Fra Island til Grønland i Erik den Rødes kølvand

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Ekspeditionskrydstogt fra Reykjavik via Østgrønland til Kangerlussuaq langs samme rute som Nordboerne gjorde for mere end tusind år siden

Albatros’ eget skib

Efter at have krydset Danmarksstrædet mellem Island og Grønland skal vi besøge inuitbosættelserne Tasiilaq og Kulusuk. Længere mod syd krydser vi til Vestgrønland  gennem det dramatiske Prins Christians Sund. Langs vestkysten skal vi besøge Nuuk, der er en af verdens mindste hovedstæder, Evighedsfjorden med de stejle fjeldsider og imponerende gletsjere. I Diskobugten skal vi opleve lokal folkedans og se den berømte Eqi-gletsjer. Fra Sermermiut kan vi beundre de imponerende isbjerge på Ilulissat Isfjorden, der er på UNESCO's liste over verdensarv. Turen slutter med sejlads gennem den lange fjord Kangerlussuaq, Togtet foregår i højsommeren med Albatros' dejlige skib, Ocean Atlantic.

Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar, islandsk krone

Dagsprogram
Dag 1 Fra København til Reykjavík. Ombordstigning
Dag 2 På havet mod Østgrønland
Dag 3 Tasiilaq og Kulusuk
Dag 4 Skjoldungen / Saqqisikuik
Dag 5 Prins Christian Sund, passage fra øst til vest
Dag 6 Arsukfjorden og kryolitminen i Ivittuut
Dag 7 Hovedstaden Nuuk
Dag 8 Evighedsfjorden / Kangerlussuatsiaq
Dag 9 Disko / Qeqertarsuaq og Eqip Sermia gletsjeren
Dag 10 Ilulissat – Isbjergenes Hovedstad
Dag 11 Jæger- og fiskersamfundet Sarfannguit
Dag 12 Kangerlussuaq og fly til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
31.998,–
København
Udsolgt
OBS. Programmet på denne afrejse varierer en smule fra den, du har valgt. Klik på datoen for at skifte til det tilhørende program.
33.998,–
København
Udsolgt
33.498,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Reykjavík. Ombordstigning
Vi flyver fra København mod Island og lander i Keflavík midt på dagen. Herfra er der transport mod Reykjavík og havnen, hvor vores skib Ocean Atlantic venter. Efter ombordstigningen bliver kahytterne anvist, og inden vi skal nyde den første middag, vil skibets besætning gennemgå en obligatorisk redningsøvelse. Vores ekspeditionsteam vil desuden fortælle om skibets rutiner og sejlruten for de kommende dages sejlads.

Kaptajnen sejler skibet ud af havnen i Reykjavik tidligt på aftenen og sætter kursen mod Østgrønland.
Dag 2
På havet mod Østgrønland
Restaurant Vinland serverer internationale retter
Under sejladsen holdes inspirerende og lærerige foredrag om såvel Islands som Grønlands historie, om det arktiske klima samt om den natur og det dyreliv, vi kan opleve undervejs på togtet. I løbet af dagen skal vi selvfølgelig også holde øje med, om der dukker nogle havfugle og hvaler op omkring skibet.
Dag 3
Tasiilaq og Kulusuk
I inuitbosættelsen Kulusuk

Om morgenen runder vi Ammassalik Ø og sejler ind i Kong Oskars Havn med det 1.003 meter høje Polhemfjeld til styrbord. Foran os ligger Østgrønlands største by og områdets ’hovedstad’, Tasiilaq, der tidligere hed Ammassalik. Med ca. 2.000 indbyggere er byen det naturlige centrum for Sydøstgrønland, der med bygder udgør cirka 3.000 personer. Selvom isforholdene afskærer byen fra skibstrafik det meste af året, så nyder den en høj grad af fokus med gode uddannelsesinstitutioner, et godt sundhedsvæsen og ikke mindst de mange gæster, der kommer på en-dagstur med fly fra Island.

Ammassalik blev oprettet som en koloni i 1894, ti år efter Gustav Holms berømte konebådsekspedition. Stedet, hvor byen ligger, havde oprindeligt ingen faste bosættelser, men blev valgt, da det viste sig at være det perfekte sted at leve på grund af den naturlige havn med god adgang til åbent vand.
Vi bruger formiddagen i byen, som giver et godt indtryk af en moderne by i Grønland. Vi besøger det smukt indrettede museum med den gamle tørvehytte. Tasiilaq er et af turens bedste steder for køb af klassisk Grønlandsk kunsthåndværk.

Efter besøget i Tasiilaq bruger vi resten af dagen på at udforske de dramatiske fjorde og landskaber i Ammassalik distriktet.

Bygden Kulusuk ligger på Kulusuk-øens sydspids. Med sin nærhed til lufthavnen og næsten daglige afgange til Island er det en af de mest besøgte bygder i Grønland. Men det er ikke noget, beboerne lader sig mærke synderligt af. Her går livet sin vante gang, hvor fangst efter sæl, isbjørn og fugle stadig er en væsentlig del af økonomien, sammen med produktion af ben-tupilakker og kunsthåndværk. Kulusuk Lufthavn, der ligger 40 minutters vandring fra bygden, blev anlagt af amerikanerne i 1958 som endnu en i rækken af ”Bluie West”-landingsbaner. Lufthavnen og den daværende base skulle blandt andet varetage den store DYE-radarstation på øens østkyst.

I området er der en større by og flere små bygder, i alt en befolkning på omkring 3.000 mennesker, som lever af jagt på hvalros, narhval og isbjørn og tobis-fiskeri. Man kan vælge at gå i land i Kulusuk, men kan også blive ombord på Ocean Atlantic og nyde udsigten til nogle af Grønlands mest storslåede bjerge lige bag bygden.

Dag 4
Skjoldungen / Saqqisikuik
Skjoldungen er et af de smukkeste områder i hele Østgrønland
Skjoldungen bliver med rette hyldet som et af de smukkeste områder i hele Østgrønland. Beliggende på 63° nord er øen klemt inde af smalle, stejle fjorde, og inderst i disse finder man et frodigt og mildt klima.

Fridjof Nansen kom her forbi i sensommeren 1888 i sin søgning efter et opstigningssted for den første indlandsis-krydsning, og han skrev: “Skjoldungen er et land, som i vild skjønhed ikke stod tilbage for noget af, hvad vi tidligere havde set. På alle kanter styrtede bræer sig ned i søen”. Skjoldungen er desuden navnet på et nu nedlagt udsted, beliggende på øens sydvestlige side. Op til 100 mennesker har boet her indtil 1965, og enkelte huse står tilbage. Vi fortsætter til Dronning Marie Dal i områdets nordvestlige hjørne for at se nærmere på den interessante flora.

Efter Skjoldungen og Ilertakajik-fjorden ophører det alpine landskab, og vi vil herfra flere gange opleve, at indlandsisen over store strækninger når helt ud til kysten og danner sammenhængende shelfs, som man kender det fra Antarktis. I Bernstorff Isfjord findes den mest produktive gletscher på sydøstkysten, og vi holder god afstand i det isfyldte og vanskelige farvand.
Dag 5
Prins Christian Sund, passage fra øst til vest
Prins Christian Sund er en 60 km lang fjord gennem Grønland
Ruteplanen har bevidst fravalgt Kap Farvel, Grønlands sydligste punkt. Der er ingen tvivl om, at de nøgne klippeskær på 59° 47’ Nord har et legendarisk ry, men den alternative indenskærsrute er langt mere spektakulær og selvfølgelig mindre plaget af det åbne havs høje sø og kraftige vind. Vi går derfor ind gennem Prins Christian Sund, den 60 km lange fjord, der fra Atlanten på østkysten skærer sig igennem landet til bygden Aapilattoq i Sydvestgrønlands fjordland.

Sundet har stejle fjeldsider, og mangen en eventyrlysten kajak-roer er kommet i knibe på grund af det meget begrænsede antal landingssteder. Den gamle vejrstation, Prins Christianssund, der indtil for et par år siden var bemandet af hårdføre meteorologer, er et interessant punkt i rutens østlige ende. Turen gennem Prins Christian Sund er et af togtets mest spændende og kritiske passager. Selv under de bedste forhold kan blot 2-3 store isbjerge forhindre gennemsejling, men Broen henter daglige iskort og satellitbilleder, som sammen med officererne vil være vores trofaste udkiksmænd”.
I løbet af aftenen er vi kommet ’igennem’ Grønland og søger i løbet af natten mod nord op langs vestkysten.
Dag 6
Arsukfjorden og kryolitminen i Ivittuut
Ivittuut, hjemsted for den berømte kryolitmine

Det kan være vanskeligt at forudsige den præcise rute i Sydgrønland på grund af vejr- og isforhold, men vi forventer om morgenen at sejle ind i Arsukfjorden, hvis indsejling er præget af det markante 1.418 meter høje fjeld Kuunnaat. Arsuk var frem til 1960’erne en af Grønlands rigeste bygder. Her boede talrige fiskeskippere og matroser, der hentede solide dagshyrer på torskeeventyret. Men temperaturen i Davisstrædet faldt én grad, og fisken søgte sydover. Nu er byen, omend hyggelig og smukt beliggende, en skygge af datidens glans. Mange af husene er tomme, og her bor nu blot 100 sjæle. Uden for havnen ses de talrige fortøjningspæle til egne og udenlandske fiskeskibe.

Lidt længere inde i fjorden ligger Ivittuut, hjemsted for den berømte kryolitmine. Lokale inuitter havde observeret og udnyttet en speciel klippe, som, hvis den blev smidt i vandet, ikke kunne ses, og den fik af den første geolog i området navnet »issten« eller kryolit. Forekomsten skulle få stor betydning, da det viste sig, at kryolit var uundværlig i aluminiumsproduktionen i Amerika og Europa, og brydning tog for alvor fat sidst i 1800-tallet. Malmen blev skibet til Østerbro i København, hvor Kryolitselskabet Øresund havde deres oparbejdningsanlæg. Da kryolit ganske enkelt ikke fandtes i brydeværdige forekomster andre steder i verden, fik Ivittuut en enorm strategisk og indtjeningsmæssig betydning. Under 2. verdenskrig, hvor Danmark ikke længere kunne fastholde kontakten til Grønland, brugtes kryolitten som handelsvare overfor USA, hvilket fik stor betydning for landets fremtidige udvikling mod større selvstyre og uafhængighed fra Danmark – og en af grundene til, at amerikanerne oprettede baser i Sydgrønland.

Sidst på dagen stævner vi ud gennem fjorden med kurs mod Nuuk.

Dag 7
Hovedstaden Nuuk
Statue af den norske missionær Hans Egede i Nuuk
I løbet af natten er vi sejlet mod nord, og på vores indsejling mod Nuuk om morgenen er der pæne chancer for at opleve områdets næsten faste bestand af pukkelhvaler.

En af verdens mindste hovedstæder er i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby – hele 17.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen bliver administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet. I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografica er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Sidst på eftermiddagen siger vi farvel til hovedstaden og drager videre mod nord.
Dag 8
Evighedsfjorden / Kangerlussuatsiaq
Evighedsfjorden
Vi ankommer til Evighedsfjorden og sejler langs fjordens stejle fjeldsider, hvor vi oplever spektakulære gletsjere, som glider ned på havet fra Sukkertoppen Iskappe. Inde i fjorden er der fuglefjelde og gode muligheder for at se sæler langs gletsjerkanterne. Evighedsfjorden er et af togtets absolutte højdepunkter. Efter nogle timers langsom sejlads sætter vi kursen ud af fjorden og videre nordpå mod Diskobugten.
Dag 9
Disko / Qeqertarsuaq og Eqip Sermia gletsjeren
Grønlandske kamikker
Om morgenen bliver vi mødt af de første isbjerge, der som hvide kæmper kan ses i horisonten på vej ud i Davisstrædet med strømmen sydpå. Under Diskoøens 1.000 meter høje basaltfjelde er vi sejlet ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navn Godhavn og på grønlandsk Qeqertarsuaq, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler i området. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet.

Under opholdet i Qeqertarsuaq bliver vi budt på traditionel grønlandsk ”kaffemik” med kaffe, kage, traditionelle danse, musik og hygge. En enestående mulighed for at opleve den berømte grønlandske gæstfrihed på tætteste hold! Traditionelle musikere fra Grønland spillede på en tromme (qilaat) lavet af en oval træramme dækket af blæren fra en isbjørn. Modsat andre trommer, så spilles der på en qilaat ved at slå på rammen med en pind og ikke på selve trommeskindet. Dette simple instrument blev brugt i forskellige anledninger, f.eks. til uderholdning og åndeuddrivelse.

Efter veloverstået kaffemik stævner skibet om eftermiddagen længere ind i Diskobugten og passerer hele tiden isfjelde, det ene mere dramatisk og særegent end det andet. Kursen er sat mod den enorme kælvende gletsjer Eqip Sermia i bugtens nordøstlige hjørne, der uden tvivl er en af de mest imponerende i Grønland. Denne gletsjerfront ca. 50 sømil nord for Ilulissat er blevet en mindre berømthed, og mange turbåde tager hertil hver dag. Også de gamle ekspeditionsfolk havde deres base her, blandt andet den franske etnolog og polarforsker Paul-Émile Victor, der byggede et overvintringshus, som han benyttede i forbindelse med sine ture ind på Indlandsisen i perioden 1948-1953.

Vi sejler tæt på iskanten, men dog i behørig afstand fra nedstyrtende isblokke og de voldsomme bølger, som opstår ved kælvingen. Dette er en enestående mulighed for at se, høre og indånde denne mægtige ”isverden”, og med store sprækker og dybblå smeltevandsfloder er landskabet så unikt og betagende, at det vanskeligt kan beskrives med ord.

Sidst på aftenen forlader vi gletsjeren og sejler mod Ilulissat.
Dag 10
Ilulissat – Isbjergenes Hovedstad
Solen er længe oppe i Grønland om sommeren
I dag skal vi besøge Ilulissat, der måske er Grønlands smukkest beliggende by. Ilulissat betyder på grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart af cirka en meter per døgn, så kælver Ilulissat Isbræ med en fart af 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons per døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdensarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by, med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Det var i Ilulissat, polarforskeren Knud Rasmussen blev født, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen.

Rækkefølgen på dagens program er ikke lagt helt fast på forhånd, idet faktorer som vejrforhold og tidspunktet for tilkøbsaktiviteter har indflydelse på det. Vi skal dog gå en tur gennem byen som afsluttes med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiutsletten, hvorfra vi kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Denne dag har du mulighed for at deltage i vores 2 spændende tilkøbsudflugter, eller du kan udforske Ilulissat på egen hånd. Vi tilbyder også en vandretur langs Isfjorden, hvor vi besøger Sermermiutsletten, som går langs Isfjorden for at opleve den fantastiske natur. (ca. 10,5 km).
 
Bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever det fantastiske isscenarie helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!
 
Flyveturen går til hjertet af den UNESCO-fredede isfjord, den 7 km brede Kangia-gletsjer, der producerer isbjergene til Ilulissats UNESCO-fredede Isfjord. Vi flyver over Isfjorden og vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet . Flyvetid cirka 40 minutter.
 
(Udflugten til Isfjorden og flyveturen er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Læs mere senere i programmet).

Hvis vi mod forventning ikke kan komme ind til Ilulissat på grund af is ved indsejlingen til havnen, besøger vi i stedet byerne Qasigiannguit og/eller Aasiaat syd for Ilulissat.

Om aftenen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til Isbjergene, der nu har fulgt os de seneste dage, håber vi at møde de pukkelhvaler, der holder til ud for Aasiaat. Pukkelhvaler giver ofte et fantastisk show, hvor vi kan se både rygfinne og hale, og til tider hopper de helt op af vandet.
Dag 11
Jæger- og fiskersamfundet Sarfannguit
For mange grønlændere er livsgrundlaget fiskeri eller jagt

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi er omkring middagstid nået frem til bygden Sarfannguit i Sisimiut Kommune. Vi skal nu have et indtryk af en af de bedst fungerende grønlandske bygder. Sarfannguit er flot beliggende på et højdedrag på øen af samme navn, der betyder ”små strømsteder”. Bygden har cirka 130 indbyggere, og det gode fiskeri og de glimrende jagtmuligheder i det store rensdyrområde bag øen betyder, at bygden er forholdsvis velstående.

På en gåtur gennem bygden får vi indblik i hvordan livet leves i landistrikterne i nutidens Grønland, hvor moderne bekvemmeligheder og teknologiske fremskridt, som f.eks. smart phones og internettet, er blevet hverdag, selvom de lokale stadig sætter stor pris på at bevare skikke og inuittraditioner.

Efter et par timers ophold og før middagen returnerer vi til Ocean Atlantic, og turen går videre sydpå mod Søndre Strømfjord. Især på den første del af sejladsen ind i den 160 km lange fjord, er der rig mulighed for at nyde udsigten til høje bjerge og dybe dale på begge sider.

Dag 12
Kangerlussuaq og fly til København
Grønlands skønne natur
I løbet af natten er vi sejlet det sidste stykke ind i Søndre Strømfjord, og om morgenen er vi fremme ved togtets slutmål, Kangerlussuaq. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, og skibets Zodiac-gummibåde vil sejle os i land.

Kangerlussuaq har den største af Grønlands to internationale lufthavne for civil trafik. Der bor permanent 4-500 mennesker i Kangerlussuaq, hvoraf de fleste er tilknyttet lufthavnen. Her er et glimrende supermarked, et posthus, et hotel med restaurant og samt Polar Lodge, der har en souvenirbutik og tillige fungerer som Albatros’ Grønlandskontor, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen. Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1941-42 en stor flybase for enden af Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, både under Anden Verdenskrig og Den kolde Krig. Da der var flest, var her stationeret over 1.400 mand. Med den øgede teknologiske udvikling mistede basen imidlertid sin militære betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Det er ikke svært at se, at landskabet omkring Kangerlussuaq primært er formet under den seneste istid, der fandt sted for ca. 18.000 år siden. Bjergene er blødt afrundede og her findes stadig mange smeltevandssøer. Fra Indlandsisen skærer smeltevandet sig vej gennem det porøse morænelandskab og løber ud i fjorden. Det stabile klima i bunden af fjorden er styret af den beskyttede beliggenhed mellem iskappen og de omkringliggende bjerge, hvilket betyder meget få skyer og omkring 300 skyfri nætter om året.

Det er slut med vores eventyrlige rejse til Grønland og vi tager flyet fra Kangerlussuaq til København.

Ekstra udflugter i Grønland

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat ​
Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat.
Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads, har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge ... og måske endda hvaler!
 
Pris: kr. 2.598,- pr. person
 

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat
Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 698,- pr. person

Tundrasafari og BBQ
Med en fjord på den ene side og isen på den anden ligger Kangerlussuaq som hjertet i det mest vidtstrakte, isfri terræn i hele Grønland. Stedet er et paradis for både rener og moskusokser, som stortrives her på grund af blandt andet det milde, stabile og tørre klima og en stor fødetilgængelighed.

På turen bevæger vi os normalt lidt op i højden ud mod et område amerikanerne kaldte Tacan, og får således et godt overblik over dalene, elvene og udsigten over såvel Kangerlussuaq som Indlandsisen. Vi stopper et par gange undervejs og stiger ud, så der er mulighed for at strække ben og nyde stilheden og se langt ud i horisonten takket være den rene, klare luft. 

Pris: kr. 498,- pr. person

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 33.498,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Pris for Kat. C: 3.298 pr pers. (i 2022)
  • Pris for Kat. B: 19.998 pr pers.
  • Pris for Kat. A: 24.998 pr. pers.
  • Pris for Premium Suite: 31.998 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for Kat. G: 9.998,-
  • Tillæg for kat. D: 14.998,-
3-personers kahytter
Tillæg for Kat. B 6.998 pr pers.
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Fly fra København – Reykjavik og Kangerlussuaq – København
  • Transport mellem lufthavne og skibet
  • Skandinaviske og engelske rejseledere på togtet
  • 12 dages/11 nætters krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori D)
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ombord
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider i Reykjavik og Kangerlussuaq før og efter togtet
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonalet, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr per faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilte udflugter
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvem kan deltage?

Krydstogtet stiller ikke særlige krav til dig som deltager, men det forudsættes dog, at du er rask, rørig og godt til bens. Flere landgange vil forgå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse.

Rejsen foregår i Grønlands højsommer, og vi forventer en del sol og mildt vejr med temperaturer på typisk 5 til 12 grader.

Gode tips til pakkelisten

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert.

Søsygemiddel
Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Solcreme
Selvom vi befinder os langt nordpå, er der en god styrke i solens stråler, både om dagen og om natten (i perioden, hvor der er midnatssol). Grundet de arktiske forhold og den tørre luftfugtighed er solen faktisk stærkere end i Danmark. Vi anbefaler derfor, at du medbringer solcreme med en høj faktor på din rejse.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten. Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.

2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.

3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.

4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).

5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.

6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from Øst vest - Grønland som bedst Meget gode og velvalgte landgange, syn fra dækket og oplysende indlæg ombord. Personale og guider meget venlige og altid imødekommende. Skal fingeren sættes på noget, må det være placeringen af skærme i foredragssalen (vanskeligt synlige fra mange pladser), udflugten i Kangerlussuaq (meget komprimeret og den efterfølgende "middag" i Roklubben) samt maden ombord, der var rigelig og varieret, men trods udseende lidt karakterløs i smag og uspændende i længden - men smag og behag er som bekendt forskellig. Denne meget gode anmeldelse dækker over en fantastisk tur med fladt hav, ringe blæst, strålende solvejr, ingen myg og nærmest ingen regn - hvilket nok ikke kan påregnes hver gang.
Date published: 2019-08-27
Rated 4 out of 5 by from En fin tur Det var en virkelig god rejse med mange fantastiske oplevelser og fint personale både blandt rejseledere og personale i cafeen og ved værelserne. Dog ville det have hjulpet på orienteringen af dagens aktiviteter , hvis dagens tidspunkter og gøremål havde været skrevet på dansk på en lap papir, der var hængt op på opslagstavlen i stedet for elektroniske tavler, der alt for hurtigt skiftede til den næste oplysning og mange gange var på engelsk og fuld af reklamer. Alderen på deltagerne var næsten på alle som pensionister, og det kneb med at forstå de talte engelske oplysninger. Heldigvis fik vi efter et par dage ændret det til både og.
Date published: 2019-08-27
Rated 5 out of 5 by from Grønland med lidt af det hele. En rejse, hvor man får lejlighed til at besøge såvel Øst- som Vestgrønland. Vi besøgte både byer og bygder på begge kyster. Desuden sejlede vi i smukke fjorde og mellem fantastiske isbjerge. På havet havde vi lejlighed til at se sæler, finhvaler, pukkelhvaler, spækhuggere, delfiner og en del forskellige fugle. På land havde vi fornøjelse af at se unger af blåræv, moskusokser, rensdyr, polarharer samt en fantastisk flora. Om bord blev vi tilbudt en række informative foredrag. Et absolut højdepunkt var, da vi fik lejlighed til at ro i kajak ved isbjergene i Ilulissat. En særdeles mindeværdig rejse.
Date published: 2019-08-20
Rated 5 out of 5 by from Endnu en dejlig Grønlandstur med Albatros. Vores tredie rejse til Grønland var et bredt billede af landet. Gode foredrag og oplysninger om mange sider af den grønlandske natur og gode eksempler ved landgang, der viste forskelligheden. Vores chefrejseleder Axel, var en vældig kompetent herre, der styrede sit hold med fast og mild hånd. Vi var mange gæster og det krævede en del logistik, som også fungerede til ug. Et besøg på Axels ø gav turen et ekstra "hip". Vejret var fantastisk flot og vandet lå roligt som olie, hele turen rundt. Rent held.
Date published: 2019-08-27
Rated 4 out of 5 by from Gode oplevelser i Grønland Rejsen var helt igennem godt arrangeret både med luft- og skibstransport. Dog er det en unødvendig ulempe, at de rejsende skal tilbringe op til 9 timer i lufthavnen efter togtets afslutning. Det må kunne arrangeres bedre. Selv efter flere rejser i Grønland var oplevelsen fuldt ud som ventet. Kvalificerede, vidende og professioneller guider - og nok af dem! Vi kan godt anbefale denne rejse til dem der ikke før har været i Grønland, fordi den både viser byer med byernes liv, bygder og naturen. Det er jo i høj grad dette er besøg til Grønland handler om.
Date published: 2019-08-20
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk oplevelse beriget af en vidensbank blandt guiderne Nu har Albatros næppe styr på vejret, men at sejle i Nordatlanten med bølger, som på hine dage er set større på Peblingesøen kan kun forekomme i drømme - og så lige på vores tur. Fantastisk tur, og tak for ikke at bemande skibet med velmenende studenter udstyret med et A4-ark, som de har lært udenad, men med guider, som har en faglig ballast, så de i høj grad ved, hvad de snakker om, ikke løber med halve vinde, men hellere vil vende tilbage efter grundig efterforskning på et spørgsmål, som ikke lige var dækket af paratviden. De har den sande rygrad, er modige, voksne, og samtidig fantastisk søde og dejlige at være sammen med. Det giver respekt. Skibsbesætningen var de sødeste mennesker med god humor, som gav anledning til mange gode snakke. Så guider og hotelpersonale, men også matroserne og folkene fra maskinen fik vi det bedste forhold til og mange gode stunder sammen med - og vi savner dem.
Date published: 2019-08-22
Rated 5 out of 5 by from En fantastisk rejse med utrolige naturoplevelser Rejsen var fantastisk, det var fint at kunne se så meget af Grønland. Rejselederne og personalet på skibet var venlige og hjælpsomme, og hvis man havde spørgsmål var der altid nogen der kunne svare. Skibet var tilpas lille til at man også lærte de andre passagerer lidt at kende. Naturen var utrolig smuk, og vi så flere forskellige hvaler, spækhuggere, sæler, moskusokser, polarræve og fugle. Det var skønt at vi også fik mulighed at gå vores egne veje, og ikke skulle følge en rejseleder hele tiden, det kunne man vælge selv.
Date published: 2019-09-17
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejse med mange mindeværdige oplevelser Overordnet set var rejsen fantastisk og rejseleder og guides var kompetente på hvert deres fagområde. Forplejning på skibet manglende det autentiske Grønland, der kom lidt frisk fisk på menuen de sidste to dage, men det ville have været perfekt med en mini smagning af alle de forskellige ting som grønlændere er kendt for at spise. I øvrigt kunne mad udvalget godt minimeres. Det ville have været en fordel at turen til Indlandsisen (den sidste tur) havde været beskrevet mere detaljeret i Jeres rejsekatalog. Køreturen var anstrengende for rigtig mange og kunne gøre en voldsom køresyg. Der var kun et stop på hele turen på trods af der var flere steder, hvor det ville have været naturligt at stoppe for at tage billeder og se på dyr. Der var alt for lidt tid til at komme ud på isen, det ville have været bedre at forlade skibet tidligere. Guiden/buschauffør fortalte meget lidt om det vi så og kørte igennem. Og afslutningen i Roklubben, som var beskrevet som et restaurantbesøg endte med at blive BBQ i telt eller udenfor på bænke. Det er simpelthen ikke godt nok til den pris, som turen kostede !!! En delvis refundering burde være det mindste til at råde bod på den oplevelse.
Date published: 2019-08-21
  • y_2020, m_8, d_10, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_4, tr_44
  • loc_da_DK, sid_ISCSC08, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser

22ISCSC08ADK0308