Fra Island til Svalbard – via vulkanøen Jan Mayen

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Ombord på vores skib Ocean Atlantic sejler vi fra Island via Jan Mayen til Svalbard – og videre rundt i det arktiske rige. Et nordatlantisk og arktisk øhop

Albatros’ eget skib

Der er få steder, der er vildere, mere storslåede og uberørte end de arktiske øer i Nordatlanten. Og ingen skibe er mere egnede til sådan en rejse end Ocean Atlantic. Efter ombordstigning i Reykjavík sejler vi nordpå mod den gådefulde og isolerede ø Jan Mayen med dens markante 2.277 meter høje vulkan Beerenberg. Vi sejler op mod den unge sommer sammen med trækfugle og 24-timers dagslys, indtil vi når de snedækkede bjerge på Spitsbergen, Svalbards største ø. Efter en kort aftenlanding på Svalbards kyst har vi en hel dag i Longyearbyen, Svalbards ’hovedstad’, inden vi fortsætter længere nord ind i Kongsfjorden med Ny Ålesund, til Smeerenburg og forhåbentlig ind i Hinlopen i det fjerneste nordøstlige hjørne af Spitsbergen. Vejr- og isforhold dikterer ofte kursen, men uanset hvor vi sejler hen, vil hver landing være unik og eventyrlig.

Efter 13 fantastiske dage afmønstrer vi i Longyearbyen og flyver mod Danmark.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt, Krydstogt i Nordeuropa

  • Rejseleder Skandinavisktalende rejseledere og engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norsk krone

Dagsprogram 13 dage
Dag 1
Fly København – Island. Ombordstigning i Reykjavík
Dag 2
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Dag 3
Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg
Dag 4
På havet mod Svalbard
Dag 5
Svalbard i syne. Landgang på sydvestkysten
Dag 6
Longyearbyen – byvandring og sightseeing
Dag 7
Kongsfjorden og Ny Ålesund
Dag 8
Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Dag 9
Langs pakisen mod 80 grader nord
Dag 10
Andøyane og Monacogletsjeren
Dag 11
Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Lilliehöök
Dag 12
Bellsund, Vårsolbukta og Calypsobyen
Dag 13
Longyearbyen og hjemrejse til København

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Island. Ombordstigning i Reykjavík

Vi går ombord på Ocean Atlantic i Reykjavík og sejler mod nord gennem Danmarksstrædet og sætter kursen mod den afsides beliggende ø Jan Mayen.

Dag 2
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Longyearbyen, verdens nordligste ”storby”

På vores krydstogt vil du blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejse og geologi. Du kan også gå ud på dækket for at studere havfuglene, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og måske fange et glimt af nogle hvaler.

Dag 3
Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg
Amundsenmonumentet i Ny-Ålesund

Omtrent midt i Norskehavet i det nordlige Atlanterhav ligger den gådefulde vulkanø Jan Mayen. Den  ligger nær den Midtatlantiske Ryg, som er grunden til dens vulkanske eksistens. Og gådefuld er øen ikke bare på grund af dens isolation, men også fordi tåge og skyer dækker Jan Mayen i en stor del af året.

Jan Mayen tilhører Norge, og bjerget Beerenberg er en af de højere af Norges 300 toppe over 2.000 meter over havet. Øen er beboet af kun 18 personer, der passer den meteorologiske station, og er en del af det norske forsvar. Vi vil forsøge at gå i land på den smalleste del af øen, fra enten syd eller nord, afhængigt af den aktuelle vind og brænding. Den vulkanske oprindelse er synlig overalt med askekegler, lavastrømme og gletsjerklædte Beerenberg højt over vores hoveder.

Efter en behagelig gåtur på den smalle landtange tager vi vores Zodiacs tilbage til Ocean Atlantic for at fortsætte vores rejse nordpå.

Dag 4
På havet mod Svalbard
Hollandske hvalfangere anlagde Smeerenburg for 400 år siden

Foredrag, film eller måske et spil er nogle af aktiviteterne på denne dag på havet.

Dag 5
Svalbard i syne. Landgang på sydvestkysten
Zodiac cruise langs iskanten

Vi nærmer os Svalbard og får den største ø, Spitsbergen, i sigte om eftermiddagen. Der er gode muligheder for at observere flere arter af hvaler, når vi nærmer os øgruppen og sejler ind over kontinentalsoklen. Vind og vejr har betydning for kaptajnens og ekspeditionslederens beslutninger om ruten. Måske vil vi gøre landgang et sted på sydvestkysten, hvis tiden og vejret tillader det.

Dag 6
Longyearbyen – byvandring og sightseeing
Den fuglerige ø Andøyane

Tidligt om morgenen lægger vi til i Longyearbyen, hovedbyen i Svalbard. Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entreprenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk. Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen godt 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kaldte øerne på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. Navnet hang ved helt op til efter 1. Verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i øgruppen, der samlet hedder Svalbard. 

Efter ankomsten tager vi på en kort byrundtur i Longyearbyen, hvor vi bliver introduceret til byens fascinerende historie og nutidige virke som hovedstad på Svalbard, der må betragtes som den nordligste ”rigtige” by i verden. Efter besøget i Longyearbyen kører vi til centrum hvor i sættes af ved byens museum og har tid på egen hånd. Man går selv tilbage til skibet hvor frokosten serveres mellem kl. 12 til 13:30. Resten af dagen er til egen disposition. Skibet sejler først igen ved aftentide.

Dag 7
Kongsfjorden og Ny Ålesund
Kælvende gletsjer

Efter sejladsen i den lyse nat med midnatssol langs Prins Karls Forland og Forlandet nationalpark, som omfatter hele øen, når vi om morgenen nordspidsen, Fuglehuken, hvor det imponerende Fuglehuksfjellet  rejser sig næsten 600 meter op af havet. På næsset nedenfor ligger et lille fyr, der er med til at markere indsejlingen til Kongsfjorden og Ny Ålesund. Selve fjeldet er en vigtig yngleplads for polarlomvier og rider.

Hvis vejret tillader det, skal vi på togtets første landgang, der foregår i de medbragte solide og sødygtige Zodiac gummibåde, der ligger klar til brug på skibets dæk. Efter besøget ved Fuglehuken sejler vi ind i Kongsfjorden, der er omgivet af 1.000 m høje fjelde, og hvor de store gletsjere Kongsbreen og Kronebreen kælver. Her ses ofte hvidhvaler og vågehvaler, og vi håber at heldet også er med os i år. På den sydlige bred skal vi besøge Ny Ålesund, der er en af verdens nordligste byer, og er den stolte indehaver af verdens nordligst beliggende posthus og museum. Dette er en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen med luftskib over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev minedrift her frem til 1962, hvor en stor mineulykke forårsagede, at den norske regering måtte gå af. Ny Ålesund er i dag et internationalt center for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter travlt beskæftiget med at undersøge alt fra mikrobiologi til det arktiske klima. 

Tundraen uden for byen er særdeles smuk. De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen i deres søgen efter føde. I og omkring Ny Ålesund yngler mange bramgæs, der fører deres gæslinger rundt i byen. Det er også muligt at se havterner, og der er tillige chance for at se fjeldrypen, der er den eneste landfugl, som overvintrer på Svalbard. Rypen er et sjovt syn, når den spankulerer rundt med sine lange ”støvler” af hvide fjer. Vi skal også uden for byens isbjørnegrænse, der er tydeligt markeret med skilte. Her skal vi følges med rejselederne de hundrede meter hen til Amundsenekspeditionens luftskibsmast, hvis man vil se den tættere på. 

Ud på eftermiddagen planlægger vi landgang ved det historiske og naturskønne Ny London på Blomstrandhalvøya. Stedet er rigt på historie, geologi, fugleliv og flora. I 1906 blev der opdaget en forekomst af marmor, der blev forsøgt udvundet fra 1911. Kvaliteten var imidlertid for ringe, og projektet blev opgivet i 1920. I dag kan vi, her 100 år efter, se bebyggelsen, jernbanespor, kraner samt dampmaskiner, der blev efterladt. Vi går en tur i området, der også byder på en god variation af arktiske planter, som er tilpasset den korte og solrige vækstsæson med temperaturer fra få grader over frysepunktet. Sidst på dagen stævner vi mod nord for nye eventyr.

Dag 8
Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen

Vi vågner med en fantastisk udsigt til gletsjerklædte fjelde på vores vej langs med Danskøya. I Smeerenburgfjorden planlægger vi at gå i land på Amsterdamøya, hvor byen Smeerenburg blev anlagt for 400 år siden af hollandske hvalfangere. Nordvesthjørnet af Svalbard blev først opdaget af hollænderen Willem Barentsz, og her anlagdes en bebyggelse, hvor op mod 200 personer opholdt sig om sommeren. Smeerenburg, som betyder fedtbyen, blev anlagt på en flad sandodde. Her blev de fangne grønlandshvaler slæbt ind, og den værdifulde hvalolie blev ved hjælp af de store mængder af sibirisk drivtømmer kogt i store kar, hvoraf der stadig er spor. Stedet er desuden en ofte benyttet opgangsplads for hvalrosser.

På den modsatte side af fjorden har vi mulighed for at se spættede sæler, der raster på store sten i en beskyttet bugt ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men kan sagtens se resterne af den uheldige helt August Andrées station, hvorfra han forsøgte at nå til nordpolen i en luftballon. Om eftermiddagen planlægger vi landgang på øen Fuglesongen. Stedet er kendt for en stor koloni af søkonger, som vi når efter en kort gåtur. De små alkefugle yngler i sprækker og hulninger under de store klippeblokke, og stemmerne fra de tusindvis af fugle blander sig i et stort kor, der har givet stedet dets navn. Vi oplever fuglene helt tæt på og ser dem drage til havs i store flokke, hvor de finder deres føde, inden de på svirrende vinger returnerer til klipperne. For foden af fuglekolonien kan der ofte ses polarræve på udkig efter et let måltid.

Ud på aftenen sættes kursen ud på åbent hav mod nord og nordøst og pakisens kant.

Dag 9
Langs pakisen mod 80 grader nord
Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906

Hele dagen er afsat til at sejle langs pakisen i vores søgen efter især isbjørne. Flertallet af Svalbards store bestand af dette måske mest ikoniske af alle arktiske dyr følger pakisens kant mod nord i den arktiske sommer. Det skyldes, at mange sæler, der er det vigtigste bytte, især opholder sig her, hvor den store remmesæl ses hyppigst. Præcis hvor langt mod nord og øst, vi kommer, afhænger helt af vejret og isforholdene på dagen, men hvor sidstnævnte også afhænger af, hvor kold vinteren 2018/19 har været. Muligvis bliver der også tid til et Zodiac-cruise langs iskanten, inden vi sidst på dagen igen sejler mod syd og hovedøen Spitsbergen.

Dag 10
Andøyane og Monacogletsjeren
Svalbards samlede areal er på ca. 62.050 km²

I løbet af natten er vi sejlet fra pakisens kant nord for Svalbard og mod Woodfjorden på Spitsbergens nordkyst. Woodfjorden er præget af røde sandstensfjelde, der fik sin røde farve, dengang Svalbard befandt sig nær ækvator – for over 400 millioner år siden. Afhængig af vejret sejler vi først ind i Woodfjorden og derfra videre til Liefdefjorden. I fjordens munding møder vi den fuglerige ø Andøyane, som vi regner med at kunne sejle omkring i vores Zodiacs, ligesom vi håber at kunne komme i land på halvøen Reinsdyrflya. 

Området er kendetegnet ved en blødt bølgende slette på ca. 250 km2, der skråner ned mod fjorden. Vi er nu i Nordvest-Spitsbergen Nationalpark. På Reinsdyrflya lever en større bestand af rensdyr, som kan bevæge sig frit rundt i hele området. Når fjordene fryser til om vinteren udvides rensdyrenes område også til de omkringliggende øer. Her på øerne i Liefdefjorden finder vi ynglende edderfugl og kortnæbbet gås. Den mere sjældne kongeedderfugl kan vi også være heldige at se. Den er let at genkende på det farvestrålende hoved. 

Om eftermiddagen håber vi at kunne forsætte helt ind i bunden af Liefdefjorden, hvor den enorme og fem kilometer brede Monacogletsjer hæver sig. Den imponerende gletsjer, der aldrig er i stilstand med sin kælvende gletsjerfront, ligger foran de majestætiske rå fjelde. Isen changerer fra kridhvid til lysende turkis, og vi mærker tydeligt et pust af kulde fra naturens dybfryser. Vi planlægger at tage på Zodiacsejlads mellem isfjeldene på sikker afstand af gletsjerfronten, hvor mængder af rider og havterner spiser af det plankton, der tiltrækkes af op strømmende smeltevand. Det er i sidste ende isforholdene, der er bestemmende for, hvor vi kan sejle og hvor vi kan sætte vores Zodiacs i vandet, især nord og nordøst for Svalbard, så kan det blive nødvendigt at lave mindre ændringer i programmet undervejs.

Der findes dog en lang række spektakulære lokaliteter langs øgruppens vestlige og sydvestlige kyst, hvor isens udbredelse generelt er mindre på grund af Golfstrømmens indflydelse, og som kan besøges i stedet, hvis programmet mod nord må kortes af.

Dag 11
Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Lilliehöök
Historiske og naturskønne Ny London på Blomstrandhalvøya

Om morgenen sejler vi ind i Krossfjorden på hovedøen Spitsbergen, hvor Fjortende Julibreen kælver ned i den charmerende Fjortende Julibukta. På den frodige og græsklædte skråning kan man ofte se græssende rensdyr med kalve. På Redingerpynten findes et lille fuglefjeld, hvor de særegne lunder har deres redehuller, og hvor man også kan se polarlomvier. Herfra sejler vi helt ind i bunden af fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her slutter vi dagen med at sejle mellem de mange større og mindre isbjerge, som gletsjeren smider ud i fjorden – naturligvis i sikker afstand fra fronten. Fra Lilliehöök sejler vi ud af fjordene og sætter kurs mod den sydligere del af Svalbard.

Dag 12
Bellsund, Vårsolbukta og Calypsobyen
Midnatssol over havet

Vi ankommer om morgenen til Bellsund på Spitsbergens sydvestlige kyst, hvor klimaet er relativt mildt. Vi har hele dagen til at udforske sundet, der er den ydre del af et stort fjordsystem. Området har rige  kulførende aflejringer, og dybt inde i fjordene findes den norske kulmine Sveagruva. Tidligere var Sveagruva det største minesamfund på øgruppen, men priserne er faldende og minen er nu under afvikling. Først på dagen gør vi landgang i Vårsolbukta, hvor den største attraktion er klippevægge med store kolonier af søkonger. Tundraen er velgødet af hundrede tusinder af fugle, hvilket tiltrækker græssende rensdyr. Der er tid til at gå en god tur langs stranden, hvor der bl.a. også kan ses spor fra den tidlige industrielle æra. Mens frokosten indtages ombord krydser vi Bellsund langs den smalle men 4 km lange Akseloya over til mundingen af Recherchefjorden mod syd. Vi skal på et sidste Zodiac-cruise og går i land ved Calypsobyen. Her blev der gravet kul i starten af 1900-tallet, men det blev aldrig en kommerciel succes. I dag frembyder Calypsobyen et glimt af neoindustrialismen, hvor alle muligheder for profit blev afprøvet. I løbet af natten (hvad er nat, når solen aldrig går ned?) er vi sejlet tilbage mod Isfjorden og Longyearbyen.

Dag 13
Longyearbyen og hjemrejse til København

Skibet returnerer til havnen i Longyearbyen om morgenen. Efter morgenmaden tages afsked med personalet ombord. Efter en tur op i midtbyen er der transport til lufthavnen og flyet mod København.

Prisinformation

Tillæg for single kahyt

Tillæg for Kat. D: 14.998 DKK pr person

Tillæg for opgradering af kahyt

Pris for Kat. C: 2 998 pr pers.
Pris for Kat. B: 19 498 pr pers.
Pris for Kat A: 23 998 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 26 998 pr. pers.

Kahyt for tre personer

Tillæg for Kat. B:  7.498,-  pr person

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København-Keflavik / Longyearbyen-København
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 13 dages / 12 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Fuld pension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider før og efter togtet i hhv. Reykjavik og Longyearbyen
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen kan skinne døgnet rundt. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 10 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser