Da vikingerne opdagede Amerika

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

En eventyrrejse, der følger i vikingen Leif Erikssons kølvand på den færd, der gjorde ham fortjent til sit tilnavn “den Lykkelige”

Fra København flyver vi til Kangerlussuaq, hvor Albatros’ eget skib, Ocean Atlantic, ligger for anker. Efter ombordstigning er kursen sydover mod Evighedsfjorden, Nuuk og kryolitbrudet i Ivittuut, inden vi er fremme ved Erik den Rødes bosted Bratthalid i Sydgrønland. Herefter krydser vi Davisstrædet mod Newfoundland i samme retning som Erik den Rødes berømte søn, Leif Eriksson, til vi når turens højdepunkt, L’Anse aux Meadows. Dette er Vinland, som sagaerne beretter om! Undervejs spejder vi efter polarfaunaen, herunder de store hvaler, der ofte ses i disse farvande. Vi fortsætter langs østkysten af Newfoundland, besøger den smukke by St. John’s og det franske protektorat Saint Pierre (husk euro!), inden vi er fremme i Halifax i den canadiske provins, Nova Scotia.

Alle kahytter og suiter på Ocean Atlantic er rummelige, udvendige og med eget badeværelse.

Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk rejseleder og engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Danske kroner, amerikanske dollars, euro og canadiske dollars

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq, Grønland. Udflugt til Rensdyrgletsjeren og ombordstigning.
Dag 2
Evighedsfjorden
Dag 3
Ankomst til Nuuk
Dag 4
Arsuk fjord, Ivittuut
Dag 5
Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
Dag 6–7
På havet over Davisstrædet
Dag 8
Newfoundland. St. Anthony og L’Anse aux Meadows
Dag 9–10
Newfoundland. St. John’s
Dag 11
Saint Pierre og Miquelon
Dag 12
Nova Scotia. Louisbourg
Dag 13
Halifax, bytur og hjemrejse
Dag 14
Ankomt til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq, Grønland. Udflugt til Rensdyrgletsjeren og ombordstigning.

Vi flyver direkte til Grønland. Efter ankomst tager vi på vores første spændende udflugt til Rensdyrgletsjeren, som står højt som en ismur – nogle steder op til 60 meter høj – og viser en klar kontrast mellem land og is. Derefter indtager vi en frokost, hvorefter vi kører cirka 12 kilometer til den lille havn vest for lufthavnen, hvor vores skib, Ocean Atlantic, er ankret op.

I gummibåde af zodiac-typen sejler vi i mindre hold ud til skibet, der ligger cirka en kilometer ude i fjorden, afhængig af om der er høj- eller lavvande. Der vil blive udleveret letvægtsredningsveste på havnen, og en sømand på kajen vil være behjælpelig med ombordstigningen i gummibåden. Adgangen til skibet foregår via en trappe på siden af skibet.

Ombord på skibet bliver kahytterne anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens vi nyder middagen i restauranten, påbegynder vi sejladsen ud gennem den cirka 160 kilometer lange fjord.

Dag 2
Evighedsfjorden
Naturskønne Grønland

Tidligt om morgenen når vi frem til skærgården ud for et af de landskabeligt mest spektakulære områder i Vestgrønland, Evighedsfjorden. Vi sejler langt ind i fjorden og ser nærmere på dette i særklasse naturskønne område, hvor de mægtige gletsjere fra Sukkertoppens Isbræ når helt ned til havet. Bjergene her har i mange år været mål for internationale bjergbestigningsekspeditioner. 

Vi sejler gennem Hamborgersund og passerer forbi byen Maniitsoq/Sukkertoppen. Meget passende betyder ”maniitsoq” slet og ret ”det ujævne”, og området hører da også til blandt de mest uvejsomme og kuperede i Vestgrønland.

Dag 3
Ankomst til Nuuk
Den barske grønlandske kyst

På vores indsejling mod Nuuk er der gode chancer for at opleve byens næsten faste bestand af pukkelhvaler. En af verdens mindste hovedstæder er i grønlandsk sammenhæng en storby – hele 18.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen bliver administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet. I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografika er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Dag 4
Arsuk fjord, Ivittuut
Arsuk var indtil for nylig en af Grønlands rigeste bygder

Først på formiddagen ankommer vi til Arsuk fjord, hvis indsejling er præget af det markante 1.418 meter høje fjeld Kuunnaat. Arsuk var indtil for få år siden en af Grønlands rigeste bygder. Her boede talrige fiskeskippere og matroser, der hentede solide dagshyrer på torskeeventyret. Men temperaturen i Davisstrædet faldt én grad, og fisken søgte sydover.

Lidt længere inde i fjorden ligger Ivittuut, kryolittens hovedstad. Lokale inuitter havde observeret og udnyttet en speciel klippe, som, hvis stykker af den blev smidt i vandet, ikke kunne ses. Derfor var den velegnet som agn på fiskegarn, og den fik af den første geolog i området navnet »issten« eller kryolit. Men forekomsten skulle få større betydning, da det viste sig, at kryolit var uundværlig i aluminiumsproduktionen i Amerika og Europa, og brydning tog for alvor fat sidst i 1800-tallet. Malmen blev skibet til Østerbro i København, hvor Kryolitselskabet Øresund havde deres oparbejdningsanlæg. Da kryolit ganske enkelt ikke fandtes i brydeværdige forekomster andre steder i verden, fik Ivittuut en enorm strategisk og indtjeningsmæssig betydning. Under 2. verdenskrig, hvor Danmark ikke længere kunne fastholde kontakten til Grønland, brugtes kryolitten som handelsvare overfor Amerika, hvilket fik stor betydning for landets fremtidige udvikling mod selvstyre og uafhængighed fra Danmark. Og en af grundene til, at amerikanerne oprettede baser i Sydgrønland.

Dag 5
Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
I Sydgrønland

Tidligt om morgenen er vi sejlet ind i Eriksfjord, der på grønlandsk hedder Tunulliarfik. Vi kaster anker ud for Erik den Rødes boplads Brattahlíð, hvor bygden Qassiarssuk i dag ligger. Her ser vi blandt andet en rekonstruktion af Tjodhildurs kirke, som var den første kirke på det Nordamerikanske kontinent. Der findes også andre ruiner efter nordboerne, som forsvandt i 1400-tallet. Her fornemmer vi virkelig historiens vingesus og undres over, hvorfor nordboerne så pludseligt forsvandt fra Grønland.

Det var fra Brattahlíð, at Erik og Tjodhildurs søn Leif Eriksson omkring år 1000 drog mod vest og opdagede Baffin Island, Labradorkysten og Newfoundland, inden han efter nogle år senere returnerede til Sydgrønland. Om eftermiddagen sejler vi ud af Eriksfjord tæt forbi Qooroq Isfjord. Vi forlader nu Grønland for at krydse Davisstrædet mod Canada.

Dag 6–7
På havet over Davisstrædet
Albatros’ eget skib, Ocean Atlantic

Vi har nu et par dage på havet, hvor skibet holder en lidt sydligere kurs mod Vinland end den, som Leif Eriksson benyttede. Undervejs er der gode muligheder for at slappe i skibets bibliotek, deltage i rækken af foredrag, som Albatros’ ekspeditionsledere afholder, eller holde udkig efter søfugle og hvaler på vores kurs mod sydvest.

Hvor vestkysten af Grønland er begunstiget af Golfstrømmens milde vande, så løber en kold havstrøm mod syd langs Baffin Island og Labradors kyster. Officerne på broen holder skarpt udkig efter isbjergene, som ad ”Iceberg Alley” glider mod syd fra de store gletsjere i Grønland og Arktisk Canada og helt mod syd til Newfoundland.

Dag 8
Newfoundland. St. Anthony og L’Anse aux Meadows
St. Anthony, Newfoundlands

Vi er nået frem til Strait of Belle Isle mellem Labrador og Newfoundlands nordligste punkt. Det var hertil, Leif Eriksson og hans folk ankom omkring år 1000 efter at have sejlet ned langs “Helluland” (Baffin Island) og “Markland” (Labrador), inden de nåede et område med frodige enge og ørredrige elve, som Leif kaldte Vinland. Her overvintrede han, inden han sejlede tilbage til Grønland. Han blev efterfulgt af sine brødre Thorvald og Thorfinn, der medbragte kvinder og husdyr, og som blev i området i en årrække, muligvis for at udforske kysten ned til St. Lawrencebugten og Nova Scotia. 

Vinland var afsat på et kort fra middelalderen, og talrige forskere havde søgt de arkæologiske beviser på bosættelsen. Det blev den ihærdige norske arkæolog Helge Ingestad og hans hustru Anne Stine Ingestad, der i 1962 fandt det endelig bevis på Leif den Lykkeliges opdagelse af Amerika. En række hustomter og fund af arnesteder, spindelodder m.m. har gjort L’Anse aux Meadows til en af de vigtigste arkæologiske lokaliteter i verden, som naturligvis er med på UNESCO’s Verdensarvsliste. 

Anløbsforholdene tæt på L’Anse aux Meadows er upraktiske, så vi sejler nogle sømil sydpå til St. Anthony, hvor vi går i land. Byen har ca. 4.300 indbyggere og kan næppe karakteriseres som smuk. Vi kører med bus de ca. 40 km mod nord til L’Anse aux Meadows, hvor vi blandt andet skal se rekonstruktioner af vikinghuse i stil med de, der er bygget på Erik den Rødes bosted ved Qassiarsuk i Sydgrønland. 

Vi returnerer til skibet og fortsætter vores togt ned langs Newfoundlands østkyst.

Dag 9–10
Newfoundland. St. John’s
St. John’s i Newfoundland oser af charme

Om aftenen er vi fremme i St. John’s, Nordamerikas østligste punkt. Den strategisk gode beliggenhed tiltrak i århundreder eventyrere, handelsfolk, sørøvere og ikke mindst søfarere, som skabte grundlaget for byens fremgang. I 1497 kom den italienske søfarer og opdagelsesrejsende Giovanni Caboto (også kendt som John Cabot) hertil og udråbte enklaven til den første permanente bebyggelse i Nordamerika. Vi ligger ved kaj natten over og hele næste dag. 

St. John’s oser af charme. Ud over den lange, maleriske historie byder byen på enestående arkitektur og kultur- og naturoplevelser. I bymidtens smalle stræder findes et væld af museer, gallerier, historiske bygninger, parker, restauranter, pubber og hyggelige butikker. Downtown i St. John’s er et af de ældste handelssteder i Nordamerika. En af byens største seværdigheder er Signal Hill med smuk udsigt over den gamle historiske havneby. Allerede i 1704 hejstes flag på Signal Hill, når skibe nærmede sig – det være sig af venlig eller fjendtlig art. Og i århundreder var udsigtspunktet et ømt punkt i forbindelse med militære stridigheder.

En anden attraktion i St. John’s er Cape Spear. I Newfoundland-folkemunde kaldes Cape Spear også “den vestlige verdens Fjernøsten”, og lige præcis her befinder man sig på Nordamerikas allerøstligste punkt. Ud over et fantastisk landskab ligger også Newfoundlands ældste fyrtårn her.

Dag 11
Saint Pierre og Miquelon
Det lille franske territorie, Saint Pierre

Ud for Newfoundlands sydkyst ligger de to små øer Saint Pierre og Miquelon, der samlet udgør et selvstyrende fransk territorial-område. Miquelon er den største af de to øer, men er til gengæld næsten ubeboet. Territoriets godt 6.000 indbyggere bor således på den lille ø Saint Pierre, der blot er 8 kilometer på det længste led. Indbyggerne taler fransk, har fransk pas og benytter euro – på trods af, at deres nærmeste franske naboer i Brest bor 3.800 km væk. Tilhørsforholdet har dog været udfordret, og England og Frankrig har gennem flere hundrede år skiftevis smidt modparten ud og overtaget, øerne indtil de endeligt blev franske i 1816. 

Vi sejler ind til havnen i Saint Pierre og går rundt i den lille bys gader.

Dag 12
Nova Scotia. Louisbourg
Den franske fæstning Fort Louisbourg, Nova Scotia

Vi har godt 150 sømil, før vi er fremme under Nova Scotias kyster. Øen var oprindeligt befolket af Mi’kmaq-indianere, inden englænderne anlagde en havn i 1605. Senere ankom især skotter - ikke mindst til de hjemligt udseende kyststrækninger langs Cape Breton-øen. 

Det er dog igen det franske engagement i området, som vi fokuserer på under dagens landing. Vi er nået frem til den smukke naturhavn ved byen Louisbourg og skal besøge den franske fæstning Fort Louisbourg på bugtens modsatte bred. Også her stridedes England og Frankrig om magten i det østlige Canada, og fortet skiftede hænder flere gange under 1700-tallet. 

I 1920 blev de forfaldne rester af det franske fort fredet, og i årene efter genopbygget til sin oprindelige form fra 1740’erne. Stedet er udlagt som canadisk nationalpark, og det er nu et yndet udflugtsmål. Ofte udspilles der historiske teaterstykker, krigsscener eller blot dagligdags hændelser fra det attende århundrede. Vi sejler langs sydkysten, der udgør den tyndest befolkede del af øen, og når næste morgen frem til vores slutdestination, Halifax.

Dag 13
Halifax, bytur og hjemrejse

Ocean Atlantic lægger til kaj i en af Canadas travleste havnebyer, og efter morgenmaden siger vi farvel til besætningen. 

Halifax er hovedstad i Nova Scotia, en af Canadas maritime provinser. Fra byen blev grundlagt i 1749 og hele vejen op til 1905, udgjorde Halixax en af de største britiske flådebaser uden for England. For at forsvare Halifax byggede de britiske myndigheder en række fæstningsværker i og omkring denne strategisk vigtige havn. På trods af, at citadellet aldrig er blevet angrebet, bemandede den britiske hær og de canadiske styrker det nuværende citadel helt frem til 1906 og igen under begge verdenskrige. Halifax er en af Canadas vigtigste immigrationshavne, og for mere end 1,5 millioner indvandrere var byen deres første indtryk, inden de blev spredt ud over det store land. Titanics forlis i 1912 er også en væsentlig del af Halifax’ historie. Tre skibe fra byen hjalp med at bjerge overlevende og døde fra katastrofen, og en stor del af ofrene ligger begravet på byens kirkegårde. Blandt andet en ukendt person ved navn J. Dawson, der langt senere blev berømt i skuespilleren Leonardo DiCaprios karakter. 

Der er arrangeret en kort byrundvisning med bus, hvor vi blandt andet skal besøge det gamle fæstningsværk, The Citadel. Fortet var anlagt i 1749 primært for at holde franskmændene på afstand. Efter byrundvisningen er der bustransport til lufthavnen og returrejse mod København.

Dag 14
Ankomt til København

Vi lander i København med kufferterne fulde af oplevelser.

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt

Pris for Kat. C: 2.998 pr pers.
Pris for Kat. B: 18.998 pr pers.
Pris for Kat A: 23.998 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 26.998 pr. pers.

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for Kat. G: 10.998,-
Tillæg for Kat. D: 15.998

Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

3-personers kahytter

Tillæg for Kat. B 5.998 pr pers.

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq
  • Lufthavnstransport på Grønland
  • Rensdyrgletsjeren inkl. frokost, dag 1
  • Byrundtur med bus i Nuuk
  • Havnenær byvandring i St. John’s
  • Kystnære guidede vandringer i Ivittuut og Qassiarsuk
  • Udflugt med bus fra St. Antony til L’Anse aux Meadows
  • Entré i Fort Louisbourg, Nova Scotia
  • Byrundtur med bus i Halifax
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederne
  • 12 nætter/13 dages skibsrejse med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt kategori D med bad/toilet
  • 1 nat på fly mod København
  • Helpension på skibet
  • Kaffe, te og isvand på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Afbestillingsforsikring, 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt og opgradering af kahyt
  • Tilkøbsudflugter og ekstra arrangementer
  • Eventuelle måltider og drikkevarer på land
  • Drikkevarer ud over kaffe, te og isvand på skibet
  • Drikkepenge til besætningen på Ocean Atlantic (cirka 13,5 USD pr. dag pr. deltager)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”
  • Opgradering af kahyt

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Information om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med otte kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Bagage

Medbring en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter. Det er ikke nødvendigt at tage håndklæde med. Det er absolut en god ide at medbringe en kikkert – man går glip af meget uden.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten. Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Mere om dine rejsemål

Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.

Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Du kan også læse mere om vores polarkrydstogter eller få mere inspiration til din næste rejse med De 10 bedste krydstogt-rejsemål eller denne artikel om Gejsere

 

Om at rejse i Grønland

Hvad er et polarkrydstogt?

Et polarkrydstogt adskiller sig væsentligt fra almindelige turistrejser og krydstogter, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind-, is- og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen. Skibet sejler så tæt som muligt på bygder, seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og adgang til zodiac-flåderne foregår fra en solid trappe på siden af skibet, hvor man også kommer tilbage om bord på skibet.

Skibets matroser hjælper med ombordstigningen, og både de og Albatros’ ekspeditionsteam er certificerede i at sejle zodiac-flåderne.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder.

Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Beklædning

En skibsrejse langs Grønland kræver relativt stor variation i beklædningen. I Midtgrønland kan vi på land forvente temperaturer op til 5-10 grader. Men på havet er det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter nødvendigt.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er et par uldne inderbukser samt tætvævede fritidsbukser og vandafvisende og vindtætte overtræksbukser velegnet.

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne og til brug i flyet hjem. Der er ikke pålagt os en "dress code" ombord, og derfor er praktisk rejsetøj det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Beskyttelse mod myg og insekter

Vi anbefaler at medbringe myggebalsam, da det er myggesæson på Grønland i juni og juli, og mitterne kommer i august. Oftest findes myg og mitter ikke inde i selve byerne, men det kan ske. Hvis man bevæger sig ud på vandringer i den omgivende natur, anbefaler vi at medbringe et net, der beskytter hele hovedet.

Solcreme

Selvom vi befinder os langt nordpå, er der en god styrke i solens stråler, både om dagen og om natten (i perioden, hvor der er midnatssol). Grundet de arktiske forhold og den tørre luftfugtighed er solen faktisk stærkere end i Danmark. Vi anbefaler derfor, at du medbringer solcreme med en høj faktor på din rejse.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from Spændende krydstogt Det var en rigtig god rejse med gode kompetence rejseledere, men selvom vi godt vidste, at orienteringen på skibet m.v. foregik på engelsk manglede vi(min ægtefælle), at der var en dansktalende guide, der i store træk fortalte, hvad der blev sagt på engelsk. Det er en service vi plejer at få hos Albatros, når der er lokale guider med rundt
Date published: 2019-09-29
Rated 3 out of 5 by from overskrift se nedenfor
Date published: 2019-09-25
Rated 4 out of 5 by from En spændende måde at rejse på Det var en spændende rejse, hvor vi besøgte 3 lande (2 franske øer). Ideen med at følge i vikingernes kølvand var god. Brugen af zodiacs gjorde at vi kunne komme i land på steder, hvor det ellers ikke var muligt. Såfremt denne tur gentages vil jeg anbefale vikingeinformationen højnes og at der f.eks. i biblioteket også findes litteratur om vinlandsrejserne!
Date published: 2019-09-23
Rated 4 out of 5 by from En meget oplevelsesmættet rejse! Alt var unikt. Vi havde rigtig mange gode og usædvanlige oplevelser. Guiderne var meget imødekommende og fagligt velkørende. Dog var Fredrik fra Island noget rodet og tilfældig i sine lectures. Livet ombord var hyggeligt og afslappet, vi følte os godt tilpas. Maden var fin og veltillavet, og personalet meget serviceminded. Informationerne om næste dags program var fine, og aftensammenkomsterne var hyggelige. Vi var skuffede over, at opholdet i Halifax blev forkortet. Vi havde set frem til en hel dag her! Her var et par museer vi gerne ville have set. Hjemturen blev lang, fordi vi først fløj to timer væk fra DK og så tilbage igen. Det var anstrengende. Min mand og jeg havde ikke sæder ved siden af hinanden på nogen af flyturene. Sikkert fordi vi ikke har samme efternavn. Men vi vil gerne sidde ved siden af hinanden alligevel. Kan Albatros gøre noget ved dette ved selve bookningen? I øvrigt har vi allerede udfyldt en evaluering på båden, er to nødvendigt?
Date published: 2019-09-23
Rated 4 out of 5 by from Spænende storslået natur Storslået natur præsenteret af et team af vidende og kompetente rejseledere, der tillige viste praktisk formåen.
Date published: 2019-09-21
Rated 2 out of 5 by from Godt tema, dårlig indkvartering En god rejse der dog var skæmmet af en elendig kahyt og så ovenikøbet til overpris.
Date published: 2019-09-21
  • y_2024, m_4, d_22, h_4
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_6
  • loc_da_DK, sid_GLCSC08, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser