Filippinernes arv og historie

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev Filippinernes folkeliv, UNESCO-fredede Vigan, rismarkerne i Banaue og de hængende ligkister i Sagada samt den historiske og kaotiske storby Manila

Filippinerne er velsignet med eventyrlig natur og noget af Asiens mest spændende historie. Spanien herskede over landet i hundredvis af år, før amerikanerne i slutningen af 1800-tallet købte landet af Spanien og efter 2. Verdenskrigs afslutning gav filippinerne deres selvstændighed. Det nationale sprog er tagalog og engelsk. Spansk tales og forstås i dag kun af et fåtal – til gengæld har mange filippinere spanske efternavne. Som rejsende oplever man, at europæisk mentalitet har sat sit aftryk, blandt andet gennem katolicismen, samt at den amerikanske indflydelse er stor. Vi besøger kaffebønder; den UNESCO-fredede by Vigan; risterrasserne i Banaue, der har eksisteret i mere end 2.000 år; de hængende ligkister i Sagada; og vi dykker ned i storbyen Manilas kaos. Pinoy, som den filippinske befolkning kalder sig selv, møder os med åbne arme på de hoteller, vi bor på, og de steder, vi besøger.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta PHP, USD

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst Manila og videre til Clark. Velkomstmiddag.
Dag 3 Clark – Baguio (165 km). Vandretur i Air Force City Park og Nayong Pilipino Clark
Dag 4 Baguio – Vigan (200 km). Besøg hos kaffeproducent med kaffesmagning.
Dag 5 Vigan. UNESCO-fredede Vigan, Bantay klokketårnet og St. Pauls
Dag 6 Vigan – Sagada (145 km). I bus gennem bjergene, der adskiller Ilocos og Cordilla.
Dag 7 Sagada – Bontoc – Banaue. De hængende ligkister i Echo Valley, Sagada og Bontoc Museum
Dag 8 Banaue. Udflugt med såkaldt jeepney, Banaue risterrasser, besøg i en lokal landsby.
Dag 9 Banaue – Manila (ca. 390 km). Dalton-passet
Dag 10 Manila. Byrundtur med UNESCO-fredede Intramuros, Binondo (Manilas Chinatown), Manila-katedralen, museet Casa Manila, CCP-komplekset og afskedsmiddag.
Dag 11 Afrejse fra Manila
Dag 12 Ankomst til Danmark

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
17.998,–
København
OBS. Programmet på denne afrejse varierer en smule fra den, du har valgt. Klik på datoen for at skifte til det tilhørende program.
28.998,–
København
Rejsens pris er inklusive forlængelse
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København

Vi flyver mod Filippinerne.

Dag 2
Ankomst Manila og videre til Clark. Velkomstmiddag.
Filippinske specialiteter

Vi ankommer til hovedstaden Manila og påbegynder med det samme vores busrejse nordpå mod først stop, det såkaldte Clark-område. Vi har valgt at tage den første nat uden for Manila, da vi så får en kortere køretur dagen efter.

Clark spænder over byen Angeles samt provinserne Pampanga og Tarlac, måske mest kendt som den tidligere amerikanske flyvebase Clark Air Base, der lukkede i 1991. Filippinerne var under amerikansk herredømme fra spanierne tabte den spansk-amerikanske krig i 1898 til 1946, hvor den uafhængige filippinske republik blev skabt. I dag har man Clark Freeport og Special Economic Zone, hvilket har gjort området til et centrum for forretningsliv, industri, luftfart, uddannelse og turisme.

Om aftenen spiser vi velkomstmiddag på hotellet.

Dag 3
Clark – Baguio (165 km). Vandretur i Air Force City Park og Nayong Pilipino Clark
Baguio Cathedral bygget i 1936 under amerikansk herredømme

Vi starter med at besøge Air Force City Park, hvor vi skal gå en mindre tur og se de mange fly, som er udstillet. De mange fly, helikoptere og kanoner er et vidnesbyrd om den amerikanske indflydelse i den asiatiske region. Efter besøget i parken fortsætter vi til Nayong Pilipino Clark, der er et lokalt historie- og kulturcenter. Det siges, at her kan man få en forsmag på alt, hvad Filippinerne har at byde på, uden at skulle rejse nogen steder, for her er bygninger og landskaber, som kendetegner Filippinernes forskellige regioner.

Vi forlader Clark og begiver os nordpå ad landevejen til Baguio, der er en travl bjergby. Her besøger vi Baguio Cathedral, der stod færdig i 1936, mens Filippinerne stadig var under amerikansk herredømme. Vi kører forbi Rizal Park, The Mansion – den filippinske præsidents sommerpalads – og videre til Mines View Park, der ligger ca. 4 km fra centrum af Baguio. Vi får et glimt af Amburayan-dalen, og der er udsigt til minebyen Itogon, der blandt andet består af forladte guld- og kobberminer.

Dag 4
Baguio – Vigan (200 km). Besøg hos kaffeproducent med kaffesmagning.
På filippinsk kaffefarm

Efter morgenmaden kører vi til en kaffefarm, hvor vi får en kort rundvisning og ikke mindst smager på den filippinske kaffe, der har en overraskende høj kvalitet. Herefter fortsætter vi nordpå ind i Ilocos regionen, der ligger i det vestlige Filippinerne ud til Det Sydkinesiske Hav. Vi kører først vestover, indtil vi når kystvejen. På turen ser vi, hvordan den filippinske befolknings dagligliv udfolder sig, når vi kører gennem byer, landsbyer og langs marker. Engang imellem får vi et glimt af havet.

Gennemsnitfarten er ikke høj, når vi passerer de mange små byer. Den langsomme gennemsnitsfart skyldes blandt andet, at lokaltransporten i de landsbyer, vi kører igennem, foregår i såkaldte tricykles, der er en ombygget knallert, der har fået påsat en sidevogn med tag. Det er et populært transportmiddel i Filippinerne til trods for det ikke kører særligt hurtigt. Gentagne gange vil vi derfor ligge bag disse køretøjer, indtil det er sikkert at overhale. Et andet forhold, der gør køreturen mere spændende er, at vi kører gennem flere landsbyer, hvor befolkningen færdes på og omkring landevejen. Vi vil derfor få rig mulighed for at se de lokales liv udfolde sig uden for bussens vinduer.

Ved ankomsten til Vigan, tjekker vi ind på vores hotel for de næste to nætter. Hvis tiden tillader det, har vi nu mulighed for at gå ud og udforske denne gamle spanske by, hvis historie og arkitektur i høj grad er præget af tiden under det spanske herredømme. Vi mødes til en middag på en lokal restaurant.

I Vigan har vi valgt placering frem for stjerner, da vi valgte hotel. Der venter dog en særlig oplevelser på det hyggelige Cordilla Inn, der har til huse i en bygning fra 1885, som tager os tilbage til dengang, Filippinerne var spansk koloni. Hotellet er nyrenoveret og ligger midt i det historiske centrum med let adgang til restauranter og shopping. Wi-fi er tilgængeligt, og alle værelser er hyggeligt indrettet og har eget bad og toilet.

Dag 5
Vigan. UNESCO-fredede Vigan, Bantay klokketårnet og St. Pauls
Plaza Salcedo i Vigan

I dag skal vi på udflugt i flotte og spændende Vigan. Byen blev grundlagt i 1500-tallet og er det bedst bevarede eksempel på en planlagt spansk koloniby i Asien. Arkitekturen i den gamle bykerne afspejler mødet mellem kulturelle elementer fra andre steder på Filippinerne, fra Kina og fra Europa og Mexico, hvilket resulterede i en kultur og et bybillede, man ikke møder andre steder i Øst- og Sydøstasien. 

Vigan var en vigtig handelsby i kolonitiden og den ligger ved Abra-flodens delta. Den traditionelle latinamerikanske gadelayout som et "skakbrædt” åbner i to pladser, som ligger i forlængelse af hinanden. Plaza Salcedo er den længere arm, og Plaza Burgos den korte i en L-formet åben plads. De to pladser domineres af St. Paul's Cathedral, ærkebispens gård, rådhuset og bygningen, der huser den provinsielle administration. Byens grundplan er udført i overensstemmelse med renæssancens byplanlægning, der er i 1542 blev formuleret i “Leyes Nuevas de Indias”, det spanske imperiums love for dets kolonier i Amerika og Filippinerne. Har man været i Sydamerika, vil man dog opleve stor forskel mellem Vigan og de spanske kolonibyer i Latinamerika. Den historiske kerne i Vigan (kendt som Mestizo-distriktet), har nemlig en stærk kinesisk og lokal filippinsk indflydelse. Mestizo består af i alt 233 historiske bygninger udlagt i et “skakbrædt” sammensat af 25 gader.

I tiden før kolonitiden var Vigan en vigtig handelspost for kinesiske købmænd, der handlede med guld, bivoks og andre produkter fra den centrale Cordillera region til gengæld for eksotiske asiatiske varer. Vigan blev erobret og beboet af spanierne i 1572, og den blev efterfølgende centrum for det spanske magtområde i den vestlige del øen Luzon. I 1758 blev Vigan sæde for bispedømmet Nueva Segovia.                                               Vi begiver os rundt i denne spændende og smukke by, vandrer ad Calle Crisologo-gaden og aflægger et besøg på Crisolog museet, der er Crisologo-familiens tidligere hjem. I dag er det museum, som giver indblik i den tidligere overklasses liv i kolonitiden. Vi lægger også vejen forbi en pottefabrik, hvor man stadig laver potterne ved håndkraft, og vi kommer forbi Bantay klokketårnet og St. Pauls-kirken.

Vi fortsætter byturen i Vigan, hvor vi først skal vi se Pater José Burgos Nationalmuseum. José Burgos var en af tre martyr-præster, der blev henrettet af spanierne i 1872, anklaget for samarbejde med filippinske oprørere. Museet, som er indrettet i Burgos’ fødehjem, har en omfattende samling af genstande fra hele regionen.

Efter vores tur rundt i Vigan vil der være tid på egen hånd. Vigans dejlige bymidte byder på en lange række restauranter, så i aften er middagen ikke inkluderet. Det vil være muligt at gå ud og finde en restaurant, der passer til behag og behov. Rejselederen er selvfølgelig rede med forslag.

Dag 6
Vigan – Sagada (145 km). I bus gennem bjergene, der adskiller Ilocos og Cordilla.
Bjergbyen Sagada

I dag skal vi køre fra Vigan til Sagada gennem bjergene. Først går det sydpå, hvor vi finder vejen, der fører op mod bjergryggen, der adskiller regionerne Ilocos og Cordillera. Vi tager ikke den vej, de fleste turister kører ad, da det ville bringe os tilbage til Bagiou, og selv om afstanden ikke er lang i kilometer, tager turen en rum tid. Vi kører derimod ad en rigtig bjergvej med fantastiske udsigter. Vi gør stop undervejs på den godt ca. 6 timer lange køretur, hvor vi samtidig spiser frokost.

Vel ankomne til Sagada, tjekker vi ind på vores hotel, og om aftenen spiser vi middag på en lokal restaurant.

I nat bor vi på det simple, men hyggelige St. Joseph Resthouse, der ligger midt i naturlige omgivelser i byen Sagada. Stedet er drevet af en forening, og alt overskuddet går til velgørende formål. Værelserne er simple og indrettet med dobbeltseng eller to mindre enkeltsenge. Der er privat badeværelse, men med toilet på gangen. Det kan være en god idé at have sæbe, shampoo og et lille håndklæde med hjemmefra, da der ikke er samme mængde til rådighed som på et egentligt hotel. Der er ikke wi-fi på hotellet.

Dag 7
Sagada – Bontoc – Banaue. De hængende ligkister i Echo Valley, Sagada og Bontoc Museum
Sagadas mystiske hængende ligkister ved Echo Valley

Sagadas mystiske hængende ligkister ved Echo Valley vidner om de indfødte igoroters (også kendt som ifugao folket) 2.000 år gamle begravelsestraditioner, der i den grad har fascineret besøgende fra hele verden. Kister af fyrretræ, der er ophængt med primitive ledninger og reb langs kalkstenklipper, fungerer som en slags skibe til himlen. De afdøde i kisten ligger i fødestilling, det menes, at sjælen vil forlade jorden på samme måde, som den blev født med kroppen. Der findes dog kun få skriftlige overleveringer, som dokumenterer denne besynderlige opfattelse. I stedet er viden om den indfødte religion overført gennem mund til mund af stammens ældste. 
Ud over den spirituelle forklaring, så hængte man kisterne på klippevæggen af en praktisk årsag. Den høje placering beskyttede nemlig kisterne mod vilde dyr og gravrøvere. Lignende ritualer findes i dele af Indonesien, men religionshistorikerne mener, at de muligvis stammer fra Kina, hvor man visse steder har haft den praksis at begrave de døde på klippevægge. Det store spørgsmål er, om der er nogen sammenhæng. Efter kristendommens fremkomst har igoroterne valgt traditionel kristen jordbegravelse, så den gamle tradition bliver meget sjældent praktiseret i dag.

Vi kører mod Banaue, men gør et stop på Bontoc Museum undervejs. Bontoc Museum blev grundlagt af en belgisk nonne, der ønskede at bevare historien og arven fra de oprindelige folk i Cordillera-regionen for eftertiden. Museets samling inkluderer blandt andet traditionelle kostumer, jagt- og landbrugsredskaber samt gamle fotografier af lokalbefolkningen, hovedjæger-krigere og deres uhyggelige trofæer samt fotografier af amerikanske, kristne missionærer, der var aktive i området. Selve museumsbygningen er bygget op som et traditionelt ifugao-hus med møbler og husholdningsredskaber. På bagsiden af museet er en kopi af en ifugao-landsby , det er i sig selv et interessant syn.

Vel ankomne til Banaue, tjekker vi ind på vores hotel for de næste to nætter. Der er fællesmiddag om aftenen. 

Dag 8
Banaue. Udflugt med såkaldt jeepney, Banaue risterrasser, besøg i en lokal landsby.
Flotte og dekorative rismarker

I dag skal vi ud at køre med jeepney. En jeepney er den lokale bus, der normalt kører ad faste ruter og bringer pendlende filippinere rundt i lokalområderne over længere eller kortere afstande. De er kendt for deres kunstfærdige udsmykninger og ofte fyldte, undertiden overfyldte kabiner. De findes kun i Filippinerne og er blevet et symbol på den filippinske kultur. Vi får vores egne jeepneys, så vi undgår at sidde klemt mellem hinanden, men køreturen er ikke mindre interessant, når den store motor starter, chaufføren sætter i gear og vi kører mod risterrasserne, som Banaue er verdenskendt for.

Risterrasserne i Banaue er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv og anses af mange filippinere for at være det 8. naturvidunder i verden. Terrasserne har eksisteret i mere end 2.000 år og ligger på bjergskråningerne i bjergene. De blev med største sandsynlighed anlagt ved håndkraft. Terrasserne blev oprindeligt konstrueret som en praktisk løsning på problemet med at dyrke ris i et terræn, der ligger med svimlende og fantastisk smukke udsigt i en højde af omkring 1.500 meter over havet i denne fjerntliggende del af Filippinernes hovedø Luzon. Vi besøger et udsigtspunkt, og ser ud over disse smukke og enestående rismarker. Mon ikke det er tid til at tage nogle ekstra fotografier og forevige dette øjeblik. Vi fortsætter vores tur med et besøg i en lokal landsby, hvor vi får chancen for at komme tæt på lokalbefolkningen.

Vel tilbage på vores hotel er der tid til at slappe lidt af inden vi om aftenen spiser middag på hotellet.

Dag 9
Banaue – Manila (ca. 390 km). Dalton-passet
Den historiske og kaotiske storby Manila

Dagens strækning går dels ad den nyligt konstruerede nationale hovedvej og dels ad lokale lande- og bjergveje fra Banaue til dagens destination, Manila. Vi kører i dag i cirka 10 timer, men tiden afhænger dog af trafikken. Vi gør naturligvis flere stop undervejs, blandt andet for at spise frokost på vores færd sydpå til hovedstaden.
I dag kører vi også igennem Balete-passet, hvor hårde kampe fandt sted under slaget om Luzon under 2. Verdenskrig. Det var efter amerikanernes invasion i forsøget på at befri Filippinerne. Den japanske strategi bestod i at forsøge at forsinke amerikanernes fremrykning så meget som muligt, så de japanske styrker kunne trække sig tilbage til Kianganog Ifugao og dér yde en sidste modstand. Balete-passet var det eneste adgangspunkt til Cagayan-dalen og derfor foregik nogle af de hårdeste kampe her. Passet er også kendt som Dalton-passet, da den amerikanske general James Dalton II blev dræbt på det sted af en japansk snigskytte.

Ved ankomsten til Manila tjekker vi ind på vores hotel og spiser middag.

Dag 10
Manila. Byrundtur med UNESCO-fredede Intramuros, Binondo (Manilas Chinatown), Manila-katedralen, museet Casa Manila, CCP-komplekset og afskedsmiddag.
Binondo er den ældste Chinatown i verden

I dag begiver vi os ud i Manila og udforsker Filippinernes hovedstad. Vi besøger en række seværdigheder i den rækkefølge, der giver bedst mening i forhold til trafik og andre forhold.

Mest kendt er den UNESCO-fredede bydel Intramuros, der betyder “inden for murene”, hvor vi også finder Fort Santiago. Grundlagt af Miguel López de Legazpi i 1571 på resterne af en islamisk bosættelse ved Pasig-flodens munding, blev Intramuros det eksklusive tilholdssted for den herskende spanske overklasse. Muren, som var befæstet med bastioner, omsluttede et område på omkring 64 hektarer. Porte med trækbroer gav adgang, og inden for murene fandtes regeringsbygninger, kirker, klostre, skoler, hospitaler og prangende boliger og brostensbelagte pladser. Intramuros er i tidens løb blevet invaderet af kinesiske pirater, truet af hollandske styrker og besat af briterne, amerikanerne og japanerne på forskellige tidspunkter, men alligevel eksisterede bydelen Intramuros indtil de sidste dage af 2. verdenskrig, hvor den blev ødelagt under slaget om Manila, hvor alle bygninger på nær Filippinernes ældste kirke San Agustin-kirken blev jævnet med jorden.

Genopbygningen af Intramuros begyndte i 1951, hvor man ønskede at genskabe Intramuros’ koloniale arkitektur til dens tidligere udseende. Områderne inden for murene har i dag en afslappet og rolig atmosfære, der giver et dejligt afbræk fra det ellers travle og til tider kaotiske Manila. Inden for murene finder vi også Fort Santiago (spansk: Fuerte de Santiago), der er er et af de vigtigste historiske steder i Manila. Flere døde i dets fængsler under det spanske imperium og under 2. verdenskrig. José Rizal, en filippinsk nationalhelt, var fængslet her før hans henrettelse i 1896. I dag finder vi et bronzemindesmærke formet som hans fodspor, da han vandrede fra cellen til henrettelsespladsen. Indenfor murene besøger også Manila Katedralen og museet Casa Manila, der giver os et indblik i livet i den spanske kolonitid.

Ikke langt fra Intramuros finder vi Manilas “Chinatown”, også kendt som Binondo. Det er den ældste Chinatown i verden, oprettet i 1594 af spanierne som bosættelse nær Intramuros. Så kunne koloniherrerne holde øje med de kinesiske indvandrere. Vi spiser frokost undervejs og besøger det såkaldte CCP Complex, det er et filippinsk kulturhus, der udover at være et landemærke blev oprettet for at bevare, udvikle og fremme kunst og kultur i Filippinerne. Hvis tiden tillader det, lægger vi efter rundturen vejen forbi et indkøbscenter, kaldet et Mall i Filippinerne. Filippinske unge og familier med børn ynder at tilbringe fritiden i disse indkøbscentre. Et besøg her vil, ud over muligheden for at gøre en god handel, også give indblik i denne del af den filippinske kultur. Hold udkig efter Jolliebee, som er Filippinernes mest populære fast food restaurant med filialer i hele verden, herunder Milano i Italien.

Til aften spiser vi fælles afskedsmiddag på en lokal restaurant.

Dag 11
Afrejse fra Manila

Alt efter afrejsetid fra lufthavnen i Manila vil der være mulighed for en sidste stund ved swimmingpoolen eller en vandretur i nærområdet. I god tid før flyafgang kører vi mod lufthavnen og tjekker ind.

Dag 12
Ankomst til Danmark

Vi lander i København efter en spændende og oplevelsesrig rejse.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 17.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
3.398,–
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Manila t/r (med mellemlanding)
  • Udflugter og transport jf. program
  • I Clark, Baguio, Banaue og Manila indkvartering i delt dobbeltværelse på gode mellemklassehoteller, i Vigan 2 stjernet Cordillia Inn og i Sagada St. Joseph Resthouse 
  • Morgenmad dagligt 
  • 8 x frokost
  • 8 x middag
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstraarrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. 50-60 USD)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hoteller

Bagage

Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Vi rejser i højsæsonen, hvor vejret normalt er varmt og mildt, dog er de normale temperaturer i Sagada og Banau mellem 18 - 23 grader og lokale vejrforhold kan betyde, at det kan blive køligere, hvorfor det kan anbefales at medbringe en varm trøje og/eller fleece samt en vindjakke, ligesom lukkede vandresko eller kondisko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne del af rejsen. I Baguio, Vigan og Manila vil det være oplagt at medbringe sommertøj, sandaler og andet behageligt fodtøj. Der falder normalt ikke meget regn i denne periode, så det vil ikke være nødvendigt at medbringe regntøj.

Når man besøger eværdigheder som museer, templer eller kirker fra kolonitiden, kan der være krav til korrekt påklædning, hvilket betyder, at man kan blive nægtet adgang, hvis man bære shorts eller klipklapper. For at være sikker kan det anbefales at bære en trøje eller skjorte (gerne med korte ærmer, men ikke en såkaldt tank-top) sammen med nederdel eller shorts, der dækker knæene.

Vandringer

Da turen inkluderer vandreture, anbefaler vi den ikke til personer der kan betegnes som gangbesværede. Der er blandt vandringer ved de hængende ligkister i Sagada, hvor dele af ruten går via trapper og smalle, skrånende stier, som kræver god fysisk form. 

Vejret

Luftfugtigheden er generelt højere i denne del af verden end vi kender den hjemmefra, men regntiden, hvor luftfugtigheden er højest, ligger maj til oktober, hvorfor vi sjældent oplever regn i den periode, hvor denne rejser ligger. Temperaturen vil typisk ligge mellem 22 og 32 grader pånær i bjergene ved Sagada og Banaue, hvor temperaturen typisk ligger mellem 18 – 23 grader.

Hånden på hjertet

Information

Køreturen fra Vigan til Sagada foregår ad en rigtig bjergvej. På denne strækning skal man ikke forvente, at toiletterne er af europæisk standard. Vi forsøger naturligvis at stoppe de bedste steder, men man skal være forberedt på at forholdene ikke nødvendigvis er helt ønskværdige.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

20PHRTR01ADK0403