington har at byde på. Vi tager til Arlington-kirkegården, hvor vi bl.a. skal besøge John F. Kennedys gravsted med den evige ild. Herfra går turen til Lincoln Memorial, et marmortempel, der er båret af 36 marmorsøjler svarende til antallet af amerikanske stater på Lincolns tid. Ved Vietnammuren kan vi se de over 58.000 navne på amerikanske soldater, der mistede livet under Vietnamkrigen. Samtlige navne er ridset ind i sort granit.

Vi fortsætter til The Washington Monument, der i 1884 blev rejst til minde om USA’s første præsident, George Washington. Turen afsluttes i et af de populære Smithsonian-museer, nemlig Air & Space Museum. Her er luftfartens historie samlet fra Charles Lindberghs Spirit of St. Louis til Apollo 11’s kommandoenhed og andre objekter fra den historiske mission i 1969, hvor Neil Armstrong og Buzz Aldrin som de første mennesker satte fod på månen. Ønsker man at besøge flere museer, er der mulighed for det på egen hånd. Aftenen er til fri disposition.

 

Dag 8
Washington D.C. – Philadelphia m. byrundtur – New York og afrejse
Liberty Bell, Philadelphia

Vi forlader Washington for en kort køretur til Philadelphia. Byen er en af de ældste i USA og har været en af de mest fremtrædende i landets historie. Vi kører blandt andet forbi Liberty Bell Center, hvor den amerikanske uafhængighedserklæring blev underskrevet den 4. juli 1776. Vi skal også omkring byens centrum, der er omdannet til en historisk park, og på den måde stifte bekendtskab med både amerikansk historie og byen Philadelphia. Efter frokost kører vi mod lufthavnen i New York og begynder hjemrejsen.

Dag 9
Ankomst til København
Vi lander i København først på eftermiddagen.

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse
3.998,-
Prisen inkluderer
• Dansk rejseleder
• Fly København – New York t/r med British Airways via London
• Udflugter jf. program
• Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse
• Morgenmad dag 4-6
• Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
• Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
• Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Tillæg for enkeltværelse
• Drikkepenge (beregn cirka 40 USD pr. pers. til lokalguider, chauffører og bagagebærere)
• Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
• Personlige fornødenheder
• Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,-
• Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Her kan du få mere at vide om USA:

www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser