Det nordlige Polen – i krig og fred

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Smukke historiske byer, imponerende ridderborge, vilde bisonokser og de eventyrlige masuriske søområder

Polen er mere end noget andet land i Europe en uskøn blanding af historie, kultur og krigens gru. Få andre folkeslag ramt har været så hårdt ramt helt tilbage fra det første rige i 966 frem til Hitlers udslettelse af 6 millioner mennesker under 2. verdenskrig. 

I dag kan Polen heldigvis også byde på en overraskende moderne og smuk hovedstad,  Warszawa, den uberørte UNESCO by Torun, fristaden Danzig, samt det Masuriske Søområde med den enestående Elblag kanal, som vi naturligvis skal sejle på.

I Preussen besøger vi desuden resterne af Hitlers hovedkvarter, Ulveskansen, nyder naturen ved søerne og ser de europæiske bisonokser i den store nationalpark Bialowieza på grænsen til Hviderusland. Sidst mindes vi ofrene ved Treblinka koncentrationslejren.

Vi har inkluderet halvpension, og kører undervejs i gode moderne busser, samt bor på fine 3 – 4 stjernede hoteller.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Zloty

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
København – Warszawa. Ankomst og byrundtur i den polske hovedstad.
Dag 2
Warszawa – Torun. Byvandring i den polske hovedstad, samt Copernicus fødeby og dets imponerende gotiske bygningsværker.
Dag 3
Torun – Malbork – Gdansk. Byrundtur i Torun og besøg ved middelalderborgen Malbork
Dag 4
Gdansk. Byrundtur i den gamle bydel, Solidaritetsmuseet og tid på egen hånd Ca. 30 km
Dag 5
Gdansk – Elblag-Ostrode – Gizycko. Sejlads på Elblag kanalen og ankomst til det Masuriske søområde
Dag 6
Gizycko – Ulveskansen – Lipka kloster – Gizycko. Hitlers hovedkvarter og valfartskirken Swieta Lipka
Dag 7
Gizycko – Bialowieza National Park – Bialystok. Europas ældste urskov og bisonsafari
Dag 8
Bialystok – Treblinka – Warszawa. KZ lejren Treblinka og hjemrejse

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Warszawa. Ankomst og byrundtur i den polske hovedstad. ca. 30 km
Stort set alle bygninger i Warszawa er fra efter 1945

Vi flyver til Warszawa og indkvarteres for de næste to nætter, og dykker straks ned i  Polens enestående, rodede historie, der er uløseligt forbundet med de nordtyske stater, Baltikum, Ukraine, Hviderusland, Rusland og Centraleuropa. Der er næppe nogen nationalstat Europa, som tiden har behandle så hårdhændet som Polen, der engang voksede til et kæmperige for kort efter at blive fuldstændig opløst, og optaget i nabolandene. Polens historie er et lærestykke i realpolitik, når man er omgivet af magter, der ikke vil tolerere konkurrence.   

Warszawa er en af de mest moderne hovedstæder i Europa, der trodser den stagnerede europæiske økonomi og fortsætter sin vækst og økonomisk, kulturelle udvikling. Trods fremgang for den reaktionære højre nationalisme har Polens medlemskab af EU, sat ekstra gang i vækst og udvikling.
 
Byen opstod som fugl Fønix af anden verdenskrigs aske, bogstavelig talt bombet tilbage til stenalderen. Seks millioner mennesker blev myrdet heraf halvdelen jøder. Den tidligere ledende, intellektuelle og økonomisk velfunderede jødiske elite blev fuldstændigt udslettet og i dag er der kun omkring 4000 tilbage i landet. Men også ikke-jødiske officerer, læger, ingeniører, akademikere og embedsmænd blev myrdet i et stort antal. Polen blev således genopbygget fra et hidtil uset nulpunkt. 

Warszawa den eneste by i Den Europæiske Union med et naturreservat, Jeziorko Czernikowskie, beliggende i centrum af byen. Warszawa er ikke kun berømt for sin rige historie, men også for sit livlige kulturliv, der i dag omfatter alle genrer som opera, ballet, film, teater og litteratur for slet ikke at tale om spændende restauranter og talrige mikrobryggerier. 

Vi skal på en tur rundt i byen og se de mange seværdigheder som Kongevejen, kongeslottet, kulturpaladset, den gamle by, citadellet, mindesmærket for den jødiske ghetto, universitetet, parkerne og meget mere. Alt ligger på den vestlige bred af Wisla-floden, der deler byen i to. 

Vi spiser middag på hotellet.

Dag 2
Warszawa – Torun. Byvandring i den polske hovedstad, samt Copernicus fødeby og dets imponerende gotiske bygningsværker. ca. 250 km
I hyggelige Warszawa

Vi starter dagen med byvandring i den gamle bydel, Stare Miasto, der er genopbygget, som den stod før krigen. Der er tydelig tegn fra den sovjetiske indflydelse under kommunismen, men den nye udvikling er ved at få overtaget, og der er i de senere år bygget og moderniseret så meget, at højhuse, moderne etageejendomme, store indkøbscentre dukker op over alt. 

Det er blevet tid til at tage afsked med den polske hovedstad og efter en god lokal frokost sætter vi kursen mod nordøst, hvor dagens mål er middelalderbyen Torun i det østlige Pommern. Torun ligger smukt ved Wisla-floden og har overlevet den grumme polske historie og anden verdenskrig uden skader. Byen som har lidt over 200.000 indbyggere, og har fostret et så stort navn som astronomen Nicolaus Copernicus, som blev født her i 1473.

Thorn, som byen oprindeligt hed på tysk, har udviklet sig og ændret sig siden 1200-tallet, hvor byens nuværende placering blev bestemt efter utallige oversvømmelser fra floden. Den har siden 1525 og frem til 1945 været en del af enten det selvstændige Preussen, kongeriget eller kejserriget.

Torun er meget velbevaret og har det største antal bevarede gotiske bygninger i Polen. Der ses stadig rester af de oprindelige bymure og fæstningsanlæg.

Dag 3
Torun – Malbork – Gdansk. Byrundtur i Torun og besøg ved middelalderborgen Malbork ca. 180 km

Vi starter dagen med at se nærmere på Torun. Byen spiller en vigtig rolle i den polske historie. Man ved at området har været beboet i mindst 3000 år oprindeligt af slaviske stammer, men i middelalderen kom de såkaldte teutoniske ridder, også kaldet den tyske orden, hertil og opførte den første borg omkring 1231. 

Det lykkes korsridderne at slå Djengis Khans fremstormende mongolske horder ved legnica i 1241, hvilket på den ene side holder Schlesien og Pommeren på tyske hænder (tysktalende), men på den anden side forhindrer at hele Polen løbes over ende. Den tyske orden bliver sidenhen slået i Østpreussen i krigen mellem 1454 og 1466  

I 1569 kom der mere samling på Polen, der i løbet af få år voksede til et enormt udstrakt område bestående af det nuværende Polen, storfyrstedømmet Litauen med Estland og Letland, Hviderusland, og store dele af Ukraine og Rusland. Som konge valgte man den svenske kong Johan d.3 s søn Sigismund 3, Vasa og perioden kendes som ”Vasatiden”. Men de krigeriske svenske konger, som også ville regere Sverige og
kom i talrige krig med denne stormagt og dens allierede og der blev ikke megen fred. I 1610 lykkedes det dog polakkerne at erobre Moskva og indsætte Sigismunds søn Wladyslav som Zar, hvilket russerne vist aldrig sidenhen har glemt. 

I Torun går vi en tur i den UNESCO-beskyttede (verdensarv) gamle bydel og ser bl.a. den gotiske katedral tilegnet Johannes Døberen, Nicolaus Copernicus’ fødehjem, samt markedspladsen med statuen af Copernicus og de mange flotte gotiske bygninger og brostensbelagte gader, samt promenaden langs Wisla floden. 

Efter besøget i Torun fortsætter turen til Gdansk – eller Danzig om man vil. Efter 1918 og frem til 1939 lå Polen syd for Østpreussen, og havde en korridor, der delte Tyskland, ud til det baltiske hav. Torun var polsk, hvorimod Gdansk var en tysk fristad og kendt som hovedstaden i Østpreussen under det tyske navn Danzig.

Undervejs gør vi dog holdt ved Malbork, hvor besøget gælder ridderborgen af samme navn. Et tysk middelalder slot fra 1274 (Den tyske Orden), der minder rigtig meget om de tilsvarende borge i de baltiske lande. Det er imponerende, meget stort og beskyttet med tårne, mure og voldgrav. UNESCO-bevaringsværdig siden 1997. 
  
Vi fortsætter det sidste stykke mod Gdansk, hvor vi spiser en god middag sammen på hotellet.

Dag 4
Gdansk. Byrundtur i den gamle bydel, Solidaritetsmuseet og tid på egen hånd Ca. 30 km Ca. 30 km
Gdansk er smukt placeret ved Wisla-flodens udmunding

Gdansk eller Danzig om man vil, var en meget vigtig by i Hansa-tiden, og som provinshovedstad i Preussen. Den gamle del er genopført, da byen stort set blev ødelagt under det sidste krigsår, hvor de russiske styrker drev de tyske tropper på flugt mod vest.

Gdansk har ligesom haft en meget omtumlet tilværelse. Først var byen tysk, så en del af det polsk-litauiske storrige, preussisk, en del af et tyske kejserrige, fristad under Folkeforbundet i mellemkrigsårene, før byen igen blev polsk efter anden verdenskrig. Det siger en hel del om byens vigtighed og dens beliggenhed ved Wisla-flodens udmunding i Det Baltiske Hav. Begge meget vigtige vandveje, hvor store mængder landbrugsprodukter og øvrige kommercielle produkter blev fragtet på. I dag er flodudløbet dog længere mod øst.

I 1795 ophørte Polen reelt med at eksistere. Rusland, Preussen og Østrig tog hver sin del, og Preussen var så småt begyndt at ligne en stormagt. Den tyske Hohenzoller slægt var både kurfyrster af det relativt lille, men ekstremt velhavende Brandenburg og hertuger af Preussen, hvilket reelt var det noget fattigere Østpreussen med Pommeren, Danzig og Litauen. Nu slog de det samme og kaldte sig konger og var reelt den betydeligste tyske stat fra 1806, da det hellige tysk – romersk kejserrige faldt endeligt fra hinanden.  

I dag skal vi se nærmere på den spændende by og vi starter med en rundtur i den gamle by, som blevet genopført, som den så ud før krigen. Vi rundt og ser Kongevejen, havnefronten, rådhuset, Uphagens hus, havnekranen og Mariakirken, 

Vi skal naturligvis også se nærmere på byens moderne historie, når vi besøger Solidaritetsmuseet og det tidligere Lenin-skibsværft, arnestedet for landets omvælt i moderne tid. I 1980erne blev Gdansk kendt for den spirende uro i Polen, inspireret af den uafhængige fagforening Solidaritet, hvor arbejderne under ledelse af Lech Walesa til sidst væltede det kommunistiske Polen. Dette oprør blev siden grundlaget for Murens fald.

Resten af eftermiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd.

Dag 5
Gdansk – Elblag-Ostrode – Gizycko. Sejlads på Elblag kanalen og ankomst til det Masuriske søområde ca. 260 km
ElblagCanal mekanisk udstyr til transport af både

Det er blevet tid til at forlade Gdansk og dagens hovedseværdighed er det berømte ingeniørmesterværk Elblag-kanalen, der forbinder Elblag og Ostroda over en strækning på  82 km. Kanalen blev bygget mellem 1848 og 1872 for at forbinde De Masuriske søer med Det Baltiske Hav med det formål at fremme handlen med indkomne skibe fra Østersøen. Ingeniøren, Georg Jakob Steenke, udtænkte en simpel, men genial plan med 2 sluser og 5 slæbesteder, hvor bådene sejler ind på en skinnevogn, der trækkes af kraften fra det faldende vand. Hele systemet funger i bedste velgående og er en fantastisk historie om menneskelig opfindsomhed. 

Efter denne tur på vand og land fortsætter vi mod øst, og spiser frokost undervejs, til Det Masuriske Søområde, hvor overnatningen finder sted i Gizycko. Det er en mindre by, smukt beliggende mellem et par af de store søer. Byen er en af de få, der undgik ødelæggelser under anden verdenskrig, og nyder i dag status som en af de førende feriebyer i Det Masuriske Søområde.
 
Vi spiser middag på hotellet.

Dag 6
Gizycko – Ulveskansen – Lipka kloster – Gizycko. Hitlers hovedkvarter og valfartskirken Swieta Lipka ca. 140 km
Ulveskansen var Hitlers hovedkvarter i mere end 800 dage

I dag skal vi på udflugt i området og vi starter med at besøge Hitlers berygtede Wolfsschanze eller Ulveskansen, som var hans hovedkvarter i mere end 800 dage i årene 1940-45. Det er et enormt bunkeranlæg beliggende i et sumpede område, der gjorder det umuligt at opdage fra luften, Først da russerne marcherede forbi i 1945 blev fæstningen fundet. 40 bygninger til administration, arbejde og beboelse, hvortil kommer 7 massive betonbunkere og yderligere 40 stål-beton bunkere. Der var minefelter overalt, 10 km pigtrådshegn, et hav af antiluftskytskanoner og to flyvepladser i umiddelbar nærhed. Fra den øst-vest gående jernbane blev der anlagt et sidespor til Ulveskansen, hvor materialer, udstyr og personel kunne fragtes frem og tilbage.
 
Det var her i ulveskansen at attentatet mod Hitler den 20. juli 1944 udført af oberst von Stauffenberg, mislykkedes. Hitler forlod stedet i november 1944 for sidste gang og i januar 1945 sprængte tyskerne det i luften i deres retræte fra de fremadrykkende russere. 10 meter tykke betonbunkere forsvinder dog ikke uden videre, så der står en del tilbage. Blot 18 km fra Ulveskansen ligger Mauerwald, endnu et tysk bunkeranlæg, hvor bl.a. Stauffenberg opholdt sig.
 
Efter det spændende besøg i Wolfsschanze skal fortsætter vi til den noget mere fredelige Swieta Lipka. Dette kloster med den prægtige barokkirke er valfartskirke, hvor der efter sigende er foregået flere mirakler. Sagnet siger at en dødsdømt mand på sin sidste nat bad en bøn og Jomfru Maria åbenbarede sig for ham med et stykke træ og en mejsel og bad ham lave en kopi af hende. Fangen, der aldrig havde skåret figurer lavede en fin statuette som fik dommerne til at løslade ham. Statuetten blev anbragt ved et lindetræ, hvorfra den blev flyttet til Ketrzyn flere gange, men hver gang dukkede den igen op ved lindetræet, hvorfor kirken blev opført i taknemmelighed. 

Vi spiser frokost i området inden vi begiver os tilbage mod Gizycko, hvor resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd.

Dag 7
Gizycko – Bialowieza National Park – Bialystok. Europas ældste urskov og bisonsafari ca. 175 km
Bisonen er Europas tungeste landdyr

Vi sætter kurs mod øst og Bialowieza nationalpark, som har af noget af det ældste og eneste uberørte urskov i Europa. Dette skovområde har undgået nedfældning, rydning og de generelle menneskelige aktiviteter som præger nutidens skove. 

Her på grænseområdet til Hviderusland ligger denne nationalparkpark med et væld af planter og dyr, hvoriblandt en hel del sjældne og truede dyrearter, som den europæiske bison, los, elge, bjørne, ulve og vildsvin, men de er sjældne og svære at se, så forvent ikke alt for meget. Der er dog et bisonreservat, hvor det er muligt at komme tæt på og se disse prægtige dyr, der blev fredet i 1929. Danmark er med i et bevaringsprojekt og har fået omkring 13 bisonokser, der spankulerer fredeligt omkring i Almindingen å Bornholm. 

Vi tilbringer en god del af dagen i parken og omkring bisonreservatet og håber at heldet er med os, så husk gode travesko og passende tøj til en måske våd dag i naturen. En kikkert er også anbefalet. 

Vi spiser ligeledes en lokal frokost i området, inden vi begiver os mod Polens største nordøstlige by Bialystok, hvor vi skal overnatte. Bialystok er især kendt for byens smukke vægmalerier og mange smukke kirker. Derudover stammer opfinderen af verdenssproget Esperanto Ludwigk Zamenhof fra byen.  

Vi indkvarterer os på vores hotel, hvorefter resten af aftenen er afsat til oplevelser på egen hånd i denne for mange ukendte by.

Dag 8
Bialystok – Treblinka – Warszawa. KZ lejren Treblinka og hjemrejse ca. 215 km
Mindesmærke ved udryddelseslejren Treblinka

Turen går tilbage mod Warszawa, men vi kan skal ikke spares for endnu et sort kapitel i historien. Vi skal stoppe ved den frygtelige udryddelseslejr Treblinka, hvor man mener at op mod 800.000 mennesker, langt de fleste polske jøder, måtte lade livet. Lejren åbnede i 1942 og på kun et år myrdedes et enormt antal mennesker. Lejren eksisterer ikke mere, den blev efter et oprør af de internerede i 1943 ryddet og pløjet ned for at fjerne beviserne for eftertiden. Der er et mindesmærke for de mange der måtte lade livet og et dystert museum.

Turen fortsætter til lufthavnen med hjemrejse sidst på dagen. Rejsen i det gamle Preussen og det moderne Polen har forhåbentligt givet en ide om Polen og Østersøregionens brogede historie, selv om den ikke er så nem at komme til bunds i.

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Fly København – Warszawa tur/retur
  • Dansk rejseleder
  • Moderne bus på hele rejsen
  • Gode 3- og 4-stjernede hoteller
  • Halvpension-Morgenmad dagligt, frokost dag 2, 5, 6, 7 og 8, samt middag dag 1,3 og 5
  • Alle nævnte entréer og aktiviteter
  • Sejltur på Elblag-Ostrode-kanalen
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Drikkevarer 
  • Personlige fornødenheder
  • Drikkepenge, beregn ca. 20 € pr. pers.
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online-bestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hånden på hjertet

Information

Polen er et relativt billigt land sammenlignet med den store nabo Tyskland. Specielt er mad og drikkevarer meget rimelige i pris. Infrastrukturen har de sidste år gennemgået store forandringer og transport rundt i landet er ganske udmærket og velfungerende.

Medbring gode travesko, vi skal ud på brostensbelagte gader og spadsere i naturreservater. En mindre taske til regnslag eller paraplyer kan være en god ide at medbringe, vejret er meget lig det, vi er bekendt med herhjemme.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser