Fra Grønland til Island i Erik den Rødes kølvand

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Ekspeditionskrydstogt langs samme rute som Nordboerne gjorde for mere end tusind år siden – med skandinaviske og engelske rejseledere, 12 dage.

Albatros’ eget skib

Ekspeditionskrydstogt fra Kangerlussuaq via Diskobugten til Sydgrønland og Island langs samme rute, som Nordboerne fulgte for mere end tusind år siden. For 1.000 år siden rejste nordboerne jævnligt mellem Island og Vestgrønland. Ombord på Albatros’ ekspeditionsskib Ocean Atlantic drager vi fra Vestgrønland tilbage mod Island. Undervejs besøger vi Diskobugten, isbjergenes hovedstad Ilulissat og den smukke ø Disko. På togtet mod syd lægger vi ind til Grønlands hovedstad Nuuk, til kryolitbruddet ved Ivittuut og Erik den Rødes bosted i Sydgrønland. Prins Christians Sund er den dramatiske port til Østgrønland, hvor vi sejler ind til Skjoldungen, inden vi krydser Danmarksstrædet til Reykjavík. 

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Albatros-eventyr i små skibe, Polarkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar, islandsk krone

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Kangerlussuaq, Grønland. Udflugt til Rensdyrgletsjer
Dag 2 Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur
Dag 3 Qeqertarsuaq på Diskoøen. Hygge med kaffemik og den kælvende gletsjer Eqip Sermia
Dag 4 Ilulissat, vandretur og mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Dag 5 På havet mod Nuuk
Dag 6 Grønlands hovedstad Nuuk
Dag 7 Arsuk fjord, Flådestationen Grønnedal og Ivittuut
Dag 8 Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
Dag 9 Prins Christians Sund, passage fra Vest- til Østgrønland
Dag 10 Skjoldungen / Saqqisikuik
Dag 11 På havet mod Island
Dag 12 Ankomst til Reykjavik og flyrejse til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis og Arktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
31.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq, Grønland. Udflugt til Rensdyrgletsjer
Evighedsfjorden

Afrejse med Air Greenland. Efter knap 5 timers flyvning lander vi i Kangerlussuaq om formiddagen lokal grønlandsk tid, hvilket vil sige minus fire timer i forhold til dansk tid. Kangerlussuaq er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor, hotel og souvenirbutik, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under 2. Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Blue West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Efter ankomst er der arrangeret en udflugt til det sted, vi kalder Rensdyrgletsjeren, der står som en isvæg – visse steder op til 60 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet over naturens uberørte skønhed. 

Turen til en af områdets mest seværdige gletsjer foregår i en tundrabus med firehjulstræk, som er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holdes udkig efter det dyreliv, som er i området, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. Efter endt udflugt tager vi ud til restaurant Roklubben hvor vi indtager en sen frokost. Herefter kører vi til havnen, ca. 12 km vest for lufthavnen for afrejse med vores skib, M/S Ocean Atlantic. I zodiac-flåder sejles gruppen i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op. Kahytterne bliver anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens middagen nydes i den smukke salon, påbegynder vi sejladsen ud gennem den 160 km lange fjord.

Dag 2
Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur
Ved Prins Christianssund

Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med små 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.

Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 4.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen. De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1764 blev en koloni oprettet med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1725, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775. 

I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel med museet og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger. Efter frokost er der mulighed for at deltage i en vandretur til Teleøen (ca. 4,5 km).

Midt på eftermiddagen fortsætter vores sørejse videre mod nord. I løbet af aftenen passerer vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderne Attu og Ikerasaarsuk samt den lille by Kangaatsiaq. I løbet af natten passerer vi Aasiaat (Egedesminde), inden vi sætter kursen mod den berømte Diskoø med de karakteristiske 1.000 meter høje lagdelte fjelde. De morgenfriske kan med fordel nyde synet af isbjergene, Diskobugtens kæmper, der presses ud af Ilulissat Isfjord.

Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Hygge med kaffemik og den kælvende gletsjer Eqip Sermia
Albatros' dygtige rejseledere

Under Diskoøens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navn “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler, der blev fanget og trukket på land her. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet. Vi går gennem byen til den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”.

Øens flade fjelde er vulkanske og hører til blandt de yngste af de grønlandske geologiske formationer. Bjergene indeholder nogle særegne forekomster af rent jern og kul. Kullene blev i en årrække brudt fra Qullissat på øens nordkyst. Da minen og byen ved dansk dekret blev lukket i 1972, skabtes en stærk politisk bevidsthed blandt Grønlands unge. En bevidsthed, der var medvirkende til, at Grønland i 1979 fik hjemmestyre. Under opholdet i Qeqertarsuaq bliver vi budt på traditionel grønlandsk ”kaffemik” med kaffe, kage og hygge – en enestående mulighed for at opleve den grønlandske gæstfrihed på tætteste hold! 

Først på eftermiddagen stævner skibet igen ud i bugten med kurs østover, og vi sætter kurs mod den kælvende gletsjer Eqip Sermia. Den enorme gletsjer Eqip Sermia i Diskobugtens nordøstlige hjørne. Denne gletsjerfront cirka 50 sømil nord for Ilulissat er blevet en mindre berømthed, og mange turbåde tager hertil hver dag. Også de gamle ekspeditionsfolk havde deres base her, blandt andet den franske etnolog og polarforsker Paul-Émile Victor, der byggede et overvintringshus, som han benyttede i forbindelse med sine ture ind på indlandsisen i perioden 1948-1953.

Vi sejler så tæt på iskanten som muligt, dog i behørig afstand fra nedstyrtende isblokke og de voldsomme bølger, som opstår ved kælvingen. Først på eftermiddagen gøres klar til afgang, og kursen går nu mod Ilulissat, hvor vi lægger til sidst på aftenen. Vi skal for en god ordens skyld nævne, at Ataa-fjorden ind til Eqip Sermia indimellem fyldes så meget med gletsjeris, at en passage med skibet ikke er mulig. I så fald ændres denne dags program for eksempel til et bygdebesøg i Diskobugten.

Dag 4
Ilulissat, vandretur og mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Skjoldungen er et af de smukkeste områder i hele Østgrønland

Ilulissat er en af Grønlands smukkest beliggende byer. »Ilulissat« betyder på grønlandsk »isfjelde«, og byens kælenavn er med rette »isbjergenes hovedstad«. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes mere end 30 km længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq Gletsjer, der med en bredde på 10 km og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive isbræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart af cirka en meter i døgnet, skyder Ilulissat Isbræ dagligt 25 meter ud i fjorden. Hvilket i praksis betyder, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons per døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt og er i dag Grønlands tredjestørste med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by, med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Det var i Ilulissat, polarforskeren Knud Rasmussen blev født, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark Ekspeditionen.

Denne dag har du mulighed for at deltage i vores to spændende tilkøbsudflugter, eller du kan udforske Ilulissat på egen hånd. Vi tilbyder også en fin vandretur til den fantastiske Sermermiutslette syd for byen, hvorfra man har en eminent udsigt over Isfjorden og Diskobugten. Turen er på cirka ti kilometer i alt.

Bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever det fantastiske issceneri helt tæt på. Sejlturen er en stor naturoplevelse, som du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!

Flightseeing med Airzafari (selve flyvningen varer ca. 40 minutter). Ombord i det lille komfortable fly tager vi på en vejrtagende rundflyvning over kælvende gletsjere g isfyldte fjorde. Med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over landskaber, store og små isbjerge og måske endda hvaler! Afviklingen af flightseeing kan ændres med kort varsel, hvis vejret driller.

(Udflugterne til Isfjorden og flightseeing er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Læs mere under prisinformation).

Først på aften drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til Isbjergene, der nu har fulgt os de sidste mange dage, håber vi at møde gruppen af pukkelhvaler, der typisk holder til ud for Aasiaat. 

Hvis vi mod forventning ikke kan komme ind til Ilulissat på grund af is ved indsejlingen til havnen, besøger vi i stedet byerne Qasigiannguit eller Aasiaat syd for Ilulissat.

Dag 5
På havet mod Nuuk

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi har lagt Diskobugten bag os. Vi bruger dagen om bord til at beundre den fantastiske udsigt til Grønlands vestkyst og håber på at møde hvaler eller andre havpattedyr på vores vej mod Nuuk.

Dag 6
Grønlands hovedstad Nuuk
Statue af den norske missionær Hans Egede i Nuuk

På vores indsejling mod Nuuk er der gode chancer for at opleve byens næsten faste bestand af pukkelhvaler. En af verdens mindste hovedstæder er i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby – hele 18.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Som Sisimiut var området omkring Nuuk var beboet af forskellige Inuit-kulturer tilbage fra 2500 f.Kr. Fra cirka år 1000 til 1400 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt helt fra Grønland i 1400-tallet. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands nyere historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for uddannelse i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen bliver administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet. I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografica er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Dag 7
Arsuk fjord, Flådestationen Grønnedal og Ivittuut
Ivittuut, hjemsted for den berømte kryolitmine

Først på formiddagen ankommer vi til Arsuk fjord, hvis indsejling er præget af det markante 1.418 meter høje fjeld Kuunnaat. Arsuk var indtil for få år siden en af Grønlands rigeste bygder. Her boede talrige fiskeskippere og matroser, der hentede solide dagshyrer på torskeeventyret. Men temperaturen i Davisstrædet faldt én grad, og fisken søgte sydover.

Lidt længere inde i fjorden ligger Ivittuut, kryolittens hovedstad. Lokale inuitter havde observeret og udnyttet en speciel klippe, som, hvis stykker af den blev smidt i vandet, ikke kunne ses. Derfor var den velegnet som agn på fiskegarn, og den fik af den første geolog i området navnet »issten« eller kryolit. Men forekomsten skulle få større betydning, da det viste sig, at kryolit var uundværlig i aluminiumsproduktionen i Amerika og Europa, og brydning tog for alvor fat sidst i 1800-tallet. Malmen blev skibet til Østerbro i København, hvor Kryolitselskabet Øresund havde deres oparbejdningsanlæg. Da kryolit ganske enkelt ikke fandtes i brydeværdige forekomster andre steder i verden, fik Ivittuut en enorm strategisk og indtjeningsmæssig betydning. Under 2. Verdenskrig, hvor Danmark ikke længere kunne fastholde kontakten til Grønland, brugtes kryolitten som handelsvare overfor Amerika, hvilket fik stor betydning for landets fremtidige udvikling mod selvstyre og uafhængighed fra Danmark – og en af grundene til, at amerikanerne oprettede baser i Sydgrønland.

Vi planlægger at gå i land ved den nu nedlagte flådestation i Grønnedal, anlagt af amerikanerne under 2. Verdenskrig under navnet Bluie West Seven.

Dag 8
Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
Grønlandske kamikker

Tidligt om morgenen er vi sejlet ind i Eriksfjord, der på grønlandsk hedder Tunulliarfik. Vi kaster anker ud for Erik den Rødes boplads Brattahlíð, hvor bygden Qassiarssuk i dag ligger. Her ser vi blandt andet en rekonstruktion af Tjodhildurs kirke, som var den første kirke på det Nordamerikanske kontinent. Der findes også andre ruiner efter nordboerne, som forsvandt i 1400-tallet. Her fornemmer vi virkelig historiens vingesus og undres over, hvorfor nordboerne så pludseligt forsvandt fra Grønland.

Det var fra Brattahlíð, at Erik og Tjodhildurs søn Leif Eriksson omkring år 1000 drog mod vest og opdagede Baffin Island, Labradorkysten og Newfoundland, inden han efter nogle år senere returnerede til Sydgrønland. Om eftermiddagen sejler vi ud af Eriksfjord tæt forbi Qooroq Isfjord. 

Dag 9
Prins Christians Sund, passage fra Vest- til Østgrønland
Prins Christian Sund, Grønland

Ruteplanen har bevidst fravalgt Kap Farvel, Grønlands sydligste punkt. Der er ingen tvivl om, at de nøgne klippeskær på 59° 47’ Nord har et legendarisk ry, men den alternative indenskærsrute er langt mere spektakulær og selvfølgelig mindre plaget af det åbne havs høje sø og kraftige vind. Vi går derfor ind gennem Prins Christian Sund, den 60 km lange fjord, der fra Davis Strædet og det grønne Vestgrønland skærer sig gennem landet til Østgrønlands gletsjerfyldte fjorde.

Sundet har stejle fjeldsider, og mangen en eventyrlysten kajakroer er kommet i knibe på grund af det meget begrænsede antal landingssteder. Den gamle vejrstation, Prins Christianssund, der indtil for et par år siden var bemandet af hårdføre meteorologer, er et interessant punkt i rutens østlige ende. Vi passerer Prins Christian Sund tidligt om morgenen. For de, der er tidligt oppe, er det spændende at følge denne passage. Selv under de bedste forhold kan 2-3 store isbjerge forhindre gennemsejling. Broen henter dagligt iskort og satellitbilleder, som sammen med officererne vil være vores trofaste “udkiksmænd”. 

Først på formiddagen er vi kommet ’igennem’ Grønland og søger i løbet af dagen mod nord op langs Østgrønland. Over store strækninger når indlandsisen helt ud til kysten og danner sammenhængende hylder, som man kender det fra Antarktis. I Bernstorff Isfjord findes den mest produktive gletsjer på sydøstkysten, og vi holder god afstand i det isfyldte og vanskelige farvand.

Dag 10
Skjoldungen / Saqqisikuik
Skjoldungen er et af de smukkeste områder i hele Østgrønland

Skjoldungen bliver med rette hyldet som et af de smukkeste områder i hele Østgrønland. Beliggende på 63° nord er øen klemt inde af smalle, stejle fjorde, og inderst i disse finder man et frodigt og mildt klima. Fridjof Nansen kom her forbi i sensommeren 1888 i sin søgning efter et opstigningssted for den første indlandsiskrydsning, og han skrev: “Skjoldungen er et land, som i vild skjønhed ikke stod tilbage for noget af, hvad vi tidligere havde set. På alle kanter styrtede bræer sig ned i søen”.

Skjoldungen er desuden navnet på et nu nedlagt udsted, beliggende på øens sydvestlige side. Op til 100 mennesker har boet her indtil 1965, og enkelte huse står tilbage. Vi fortsætter til Dronning Marie Dal i områdets nordvestlige hjørne for at se nærmere på den interessante flora.

Vi forlader nu Grønland og stikker ud i Danmarks Strædet mod Island.

Dag 11
På havet mod Island
For mange grønlændere er livsgrundlaget fiskeri eller jagt

Under sejladsen holdes inspirerende og lærerige foredrag om såvel Islands som Grønlands historie, om det arktiske klima samt om den natur og det dyreliv, vi kan opleve undervejs på togtet. I løbet af dagen skal vi selvfølgelig også holde øje med, om der dukker nogle havfugle og hvaler op omkring skibet.

Dag 12
Ankomst til Reykjavik og flyrejse til København
Grønlands skønne natur

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Reykjavik, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København.

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse. Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 698,- pr. person
 

Ilulissat – isbjergenes hovedstad

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge! På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge og måske endda hvaler!
 
Pris: kr. 2598,- pr. person

Diskobugtens kæmper presses ud af Ilulissat Isfjord

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 31.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt

Pris for Kat. C:. 3.198,-  pr. pers.
Pris for Kat. B:  20.998,- pr. pers.
Pris for Kat A:  25.498,- pr. pers.
Pris for Premium Suite: 31.998,- pr. pers.

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for Kat. G: 9.998,-
Tillæg for kat. D: 15.998,-

3-personers kahytter

Tillæg for Kat. B 6.998,- pr pers.

Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers., heraf 2 børn som deler sofaseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning. Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Rabatterne kan ikke kombineres.

Prisen inkluderer
  • Fly København – Kangerlussuaq og Reykjavík – København
  • Udflugt m/frokost i Kangerlussuaq inden ombordstigning
  • Transport mellem lufthavne og skibet
  • Skandinaviske og engelske rejseledere på togtet
  • 12 dages/11 nætters krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori D)
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ombord
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt og opgradering af kahyt
  • Eventuelle måltider og drikkevarer på land
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Flightseeing med Airzafari i Ilulissat, dag 4 
  • Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat, dag 4
  • Andre tilkøbsudflugter og ekstra arrangementer
  • Drikkepenge til besætningen på Ocean Atlantic (cirka 13,50 USD pr. dag pr. deltager)
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Oplysninger om krydstogtet

Krydstogtet stiller ikke særlige krav til dig som deltager, men det forudsættes dog, at du er rask, rørig og godt til bens. Flere landgange vil forgå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse.

Rejsen foregår i det tidlige efterår, og vi forventer en del sol og frisk vejr med temperaturer op til 10 graders varme – men også let frost om natten.

Mere om ekspeditionskrydstogt og Grønland på:
https://www.albatros-travel.dk/rejser/da-vikingerne-opdagede-amerika#praktiske-oplysninger

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Gode tips til pakkelisten

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert.

Hvem kan deltage?

Krydstogtet stiller ikke særlige krav til dig som deltager, men det forudsættes dog, at du er rask, rørig og godt til bens. Flere landgange vil forgå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse.

Rejsen foregår i Grønlands højsommer, og vi forventer en del sol og mildt vejr med temperaturer på typisk 5 til 12 grader.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten. Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

20GLCSC09ADK3108