Jagten på Østersøens guld

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

For første gang nogensinde kan Albatros tilbyde en rejse langs Østersøens kyst fra Riga i nord til Gdansk i syd. Med dansk rejseleder, 9 dage

Østersøkysten har vekslet mellem at være oversået med blomstrende handelsbyer og at have været lagt i ruiner på grund af krige og besættelse. I dag hersker her en anderledes ro, som gør det muligt at rejse langs kyster og gennem byer, der i årtier har ligget gemt bag jerntæppet. Trods kommunismens tæppefald er kendskabet til navne som Klaipeda, Det Kuriske Næs, Königsberg og Westerplatte forblevet i historietimerne. Det laver vi om på med denne helt nye rejse, som går fra Riga i Letland til Gdansk i Polen. På store dele af turen vil vi kun være et stenkast fra de hvide sandstrande, der er så kendetegnende for den lettiske, litauiske, russiske og polske kyst. Undervejs besøger vi blandt andet Baltikums førende badeby Jurmala – i sovjettiden kaldt Sovjetunionens riviera – i Malbork ser vi Europas største middelalderborg, og ved den lettiske fiskerby Pavilosta skal vi gå på jagt efter rav, også kaldt Østersøens guld.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Polske Zloty, Euro, Russiske Rubler

Dagsprogram 9 dage
Dag 1
Fly til Fly til Riga. Byrundtur, transfer til Jurmala, indlogering på hotel og velkomstmiddag
Dag 2
Jurmala, Letland. Baltikums førende badeby, træhuse, sandstrande og frilandsmuseum
Dag 3
Jurmala – Liepaja, Letland. ”Nordens Venedig” Kuldiga, middelalderstemning, vandfald, jagt på rav og værksted for kunsthåndværkere
Dag 4
Liepaja, Letland. Udflugt til ravmuseet i Palanga i Litauen, spadseretur gennem parken og tid på egen hånd i den litauiske badeby
Dag 5
Liepaja, Letland – Klaipeda og Nida, Litauen. Hansastaden Klaipeda, færge til Det Kuriske Næs og fiskerlandsbyen Nida
Dag 6
Det Kuriske Næs, Litauen. UNESCO-vandreklitter, vandreture og udsigtspunkter
Dag 7
Det Kuriske Næs – Kaliningrad, Rusland. Grænseovergang og byrundtur med museumsbesøg i Kaliningrad
Dag 8
Kaliningrad – Malbork og Gdansk, Polen. Europas største Middelalderfæstning i Malbork og museumsbesøg og byrundtur til fods i Gdansk
Dag 9
Hjemrejse til Danmark

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly til Fly til Riga. Byrundtur, transfer til Jurmala, indlogering på hotel og velkomstmiddag
Velkommen til Baltikums største by

Efter ankomst til Rigas lufthavn kører vi ind mod byen, der er delt af floden Daugava. Der ligger store, nye og meget moderne områder i nærheden af lufthavnen med store shoppingcentre og smarte butikker, og derefter følger et område med traditionelle lettiske træhuse, nogle i forfald og nogle restaurerede. Efter en periode med en stræben efter moderne bygninger, er de gamle træhuse ved at få en renæssance. 
 
Riga blev grundlagt i 1201 af den tyske biskop Albert von Buxhoevden, som et springbræt for sværdbrødrenes korstog mod hedningene i nord, og udviklede sig hurtigt til også at blive en vigtig handelsby mellem Rusland og Vesteuropa. I 1621 erobrede Sverige byen, og Riga udviklede sig til at blive den rigeste by i det svenske imperium. Sverige mistede sidenhen området til Rusland, og Riga var en del af først det russiske imperium og siden af Sovjetunionen frem til landets selvstændighed 21. august 1991. 
 
Før vi passerer floden, ser vi det nye nationalbibliotek, en flot moderne bygning, der tidligere tjente som Rigas hovedkvarter under EU-formandskabet i et halvår i 2015. Kort efter dukker Rigas gamle bydel op med domkirkens og Peterskirkens tårne som vartegn. Riga er Baltikums største by og kan betegnes som en rigtig storby med knap en million indbyggere og et betydeligt centrum med både brede boulevarder, store parkanlæg og lange lige gader med masser af forretninger.
 
Uden for den gamle by ligger områderne med jugendbygninger. Riga er rig på jugend med 750 udsmykkede bygninger langs med de store boulevarder, der strækker sig ud fra byens borgdistrikt. I 1698, da Riga var en del af det svenske rige, blev den svenske port bygget som en del af bymuren. Byens gamle forsvarsværk dukker frem hist og her i byen, og krudttårnet var også en del af det. 
 
Vi kører og går en kort orienterende tur gennem Rigas hyggelige gader og kommer bl.a. forbi sorthovedernes hus. Huset blev bygget i 1344 til Sorthovedordenen, der var en loge for ugifte tyske handelsmænd. 
 
(Aftensmad er inkluderet)

Dag 2
Jurmala, Letland. Baltikums førende badeby, træhuse, sandstrande og frilandsmuseum
"Rigas Jurmala" betyder "Rigas kyst" på lettisk

Langt ind i det 19. århundrede bestod Jurmala af en række små fiskerlejer, som lå uforstyrret hen. Det ændrede sig dog som ved et trylleslag i 1877, da jernbanen kom. Hver fiskerlandsby fik sin egen station, og hver eneste varme sommerdag strømmede bade- og lufthungrende storbyboere fra Riga mod strandene. Dermed blev landsbyerne kendt som "Rigas Jurmala", som betyder "Rigas kyst" på lettisk.

Jurmala ekspanderede hurtigt med nye lige gader, der lå midt i skoven, og der blev opført imponerende tårnhuse af træ, der fungerede som sommerhuse for Rigas elite.

I sovjettiden var Jurmala Sovjetunionens baltiske riviera, og efter Letland blev besat af Sovjetunionen i 1940 blev mange af de smukke villaer og hoteller nationaliseret. Enkelte blev revet ned for at give plads til massive betonhoteller, men heldigvis blev en stor del af det gamle Jurmala bevaret og dens charme ligeså.

Naturen bidrager til den hyggelige stemning med masser af frisk luft, svajende fyrretræer og en afslappet atmosfære på et bagtæppe af sandstrande så brede og hvide, at man til tider kan føle sig hensat til Hawaii eller vores egen vesterhavskyst.

Vi bruger dagen på at gå på opdagelse med rejselederen og slutter vores formiddagstur af med et besøg på Jurmalas frilandsmuseum, hvor vi dykker ned i byens fiskerhistorie og ser bygninger og udstyr fra tiden før badeturismen kom til byen.

Eftermiddagen og aftenen er til fri disposition, og du kan med fordel begive dig rundt i Jurmalas gader eller på stranden og sætte dig på en af de mange caféer eller restauranter og prøvesmage det lokale køkken – det er i øvrigt godt!

Dag 3
Jurmala – Liepaja, Letland. ”Nordens Venedig” Kuldiga, middelalderstemning, vandfald, jagt på rav og værksted for kunsthåndværkere
En stor del af det gamle Jurmala er godt bevaret
Om morgenen forlader vi Jurmala og bevæger os mod vest til Kuldiga, som er en velbevaret arkitektonisk perle midt i storslåede naturomgivelser. Kuldigas kælenavn er Nordens Venedig, og byen er en enestående blanding af vandløb og historiske barokke bygninger langs bredderne, som også har sat den på UNESCO’s kandidatliste for verdenskulturarv.
 
Ved Venta-flodens bred er der en betagende udsigt over Ventas Rumba, Europas bredeste vandfald, der til tider beskrives som et mini-Niagara Falls samt den smukke bro fra 1800-tallet. Alt efter nedbørsmængderne er vandfaldet ca. 100-110 meter bredt og 1,8-2 meter højt. Den gamle bro, hvorfra der er en fremragende udsigt over vandfaldet, er Europas længste af sin art med 164 meter.
 
Efter besøget i Kuldiga fortsætter vi ud til kysten til fiskerbyen Pavilosta, der er som et upoleret stykke rav på Østersøens vestlige kyst. Her ligger de gamle fiskeres huse, der stadig er omgivet af røg fra rygeovnene, og det er herfra vi tager på tur med en vaskeægte ravjæger, som vil vise os, hvordan man finder – eller snarere hvordan man fanger – rav. Her ved Østersøens bred hersker der den ubestridte holdning, at rav kan bruges på et uendeligt antal måder, som kan være både besmykkende og helbredende. Rav kan bruges i stedet for teblade, der kan brygges snaps på rav, og bare det at have en klump rav i sin lomme betyder, at kraften fra klumpen overføres til dig.
 
For at finde rav skal vi spadsere ved det åbne hav. Udfordringen er, at det ofte kan være svært at vide, om noget er rav, bare en sten eller i sjældne tilfælde et stykke fosfor fra 2. verdenskrig. Fosfor kan ligne rav, men kan forårsage kemiske forbrændinger, hvis den kommer i kontakt med huden. Husk derfor en plasticpose til den rav, du eventuelt måtte finde – bare for en sikkerheds skyld. Hvis vi finder noget, hjælper vores lokale ravjæger os selvfølgelig med at distingvere mellem fundene. Så af med sko og strømper eller på med gummistøvlerne og kast dig ud i det!
 
Om eftermiddagen kommer vi frem til Liepaja, som har en lang række ubeboede og kønne træbygninger, som bare venter på at blive brugt til et anerkendelsesværdigt formål. Det ville ganske enkelt være en skam, hvis de mistede deres fremtoning og lige så hjerteskærende, hvis de blot stod og forfaldt. I en sidegade til et af Liepajas kvarterer i udvikling er der dukket en sand lille perle op, hvor en af disse træbygninger er dedikeret til kunsthåndværkere, som fremstiller lokalt kunsthåndværk efter de traditionelle forskrifter, som har udviklet sig gennem århundreder. Her er en kunsthåndværker, der har specialiseret sig i at fremstille smykker i rav, en anden i at lave hjemmelavede duftlys, en tredje laver indgraverede brocher og ringe, en fjerde væver stoffer osv. Alt sammen efter metoder, som for længst er gået tabt i resten af Europa. Værkstederne er åbne, så vi kan roligt gå på opdagelse, kigge, røre og spørge. Det tager årtier at lære disse færdigheder, og det er hårdt arbejde at producere de flotte slutprodukter. For eksempel kan man alt efter erfaring og mønsterets kompleksitet kun væve mellem 30 og 150 centimeter stof om dagen på væven på 1.-salen.
Dag 4
Liepaja, Letland. Udflugt til ravmuseet i Palanga i Litauen, spadseretur gennem parken og tid på egen hånd i den litauiske badeby
Ravmuseet i Palanga

I dag skal vi på tur til ravmuseet i Palanga. Både museumsbygningen (et slot opført af Lensgreve Feliks Tyszkiewicz Hrabia Polagi (1870–1932)), den tilhørende fransk/engelske have og udstillingen i sig selv giver et fremragende indblik i, hvor indbringende ravindustrien har været for regionen. Udstillingen byder på enorme ravstykker, forklaringen på, hvordan rav skabes, ravklumper med insekter, ja, endda et firben, ravskibe, ravsmykker, sovjetgenstande i rav og meget mere – der er noget for enhver smag og interesse. Der bliver også tid til på egen hånd at købe lidt frokost, fx på byens hovedstrøg, inden turen går tilbage til Liepaja.
 
Trænger du i stedet til en hviledag kan du med fordel forblive i Liepaja og måske gå en lang tur på stranden, tage på det lokale marked eller bare slentre rundt i gaderne.

Dag 5
Liepaja, Letland – Klaipeda og Nida, Litauen. Hansastaden Klaipeda, færge til Det Kuriske Næs og fiskerlandsbyen Nida
Traditionelt fiskerhus i Nida, Litauen

Vi sætter nu kursen sydpå og drager på en orienterende byrundtur til fods gennem Klaipeda eller Memel, som tyskerne kaldte byen fra 1250 til 1918, hvor de herskede over området. Da de første korsriddere kom hertil var her en tom kystlinje. Ridderne blev inviteret hertil af Fyrsten af Masovien, som gerne så, at de ødelagde de hedenske baltiske stammer, og de valgte at bygge borgen Memelburg her. Memel er det tyske navn for Nemunas-floden, og de tidlige bosættere troede fejlagtigt, at de stræder, der forbinder Det Kuriske Næs’ lagune med Østersøen var mundingen af den mægtige flod. Tyske håndværkere slog sig ned omkring borgen, ikke mindst på grund af medlemskabet af Hansaforbundet. I dag bærer byen tydeligt præg af tidligere tiders rigdom på trods af, at store dele af byen blev destrueret under 2. Verdenskrig. Centrum er dog smukt genopført, så man føler sig hensat til en spadseretur gennem velmagtsdagene, når man går ad de brostensbelagte gader.
 
Herefter drager vi mod færgelejet, hvorfra vi skal med den lille bilfærge over til Det Kuriske Næs. Turen tager i omegnen af 5 minutter, så vi bliver på bussen over overfarten til dette naturområde, som er på UNESCO’s liste over Verdenskulturarv. Det mellem 500 meter og 4 km brede Kuriske Næs er vitterligt Østersøens perle og består af en lang række vindblæste klitter, der er omgivet af Den Kuriske Lagune på den ene side og Østersøen på den anden. Klitterne ligner til forveksling deres jyske fætre, og det er ikke helt uden grund. Vandreklitterne var nemlig nådesløse over for de fiskerbyer, hvor indbyggerne havde fældet træerne til at bygge huse og både. Adskillige af dem blev begravet af sandet, og først da danskeren Søren Bjørn så ligheden mellem sin hjemby Skærbæk og Det Kuriske Næs blev sandflugten til dels stoppet. Søren Bjørn var ansat som plantageinspektør i Danzig (datidens Gdansk) og anbefalede, at man plantede fyrretræer i forsøget på at tæmme naturen. Blandt andet af den årsag kan vi i dag besøge klitlandskaberne, nyde naturen og betragte det, som Jean-Paul Sartre beskrev ”som at stå ved indgangsporten til Himlen”. Vi nyder landskabet og kommer frem til den lille hyggelige by Nida, hvor vi skal overnatte. 
 

Dag 6
Det Kuriske Næs, Litauen. UNESCO-vandreklitter, vandreture og udsigtspunkter
Fiskerhus i Nida, Litauen

I dag har vi hele dagen til at tage på opdagelse på Det Kuriske Næs. Vi skal bl.a. op at stå på toppen af den klit, hvorfra man kan kigge ind over til den russiske enklave Kaliningrad. Vi går også på opdagelse i den hyggelige by Nida. Måske har du også lyst til at besøge den tyske nobelprisvinder Thomas Manns sommerhus, som ligger i byens nordlige ende. Her tilbragte han sammen med sin familie somrene, inden har sammen med sin jødiske kone og sine børn måtte flygte fra nazisterne til Schweiz og senere videre til USA.
Det er en dag i naturens tegn, og husk de gode vandresko, for man får nu engang mest ud af oplevelserne på Det Kuriske Næs ved at bevæge sig rundt til fods på store dele af dagens tur.

Dag 7
Det Kuriske Næs – Kaliningrad, Rusland. Grænseovergang og byrundtur med museumsbesøg i Kaliningrad
Den russiske enklave Kaliningrad

Tidligt om morgenen er det tid til at sige farvel til Litauen, når vi i dag krydser en grænse, som de færreste besøgende til Rusland benytter. Vi starter netop tidligt for at komme til i god tid for at krydse ind i Kaliningrad. Det kan være en omstændelig affære, hvor stovte grænsevagter i stive uniformer først sørger for, at vi kan forlade Litauen for derefter at lade sig afløse af russiske grænsevagter, der med samme møjsommelighed sørger for at give os en så tidskrævende grænsepassage som overhovedet muligt. Sørg derfor for at væbne dig med tålmodighed – vi tager det som en oplevelse og med et smil.
 
Fra grænsen mellem Litauen og den russiske enklave Kaliningrad er der kun små 100 kilometer til byen af samme navn. Kaliningrad Oblast ligger i dag flankeret af Litauen og Polen og har således ingen landfast forbindelse til Moderlandet. Den er dog stadig en del af Rusland af historiske årsager og på grund af geopolitiske interesser, som især drejer sig om beliggenheden i Europa og ud til Østersøen.
Historisk tilhørte Kaliningrad Oblast Tyskland i syv århundreder. I løbet af denne tid gik området ikke under navnet Kaliningrad, men Königsberg. Men i 1920'erne og 1930'erne fik Tyskland frataget Königsberg efter oprettelsen af ​​den "polske korridor", som gav Polen handelsfordele med frie byer som blandt andet Gdansk.
Under 2. Verdenskrig overtog Sovjetunionen området efter Joseph Stalins invasion i Polen. I de følgende år opfordrede Stalin både USA og Storbritannien til at præcisere, hvad deres planer ville være for Königsberg efter krigen. Stalin gjorde sin holdning til Kaliningrad klar med argumentet om, at Kaliningrad kunne bruges som sovjetisk havn og samtidig svække Tyskland. Dette argument syntes at blive støttet af USA’s præsident Truman, der accepterede ideen om at lade Sovjetunionen kontrollere Kaliningrad.
 
Sådan blev det, og siden Den Kolde Krig bruger Rusland Kaliningrad som militærinstallation. Det er for eksempel i Kaliningrad, at man har opstillet Iskander-Missiler, der kan nå Warszawa eller København på under 3 minutter. Byen blev jævnet med jorden under 2. Verdenskrig, og den bærer i dag tydeligt præg af manglende eller nødtørftig genopbygning, så det er som at køre igennem et stykke Sovjetunionen, når vi tager på byrundtur. Det er spændende – på den lidet kønne måde. 
 
Vores rejseleder tager os med gennem historien, og vi besøger blandt andet Domkirken og det maritime museum, hvor man kan komme om bord på den eneste museums-ubåd fra efterkrigstiden i Rusland. Undervejs på udflugten spiser vi frokost (inkluderet), og om aftenen spiser vi en hyggelig middag sammen, inden vi i morgen forlader Rusland.
 

Dag 8
Kaliningrad – Malbork og Gdansk, Polen. Europas største Middelalderfæstning i Malbork og museumsbesøg og byrundtur til fods i Gdansk
Korsridderborgen i Malbork
Det er nu tid til at forlade Kaliningrad for at køre til Malbork i Polen. Først skal vi dog igennem endnu en grænsekrydsning, og også her er det vigtigt at tage ”ja-hatten” på og tage en dyb indånding, for vi skal endnu engang igennem samme procedure som gårsdagens.
 
Efter at have passeret grænsen kører vi de ca. 1½ time til byen Malbork, hvor besøget gælder ridderborgen af samme navn – i øvrigt intet mindre end Europas største middelalderborg. Det blev opført i 1274 af Den tyske Orden og står i dag stadig så flot, at det imponerende store bygningsværk beskyttet med tårne, mure og voldgrav siden 1997 har været UNESCO-bevaringsværdig.
 
Efter borgbesøget kører vi videre til en absolut perle i Polen: Gdansk. Gdansk har som resten af Polen haft en omtumlet tilværelse. Den har været tysk, en del af det polsk-litauiske storrige, preussisk, en del af det tyske kejserrige, fristad under Folkeforbundet i mellemkrigsårene, før byen igen blev polsk efter 2. Verdenskrig. Det siger en hel del om byens vigtighed og dens beliggenhed ved Wisla-flodens udmunding i Det Baltiske Hav. Begge meget vigtige vandveje, hvor store mængder landbrugsprodukter og øvrige kommercielle varer blev fragtet til og fra Polen. I dag er flodudløbet dog længere mod øst.
 
Den gamle bydel er blevet genopført i stort set samme skikkelse, som den så ud før krigen, hvor den blev fuldkommen destrueret. Vi starter dog vores ophold i Gdansk i den nyere historie med et besøg på Solidaritets-museet, som er opført på Lenin-værftets grund. Det åbnede den 31. august 2014 på årsdagen for Gdansk-aftalen, som var sejrspapiret for værftsarbejdernes kamp for den frie fagforening Solidaritet – en kamp, der efter manges mening blev startskuddet for kommunismens fald i Østeuropa. Medstifteren af Solidaritet og Polens tidligere præsident, Lech Walesa, deltog i åbningsceremonien.
 
Det er et både rørende og interessant museum, som bestemt er et besøg værd. Vi går også en byrundtur til fods og ser Kongevejen, havnefronten, rådhuset, Uphagens hus, havnekranen og Mariakirken.
 
Om aftenen spiser vi en hyggelig afskedsmiddag.
 
Dag 9
Hjemrejse til Danmark

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København-Riga og Gdansk-København (med mellemlanding)
  • 8 nætter på gode turistklassehoteller (i delt dobbeltværelse. Eneværelse mod tillæg)
  • Morgenmad dagligt, 3 x aftensmad og 2 x frokost
  • Udflugter og entréer jf. program
Prisen inkludere ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. 20 €)
  • Visum til Kalingrad (0 kr. pr. person)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”
Enkeltværelses tillæg
Pris 1.798,-

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Praktiske oplysninger

Visum till Kaliningrad-regionen

Pr. den 1. juli 2019 er rejser som udelukkende omhandler besøg og ophold i Kaliningrad regionen, undtaget fra at ansøge om et turistvisum, da der her er indført mulighed for i stedet at ansøge om et gratis e-visum.
Derfor er det efter den 1. juli 2019, ved deltagelse på rejsen ”Jagten på Østersøens guld”, ikke længere et krav at der søges om fuldt visum til Rusland, men kun et krav at der kan fremvises et gyldigt e-visum.
 
For ansøgning om dette e-visum, udfyldes et skema online og når visummet er blevet godkendt (indenfor ca. 4 arbejdsdage), skal dette printes ud og medbringes på rejsen. Bemærk at ansøgning om e-visum, tidligst kan foretages 20 dage inden afrejse og senest 5 dage inden afrejse, vi anbefaler dog at man ikke ansøger senere end 8 dage før afrejse.
 
Der kan læses mere og ansøges om e-visum (til Kaliningrad) ved at følge dette link: http://electronic-visa.kdmid.ru/klgd_home_en.html

Dog skal vi endnu en gang gøre opmærksomme på at dette e-visum, kun er gældende til Kaliningrad regionen.
 
Vi gør ligeledes opmærksom på, at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Vejret

Hviderusland har fastlandsklima, hvilket betyder, at somrene er varme og vintrene kan blive endog meget kolde. I maj-oktober er gennemsnitstemperaturen typisk mellem 10 og 20 grader om dagen og ned til mellem 0 og 10 grader om natten. Det kan naturligvis regne, så medbring endelig en lille paraply. (kilde: dmi.dk).

Besøg i ortodokse kirker

I russiskortodokse kirker er det sædvane, at kvinder dækker håret med et tørklæde. Det kan derfor være en god idé at medbringe et tørklæde på udflugterne. Mænd derimod bør ikke bære hovedbeklædning i kirkerne.

Deltagerantal

Denne rejsedato kræver et deltagerantal på minimum 16 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen, eller foreslå en anden dato – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, du som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Forlængelse/ændringer

Rejsen sælges som en hel “pakke“, og ved ændringer vil det ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der ikke benyttes.

Hånden på hjertet

En gang skal være den første

En gang skal jo være den første! Lige meget hvor mange gange vi har kørt en tur igennem, har talt med de lokale, prøvet forskellige ruter, små restauranter og været helt ned i detaljerne, som hvor skal vi have toiletstop, så vil der i enhver rejses ”spæde liv” være ændringer, som løbende foretages. Derfor håber vi, at vores nysgerrige og berejste kunder har forståelse for, at det nogle gange ikke helt går som forventet. Det er jo også en del af det at rejse, fx at opleve, hvordan tid måske opfattes anderledes i andre lande, når betjeningen er decideret langsom – vær sikker på, at vi nok skal lave ændringer i programmet, hvis der findes passende alternativer.

Vi har valgt at indlægge en del vandreture undervejs, og mange af byrundturene foretages til fods, da bussen ganske enkelt ikke kan manøvrere rundt i smalle, brostensbelagte gader. Husk derfor praktisk fodtøj.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from Store oplevelser på for mig hidtil ukendte steder. En vel tilrettelagt og flot gennemført tur, ikke mindst takket være vores meget kompetente, professionelle, vidende og opmærksomme rejseleder Søren. Fra begyndelse til slut følte man sig i gode hænder, og oplevelserne stod i kø. Der var alt det, jeg havde ventet og mere til. Et overflødighedshorn af historie, natur og kultur, så man næsten mistede vejret. En tilpas og fin blanding af guidede oplevelser og tid på egen hånd. Jurmala, Klaipeda og Gdansk var højdepunkter for mig. "Mc Donald's" facade på russisk i Kaliningrad var en sjov overraskelse. Et par små skønhedsfejl og et forlag til en mindre ændring skal med, for at det ikke bliver til ren lobhudling. Fuglereservatet på vejen sydpå var en fejltagelse. Der var absolut ingen fugle. Den lokale guide på Malbork var ikke ret god. Flagrende og uopmærksom, ventede ikke til alle var samlet, når vi nåede til et stop, og sansede ikke, at det hun prøvede at fortælle var uinteressant for en del i gruppen. Vi var 22, så hun kunne da have overskuet os. Find en anden til næste gang. Opholdet i Gdansk kunne jeg godt have ønsket mig længere. Det var en meget spændende by, som fortjente mere tid til fordybelse, både Malbork og seværdighederne i selve byen. At grænsekontrol og vejarbejde forsinkede vores ankomst så meget, at vi ikke fik nogen rundvisning på Center for European Solidarity, er sådan noget, som hænder og er uden for kontrol, men med mere tid i byen kan man være sikker på at nå det også. Hvis en tidsmæssig udvidelse af selve rejsen med en dag ikke er mulig, kunne I måske forkorte opholdet i Liepaja med en dag. Den ene dag blev jo næsten brugt til at køre til frem og tilbage til Palanka i Lithauen for at se ravmuseet. Det kunne måske tages på turen fra Liepaja til Klaipeda? Dejlige dage var det, og jeg giver 5 stjerner hele vejen. Tak!
Date published: 2019-09-24
Rated 4 out of 5 by from Spændende at opleve nye lande Fantastisk rejseleder, uden ham kunne meget gå galt. To dage i neda badeby var for meget , hellere to dage i Gdansk
Date published: 2019-09-12
Rated 5 out of 5 by from Fin rejse i jagten på Østersøens Guld Vi var rigtig tilfredse med rejseleder Søren og hans lærling Christian. Alt i alt en meget skøn rejse. Måske især Kaliningrad, som endnu er et lidt usædvanligt rejsemål.
Date published: 2019-09-12
Rated 4 out of 5 by from Fire lande på ni dage Spændende ny rejse til fire lande langs Østersøen. En blanding af badeferie og byferie. Dejlige hoteller med gode faciliteter.
Date published: 2019-09-09
Rated 2 out of 5 by from Spændende rejsemål - tyndt indhold Vi fik hele tiden at vide at det var en 'jomfrurejse'. Man havde dog håbet på at en fra Albatros havde rejst den inden I sendte betalende gæster ud på den. Der var ikke indhold til 8 overnatninger. 6 havde været alt rigeligt. Ligesom det ikke virker indlydende at man kører fra fra Letland ind i Lithauen og tilbage igen - for næste dag at køre samme rute igen. Man fornemmer at hotellernes pris afgør hvor man sover - ikke hvor der kunne være noget interessant at se. Alt i alt 4 overnatninger i badebyer - lidt uden for sæsonen - er for mange. Især når man ikke når væsentlige ting som f.eks, en ravmine i Kalingrad. Alt for ofte havde vi dagen 'på egen hånd'. Det kan være en fordel - men jo ikke når de dage foregår i upåfaldende badebyer uden yderligere kulturelle oplevelser. At være 'på egen hånd' giver først mening når der er noget at foretage sig 'på egen hånd'. Og da vi jo ikke har bestemt hvor dagen 'på egen hånd' skal foregå, må man forvente at der er andet at foretage sig end at spise og drikke.
Date published: 2019-09-09
Rated 4 out of 5 by from En dejlig rejse med mange fine oplevelser Rejsen var spændende og vores rejseleder var meget kyndig og venlig. Han var dygtig til at sætte det hele ind i en russisk historisk sammenhæng, hvilket var godt for mig.
Date published: 2019-09-09
Rated 1 out of 5 by from Ligegyldig rejse rejsen blev gennemført for første gang forarbejdet uprofessionelt
Date published: 2019-09-08
Rated 4 out of 5 by from Østersøen 1. Rejseleder. Virkelig god, stor baggrundsviden og god til at tale russisk. 2. Program. Jeg vil foreslå en naturvejleder et sted på turen, enten ved Jurmala eller på Neringa tangen. 3. Bus og chauffør. Virkelig gode.
Date published: 2019-09-07
  • y_2024, m_4, d_22, h_4
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_11
  • loc_da_DK, sid_LVRTR02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser