Efterårskrydstogt i det Californiske vinland

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Naturskøn vinrejse fra Vancouver til Los Angeles med helpension og drikkepenge på skibet.

Tag med Albatros på en vinrejse i det naturskønne californiske vinland. Vi starter turen med 2 overnatninger i den smukt beliggende canadiske kystby, Vancouver, der på skønneste vis forener metropol og natur. Ud over at nyde den skønne by skal vi opleve den canadiske vinregion, Fraser Valley, med besøg på en vingård, hvor der naturligvis hører sig en vinsmagning til. Fra Vancouver stævner vi ud mod det californiske vinland, hvor der er mulighed for at tage på udflugt til vingårde i vindistriktet Napa Valley, lære om californisk vin i Astoria, besøge en vingård i mondæne Santa Barbara, hvor vi også skal nyde en dejlig picnic, og naturskønne San Diego, en af USA’s mest eftertragtede byer at bo i. Vi runder rejsen af i Los Angeles med storbyoplevelser i Beverly Hills og Hollywood.

Vores hjem undervejs vil være det komfortable Star Princess, hvor helpension og drikkepenge ombord er inkluderet i prisen.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt, Vin & gastronomi

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar, canadisk dollar

Dagsprogram 11 dage
Dag 1
København – Vancouver, Canada. Indtjekning på hotel
Dag 2
Vancouver, Canada. Vingårdbesøg med vinsmagning og Fort Langley National Historic Site
Dag 3
Vancouver, Canada. Byrundtur og ombordstigning
Dag 4
Astoria, Oregon, USA. Mulighed for udflugt til vingård med vinsmagning
Dag 5
På havet mod San Francisco
Dag 6
San Francisco, USA. Mulighed for udflugt til Napa Valley og vinsmagning
Dag 7
På havet mod Santa Barbara
Dag 8
Santa Barbara, USA. Mulighed for udflugt til vingård med vinsmagning og let frokost
Dag 9
San Diego, USA. Mulighed for udflugt til Balboa Park, La Jolla og USS Midway
Dag 10
Los Angeles, USA. Byrundtur og hjemrejse
Dag 11
Ankomst til København

Star Princess

Star Princess er et luksuriøst rejsemål i sig selv. Vågn hver morgen til nye horisonter, nyd udsigten fra en af de mange luksuskahytter med balkon, Forkæl dig selv med en varm stenmassage i den berømte Lotus Spa, spis udsøgte retter i en formel eller afslappet atmosfære, og gør dit krydstogt til en uforglemmelig oplevelse. Skibet er nyrenoveret (dec. 2017) og fremstår helt moderne. Læs mere om skibet og andre praktiske oplysninger på

Krydstogtskibet Star Princess byder på en lang række aktiviteter, der både inspirerer og underholder. Nogle får dig endda til at svede. Du kan være sikker på, at skibets personale gør sit bedste for at opfylde alle dine ønsker. Skibet byder på alt fra kunstauktioner til virtuel golf. 

Chefkokkene på Princess Cruises’ skibe er kulinariske kunstnere, der stræber efter at servere det allerbedste fra køkkenet. Hele flåden er optaget i det velrenommerede gastronomiske selskab Chaîne de Rôtisseurs. Hver enkelt chefkoks menu er kreativ, og udvalget ændrer sig fra dag til dag. Dertil kommer en fejlfri service. Du får ganske enkelt en uforglemmelig feinschmeckeroplevelse om bord.

Læs mere om skibet her: https://www.princess.com/ships-and-experience/ships/tp-star-princess/

Se skibets dækplan her: https://www.princess.com/deckPlans.do?shipCode=TP

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Vancouver, Canada. Indtjekning på hotel

Efter vi er landet i Vancouver og har fået vores kufferter, bliver vi kørt til vores hotel, hvor vi hviler ud efter
vores rejse og bliver klar til morgendagens oplevelser. 

Dag 2
Vancouver, Canada. Vingårdbesøg med vinsmagning og Fort Langley National Historic Site
I den canadiske vinregion, Fraser Valley

Vancouver ligger, ligesom San Francisco, i et bakket terræn, der sammen med de mange broer giver en flot udsigt over havet, små bugter og selve byen. Vancouver forener metropol og natur på skønneste vis, og få andre canadiske byer har et tilsvarende udbud af seværdigheder og attraktioner. Der er gode hoppemuligheder i byen – her er alt fra shoppingcentre, designerforretninger, secondhand- og vintagebutikker til markeder og butikker med friluftsudstyr.

Dagen byder på en udflugt til British Columbias vigtigste landbrugsregion, Fraser Valley. Her finder man vingårde, frugtplantager og kornmarker, som står i stor kontrast til det smukke bjerglandskab, dækket af sne og skove, der strækker sig så langt øjet rækker.

Vi skal i dag besøge en vingård i Fraser Valley. Al vinen bliver produceret på gården, og druerne er 100% fra British Columbia. Her skal vi lære om vinen, produktionen og selvfølgelig også smage både hvide, røde og mousserende vine. Hertil vil vi få serveret et charcuteri-servering, som kan nydes i de smukke omgivelser.

På vej tilbage til vores hotel tager vi på en rejse tilbage til 1800-tallet til det sted, der siges at være British Columbias fødested, Fort Langley. Palistaderne står højt og omkranser fortet, mens Langley-floden bruser i baggrunden. Her fortælles historier om californiske guldgravere, de første bosættere i Canada og Hudson’s Bay Company, HBC, et selskab, som startede med at handle med pels i 1600-tallet, og som i dag er et af verdens ældste stadigt fungerende seskaber. Der er masser at se og lære, inden vi vender tilbage til vores hotel, hvor aftenen bruges på egen hånd.

Dag 3
Vancouver, Canada. Byrundtur og ombordstigning Afsejling kl. 16.30
Stanley Park har næsten 10 kilometer kystlinje

Efter morgenmaden tager vi på en byrundtur gennem byen, hvor vi blandt andet ser Stanley Park, der dækker omtrent halvdelen af downtown og er Nordamerikas, og en af verdens, største byparker. Foruden næsten 10 kilometer kystlinje, et par fine badestrande, legepladser, egern og vaskebjørne huser Stanley Park også det enorme, prisbelønnede Vancouver Aquarium (kan ses på egen hånd). I udkanten af Stanley Park ligger desuden English Bay og West End med en perlerække af smukke victorianske huse. Vi ser også Nordamerikas næststørste Chinatown – et kulørt samlingspunkt for byens store kinesiske befolkning – og den gamle bydel Gastown, som er spækket med brostensbelagte gader, gaslamper og hyggelige spisesteder.

Vi tjekker ind på skibet efter vores byrundtur og spiser en dejlig frokost ombord. Udsejlingen fra Vancouver er helt speciel, og kan nydes fra soldækket, inden vi spiser vores første middag om bord på vores nye flydende hjem.

Dag 4
Astoria, Oregon, USA. Mulighed for udflugt til vingård med vinsmagning Ankomst kl. 12.00, afsejling kl. 21.00
Astoria blev grundlagt i 1811

Det var i Astoria, at de amerikanske opdagelsesrejsende Lewis og Clarks ekspedition nåede den amerikanske stillehavskyst den 12. november 1806 på den første og største trans-amerikanske ekspedition i nyere tid.  Blandt andet den begivenhed er afbilledet på søjlen Astoria Column, der knejser højt over Columbia-flodens bred. På en klar dag kan man herfra se Stillehavet og den forræderiske flodmunding.

Astoria blev grundlagt i 1811 og er således USA’s ældste bebyggelse vest for bjergkæden Rocky Mountains. Velbevarede bygninger og historiske attraktioner blander sig i skøn forening med fantastiske udsigtspunkter og uspoleret natur. I tidligere tider, før man opfandt elektronisk navigationsudstyr, stødte mange skibe på grund her i det lumske farvand ud for Colombia-flodens munding. Astoria fik derfor det lidet attraktive tilnavn: ”Stillehavets kirkegård”. Mere end 200 skibe er gået på grund her.

Mange nordiske udvandrere slog sig ned i dette område, og deres efterkommere er meget bevidste om deres nordiske aner. Blandt andet afholdes hvert år i juni en stor nordisk sankthans-fest.

Har du købt udflugtspakken skal vi i dag på endnu en vinsmagning. Efter frokost på skibet bliver vi hentet i bus, og turen går til Willamette Valley. Her ligger en hyggeligt familieejet vingård, der specialiserer sig i Pinot Noir, men også mange andre dejlige vine, som skal huse os et par timer. Vi skal smage forskellige vine, lære om californisk vin og produktionen heraf, inden vi igen tager tilbage til skibet.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Har du ikke købt udflugtspakken, er der mulighed for at tage med på en af skibets udflugter eller selv gå på opdagelse i Astoria by.

Dag 5
På havet mod San Francisco
Golden Gate-broen er den næst længste hængebro i USA

I dag vil der være masser af aktiviteter ombord – både arrangeret af vores rejseleder og af skibet. Du er dog som altid din egen herre og kan vælge at gå på dækket på egen hånd og slikke sol eller slappe af til blid musik i en af de mange saloner og barer. Valgene er mange, så du kommer bestemt ikke til at kede dig.

Dag 6
San Francisco, USA. Mulighed for udflugt til Napa Valley og vinsmagning Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 22.00
Louis M. Martini Winery er en ikonisk Napa Valley-vingård

Selvom San Francisco er en typisk amerikansk storby fuld af kontraster, hvor prægtige bygninger og forretninger ligger side om side med forfaldne og fattige kvarterer, har byen formået at fastholde en lille bys hyggelige atmosfære. Åbne sporvogne slæber sig op ad byens stejle gader med palmer, lave bygninger og forbavsende lidt trafik. Pludselig er man inde i den store Chinatown, der er som en lokal filial af Kinas mægtige havneby Shanghai. Men til forskel fra den moderne kinesiske moderby har man her bevaret den gamle kinesiske atmosfære med et mylder af små specialforretninger og restauranter mellem et hav af kulørte skilte med kinesiske skrifttegn.

Den berømte havnefront Fisherman’s Wharf er i mange år er blevet kåret som San Franciscos største seværdighed. Her er et vældigt folkemylder, gøglere og gadeshows af enhver art, små butikker med alverdens ragelse og dyre modevarer, mærkværdige små museer, caféer og restauranter – og ofte også en flok gøende søløver.

Dagens Albatrosudflugt går til verdensberømte Napa Valley, som ligger nord for San Francisco og huser over 400 vingårde. Vi skal nyde det vidunderlige landskab med vinmarker så langt øjet rækker, og ikke mindst lære om den utrolige historie og smage de udsøgte vine. 

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 7
På havet mod Santa Barbara
Bliv forkælet ombord

Vi færdes nu efterhånden hjemmevant ombord og mødes måske til en fælles frokost, en tur i swimmingpoolen eller går sammen til aftenens underholdningsarrangement. Der er masser af muligheder ombord, så det gælder om at få det meste og bedste ud af det.

Dag 8
Santa Barbara, USA. Mulighed for udflugt til vingård med vinsmagning og let frokost Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 18.00
Santa Barbara er præget af spansk kultur og arkitektur

I dag ankommer vi til den eksotiske badeby Santa Barbara, der er præget af spansk kultur og arkitektur. Man har forstået at bevare det gamle kolonipræg, selvom byen i alle henseender er yderst mondæn. Santa Barbara har kælenavnet Den amerikanske Riviera, og de smukke strande på en baggrund af majestætiske bjerge fortæller hvorfor.

Santa Barbara er porten til det californiske vinland, bl.a. den smukke Santa Ynez Valley, med betagende udsigtspunkter og vin i verdensklasse. Hos byens mange vinudskænkninger er der rig mulighed for at smage de lokale dråber. Her i regionen arbejdes der med alt fra Pinot Noir, Sangiovese, Syrah, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Zinfandel, Malbec og Cabernet Franc, så vi tør godt love, at du kan finde noget, der passer til netop din smag. Ved havnefronten ligger Stearns Wharf, som er et lille modstykke til San Franciscos Fisherman’s Wharf.

Har du købt udflugtspakken, skal vi i dag udforske de californiske vine, da vi besøger en vingård i det smukke landskab i Santa-Ynez-dalen. Efter en rundtur på vingården skal vi naturligvis smage de lokale druer. Vi holder en lille picnic (inkluderet) i området, inden vi kører tilbage mod vores skib. (Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet). 

Dag 9
San Diego, USA. Mulighed for udflugt til Balboa Park, La Jolla og USS Midway Ankomst kl. 08.00, afsejling kl. 18.00
Ved La Jolla Cove, San Diego

De lokale kalder det ’solskinsskat’: viljen til gennemsnitligt at have en lidt lavere indkomst, end hvis man boede i San Francisco eller Los Angeles. Det er det, man betaler for at bo i en by, der kalder sig USA’s fineste by, og som faktisk er nationens næstmest populære by at bo i, kun overgået af New York. Her er en meget forskelligartet topografi med kløfter og plateauer, og hver bydel har sin helt egen stil, fx Gaslamp Quarter og East Village, der summer af storby, mens det hippe Uptown, Hillcrest og North Park byder på mode og kultur. San Diego er i høj grad præget af nabolandet i syd, Mexico, og kun ca. 30 km sydpå ligger verdens travleste grænseovergang, så sprog, mad og kultur flyver frem og tilbage i byen.

San Diego, USA’s 8.-største by, kurver sig fredeligt langs San Diego-bugtens bred. Den er en af landets ældste byer og blev først besøgt af europæere i midten af 1500-tallet. Mellem palmerne kan man stadig se de smukke gamle spanske missioner, og i den gamle bydel blander victoriansk arkitektur og middelhavsarkitektur sig med hinanden.

På dagens Albatrosudflugt skal vi opleve lidt af den gamle by. Vi skal blandt andet opleve den helt utrolige Balboa Park, hvor der vil være lidt tid til at opleve parken på egen hånd. Her er masser at opleve, både museer, smuk natur og andre vartegn. Efterfølgende bliver vi kørt ud til den skønne strand, La Jolla, inden vi ender ved USS Midway, som man kan se på egen hånd, og som er en kæmpe oplevelse. Man kan også vælge at blive sat af ved Gaslamp-kvarteret eller ved skibet.

USS Midway blev bygget på kun 17 måneder, hvilket kan virke ubegribeligt, når man står på kajen og kigger ned ad langsiden på det 296 m lange fartøj. Det blev bygget under 2. Verdenskrig, men nåede aldrig at blive sat  ind, da det stor færdigt den 10. september 1945 – en uge efter krigens afslutning. Hangarskibet tjente således i stedet som en del af Atlanterhavsflåden, i Vietnamkrigen og Den Persiske Golf inden det i 1992 blev pensioneret og bragt til kaj i San Diego, hvor det i dag er ombygget til museum.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i
programmet).

Dag 10
Los Angeles, USA. Byrundtur og hjemrejse Ankomst kl. 06.15
I 1958 blev Walk of Fame bygget på Hollywood Boulevard

Det er nu tid til at sige farvel til krydstogtskibet. Selve udtjekningen foregår forholdsvis afslappet, og efter landgangen stiger vi på bussen, hvor vi skal opleve en bid af Los Angeles.

Los Angeles er USA’s næststørste by med 15 millioner indbyggere og et enormt areal, der gør den vanskelig at overskue. L.A., som byen kaldes i daglig tale, er verdens førende underholdningscentrum, specielt når det handler om film, tv og musik, men den kan sandelig også være med, når det drejer sig om forlystelsesparker, kunst og kultur. Los Angeles er byen, hvor den amerikanske drøm leves ud. Nogle få ender i millionvillaerne i Bel Air og Malibu, mens mange andre må forlade byen, uden at drømmen er gået i opfyldelse.

På byrundturen besøger vi blandt andet Beverly Hills med den berømte, fashionable shoppegade Rodeo Drive. Vi skal også opleve en god gang stjernestøv i Hollywood, inden vi vender snuden mod storbyens
internationale lufthavn. Nu er det tid til at vende snuden hjem mod de nordiske himmelstrøg!

Dag 11
Ankomst til København Ankomst kl. 06.15

Vi er landet efter en dejlig rejse med kufferten fuld af dejlige oplevelser og måske en flaske god vin.

Udflugtspakke

Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.

Inkluderet i udflugtspakken

  • Astoria, Oregon. Heldagsudflugt til vingård med vinsmagning
  • San Francisco. Heldagsudflugt til Napa Valley med vinsmagning
  • Santa Barbara. Heldagsudflugt til Santa Ynez valley med vinsmagning inkl. let frokost
  • San Diego. Heldagsudflugt til Balboa Park, La Jolla og USS Midway (entré på egen hånd)

Pris: kr. 3.998,- pr. person

Golden Gate-broen er den næst længste hængebro i USA

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for indvendig enkeltværelse/enkeltkahyt kat. ID-IF: kr. 7.498,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Dobbeltkahyt
Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. OC-OF: kr. 1.498,- pr. person
Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med balkon kat. BD-BF: kr. 2.498,- pr. person

Enkeltkahyt
Tillæg for udvendig enkeltkahyt med vindue kat. OC-OF: kr. 10.498,-
Tillæg for udvendig enkeltkahyt med balkon kat. BD-BF: kr. 11.998,-

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Vancouver og Los Angeles – København med mellemlanding
  • Transport jf. program
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen på krydstogtskibet
  • Udflugt til Fraser Valley med vinsmagning og besøg ved Fort Langley National Historic Site
  • Byrundtur i Vancouver
  • Byrundtur i Los Angeles
  • 1 nat på turistklassehotel i Vancouver i delt dobbeltværelse med morgenmad
  • 8 nætters krydstogt med Star Princess i delt indvendig dobbeltkahyt (ID-IF)
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (værdi kr. 786,- pr. person)
  • Helpension på skibet
  • Havneskatter
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Udflugtspakke kr. 3.998,- pr. person
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse/-kahyt, udvendig kahyt med vindue og balkonkahyt
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge til lokale guider og chauffører i land og på udflugter (beregn ca. USD 10 i alt. Gæster med udflugtspakke bør beregne USD 20 i alt)
  • Personlige fornødenheder
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Gebyr for indrejseregistrering i Canada (eTA, ca. 7 CAD)
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med
egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, 
enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at
bestille en større suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.

Balkonkahyt

Kahytskategori BD-BF. Udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og
to enkeltsenge eller dobbeltseng. Ca. 19 m2 (inklusive ca. 3 m2 balkon).

Udvendig kahyt

Kahytskategori OC-OF. Udvendig kahyt med vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng. Ca. 13,5 m2.

Indvendig kahyt

Kahytskategori ID-IF. Indvendig kahyt med to enkeltsenge eller dobbeltseng. Ca. 14,5 m2.

Udflugter – Halvdag og heldag

Det er normal praksis at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at
udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis enten om formiddagen
eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme, så det
passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente
varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være
inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.

Tidsangivelser i krydstogters dagsprogrammer

Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra
rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte små tidsændringer
forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Vi vælger dog alligevel at inkludere
tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid, man skal regne med i havn/land på
rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på et krydstogt!

Wi-Fi og internet på hoteller i USA

Mange af vores hoteller har i dag gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres
service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller
tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på de fleste fællesområder (spørg
derfor din rejseleder om wi-fi eller internet, eller når du tjekker ind). Nogle gange kan det bedre betale sig
at benytte wi-fi i fællesområder, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset.
Det afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi -sender.

Enkelte hoteller tager stadig gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten
på disse dog bedre. En helt anden mulighed er ellers at benytte gratis wi-fi hos kæder som Starbucks eller
lignende, som oftest i de større byer er at finde inden for kort afstand.

Morgenmad på hotel i USA

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske.
Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk
indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i
USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du
oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Hvis du vil
låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der
kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst
din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i
kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme. 

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes ombord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.

ESTA – indrejsetilladelse til USA

xSenest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.govHer får du en
forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen,
da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar
– som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for
de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme
efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Læs mere om ansøgningen om
indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

 

eTA - indrejsetilladelse til Canada

Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse
https://onlineservicesservicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og
medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et 
mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber,
hvis dette sker inden for de 5 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme
efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere
http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr,
som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes
ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når
du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes
på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for,
at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. 

 

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os
retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov
om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab,
man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere
rejsens pris.

Hånden på hjertet

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske.
Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk
indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i
USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.

Den amerikanske drikkepengekultur kan især af os fra Skandinavien opleves som et irritationsmoment. For
at du som rejsende besværes mindst muligt, vil rejselederen oftest tilbyde at påtage sig indsamling af
drikkepenge for hele gruppen, fordelt på de planlagte programpunkter. Du kan læse mere om drikkepenge
og Albatros’ holdning her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser