Den transsibiriske jernbane

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Togrejsen over dem alle gennem Rusland, Sibirien og Mongoliet. Inkl. 2 dage i Beijing

Stig om bord på verdens mest legendariske tog, og lad dig føre gennem eventyret – over 2 kontinenter, 6 tidszoner og 7.000 km. Ruten går fra Moskva over den mægtige sibiriske tajga, langs Bajkalsøens bredder og gennem de mongolske sletter helt til Ulan Bator, Mongoliets hovedstad.

Undervejs stopper vi i spændende byer og tager en hotelovernatning, så der er mere tid til at opleve. Rejsen rundes af med et fly til Beijing og byens største seværdigheder.

Vi kører i et specialchartret særtog med private, 2-personers kupéer og restaurantvogn, hvor alle måltider serveres.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Russisk rubel, mongolsk tugrik (MNT), kinesisk yuan (renminbi), euro, amerikansk dollar

Dagsprogram 16 dage
Dag 1
Fly København – Moskva. Byrundtur, indtjekning på hotel og velkomstmiddag
Dag 2
Moskva. Metro, katedralen og parken ved Novodevitjiklostret
Dag 3
Moskva. Kreml og afrejse med toget fra Kazanskaya station
Dag 4
Togrejse til Jekaterinburg
Dag 5
Jekaterinburg. Byens centrum, Blodkatedralen og Ganina Yama
Dag 6
Togrejse til Novosibirsk
Dag 7
Novosibirsk. Byrundtur, Det transsibiriske Monument, jernbanemuseet og sejltur på Ob
Dag 8
Krasnojarsk, sejltur på Jenisej-floden og besøg på naturhistorisk museum
Dag 9
Irkutsk. Byrundtur, grev Volkonskys hus og klassisk koncert
Dag 10
Bajkalsøen. Landsbybesøg, sejltur og grillfrokost ved søens bred. Togrejse langs søen og gennem Selengadalen
Dag 11
Ulan Ude. Byrundtur og afrejse mod Ulan Bator
Dag 12
Ulan Bator. Byrundtur med bl.a. Gandan-klostret, Chojin Lamatempel-museet og Sukhbaatar-pladsen
Dag 13
Ulan Bator. Terelj-naturreservatet og mini-Naadam-festival
Dag 14
Ulan Bator. Fly til Beijing, Kina. Middag med pekingand
Dag 15
Beijing. Den Kinesiske Mur, Ming-gravene, Den Himmelske Freds Plads og Den Forbudte By
Dag 16
Beijing. Himlens Tempel, hjemrejse til København

Den transsibiriske jernbane

Standard Plus-kupé

  • Standard Plus-kupé
  • Kupé-oversigt
  • Standard Plus-kupé
  • Standard Plus-kupé
  • Standard Plus-kupé
  • Standard Plus-kupé
  • Standard Plus-kupé
  • Standard Plus-kupé
  • Togvognen
  • Besætningen byder velkommen
Kupéerne i denne kategori er delt af to gæster med to adskilte senge (65 x 185 cm). I de fleste kupéer er yderligere 2 øvre senge, som kan benyttes som ”garderobe” eller kan foldes op (øvre senge kan ikke garanteres). I hver vogn er der 9 kupeer af denne kategori, med fælles toilet med vaskefaciliteter i hver sin ende af vognen. Kupéen har aircondition (centralt styret) og 220 V-stik. Kupéstørrelse: cirka 4 m2.

Deluxe Silver-kupé

  • Deluxe Silver-kupé
  • Kupé-oversigt
  • Deluxe Silver-kupé
  • Besætningen byder velkommen

Med sine cirka 5,4 m2 er kupéen en smule mindre end Deluxe Gold-kategorien. Den har privat badeværelse med toilet og bruser (bruseren hænger over toilettet).
Kupéen har en øvre seng (80 x 185 cm) og nedre seng (110 x 185 cm) samt bord og stol ved vinduet. Der er et mindre garderobeskab samt plads til at opbevare bagagen. Kupéen har aircondition (individuelt styret) samt 220 V-stik.

Deluxe Gold-kupé

  • Deluxe Gold-kupé
  • Kupé-oversigt
  • Deluxe Gold-kupé
  • Deluxe Gold-kupé
  • Vi kører langs Bajkalsøen
  • Togets besætning byder velkommen

Den største og mest komfortable kupé på vores private tog, omkring 7 m2. Kupéen har privat badeværelse med toilet og brusekabine og er indrettet med en øvre seng (80 x 185 cm) og en nedre seng (120 x 185 cm) samt bord og stol ved vinduet. Der er et mindre garderobeskab samt plads til at opbevare bagagen. Kupéen har aircondition (individuelt styret) samt 220 V-stik.

Om den transsibiriske jernbane

  • Togets besætning byder velkommen
  • Vi kører langs Bajkalsøen
  • Togets restaurant
  • Turen går gennem de mongolske sletter mod Ulan Bator
  • Nyd et måltid i restauranten
  • Togvognen
  • Klar til nattens togtur
  • Piano Bar
  • Piano Bar
  • Togets restaurant
  • Traditionelt klædte mongolske kvinder foran toget
  • På vej over sletterne mod Mongoliets hovedstad
Nu kan du opleve den legendariske jernbane fra Rusland over Sibirien til Mongoliet på et privatchartret særtog. Togstammen består af 8-10 passagervogne med 3 forskellige kupékategorier. Selvom der er internationale rejsende med toget, har Albatrosgruppen sine egne sovevogne med 2-personers kupéer. Her kan du slappe af eller nyde en drink mellem måltiderne, mens de fantastiske landskaber glider forbi. Derudover er der to restaurantvogne, samt en kombineret bar- og konferencevogn. Om bord på toget holder rejselederen forskellige foredrag om historie, geografi og andre interessante emner med forbindelse til de steder, vi kører forbi.

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Moskva. Byrundtur, indtjekning på hotel og velkomstmiddag
Vasilijkatedralen på Den Røde Plads

Vi flyver fra København til Moskva, Ruslands store og mægtige hovedstad med omtrent ti millioner indbyggere. Byen blev grundlagt i 1147 af Jurij Dolgorukij (hvis navn kan oversættes til Jurij Langarm) og var hovedstad frem til 1712 og igen fra 1918. Efter ankomsten til Moskva tager vi direkte på byrundtur.

Vi lægger vejen forbi Den Røde Plads, hvor zaren og kirken i sin tid kundgjorde deres bekendtgørelser, og hvor Sovjetunionens propagandabannere blev båret med stolthed ved de store parader. Pladsens ene side udgøres af den røde Kremlmur, i baggrunden står landets mest kendte vartegn, Vasilijkatedralen med sine bolsjefarvede kupler, og nær ved ligger et af byens fineste stormagasiner, GUM, hvor der er lejlighed til at indsnuse det moderne Rusland.

Vi kører til vores hotel, hvor der bliver tid til at friske sig op, inden vi samles til velkomstmiddag.

Dag 2
Moskva. Metro, katedralen og parken ved Novodevitjiklostret
Metroen i Moskva

I dag skal vi på udflugt i Ruslands imponerende hovedstad, og vi benytter Moskvas fantastiske metro. Der skulle mange tilløb til, før Moskvas metronet blev en realitet – allerede i begyndelsen af 1900-tallet var befolkningstilvæksten begyndt at blive et trafikalt problem, og flere ingeniører lavede successivt udkast til en underjordisk ringbane. Så kom 1. verdenskrig, og alle planer blev skrinlagt.

Det var først i 1931, at transportsituationen var blevet så grel, at myndighederne ikke kunne trække beslutningen ud længere. Under prøveudgravningen til den første tunnel stødte man på en mildt sagt udfordrende undergrund – en blanding af tørt og vådt sand, kalksten, udskyllet jord, kviksand og op til flere underjordiske floder. Arbejdet blev primært udført med håndkraft, da der var mangel på egnede maskiner. Resultatet er den helt unikke metro med rigt udsmykkede stationer, som nærmest er en oplevelse i sig selv.

På vores udflugt i byen ser vi også Moskvas nye og imponerende katedral, som mange vil mene kan måle sig med Peterskirken i Rom. Vi besøger parken ved Novodevitjiklostret og ser den tilhørende kirkegård, hvor mange af Ruslands berømtheder ligger begravet, blandt andre Boris Jeltsin.

Vi spiser frokost centralt i byen, hvorefter der er tid til at gå på opdagelse på egen hånd, eller man kan vælge at følges med rejselederen. Vi overnatter på vores hotel.

Dag 3
Moskva. Kreml og afrejse med toget fra Kazanskaya station
Oplev historiens vingesus på Kreml-området

I Rusland siges det, at alle veje fører til Kreml, og det gør vores vej også i dag. Vi begiver os således ind på Kreml-området, der siden byens grundlæggelse har været både dens religiøse og verdslige hovedsæde. Kreml er Moskvas absolutte centrum – både i fysisk og i overført betydning. Gennem tiderne har fyrster, zarer, Sovjetledere og nu den russiske præsident haft til huse i den befæstede bydel.

Størstedelen af bygningerne inden for den 2,25 kilometer lange mur er paladser, kirker og katedraler, men de religiøse bygninger blev i Sovjetperioden omdannet til museer. Det store område er fyldt med interessant arkitektur og kunst, og den begivenhedsrige historie titter frem fra ethvert hjørne. Herfra udøvede Ivan den Grusomme og Stalin terror på deres egen befolkning, og herfra regerede Krustjov, Bresjnev og Gorbatjov under den kolde krig. Vi går på opdagelse i områdets spændende historie og besøger et par af Kremls katedraler.

Sidst på eftermiddagen kører vi til Kazanskaya togstation. Stationen blev bygget i begyndelsen af 1900-tallet, og dets tårn er en kopi af Soyembika-tårnet i Kazan. Fra Kazanskaya går togene mod Jekaterinburg og videre østpå til det mægtige Sibirien, og det er her, vores mere end 7.000 kilometer lange transsibiriske eventyr starter. Vi bydes velkommen om bord på det specialchartrede tog og bliver indlogeret i vores kupéer.

Hen på aftenen samles vi i restaurantvognen og nyder vores første af mange måltider om bord.

Dag 4
Togrejse til Jekaterinburg
Ombord på toget

En dag om bord på toget er den helt rigtige måde at starte den transsibiriske rejse på. Mens toget glider gennem den europæiske del af Rusland, får vi tid til at finde os til rette os i vores kupéer og gå på opdagelse i toget. Inden frokost samles vi i konferencevognen, hvor rejselederen vil fortælle om de mange eventyr, der venter.

Da zar Alexander den 3. i 1891 underskrev erklæringen om oprettelsen af jernbaneforbindelsen fra Moska til Vladivostok ved Stillehavskysten 10.000 kilometer borte, var det startskuddet til et af verdenshistoriens mest omfattende og komplicerede ingeniørprojekter. Det havde i mange år været en drøm at oprette denne forbindelse til Ruslands fjerne provinser, men eksperter havde hidtil afvist drømmen som værende umulig at gennemføre.

Der var ganske rigtigt gigantiske forhindringer undervejs, blandt andet Sibiriens mange store og mindre floder, og banen har i dag over 2.000 broer. Bajkalsøen viste sig også som en stor udfordring, og de første år måtte man her benytte isbryderfærger for at passere søen, inden man blev færdig med banen langs søen.

Der skulle gå 15 år, før jernebanen stod helt færdig. I 1905 kunne zar Nikolaj den 2. køre jomfruturen i et sandt triumftog og hyldest til sin afdøde far, Alexander den 3., som stadig anses for at være jernbanens fader.

Først på aftenen ankommer vi til Jekaterinburg ved Uralbjergene. Vi pakker en weekendtaske og flytter på hotel.

Dag 5
Jekaterinburg. Byens centrum, Blodkatedralen og Ganina Yama
Vi besøger blodkatedralen i Jekaterinburg

Vi tilbringer hele dagen i Jekaterinburg, og der er meget at se her i Uralbjergenes hovedstad. Byen har altid været grænsen mellem den civiliserede verden i den europæiske del af Rusland og ”det vilde Østen”, som Sibirien blev kaldt. Det var også herfra, de første ekspeditioner i 1600-tallet udgik mod det ukendte og vilde Sibirien. Zarens elitetropper, kosakkerne, var de første til at bevæge sig ind i dette ugæstfri område befolket af nomadestammer med mongolske aner. Der blev anlagt militære forposter og senere handelsstationer – alt sammen noget, vi skal høre meget mere om på vores videre færd mod øst.

Jekaterinburg er også stedet for et dystert kapitel i Ruslands historie. I 1918 sad zar Nikolaj den 2. (Dronning Dagmars søn) og hans familie i husarrest i Jekaterinburg. Da den zar-tro hvide hær nærmede sig Jekaterinburg, besluttede den provisoriske regering under Lenin, at man måtte løse zarproblemet én gang for alle. Natten til den 18. juli 1918 blev zaren, hans hustru og deres fem børn ført ned i kælderen i den herskabsvilla, hvor de blev holdt fanget.

Kommandant Jurovski oplæste deres dødsdom, som omgående blev eksekveret. I ly af mørket kørte man til en skov i udkanten af byen, hvor ligene blev smidt i en skakt, og med benzin, dynamit og syre forsøgte man at fjerne de jordiske rester af zarfamilien. Det lykkedes dog ikke helt, og resterne af zarfamilien er senere blevet genbegravet i Skt. Peterborg.

I 1970’erne blev huset, på ordre af byens partisekretær, en ung mand ved navn Boris Jeltsin, revet ned. Efter Sovjetunionens opløsning blev der opført en katedral på stedet ved navn Blodkatedralen til minde om zarfamilien, som siden er blevet helgenkåret af den russisk-ortodokse kirke. Efter vi har besøgt katedralen, kører vi uden for byen til det sted, hvor zarfamilien blev forsøgt skaffet af vejen. Her er i dag opført en mindepark med i alt syv mindre trækirker for familien.

Om eftermiddagen kører vi til ”kontinentgrænsen”, hvor Europa møder Asien, og vi vil have mulighed for i bogstavelig forstand at stå med et ben på hvert kontinent. Tilbage i centrum bliver der tid til en spadseretur på byens moderne gågade med butikker, caféer og restauranter.

Sidst på eftermiddagen går turen tilbage til banegården, hvor vores tog venter. Der er nu tid til at fordøje dagens oplevelser i vores kupéer, mens vi stille ruller videre mod øst og den mægtige sibiriske taiga. Dagen slutter med middag i restaurantvognen, hvor vi igen forkæles af det venlige personale.

Dag 6
Togrejse til Novosibirsk
Der er tid til fordybelse på dagens lange togtur

Vi er nu nået til det egentlige Sibirien, og vi tilbringer dagen om bord på toget. Der er god mulighed for at slappe af i kupéen og nyde det smukke landskab undervejs. I løbet af dagen vil der være frokost i restaurantvognen og foredrag ved rejselederen i konferencevognen.

Sidst på eftermiddagen når vi Novosibirsk ved Ob-floden; Sibiriens største by med knap 2 millioner indbyggere. Novosibirsk opstod først i 1893, da Den Transsibiriske Jernbanes ingeniører ledte efter et passende sted at opføre jernbanebroen over den mægtige Ob-flod. Her anlagde man en by, som kunne huse de mange arbejdere, der skulle opføre broen. Man kaldte byen Novonikoleyevsk efter den nyligt tiltrådte zar Nikolaj den 2. Byen blev et vigtigt jernbaneknudepunkt, da forbindelsen mod Centralasien og Det Kaspiske Hav blev åbnet.

Efter den russiske revolution blev byen udset til at være en såkaldt mønsterby. Den blev omdøbt til Novosibirsk og fik stålvalseværker, universitet og fabrikker til levnedsmiddelindustri. Byen og dens industri voksede yderligere under 2. verdenskrig, hvor den afsides beliggenhed – langt væk fra Europas slagmarker – var en fordel.

Efter ankomsten til Novosibirsk pakker vi atter en weekendkuffert og tager for en stund afsked med toget. Vi tager en kort byrundtur og besøger blandt andet monumentet for det russiske imperium, da Novosibirsk er det geografiske centrum for hele Rusland. Vi indlogeres os på hotel.

Dag 7
Novosibirsk. Byrundtur, Det transsibiriske Monument, jernbanemuseet og sejltur på Ob
Vi besøger jernbanemuseet ved Novosibirsk

Vi har hele dagen i Novosibirsk. Vi begynder dagen med at besøge byens livlige marked, hvor der er tid til at slentre rundt og gøre nogle indkøb. Pinjekerner handles her i Sibirien til foræringspriser, så måske skal der et par poser med i bagagen.

Herefter kører vi uden for byen og besøger jernbanemuseet. Langs hele Den Transsibiriske Jernbane havde man i sin tid udstillet gamle lokomotiver og togsæt på stort set samtlige banegårde. I 2001 blev denne værdifulde kulturarv samlet i Novosibirsk. Jernbanemuseet er opført som friluftsmuseum, og vi får mulighed for at se de gamle togvogne, lige fra zarens kakkelovnsopvarmede herskabsvogne til fangetransport-vogne med noget mindre komfort.

Om eftermiddagen skal vi på sejltur på den mægtige Ob-flod, inden vi besøger Det Transsibiriske Monument, der ligger, hvor den gamle bro blev anlagt i Novosibirsk.

Sidst på eftermiddagen er vi atter tilbage i vores tog, og rejsen fortsætter mod øst.

Dag 8
Krasnojarsk, sejltur på Jenisej-floden og besøg på naturhistorisk museum
Vi ankommer med toget til Krasnojarsk

Efter en tidlig morgenmad på toget ankommer vi til Krasnojarsk ved Jenisej-floden, hvor vi straks begiver os på udflugt. På byens naturhistoriske museum er en meget interessant udstilling om den sibiriske flora og fauna og Sibiriens oprindelige folk, hvis levevis er nært beslægtet med Nordamerikas indianere og folkeslag fra de arktiske egne. De første russiske ekspeditioner samt opførelsen af garnisons- og handelsbyer er også dokumenteret.

Efter en lærerigt besøg begiver vi os til Jenisej-floden, hvor vi skal på sejltur. Vi bydes velkommen med brød og vodka, som det sig hør og bør. Fra dækket kan vi nyde udsigten, mens vi underholdes med lokal musik og dans. Herefter er det tid til frokost, inden vi først på eftermiddagen er tilbage på vores tog og fortsætter rejsen mod øst.

Fra vinduerne kan vi observere den østsibiriske tajga, den åbne skov med overvejende nåletræer, som dækker store dele af det nordlige Centralasien og cirka en fjerdedel af Ruslands areal. Tajgaen udgør det største område i verden med uforstyrret natur. Jo tættere vi kommer på Bajkal, des mere ændrer træerne sig til lærk, birk og poppeltræer. Vi overnatter på toget.

Dag 9
Irkutsk. Byrundtur, grev Volkonskys hus og klassisk koncert
Klassisk koncert i Volkonskys hus

Om morgenen ankommer vi til Irkutsk, 5.190 kilometer fra Moskva. Vi pakker en weekendtaske og tager igen afsked med toget for en stund.

Vi kører på byrundtur i Irkutsk, som er en af de smukkeste af Sibiriens byer, beliggende på begge sider af floden Angara. De fleste huse i centrum er fra slutningen af 1800-tallet, bygget i sten i europæisk neoklassisk stil. Byen rummer også mange smukke gamle kirker og klostre samt et farverigt marked.

Efter vores tur rundt i Irkutsk skal vi besøge grev Volkonskys gamle herskabsvilla. Grev Volkonsky var officer i zarens hær. Efter sejren over Napoleon i 1820’erne oprettede en gruppe officerer i al hemmelighed en loge med det formål at omstyrte den nykronede zar Nikolaj 1.’s enevælde. De unge oprørske officerer blev dog forrådt, og alle blev arresteret. De ledende officerer blev henrettet, og de øvrige blev forvist til Sibirien på livstid.

Officerernes koner, kærester eller forlovede fik valget, om de ville følge med deres mænd til Sibirien, eller om de ønskede at blive i den europæiske del af Rusland. I alt 117 officerer blev forvist, og kun 13 koner og forlovede valgte at følge deres mænd mod den uvisse skæbne fjernt fra deres komfortable liv i Skt. Petersborg.

Efter år i straffelejre flyttede de overlevende officerer til Irkutsk og blev genforenet med deres elskede. De var alle veluddannede og blev hurtigt velstående handelsfolk, som udnyttede Sibiriens mægtige rigdomme, først og fremmest med handel med pels og guld.

Velstanden bragte kunst og kultur til Irkutsk, og byen blev kaldt Sibiriens Paris. Grev Volkonsky og hustrus herskabsvilla dannede ramme om mange klassiske koncerter for byens bedsteborgere.

I dag er den gamle mondæne villa omdannet til museum. Efter rundvisning i villaen samles vi i en af stuerne, hvor vi skal overvære en klassisk koncert med musik og operasang fra en svunden tid.

Herefter tager vi en spadseretur langs Angara-floden og ser monumentet for kosakkerne, som var en afgørende faktor i indlemmelsen af Sibirien i det russiske rige.

Der bliver også lidt tid på egen hånd i byens centrum, inden vi kører til vores hotel, hvor der er middag og overnatning.

Dag 10
Bajkalsøen. Landsbybesøg, sejltur og grillfrokost ved søens bred. Togrejse langs søen og gennem Selengadalen
Dagens togtur ved Bajkalsøen er en stor oplevelse

Vi spiser morgenmad på hotellet og kører derefter ud til en landsby, hvor vi kan se nærmere på livet langt fra alfarvej. Efter landsbybesøget sejler vi ud på Bajkalsøen med kurs mod Port Bajkal, hvor vores tog venter på os.

Bajkalsøen er med et areal på 31.494 km2 den største ferskvandssø i Asien, og den dybeste sø i verden med en dybde på 1.680 meter. Man mener, at søen blev skabt ved et kolossalt jordskælv for 35 millioner år siden. 93 procent af dyrearterne i og ved søen er endemiske, for eksempel Bajkalsælen og laksefisken omul. Omul har traditionelt udgjort en stor del af kosten for de mennesker, der lever ved Bajkalsøen, og i landsbyerne vil man se omul til salg overalt.

Vi ankommer til Port Bajkal, hvor den gamle banegård er genopført som et lille museum. Hvis vejret tillader det, vil frokosten være en traditionel grillservering ved søens bred. Herefter skal vi på en af turens mest spektakulære ture. Vi kører langs med søen på den oprindelige banestrækning, der i dag kun er åben for særtog. Siden 1953 er den egentlige Transsibiriske Jernbane ført syd om Bajkalsøen.

Vi stopper ved en lille landsby og går på opdagelse. Det er også muligt at dyppe tæerne i Bajkalsøens iskolde vand, og de modige kan tage en dukkert – ud over en stiv vodka er belønningen ifølge legenden, at man bliver 30 år yngre.

Turen fortsætter langs bredden, hvor toget kun kan bevæge sig ved ganske lav hastighed på de i alt cirka 80 kilometer af den gamle banestrækning. Hen på aftenen fortsætter vi gennem Selengadalen, mens vi passerer de store sibiriske vidder.

Dag 11
Ulan Ude. Byrundtur og afrejse mod Ulan Bator

Vi ankommer til Ulan Ude om morgenen og tilbringer det meste af dagen i byen, som er hovedstad i den autonome republik Burjatien. På en byrundtur ser vi nærmere på byens seværdigheder. Købmændenes kvarter er delvist udlagt som en gågade, og flere steder findes handelsarkader fra 1830’erne. Vi ser byens operahus udefra og bevæger os gennem byen til Sovetovpladsen, hvor vi skal se verdens største Leninbuste. I Ulan Ude mærkes den mongolske kultur, og det står klart, at vi nærmer os Mongoliet.

I Ulan Ude forlader vi den egentlige transsibiriske linje mod Vladivostok, og fortsætter ad linjen mod Mongoliet, som blev oprettet i 1950’erne. Syd for Ulan Ude ændres den sibiriske tajga til de mongolske sletter. Hen på aftenen krydser vi grænsen til Mongoliet, og efter at grænseformaliteterne er vel overstået, fortsætter vi mod Ulan Bator. Vi overnatter i toget.

Dag 12
Ulan Bator. Byrundtur med bl.a. Gandan-klostret, Chojin Lamatempel-museet og Sukhbaatar-pladsen
Mongoliets betagende landskab

I dag kan det anbefales at stå tidligt op og nyde det fantastiske landskab, når toget kører gennem den endeløse mongolske steppe. Toget ankommer til Ulan Bator om formiddagen, og det er nu tid til at tage afsked med vores særtog og det venlige personale.

I dag skal vi se nærmere på Mongoliets hovedstad. Ligesom halvdelen af Mongoliets befolkning er Ulan Bator en nomade. Mongoliets største by og hovedstad har skiftet placering mere end 20 gange de sidste 350 år, inden byen fandt sin nuværende placering ved Tuulfloden for foden af Bogd Khan-bjerget.

Ulan Bator er fuld af kontraster, der reflekterer livet i Mongoliet. På den ene side en moderne storby med fine restauranter og velassorterede shoppingcentre. På den anden side ses nomader ride gennem byen på hesteryg iført deres traditionelle dragter.

Det tibetansk inspirerede Gandan-tempel huser en 26,5 meter høj forgyldt Buddhastatue, og vi ser nærmere på klostret og statuen og får en introduktion til Mongoliets religiøse liv. Klostret var det eneste fungerende kloster i kommunisttiden, da det blev betragtet som en vigtig del af Mongoliets kulturhistorie. I dag lever 150 munke i klostret.

Chojin Lamatempel-museet ligger midt i Ulan Bator, og på tempelområdet ligger fem templer, som hver især er små arkitektoniske mesterværker.

Sukhbaatar-pladsen er Mongoliets magtcentrum, og rundt om pladsen findes bl.a. Mongoliets regeringsbygning, børs og nationalbank. Vi ser nærmere på mindesmærket for Djengis Khan og Kublai Khan og introduceres her til de to vigtigste historiske skikkelser i Mongoliets historie. Senere oplever vi en folklore-opvisning, hvor vi ser traditionelle klædedragter og underholdes med sang og musik, blandt andet den meget specielle strubesang.

Efter turen rundt i Ulan Bator tjekker vi ind på vores hotel, inden vi senere skal spise middag på lokal restaurant.

Dag 13
Ulan Bator. Terelj-naturreservatet og mini-Naadam-festival
Bueskydning i Terelj-naturreservatet

Efter morgenmaden kører vi ud af Ulan Bator, og det bliver hurtigt klart, hvor store vidder der er i landet – den mongolske steppe synes endeløs, og nomadernes jurter (telte) vil vi se flere steder. Vores mål er Terelj-naturreservatet, hvor vi kører en tur og spejder efter yakokser. Vi besøger en lokal nomadefamilie og inviteres indenfor, hvor vi hører om livet som nomade og smager den hjemmelavede ost fremstillet af hoppemælk.

Vi skal senere underholdes med en Naadam, som er en traditionel festival, hvor der dystes i tre discipliner: hestevæddeløb, bueskydning og brydning. Efter en fantastisk dag i det fri returnerer vi til Ulan Bator og vores hotel.

Dag 14
Ulan Bator. Fly til Beijing, Kina. Middag med pekingand

I dag forlader vi Ulan Bator, og om formiddagen kører vi til lufthavnen og flyver til Beijing i Kina, hvor vi ankommer først på eftermiddagen. Beijing betyder ”den nordlige hovedstad”, og i mere end 500 år har byen været det politiske magtcentrum i det enorme kinesiske rige. Med 24 kilometer bymure og voldgrave havde den kvadratisk anlagte by allerede i 1400-tallet enorme dimensioner. Inden for bymurene lå Den Kejserlige By, og inde i den lå kernen, magtcentret Den Forbudte By. Beijing har siden 1949 været Folkerepublikken Kinas administrative hovedstad, og med et indbyggertal på cirka 20 millioner er det verdens tredjestørste by.

Vi kører til vores centralt beliggende hotel. Om aftenen skal vi smage den nærmest rituelle pekingand. Det kræver mange timers forberedelse, før det sprøde andeskind og -kød kan serveres med små tynde pandekager, hoisinsovs og forårsløg.

Dag 15
Beijing. Den Kinesiske Mur, Ming-gravene, Den Himmelske Freds Plads og Den Forbudte By
Den Himmelske Freds Plads i Beijing

Vi starter tidligt i dag og forlader Beijing for at køre ud til Den Kinesiske Mur. Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, samlede og videreudbyggede for over 2.000 år siden Den Kinesiske Mur ud af allerede eksisterende mursystemer. Muren har naturligvis ændret udseende gennem århundrederne. Oprindeligt var den blot en jordvold, men den endte som en rigtig befæstet mur med skydeskår og vagttårne. Muren skulle tjene som værn mod de vilde nomadestammer, der huserede nord for Kina, men den kom dog aldrig til at spille nogen større militær rolle. På andre områder var den imidlertid ganske brugbar. Ved hjælp af et system af røgsignaler kunne man hurtigt sende beskeder og advarsler fra vagttårn til vagttårn. Hvor de vigtige karavaneveje krydsede Muren, fungerede den endvidere som kontrolpost.

Efter besøget ved muren fortsætter vi til Ming-gravene, der også ligger nord for Beijing. I en smuk dal og skærmet af bjerge mod nord ligger 13 af Kinas i alt 16 Ming-kejsere begravet. En kilometer lang “Åndeallé” fører op fra Den Røde Port, den eneste indgang til det hellige gravområde. Så helligt, at selv besøgende kejsere måtte stå af hesten ved porten og ydmygt fortsætte i bærestol. Langs Åndealléen vogter stenskulpturer, der forestiller alt fra fabelvæsener til generaler, over gravfreden.

Ding Ling-graven er den eneste af de 13 gravkamre, som endnu er åbnet. Der er dog ikke noget at se, så vi besøger i stedet Chang Ling-graven. Dels er Chang Ling restaureret, så man kan se, hvordan gravene oprindelig har set ud. Dels er der ved Chang Ling udstillet mange af de genstande, man har fundet i Ding Ling-graven. På turen tilbage mod Beijing nyder vi sandwich-frokost i bussen.

Vel tilbage i Beijing stopper vi ved Den Himmelske Freds Plads, som er Beijings hjerte, og pladsen har ofte været midtpunkt i Kinas historie. Her har dynastiernes kejsere gennem århundreder bekendtgjort deres dekreter for den kinesiske befolkning, og det var ligeledes her, Mao Zedong i 1949 proklamerede Folkerepublikken Kina. Vi spadserer en tur over pladsen og oplever hvordan kejsermagtens gamle symboler genbruges under den moderne kommunisme. Fra Den Himmelske Freds Plads går vi gennem Den Himmelske Freds Port ind i det enorme kejserpalads, Den Forbudte By. Paladsets dybrøde mure var engang byens højeste, da der var forbud mod at bygge højere end kejserpaladset – ingen måtte kunne kigge ind til kejseren. Nu ligger paladset dog nærmest i skyggen af det voksende antal hoteller og finanscentre, der skyder op rundt omkring. Inde bag de tykke mure omgav Kinas skiftende kejsere sig med et hof af eunukker, konkubiner og tjenestepiger, og det store palads, som var beskyttet af kejserens livgarde, havde nærmest karakter af en lille by.

Selv om Den Forbudte By i dag kun overvåges af billetkontrollører, er det stadig ikke helt let at komme indenfor. De besøgende strømmer til fra hele Kina, og trængslen er stor. Vi besøger et af de mange museer, og vi skal ligeledes op og nyde udsigten fra toppen af paladsets indgangsport. Det var herfra, kejseren kunne skue ud over Den Himmelske Freds Plads, overvære militærparader og tale til folket.

Herefter kører vi til vores dejlige hotel. Om aftenen samles vi til middag på en lokal restaurant.

Dag 16
Beijing. Himlens Tempel, hjemrejse til København

Inden vi tager afsked med Kina, besøger vi det nærliggende Himlens Tempel, som er det bedst bevarede af de mange templer og offersteder, der tidligere lå omkring det gamle Peking. I templet findes mange af de forfædretavler, røgelseskar og musikinstrumenter, som blev brugt, når kejseren kom for at bede om en god høst.

Efter dette sidste spændende indtryk kører vi mod lufthavnen, hvorfra vi flyver tilbage til Danmark. Først på aftenen ankommer vi til København med minderne om en fantastisk rejse med Den Transsibiriske Jernbane.

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse/-kupé (Standard Plus)
kr. 19.998,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Moskva og Beijing – København med SAS*
  • Fly Ulan Batar – Beijing
  • Udflugter jf. program
  • Foredrag om bord på toget
  • Visum til Kina
  • Indkvartering i delt dobbeltværelse på 4-stjernet hotel i Moskva, Jekatarinburg, Novosibirsk, Irkutsk og Beijing
  • Indkvartering i delt dobbeltværelse på 3-stjernet hotel i naturskønne omgivelser uden for Ulan Bator
  • Indkvartering i delt dobbeltkupé på toget (Standard Plus)
  • Helpension
  • Te og kaffe i kupéerne på toget
  • Mineralvand til alle måltider
  • Skatter og afgifter

Mulighed for at rejse fra Billund, Aarhus og Aalborg med forbehold for ledige flypladser og mod gebyr, fra kr. 948,-

Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Drikkepenge til togpersonalet samt lokalguider og chauffører (beregn i alt cirka 1.500,- kr.)
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Tillæg for enkeltværelse/-kupé og opgradering af kupé
  • Visum til Rusland og Mongoliet
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”
Tillæg for opgradering af dobbeltkupé
  • Tillæg for Deluxe Silver-dobbeltkupé kr. 37.998,-
  • Tillæg for Deluxe Gold-dobbeltkupé kr. 54.998,-
Tillæg for opgradering af enkeltkupé
  • Tillæg for Deluxe Silver-enkeltkupé kr. 84.998,-
  • Tillæg for Deluxe Gold-enkeltkupé kr. 110.998,-

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om toget

Badefaciliteter
Vælger du en kupé uden bad, er du alligevel sikret daglig adgang til badefaciliteter. I Moskva, Jekatarinburg, Irkutsk og Ulan Bator på vores hotelværelser, hvor vi overnatter. I Krasnojarsk og Ulan Ude vil der blive adgang til hotelværelser i forbindelse med vores udflugt.

Hotelovernatning
Undervejs på rejsen har vi overnatning på hotel i byerne, som vi besøger. Her behøver du blot at pakke en weekendtaske og lade den store bagage blive i din kupé, som bliver aflåst. Særtoget venter på os på stationerne, når vi skal fortsætte togrejsen.

Sengetøj og håndklæder på toget
I kupéerne er der dyner, puder, sengelinned og et mindre håndklæde. Sengelinned og håndklæder skiftes hver 3. dag eller på forlangende.

Aircondition
Der er aircondition på toget, som dog bliver slået fra, når toget holder stille eller kører meget langsomt.

Opbevaring
I Standard Plus-kupéen er der plads til 2 kufferter over døren samt plads til mindre kufferter eller tasker under sengene. De øvre senge kan foldes ned og ligeledes bruges som opbevaring og ”garderobe” (ofte har man den ene øvre seng foldet ned samt den anden foldet op).

I Deluxe-kupéerne er der plads til 3-4 kufferter over døren, og der er et mindre garderobeskab i kupéen.

Det er også muligt at få opbevaret store kufferter mellem vognene.

Hvor sidder man i toget?
Under morgenmaden bliver sengene ordnet og lavet om til komfortable siddepladser. Man kan også sidde i baren og, i visse perioder uden for spisetiderne, i restaurantvognen.

Mobiltelefon og internet

Mellem Moskva og Ulan Bator er der få steder, hvor der ikke er mobildækning. De døde punkter er ofte i ekstremt tyndt befolkede områder som fx Gobi-ørkenen. Opkald er således mulige næsten overalt på hele strækningen. Der er ikke internet på toget, men adgang til internet på alle vores hoteller undervejs på turen.

Betaling

Om bord kan der betales med russiske rubler, euro eller amerikanske dollars. Der kan ikke betales med kreditkort på toget. Under vores ophold i byerne bruges den lokale valuta. Vi anbefaler, at man veksler til lokal valuta i hvert land, og at man medbringer euro. Desuden kan der hæves penge på kreditkort i byerne undervejs.

Måltider på toget

Der er helpension på toget, og vi har faste spisetider i restaurantvognen, hvor hele Albatrosgruppen spiser sammen. På rejsen gennem Sibirien og Mongoliet tilbereder togets kokke både russiske og kinesiske retter.

Der er inkluderet mineralvand til måltiderne, men øvrige drikkevarer skal købes kontant.

Priser på drikkevarer i toget
I kupéerne er der gratis kaffe og te, som bliver serveret af stewardesserne.

I restaurant- og barvognen betales drikkevarer kontant. Priseksemplerne er fra 2015.

  • 0,5 l vand – 2 euro
  • Flaske lokal rødvin – 15 euro
  • Ikke lokale vine – fra 20 euro
  • En flaske øl – 2,5 euro (0,33 l) 3 euro (0,5 l)
  • Mineralvand er inkluderet i forbindelse med alle måltider.

Visum til Rusland

Det koster 490 kr. pr. person at få almindeligt turistvisum til Rusland (4-10 arbejdsdage). Ekspresvisum koster 770 kr. pr. person (1-3 arbejdsdage). Vi gør opmærksom på, at den russiske regering har besluttet, at alle, der søger visum til Rusland, skal møde personligt op på det russiske visumcenter i København. Der SKAL bestilles tid på forhånd.
Læs mere om proceduren her
http://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/rusland/visum 

Vi gør opmærksom på, at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from Evaluering af rejsen med Transsibiriske Jernbane Rejsen levede fuldt op til min forventning rejselederen sørgede for at fylde huller ud med relevante og afvekslende aktiviteter, var slagfærdig på god måde. Kunne godt have tænkt mig lidt mere tid i Mongoliet og tog helt til Beijing.
Date published: 2016-06-25
Rated 5 out of 5 by from Utrolige oplevelser Den transsibiriske jernbane er en fantastisk rejse og vores rejseleder Ulla Neubauer vidste virkelig alt og kunne fortælle detaljeret om de steder vi var.
Date published: 2016-06-19
Rated 5 out of 5 by from Vores livs drømmerejse Vi har været på en fantastisk rejse fra Moskva gennem Mongoliet til Kina. Vores dejlige rejseleder har sørget for , at vores tur med Grand Trans Siberian Express og de senere stop i Ulan Baatar og Beijing er blevet en uforglemmelig og helt igennem vellykket tur . Tak til hele vores skønne rejsegruppe.
Date published: 2016-06-19
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_3
  • loc_da_DK, sid_RURTR01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser