Den store Grønlandsekspedition

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Dette ekspeditionskrydstogt med vores eget skib Ocean Atlantic går fra Vestgrønland til Østgrønlands Scoresbysund med sejlads ind i verdens længste fjord.

Få steder i verden er vildere, mere storslåede og mere uberørte end den rå kystlinje fra Tasiilaq til Ittoqqortoormiit (Scoresbysund). Og ingen skibe er mere egnede til sådan en rejse end Ocean Atlantic. Efter ombordstigning i Kangerlussuaq sejler vi sydover langs Vestgrønland. Undervejs besøger vi hovedstaden Nuuk og kryolittens hovedstad Ivittuut. Efter passagen af Prins Christians Sund når vi frem til østkysten, hvorfra vi stikker nordpå mod Tasiilaq og Scoresbysundområdet. Vi sejler i september måned, hvor pakisen har sin mindste udbredelse, og mulighederne for at opleve området er størst. Desuden er chancen for nordlys til stede, da nætterne atter er blevet mørke. Vi passerer de imponerende høje bjergtinder dækkede af den første nysne langs Blossevillekysten, en tidligere næsten helt utilgængelig strækning. Vejr- og isforhold dikterer ofte kursen, men uanset hvor vi sejler hen, vil hver landing være unik og eventyrlig. Vi afslutter vores færd østpå med et besøg ved Inuit-samfundet Ittoqqortoormiit, og vi navigerer ind i verdens længste fjord, Scoresby Sund.

Efter 13 fantastiske dage afmønstrer vi i Reykjavik og flyver mod Danmark.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK/ISK

Dagsprogram 13 dage
Dag 1
Fly København – Grønland. Ombordstigning i Kangerlussuaq. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Dag 2
På havet mod Nuuk. Grønlands vestkyst
Dag 3
Grønlands hovedstad Nuuk
Dag 4
Arsuk Fjord, flådestationen Grønnedal og Ivittuut
Dag 5
Prins Christians Sund, passage fra Vest- til Østgrønland
Dag 6
Skjoldungen / Saqqisikuik
Dag 7
Tasiilaq, landgang med Zodiacs, Kulusuk
Dag 8
Østgrønlands dramatiske kyst, Kangerlussuaq og Nansen Fjord
Dag 9
På havet mod Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), dyreliv og muligheder for nordlys
Dag 10
Et af Grønlands mest isolerede inuitsamfund ved Ittoqqortoormiit (Scoresbysund)
Dag 11
Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens længste fjord
Dag 12
På havet mod Island over Danmarksstrædet
Dag 13
Reykjavik og hjemrejse til København

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Grønland. Ombordstigning i Kangerlussuaq. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Grønlands skønne natur

Vi flyver med Air Greenland og lander efter knap 5 timers flyvning i Kangerlussuaq. Kangerlussuaq er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor, hotel og souvenirbutik, blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Efter ankomst tager vi på udflugt til det sted, vi kalder Rensdyrgletsjeren, der står som en lodret isvæg – visse steder op til 60 meter høj – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet over naturens uberørte skønhed.

Turen til en af områdets mest seværdige gletsjere foregår i en tundrabus med firehjulstræk, som er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om stedet og dets historie.

Vi slutter udflugten af med en sen frokost og kører herefter til havnen, hvor vores skib M/S Ocean Atlantic ligger og venter. I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op.

Efter vi har fået kahytterne anvist, og gennemgået sikkerhedsprocedurerne, kan vi nyde middagen i restauranten til synet af sejladsen ud gennem den cirka 160 kilometer lange fjord. Kangerlussuaq ligger tæt på Polarcirklen, som vi krydser på vores vej gennem fjorden.

Dag 2
På havet mod Nuuk. Grønlands vestkyst
Flot udsigt til isbjergene

Skibet er skudt sydover i løbet af natten. Vi har nu en dag ombord til at beundre den fantastiske udsigt til Grønlands vestkyst. Måske møder vi hvaler eller andre havpattedyr på vores vej mod Nuuk. Denne første hele dag ombord benyttes af de fleste også til at lære skibet bedre at kende. Vores ekspeditionsteam sørger desuden for relevante aktiviteter og foredrag, så vi er godt klædt på til vores kommende ekspedition.

Vi passerer på vores vej byen Maniitsoq/Sukkertoppen. Meget passende betyder ”maniitsoq” slet og ret ”det ujævne”, og området hører da også til blandt de mest uvejsomme og kuperede i Vestgrønland.

Dag 3
Grønlands hovedstad Nuuk
Statue af den norske missionær Hans Egede i Nuuk

En af verdens mindste hovedstæder er i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby – hele 18.000 mennesker bor i Nuuk, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området omkring Nuuk var beboet af forskellige inuit-kulturer tilbage fra 2500 f.Kr. Fra cirka år 1000 til 1400 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt helt fra Grønland i 1400-tallet. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands nyere historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for Grønlands uddannelse i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen bliver administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet. I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografica er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Dag 4
Arsuk Fjord, flådestationen Grønnedal og Ivittuut
Ivittuut, hjemsted for den berømte kryolitmine

Først på formiddagen ankommer vi til Arsuk Fjord, hvis indsejling er præget af det markante 1.418 meter høje fjeld Kuunnaat. Arsuk var indtil for få år siden en af Grønlands rigeste bygder. Her boede talrige fiskeskippere og matroser, der hentede solide dagshyrer på torskeeventyret. Men temperaturen i Davisstrædet faldt én grad, og fisken søgte sydover.

Lidt længere inde i fjorden ligger Ivittuut, kryolittens hovedstad. Lokale inuitter havde observeret og udnyttet en speciel klippe, som, hvis stykker af den blev smidt i vandet, ikke kunne ses. Derfor var den velegnet som agn på fiskegarn, og den fik af den første geolog i området navnet »issten« eller kryolit. Men forekomsten skulle få større betydning, da det viste sig, at kryolit var uundværlig i aluminiumsproduktionen i Amerika og Europa, og brydningen tog for alvor fat sidst i 1800-tallet. Malmen blev skibet til Østerbro i København, hvor Kryolitselskabet Øresund havde deres oparbejdningsanlæg. Da kryolit ganske enkelt ikke fandtes i brydeværdige forekomster andre steder i verden, fik Ivittuut en enorm strategisk og indtjeningsmæssig betydning. Under Anden Verdenskrig, hvor Danmark ikke længere kunne fastholde kontakten til Grønland, brugtes kryolitten som handelsvare med Amerika, hvilket fik stor betydning for landets fremtidige udvikling mod selvstyre og uafhængighed fra Danmark – og en af grundene til, at amerikanerne oprettede baser i Sydgrønland.

Vi planlægger at gå i land ved den nu nedlagte flådestation i Grønnedal, anlagt af amerikanerne under Anden Verdenskrig under navnet Bluie West Seven.

Dag 5
Prins Christians Sund, passage fra Vest- til Østgrønland
Prins Christian Sund er en 60 km lang fjord gennem Grønland

Vi har bevidst fravalgt Kap Farvel, Grønlands sydligste punkt, i vores ruteplan. Der er ingen tvivl om, at de nøgne klippeskær på 59° 47’ nord har et legendarisk ry, men den alternative indenskærsrute er langt mere spektakulær og selvfølgelig mindre plaget af det åbne havs høje sø og kraftige vind. Vi går derfor ind gennem Prins Christians Sund, den 60 km lange fjord, der fra Davisstrædet og det grønne Vestgrønland skærer sig gennem landet til Østgrønlands gletsjerfyldte fjorde.

Sundet har stejle fjeldsider, og mangen en eventyrlysten kajakroer er kommet i knibe på grund af det meget begrænsede antal landingssteder. Den gamle vejrstation Prins Christians Sund, der indtil for et par år siden var bemandet af hårdføre meteorologer, er et interessant punkt i rutens østlige ende. Vi passerer sundet tidligt om morgenen. Hvis du er tidligt oppe, så kig ud ad vinduet under passagen. Selv under de bedste forhold kan 2-3 store isbjerge forhindre gennemsejling. Broen henter dagligt iskort og satellitbilleder, som sammen med officererne vil være vores trofaste “udkigsfolk”. 

Først på formiddagen er vi kommet “igennem” Grønland og søger i løbet af dagen mod nord op langs Østgrønland. 

Dag 6
Skjoldungen / Saqqisikuik
Skjoldungen ligger på 63° nord

Skjoldungen bliver med rette hyldet som et af de smukkeste områder i hele Østgrønland. Beliggende på 63° nord er øen klemt inde mellem smalle, stejle fjorde, og inderst i disse finder man et frodigt og mildt klima. Fridtjof Nansen kom her forbi i sensommeren 1888 i sin søgning efter et opstigningssted for den første indlandsiskrydsning, og han skrev: “Skjoldungen er et land, som i vild skjønhed ikke stod tilbage for noget af, hvad vi tidligere havde set. På alle kanter styrtede bræer sig ned i søen”.

Skjoldungen er desuden navnet på et nu nedlagt udsted, beliggende på øens sydvestlige side. Op til 100 mennesker har boet her indtil 1965, og enkelte huse står tilbage. Vi fortsætter til Dronning Marie Dal i områdets nordvestlige hjørne for at se nærmere på den interessante flora.

Efter Skjoldungen og Ilertakajik-fjorden ophører det alpine landskab, og vi vil herefter flere gange opleve, at Indlandsisen over store strækninger når helt ud til kysten og danner sammenhængende hylder, som man kender det fra Antarktis. 

Under aften- og nattesejladsen passerer vi:
Bernstorff Isfjord: den mest produktive gletsjer på sydøstkysten, og vi holder god afstand i det isfyldte farvand.
Køge Bugt: Fantastiske isbjerge og enestående naturscenarier, der igen minder om Antarktis. Nord for Køge Bugt ligger Ole Rømers Ø og Dannebrog Ø, hvor Nansen i 1888 påbegyndte sin krydsning af Indlandsisen. Men inden da var der gået en måned, hvor Nansen og hans mænd var drevet med isen 475 km mod syd og med besvær havde kæmpet sig tilbage nordpå langs kysten.

Efter Køge Bugt når vi frem mod dels mere kuperet område og dels beboede egne. Bygden Isortoq er den sydligste i Ammassalik Kommune, og med sin beliggenhed syd for den isfyldte Sermilik Fjord er de ca. 100 indbyggere temmelig isolerede.

Dag 7
Tasiilaq, landgang med Zodiacs, Kulusuk
I Tasiilaq, der tidligere hed Ammassalik

Tidligt om morgenen sejler vi fortsat langs den smukke kyststrækning med høje fjelde og fascinerende gletsjerlandskaber, hvor store isbjerge kælves. Her runder vi Ammassalik Ø og sejler ind i Kong Oskars Havn med Polhemfjeldet i baggrunden. Foran os breder sig Østgrønlands største by, Tasiilaq. Med 1.800 indbyggere er den det naturlige centrum for området, der inklusive bygder udgør cirka 3.000 personer. Selvom byen er isoleret for skibstrafik det meste af året, nyder den en høj grad af fokus med gode uddannelsesinstitutioner og sundhedsvæsen. 

Vi bruger formiddagen i byen, som giver et godt indtryk af en moderne, mindre by i Grønland. 

Der bliver også mulighed for at købe en helikoptertur over gletsjeren i Johan Petersen Fjord. Her flyves du forbi de majestætiske østgrønlandske bjerge og ind i den enorme fjord med isbjerge og pakis. Helikopteren lander nær den smukke gletsjer, inden turen går tilbage igen.

Bygden Kulusuk ligger på Kulusuk-øens sydspids. Med sin nærhed til lufthavnen og næsten daglige afgange til Island er det en af de mest besøgte bygder i Grønland. Men det er ikke noget, beboerne lader sig mærke synderligt af. Her går livet sin vante gang, hvor fangst efter sæl, isbjørn og fugle stadig er en væsentlig del af økonomien sammen med produktion af ben-tupilakker og kunsthåndværk. Kulusuk Lufthavn, der ligger 40 minutters vandring fra bygden, blev anlagt af amerikanerne i 1958 som endnu en i rækken af ”Bluie West”-landingsbaner. Lufthavnen og den daværende base skulle blandt andet varetage den store DYE-radarstation (en del af DEW-linjen - Distant Early Warning) på øens østkyst. 

I løbet af natten krydser vi igen Polarcirklen, denne gang fra syd mod nord.

Dag 8
Østgrønlands dramatiske kyst, Kangerlussuaq og Nansen Fjord
Kulusuk i Østgrønland

Kystlinjen fra Ammassalik-området til Scoresby Sund giver os en forsmag på nogle af de imponerende syn, som vi kan forvente over de næste par dage. De 2-3.000 meter høje bjerge tårner over havoverfladen, som ofte fyldes af drivis fra Det Nordlige Ishav. Kysten har været utilgængelig for både inuitter og de europæiske hvalfangere, som gennem tiden har forsøgt at bosætte sig her. Ikke før 1899 lykkedes det en lille gruppe barske danskere (herunder en ung Ejnar Mikkelsen) ledt af kaptajn Amdrupat at kortlægge den uudforskede godt 900 kilometers farlige strækning fra Tasiilaq til Ittoqqortoormiit, i intet mindre end en robåd.

Vi håber at kunne arrangere en landgang ved Kangerlussuaq (den østgrønlandske af slagsen), hvor der findes en forladt bosættelse, eller et andet passende sted i området.

Sejlruten langs Østgrønland bliver i stor udstrækning bestemt af vejr, vind, is og strømforhold. I de senere år har der generelt været langt mindre is omkring Grønland end tidligere, og Nordøstgrønland har ligget frit det meste af september helt op til Danmarkshavn. Disse forhold har muliggjort nogle helt enestående ekspeditioner, men vi har også oplevet, hvordan en storm eller blot vedvarende blæst på ganske kort tid har presset isen sammen til en uigennemtrængelig barriere langs kysten. Det er vilkårene – men også en del af charmen – som vi må leve med på ekspeditioner, og det gælder også denne rejse.

Dag 9
På havet mod Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), dyreliv og muligheder for nordlys
Pukkelhvalen bliver omkring 15 meter lang

På denne dag med sejlads langs Grønlands østkyst vil du blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejser, geologi og ikke mindst om nordlyset og de mange lokale myter, som knytter sig til det gådefulde grønne lys. Du kan også gå ud på dækket for at spejde efter dyrelivet, såsom hvaler, moskusokser og harer. Det er heller ikke utænkeligt, at der kan være isbjørne i fjordene.

Om natten er der chance for at se fænomenet nordlys. Denne periode byder på verdens største biograf: den nordlige halvkugles stjernevrimmel, hvor det dansende nordlys kan være hovedrolleindehaveren. Da det kan være køligt, kan det efter mørkets frembrud betale sig at iklæde sig varmt tøj, og ellers bare kaste blikket opefter. 

Dag 10
Et af Grønlands mest isolerede inuitsamfund ved Ittoqqortoormiit (Scoresbysund)
Lokal familie i Scoresbysund

Vi regner med at være fremme ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit, som på dansk kaldes Scoresbysund, om morgenen. Ittoqqortoormiit ligger på nordsiden af mundingen til fjordsystemet Scoresby Sund, og grundstenen til kolonien blev lagt i 1924. Ittoqqortoormiit er den eneste egentlige by i Nordøstgrønland og udgangspunktet for mange ekspeditioner til nationalparken i Nord- og Østgrønland. I dag bor der omkring 400 mennesker i byen, som alle er efterkommere af de oprindelige kolonister. Uden for mange af husene hænger der sæl-, moskus- og isbjørneskind til tørre, og overalt står slædehundene og venter på, at isen bliver sikker nok til efterårets første slædejagter. Salg af skind og bytte af kød til videresalg på Grønlands vestkyst spiller også en vigtig rolle i den lokale økonomi. Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, og der er ingen garanti for, at der kommer skibsforsyninger hvert år. Dette sætter naturligvis sit præg på samfundet. Albatros har etableret en god kontakt til de lokale, som derfor viser en del af byen frem, men alle Albatrosgæster bedes respektere folks privatliv og ikke gå ind i beboelseshuse uden at være inviteret. Byen har et lille posthus, hvorfra du kan sende en hilsen hjem til Danmark. 

Efter besøget i Ittoqqortoormiit begiver vi os ind i selve fjorden, hvor vi håber på at gøre landgang i løbet af aftenen eller morgendagen. Ekspeditionsteamet fortæller mere om sejlplanen og mulighederne ombord.

Dag 11
Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens længste fjord
Mukluks eller kamik er en blød støvle lavet af skind

Afhængigt af vind-, is- og vejrforhold arrangerer vi en landgang og oplever noget af dette utroligt flotte landskab på nært hold. Den lange fjord er hjemsted for noget af den smukkeste og mest dramatiske natur, Grønland kan fremvise. De safirblå isbjerge vugger i vandet foran de forrevne bjerge og klipper og danner et visuelt maleri, som er kun få forundt.

Scoresby Sund dækker i virkeligheden et kludetæppe af mindre fjorde og den store hovedfjord. Hovedfjorden løber godt 110 km, mens den længste forgrening af fjorden i forbindelse med hovedfjorden er oppe på ca. 348 km, hvilket gør den til verdens længste. Sognefjorden i Norge, som er kendt som den næstlængste fjord, er til sammenligning 205 km lang. Hele fjordsystemet Scoresby Sund dækker et areal på godt 38.000 km2.

Om eftermiddagen siger vi farvel til Grønland, når de 2-3.000 meter høje bjerge på Blossevillekysten forsvinder i horisonten. Vi tilbringer hele dagen med at krydse Danmarksstrædet, hvor der på denne tid er gode muligheder for at se migrerende hvalflokke og havfugle, særligt ved de store fiskerbanker på Islands nordvestrunding. De første mange sømil er præget af store isbjerge, som af polarstrømmen føres sydpå fra de produktive gletsjere i nord. Her er der blevet observeret blåhval, finhval og ikke mindst den meget karakteristiske pukkelhval, som er nem at kende på de hvide vækster på hale og luffer. Der er efterhånden så meget mørke midt på natten, at vi kan nyde nordlyset, hvis himlen er nogenlunde skyfri.

Ellers bruger vi døgnets stille timer på at fordøje dels de mange indtryk og dels den gode mad fra skibets restaurant.

Dag 12
På havet mod Island over Danmarksstrædet
Albatros' dygtige rejseledere

På vores sidste dag vil du igen kunne deltage i aktiviteter planlagt af vores ekspeditionsteam. Foredrag, film eller måske et spil er nogle af de typiske muligheder på havdage som denne.

Vi navigerer over Danmarksstrædet med kursen sat mod Island og Reykjavik.

Dag 13
Reykjavik og hjemrejse til København

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Reykjavik, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København. 

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enkeltkahyt kat. G: 9.998,-
Tillæg for enkeltkahyt kat. D: 15.998,- 

Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for kat. C: 3.198.- pr. person
Tillæg for kat. B: 20.998,- pr. person
Tillæg for kat A: 25.498,- pr. person
Tillæg for Premium Suite: 31.998,- pr. person

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq og Keflavik – København
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 13 dages / 12 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider efter togtet i Reykjavik
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Toværelses udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. 
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panoramasuite med vindue, kat. A, 19-24 m2
Udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panoramakahyt med vindue, kat. B, 20-23 m2
Udvendig kahyt med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standardkahyt med vindue, kat. C, 12-13 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standardkahyt med vindue, kat. D, 11-12 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standardkahyt, kat. G
Udvendig enkelt kahyt med, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer, passets udløbsdato, fødselsdato og -sted). Du skal derfor sende os en kopi af fotosiden i dit pas, når du har bestilt din rejse. Når du tjekker ind på skibet, skal du aflevere dit pas eller andet gyldigt billed-ID. Du får det retur, når krydstogtet er slut. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, hvis du ønsker at gå i land på egen hånd.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have resten af gruppen i syne og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som skibet.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse i Grønland i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af rejsen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til at spadsere i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" ombord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i rejsens program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper ombord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov ombord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster ombord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk- og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der, når det er muligt, blive taget hensyn til gæsternes nationalitet og sprog.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler

Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser