Fra Europa til Dansk Vestindien og Amerika

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Sejl i søfarernes kølvand på klassisk krydstogt fra England til Skt. Thomas og Amerika

Tag med over Sydatlanten, når vi med skibet Independence of the Seas sejler fra England til St. Maarten, Skt. Thomas, Puerto Rico og Haiti, for at slutte af i Miami i Florida. Du kan se frem til spændende stop undervejs, hvor fortidens søfarere lagde til, og du får rig mulighed for at udforske øerne på egen hånd eller sammen med rejselederen, samt god tid på havet til afslapning og fornøjelser ombord på skibet. Skibet udbyder også udflugter undervejs, der kan bestilles og betales om bord.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt i Caribien

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Amerikansk dollar

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra Danmark, ankomst til England og afsejling fra Southampton
Dag 2–9 Oplevelser og aktiviterer på havet på vej mod Caribien
Dag 10 Philipsburg, St. Maarten. Verdens mindste stykke land delt af to nationer
Dag 11 Charlotte amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie
Dag 12 San Juan, Puerto Rico. Mulighed for gåtur i den gamle bydel med rejselederen
Dag 13 Labadee Hispanola, Haiti. Trope-ø som taget ud af Skatteøen
Dag 14 På havet mod Amerika
Dag 15 Ankomst til Ft. Lauderdale, byrundtur i Miami og indcheckning på hotel ved South Beach
Dag 16–17 Miami og hjemrejse

Independence of the Seas

Independence of the Seas fra rederiet Royal Caribbean er et skib i Freedom-klassen.

Freedom of the Seas fra rederiet Royal Caribbean er et skib i Freedom-klassen. Her finder du alt fra klatrevæg, skøjtebane, boksering, surfsimulator, træningscenter, spa og skønhedssalon til teater, biograf, shoppinggade og meget, meget mere.

Læs mere om skibet her www.albatros-travel.dk/rejsetyper/skibe/Independence-of-the-seas

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra Danmark, ankomst til England og afsejling fra Southampton Afsejling kl. 16.30

Vi mødes i Københavns lufthavn og flyver til London, hvor vi bliver hentet i bus og kører til Southampton, hvor vi går om bord på Independence of the Seas, som venter på at tage os med  på et fabelagtigt krydstogt.

Under krydstogtet informerer rejselederen løbende om alle mulighederne på skibet og står for en række fælles hyggearrangementer og informationsmøder for Albatros-gruppen. Den programsatte ø- og byrundtur i Charlotte Amalie og på Skt. Thomas er inkluderet i prisen, og derudover har du frihed til selv at sammensætte indholdet af dine oplevelser på de øer, hvor vi lægger til, eller tage med på nogle af skibets udflugter (bestilles og betales direkte om bord på skibet).

Dag 2–9
Oplevelser og aktiviterer på havet på vej mod Caribien Afsejling kl. 16.00
Ombord

Nogle dage på havet skal altid bruges bedst muligt og er den perfekte måde at starte en krydstogtrejse. Du kan slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscenteret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord. Aftenen står naturligvis i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum for en dejlig dag med en tur i teateret eller måske en godnatdrink og livemusik på en af skibets barer?

På vej mod Caribien kan du også gå på opdagelse om bord på skibet. Du kan benytte den gode tid til at slappe af og læse en bog. Det kunne passende være om en af de mange søfarende, der satte liv og lemmer på spil i kampen om koloniseringen af Amerika.

Dag 10
Philipsburg, St. Maarten. Verdens mindste stykke land delt af to nationer Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 18.00
Stranden på St. Maarten

Vi er nu fremme ved St. Maarten, som er det mindste stykke land i verden, der deles af to nationer. Øen er lidt mindre end Amager, men alligevel er delingen skam en alvorlig sag. Holland og Frankrig har hver en bid – og det sætter sit præg på øen.

Legenden siger, at Christoffer Columbus sejlede forbi øen den 11. november, den hellige Sankt Martins dag, og opkaldte øen efter ham. Det var dog først i 1631, at europæerne slog sig ned på øen. De var specielt interesserede i at få fat i øens store reserver af salt, som man dengang brugte til konservering af madvarer.

Både hollændere og franskmænd strømmede til øen. Hollænderne slog sig ned på den sydlige del af øen og franskmændene på den nordlige, og de enedes om at dele øen. Det holdt dog ikke længe. Franskmændene overtog først det hele, og så gik hollænderne i krig, og smed franskmændene ud igen. Sådan blev det ved. Først i 1817 blev der ro om grænsedragningen.

Skibet lægger til i Philipsburg på den hollandske side af øen. Du kan vælge selv at tage på opdagelse på øen eller tilmelde dig en af skibets udflugter (bestilles og betales direkte på skibet).

For de ekstra eventyrlystne er et af de helt store St. Maarten-hit at befinde sig på stranden Maho Beach, når dagens fly lander. Stranden, som ligger cirka en halv times kørsel fra Philipsburg, ligger så tæt på landingsbanen, at flyet bogstaveligt talt befinder sig lige over hovedet på en, lige inden det lander. Dette er bestemt ikke for sarte sjæle!

Dag 11
Charlotte amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 17.00
Trappegade i Charlotte Amalie med mursten fra Sønderjylland

Om morgenen ser vi indsejlingen til Skt. Thomas. Dagen inkluderer halvdagstur i og omkring hovedstaden Charlotte Amalie. Vi starter ud med at køre en tur i safaribusser og nyder øens grønklædte bjerge og den smukke kyststrækning med klassiske caribiske bountystrande og azurblåt vand. Vi besøger den danske kirkegård, hvor blandt andet søhelten admiral C.V. Jessen ligger begravet. Vi skal også nyde udsigten fra Drake's Seat, navngivet efter den engelske kaper Sir Francis Drake. Efter vi har dannet os et grundigt indtryk af den gamle koloni, kører vi tilbage til Charlotte Amalie, hvor vi tager turen rundt i byen til fods og ser de mange historiske danske bygninger. Charlotte Amalie hed oprindeligt Taphus, hvilket betyder kro på hollandsk, men senere fik byen navn efter Christian den V’s dronning, Charlotte Amalie. Den 30. marts 1666 hejste Erik Nielsen Schmidt som den første guvernør Dannebrog på Skt. Thomas, men han døde nogle få måneder senere, og der kom først rigtig gang i koloniseringen i 1672, da Jørgen Iversen Dyppel tog Skt. Thomas i besiddelse som base for det nyligt oprettede Vestindisk Kompagni. Charlotte Amalie er anlagt på fire mindre højdedrag, og sidegaderne slynger sig op ad højene. Mange af disse gader er trappegader, som er bygget af danske mursten fra Sønderjylland. Den mest kendte er De 99 Trin, som dog har vist sig rent faktisk at have 103 trin.

Gadeskiltene i byen viser stadig de gamle danske gadenavne som Kongens Gade, Borger Gade, Vimmelskaft Gade og Krystal Gade. Vores byvandring starter ved øens ældste bygning, det røde Christiansfort, som blev påbegyndt af Jørgen Iversen Dyppel i 1672. Ud over at være byens fæstning har den tjent som kirke, fængsel, domhus, guvernørbolig og brandstation. I dag er fortet omdannet til museum, som dog er under restaurering. Foran fortet, ned mod vandet, ligger den tidligere danske gendarmkaserne fra 1874, som er et fint eksempel på dansk koloniarkitektur. I dag fungerer den som senatsbygning. På pladsen foran bygningen fandt overdragelsen til USA sted den 31. marts 1917. Denne dag, Transfer Day, er nu lokal helligdag. Lige øst for fortet ligger Emancipation Garden (Frihedsparken) med statuen af Christian IX, og bag denne ligger det gamle Grand Hotel fra 1840.

Byrundturen fortsætter til Guvernementshuset, Frederikskirken og en tur op ad De 99 (103) Trin til Crown House, hvor Peter von Scholten boede, mens han var vicekommandant i Charlotte Amalie. Herefter spadserer vi ad hovedgaden, Dronningens Gade, der løber parallelt med havnefronten. Mellem havnefronten og Dronningens Gade, som i dag hedder Main Street, finder vi de gamle danske vare- og handelshuse, blandt andet apoteker A.H. Riises, som nu er indrettet til forretning. De fleste er kun på en enkelt etage og er opdelt i store tøndehvælvede rum. Efter vores byvandring er der lidt tid i Charlotte Amalie på egen hånd. Skt. Thomas er toldfri zone og blandt andet alkohol, makeup, parfume og smykker kan fås til priser langt under de danske.

Dag 12
San Juan, Puerto Rico. Mulighed for gåtur i den gamle bydel med rejselederen Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 15.00
I San Juan, Puerto Rico

I dag vil rejselederen tilbyde en lille gåtur rundt i den hyggelige gamle bydel i hovedstaden San Juan, efterfulgt af lidt tid på egen hånd (transport fra/til skibet er ikke inkluderet). Den stemningsfulde gamle bydel dækker over 500 års kolonihistorie og er kendetegnet ved smalle brostensbelagte gader, farvestrålende huse med smukke balkoner, små hyggelige pladser samt et væld af kirker. Den ældste del af Vieja San Juan er lukket inde bag en solid bymur, og bag ved denne gemmer der sig adskillige monumenter, der fortæller om San Juans spændende historie som en af hovedbyerne i koloniseringen af det amerikanske kontinent.

Størstedelen af Vieja San Juan er fantastisk velbevaret, og flere af monumenterne er af UNESCO erklæret som verdenskulturarv, blandt andet det imponerende og velbevarede fæstningsværk Fort San Felipe del Morro. Grundstenen til vore dages San Juan blev lagt i 1508, da spanieren Juan Ponce de Léon, som deltog på Columbus’ anden rejse, byggede fortet Caparra. I 1521 blev bebyggelsen navngivet San Juan de Bautista de Puerto Rico (efter Johannes Døberen), og efterfølgende voksede byen hurtigt som følge af sin placering som et af de første stop for de mange nyankomne spanske opdagelsesrejsende, eventyrere, missionærer og erobrere (conquistadores) til “Den Nye Verden”.

Som en af de første og største havnebyer i Caribien blev San Juan hurtigt eftertragtet af andre kolonimagter. Især englænderne, der håbede at kunne udvide deres territorium fra det nordlige Amerika, gjorde adskillige forsøg på at angribe og indtage San Juan. I 1595 var det den berømte engelske søhelt Sir Francis Drake, der forsøgte sig. Men i stedet endte angrebet med at koste Drake livet. Efterfølgende prøvede både hollændere samt flere englændere at indtage San Juan, men dets stolte forsvarere og de voldsomme fæstningsværker imod havet fik hver gang drevet angriberne på flugt. Først i 1898 under den spansk-amerikanske krig måtte San Juan overgive sig. Indbyggerne lod dog aldrig de fremmede styrker indtage selve byen, men efter kraftige bombardementer af San Juan og amerikansk landgang i det sydvestlige Puerto Rico overgav de lokale styrker sig. Og med Paris-traktaten samme år blev Puerto Rico en del af det hastigt ekspanderende United States of America. Derfor kan San Juan i dag kalde sig den ældste by i USA.

Efter gåturen rundt i byen er der mulighed for at fortsætte på egen hånd og købe lidt aftensmad eller en kop kaffe på en af byens pladser eller ned mod havnefronten, mens du nyder folkelivet og den caribiske stemning.

Dag 13
Labadee Hispanola, Haiti. Trope-ø som taget ud af Skatteøen Ankomst kl. 10.00, afsejling kl. 18.00
I Labadee Hispanola, Haiti

Det er ikke overraskende, at yndlingsbeskæftigelsen blandt besøgende i det lille land Haiti på øen Hispanola midt i Det Caribiske Hav er knyttet til alt, der har med sol, sand og vand at gøre.

En af øens bedste strandområder er Labadee på en lille, afsidesliggende halvø i Nordhaiti. Stranden er privatejet af krydstogtselskabet og lever op til drømmen om en tropestrand. Det finkornede sand og palmernes skygge lokker, når der skal hviles ud efter svømmeturen i de blå bølger. Skal der mere aktivitet til, inkluderer områdets faciliteter snorkleudstyr og kajakker til at udforske koralrevene, faldskærme og speedbåde til parasailing og en flydende Aqua Park, som både børn og voksne har svært ved at løsrive sig fra.

Her ved Labadee får du ganske enkelt en smagsprøve på det tropiske Hispanola.

Dag 14
På havet mod Amerika
Restaurant ombord
Vi stævner nu ud på sidste etape af vores odyssé, og imens kan du gå på opdagelse blandt de mange dejlige faciliteter om bord – måske skal du til et spændende foredrag? Du kan også forkæle dig selv med lidt ekstra luksus og lægge vejen forbi skibets skønhedsklinik, som blandt andet tilbyder forskellige former for massage. (Behandlingerne er ikke inkluderet i rejsens pris. Bestilles og betales direkte om bord på skibet). Når sulten melder sig, er der rig lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med Royal Caribbean-rederiets berømte køkken.
Dag 15
Ankomst til Ft. Lauderdale, byrundtur i Miami og indcheckning på hotel ved South Beach Ankomst kl. 5.30
I Miami

Tidligt om morgen får vi USA’s kyst i sigte og lægger til kaj i Florida som den perfekte afslutning på vores transatlantiske odyssé.

Bussen henter os og vi kører mod syd til Miami, hvor vi skal på byrundtur, hvor vi besøger Coral Gables og ser nærmere på den spanske arv i bydelens arkitektur. Vi besøger også boheme området Coconut Grove Park, inden vi sætter kurs mod Little Havana.

Vi slutter i South Beach-kvarteret, som mere end noget andet er Miamis vartegn. Området har været en sand legeplads for arkitekter i art deco-æraen i 20’erne og 30’erne. De pastelfarvede bygninger står side om side med udsigt over Atlanterhavet og de hvide sandstrande. Den mest berømte gade er promenaden Ocean Drive, hvor der altid er leben. Rejselederen fortæller undervejs om udvalgte bygninger, og vi hører historier om virkelige og opdigtede personer, der knytter sig til området.

Herefter tjekker vi ind på vores dejlige hotel, og om eftermiddagen har du fri til at gøre, hvad du har lyst til. Rejselederen kommer naturligvis gerne med forslag til seværdigheder og aktiviteter. Én ting er sikker: Du kommer ikke til at kede dig!

Dag 16–17
Miami og hjemrejse

Vores fantastiske odyssé fra Europa til Amerika er nu ved at være ved vejs ende. Vi bliver hentet på hotellet og kører til lufthavnen, flyver hjemad og lander den efterfølgende dag. 

(Morgenmad dag 16 og forplejning på den oversøiske flyvning inkluderet).

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt
Indvendig enkeltkahyt kat. 3V: kr.9.498,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med vindue kat. 3N: kr. 2.498,- pr. person
Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med balkon kat. 3B: kr. 5.998,- pr. person

Enkeltkahyt:

Tillæg for udvendig enkeltkahyt, kategori 3N  kr. 12.898,-

Tillæg for enkeltkahyt med balkon, kategori 3B kr. 23.698,-

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Transport fra lufthavn i London til krydstogthavn i Southampton
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen
  • 14 nætters krydstogt med Independence of the Seas i delt indvendig dobbeltkahyt
  • Helpension på skibet
  • Kaffe, te og isvand på skibet
  • 1 nætter på turistklassehotel i USA med morgenmad
  • By- og Ø-rundtur på Skt. Thomas
  • Transport og udflugt i USA iht. program
  • Fly København – London (direkte) og Miami – København (med mellemlanding)
  • Drikkepenge på skibet (kr. 1.400,- per person)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer i land
  • Tillæg for enkeltkahyt/eneværelse og opgradering af kahytskategori
  • Drikkevarer ud over de nævnte
  • Drikkepenge til lokale guider og chauffører. Beregn ca. 10 USD per person
  • Personlige fornødenheder
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD).
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon, men fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Ønsker man at bestille en suite, bedes man rette henvendelse til Albatros Travel for at få oplyst pris og mulighed for bestilling.

Kahytskategori 3B

Udvendig kahyt med egen privat balkon beliggende på dæk 6. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.

Kahytskategori 3N

Udvendig kahyt beliggende på dæk 2. Kahytterne har vindue og to enkeltsenge, der kan laves til dobbeltseng.

Kahytskategori 3V

Indvendig kahyt beliggende på dæk 2. Kahytterne har to enkeltsenge, der kan laves til dobbeltseng.

Særlige forhold

Rederiet oplyser, at deltagelse i krydstogtet er underlagt visse regler. Du har derfor pligt til at informere Albatros Travel om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Er der nogen aldersgrænse for at deltage på krydstogtet?

Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre over 21 år. Man skal minimum være 21 år for at købe alkohol, og 18 år for at spille i kasinoet.

Er det muligt at bestille specialkost?

Vi anbefaler, at du informerer Albatros Travel om et eventuelt ønske om specialkost senest 45 dage før afrejse, så vi kan give skibet besked i god tid. Skibet vil herefter gøre, hvad det kan for at imødekomme dine behov.

Skal man selv have håndklæde med?

Det er ikke nødvendigt at have eget håndklæde med.

Ombordstigning på skibet

Der er altid fælles transport fra lufthavnen/hotellet til skibet, men bemærk venligst, at du skal være om bord senest to timer inden afgang. Der må påregnes en del ventetid ved ombordstigning. Sørg for at have pas og skibsbilletter/-dokumenter parat. Indtjekningsprocedurerne er meget grundige, men er med til at gøre landgang i fremmede havne smidig og let.

Der er ingen restaurantfaciliteter i kaj-terminalen, men restauranterne om bord er som regel åbne og serverer frokost i timerne omkring afgangstidspunktet. Det er en god ide at have en flaske vand med i terminalen. Det er ikke tilladt at medbringe egne alkoholiske drikkevarer på skibet. Drikkevarer indkøbt under landgangene skal afleveres ved ombordstigning, og bliver udleveret den sidste aften om bord på skibet.

Drikkevarer om bord

Isvand, kaffe og te i forbindelse med måltiderne er inkluderet i rejsens pris. Øvrige drikkevarer skal du betale for. En flaske vin koster fra cirka 30 USD og opefter, øl (flaske eller fad) koster cirka 5-6 USD, og spiritus koster typisk 6-8 USD per drink. Sidst på eftermiddagen serveres dagens drink, som lever op til forventningen om en eksotisk drink, til cirka 6 USD. Sodavand og mineralvand koster cirka 3 USD per flaske. Der lægges automatisk 15 procent i drikkepenge oven i drikkevarernes pris. Disse drikkepenge går til vintjenere og bartendere om bord.

Rygning om bord

Skibet er stort set røgfrit, men der er specielle områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle teatre og restauranter er røgfrie. Cigar- og piberygning er kun tilladt på de ydre dæk. Det er ikke tilladt at ryge i kahytterne. Rygereglerne kan ændres med kort frist, og vi beder derfor vores gæster respektere opslag og skiltning om bord.

Elektricitet

Der findes 110/220 V-stik i kahytterne. Medbring eventuel adapter.

Telefon og internet (e-mail)

Vi gør opmærksom på, at det kan være dyrt at ringe fra egen mobiltelefon, og at der kan være ekstra omkostninger ved opkald fra udlandet. Kontakt eventuelt dit teleselskab inden afrejse for information om takster med mere. Det er muligt at benytte skibets internetcafeer. Prisen for internetservice oplyses hos skibets internetcafeer.

Børn om bord

Børn er velkomne om bord på krydstogtskibene. På skibet er der et stort Adventure Ocean-børneprogram til rådighed for alle børn mellem 3 og 17 år, og skibet har veluddannet personale til at lege og holde øje med børnene. Det er desuden muligt at få sine børn passet af en babysitter for et beskedent beløb om aftenen. Her skal det dog nævnes, at skibets personale taler engelsk og kræver, at barnet er fyldt 12 måneder.

Der er desuden et specielt program for babyer og børn fra 6 måneder til 3 år samt et voksenfrit teenage-sted med videoskærme, spil, musik og diskotek. Det er ikke tilladt at medbringe spædbørn på under 6 måneder på krydstogtskibet. På sejladser i Sydamerika, Hawaii og på transatlantiske krydstogter er minimumsalderen dog 1 år. Vi gør opmærksom på, at det ikke er tilladt at tage på krydstogt med dette skib, hvis man er gravid ud over 24. graviditetsuge.

Hvordan betales der om bord på skibet?

Alle priser om bord er i US-dollars. Skibet har et pengeløst system, som kaldes Sea Pass. Der bliver oprettet en Sea Pass-konto i dit navn om bord. Kontoen skal sikres med et godkendt kreditkort, hvor dine indkøb om bord automatisk bliver trukket. På krydstogtets sidste dag bliver der leveret en specificeret afregning for kontoen til kahytten, så du selv kan kontrollere beløbene. Du kan også vælge at afregne kontant i USD. Enkelte områder om bord bruger ikke det pengeløse system, f.eks. kasinoet. Her skal du i stedet betale med kontanter i USD. Alle skibe har hæveautomat om bord. Følgende kreditkort accepteres: VISA, MasterCard, Diner´s Club og American Express.

Hvad skal der betales ekstra for om bord?

Drikkevarer, eventuelle udflugter i land, spisning i specialrestauranter (tillæg på ca. 10-30 USD pr. person) og andet personligt forbrug som fx skønhedspleje, vask og rens af tøj samt telefonsamtaler med mere.

Opbevaring af værdier

Der er sikkerhedsbokse i kahytten. Bemærk dog, at rederiet og Albatros Travel ikke er ansvarlige for værdier efterladt i disse bokse, i kahytten eller andre steder om bord.

Hvilket sprog tales der om bord?

Engelsk er hovedsproget, og alle informationer over højtaleranlægget, informationsmøder og underholdning er ligeledes på engelsk.

Spisning om bord

På skibet er der såkaldt free seating til morgenmad og frokost. Det vil sige, at du frit kan vælge, hvor du vil sidde, og hvornår du vil spise, inden for restaurantens åbningstider. Om aftenen er der såkaldt fixed seating. Det vil sige, at du spiser i en udvalgt restaurant og ved et udvalgt bord hver aften.

Skibet har en tidlig seating kl. 18.15 og en sen seating kl. 20.30. Albatros Travel bestiller som regel den sene seating til alle vores gæster. Men rejselederen er naturligvis behjælpelig med at flytte fra sen til tidlig seating, såfremt der er ledige pladser.

Nogle restauranter om bord er gratis, mens der på andre (special)restauranter skal betales en mindre kuvertpris (tillæg på cirka 10-50 USD pr. person). Der er også mulighed for roomservice. Ved brug af roomservice forventes det, at du betaler drikkepenge til personalet, som leverer maden.

Krydstogtrejseleder

På en skibsrejse er rejselederens rolle og funktioner anderledes end på almindelige rundrejser, hvor gruppen tilbringer størstedelen af tiden samlet. Rejseformen giver nemlig mulighed for både at nyde samværet i gruppen og tilbringe tid på skibet og i land på egen hånd.

Rejselederens rolle er at hjælpe med de praktiske forhold som indrejse, transport til og fra lufthavnen, ombordstigning, oversættelse til dansk, samt information om muligheder på skibet og i land. Desuden vil rejselederen være med på de udflugter, som er beskrevet i dagsprogrammet. Rejselederen deltager i alle fælles ture og aktiviteter, og derudover er du naturligvis altid mere end velkommen til at henvende sig med eventuelle spørgsmål – eller blot få en hyggelig snak.

På en skibsrejse deltager gruppen på lige fod med de øvrige gæster på skibet, og det er ikke muligt for rejselederen at være til stede og til rådighed overalt. Derfor kan det være en god ide at bruge skibets reception, der normalt assisterer og svarer på spørgsmål for skibets øvrige passagerer.

Hvad skal man pakke?

De fleste aftener om bord er pæn og uformel påklædning passende. For herrernes vedkommende kunne det være lange bukser og skjorte/polo-T-shirt med krave. For damernes vedkommende for eksempel sommerkjole, nederdel, bukser og skjorte/bluse.

Mere festligt tøj kan medbringes af dem, der gerne vil deltage i skibenes gallaaftener. For herrerne i form af jakkesæt og slips eller smoking og for damerne “smart/elegant” tøj eller lang kjole. På en uges krydstogt vil der normalt være 1-2 aftener, hvor gæsterne tager festtøjet på. ”Dagens påklædning” kan ses i skibsavisen. For dem, der ikke ønsker at hoppe i festtøjet, er buffeten åben for uformel påklædning på gallaaftenerne. Jeans, shorts og T-shirt accepteres ikke i restauranterne efter kl. 17.30, og det er ikke tilladt at benytte restauranterne i badetøj.

Rejser du under varmere himmelstrøg, er let bomuldstøj uundværligt, men en trøje eller tynd jakke kan alligevel være god at have med, ikke mindst da det ofte er køligt indendørs på grund af aircondition. Ved rejser til køligere egne af verden skal du huske også at medbringe varmt tøj. Komfortable sko anbefales til turene på land, og glem ikke at tage løbesko og træningstøj med, hvis du planlægger at benytte dig af sportsfaciliteterne om bord. Vaskeriet om bord ordner mod betaling vask og rens fra dag til dag. Husk badetøj, da der er swimmingpool om bord.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, iPads og andre tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederene på et af bussens første påstigningssteder. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

På busrejser kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

På rejser med fly foregår transporten på destinationen ofte også med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

GBCOC02ADK