Den store italienske togrejse

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Rejsen er målet i sig selv, især på en togrejse. Men når målet er Firenze, Rom og den synkende skønhed Venedig, forvandles rejsen til et eventyr.

Togrejse

Tag med på en gammeldags, klassisk togrejse til de tre byer, som er diamanterne i den italienske skattekiste. Renæssancens Firenze i det skønne Toscana byder på kunstskatte som Michelangelos David og Paradisets Porte. Byens statussymbol, katedralen Santa Maria del Fiore med det tilhørende dåbskapel og Giottos klokketårn er noget helt specielt. Skinnerne fører os naturligvis også til Rom, som allerede var en verdensby for 2.000 år siden. Her kæmper seværdigheder fra forskellige epoker om pladsen, og vi finder et myldrende folkeliv, elegante butikker og livlige espressobarer med den umiskendelige italienske atmosfære. Nummer tre i denne perlerække af byer er den synkende skønhed Venedig, lagunens dronning. Markuspladsen med Dogepaladset fascinerer, mens forgyldte og perlemorsglinsende paladser fra byens storhedstid ligger tætpakket side om side langs Canal Grande.

Togrejsen til og fra Italien er en lise for sjælen i en ellers fortravlet hverdag, og vi fyldes af uforglemmelige indtryk, når toget snor sig gennem de schweiziske, østrigske og italienske alper. 

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR, CHF

Dagsprogram 10 dage
Dag 1
Sydpå gennem Tyskland via Hamborg og andre kendte tyske byer til Mannheim i Baden-Württemberg. Middag om aftenen
Dag 2
Gennem vidunderlige schweiziske alpelandskaber via Lugano og Milano til renæssancens Firenze 
Dag 3
Firenze. Byrundtur i fantastiske Firenze. Eftermiddagen fri til egne oplevelser
Dag 4
Fra Firenze til Rom. Italiensk fællesmiddag og udflugt om aftenen til den Spanske Trappe og Fontana di Trevi
Dag 5
Rom. Byvandring i Roms antikke bykerne med klassiske seværdigheder undervejs 
Dag 6
Rom. En dag på egen hånd med vores centralt beliggende hotel som det perfekte udgangspunkt for at udforske den antikke arv eller bare at nyde tilværelsen 
Dag 7
Fra Rom til Venedig. Aftentur til Piazzale Roma, Rialtobroen og Markuspladsen med fællesmiddag i Venedig  
Dag 8
Venedig. Byvandring i hjertet af lagunebyen Venedig. Eftermiddagen fri til oplevelser på egen hånd
Dag 9
Via Verona og Sydtyrol gennem de østrigske alpelandskaber ind i Bayern og via München til Nürnberg
Dag 10
Nordpå gennem et kuperet Tyskland til havnebyen og metropolen Hamborg og videre til København 

Hoteller

Hotel Donatello

Charmerende italiensk, 3-stjernet hotel, der ligger perfekt i Firenzes historiske bydel i gåafstand til de fleste af byens mange seværdigheder. Hotellets historie går tilbage til midten af 1800-tallet og har 62 værelser, morgenmadskantine og en lille have. På værelserne er der tv, sikkerhedsboks, adgang til internet samt aircondition i højsæsonen. Hotellet ligger 900 meter fra Firenzes hovedbanegård, Santa Maria Novella.

https://hoteldonatellofirenze.com/

Hotel Regio

3-stjernede Hotel Regio med 73 værelser er en del af hotelkæden Raeli og ligger meget centralt ca. 450 meter fra hovedbanegården Roma Termini, hvorfra der ikke er langt til bus og metro. Der er kun to stoppesteder med metro til Colosseum. Hotellet har en tilbagelænet lounge og værelser med aircondition, fladskærms-tv og sikkerhedsboks. En daglig morgenmadsbuffet serveres i kantinen. Der er også adgang til gtatis Wi-Fi.

http://raelihotels.it/en/raeli-hotels/hotel-regio

Leonardo Royal Hotel

Det 4-stjernede Leonardo Royal Hotel ligger på fastlandet i bydelen Mestre ca. 400 meter fra togstationen Venezia Mestre. Hotellet er nyt og tilbyder værelser med aircondition, fladskærms-tv og almindelige faciliteter. Hotellet har fitnesscenter, restaurant og en morgenmadskantine, som serverer morgenmadsbuffet. Med regionaltog kommer man på ti minutter ud i lagunen til togstationen Venezia Santa Lucia midt inde i det historiske Venedig.

https://www.leonardo-hotels.com/leonardo-royal-hotel-venice-mestre?utm_source=gmb&utm_medium=link_site_gmb&utm_campaign=leonardo-royal-hotel-venice-mestre

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Sydpå gennem Tyskland via Hamborg og andre kendte tyske byer til Mannheim i Baden-Württemberg. Middag om aftenen København – Hamburg – Mannheim, ca. 10 timers togrejse, som regel med ét togskift.
Med tog gennem Europa er en stor oplevelse

Om morgenen mødes vi på Københavns Hovedbanegård for at tage toget sydpå til Tyskland. Efter godt 5 timer ankommer vi til Hamburg Hauptbahnhof, som er Europas næstmest trafikerede togstation efter Gare du Nord i Paris, men alle spor ligger her tæt samlet, så det er nemt at skifte tog. Nu går det sydpå gennem et landskab, som minder meget om det danske, men som snart bliver mere kuperet. Tyskland har ikke bare et stort motorvejsnet, men også et meget veludbygget jernbanenet, som omfatter omkring 850.000 km jernbanespor.

Personbefordringen i Tyskland køres af det statslige Deutsche Bahn (DB), som blev dannet efter en sammenlægning af det tidligere østtyske Deutsche Reichsbahn og det vesttyske Deutsche Bundesbahn. Natten skal vi tilbringe på et centralt beliggende hotel i Mannheim i den tyske delstat Baden-Württemberg. Byen ligger i delstatens nordvestlige hjørne ved floden Neckars udløb i Rhinen. Det er en universitetsby med lidt over 300.000 indbyggere. Mannheim har Tysklands næststørste flodhavn med livlig trafik på både Neckar og Rhinen.

På hotellet venter en fællesmiddag og sidenhen en god nats søvn.

Dag 2
Gennem vidunderlige schweiziske alpelandskaber via Lugano og Milano til renæssancens Firenze  Mannheim – Milano – Firenze, ca. 9 timers togrejse, som regel med ét togskift.
Firenze

Vi fortsætter sydpå langs med Rhinen i retning mod Schweiz. Rhinen er en af Europas længste og vigtigste floder og danner grænse mellem Tyskland og Frankrig. Vi holder os dog på den tyske side, men snart er vi inde i Schweiz og passerer den store by Basel, som er den tredjestørste i Schweiz ved grænsen til både Tyskland og Frankrig. Schweiz betyder Alper, og snart er vi midt i den fantastiske alpeverden og passerer den vidunderligt smukke Vierwaldstättersee. De schweiziske Alper opleves bedst med tog.

Schweiz er et af verdens rigeste lande, og den  guddommeligt smukke natur er en del af rigdommen. Det er til tider så smukt, at det føles, som om man befinder sig midt i et postkort. Høje bjerge og dybe dale omgiver  vores rejserute, og turen går gennem lange tunneller bygget med schweizisk præcision. Vi passerer regionen Ticino med byen Lugano og den betagende Luganosø, og inden længe er vi inde i Italien og fremme i den store by Milano i regionen Lombardiet, som er en økonomisk meget velstillet del af Italien. Her skifter vi tog, og så er der bare to timer med hurtigtog igen til dagens mål, den smukke by  Firenze i det skønne Toscana, hvor vi skal bo i to nætter.

Dag 3
Firenze. Byrundtur i fantastiske Firenze. Eftermiddagen fri til egne oplevelser
Lokal restaurant i Firenze

Vi bor på et centralt beliggende hotel midt i Firenze, en af de smukkeste byer i verden. Firenze var renæssancens og humanismens vugge, og her udvikledes en oplysningstradition, hvor bylivet havde stor betydning for videnskab, kunst og arkitektur. Bankierfamilien Medici kom til magten i Firenze 1434, hvor Cosimo den ældre blev udnævnt til gran maestro. Byen blomstrede som aldrig før, og en enorm økonomisk velstand blev skabt. Familien fik stor politisk indflydelse i de følgende  århundreder – i kraft af sin bankvirksomhed, som var den største i Europa. Om  formiddagen tager vi på en rundtur i byen, som er som en stor festlig udstilling, hvor man vandrer fra mesterværk til mesterværk. Sporene efter det forgangne er mange og imponerende.

Vi får sammen med en lokalguide set blandt andet Palazzo Vecchio, Klokketårnet (Campanilen), Johannes Dåbskapel (Battistero di San Giovanni)  og den store domkirke (Cattedrale di Santa Maria del Fiore). I Uffizigallerierne sidder de kunststuderende og tegner skitser. Over floden Arno går guldsmedenes bro, Ponte Vecchio. Glæd dig over kunstskatte som Michelangelos David og Paradisets Porte. Nyd også den gode mad såsom florentinsk bruschetta, som er små stykker toscansk brød toppet med forskellige saucer, puréer eller grøntsagssalsaer. Når man er i Firenze, bør man naturligvis også smage den toscanske vin fra nærliggende Chianti. In Vino Veritas, i vinen er sandheden.

Dag 4
Fra Firenze til Rom. Italiensk fællesmiddag og udflugt om aftenen til den Spanske Trappe og Fontana di Trevi Firenze – Rom, ca. 2 timers togrejse med hurtigtog, som regel uden togskift.
Trevi-fontænen

Vi forlader Firenze og tager et nyt og moderne tog videre sydpå mod Rom, rejsens hovedmål. Et højt udviklet jernbanenet og en matchende transportinfrastruktur har gjort tog til en af de mest populære rejseformer i Italien. Turen går gennem et smukt toscansk kuperet landskab, hvor skråningerne  indimellem prydes af vinstokke, som bærer på de druer, som bliver til de så berømte italienske vine.

Efter en relativt kort togtur er vi tidligt på eftermiddagen fremme i Rom, hvor vi glider ind på Stazione di Roma Termini, der siden den 23. december 2006 har været dedikeret til pave Johannes Paulus II. Det er den største togstationen i Rom og i Italien. Den ældste Stazione Termini blev bygget 1862 og revet ned i 1930’erne for at lægge grund til en vidtstrakt åben plads til brug for det fascistiske regimes parader. Den er i dag centrum for byens bustrafik. En ny stationsbygning blev påbegyndt på den sydlige side af Piazzale dei Cinquecento, men arbejdet blev afbrudt under 2. Verdenskrig, og den store hal stod først færdig i 1950. På et centralt beliggende hotel tjekker vi ind for tre nætter, og herefter er det blot at nyde, hvad den evige stad Rom har at tilbyde. Om aftenen begiver vi os ud med rejselederen og besøger den gamle bykerne, som tager sig bedst ud i skumringen.

Sammen nyder vi først en italiensk middag på en lokal restaurant. Herefter tager vi et kik på Fontana di Trevi, som er et meget populært turistmål, og der findes forskellige teorier om, hvilken betydning det har at kaste penge i fontænen, og hvor mange mønter man skal kaste. Fontana di Trevi optræder i Federico Fellinis film La Dolce Vita, hvor Anita Ekberg tager sit berømte bad i fontænen. Den Spanske Trappe er en imponerende trappekonstruktion ved Piazza di Spagna. Sammen med torvet nedenfor fungerer trappen ved aftenstid næsten som et uformelt udendørs teater, hvor der altid er et vrimlende folkeliv, man nødig vil gå glip af. 

Dag 5
Rom. Byvandring i Roms antikke bykerne med klassiske seværdigheder undervejs 
Pantheon blev bygget i 100 tallet

Om dagen viser Rom et helt andet ansigt, og i dag tager vi sammen et kik på den antikke arv, som denne strålende civilisation har efterladt sig. Vi tager på en større   halvdags byvandring med en kyndig lokalguide. Vi ser de klassiske seværdigheder, f.eks. det antikke Forum Romanum, torvet som var den offentlige plads for politiske møder, handel og religiøse ceremonier.

Vi besøger også Pantheon, et tempel ved Piazza della Rotonda, som under antikken var en helligdom for alle guder, men som siden 600-tallet har fungeret som kirke. Vi misser heller ikke Nationalmonumentet, som stod færdig i 1911, opført til kong Vittorio Emanuels II’s ære, og som i folkemunde lidt  foragteligt kaldes for Skrivemaskinen, da det ligner en gammeldags skrivemaskine. Alle veje fører til Rom, og nu er vi her i den by, som var centrum i det store romerske imperium. Udtrykket kommer antagelig af det veludbyggede vejnet, som skabtes på den italienske halvø i Romerrigets storhedstid. Romerriget, den romerske civilisation eller antikkens Rom var en kulturel, militær og politisk enhed som udgik fra Rom, og som efterhånden kom til at dominere hele middelhavsområdet og store dele af Europa. Den romerske kultur anses for at have spillet den største rolle i verdenshistorien.

Gennem historien er byen vokset frem på syv høje. Lande og kontinenter har fået sine love og sin tro fra Rom, og vi er på stedet for at udforske den antikke arv. 
 

Dag 6
Rom. En dag på egen hånd med vores centralt beliggende hotel som det perfekte udgangspunkt for at udforske den antikke arv eller bare at nyde tilværelsen 
Rom var allerede en verdensby for 2.000 år siden

I dag er der ingen tider at passe, og alle kan planlægge dagen efter forgodtbefindende. Nogle vil måske besøge Vatikanmuseet med Michelangelos mesterværk i Det Sixtinske Kapel eller forundres over Peterskirken, den katolske kirkes centrum. Andre vil måske opleve Colosseum, hvis historie er fyldt med alt fra gladiatorspil til søslag. I dag er der tid til at udforske Rom på egen hånd. Med vores interrailkort rejser vi frit med offentlig transport. Besøg det livlige og klassisk romerske kvarter Trastevere, som ligger på den anden side af floden Tiberen eller tag til antikkens svar på Formel-1-banen, Circo Massimo, hvor man i antikkens dage afholdt store hestekapløb. Villa Borghese byder på en hyggelig oase i byen, og Roms mange mindre kendte kirker og museer venter med åbne døre og porte. På de mange fortovscaféer serveres pasta, risotto, små antipasti og måske en tallerken grillet  blæksprutte. Overalt kan man sidde med et glas vin fra et af Italiens mange  vindistrikter og bare nyde folkelivet, for eksempel på det livlige torv Campo dei Fiori.  

Hvis man vil, kan man også benytte lejligheden til at gå på opdagelse i den elegante shoppinggade, Via del Corso. Det kan også anbefales at opleve højen ved Gianocolo bag Trastevere, hvor vi finder ét af de absolut smukkeste udsigtspunkter ud over Rom. Her er der også en statue af  nationalhelten Guiseppe Garibaldi. Rom er en by at betragte og beundre.

Dag 7
Fra Rom til Venedig. Aftentur til Piazzale Roma, Rialtobroen og Markuspladsen med fællesmiddag i Venedig   Rom – Venedig, ca. 4 timers togrejse med hurtigtog, som regel uden togskift.
De karakteristiske kanaler i Venedig

Vores tid i den evige stad varer ikke evigt. Og vi tager nu toget nordpå. Vi skal krydse den italienske halvø fra Rom, som ligger ved floden Tiberen nær Middelhavskysten i vest til Venedig, som ligger ved Adriaterhavet i øst. På vejen  krydser vi den store bjergkæde, Appenninerne, som strækker sig fra Ligurien i nord  gennem Toscana og Umbrien og videre sydpå, og dermed danner rygraden i hele den italienske støvleformede halvø. 

Om eftermiddagen er vi fremme ved Mestre, som er en by i regionen Veneto i det nordøstlige Italien. Mestre er en forstad til Venedig,  beliggende på fastlandet. Der er kun broen Ponte Della Libertà, som forbinder Mestre med Venedig. I Mestre tjekker vi ind på et godt hotel, hvor vi skal  bo i to nætter. Fra Mestre går der lokaltrafik over broen ind til det centrale Venedig,  hvor de berømte kanaler fortsætter. Her blandes kanaler og smalle gyder i et virvar, og  nutidens puls forenes med tusindårs historie. 

Allerede sent om eftermiddagen begiver vi os ind i dette virvar med vores rejseleder og følger skiltene til fods fra Piazzale Roma mod Markuspladsen. Venedig er en labyrint, men at fare vild i Venedigs smalle, snoede gyder med trapper, hver gang man skal krydse en lille kanal, er en oplevelse som ingen anden. Når du besøger Venedig, bør du tænke på, at det tager tid at komme fra A til B, men det giver dig samtidig mulighed for at opleve så meget mere. Sammen indtager vi en god italiensk middag i den labyrint af gyder og kanaler, som er Venedig.

Dag 8
Venedig. Byvandring i hjertet af lagunebyen Venedig. Eftermiddagen fri til oplevelser på egen hånd
Rialto-broen i Venedig

 Nu har vi hele dagen til at udforske denne unikke by, og om formiddagen gør vi det sammen med en kyndig lokalguide. Følelsen af at betræde historisk grund er tydelig ved Markuspladsen, hvor bygningsværker som Dogepaladset, Kampanilen (klokketårnet) og Markuskirken imponerer. Det er utroligt, at en by bygget på pæle i en sump har formået at skabe en sådan velstand. Velstanden kom fra handelen, hvor Venedig gennem århundreder var knudepunkt for handelen mellem Europa og Orienten, og ikke mindst handelen med krydderier blev utrolig vigtig og indbringende. Venetianerne var dygtige til at spille nærliggende stormagter ud mod hinanden og fik i princippet så godt som monopol på denne handel. 

Forgyldte og perlemorsglinsende paladser fra byens storhedstid ligger tætpakket side om side langs Canal Grande. Massevis af flotte, sortlakerede gondoler glider forbi på de allesteds nærværende kanaler. Venedig kan ganske vist betragtes som en turistfælde med de titusindvis af dagturister, som kommer på et kort besøg hver dag, men i de trange mørke gyder hænger der stadig vasketøj til tørre mellem husene højt oppe i luften. Priserne på Markuspladsen er uforskammede, men om aftenen bliver atmosfæren i det mindste anderledes, når de fleste turister har forladt byen. I skumringen forvandler himlen over lagunen sig ofte til en fantastisk rosa åbenbaring, som man sjældent glemmer. 

Dag 9
Via Verona og Sydtyrol gennem de østrigske alpelandskaber ind i Bayern og via München til Nürnberg Venedig – Verona – München – Nürnberg, ca. 9 timers togrejse, som regel med to togskift 
Et gudsbenådet smukt alpelandskab

Om morgenen tager vi toget vestpå til nærliggende Verona, en gammel kulturby,  som ligger, hvor floden Adige slår en stor bue. Byen var tidligt et vigtigt knudepunkt i det romerske vejnet, da den lå, hvor to veje mødtes, den nord-sydlige vej gennem Alperne og den øst-vestlige vej over Po-sletten. Verona er måske mest berømt for at være skueplads for Shakespeares skuespil Romeo og Julie, men byen er også kendt for det smukke og velbevarede romerske amfiteater, Arena di Verona. Nu kører vi nordpå gennem det italienske Sydtyrol, et smukt og hyggeligt område, som er en stemningsfuld komposition af italiensk charme og østrigsk gemytlighed. Regionen kendetegnes af de majestætiske Dolomitter og de frodige grønne dale, bestrøet med charmerende træhuse i typisk tyrolerstil. Snart er vi i Østrig, som vi krydser igennem, et gudsbenådet smukt alpelandskab, som ikke efterlader nogen uberørt.

I Bayerns fornemme hovedstad, München, har vi vores næste togskift, en by berømmet for sit øl og sin oktoberfest. Når vi nu kører gennem Bayern, flankeres vores vej ikke længere af vinmarker, men af humledyrkning. Humleplanterne rækker endnu højere op i luften end vinrankerne og vokser omkring metalwirer, som er spændt ud højt oppe i luften mellem tykke træstolper. Natten skal vi tilbringe på et centralt beliggende hotel i Nürnberg, en by som måske mest er kendt fra Nürnbergprocessen efter 2. Verdenskrig, men som har en hyggelig bykerne med smukke historiske bygninger. 

Dag 10
Nordpå gennem et kuperet Tyskland til havnebyen og metropolen Hamborg og videre til København  Nürnberg – Hamburg – København, ca. 10 timers togrejse, som regel med ét togskift.

 Efter en solid morgenmad begiver vi os endnu engang til stationen og dagens togrejse, som tager os nordpå gennem et indledningsvis kuperet Tyskland. Undervejs passerer vi mange kendte tyske byer. Würzburg ligger i den tyske provins Franken ved floden Main, og her breder vinstokkene sig igen op ad skråningerne. Kassel ligger i Hessen og er mest kendt for den store kunstudstilling Documenta, som finder sted her hvert femte år med en omfattende præsentation af populær samtidskunst. 

Om eftermiddagen er vi fremme ved Hamborg, Tysklands næststørste by efter hovedstaden Berlin. Hamburg er en by med kosmopolitisk atmosfære og internationalt tempo, parisisk forfængelighed, kombineret med hanseatisk grundighed. Hamborgs historie er begivenhedsrig. Fra delvis at have ligget i ruiner efter 2. Verdenskrig er Hamborg i dag en ledende handelsby med en gigantisk frihavn. Vi forlader Hamborg og kører nordpå gennem regionen Slesvig-Holsten, som er Tysklands nordligste delstat. Snart er vi hjemme igen i Danmark, og i København skilles vores veje for denne gang. På gensyn!

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse

2.698 DKK

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Rundrejse med tog på anden klasse
  • Pladsbiletter på anden klasse
  • Tillæg for hurtigtog på visse strækninger
  • 9 nætter i delt dobbeltværelse (enkeltværelse mod tillæg)
  • 9 x morgenmad
  • 3 middage (dag 1, 4 og 7)
  • Udflugter jf. program
  • Lokaltrafik i Rom
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 18 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Praktisk information

Vi rejser ved hjælp af interrailkort, der fungerer som billet. Interrailkortet suppleres med pladsbilletter. Køreplanerne justeres et antal gange om året, og forskellige  lande har forskellige terminer for køreplansændringer. Billetterne sendes ud ca. en måned før afrejse som anbefalet post. Det er derfor meget vigtigt at angive sin adresse korrekt, når man bestiller sin rejse.
 
Interrailkortet, som vi anvender på rejsen, gælder til syv dages togrejse, hvilket passer med det antal dage, vi kører med tog, inklusiv den dag, vi tager regionaltoget over broen mellem Venedig Mestre på fastlandet og Venedig Santa Lucia ude på øen. 
 
Vi stiger på toget på Københavns Hovedbanegård ca. kl. 07.30. Pladsbilletter med de eksakte tider kommer ca. en måned før afrejsen.
  
Europas togvæsen er ikke digitaliseret, så e-billetter findes endnu ikke. Togbilletter til tog i Europa udskrives på særligt sikkerhedspapir, og pladsbilletterne er ligesom interrailkortet personlige rejsedokumenter. Hvis man mister eller får stjålet sine rejsedokumenter, må man selv afholde de omkostninger, som opstår i den forbindelse og selv henvende sig til sit forsikringsselskab for eventuel erstatning. 

På rejserne bor vi på hoteller nær stationerne, som regel på gode 3-stjernede hoteller. De hoteller, vi har valgt, ligger ofte blot et par hundrede meter fra stationerne og aldrig længere væk end en kilometer, så man kan gå mellem stationerne og hotellerne. Det er derfor vigtigt at rejse let, med en mindre kuffert  med hjul, som er let at trække og let at manøvrere - måske kombineret med en mindre rygsæk. Udflugterne gennemføres altid til fods eller med lokaltrafik i form af busser, sporvogne og metro. Vi lejer ikke busser på vores togrejser. 
 
På rejsedagene kører vi, hvor det er muligt, med tog direkte fra punkt A til B. Indimellem skal vi skifte tog én gang om dagen, andre gange to. På de længere strækninger har vi altid pladsbilletter. Af og til rejser vi kortere strækninger med regionaltog, som ikke har pladsbilletter. På nogle tog er der spisevogn med begrænset udvalg af mad og drikke. Tiden til togskift er almindeligvis så vel planlagt, at man har tid til at købe noget at spise på stedet eller at tage med som madpakke. Men man skal være frisk og rask, da der nogle gange kan det være tidspres i forbindelse med et togskift. Andre gange har man mere tid, så man kan nå at gå ud af stationen og se på byen, hvor togskiftet foregår. 
 
Man skal være i god fysisk form for at deltage på vores togrejser. Grupperne er små på ca. 20 personer og med én rejseleder per gruppe. Der er intet personale, som hjælper med bagagen, så det må man klare på egen hånd. Det sker, at en gruppe bliver spredt på toget, selv om målsætningen er at få pladsbilletter, så gruppen sidder tilpas samlet, men man har selv ansvaret for at holde styr på, hvor man skal stå af, og hvor man skal skifte tog. Rejselederen informerer naturligvis om dette, når der er brug for det, og man har adgang til rejseplan med tidsplan. 

Vores hoteller

InterCity Hotel, ****, Mannheim
Ca. 200 meter fra Centralstationen
 
https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/mannheim/intercityhotel-mannheim
 
InterCity Hotel, ***+, Nürnberg
Ca. 200 meter fra Centralstationen.
 
https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/nuernbjerg/intercityhotel-nuernbjerg

Hånden på hjertet

Information

At rejse med tog er en historisk rejseform, som er mere aktuel nu end nogensinde. Det handler om gårsdagens rejser, som måske også er fremtidens rejser.

 Vi har valgt at gennemføre nogle togrejser, som adskiller sig ganske meget fra vores sædvanlige rejser. Togrejser er miljøvenlige, men de kan ikke konkurrere med flyet,  når det gælder hastighed. Det går langsomt at køre med tog. Toget kan heller ikke konkurrere med flyet, når det gælder pris; det er dyrere at køre med tog, og den ekstra tid, som man bruger, koster også penge, for man skal spise, og man skal bo.

Men at køre med tog er en rejseoplevelse ud over det sædvanlige. Man sidder bekvemt, og man har bevægelsesfrihed, hvis man har brug for at strække benene. Man rejser, så sjælen kan følge med og ser hele tiden forskellige landskaber passere revy uden for togets vinduer. Det er en gammeldags måde at rejse på, som vækker nostalgi, især hvis man tidligere i livet har været på interrail. Der er tid til at læse bøger eller en tysk avis, når vi rejser gennem Tyskland, og der er tid til at tale med sine medrejsende og til at filosofere over livet.

På disse togrejser har vi valgt ikke at anvende nattog, men at køre med tog om dagen og bo på hotel om natten. De nattog, som nu til dags findes i Europa, er yderst få. Sovekupéer til to personer er også yderst få på hvert nattog, og de fleste må forsøge at sove i liggevognskupéer med plads til seks personer. Voksne mennesker af i dag har ofte svært ved at dele kupé med ukendte mennesker, og man vil gerne have bekvem adgang til eget toilet og bad. Vi har derfor valgt at bo på hotel om natten, så man får en standard, som man er vant til, og så man er udhvilet i både krop og sjæl og klar til at nyde den næste rejsedag.

At rejse med vores togrejser er den klassiske rejseform, og rejserne er specielle, men passer ikke alle. Togrejsen er ikke bare en transportform, men en integreret og værdifuld del af den totale rejseoplevelse. Eller som Karin Boye skrev: ”Nok er der mål og mening med vores tur, men det er vejen, som er umagen værd.”

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser