Genforeningsekspressen – Vietnam fra nord til syd med tog

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Vi rejser med tog fra Hanoi i nord til Ho Chi Minh City i syd. Inkl. minikrydstogt i Halongbugten og en afstikker til Mekongdeltaet

NYHED

Genforeningsekspressen er en vigtig del af Vietnams historie og selvforståelse. Jernbanen blev bygget i 1936 under fransk kolonistyre, men i løbet af de næste 40 år med krig blev toglinjen beskadiget tusindvis af gange, så da Saigon faldt i 1975 frigav Hanoi-regeringen enorme ressourcer til at genopbygge toglinjen. På mindre end to år reparerede de 1334 broer, 27 tunneler og 158 stationer, således at linjen var operationel i slutningen af 1976. Den utrolige bedrift medførte, at forbindelsen mellem nord og syd blev et symbol på et genforenet Vietnam. Ud over at nyde udsigten fra toget står vi naturligvis af og besøger historiske Hué og charmerende Hoi An samt naturskønne Dong Hoi og kystbyen Ninh Thuan. Turen indledes med et minikrydstogt i Halongbugten, og afslutningsvis tager vi en afstikker til Mekongdeltaet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta VND, USD,

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst til Hanoi. Cykeltaxa-tur i den gamle bydel og velkomstmiddag
Dag 3 Hanoi – Halongbugten. Minikrydstogt
Dag 4 Halongbugten – Hanoi. Gåtur i Hanoi samt Hoan Kiem-søen
Dag 5 Tog fra Hanoi til Dong Hoi
Dag 6 Dong Hoi. Verdens største drypstenshule og Phoung Nha Nationalpark
Dag 7 Tog fra Dong Hoi til Hué via DMZ-zonen, den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam
Dag 8 Tog fra Hué til Hoi An. Citadellet i Hué og gåtur i Hoi Ans hyggelige gader
Dag 9 Hoi An. Øen Kim Bong med cykeltur og værkstedsbesøg
Dag 10 Hoi An. Madlavningskursus, tid på egen hånd og nattog til Ninh Thuan
Dag 11 Ankomst til Ninh Thuan. Dag på egen hånd
Dag 12 Ninh Thuan. Lokale landbrugshaver og værksteder, sejltur og Champa-riget
Dag 13 Tog fra Ninh Thuan til Ho Chi Minh City.
Dag 14 Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelerne og byrundtur
Dag 15 Ho Chi Minh City. Udflugt til Mekongdeltaet
Dag 16 Ho Chi Minh City. Morgengåtur i park, markedsbesøg og hjemrejse til Danmark
Dag 17 Ankomst til København

Hoteller

Genforeningsekspressen

Genforeningsekspressen er en vigtig del af Vietnams historie og selvforståelse. Jernbanen blev bygget i 1936 under fransk kolonistyre, men i løbet af de næste 40 år med krig blev toglinjen beskadiget tusindvis af gange, så da Saigon faldt i 1975 frigav Hanoi-regeringen enorme ressourcer til at genopbygge toglinjen. På mindre end to år reparerede de 1334 broer, 27 tunneler og 158 stationer, således at linjen var operationel i slutningen af 1976. Den utrolige bedrift medførte, at forbindelsen mellem nord og syd blev et symbol på et genforenet Vietnam. 

Togturene er en spændende måde at opleve landet på – men det er også en lokal oplevelse, og togene bruges i høj grad af vietnameserne selv.

Ombord på toget rejser vi oftest i 4-personers kupéer, og vi sørger for, at vi på de længere togture har mulighed for at proviantere øl, vand og snacks inden afrejse. 
På den korte strækning mellem Hué og Danang/Hoi An rejser vi på de såkaldte Soft Seat billetter. I modsætning til 4-personers kupéerne sidder vi ikke i kupéer, men deler togvognen med de lokale og andre rejsende. Vores bagage vil på denne strækning blive transporteret separat med bus, og vi ser den igen, når vi når frem til stationen i Danang. 

På strækningen mellem Danang og Ninh Thuan tager vi nattoget. Her indkvarteres vi i 2-personers kupéer (som er indrettet præcis som 4-persones kupéerne). Sengene er måske lidt trange, men at blive vugget i søvn til togets monotone lyde og bevægelser er også en oplevelse. Selv om vi rejser på den bedste klasse, er turen med nattoget stadig en meget lokal oplevelse.

Vi rejser med det statsejede Vietnam Railways, og de angivne tider på de enkelte strækninger er de officielle tider fra statsbanerne, men forsinkelser kan forekomme, så derfor skal nedenstående tider tages med et gran salt:

  • Hanoi – Dong Hoi (4-personers kupé): ca. 10 timer
  • Dong Hoi – Hue(4-personers kupé): ca. 3 timer
  • Hué – Danang: (Soft Seat) ca. 2½ timer
  • Danang – Thap Cham (nattog 2-personers kupé): ca. 11 timer
  • Thap Cham – Ho Chi Minh City (4-personers kupé): ca. 7 timer

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
19.998,–
København
19.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København

Fra Københavns Lufthavn flyver mod Vietnam, hvor vi ankommer næste dag.

Dag 2
Ankomst til Hanoi. Cykeltaxa-tur i den gamle bydel og velkomstmiddag

Vi ankommer til Hanois lufthavn og kører til vores hotel, hvor vi tjekker ind. Herefter skal vi opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa. Om aftenen spiser vi en hyggelig velkomstmiddag sammen.

Dag 3
Hanoi – Halongbugten. Minikrydstogt

Første del af dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi begynder ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester siden hans død i 1969 er blevet opbevaret i en glassarkofag. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.

Herefter skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. Vi kører i bus til den berømte bugt, der er et af naturens ubestridte vidundere. 3.000 kalkstensbjerge i alverdens former er strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper. Og det er netop, hvad vi skal. Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som er vores hjem det næste døgns tid, hvor vi skal på krydstogt i bugten. Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.

Dag 4
Halongbugten – Hanoi. Gåtur i Hanoi samt Hoan Kiem-søen

Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske stadig tro, at du drømmer, da sceneriet udenfor hører blandt noget af det smukkeste natur i verden. Mens vi nyder vores morgenmad, sejler båden stille tilbage mod fastlandet. Vi begiver os herefter mod Hanoi hvor vi spadserer en tur gennem snævre gader, oplever bylivet på nærmeste hold og passerer blandt andet en dam, hvor resterne af et nedstyrtet amerikansk fly stadig ligger som et monument for ødelæggelserne under krigen. Vi lægger også vejen forbi Hoan Kiem-søen, der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. På en lille ø i den nordlige del af Hoan Kiem-søen ligger det turkisfarvede Ngoc Son-tempel (Jadebjerg-templet), som blev grundlagt i 1700. Man kommer over til øen ved at krydse den rødmalede træbro Huc.

Dag 5
Tog fra Hanoi til Dong Hoi

Efter morgenmaden kører vi til togstationen i Hanoi og påbegynder vores næsten 2.000 km lange odyssé med tog mod Ho Chi Minh City i syd. Langt den største del af togrejsen vil være med dagstog således, at vi rigtig kan nyde den flotte udsigt og de spænende scenerier 

Vi rejser med Genforeningsekspressen, og ombord på toget rejser vi i 4-personers kupéer. Vi sørger for, at vi inden togturen har mulighed for at proviantere øl, vand og snacks. Der er basis for en hyggelig og munter tur, hvor vi kan gå på besøg hos hinanden, mens toget ruller mod syd.

Vores destination for dagen er Dong Hoi. På vejen passerer vi rismarker, floder, landbrugsområder og større og mindre byer, inden vi om aftenen når Dong Hoi. Fremme ved kystbyen Dong Hoi kører vi den korte vej til vores lækre strandhotel, hvor vi skal bo de næste 2 dage.

Dagens togstrækning er estimeret til ca. 10 timer.

Dag 6
Dong Hoi. Verdens største drypstenshule og Phoung Nha Nationalpark

I området omkring Dong Hoi er der talrige kalkstensbjerge og -klipper, hvilket skaber en fantastisk kulisse til de grønne rismarker. Områdets mange kalkstensformationer gemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sandt eldorado for geologer. Man har fundet mere end 400 grotter og huler, og eksperter mener, der er langt flere, som man endnu ikke har fundet. En del af området er gjort til nationalpark grundet den vidunderligt smukke natur med jungle, floder og klipper. I 2005 fandt nogle parkarbejdere ved en tilfældighed en åbning i en fjern bjergskråning. Det skulle vise sig at være indgangen til et af verdens største grottesystemer, og man er indtil videre nået godt 40 kilometer ind i bjerget. I 2009 blev grotten åbnet for turister, og via en gangbro i træ får vi mulighed for at komme ind i bjerget og den magiske Paradis-grotte. Det er et helt eventyrligt underjordisk univers, der venter os her. Den ene store grotte i lufthavnsterminalstørrelse afløser den næste. Fantastiske formationer dannet igennem millioner af år skaber en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen af at være rejst til jordens indre. Vi skal dog ikke igennem hele grotten, men nøjes med de cirka 1.000 meter, hvor gangbroen er lavet. 

Efter denne enestående oplevelse venter der frokost på en lokal restaurant, inden vi fortsætter til Phoung Nha Nationalpark. Køreturen bringer os atter gennem skønne naturscenerier med rismarker, jungle og bjergformationer. Vores mål er Phoung Nha-grotterne, som i modsætning til Paradis-grotten har været kendt igennem århundreder, og man har fundet levn helt tilbage fra det tidlige Champa-rige. Vi skifter bussen ud med både og sejler gennem det billedskønne landskab. Efter en lille times sejlads når vi frem til indgangen til grotten og fortsætter sejladsen ind i selve grotten, en spektakulær oplevelse. Ude i dagslyset igen kører vi tilbage til resortet, hvor resten af dagen står i afslapningens tegn.

Dag 7
Tog fra Dong Hoi til Hué via DMZ-zonen, den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam

Efter vores spændende oplevelser i Quang Binh-provinsen fortsætter vi i dag vores togrejse mod syd. Dagens etape byder igen på flotte naturscenerier og interessante passager undervejs. Vi kører nemlig ind i Quang Tri-provinsen, hvor den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam blev fastlagt. Efter franskmændenes militære nederlag i bjergene i det nordlige Vietnam i 1954 blev der ved FN´s hjælp etableret en løsning, hvor man delte Vietnam i to. Den nordlige del af landet skulle ledes af kommunisterne med Ho Chi Minh i spidsen, og den sydlige del af landet skulle ledes af en hastigt etableret regering med støtte fra USA. Man fastslog en midlertidig grænse ved den 17. breddegrad som vi passerer i dag. Grænsen var ment som en midlertidig løsning, indtil en folkeafstemning kunne fastsætte hvilken styreform, den samlede befolkning ønskede. Denne folkeafstemning kom som bekendt aldrig, og grænsen kom til at holde helt frem til 1975, hvor de nordvietnamesiske styrker invaderede Sydvietnam. Området omkring den gamle grænse blev kaldt DMZ, den demilitariserede zone. Pudsigt nok skulle det med tiden vise sig, at zonen blev det måske mest militariserede område i verden. 

På den anden side af ’græsen’ fortsætter togturen det sidste stykke vej til den gamle kejserby Hué, som historisk set er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Da vietnameserne i slutningen af 1700-tallet efterhånden havde fået bugt med det gamle Champa-rige og samtidig havde fået gjort godt indhug i Khmerernes Rige i syd, besluttede man, at hovedstaden skulle flyttes til en central del af landet. Indtil da havde hovedstaden altid ligget i Hanoi i nord. Ved hjælp af både religiøse og militære eksperter besluttede man sig for at placere den nye hovedstad i de smukke omgivelser ved Duftenes Flod. I 1802 stod den nye kejserby færdig med palads og embedsboliger, omgivet af i alt 11 kilometer bymur.

Ved ankomsten til Hué tager vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Kejser Tu Duc styrede landet fra 1848-1883 og levede i sand kejserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart præg af hans storhed og blev konstrueret således, at han kunne bruge det både før og efter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brugte som palads, når han var på et af sine længerevarende besøg ved mausoleet, samt bådpladsen, hvor han lagde til, når han havde været på jagt på Tinh Kiem-øen. Åndealléen, der fører til gravstenspavillonen, er flankeret af en æresgarde med elefanter, heste, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter, for det var kejserens højde! I den murede pavillon ligger kejserens gigantiske gravsten, der er den største i Vietnam. Den vejer hele 20 tons, og det tog fire år at transportere gravstenen de 500 kilometer fra området omkring Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her i mausoleet, og ingen ved, hvor han og alle hans rigdomme ligger begravet, for man huggede hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i begravelsen, for at undgå gravrøveri! Khai Dinhs mausoleum er til gengæld et vidnesbyrd om det vietnamesiske kejserdømmes undergang, da landet blev koloniseret af franskmændene. Kejser Khai Dinh regerede i perioden 1916-1925, og hans gigantiske betonmausoleum blev bygget i årene 1920-1931. Mausoleet er veludsmykket, men med en blanding af europæisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardernes ansigtstræk er af blandet oprindelse. Mausoleet er kæmpestort og strækker sig mod himlen med flere bygninger og gårde i forskellige etager.

Vi spiser frokost undervejs på en lokal restaurant, inden vi slutter dagen af med at besøge Thien Mu-pagoden, der er en af de mest kendte bygninger i Vietnam. Pagoden ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Den nuværende 21 meter høje pagode blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en række af pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. Hver af de syv etager er dedikeret til en Buddha, som opstår i menneskelig form, og i bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore og mere end to tons tunge klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Det siges, at man kan høre den på ti kilometers afstand.

Igen i dag rejser vi i 4-personers kupéer, og dagens togstrækning er estimeret til ca. 3 timer.

Dag 8
Tog fra Hué til Hoi An. Citadellet i Hué og gåtur i Hoi Ans hyggelige gader

Inden vi forlader Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle fæstning. Det var kejser Gia Long, der i slutningen af 1700-tallet påbegyndte konstruktionen af citadellet med en omgivende vandgrav og en bymur på 11 kilometer. Oprindeligt blev muren bygget i jord, men i begyndelsen af forrige århundrede arbejdede titusindvis af mænd i 10-20 år på at dække alle murene med et to meter tykt lag mursten.

Vi tager til togstationen og siger farvel til Hué og hopper igen ombord på toget, der skal bringe os videre mod syd. Dagens togtur er den mest dramatiske og måske smukkeste strækning på rejsen. Det var her, hvor et bjergmassiv går hele vejen ud i havet, at franskmændene havde den største ingeniørmæssige udfordring på hele strækningen mellem Hanoi til Ho Chi Minh. Bjergmassivet dannede i mange århundreder en ufremkommelig grænse imellem det gamle Champa-rige mod syd (som vi skal høre mere senere på turen) og det voksende vietnamesiske rige i nord. Der skulle gå mere end 20 år, før denne del af togstrækningen var færdig. I dag benyttes stadig den samme strækning, som franskmændene i bogstavelig forstand huggede gennem bjergene og junglen. Vi kører flere steder helt ud til havet, men krydser også ind mellem bjergene og igennem flere tunneller.

Fremme ved den havnebyen Danang hopper vi af toget og kører med bus den korte vej til idylliske Hoi An. Byen Hoi An var tidligere kendt som en travl handelshavn og er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by, der tilmed byder på en helt utrolig historie, som går mange tusinde år tilbage. I 1700-tallet kom der især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Havnebyens strategiske beliggenhed lidt oppe ad en mindre flod skulle dog vise sig at blive den driftige bys endeligt. Efterhånden som handelsskibene blev større, blev vanddybden i floden for lav, og i midten af 1800-tallet flyttede handlen mod nord, hvor en stor naturlig bugt var som skabt til en ny havneby. Det er byen, som vi i dag kender som Danang, der med knap en million indbyggere er Vietnams femtestørste by. Hoi An blev glemt og fortsatte som et lille fiskerleje, indtil turismen kom til Vietnam i starten af 1990´erne, og de første turister fik øjnene op for denne glemte perle. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder. Hoi An kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 1999. Trods mange besøgende har byen formået at bevare sin helt unikke og idylliske stemning. 

Det er dog ikke kun selve den gamle bydel, der er et besøg værd, men også hele området omkring floddeltaet. Man skal ikke langt ud fra byen, før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfund. Vi tilbringer to nætter i denne vidunderlige by. Efter vi er blevet indlogeret på hotellet, går vi en tur gennem den gamle bydel og passerer nogle af de smukke historiske huse. Vi krydser også Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen rigtig solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter. Herefter spiser vi middag på en af byens mange udsøgte restauranter. 

På dagens korte togstrækning rejser vi på de såkaldte Soft Seat billetter. I modsætning til de tidligere togstrækninger sidder vi ikke i kupéer men deler togvognen med de lokale og andre rejsende. Vores bagage transporteres separat med bus og vi ser den igen når vi når frem til stationen i Danang. Dagens togstrækning er estimeret til ca. 2½ timer.

Dag 9
Hoi An. Øen Kim Bong med cykeltur og værkstedsbesøg

Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører via den nye cykelbro til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltrafik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m. Vi besøger også lokale værksteder og ser, hvordan risnudler, sivmåtter og bambusbåde fremstilles. På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle metoder. Efter nogle spændende timer tager vi tilbage til Hoi An, denne gang med båd gennem floddeltaet, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden. Efter en dejlig frokost spadserer vi tilbage til vores hotel.

Resten af dagen er på egen hånd hvor man selv kan udforske Hoi An.

Dag 10
Hoi An. Madlavningskursus, tid på egen hånd og nattog til Ninh Thuan
På marked i Vietnam

På rejsen har vi allerede stiftet bekendtskab med den velsmagende vietnamesiske mad. I dag skal vi selv forsøge os ud i kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hele hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme! Eftermiddagen er til fri disposition, og rejselederen har forslag til fælles aktiviteter for de, der har lyst. Vi har vores værelse til rådighed indtil vi hen på aftenen kører retur mod togstationen i Danang hvor vi skal med nattoget mod Ninh Thuan.

Togturen tager ca. 11 timer og vi indkvarteres denne gang i 2-personers kupéer. Sengene er måske lidt trange, men at blive vugget i søvn til togets monotone lyde og bevægelser er også en oplevelse. Selv om vi rejser på den bedste klasse, er turen med nattoget stadig en meget lokal oplevelse.

Dag 11
Ankomst til Ninh Thuan. Dag på egen hånd

Hen på formiddagen ankommer vi til stationsbyen Thap Cham i den sydlige del af det centrale Vietnam. Thap Cham betyder ”Cham Tårn” som henviser til det tidligere så mægtige Champa-rige der eksisterede i denne del af landet, og som vi skal lære mere om, mens vi er her.

Efter ankomsten kører vi direkte mod kystbyen Ninh Tuan, som ligger en lille times kørsel fra stationen. Undervejs stopper vi for at spise frokost på en lokal restaurant. Ninh Tuan ligger midtvejs imellem to af Vietnams store strandferie-destinationer, Nha Trang og Phan Thiet. Selvom her bestemt også er meget fine og indbydende strande, så er masseturismen slet ikke nået hertil. Vi indkvarteres på strandhotel, og resten af dagen er til fri disposition til at slappe af ved poolen, måske en dukkert i havet. Man kan tage en spadseretur langs stranden og udforske området på egen hånd.

Dag 12
Ninh Thuan. Lokale landbrugshaver og værksteder, sejltur og Champa-riget

I dag skal vi på en heldagsudflugt i dette skønne område, hvor der er masser at opleve. I lavlandet ud mod kysten dyrkes frugter, mens bjergene tårner i baggrunden. Området er stadig uberørt af turisme, og det giver os fine muligheder for at se lidt af det autentiske vietnamesiske hverdagsliv. Med bus begiver vi os ud på eventyr og kører langs de mange marker og nyder de spektakulære scenerier. Det er særligt vindruer, der er ideelle at dyrke her. Druerne bruges dog ikke til vin, men først og fremmest til rosiner samt til velsmagende juice og frugtvin. Vi får mulighed for at smage på herlighederne, når vi standser ved en frugtplantage og kigger indenfor. Den sandede jord er også ideel til at dyrke løg og hvidløg, og de lokale hævder, at man her finder Vietnams bedste af slagsen. Vi stopper hos en løg-bonde og går en tur langs markerne.

Vores tur fortsætter til den travle fiskerihavn, hvor hundredvis af de klassiske lyseblå fiskerbåde pryder udsigten. Vi spadserer en tur på havnen og kigger på det lokale marked. 
Vi skal også på en kort sejltur langs kysten i et område, hvor klipperne går helt ud til havet. Det er vidunderlig smukt med de dramatiske klippeformationer, det azurblå vand og de mægtige bjergformationer i baggrunden. En skøn sejltur og en dejlig adspredelse fra dagens øvrige oplevelser.

Efter frokost på en lokal restaurant er det tid til at lære lidt om det tidligere Champa-rige.
Man mener at Champa-folket kom hertil fra Indonesien i starten af vores tidsregning. Det udviklede sig til et mægtigt rige, der på sit højeste i 800-1300-tallet var en magtfaktor i regionen. Riget blev dog klemt imellem det mægtige Khmer-rige mod syd og det voksende vietnamesiske rige mod nord. I sidste ende var det vietnameserne, der indtog landet, og de sidste rester af det før så mægtige rige forsvandt i 1832 under den vietnamesisk kejser Minh Mang.

Tilbage står de gamle tempeltårne på bakketoppe i området. Vi besøger templet ”Po Klung Garai” opført i 1200-tallet til ære for kongen af samme navn. Det er et af de bedst bevarede Champa-templer, og fra toppen er der en fin udsigt over området. Vi besøger nogle af de gamle kongegrave, inden vi skal opleve nutidens Champa-folk. Spredt rundt i det centrale og sydlige Vietnam finder vi stadig landsbyer, hvor de fleste er efterkommere fra Champa-riget. Vi besøger en mindre by, hvis speciale er fremstilling af lerkrukker, og flere af de lokale arbejder stadig med dette fag. Vi kigger indenfor og ser, hvordan man stadig bruger de gamle traditioner.

Efter en begivenhedsrig dag kører vi tilbage til vores hotel og holder resten af dagen fri til afslapning ved stranden.

Dag 13
Tog fra Ninh Thuan til Ho Chi Minh City.

Det er tid til at tage afsked med det centrale Vietnam, når vi kører tilbage til stationsbyen Thap Cham. Vi begiver os ud på den sidste etape af vores togodyssé gennem Vietnam. Der er afgang midt på formiddagen, og dagens mål er metropolen Saigon, eller Ho Chi Minh City, som byen hedder i dag. Turen tager cirka 7 timer og bringer os igennem afvekslende landskaber med rismarker og frugtplantager. Et stykke mod syd er det særligt de populære ”Dragon Fruits”, der dyrkes så langt øjet rækker. Hen på eftermiddagen ankommer vi til Ho Chi Minh City og kører direkte til vores centralt beliggende hotel.

Ho Chi Minh City er markant anderledes end hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gadebilledet domineret af store, moderne bygninger, farverige reklameskilte, spritnye biler og bogstaveligt talt millioner af motorcykler. Lokalbefolkningen er også noget mere vant til udlændinge, og mange taler engelsk. Vi spiser middag sammen her i Vietnams største by.

I dag rejser vi igen i 4-personers kupéer, og dagens togstrækning er estimeret til ca. 7 timer.

Dag 14
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelerne og byrundtur

Efter en god nats søvn er vi klar til at tage fat på oplevelserne. Vi begynder med en tur til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodjanske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler. 

Tilbage i Ho Chi Minh City ser vi på en byrundtur nogle af Ho Chi Minh Citys mange historiske seværdigheder. Vi besøger blandt andet Genforeningspaladset, der tidligere var kendt som Præsidentpaladset eller Uafhængighedspaladset. Paladset er en klassisk konstruktion bygget i 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Vi får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når vi vandrer gennem de store sale, der står præcis, som de blev efterladt i 1975. 

Turen går videre til Notre Dame-katedralen, bygget i årene 1877-1883, som har to 40 meter høje tårne med jernspir, der kan ses på lang afstand. Vi ser kirken udefra og nyder samtidig udsigten til det berømte posthus, der er ligger overfor kirken. Begge bygninger er fra kolonitiden. 

Vi besøger også krigsmuseet, som omhandler Vietnams lange vej til selvstændighed. Museet fortæller om frihedskrigen mod Frankrig samt den amerikanske krig, som Vietnamkrigen kaldes her. Udstillingerne er som historien en barsk omgang, men absolut interessant og relevant for at forstå Vietnams historie. Vi kører tilbage til vores hotel, og du har tid til at slentre rundt på Binh Tay-markedet. Om aftenen har rejselederen forslag til fælles middag for de, der har lyst.

Dag 15
Ho Chi Minh City. Udflugt til Mekongdeltaet

I dag skal vi på en spændende udflugt til Mekongdeltaet, et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, til den munder ud og forgrener sig i deltaet. Dette unikke område kaldes Vietnams spisekammer, og der høstes ris 3-4 gange om året. Om morgenen kører vi ud til Vinh Long, hvor vi skifter vores bus ud med båd og begiver os ud på Mekongfloden gennem de mange kanaler. Vi går i land og besøger frugthaver og ser også, hvordan de lokale forarbejder afgrøderne. Vi skal blandt andet se fremstilling af kokoskarameller, rispopcorn og ikke mindst hjemmebrændt brændevin. De modige kan få lov at smage – skål! Her er en meget idyllisk stemning, og det er en fornøjelse at vandre rundt i de frodige omgivelser og hilse på de lokale samt smage på de mange eksotiske frugter. Vi spiser frokost i frugthaven hos en lokal familie, hvorefter vi i mindre både bliver roet gennem smalle kanaler.

Hen på eftermiddagen sejler vi forbi det flydende marked i Cai Be, hvor der handles frugt og grønt fra bådene. Vi går i land i Cai Be, hvor vores bus venter, og kører tilbage til Ho Chi Minh City.

Dag 16
Ho Chi Minh City. Morgengåtur i park, markedsbesøg og hjemrejse til Danmark

Vi står tidligt op og begiver os over til den lokale park, hvor vi er vidne til byens opvågnen fra nattens søvn med vietnamesere, der samles for at udøve morgengymnastik og den fascinerende ”skyggeboksning”, tai-chi. Fra parken tager vi hen til Ben Thanh-markedet, hvor vi kan fristes til at få købt de sidste souvenirs eller gaver med hjem til Danmark. Herefter tager vi hen på hotellet, hvor morgenmaden venter. Du har lidt mere tid til at gå på opdagelse i Ho Chi Minh Citys pulserende omgivelser, inden vi samles og kører til lufthavnen.

Dag 17
Ankomst til København

Vi ankommer til København, og en fantastisk (tog)rejse i Vietnam er slut.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 19.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
4.598,–
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Hanoi med mellemlanding og Ho Chi Minh City – København
  • Togbilletter med Genforeningsekspressen:
  • Hanoi – Dong Hoi i 4-personers siddekupé (dagstog)
  • Dong Hoi – Hué i 4-personers sidde kupé (dagstog)
  • Hué – Danang på ’Soft Seat-klasse’ (dagstog)
  • Danang – Thap Cham i 2-personers sovekupé (nattog)
  • Thap Cham – Ho Chi Minh City i 4-personers siddekupé (dagstog)
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltværelse
  • Morgenmad dagligt
  • 10 frokoster dag 3,4,6,7, 9-12, 14 og 15
  • 5 middage dag 2,3,8,13 og 15
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  •  Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  •  Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  •  Eventuelle ekstra arrangementer
  •  Tillæg for enkeltværelse
  •  Øvrige måltider (ca. kr. 90,- per dag)
  •  Drikkevarer
  •  Drikkepenge til lokalguider og chauffører (ca. 65 USD i alt)
  •  Personlige fornødenheder
  •  Ekspeditionsgebyr per faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  •  Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Togrejse

På denne togrejse benytter vi det statsejede Vietnam Railways på togstrækningen mellem Hanoi og Ho Chi Minh City. Togturene er en spændende måde at opleve landet på – men det er også en lokal oplevelse, og togene bruges i høj grad af vietnameserne selv. De angivne tider på de enkelte strækninger er de officielle tider fra statsbanerne, men forsinkelser kan forekomme, så derfor skal nedenstående tider læses som ca. tider:

 - Hanoi – Dong Hoi: ca. 10 timer
 - Dong Hoi – Hue: ca. 3 timer
 - Hué – Danang: ca. 2½ timer
 - Danang – Thap Cham: ca. 11 timer
 - Thap Cham – Ho Chi Minh City: ca. 7 timer

På alle strækninger har vi booket bedst mulige klasser: 4-personers siddekupé på dagsturene* og 2-personers sovekupé på nattoget mellem Thap Cham og Ho Chi Minh City.

* På den korte strækning mellem Hué og Danang benytter vi Soft Seat klassen.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Visum

Der kræves ikke visum på denne rejse, da opholdet i Vietnam ikke overstiger 15 dage, dog skal paskopi fremsendes til Albatros Travel. (Gældende ved dansk pas, ellers kontakt Albatros Travel for yderligere information).

Mere om Vietnam

Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

20VNRTR15ADK2510