Ekspeditionskrydstogt til Antarktis og South Georgia øerne

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Enestående individuel rejse med Albatros’ eget nybyggede ekspeditionsskib, Ocean Victory

Albatros’ skib

Albatros Expeditions har gennemført mange krydstogtsrejser og ekspeditioner til Antarktis i den sydlige halvkugles sommer. Her præger det stabile vejr de ellers så barske kyster, og sæler, pingviner og de andre havfugle er aktive og arbejder hårdt for at føre slægterne videre, inden isen igen isolerer hele kontinentet. 

Nu har du muligheden for et personligt eventyr med Albatros’ eget nybyggede 5-stjernede skib Ocean Victory, som er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis, her kombineres den komfortable krydstogtsrejse med ekspeditionsrejsens fantastiske landinger på det 7. kontinent. Der foretages landgang på den nordlige del af South Shetlandsøerne og på selve den Antarktiske Halvø, hvor der er store koncentrationer af hvaler og sæler. Ofte brydes havoverfladen af hvalernes karakteristiske blåst, og kort efter ser man pukkelhvalens brogede halefinne komme fri af vandet.

Som noget helt særligt så fortsætter dette helt særlige togt i kølvandet på den berømte opdagelsesrejsende Ernest Shackleton, når Elephant Island passeres mens skibet navigerer mod South Georgia øerne. Her oplever vi en af verdens absolut største naturlige vidundere. Vi besøger også forskningsstationen, Shackleton’s grav og ser spor af den omfangsrige hvalfangst der er en del af øernes fortid.

På sidste del af rejsen besøges Falklandsøerne. Her bliver der plads til krigshistorie, særegent dyreliv og engelsk arkitektur midt i det sydlige Atlanterhav. 

Som individuel rejsende kan du selv bestemme hvordan rejsen skal forløbe før og efter krydstogtet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Individuel rejse, Krydstogt, Albatros-eventyr i små skibe, Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinske peso, GBP, USD

Dagsprogram
Dag 1 Ushuaia, ombordstigning
Dag 2–3 På vej til Antarktis. Beaglekanalen & Drakestrædet
Dag 4–7 Buenos Aires – Ushuaia, indlogering på hotel, byrundtur
Dag 8–9 På havet mod South Georgia. Den antarktiske konvergenszone
Dag 10–13 South Georgia øerne. Utæmmet natur og rigt dyreliv midt ude i det sydlige Atlanterhav
Dag 14–15 På oceanet mod Falklandsøerne
Dag 16 Port Stanley, Falklandsøerne. Tid på egen hånd i hovedbyen
Dag 17 Falklandsøerne. West Falklands spektakulære kystlinje
Dag 18 På havet og gennem Beaglekanalen mod Ushuaia
Dag 19 Ushuaia - fly til Buenos Aires, middag, introduktion til argentinsk vin og tangoshow

Ocean Victory

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære med fantastisk service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Victory kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe, med moderne luksus.

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
69.998,–
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Ushuaia, ombordstigning
Verdens sydligste by: Ushuaia

Ekspeditionsrejsen begynder i den sydligt beliggende argentinske by Ushuaia. Krydstogtets deltagere finder selv til byen, de fleste via Argentinas hovedstad Buenos Aires. På denne individuelle rejse bestemmer du altså helt selv, hvordan og hvornår du kommer frem (det anbefales at ankomme til havnebyen senest dagen før).

Du skal møde op ved havnen i Ushuaia, hvor vores skib Ocean Victory venter (tider fremsendes, når vi nærmer os afrejse, men forvent at være ombord omkring 14.00). Efter ombordstigning og gennemgang af sikkerheden er det tid til at sætte kursen mod ”Det 7. kontinent”.

Obs. Vær opmærksom på at der på denne rejse ikke er fly inkluderet. Du sørger selv for transporten til og fra Ushuaia havn.

Dag 2–3
På vej til Antarktis. Beaglekanalen & Drakestrædet
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory

Skibet er i løbet af aftenen sejlet gennem Beaglekanalen ud i Drakestrædet. Beaglekanalen er på denne årstid usædvanlig smuk, og bjergene på begge sider er muligvis stadig dækket af vinterens sne. Nordsiden af strædet udgøres af argentinsk Tierra del Fuego og sydsiden er den chilenske ø Isla Navarino.

Tidligt på anden dagen af togtet sejler vi ud i det berømte Drakestræde, opkaldt efter den engelske søfarer Sir Francis Drake. For englænderne var han en helt, men for spanierne en grum pirat, for han gjorde livet surt for de spanske sølvtransporter fra den ny verden. Her i strædet mødes koldt vand fra Antarktis med det varme Atlanterhavsvand. Havet er utrolig næringsrigt, og i farvandet er der mulighed for at se forskellige typer af hvaler som eksempelvis finhval, pukkelhval og timeglasdelfiner. Vi har også mulighed for at se spændende havfugle, bl.a. vandrealbatros og sortbrynet albatros, men også kæmpestormfugl og stormsvaler. Drakestrædet var tidligere den forjættede port mellem det kendte og det ukendte, den uoverstigelige barriere, hvor man møder de første isbjerge. Dagen igennem kan vi fra broen nyde den friske vind og havfuglene. Det bedste sted at iagttage de store havfugle er bagerst, hvor fuglene følger skibets agter og udnytter vindforskellene fra læ til luvart. Det er også tid til at forberede os på ankomsten til Antarktis, hvor vi skal høre foredrag om, hvordan vi skal forholde os, når vi pludselig står midt i en pingvinkoloni, og får tricks af skibets professionelle fotograf, der giver råd til, hvordan vi kommer hjem med de bedst mulige fotos.

Dag 4–7
Buenos Aires – Ushuaia, indlogering på hotel, byrundtur
Ved Antarktis

Programmet for de næste dage afhænger af mange faktorer, og ekspeditionslederen vil hver dag i samarbejde med kaptajnen lægge den endelige rute og afgøre, hvilke landingssteder, der vælges. Officererne på broen og Albatros’ ekspeditionsleder kontrollerer de seneste is- og vejrkort for at finde de bedste landgange under de til enhver tid givne omstændigheder. Landgangene sker som nævnt fra store, sikre Zodiacs, og man vil opleve, at vi i mange tilfælde er nødt til at sejle en omvej uden om sæler og pingviner, der ikke er sky overfor de fredelige tilskuere. Vi passerer storslåede landskaber, hvor vi krydser mellem isflager og kælvende isbjerge. 

Vores første anløb ved Antarktis er typisk den største af øerne i South Shetlandsøerne, King George Island. Som på så mange af vores andre landingssteder er der her pingvinkolonier, især ørepingvin (Gentoo Penguin) og hagerems pingvin (Chinstrap Penguin) så med lidt held kan vi få øje på eksemplarer af disse. Der er også chancer for at se elefantsæler, der hviler sig på land. 

Herefter fortsætter vi mod Den Antarktiske Halvø hvor vi planlægger at besøge kontinentet ved den særegne isdækkede vulkan Brown Bluff. Denne imponerer med sine rustrøde basalt sider der tårner op langs det store vulkanområde. Vi kigger efter hvaler, fugle og ikke mindst de smukke kejserpingviner, der livet igennem holder til på isflager. Larsen Ice Shelf er opkaldt efter den norske kaptajn, Carl Anton Larsen, der i 1903 forliste med sit skib Antarctic, men blev reddet. Et stort stykke is brød i 2017 fri fra Larsen og formindskede herved iskappen med 12%. Det store isbjerg (verdens største da det brød) blev navngivet A68 og bevæger sig langsomt sammen med andre store blokke af is gennem ishavet på vej ud mod Atlanterhavet langs den såkaldte ”Isbjergenes stræde”. De fleste af de enorme flade isbjerge, er brækket af Ronne-Filchner-iskappen der er noget større end Larsen og ligger noget sydligere.

Vores næste landing bliver antagelig på Paulet Island ved den enorme koloni af Adelie pingviner, hvor resterne af Nordenskiold-ekspeditionen også kan ses. Samme pingviner formoder vi også at støde på når vi navigerer tæt ved de navnkundige Danger Islands. Her findes nemlig store kolonier af denne type pingvin.

Vi fortsætter herfra østover i Weddelhavet. Herfra passerer vi Elephant Island, hvor den berømte Shackleton-ekspedition overvintrede under en redningsbåd, efter at deres træskib var skruet ned af isen. Det var herfra, Shackleton sejlede mere end 1000 km til South Georgia i åben båd for at hente hjælp til sine mænd. Stranden på Elephant Island er blevet kaldt en af de ti vanskeligste “small-craft landings”, så vi går ikke i land! Men vi tager samme rejse til de sydlige Georgia øer!

Det er som altid vind og vejrforhold der bestemmer hvilke landgange vi kan foretage og det ovenstående oplæg må ses som et ønskescenarie. Det er normalt at vi må erstatte enkelte af de foreslåede landgange med andre lignende.

Dag 8–9
På havet mod South Georgia. Den antarktiske konvergenszone
Adeliepingviner i fuld vigør

Vi skal igen over den antarktiske konvergens hvor de antarktiske vandmasser møder de varmere subantarktiske vande. Selve positionen på frontzonen varierer fra år til år (og gerne i løbet af året), så det vides ikke præcist hvornår den krydses. Vi kan dog vide os sikre på at marinelivet under os er produktivt og særligt den antarktiske krill befinder sig her. Det lille krebsdyr kan roligt kaldes hjørnestenen for det antarktiske økosystem. 

Det er ikke usædvanligt at passere kæmpestore flade isbjerge under den første del af denne færd.  

Foredrag, film eller måske et spil er nogle af aktiviteterne på disse dage på havet.

Dag 10–13
South Georgia øerne. Utæmmet natur og rigt dyreliv midt ude i det sydlige Atlanterhav
Sælunge poserer for kameraet

Efter et par dage på havet bliver det en særlig oplevelse at kunne kalde land i sigte. Ikke hvilket land som helst, men et af de mest utilgængelige steder på denne klode. South Georgia øerne myldrer dog af liv, i form af pingviner, havfugle, søløver og sæler der alle benytter denne oase midt i det åbne hav. Vi bruger de næste par dage på at udforske nordkysten hvor vi forsøger at komme i land i nogle af de mange fjorde her. Vi håber på at få øje på nogle af de kongepingvin kolonier som findes på øerne.

Fortidens hvalfangere brugte de samme beskyttende fjorde og vi har en landgang planlagt ved den gamle hvalfangerstation Grytviken. Byen blev grundlagt af selvsamme Larsen som har lagt navn til den førnævnte Larsen Ice Shelf. Den norske opdagelsesrejsende skulle bruge en sikker station til sit argentinske hvalfangst selskab. På sit højeste var der 300 ansatte i byen der kunne nedlægge hundrede vis af hvaler. I dag står byen og stationen hen som en spøgelsesby der kun huser ”The South Georgia Museum” der åbnes for turister i sommersæsonen. Udenfor byen finder vi det endelige hvilested for Ernest Shackleton i den forladte stations kirkegård. Grytviken er et svensk navn der oversat betyder grydebugten (navngivet af den svenske arkæolog Johan Gunnar Andersson) hvilket betegner den runde bugt ganske godt. Museet i byen er bemandet og åbent under sommersæsonen (Jan-Mar).

Dag 14–15
På oceanet mod Falklandsøerne

Lyt til et inspirerende og lærerigt foredrag fra vores erfarne ekspeditionsguider om dyreliv og klima, opdagelsesrejser og geologi. Der vises også film om antarktisk natur eller Shackleton. Eller oplev fra dækket verdens største vingefang på vandre-albatrossen, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og hvis havet er roligt kan vi forhåbentlig se nogle hvaler.

Dag 16
Port Stanley, Falklandsøerne. Tid på egen hånd i hovedbyen
En rigtig engelsk katedral i Port Stanley på Falklandsøerne

Falklandsøerne, eller Las Malvinas som Argentina stadig kalder dem, er et meget isoleret øsamfund beboet af efterkommere af engelske udvandrere. Lige siden briterne tog øerne i besiddelse i 1833, har argentinerne protesteret, og konflikten om øernes tilhørsforhold er forblevet uløst. Senest i 1982 invaderede Argentina øerne, som udløste Falklandskrigen. Øboerne ernærede sig førhen ved hvalfangst og tran. I dag er det fåreavl og service til skibsfarten, der er de vigtigste erhverv. 

De fjerne øer i den sydlige del af Atlanterhavet er en ren zoologisk have, og fredning har betydet, at vildtet ikke har den naturlige angst for mennesket. Her er mulighed for at komme ganske tæt på de enorme søelefanter, de sydlige pelssæler, de store og smukke kongepingviner og et sandt mylder af kæmpemæssige stormfugle som for eksempel albatrosser. 

Hovedbyen Port Stanley er en charmerende lille by med træhuse, små velholdte haver, pubber, en rigtig engelsk katedral og et glimrende lille museum. Landgangen foregår med tenderbåde, som sejler os fra skibet og ind til havnen i Port Stanley. 

Vi forlader Port Stanley ved aften tid og sejler nord om øerne til vores næste landgang.

Dag 17
Falklandsøerne. West Falklands spektakulære kystlinje
Æselpingvinen yngler på de antarktiske øer

Vi sejler langs den idylliske nordlige del af West Falkland og alt afhængig af vind og vejr så planlægger vi landgange i de små bugte. West Falklands befolkning er spredt ud over området med små landbrug og landsbyer. Denne vestlige ø er kendt for sit ujævne bakkede terræn og ganske spektakulære kystlinje. Dyrelivet i området tæller springpingviner, skarv og en hel del andre søfugle.

De to hovedøer West og East Falklands forbindes med en færge og der er veje mellem landsbyerne.

Dag 18
På havet og gennem Beaglekanalen mod Ushuaia
Der er plads til 189 passagerer om bord

Vi tager nu et godt stræk sydvestover med kurs mod Ushuaia. Brug denne sidste dag på at slappe af, nyde den friske atlanterhavsluft og gå på opdagelse på skibet, hvor foredrag eller massage af vores professionelle massør blot er nogle af de mange fristende tilbud.

I løbet af den sene aften får vi en pilot ombord der hjælper med til at navigere sikkert gennem Beaglekanalen, navngivet efter Darwins berømte skib på togtet til bl.a. Galápagosøerne. Er man sent oppe om natten, kan man følge indsejlingen, der ligeledes byder på flere dyr og fugle. I reglen følger delfinerne skibets bov, og på de små øer i kanalen ligger hundredvis af pelssæler omgivet af magellanskarver og tangmåger.

Dag 19
Ushuaia - fly til Buenos Aires, middag, introduktion til argentinsk vin og tangoshow

Tidligt om morgenen har vores dejlige skib nået Ushuaia, og vi lægger til i havnen Det er tid til at sige farvel til skibets personale, som har taget sig så godt af os de sidste mange dage. 

Her fra er du på egen hånd og kan enten forlænge din rejse i Argentina eller begynde din rejse hjemad.

Halvdagsudflugt til East Falkland med 4x4-hjulede jeeps

Denne Albatrosudflugt har fokus på Falklandsøernes rige fugleliv. Vi har allieret os med en lokal fåreavler som tager os ud over sine marker og hen til kysten for at se bl.a. springpingviner. På turen får vi forklaret baggrunden for dyrelivet på Falklandsøerne. Turen foregår i 4x4-hjulede jeeps. Det bliver på mange måder en helt unik oplevelse som er få forundt. Vær opmærksom på, at der i forbindelse med turen kan forekomme kortere gåture i terrænet, så det er vigtigt at have gode sko eller vandrestøvler på. Og husk regntøjet! 

Pris: 798,- pr. person

Flere arter af albatrosser kan ses her

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 69.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt kat. G: kr. 21.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger.

  • Tillæg for kahyt med fransk altan kat. E: kr. 10.998,- pr. person
  • Tillæg for Balkonkahyt kat. C: kr. 13.998,- pr. person
  • Tillæg for Balkonsuite kat. B2: kr. 21.898,- pr. person
  • Tillæg for Juniorsuite med balkon kat. A: kr. 44.998,- pr. person
     
Prisen inkluderer
  • 17 nætters krydstogt i delt dobbeltkahyt jf. program
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension, kaffe og te om bord
  • Alle ekskursioner, Zodiacture og udflugter under krydstogt (bortset fra ekstra udflugt på Port Stanley)
  • Engelsktalende ekspeditionsteam og foredragsholdere om bord på skibet
  • Alle havneafgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
Prisen inkluderer ikke
  • Flyrejser, hverken internationale eller indenrigs
  • Drikkepenge, beregn ca. 14 USD / dag.
  • Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet.
  • Kajakudflugter kan tilkøbes ombord.
  • Ekstra udflugt ved Port Stanley (Falklandsøerne dag 16)
  • Ekspeditionsgebyr per faktura, kr. 130,- (bortfalder ved online-bestilling).
  • Alt ikke nævnt under »Prisen inkluderer«.

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Individuelle rejser uden fly

På denne rejse bestemmer du selv dine fly og skal blot møde op ved havnen til den givne tid. Du er altså på egen hånd indtil krydstogtet starter, og igen på egen hånd efter krydstogtet er endt.

Vær opmærksom på at der ingen særskilt Albatros rejseleder service er tilknyttet denne rejse. Personalet ombord vil, som på alle Albatros Expeditions fantastiske krydstogter, sørge for at krydstogtet forløber som det skal.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor hårdt vejr i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter. En ideelrejseform, hvis man er på jagt efter enestående oplevelser. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, ekskursioner, foredrag og Zodiac sejlads samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt) og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiac-typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på natursafari. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Victory skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 189 gæster om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse. 

Kahytterne 

Kategori A: Juniorsuite, 42 m2 
Juniorsuiterne ombord på Ocean Victory har et fantastisk udsyn fra deres placering på øverste kahytsdæk. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Mulighed for trippelkahyt i denne kategori. Beliggende på Dæk 7.

Kategori B: Balkonsuite, 28 m2 
Balkonsuiterne på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne har plads til to voksne. Beliggende på Dæk 4 og 6. 

Kategori C: Balkonkahyt, 24 m2 
Balkonkahytterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Mulighed for trippelkahyt i denne kategori. Hvis man ønsker to kahytter med tilstødende døre kan dette forespørges. Beliggende på Dæk 4 og 6. 

Kategori D: Standardkahyt, 22 m2 
Standardkahytterne har alle to enkeltsenge, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3 og 4. 

Kategori G: Standard enkeltkahyt, 18 m2 
Standard enkeltkahyt med stor enkeltseng, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3

Kategori E: Standardkahyt med fransk altan, 16 m2
Standardkahyt med fransk altan, dobbeltseng, gulv-til-loft vindue samt badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 7.

Klima

Togtet forløber i det sydlige efterår, så vi kan forvente temperaturer på 0 til 12 grader. 

Visum

Ingen visumkrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller deres respektive ambassader. 

Pas

Pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN ELEKTRONISK KOPI AF GYLDIGt PAS SENEST 14 DAGE EFTER RESERVATION. 

Valuta Argentina

Den argentinske møntfod hedder pesos (ARS). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 11 DKK (Februar 2020). Om bord på skibet er US-dollar standardvaluta. 

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at give drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Drikkepengene vil blive delt blandt hele besætningen. Det opkrævede beløb er 14,00 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card. 

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuld pension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diet-krav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten). 

Bagage

Tænk på vægten og størrelsen af din bagage, da der er begrænset plads i kahytterne. Besætningen hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydeligt navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et specielt navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytsnummer, så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til din kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, hvis den udvendige mærkning falder af. 

Tidsforskel

Buenos Aires og Ushuaia er 4 timer efter dansk tid. Når klokken er 8 i Ushuaia, er den 12 i Danmark. 

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V (europæisk 2 pin).

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Før afrejsen

Helbredsskema

Da skibet besejler isolerede områder (ikke mindst de polare områder), stiller Albatros krav om, at deltagerne indsender et helbredsskema. Et sådant skema vil blive fremsendt inden afrejse. 

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af en rejseforsikring med blandt andet sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.

Påklædning om bord og i løbet af turen

Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.                                  

Antarktis

Husk, at luft er det bedste isolationsmateriale, når det lukkes inde imellem flere lag tøj. Man har størst chance for at holde varmen med flere tynde lag tøj end med et eller to lag tykt tøj. Dette gør det også lettere at justere påklædningen i overensstemmelse med vejrets skiften - og som nævnt tidligere, skifter det meget og pludseligt. Rejsende, som dyrker vintersport, kan bruge deres sportstøj, men husk på, at man her er langt mindre aktiv end under sportsudøvelse, hvorfor man vil have behov for en bedre isolering. 

Vanter, strømper og sokker

Mange foretrækker et par uldvanter i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par. 

Gummistøvler

Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Victory har gode solide støvler i størrelserne 35-47 til låns ombord til alle deltagere. Man vil oftest foretage en såkaldt våd landing, hvor man træder ud i lavt vand.  Udover at gummistøvlerne holder vandet ude i forbindelse med landgangen, er de nemme at rengøre efter et besøg i en pingvinkoloni, hvor man ofte vader rundt i ekskrementer.

Sko

En landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.                      

Jakke

En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en antarktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange antarktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under. På dette togt vil du modtage en Albatros Expeditionsjakke, som dækker alle behov. Yderligere information om jakke og størrelsesangivelse vil blive fremsendt inden afrejse.

Bukser

Det er en forudsætning for at deltage i landgang pr Zodiac, at man har vandtætte overtræksbukser eller regnbukser. 

Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og behagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er sikkert, man får behov for det på et eller andet tidspunkt. 

Trøjer

Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk. 

Halstørklæde

Et godt halstørklæde eller endnu bedre en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser. 

Hovedbeklædning

Er absolut nødvendig, da en meget stor del af varmetabet fra kroppen sker fra hovedbunden. Huen bør være vand- og vindtæt og gå ned over ørerne. Kig de gamle gemmer igennem, inden du går ud og investerer i nyt udstyr. Der er ikke nogen krav eller forventninger om, at tøjet skal være det allernyeste og smarteste. 

Solbriller og solcreme

I Antarktis er UV-strålerne betydeligt stærkere, end hvad vi er vant til og genskinnet fra vandet, is og sne er meget kraftigt. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og tag et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.

Kikkert

Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr. 

Kamera

Større kameraer og mobiltelefoner bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken. 

Vandtæt rygsæk og plastikposer

Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt. 

Medicinkasse

  • Plaster og kompresser
  • Læbepomade
  • Fugtighedscreme
  • Vådservietter
  • Næsedråber
  • Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medicin
  • Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig. De fleste søsygemidler virker sløvende. 

Bøger

Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skibet findes der et mindre bibliotek med fortrinsvis engelsksprogede titler, men der er ikke salg af bøger. Medbringe derfor relevant litteratur hjemmefra.

Vejledning for besøgende til Antarktis

Lad Antarktis forblive jomfrueligt

I 1991 vedtog Antarktisforbundets lande en protokol om miljøbeskyttelse. I dette blev hele kontinentet defineret som naturreservat. Antarktis er det største vildmarksområde på jorden, og det er endnu stort set uberørt. Hidtil er det ikke blevet påvirket nævneværdigt af menneskets mere eller mindre heldige aktiviteter. Hjælp med til at bevare det således! 

  • Kast ikke affald fra dig, hverken på land eller i havet. Heller ikke cigaretskod. 
  • Skad ikke bygninger, det være sig beboede eller historiske. Beskyt Antarktis’ flora & fauna. 
  • Hold mindst 5 meters afstand til fugle og 15 meter til sæler. Husk, at pludselige, voldsomme bevægelser forskrækker og stresser dem, så bevæg dig altid langsomt og roligt. Forstyr dem ikke, det er jo deres hjem. Den antarktiske sommer er kort, så fuglene og dyrene har kun ganske kort tid til at parre sig, bygge rede, ruge, klække, føde, made afkommet osv. Kommer du for tæt på dyrene, risikerer du at være den, der ødelagde deres forplantning dét år. Gå aldrig så tæt på dyrene, at de begynder at ændre adfærd, især ikke i rugningstiden, og når ungerne er helt små. Dyrene/fuglene må naturligvis hverken fodres eller berøres. 
  • Hold lydniveauet på et minimum for ikke at forstyrre dyrelivet, eventuelle beboere eller andre besøgende. 
  • Madvarer må under ingen omstændigheder medbringes på land. 
  • Fjern ingenting fra de steder vi besøger - hverken planter, sten, ben eller andet.
  • Gå aldrig på det stykke strand, der er mellem vandkanten og sæler/søløver, der ligger på stranden. Dyrenes vej til havet skal altid være fri.
  • Pas på planterne. Se dig for, hvor du går. Træd ikke på planterne, heller ikke på mos eller lav. Planter må naturligvis ikke fjernes.
  • Forstyr ikke igangværende videnskabelig forskning, installationer eller instrumenter i forbindelse med dette.
  • Vær forberedt på dårligt og meget skiftende vejr. Sørg for, at din udrustning og dit tøj kan leve op til de antarktiske forhold. Hav altid i tankerne, at det antarktiske miljø er ugæstfrit, uforudseeligt og potentielt farligt. 
  • Kend dine begrænsninger, og sæt altid sikkerheden først
Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

21ARCOC06ADK1912