Ekspeditionskrydstogt rundt om Island

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Følg med Albatros Travel i vikingernes kølvand til Islands fjerne og næsten utilgængelige afkroge ombord på vores eget dejlige skib, Ocean Atlantic

Albatros’ eget skib

Oplev Island i højsæsonen, hvor naturen viser sig fra sin bedste side med lyse nætter og et myldrende fugleliv. Vi vil egentlig helst slippe for at gå i seng på denne rejse, for hvert øjeblik ændrer landskabet sig – og vi skal jo også holde udkig efter hvaler.

Med Ocean Atlantic går sejlturen til dele af Island, der kan være vanskeligt tilgængelige fra landsiden, og på udvalgte steder går vi derfor i land med skibets Zodiac-gummibåde for at udforske områderne nærmere. Fra lavalandskab til gletsjeris ser vi hele Islands kyst med uforglemmelige oplevelser både på fastlandet og på de mange øer, hvor bl.a. sæler og lunder flokkes. Undervejs besøger vi nationalparker og hyggelige byer, står på polarcirklen, træder i det sorte lavasand og mærker et pust af sagahistorien.

Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar, islandsk krone

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
Fra København til Reykjavík. Ombordstigning
Dag 2
Vestmannaøerne med Surtsey og Heimaey
Dag 3
Djúpivogur med mulighed for at besøge Vatnajökull gletsjeren
Dag 4
Hvaler ved Húsavík og polarcirklen på Grímsey
Dag 5
Akureyri og mulighed for udflugt til Mývatn (tilkøb)
Dag 6
Vestfjordene og Vigur
Dag 7
Flatey og Snaefellness
Dag 8
Ankomst til Reykjavík og hjemrejse til København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Reykjavík. Ombordstigning

Vi flyver fra København mod Island og lander i Keflavík midt på dagen. Herfra er der transport mod Reykjavík og havnen, hvor vores skib Ocean Atlantic venter. Efter ombordstigningen bliver kahytterne anvist, og inden vi skal nyde den første middag, vil skibets besætning gennemgå en obligatorisk redningsøvelse. Vores ekspeditionsteam vil desuden fortælle om skibets rutiner og sejlruten for de kommende dages sejlads.

Kaptajnen sejler skibet ud af havnen i Reykjavík tidligt på aftenen og kursen sættes mod Islands sydkyst.

Dag 2
Vestmannaøerne med Surtsey og Heimaey
Et sandt paradis for fugleelskere

Øgruppen Vestmannaøerne var på verdenspressens forsider i januar 1973, da et vulkanudbrud hærgede øen Heimaey. Samtlige 5.000 indbyggere blev evakueret, men de fleste er nu hjemvendt, og i dag er indbyggertallet cirka 4.000. Vestmannaøerne ligger kun 14 kilometer ud for Islands sydvestkyst og består af 15 grønne småøer og ca. 30 skær og klipper.

Når man kommer sejlende, kan man i klart vejr på lang afstand se øernes stejle og takkede profil. De hæver sig smukt op af havet, og man forstår udmærket, at en islandsk digter har sammenlignet dem med safirerne i en sølvring. Her er ganske enkelt eventyrligt smukt! Fuglelivet på disse kanter er også enestående og tæller blandt andet lunder, stormsvaler og ikke mindst “havets dronning”, sulen.

Vi starter dagen med at passere tæt forbi en af verdens nyeste øer, Surtsey. Øen rejste sig fra havet i 1963 og kom i 2008 på UNESCO’s liste over verdens naturarv. Øen er lukket for offentligheden, og der gives kun adgang til forskere. Om formiddagen går vi i land på Heimaey, den eneste beboede ø i øgruppen, hvor vi blandt andet kan se de nyligt udgravede huse fra vulkanudbruddet i 1973.

Efter en spændende dag på Heimaey sætter vi kursen mod Islands sydøstlige hjørne på kanten af Vatnajökull nationalparken.

Dag 3
Djúpivogur med mulighed for at besøge Vatnajökull gletsjeren
Super Jeep

Om natten er vi sejlet langs Islands sydlige kyststrækning, som domineres af Vatnajökull, Islands største gletsjer. Om morgenen ankommer vi til den lille hyggelige havneby Djúpivogur, der ligger godt beskyttet for oceanet, men alligevel let tilgængelig. Havnen er en af Islands ældste, og folk fra Djúpivogur bevarer med stolthed nogle af de gamle huse omkring den. Byen tiltrækker mange kreative personer, og de talrige gallerier er absolut et besøg værd, og ikke mindst Eggin i Gleðivík, der er en permanent installation af 34 æg i overstørrelse hugget ud i granit. Kulturcentret findes i et smukt rødt træhus, Langabúð, der er byens ældste, og på modsatte side af havnen ligger det idylliske gamle Hotel Framtid.

Der er i dag mulighed for at tage på en ekskursion fra Djúpivogur:

Med Super Jeep eller bus til Vatnajökull

Under denne udflugt kører vi i store kraftige såkaldte Super Jeeps, der er det moderne Islands arbejdsheste. På turen skal vi helt tæt på Islands største gletsjer, Vatnajökull. Turen går via byen Höfn (udtales ”Høpn”), hvor vi gør et kort stop, inden ruten fører os mod en af Vatnajökull’s udløbere, Hoffell-gletsjeren og den foranliggende lagune. Her er der mulighed for at vandre langs moræneryggene og iagttage gletjseren bugte sig ned fra den enorme bagvedliggende jökel. På tilbagevejen strækker vi igen benene i Höfn, inden vi returnerer til skibet.

Obs. Det er også muligt at købe udflugten som busudflugt.

(Denne udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

Om eftermiddagen forsætter vi togtet og kommer til østfjordenes dramatiske kystlinje med de smukke, kontrastfyldte landskaber af grønne og frodige dale, storslåede fjelde og fjorde med små fiskerlandsbyer. Området er det tyndest befolkede på Island, og fiskeri er fortsat det største erhverv. Vi passerer Mjóifjördur, der betyder den smalle fjord, som er flankeret af høje fjelde med stejle klippesider og talrige vandfald.

 

Dag 4
Hvaler ved Húsavík og polarcirklen på Grímsey
Solnedgang i Húsavik-bugten

Vi har nu rundet Islands nordøstligste hjørne og sejler ind i Húsavik-bugten, som er kendt for at være et af de bedste steder at observere hvaler ved Island. Vi sejler langsomt rundt i bugten med alles øjne søgende efter hvaler. Det er mest sandsynligt at se de akrobatiske pukkelhvaler og de små men adrætte vågehvaler. Er vi heldige kan de gigantiske blåhvaler og kaskelotter også ses her.

Ved middagstid sejler vi længere nordpå mod øen Grimsey og når i dag det nordligste punkt på rejsen. Grimsey ligger cirka 40 kilometer fra hovedlandet og er den eneste del af Island, der betegnes som arktisk område. Polarcirklen krydser øen på 66°33’ N, og man har således mulighed for at stå direkte på linjen, hvor solen den 21. juni er på himlen hele døgnet. Selvom vores togt ligger lidt senere på sommeren, så vil vi stadig opleve, at nætterne er helt lyse, ikke mindst heroppe længst mod nord.

Den lille klippeø er beboet af godt 100 indbyggere, der har deres hjem ved havnen, øens eneste by. De gode fiskebanker i det omkringliggende hav gør, at økonomien blomstrer, havnen er udbygget, der er en lille lufthavn med daglige flyvninger til fastlandet og en god skole for børnene. Øen har været beboet helt tilbage fra bosætningen af Island og nævnes i sagaerne som et vigtigt spisekammer, der var rigt på fisk og fugle.

Havfuglene overstiger langt antallet af indbyggere på Grimsey, og der kan høres fugleskrig 24 timer i døgnet hen over den lyse arktiske sommer. Op mod 36 forskellige arter yngler på øen og har deres reder i klipperne. En af Islands største ternekolonier holder til her, og det siges, at landingsbanen må ryddes for terner, inden flyene kan lande.

Om eftermiddagen går vi ombord i vores Zodiac gummibåde og sejler ind til øen for at opleve det lokale liv og udforske øens fugleklipper.

Dag 5
Akureyri og mulighed for udflugt til Mývatn (tilkøb)
I den smukt beliggende by Akureyri

Vi fortsætter sejladsen mod syd og når til den smukt beliggende by Akureyri i bunden af fjorden med sneklædte fjeldtoppe i baggrunden. Klimaet her er unikt for disse breddegrader, idet byen er begunstiget med langt flere solskinstimer og højere temperaturer end resten af Island, og den isfri havn har stor betydning for byen. Akureyri er Nordislands centrum for handel og kultur og er Islands næststørste by. Med det spirende uddannelsesmiljø, de mange kulturelle begivenheder og den store fiskeindustri vokser Akureyri støt, og stadig flere turister lægger vejen forbi nordkystens solskinsby. Der er god tid til at vandre rundt i den livlige by med hyggelige caféer, dejlige restauranter og frodige haver, samt at nyde den fantastiske udsigt oppe fra byens imponerende kirke.

Der er desuden mulighed for at deltage i en ca. syv timer lang udflugt til det naturskønne reservat omkring Myvátn, hvor vi blandt andet kan opleve Islands livlige geotermiske aktivitet for fuldt blus i form af bizarre lavalandskaber, varme kilder og stinkende svovlhuller. På vej til Myvátn stopper vi kort ved det imponerende vandfald Goðafoss, der med sine 12 meter i højden og 30 meter i bredden er et af Islands smukkeste vandfald. Midt i Mývatn naturreservatet ligger den 37 kvadratkilometer store Mývatn-sø omgivet af lavasletter, fjelde og vulkaner. I søen findes der mere end 50 små lavaøer og -holme – de fleste af dem såkaldte pseudokratere, hvilket vil sige, at de ligner vulkankratere uden at være det. Søens gennemsnitlige dybde er kun 2,5 meter, og sollyset kan således nå helt ned på bunden. Kombineret med, at størstedelen af søens vand kommer fra underjordiske mineralholdige kilder, giver dette gode livsbetingelser for blandt andet fisk og fugle. Myvátn-søen er da også et sandt paradis for fugleelskere.

(Denne udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

Vi returnerer til Akureyri hen under aftenen og går igen ombord på Ocean Atlantic, hvorefter vi sejler mod nord ud af Eyjafjördur.

Dag 6
Vestfjordene og Vigur
Isafjardardjúp

Vestfjordene byder på den ene uforglemmelige oplevelse efter den anden. Vi starter morgenen med at sejle langs kysten af Hornstrandir, den nordligste del af Vestfjordene. Herfra er der kun 300 kilometer til den grønlandske østkyst. Fra 1975 blev området omlagt til naturreservat og har i dag nogle af de strengeste regler for at beskytte den særegne og skrøbelige natur. Langs kysten er der gode muligheder for at se hvaler og sæler, og fjeldsiderne mod havet giver genlyd af det rige fugleliv. Vi sejler i Hornvikbugten, der betegnes som et af de smukkeste steder på Island, for at se to af de største fuglefjelde i Europa, hvor millioner af søfugle yngler.

Om eftermiddagen sejler vi ind i Isafjardardjúp, hvor vi tager en gåtur på øen Vigur ved mundingen af Hestfjördur og Skötufjödur for at nyde udsigten til de stejle fjelde og se ternernes forunderlige flyvefærdigheder. En lokal guide vil følge med os på gåturen, hvor der også bliver tid til at få en kop kaffe eller te og lidt godt til ganen på den lokale café.

Om aftenen tager vi afsked med Isafjardardjúp og sejler mod Vestfjordenes sydlige del.

Dag 7
Flatey og Snaefellness
På øen Flatey

Tidligt om morgenen runder vi Islands vestligste punkt ved Látrabjarg. Kysten her er vild, utæmmelig og betagende som resten af Vestfjordene. Látrabjarg, der strækker sig 12 kilometer langs kysten, udgør den sydvestlige del af Vestfjordene og er et imponerende fjeldmassiv, der med sine op mod 450 meter lodrette fjeldsider byder på et rigt fugleliv. Lunder, lomvier, mallemukker og rider yngler her fra tidligt i juni måned.  Vi ser fugleklipperne fra søsiden og fortsætter til øen Flatey, den eneste af Breidafjördurs talrige øer, der er beboet hele året, og hvor vi går i land.

De fleste af de farverige huse er dog i dag feriehuse, der kun bruges i sommerhalvåret. Øen har en rig del i Islands historie og har tidligere haft stor kulturel betydning, da der i 1100-tallet lå et augustinerkloster på øens højeste punkt. Senere blev øen et knudepunkt for handel med Islands nordvestlige del, da den danske konge udpegede Flatey som en official handelsstation i 1777. Indtil slutningen af det forrige århundrede voksede indbyggertallet, til øen næsten var overbefolket i forhold til sin ringe størrelse. I dag er der kun to beboede gårde tilbage.

Om eftermiddagen sejler vi langs den 100 kilometer lange halvø Snaefellsnes, der med sin dramatiske klippekyst, størknede lavafloder, sortsandede strande og vulkanske toppe er et billede af Island i miniformat. Vi runder næsset på halvøen og kan nyde udsigten til den mere end 1.400 meter høje snedækkede vulkan, Snæfellsjökull, der var centrum i Jules Vernes roman ”Rejsen til Jordens Indre”. Vulkanen med den næsten perfekte kegleform og det omliggende område blev i 2001 til Snæfellsjökull Nationalpark. 

Dag 8
Ankomst til Reykjavík og hjemrejse til København
I løbet af natten har Kaptajnen bragt skibet mod Reykjavík, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyet retur til København.

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

Pris for Kat. C: 1.998 pr pers.
Pris for Kat. B: 15.998 pr pers.
Pris for Kat. A: 19.998 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 24.998 pr. pers.

Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for Kat. G: 5.998,-
Tillæg for kat. D: 10.998,-
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

3-personers kahytter
Tillæg for Kat. B 4.998 pr pers.
Prisen inkluderer
  • Fly København – Keflavík t/r
  • Transport fra Keflavík til Reykjavík havn t/r
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • 8 dages krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori D)
  • Helpension på hele krydstogtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider i Reykjavík før og efter togtet
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"
Ekstra udflugter i Island

Med Super Jeep fra Djúpivogur til Vatnajökull
Under denne udflugt kører vi i store kraftige såkaldte Super Jeeps, der er det moderne Islands arbejdsheste. På turen skal vi helt tæt på Islands største gletsjer, Vatnajökull. Turen går via byen Höfn (udtales ”Høpn”), hvor vi gør et kort stop, inden ruten fører os mod en af Vatnajökull’s udløbere, Hoffell-gletsjeren og den foranliggende lagune. Her er der mulighed for at vandre langs moræneryggene og iagttage gletsjeren bugte sig ned fra den enorme bagvedliggende jökel. På tilbagevejen strækker vi igen benene i Höfn, inden vi returnerer til skibet efter ca. 4 timers udflugt.

Pris: kr. 2.198 pr. person.

Med bus fra Djúpivogur til Vatnajökull
Under denne udflugt kører vi i bus og kommer tæt på Islands største gletsjer, Vatnajökull. Turen går via byen Höfn (udtales ”Høpn”), hvor vi gør et kort stop, inden ruten fører os mod en af Vatnajökull’s udløbere, Hoffell-gletsjeren og den foranliggende lagune. Her er der mulighed for at vandre langs moræneryggene og iagttage gletsjeren bugte sig ned fra den enorme bagvedliggende jökel. På tilbagevejen strækker vi igen benene i Höfn, inden vi returnerer til skibet efter ca. 4 timers udflugt.

Pris: kr. 898 pr. person.

Udflugt fra Akureyri til Mývatn

På denne fem timer lange udflugt kører vi fra Akureyri til det naturskønne reservat omkring søen Myvátn.  Her kan vi blandt andet opleve Islands livlige geotermiske aktivitet for fuldt blus i form af bizarre lavalandskaber, varme kilder og stinkende svovlhuller! På vej til Myvátn stopper vi kort ved det imponerende vandfald Goðafoss, der med sine 12 meter i højden og 30 meter i bredden er et af Islands smukkeste vandfald. Midt i Mývatn naturreservatet ligger den 37 kvadratkilometer store Mývatn-sø omgivet af lavasletter, fjelde og vulkaner. I søen findes der mere end 50 små lavaøer og -holme – de fleste af dem såkaldte pseudokratere, hvilket vil sige, at de ligner vulkankratere uden at være det. Søens gennemsnitlige dybde er kun 2,5 meter, og sollyset kan således nå helt ned på bunden. Kombineret med, at størstedelen af søens vand kommer fra underjordiske mineralholdige kilder, giver dette gode livsbetingelser for blandt andet fisk og fugle. Myvátn-søen er da også et sandt paradis for fugleelskere.

Vi returnerer til Akureyri hen under aftenen og går igen ombord på Ocean Atlantic.

Pris: kr. 598 pr. person.

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn samt har lyst til at opleve naturen på naturens egne præmisser. Personer under 18 år skal rejse i følge med personer over 18 år. Enkelte landgange vil forgå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse.

Rejsen foregår i Islands højsommer, og vi forventer rolig sø, en del sol og mildt vejr med dagtemperaturer på 7 til 14 grader. Regn kan der sagtens komme, og det betyder, at regnjakke og vandtætte bukser også bør komme med i bagagen. Som man siger på Island: ”Hvis du ikke bryder dig om vejret, så vent en halv time – så kommer der noget andet...!”.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring Island i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. På land kan temperaturen godt nå de 12 grader, men i NordatIanten må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for.

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten. Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue. Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Mere om Island

Her kan du læse mere om Island: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/island

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 4 out of 5 by from en meget fremmedartet natur spændende , men der var mange ting vi buede have været informeret om inden afrejsen
Date published: 2019-08-27
Rated 5 out of 5 by from En rigtig dejlig rejse, fyldt med spændende oplevelser Dygtige og kompetente rejseledere. Man får det bedste af det meste når man sejler hele vejen rundt om Island og går i land på så mange forskellige steder. Meget spændende og lærerig tur.
Date published: 2019-08-20
Rated 5 out of 5 by from Et eventyr af et storslået krydstogt! Ekspeditionsskibet var yderst velfungerende og velindrettet med dygtigt mandskab og en høj grad af service, sikkerhed og standard. Programmet var afvekslende og indeholdt én lang perlerække af store oplevelser, som undervejs blev tilpasset vejrforholdene. Vores betænkeligheder vedr. evt. søsyge blev gjort til skamme gennem brug af både søsygearmbånd og -plaster. Omladningerne til Zodiac i åben sø foregik helt uproblematisk under ledelse af det kompetente og rutinerede mandskab. Vi deltager meget gerne i et ekspeditionskrydstogt en anden gang!
Date published: 2019-08-18
Rated 5 out of 5 by from Nye spændende naturoplevelser. Boltrende hvaler og delfiner og tusindvis af søpapegøjer.
Date published: 2019-08-15
Rated 5 out of 5 by from En meget god og vellykket rejse. Ekspeditionslederen og skibets besætning var gode og dygtige og de foredrag vi fik ombord var fremragende. Vi var heldige med godt vejr. En god atmosfære overalt på skibet.
Date published: 2019-08-14
Rated 3 out of 5 by from Spændene at se Island fra vandsiden Rigtig spændene
Date published: 2019-08-13
Rated 3 out of 5 by from Fantastiske Island At sejle rundt om Island og lægge til i små, hyggelige havne er en helt igennem super måde at opleve Island på.
Date published: 2019-08-13
Rated 4 out of 5 by from Island fra søvejen Alt ialt en god rejse,hvor man selv kunne vælge fra og til anstrengelserne. Skib/og besætning var ok med tilpas antal passagerer. Var temmelig overrasket over, at alle foredrag og ture var med engelsktalende guider,også selvom der var 3 dansktalende med fra Danmark og en islandsk, som taler dansk. 2/3-del af gæsterne var danskere. Det samme fortsatte under foredragene på skibet. Der stod intet om dette i det danske program. Måske skulle I prøve med en opdeling. Det kunne lade sig gøre på Svalbard med en gruppe fra Kina. Vi foreslår,at ekspeditionslederen og den islandske guide får lidt coaching i mikrofonteknik,og måske blev lidt bedre til det engelske, de var simpelthen en gang imellem uforståelige, når de talte engelsk, og så Lars - af med kasketten - når du holder foredrag. Undrer os over, hvad de danske guider så skulle med for! Guiden på ekstra-turen til søen var svensk,og hun skulle også tale engelsk, til en hel bus fuld danskere, utroligt! Oplevede en del stres fra et par af guiderne. Stillede et spørgsmål til vores danske guide, da den islandske guide kun forstod engelsk, og fik at vide, at det kunne jeg spørge den lokal islandske guide på engelsk om! Hallo.
Date published: 2019-08-12
  • y_2024, m_4, d_15, h_3
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_15
  • loc_da_DK, sid_ISCSC02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser