Eventyrlige Sydsverige med Skåne, Halland og Blekinge

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Fra middelalderens Ystad til Christian IV’s by Kristianstad. Oplev Astrid Lindgrens Vimmerby, storbyen Gøteborg, danske fæstninger og svenske eventyrslotte

Busrejse

Rejs med til vores smukke nabolands sydlige egne, hvor eventyret, krimierne, naturen og historien venter os! Det bliver en rejse med vikingeskibe, Syvårskrig og Kalmarunion, men også en tur, hvor vi oplever moderne, svensk bykultur. Dele af rejsen går igennem de tidligere danske områder i det sydlige Sverige: Skåne, Halland og Blekinge, som var dele af det danske rige fra 800-tallet frem til de tre områder endeligt afstås ved freden i Roskilde 1658. Vi kommer også forbi Øland med sin særegne natur og det kongelige sommerpalads, Henning Mankells Ystad med middelalderstemning og forfatteren Astrid Lindgrens Vimmerby i Småland. At rejse med bus betyder at skrue ned for tempoet, få tid til at opleve og lægge mærke til detaljer, som ellers ville forblive ubemærkede.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Busrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta SEK

Dagsprogram 6 dage
Dag 1
København – Karlskrona. Middelalderlige Ystad, Skånes “Stonehenge” Ales Stenar, danske aner i Kristianstad, velkomstmiddag og overnatning i Karlskrona
Dag 2
Karlskrona – Kalmar. Kulturel verdensarv i UNESCO-byen Karlskrona, Christian 4.’s grænseby Kristianopel og skønne Kalmar ud mod Østersøen
Dag 3
Kalmar. Heldagsudflugt igennem Ølands landskaber med fyrtårnet Lange Jan, Ottenby fuglestation, middelalderlige Borgholm og det kongelige sommerslot Solliden
Dag 4
Kalmar – Jönköping. Astrid Lindgrens eventyrlige Vimmerby, Emil fra Lønnebergs Katthult, elgpark og polkagrise i Gränna
Dag 5
Jönköping – Göteborg. Bohusfæstningen, sejlsport og sildehistorie i Marstrand samt byrundtur med kanalsejlads i Sveriges næststørste by Göteborg
Dag 6
Fra Göteborg gennem Halland til Sjælland. Varbergs fæstning, Halmstad og Malmøhus

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Karlskrona. Middelalderlige Ystad, Skånes “Stonehenge” Ales Stenar, danske aner i Kristianstad, velkomstmiddag og overnatning i Karlskrona
I fine Kristianstad

Om morgenen forlader vi København og kører via Øresundsbroen til Malmø og fortsætter derefter østpå igennem det tidligere danske len Skåne.

Skåne har nok været dansk område siden 800-tallet. Om Blekinge og Halland ved man, at områderne fra vikingetidens slutning omkring år 1050 hørte under den danske krone. På det tidspunkt var der fastlagt en grænse mellem Danmark og Sverige med Skånelandene (Skåne, Blekinge og Halland) som danske grænseegne. De næste par hundrede år kom det til flere konflikter mellem Sverige og Danmark om Skånelandene, indtil det endeligt overgik til Sverige i 1658. Skånelandene har altså været dele af det danske kongerige (eller dansk-norske) i længere tid end det har været del af det svenske.

Vi kommer til at se flere spor efter de danske konger og adel, som kaldte områderne deres hjem. Østdanmark, som det blev kaldt, blev i middelalderen og frem til afståelsen det rigeste område af kongeriget. Ud over at holde sin del af Øresundstolden, så var de givtige markeder i Malmø og Ystad med til at skæppe til statskassen. Sildemarkedet ved Skanør og Falsterbo var faktisk i en periode Danmarks næststørste indkomstkilde (efter Øresundstolden). Sild blev i området fanget, konserveret i salt og lagt i lag, for herefter at blive solgt i hele Europa. Da der var beskatning på selve saltet, tjente kongen godt på dette. Interessen for gode skånske sild var særligt stor, fordi der i fasten ikke måtte spises kød, men man kunne spise fisk. Ikke kun økonomisk men også gejstligt var Skånelandene i front, da der i middelalderen blev bygget flere kirker end noget andet sted i riget og selvfølgeligt den store domkirke i Lund. Domkirken blev ærkebiskoppens hjem, den danske kirkes hovedsæde og var også centrum for Valdemar Sejrs kroning. 

Vi lægger ud med at bevæge os ned til den sydlige del af provinsen, med middelalderbyen Ystad som vores første stop. Byen bliver grundlagt i den tidlige middelalder i perioden omkring Valdemar Sejrs regeringstid og nævnes første gang på skrift i år 1244, da Kong Erik IV Plovpenning besøger byen. Vel fremme i byen skal vi både tage lidt tid i Kurt Wallanders fodspor og opleve gader og stræder, som er stort set uforandrede siden middelalderen, hvor vi må huske at nyde de flotte gamle bindingsværksbygninger som f.eks Apotekerhuset, som er bygget helt tilbage i 1400-tallet – hvilket gør det til et af Skandinaviens ældste endnu beboede huse. I moderne tid har Henning Mankells krimibøger nærmest gjort Ystad til en pilgrimsby for alle de mange læsere og fans, som vil opleve kommisær Wallanders nærmiljø.

Der er afsat tid til at vi oplever byen og spiser frokost i løbet af b esøget (på egen hånd).

Vi skal også have et fotostop ud mod Østersøen ved de berømte Ales Stenar. Her kan vi være med til at spekulere over, om det er en skibssætning, som arkæologerne fra det svenske rigsantikvarieembede mener blev brugt som begravelsesplads, eller om der er tale om en slags solkalender og solur. Meningerne er mange, men alle besøgende kan nyde den storslåede udsigt over Østersøen, og er der klart vejr, kan man skimte Bornholm. Vi går en tur i området og kigger nærmere på denne Skånes Stonehenge! Området er let kuperet, beliggende ved en fårefold, og vi skal gå et stykke for at komme til stenene.

Vores næste mål er Christians by, Kristianstad. Byens mange historiske bygninger bærer dansk præg. Vi tager en kort rundtur i Kristianstad og ser byens vartegn, den imponerende Heliga Trefaldighetskyrka. Renæssancekirken er opført i 1617-1628 af Christian IV. Bygningens størrelse vidner om kongens store planer for byen.

Den fredsaftale, der underskrives i Roskilde, efter svenskerne med succes havde krydset isen over til Sjælland og tvunget danskerne i knæ, kaldes Roskildefreden. I denne afstås i 1658 områderne Skåne, Halland og Blekinge endeligt. Kristianstad var dog kortvarigt på danske hænder igen under Skånekrigen der varede fra 1675-1679. Under denne krig var der mange skåninge som sluttede sig til de danske styrker, heriblandt Snaphanerne som fungerede som en slags danske frihedskæmpere. Svenskerne så dem derimod som landsforrædere og kriminelle som skulle straffes hårdt. Selvom krigen militært betragtes som at have endt med dansk sejr, ønskede datidens europæiske stormagt Frankrig, at Danmark ikke igen skulle kontrollere begge sider af Øresund, så Skåne forblev i svenske hænder. Den tidligere fredsaftale blev genoprettet og Skåne, Halland og Blekinge blev igen afstået til Sverige.

Efter vores korte rundtur i den forne danske by, forlader vi Skåne i denne omgang og kommer ind i Blekinge med kurs mod Karlskrona. Med omkring 34.000 indbyggere er Karlskrona den største by i Blekinge. Det er også den by i Sverige med flest solskinstimer om sommeren. Karlskrona byder på historisk arkitektur, som vi skal se nærmere på i morgen.

Vi kører direkte til vores hotel og får tildelt vores værelser. Selve rundturen i den flotte by gemmer vi til morgendagen. Vi spiser en velkomstmiddag sammen tæt på hotellet. 

NB. Det bliver en lang dag på farten, spækket med oplevelser, så vi forventer først at være fremme på hotellet til aftentid (ca. 18.30).

Dagens samlede kørsel (afhængigt af opsamlingssted) ca. 395 km – 5 timer 15 min.

Dag 2
Karlskrona – Kalmar. Kulturel verdensarv i UNESCO-byen Karlskrona, Christian 4.’s grænseby Kristianopel og skønne Kalmar ud mod Østersøen
Kalmar slot

Efter morgenmaden er det tid til en hyggelig gåtur gennem Karlskrona. Her skal vi opleve byens store torv, Stortorget, der er skabt til store militærparader. Her indrammes vi af bygninger med spænd fra mere end 300 år: Frederikskirken med sine tvillingetårne, Trefaldighedskirken, byens nyklassiske rådhus og i nærheden også Sveriges ældste trækirke, Admiralitetskirken Ulrica Pia. Den svenske konge Karl 11. grundlagde Karlskrona som en flådens by i 1680. Herfra skulle Sverige beskytte deres interesser i Østersøen. Desuden var byen og flådebasen med til at styrke det svenske forsvar af deres nyerobrede Blekinge. Der var både militær værdi i byen, men de imposante bygninger med italienske stilarter skulle også imponere de besøgende.

Karlskrona er i dag med på UNESCOs liste over kulturel verdensarv. Det er byens arkitektur og indretning som flådebase med dertilhørende fæstningsanlæg som bevogtede indsejlingen, der betegnes som værende særegne og bevaringsværdige.

Til forskel fra tidligere forsøg på at ”forsvenske” befolkningen i Skåne, Halland og Blekinge, så gik man lidt kraftigere til værks fra 1678 (under og især efter Skånekrigen). Man skiftede kirkens sangbøger og skolesproget til svensk. Den svenske lov skulle følges, og for at mindske handel og kommunikation til Danmark blev der nedlagt handelsforbud med Danmark. 

Nu fortsætter turen gennem Blekinge i retning af Kalmar. Men først skal vi besøge et stykke Danmarkshistorie på Blekinges østlige kyst, på grænsen til Kalmar len og altså det svenske rige. Her grundlagde Christian IV nemlig det danske fæstningsværk Christianopel (græsk for Christians by), der nemmere skulle forsvare sundet med bastioner og volde. Fæstningen fungerede som grænseby med status af købstad og blev en betydningsfuld brik i danskernes ønsker om at opretholde dominans over Blekinge. Efter afståelsen af Skånelandene, var Kristianopel ”hovedkvarteret” for de partisanske Snaphaner, guerillatropper eller friskytter, der kæmpede for at områderne igen skulle blive danske (også i Kristianstad og Karlshamn fandtes der snaphanebaser). Der blev ikke kæmpet af sentimentale årsager, men i høj grad fordi, at man under den danske trone havde nydt flere privilegier og relativt stor frihed fra ydre indblanding. Særligt i skovområdet Göinge (på dansk Gønge) i det nordlige Skåne, stod bevægelsen stærkt.

I dag hedder byen Kristianopel og er en lille, hyggelig landsby, der om sommeren er en populær ferieby. I dag kan man opleve resterne af den gamle bymur på tre sider ud mod Kalmarsundet. Stemningen i byen er afslappet. Måske er der loppemarked på havnen, eller en kunstudstilling i forsamlingshuset, ellers er der altid gode vilkår for en is.

Vi ankommer til Kalmar i løbet af eftermiddagen og bliver indtjekkede på vores centralt beliggende hotel. Her kan den, som vil, tage med på en frivillig spadseretur rundt i byen, der ender tæt på Kalmar slot, som kan besøges på egen hånd (ikke inkl.). Det var her på  slottet, Margrethe I underskrev aftalen om Kalmarunionen (der varede 1397-1523). Kalmarunionen var en politisk alliance mellem Danmark, Norge og Sverige. Rigerne blev samlet under fælles dansk konge og indgik en aftale om at stå sammen mod ydre farer. 

Kalmar, som er administrationsby for det østlige Småland og Øland, er kendt for sine historiske bygninger, smukke parker og en lang række seværdigheder fra storhedstiden i 1600-tallet, og byen har to gange modtaget ”Europa Nostra prisen” for sit velbevarede bymiljø.

Der er også et andet stykke Danmarkshistorie med navngivning fra Kalmar. Den 4 april 1611 sender Christian IV nemlig et såkaldt fejdebrev til den svenske konge, som efter længere tids oprustning mellem de to nordiske stormagter får eskaleret Danmark-Norge og Sverige til en reel krig. Den såkaldte Kalmarkrig varer i årene 1611-1613. En stor del af krigens første og senere større slag og belejringer udkæmpes ved netop Kalmar, hvorfor krigen opkaldes efter denne. Byen, borgen og området indtages af Danmark-Norge og gives først tilbage efter krigen i forbindelse med fredsaftalen.

Aftenen er på egen hånd, rejselederen er behjælpelig med tips.

Dagens samlede kørsel 100 km – 1 time 35 min.

Dag 3
Kalmar. Heldagsudflugt igennem Ølands landskaber med fyrtårnet Lange Jan, Ottenby fuglestation, middelalderlige Borgholm og det kongelige sommerslot Solliden
Middelalderlige Borgholm

I dag skal vi på heldagsudflugt over den 6 km lange bro til Öland, som er Sveriges næststørste ø, der byder på et unikt landskab. Begge af Sveriges to største øer, Gotland og Öland, har en fortid i det danske rige i kortere

og længere perioder. Vi lægger ud med at køre helt ned i den sydlige spids af øen. Den sydlige del af Øland består overvejende af flade kalkstenssletter med en mængde af spændende flora og planter (det kaldes Alvaret). Her passerer vi et stykke UNESCO verdenskulturarv i form af ”Södra Ölands odlingslandskap”, som er 56.000 hektar marker og landbrug, der har spor af menneskelig aktivitet, som kan spores helt tilbage til stenalderen. Vi nyder den flotte natur, rækker af sten, vindmøller og små byer. Vi strækker benene i Vickleby som også er kendt for sit kunst miljø.

Historisk blev Danmark-Norges nyerobrede Øland altså sammen med Kalmar og Borgholm givet tilbage til Sverige i forbindelse med afslutningen af Kalmarkrigen 1613, da fredsaftalen blev underskrevet i Knäred i Halland. I den forbindelse overgik Elfsborgfæstningen og herved kontrollen af Göteborg til sejrsherren Danmark. Disse blev dog på mirakuløst vis endnu engang købt tilbage af Sverige for den nette sum af 1 mio. rigsdaler, dette inden for en nærmest umulig tidsfrist på kun 6 år efter den dyre krigs afslutning. De næstkommende konflikter med Sverige gik Danmark-Norge mindre godt.

Vores mål er det berømte fyrtårn Lange Jan, der ligger længst ude på Ølands sydlige spids. Fyret er med sine 41,6 m.o.h. Sveriges højeste fyr. Har man lyst og kræfter til det, kan man gå de 197 trappetrin op til toppen af fyret og få en fantastisk udsigt over land og hav. Fyret er bygget i 1785 af krigsfanger fra Rusland. Dengang brugte man stenkul til at give lys i fyret.

Lige ved fyret finder vi også Ottenby fuglestation, hvor der mærkes fugle og forskes. Sydspidsen af Øland har nemlig et meget rigt fugleliv. Det er trækfugle i milliontal, der passerer området. Der er udstillinger og informationer om både trækfugle og øens geologi. I området finder vi også en restaurant, så frokosten kan indtages under besøget (ikke inkl.).

Efter frokosttid sætter vi kurs mod øens velsagtens mest kendte by Borgholm og den svenske kongefamilies sommerresidens, slottet Solliden. Her besøger vi den fine slotspark og kan beskue slottet fra ydersiden, og hvis vi er heldige kan vi måske få et glimt af nogen fra kongefamilien, hvis de er hjemme (entré ikke inkl. beregn ca. 120 SEK). 

Under vores køretur hjem kan vi måske høre historien om søslaget ved Øland i maj 1564, hvor admiral Herluf Trolle ledte den dansk-lybiske flåde mod den svenske flåde.

NB. Det bliver en lang dag på farten, så vi forventer først at være fremme på hotellet igen til aftentid (ca. 18.00).

Dagens samlede kørsel 200 km – 3 timer 15 min.

Dag 4
Kalmar – Jönköping. Astrid Lindgrens eventyrlige Vimmerby, Emil fra Lønnebergs Katthult, elgpark og polkagrise i Gränna
Elgen er i danskeres bevidsthed nærmest synonymt med Sverige

Efter en tidlig morgenmad rejser vi fra Smålands skærgård mod eventyr og børnehelte i Astrid Lindgrens Vimmerby. Hele dagen bliver i Smålands tegn, med røde træhuse, elge og fornemmelsen af stilheden i naturen. Arealmæssigt svarer Småland nogenlunde til Jyllands størrelse. Her er god plads, med kun gennemsnitligt 22 indbyggere per kvadratkilometer.

Efter en fin kørsel gennem det Smålandske landskab kommer vi frem til Vimmerby. Byen, de fleste forbinder med forfatteren Astrid Lindgren og hendes mange bøger. Udover at huse et forlystelsesland, hvor Lindgrens mange figurer bliver oplivet i form af skuespillere, til stor glæde for de mange børn, som besøger det, er Vimmerbyområdet også hjemsted for Bullerby, Katthult og forfatterens barndomshjem Näs.

Astrid Lindgren tilbragte sin barndom på gården i Näs og i Vimmerby. Det var netop den lykkelige barndom med sine elskede søskende og forældre, der har været inspiration for mange af hendes bøger. Barndomshjemmet Näs, der ligger lidt uden for centrum af byen kan besøges og indeholder en del inventar fra barndommen (entré på egen hånd, ikke inkl. beregn ca. 170 SEK). Vi har afsat tid til frokost og egne oplevelser i Vimmerby, hvor også kunstmuseet Näktergalen trækker en del besøgende. Måske er det på tide at sætte sig med udsigt til Astrid Lindgrens statue ved byens brostensbelagte torv og bare nyde en kop kaffe med udsigt til den gamle by.

Inden vi forlader børnebøgernes verden for denne omgang, kører vi ud til området, hvor Emil fra Lønneberg filmene blev optaget. Filmene om skarnsknægten Emil fra Lønneberg blev indspillet i 1971 og 1972, og de fleste af os har set filmene igen og igen med vores børn. Derfor er det interessant at opleve stedet, hvor mange af udendørsscenerne er optaget. Gården som endte med at skifte navn til Katthult var i 1970’erne en almindelig gård med aner fra 1800-tallet, hvorfor den passede godt til den beskrivelse, Lindgren havde af gården Katthult i bøgerne. I dag er stedet en turistmagnet med en lille butik med souvenirer, is og håndlavede varer.

Elgen er vel i danskeres bevidsthed nærmest synonymt med Sverige – den symboliserer på en måde den storslåede og vilde natur. Midt i det smålandske højland finder vi Skullaryds Elgpark. Her får vi mulighed for at komme ud i naturen og se de vilde svenske dyr i deres naturlige omgivelser. Elgparken drives af blot 24-årige Erik, som er en ildsjæl, der brænder for det område og den natur, han er født i. Det kan anbefales at have en kikkert med, da elgene ofte ligger i kanten af skoven, og kronhjortene ofte står gemt i træernes skygger.

Vi tager et (sent) eftermiddagsstop i Gränna, der i Sverige er kendt for produktionen af de søde polkagrise og stænger. Vi har tid til at gå rundt i de små stræder blandt pittoreske huse, brostensgader, se hvordan polkagrise får røde striber i de mange butikker med åben produktion og ellers nyde denne lille perle. Efter vores stop kører vi langs, hvad der populært kaldes den smukkeste motorvej, når vi kører langs Vättern med udsigt mod den store sø. I den sydlige ende af Sveriges næststørste sø finder vi byen Jönköping, som vi skal overnatte i.

Vi spiser en samlet middag på hotellet.

Efter middagen kan det anbefales at gå en aftentur ud mod havet og havnen ved ”Piren”, hvor der plejer at være leben og stemning om sommeren. 

Dagens samlede kørsel 310 km – 4 timer 15 min.

Dag 5
Jönköping – Göteborg. Bohusfæstningen, sejlsport og sildehistorie i Marstrand samt byrundtur med kanalsejlads i Sveriges næststørste by Göteborg
I Sveriges næststørtse by Göteborg

Efter en dejlig morgenmad pakker vi bussen og giver os ud på nye eventyr. Turen går gennem Jönköping amt, og snart passerer vi Sveriges næststørste by Göteborg, i Västergötland. Vi skal nemlig først på besøg i Marstrand og på vejen køre forbi Bohusfæstningen, som før i tiden lå ved den norsk-svenske grænse. Fæstningen var også under den norsk-danske periode en vigtig brik i forsvaret mod svensken. Forsvarsbefæstningen har været under angreb eller belejring ikke mindre end 14 gange, men har imponerende nok aldrig måtte kapitulere.

Når vi er kørt forbi fæstningen stikker vi direkte mod vest og ud mod den svenske vestkyst, som de lokale selv ynder at kalde for ”bedstkysten”. Her ligger der et spændende øhav med et utal af små fiskerlejer og hyggelige små samfund. Mange byer oplevede en kæmpe vækst i forbindelse med sildefiskeriet i middelalderen frem til det absolutte højdepunkt i 1500-tallet. Her siger man populært, at Paris’ lamper dengang brændte med sildeolie fra Sveriges vestkyst. Vi sætter kursen mod Marstrand ø og byen af samme navn. Denne udmærker sig ved være en smukt beliggende lille by, der tiltrækker mange besøgende om sommeren. Marstrand må betegnes at være en af Sveriges mest kendte sejlsportsbyer, de kalder sågar sig selv for ”den svenske sejladshovedstad”.

Grænsen mellem Kattegat og Skagerrak trækkes med en ret linje fra Grenen ved Skagen i Danmark til Marstrand i Sverige.

Efter et hyggeligt frokostbesøg på den lille ø sætter vi igen kursen mod Göteborg. Handel og søfart har præget byen, siden den blev grundlagt i 1621 af kong Gustav II Adolf. Med sin strategiske beliggenhed har byen gennem århundreder været et vigtigt centrum for svensk udenrigshandel, og Göteborgs havn er landets største. Byens navn kommer af “Borgen ved Göta älv” og henviser til den fæstningsborg, som blev bygget her i 1600-tallet. Byen blev bygget af hollændere, og i 1600-tallet blev her både talt hollandsk, tysk og engelsk foruden svensk. Borgen blev forsynet med store systemer af voldgrave, og inden for byvoldene blev der efter hollandsk forbillede gravet kanaler på kryds og tværs. Langs med disse byggede byens førende købmænd deres kontorer og lagerbygninger, mens de mindre købmænd og håndværkerne måtte etablere sig i byens udkanter. I begyndelsen af 1800-tallet besluttede man at rive fæstningsborgen ned, men det meste af voldgraven blev bevaret. Spor af den gamle borg kan stadig anes i bystrukturen. Göteborgs status som industri- og handelsby blevet slået bedre og bedre fast hen over århundrederne, og i dag er blandt andet Volvo en af de Göteborg’ske virksomheder, der bidrager flittigt til Sveriges økonomi.

I dag er den svenske havneby med de over 550.000 indbyggere en tilbagelænet storby med en lystig og moderne atmosfære. Byen er kendt blandt børn og barnlige sjæle for at være hjemsted for Skandinaviens største forlystelsespark, Liseberg. Ud over denne overflod af rutsjebaner, candyfloss og blinkende neon kan Göteborg prale med et væld af parker. Faktisk udgøres hele ti procent af byens areal af grønne områder.

I Göteborg er man aldrig langt fra naturen og skærgården. Byen syder af liv og har alt, som en storby kan tilbyde, uden at have mistet sin lilleby-charme. Det skal ”va gött att leva”, som göteborgerne plejer at udtrykke det, og vi skal nok også leve godt, mens vi er her.

Her benytter vi lejligheden til at gå en byrundtur til fods i centrum og tager et kig på Fiskekirken eller ”Feskekörka”- et fiskemarked i en gammel lagerbygning bygget som en kirke; det er i sandhed en katedral for alt godt fra havet. Vi ser også den klassicistiske Domkirke fra 1815 på vores vej mod Stora Teatern. Den store domkirke er den tredje i rækken på stedet; de to foregående er blevet ødelagt af brande. På vejen oplever vi de travle gader med forretninger og caféer, særligt på paradegaden Avenyn, eller rettere Kungsportsavenyn, der ofte omtales som Sveriges Champs-Élysées. Selv om den göteborgske boulevard ikke helt kommer op på siden af sit parisiske forlæg, er sammenligningen ikke helt hen i vejret. Vi afslutter vores tur ved Kongeportsbroen med en hyggelig rundfart med kanalbåden ”Paddan”, der passerer under mange af byens broer og kommer ud i selve havnebassinet.

Efter sejlturen går vi til vores hotel, der ligger centralt, og resten af dagen/aftenen er på egen hånd.

Måske en aftenspadseretur forbi Lilla Bommen, en 86 meter høj skyskraber ved havnen hvorfra der er en fantastisk udsigt over hele havneområdet. Bygningens rød-hvide farver og tilspidsede top har givet den øgenavnet “Læbestiften” blandt byens beboere.

Dagens samlede kørsel 250 km – 3 timer 15 min.

Dag 6
Fra Göteborg gennem Halland til Sjælland. Varbergs fæstning, Halmstad og Malmøhus
Fæstning Varberg

Efter morgenmaden er det tid til at begynde vores rejse fra Göteborg til Danmark. På vej mod syd slår vi vejen forbi det storslåede forsvarsanlæg Varbergs fæstning, der i mange år har tilhørt Danmark. Fæstningen i forskellige udgaver har beskyttet området siden 1200-tallet og var faktisk i 1600-tallet en af de mest moderne forsvarsværker i hele Nordeuropa. Borgen er især kendt for sin rolle under den Nordiske Syvårskrig 1563-1570. Vi går en tur rundt ved anlægget, som også huser Hallands kulturhistoriske museum (entré ikke inkl., beregn ca. 60-80 SEK). 

Vi fortsætter i de danske spor, når vi besøger Halmstad, der har været en del af det danske kongerige, og måske særligt er kendt for at være byen, hvor Kalmarunionen havde sine kongresser, hvor man afholdt kongevalg. Dengang var der tanker om at gøre Halmstad det naturlige midtpunkt og hovedstad i det store nordiske rige. Byen optræder første gang i historien som Halmstæde i perioden under Kong Valdemar 2. Sejr omkring 1231.

Christian IV’s spor fortsætter også her, hvor slottet og fæstningen er bygget under hans regeringstid. Efter Roskildefreden, når området er permanent overgivet til Sverige, kommer Halmstad endnu engang i fokus, da det er uden for byen, at det sidste slag mellem danskere og svenskere i Halland finder sted 1676. I moderne tid er byen vokset til en dejlig kulturby nær havet, med velfungerende industri og et blomstrende befolkningstal. Især om sommeren tager mange turen til Halmstad og går en tur i gader og stræder med dertilhørende isvaffel og måske endda med strandtasken pakket. Turen fortsætter herefter sydpå, og vi passerer den mægtige Hallandsåsen.

Vores sidste stop er den imponerende fæstning Malmöhus, hvor de danske konger boede, når de var på visit i Skånes største by. Det er derfor en ganske passende afslutning på vores rejse gennem en stor del af den forne danske tid i vores broderland Sverige. Vi besøger borgen, som blev bygget af Erik af Pommern, da han regerede over Danmark, Sverige og Norge. Der var selvfølgeligt brug for en borg til at beskytte byen og denne del af Øresundtrafikken og handlen (og de skatter der herved kom i kisten). Den nuværende rennæsanceudgave af Malmöhus kommer dog først i 1600-tallet, da Christian III beordrede borgen ombygget til at kunne fungere som forsvarsværk, kongeligt slot og lensherregård alt på én og samme gang. Vi besøger det fascinerende og historiske sted som en slags sidste men spændende del af Danmarkshistorien i Sverige.

Efter besøget kører vi mod Øresundsbroen, og snart er vi tilbage i København. Vores veje skilles for denne gang, men vi håber på et snarligt gensyn.

Vi regner med at være tilbage i København ca. 18:00 og kører derefter videre til næste afsætningssteder.

Dagens samlede kørsel til og med afsætning i København ca. 320 km – 4 timer 15 min.

Busrejse

Vi ved, at busrejser er en populær rejseform. Du skal bare tage plads, og din eneste opgave er at holde ferie. Albatros´ dygtige rejseledere sørger for, at oplevelserne kommer til dig i bedste Albatros stil. Det eneste du skal gøre er at læne dig tilbage og nyde turen i ro og mag. Ferien starter ganske enkelt allerede når du stiger ind i bussen.

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4-stjernede

Hvordan er busserne

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4**** og lever op til de Europæiske Miljø normer Euro 6.

Alle busser har:
Justerbare sæder, fodstøtter, bord/klapborde, klimaanlæg, minikøkken, "nød-toilet", hattehylder, læselamper, musikanlæg, tv skærme og 220v stik. Alle busser er røgfrie.

Valg af sæde

På busrejser med Albatros har du mulighed for at vælge dit favoritsæde allerede ved bestilling.

Hvor vil du sidde i bussen? Venligst kontakt Albatros for reservation af sæde.

Rækkerne 1,2,7,8 og 9 koster kr. 100,- at reservere for hele rejsen. 
Rækkerne 3 til 6 og 10 til 14 koster kr. 75,- at reservere for hele rejsen.

Ønsker du ikke at resevere en plads vil du blive tildelt din faste plads ved ombordstigning.
Vi gør i den forbindelse opmærksom på, at at sædereservationen/din faste plads ikke gælder i eventuelle transferbusser.

Her kan du se pladsoversigt i bussen: https://documents.albatros-travel.com/dk/BUS_52PAX_seatingplan.jpg

Se opsamlingssteder og tider under "Praktiske oplysninger".

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Rundrejse med bus jf. program
  • 5 nætter i delt dobbelværelse (enkeltværelse mod tillæg)
  • Middag dag 1 og 4
  • Morgenmad dagligt
  • Udflugter jf. program
  • Besøg på Skullaryd elgpark
  • Entré til Malmöhus
  • Entré til Katthult (mulighed for at tage billeder og se Emils ”skur”)
  • Kanalrundfart i Göteborg med ”Paddan”
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Drikkevarer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,-
  • Alt ikke nævnt under “P

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Indkvartering

Hotellerne på rejsen er generelt meget moderne med en god standard (3- og 4-stjernede) og fin beliggenhed. Trådløst internet er hurtigt og velfungerende og frit tilgængeligt på samtlige hoteller.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 25 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen. Dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Helbredsstatus

Ingen strabadserende vandreture – stederne kan opleves i kort afstand fra bussen. På denne tur er det en forudsætning, at man er i almindelig god fysisk form og kan bevæge sig ved egen hjælp.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Kikkert

Kan være nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og dyrelivet. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1.000 kr. Det kan anbefales at have en kikkert med som særligt kan bruges ved besøgene i Ottenby fuglepark og Skullaryds elgpark.

Vejret

Vi har netop valgt at rejse på de tidspunkter hvor Sverige står sommerligt og forhåbentligvis mest solrigt frem, med lange lyse nætter og blomstrende natur. Vi kan dog af gode grunde ikke bestemme over temperaturer eller nedbørsmængder, hvorfor vi altid henviser til at rejsende i de nordligere himmelstrøg holder sig ajour med vejret op til afrejse og pakker derefter. Ligesom hjemme i Danmark, så er det ikke unormalt med lidt nedbør, også i sommerperioden.

Sproglig forvirring i Sverige?

Skulle sproget drille, så er her lidt hjælp til at mødes på fælles grund. Hæv glasset og syng denne vise:

“Helan Går”

Helan går, sjung hopp faderallen lallan lej
Helan går, sjung hopp faderallen lej
Och den som inte helan tar,
han heller inte Halvan får.
Helan går... (så drikkes indholdet af glasset)…. Sjung hopp faderallan lej

Efter et par omgange, så plejer de nordiske sprog at ligne hinanden mere og mere.

En gang skal være den første

En gang skal jo være den første! Lige meget, hvor mange gange vi har kørt en tur igennem, har talt med de lokale, prøvet forskellige ruter, små restauranter og været helt ned i detaljerne, som hvor skal vi have toiletstop, så vil der i enhver rejses ”spæde liv” være ændringer, som løbende foretages. Derfor håber vi, at vores nysgerrige og berejste kunder har forståelse for, at det nogle gange ikke helt går som forventet. Det er jo også en del af det at rejse, anderledes i andre lande, når betjeningen er decideret langsom – vær sikker på, at vi nok skal lave ændringer i programmet, hvis der findes passende alternativer.

Påstigningssteder og -tider

Påstigningssteder og -tider

Ved bestilling, noter venligst ønsket opsamlingssted i bemærkninger!

4200 Slagelse, Afk 39 / Stop 39 Kl. 07:00

4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl. 07:45

2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 73) Kl.: 08:30

Hjemkomststeder og -tider

2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 73) Kl. 18:00

4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl. 18:45

4200 Slagelse, Afk 39 / Stop 39 Kl. 19:30

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser