Et caribisk eventyr fra New York til Skt. Thomas

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Lækkert krydstogt til Caribien med Norwegian Gem. Inkl.2 nætter i New York samt helpension om bord.

New York – Grand Turk – Den Dominikanske Republik – Skt. Thomas -  Skt. Maarten – Tortola – New York

Vi sejler med det 4-stjernede krydstogtskib Norwegian Gem på dette caribiske eventyr til en lang række bounty-øer. Men inden vi stikker til søs mod tropernes lader vi os forkæle med oplevelser i New York. Herfra går kursen mod Det Caribiske Hav, hvor der venter postkortlignende sandstrande, calypsomusik, vajende palmer og spændende kolonihistorie. Rejsen indeholder hele 5 caribiske stop inkl. Skt. Thomas i Dansk Vestindien, så dette er en sand tropeodyssé. Naturligvis med dansk rejseleder i vanlig Albatros-stil!

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Krydstogt i Caribien, Eksotisk krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD

Dagsprogram
Dag 1 Billund – New York, USA. Check-in på hotel på Manhattan
Dag 2 New York, USA. Uptown med Upper West Side, Central Park og 5th Avenue
Dag 3 New York. Flatiron Building, Little Italy, Chinatown, Wall Street, Ground Zero og ombordstigning
Dag 4–5 På havet mod Caribien. Tid til oplevelser og afslapning om bord
Dag 6 Grant Turk, Turks & Caicos. Stranddag med rejselederen
Dag 7 Puerto Plata, Den Dominikanske Republik. En dag i bountyland
Dag 8 Charlotte Amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie
Dag 9 Philipsburg, St. Maarten. Gåtur med rejselederne i Philipsburg
Dag 10 Road Town, Tortola. Byrundtur til fods med rejselederen
Dag 11–12 På havet mod New York. Oplevelser om bord
Dag 13 New York og hjemrejse
Dag 14 Ankomst til Billund

Norwegian Gem

Et af rederiet Norwegian Cruise Lines dejlige skibe med god plads, underholdende tilbud og spændende udflugter, der kan købes om bord.

Med plads til 2.400 gæster og 15 dæk, hører skibet til i den størrelsesmæssige mellemklasse blandt krydstogtskibe. Om bord finder du 12 spisesteder, du frit kan vælge imellem (deriblandt specialrestauranter mod merbetaling), samt klubber, barer, spa og et stort poolområde.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
20.998,–
Billund
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Billund – New York, USA. Check-in på hotel på Manhattan

Fra Billund flyver vi til The Big Apple, New York. Vi bliver hentet i lufthavnen og kører med bus til vores hotel, som ligger centralt på Manhattan.

Her ser vi straks byens kendetegn: skyskraberne, symbolet på byens økonomiske kraft og store betydning i hele verden. Det er et storslået syn at nærme sig øen, hvor vi bydes velkommen af de gamle imponerende bygninger fra 1920’erne og 30’erne som Empire State Building og Chrysler Building samt de mægtige stål- og glaskonstruktioner i Downtown.

Hvis der er tid og kræfter til det, tager rejselederen gruppen med ud på en lille aftenvandring gennem storbyens lyshav.

Dag 2
New York, USA. Uptown med Upper West Side, Central Park og 5th Avenue

I dag står Uptown Manhattan på programmet. Efter morgenmaden tager vi undergrundsbanen til Columbus Circle, der ligger ved det sydvestlige hjørne af Central Park.

Herfra fortsætter turen op gennem Upper West Side. Navnet Upper West Side betegner området vest for Central Park, som i dag er et meget sammensat og livligt område. Det er i dag et af New Yorks foretrukne kvarterer, hvis kunstneriske bohemestemning har erstattet den slum, der inspirerede Leonard Bernstein til at skrive sin berømte kærlighedsmusical “West Side Story”. Her ser vi blandt andet Lincoln Centret, hvor New York City Ballet og Metropolitan Opera holder til, samt byens bedste og mest kendte bagel-bageri og charmerende sidegader med de karakteristiske »brownstone« rækkehuse.

Turen går derefter forbi Dakota Building, hvor John Lennon blev myrdet i 1980. Herfra går vi tværs igennem Central Park og ser på nogle af dette fantastiske parkanlægs seværdigheder eksempelvis Strawberry Fields, som blev anlagt af Yoko Ono til minde om sin afdøde mand, Bethesda Fountain som blev designet af Emma Stebbins samt statuen af H.C. Andersen, der blev udført dansk-amerikaneren Georg Lober. Pengene til statuen blev samlet ind af danske og amerikanske skolebørn og blev indviet i 1955 som var 150 året for H.C. Andersens fødsel.

Fremme på den anden side af parken (Upper East Side) når vi frem til det berømte og meget spektakulære Salomon R. Guggenheim Museum. Ud over at være et arkitektonisk mesterværk rummer museet værker af mange af det 20. århundredes største kunstnere som Chagall, Kandinsky, Picasso og Van Gogh. Er man særligt kunstinteresseret, kan man blive på museet resten af dagen (entré ikke inkluderet i rejsens pris) og selv finde hjem til hotellet til fods, via undergrundsbane eller med taxi (ca. 15-20 dollars).

Rejselederen bliver i området i en rum tid, og aftaler et mødetidspunkt med dem, der gerne vil følges hjem. Du kan som sagt bruge tiden på museet eller i Central Park, drikke en kop kaffe og nyde folk, der passerer forbi eller noget helt andet. Efter gruppen atter er samlet, spadserer vi ned ad 5th Avenue og kigger på vinduer, inden vi atter er tilbage ved vores hotel og kan hvile ud efter dagens oplevelser.

Dag 3
New York. Flatiron Building, Little Italy, Chinatown, Wall Street, Ground Zero og ombordstigning Afsejling kl. 16.00

Inden vi stævner ud på vores caribiske eventyr, skal vi  her til formiddag udforske det spændende og forskelligartede Downtown Manhattan. Inden for et forholdsvist lille område skifter byen karakter og stemning op til flere gange. Fra det hippe og eksklusive SoHo over det italienskdominerede Little Italy til det østasiatiske Chinatown.

Vi begynder med at køre i bus forbi New Yorks første egentlige skyskraber, der på grund af sin form kaldes for Flatiron Building eller »strygejernsbygningen«. Vi kører herefter igennem bohemebydelen Greenwich Village og krydser Houston Street ned til SoHo (South of Houston). Herfra krydses Broadway og vi er nu havnet i Little Italy, som i dag er endnu mindre, end navnet antyder. Mange italienske immigranter er gennem de senere år flyttet fra Little Italy til Brooklyn eller Queens. Derimod har Chinatown, der ligger klods op ad Little Italy syd for Canal Street, vokset sig større af asiatiske tilflyttere. På trods af navnet er Chinatown dermed i dag en myretue af folkeslag. Ud over kinesere er den også hjemsted for eksempelvis vietnamesere, malaysiere og koreanere. De mange nye beboere i Chinatown har betydet, at områder, der tidligere var en del af det italienske kvarter, i dag er blevet overtaget af Chinatown. Man kan dog stadig fornemme en brat overgang mellem de italienske restaurantgader nord for Canal Street og det myldrende Chinatown syd for gaden.

Bagefter fortsætter vi til Trinity Church og videre til finansverdenens mest berømte gade, Wall Street. Vi passerer Federal Hall og New York Stock Exchange, og slutter byrundturen af med et besøg ved 9/11 Memorial. Hvor World Trade Center engang lå, er der indrettet et mindesmærke, der fylder halvdelen af det cirka 64.000 m2 store område. Mindesmærket blev indviet i 10-året for terrorangrebet, hvor 2.753 mennesker omkom i New York; de fleste inde i World Trade Centers tvillingetårne. Der, hvor tårnene stod, ligger nu to store kvadratiske bassiner, hvor vandet løber ned ad de mørkegrå sider dag og nat og ender i et – for tilskuerne – bundløst hul. En symbolsk fremstilling af tårnenes fald og ødelæggelse. På bronzepaneler er indgraveret alle navnene på dem, der mistede livet den 11. september 2001. Bassinerne, som hver måler omkring 4.000 m2, er omgivet af en plads med flere hundrede træer, der er plantet for at bibringe stedet en atmosfære af håb og genfødsel. Mindesmærket er udført af arkitekterne Michael Arad og Peter Walker & Partners, der vandt arkitektkonkurrencen blandt de mere end 5.000 indsendte forslag.

Nu er det blevet tid til at fortsætte til krydstogtkajen længere mod nord på Manhattan, hvor vi indlogeres på Norwegian Gem. Sidst på eftermiddagen stævner vi ud fra New York og kursen lægges søndenom mod Caribiens lune vinde og vande.

Dag 4–5
På havet mod Caribien. Tid til oplevelser og afslapning om bord

Et par dage på havet er den helt rigtige måde at begynde et krydstogt på. Mens vi bevæger os mod Det Caribiske Hav kan du slappe af på skibsdækket i en liggestol og nyde udsigten, læse en god bog og benytte dig af skibets mange forskellige underholdningstilbud, spisesteder og lounges, hvor du kan nyde et godt glas vin, en kølig cocktail eller en god kop kaffe. Om bord er også et hyggeligt bibliotek med diverse brætspil, et teater, et kasino, fitnessfaciliteter og en spa, hvor du kan forkæle dig selv med forskellige behandlinger (bestilles og betales direkte om bord på skibet). Rejselederen informerer løbende om alle mulighederne på skibet og står for en række fælles sociale hyggearrangementer og informationsmøde for Albatros-gruppen.

Dag 6
Grant Turk, Turks & Caicos. Stranddag med rejselederen Ankomst kl. 10.00, afsejling kl. 17.00

I dag bliver vi godt og grundigt taget ved næsen, når vi lægger til på Grand Turk i øgruppen Turks & Caicos. Grand er nemlig det sidste øen er. Den er derimod på kun 18 km2, men er nu alligevel et besøg værd. Det skyldes i særdeleshed den fantastiske strand SunRay Beach, der ligger kun et stenkast fra krydstogtmolen, og går man en smule mod nord kommer man til det flotteste stykke af stranden.

Går man i stedet mod syd er stranden mere øde og stenet, men går man endnu længere til Grand Turks sydlige punkt, Boaby Rock Point, kan man snorkle ved nogle små fine rev.

Ca. en kilometer mod nord fra molen ligger den enestående Governor's Beach. Her kan du også vælge at tilbringe dagen. Vores rejseleder leder an, og det står dig frit for om du ønsker at følge med eller hellere vil tilbringe dagen på egen hånd.

Dag 7
Puerto Plata, Den Dominikanske Republik. En dag i bountyland Ankomst kl. 10:00, afsejling kl. 17:00

Krydstogtskibet ankommer i dag til øen Hispanola, hvoraf Den Dominikanske Republik udgør størstedelen. Øens mindre vestlige del udgøres af Haiti. Vi stævner ind i havneområdet ved bugten Amber Cove ligger på Den Dominikanske Republiks nordkyst. Den blev bygget så sent som i 2015 og er opført som en hyldest til landets koloniale arkitektur. Her ligger restauranter, barer og butikker, men det er den omkringliggende region kendt som ravkysten, der har gjort området kendt, grundet overfloden af de smukke, gyldne halvædelstene, der findes i rigt mål.

Ud over de gyldne sandstrande og imponerende klipper kan den nærliggende by Puerto Plata bryste sig af at være en af de ældste i Caribien, grundlagt i begyndelsen af 1500-tallet. En anden udflugtsmulighed er byen Santiago de los Caballeros, lokalt kendt som Santiago, som ligger ca. en times kørsel fra havnen. Den er den næststørste by i Den Dominikanske Republik og byder på fremragende museer, historiske bygninger og cigar- og romproducenter i rigt mål.

Tag med rejselederen på opdagelse (evt. transport og entreer er ikke inkluderet) eller nyd bountylandet på egen hånd.

Dag 8
Charlotte Amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie Ankomst kl. 12.00, afsejling kl. 19.00

Vi ser i dag indsejlingen til Skt. Thomas. Dagen inkluderer halvdagstur i og omkring hovedstaden Charlotte Amalie. Vi starter ud med at køre en tur i safaribusser og nyder øens grønklædte bjerge og den smukke kyststrækning med klassiske caribiske bountystrande og azurblåt vand. Vi skal også nyde udsigten fra Drake's Seat, navngivet efter den engelske kaper Sir Francis Drake. Efter vi har dannet os et grundigt indtryk af den gamle koloni, kører vi tilbage til Charlotte Amalie, hvor vi tager turen rundt i byen til fods og ser de mange historiske bygninger. Charlotte Amalie hed oprindeligt Taphus, hvilket betyder kro på hollandsk, men senere fik byen navn efter den danske Christian den V’s dronning, Charlotte Amalie.

Charlotte Amalie er anlagt på fire mindre højdedrag, og sidegaderne slynger sig op ad højene. Mange af disse gader er trappegader. Den mest kendte er De 99 Trin, som dog har vist sig rent faktisk at have 103 trin. Vores byvandring starter ved øens ældste bygning, det røde Christiansfort. Ud over at være byens fæstning har den tjent som kirke, fængsel, domhus, guvernørbolig og brandstation. I dag er fortet omdannet til museum, som dog er under restaurering. Foran fortet, ned mod vandet, ligger den tidligere gendarmkaserne fra 1874, som er et fint eksempel på koloniarkitektur. I dag fungerer den som senatsbygning. På pladsen foran bygningen fandt overdragelsen fra Danmark til USA sted den 31. marts 1917. Denne dag, Transfer Day, er nu lokal helligdag. Lige øst for fortet ligger Emancipation Garden (Frihedsparken) og bag denne ligger det gamle Grand Hotel fra 1840.

Byrundturen fortsætter til Guvernementshuset, Frederikskirken og en tur op ad De 99 (103) Trin til Crown House. Herefter spadserer vi ad hovedgaden, Dronningens Gade, der løber parallelt med havnefronten. Mellem havnefronten og Dronningens Gade, som i dag hedder Main Street, finder vi de gamle vare- og handelshuse. De fleste er kun på en enkelt etage og er opdelt i store tøndehvælvede rum. Efter vores byvandring er der lidt tid i Charlotte Amalie på egen hånd.

Dag 9
Philipsburg, St. Maarten. Gåtur med rejselederne i Philipsburg Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 17.00

St. Maarten er det mindste stykke land i verden, der deles af to nationer. Øen er lidt mindre end Amager, men alligevel er delingen skam en alvorlig sag. Holland og Frankrig har hver en bid – og det sætter sit præg på øen.

Legenden siger, at Christoffer Columbus sejlede forbi øen den 11. november, den hellige St. Martins dag, og opkaldte øen efter ham. Det var dog først i 1631, at europæerne slog sig ned på øen. De var særligt interesserede i at få fat i øens store reserver af salt, som man dengang brugte til konservering af madvarer. Både hollændere og franskmænd strømmede til øen. Hollænderne slog sig ned på den sydlige del af øen og franskmændene på den nordlige, og de enedes om at dele øen. Det holdt dog ikke længe. Franskmændene overtog først det hele, og så gik hollænderne i krig og smed franskmændene ud igen. Sådan blev det ved. Først i 1817 blev der ro om grænsedragningen.

Skibet lægger til i Philipsburg på den hollandske side af øen. Der vil være mulighed for at tilmelde sig skibets rundture på øen (bestilles og betales direkte på skibet). Du kan også vælge at følge rejselederen på en spadseretur rundt i Philipsburg.

Der hersker ingen tvivl om, at vi også flere steder på øen vil kunne se de store ødelæggelser, som orkanen Irma forårsagede mod slutningen af 2017. Orkanen lukkede øen for turisme i et par måneder og satte dybe spor hos lokalbefolkningen.

Dag 10
Road Town, Tortola. Byrundtur til fods med rejselederen

Tortola ligger tæt på St. Thomas og St. Jan og den er hovedøen i De Britiske Jomfruøer. Ifølge den lokale overlevering kommer navnet af turtle dove, turteldue – duen, som er symbol på Helligånden. Mange af de caribiske øer fik kristne navne af de første søfarere. Tortola er den mindste af de mange øer, som vi skal besøge i den kommende uge. Den har et areal på kun 59 km2 og et indbyggertal på ca. 24.000, deraf bor omkring 9.000 i hovedbyen Road Town. I 1666 overtog britiske kolonister øgruppen fra de hollandske nybyggere, og den fik senere status som britisk koloni. I dag er den stadig underlagt britisk kontrol.

Tortola er et paradis for sejlere og den har i mange år med succes undgået masseturismen, men nu er hemmeligheden sluppet ud, og et stigende antal eskapister søger i dag tilflugt i øens smukke natur. Inde i Road Town vil dygtige shoppere kunne finde mange gode tilbud på parfume, smykker og porcelæn. I dag kan du vælge at følge vores danske rejseleder på en lille rundtur i Road Town (evt. transport og entréer er ikke inkl. i rejsens pris) eller du kan udforske øen på egen hånd.

Dag 11–12
På havet mod New York. Oplevelser om bord

Efter vores caribiske oplevelser er det nu tid til et par velfortjente fridage på havet. Vi kan igen nyde krydstogtets uforstyrrede liv om bord og bruge dagene med gourmetmiddagene på en af skibets mange lækre restauranter, gå en tur i teatret, biografen eller på diskotek. Måske skal der trænes lidt i motionscentret eller powershoppes i den taxfri butiksarkade. Der er noget for enhver smag. Som altid holder Albatros’ danske rejseleder sammen på gruppen og sørger for, at der er et rigt udvalg af aktiviteter for Albatros’ gæster.

Dag 13
New York og hjemrejse Ankomst 10.00

Vi er atter nået frem til New York og det er blevet tid til at sige farvel til skibets personale, som har taget sig så godt af os de sidste mange dage. Det er nu tid til at sætte kursen mod lufthavnen, hvor flyet hjem mod Danmark venter.

Dag 14
Ankomst til Billund

Vi ankommer til Billund med kufferten fuld af gode minder om det eksotiske Caribien.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 20.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for indvendig enkeltkahyt kat. IB: kr. 9.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt

 

Dobbeltkahyt

  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med koøje kat. OB: kr. 2.098,- pr. person
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med balkon kat. BA: kr. 4.998,- pr. person

Enkeltkahyt

  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt med koøje kat. OB: kr. 14.998,-
  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt med balkon kat. BA: kr. 20.498,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly Billund – New York t/r med mellemlanding
  • Transport jf. program
  • 2 nætter på turistklassehotel i New York i delt dobbeltværelse (med morgenmad)
  • Byrundtur i New York iht. program (på dag 2 og 3)
  • Ørundtur på Skt. Thomas og byrundtur i Charlotte Amalie
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen om bord.
  • 10 nætters krydstogt med Norwegian Gem i delt indvendig dobbeltkahyt kat. IB
  • Frivillige byvandringer på St. Maarten og Tortola
  • Helpension på krydstogtskibet
  • Skatter og afgifter (inkl. havneskatter værdi ca. kr. 1.583,-)
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Eventuelle måltider på land
  • Drikkevarer om bord og på land
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 15,- pr. person).
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (beregn ca. USD 14 pr. person/nat)
  • Personlige fornødenheder
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 21 USD).
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.

Indvendig kahyt IB
Indvendig kahyt på dæk 8. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Udvendig kahyt med vindue OB
Udvendig kahyt med stort vindue på dæk 5. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Balkonkahyt BA
Udvendig kahyt med egen balkon på dæk 9. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Wi-fi og internet på hotel i USA

Mange af vores hoteller har i dag gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på de fleste fællesområder (spørg derfor din rejseleder om wi-fi eller internet, eller når du tjekker ind). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte wi-fi i fællesområder, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Det afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.

Enkelte hoteller tager stadig gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten på disse dog bedre. En helt anden mulighed er ellers at benytte gratis wi-fi hos kæder som Starbucks eller lignende, som oftest i de større byer er at finde inden for kort afstand.

Wi-fi på busser i USA og udflugter

Man kan ikke regne med at der er wi-fi på turistbusserne hverken i USA eller i Caribien, da det stadig er en relativ sjælden service.

Wi-fi på skibet

Man kan efterhånden godt regne med, at de fleste skibe tilbyder en form for wi-fi. De mere moderne skibe kan forventes at kunne tilbyde wi-fi, der har forbindelse helt ind til kahytterne, mens de lidt ældre skibe typisk kun har stabilt wi-fi omkring fællesområder. Internettet klares ved en satellitforbindelse via den store hvide ”kuppel” man kan se på de nyere skibe.

Vi henviser til Rederierne, hvor man kan få mere at vide, eller til når man kommer ombord, hvor de endelige løsninger og priser præsenteres. Mange rederier afregner nu i forbrug per Mb og ikke i tid, som var standarden før. Der sondres ofte mellem en ”surf” pakke, hvor man kan tjekke sine e-mails etc. og så en dyrere hurtigere ”stream” pakke, hvor man kan streame film/TV. Helt generelt skal man ikke forvente, at internet via satellit bliver ligeså stabilt og hurtigt, som det kablede man er vant til hjemmefra. Priserne bliver bedre og bedre, men det er stadig en relativt dyr fornøjelse. Der hvor mange skibe bevæger sig, er teknologien mere udviklet og derved stabil (Middelhavet og Caribien er gode eksempler). Husk også, at man de fleste steder i havn plejer at kunne finde gratis wi-fi i nærheden.

Alternativt kan man benytte undskyldningen for at være offline og nyde sin ferie!

Morgenmad på hotel i USA

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.

Udflugter – Halvdag og heldag

Det er normal praksis at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.

Tidsangivelser i krydstogters dagsprogrammer

Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte små tidsændringer forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Vi vælger dog alligevel at inkludere tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid man skal regne med i havn/land på rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på et krydstogt!

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly på denne rejse.

Opgraderinger

Hoteller, krydstogtselskaber eller flyselskaber har nogle gange mulighed eller behov for at give enkelte af vores gæster et bedre produkt end det, som er bestilt hjemmefra. Der kan således være nogle medrejsende som får havudsigt eller måske bliver opgraderet til en bedre kahytstype, til business class på flyet eller måske til en juniorsuite på et hotel. Det er helt og holdent disse selskabers valg hvem der er ”heldige”, og Albatros Travel hverken kan eller vil blande sig i til hvem og hvordan dette eventuelt fordeles. Vi glæder os blot over at der en af vores gæster, blev tilgodeset i denne omgang, og vi håber at de medrejsende har forståelse for dette. Hvem ved, måske bliver det os selv næste gang?

Destinationer på krydstogtet

Krydstogtrederiets væsentligste opgave er at sørge for gæsternes sikkerhed. Hvis vind- og vejrmæssige forhold gør det umuligt at lægge til på en planlagt destination, kan det blive nødvendigt at omlægge skibets rute. Heldigvis sker det relativt sjældent. Når det sker, vil det i reglen være på destinationer, hvor gæsterne skal sejles ind til land fra skibet i de mindre såkaldte tenderbåde, men det kan også hænde, at vejret er for dårligt til, at skibet kan lægge til kaj. Vejrmæssige og andre forhold kan også betyde forsinkelser i større eller mindre grad, så rederiet er nødsaget til at forkorte opholdet på en destination.
 
Et krydstogt er en rejseform, hvor sejladsen og skibets mange aktiviteter og faciliteter udgør en meget væsentlig del. Der kompenseres således ikke for eventuelle ændringer i sejlplanen.

Luftfartselskab

På enkelte af vores krydstogter har vi så stor efterspørgsel, at vi sender såkaldte “parallelgrupper” af sted. Dette sker, da vi gerne vil kunne tilbyde så mange gæster som muligt en god ferieoplevelse. Det betyder, at flere grupper kan være på samme krydstogt på samme tid. Hver gruppe har dog altid sin egen rejseleder.
 
Ofte vil Albatros i tilfælde af “parallelgrupper” være nødsaget til at flyve grupperne ud og hjem med forskellige luftfartsselskaber. I de tilfælde distribueres flysæderne så vidt muligt efter “først-til-mølle”-princippet. De gæster, som bestiller først, vil derfor oftest få den hurtigste/mest direkte flyrute.

Mere om dine rejsemål

Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
USA: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning. I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.

ESTA – indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, iPads og andre tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Hånden på hjertet

Caribisk mentalitet

Der findes et udtryk på engelsk der hedder ”caribbean mentality”, som i bund og grund dækker over de fastboendes afslappede tilgang til livet og dagligdagen. Som europæer bør man derfor være indstillet på, at tingene foregår i et andet tempo, end vi er vant til. Dette kan for eksempel observeres på restauranterne, hvor man – selv på fire- og femstjernede hoteller – må væbne sig med en vis tålmodighed. Den til tider langsommelige service tilskriver vi derfor mere den lokale mentalitet og kultur, end at det er udtryk for ligegyldighed.

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser