Klassisk togrejse til Wien og Prag

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Tag med på en klassisk togrejse gennem Centraleuropa på den måde, som man rejste før i tiden

TOGREJSE

Den kejserlige hovedstad Wien, valsenes by, viser sig altid fra sin bedste side. Alting er storslået i Wien, ikke mindst det enorme slot Schönbrunn, som kan konkurrere med Versailles i såvel størrelse som i skønhed. Byen er monumental som få andre europæiske byer med imponerende 1800-talsbygninger, overdådig arkitektur, store promenade-indbydende slotsparker og mange historiske caféer, som ikke skifter stil, bare fordi verden forandres. Prag, Den Gyldne Stad, har mange navne, men symboliserer Europas hjerte og frihedens sjæl. Man siger, at Prag ikke bare er en by, men en tilstand. Højt hævet over floden Vltava ligger slottet med den vældige Vituskatedral, som aftegner sin silhuet mod himlen. Karlsbroen slår sin middelalderlige bue over Vltava, og på Vaclavpladsen og på Den  Gamle Bys torv trænges butikker og caféer om pladsen.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR, CZK

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
Sydpå til Tyskland via den tyske metropol Hamburg til Nürnberg
Dag 2
Gennem Bayern ind i Østrig og østpå til den kejserlige hovedstad Wien
Dag 3
Wien. Byvandring i Wien med Den Gamle By og Museumskvartererne. Fælles middag om aftenen
Dag 4
Wien. Slottet Schönbrunn med den spektakulære slotspark. Udflugt til Prater og Riesenrad om aftenen
Dag 5
Nordpå gennem Weinviertel og Mähren til den gyldne by Prag i Böhmen. Besøg ved Karlsbroen om aftenen
Dag 6
Prag. Byvandring fra slotshøjen over Karlsbroen til Den Gamle By og Vaclavpladsen
Dag 7
Prag. Gåtur fra borgen Vysehrad langs med floden Vltava via Petrinhøjen til Karlsbroen. Middag om aftenen
Dag 8
Prag – Dresden – Berlin – Hamburg – København, ca. 11 timers togrejse, som regel med ét togskift

Hoteller

Falkensteiner Hotel Maria, Prag

Falkensteiner Hotel Maria er et 4-stjernet hotel med den bedst tænkelige beliggenhed inde i Prag kun 300 meter fra hovedbanegården. Du finder både metro og sporvogn i nærheden. Gratis wi-fi, aircondition og satellit-tv er standard. Hvert værelse har funktionelle møbler af træ, hvide vægge og store lydisolerede vinduer samt sikkerhedsboks. Hotellet tilbyder gratis adgang til wellnessafdelingens faciliteter og en generøs morgenmadsbuffet. Vaclav-pladsen, Nationalmuseet og Karlsbroen ligger alle i gåafstand. På hotellet er der bar, og i hotelrestauranten kan gæsterne nyde traditionelle tjekkiske retter.

https://www.falkensteiner.com/hotel-maria-prag/

Ibis Hotel Hauptbahnhof, Wien

Ibis Hotel Wien Hauptbahnhof ligger kun 100 meter fra Wiens nye hovedbanegård, som tidligere hed Südbahnhof. Hotellet tilbyder moderne røgfri værelser med aircondition og gratis wi-fi. Alle værelser har fladskærms-tv og sikkerhedsboks. I nærheden finder du sporvogne samt en metrostation (linje U1) med forbindelser til den gamle by. På hotellet er der en hyggelig bar, og i nærheden af hotellet finder du desuden flere restauranter og caféer. Til Belvedere-slottet er der kun 15 minutters gang.

https://www.accorhotels.com/gb/hotel-8564-ibis-wien-hauptbahnhof/index.shtml

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Sydpå til Tyskland via den tyske metropol Hamburg til Nürnberg København – Hamburg – Nürnberg, ca. 10 timers togrejse, som regel med ét togskift
Malt, vand og gær indgår i fremstillingen af øl

Mellem København og Hamburg tager det ca. fem timer, og snart ruller vi ind på Hamburg Hauptbahnhof, som er Europas næstmest trafikerede banegård efter Gare du Nord i Paris, men alle spor ligger her tæt samlet, så det er nemt at skifte tog. Nu går det sydpå gennem et landskab, som minder meget om det danske, men som snart bliver mere kuperet. Tyskland har ikke bare et stort motorvejsnet, men også et meget veludbygget jernbanenet, som omfatter omkring 850.000 km jernbanespor. Personbefordringen i Tyskland køres af det statslige Deutsche Bahn (DB), som blev dannet efter en sammenlægning af det tidligere østtyske Deutsche Reichsbahn og det vesttyske Deutsche Bundesbahn.

Natten skal vi tilbringe på et centralt beliggende hotel i Nürnberg, en by som måske mest er kendt fra Nürnbergprocessen efter 2. Verdenskrig, men som har en hyggelig bykerne med smukke historiske bygninger.

Dag 2
Gennem Bayern ind i Østrig og østpå til den kejserlige hovedstad Wien Nürnberg – Wien, ca. 5 timers togrejse, oftest uden togskift
Vinterpaladset Hofburg

Efter en solid morgenmad fortsætter vi med tog gennem fristaden Bayern i det sydøstlige Tyskland. Bayern har cirka 12 millioner indbyggere og er Tysklands største delstat og den næst folkerigeste efter Nordrhein-Westfalen. I Bayern finder man urørt natur, frisk luft, et rigt kulturliv og selvfølgelig den berømte, hyggelige bayerske livsstil, som hvert år kulminerer med den berømte Oktoberfestival i München. 

Snart er vi i Østrig, som fra 1200-tallet blev regeret af slægten Habsburg, hvis rige ekspanderede under århundredernes gang. I 1800-tallet skabtes det østrig-ungarske dobbeltmonarki. Under et besøg i Sarajevo 1914 blev dobbeltmonarkiets tronfølger Franz Ferdinand myrdet, hvilket blev indledningen til 1. Verdenskrig. Østrig-Ungarn tabte krigen i 1918, og dobbeltmonarkiet blev opløst i nationalstater, deriblandt Østrig. Snart er vi fremme i hovedstaden Wien, hvor vi tjekker ind på et velrenommeret hotel i nærheden af hovedbanegården. Her skal vi bo i tre nætter.

Dag 3
Wien. Byvandring i Wien med Den Gamle By og Museumskvartererne. Fælles middag om aftenen
Domkirken Stephansdom i Wien

Wien er en by med stolte traditioner og var i fordums tid hovedstad i kejserfamilien Habsburgs store rige. I dag troner Wien på minderne fra en lang og dramatisk historie, som den ligger ved Donaus bredder i skyggen af den mægtige Wienerwald. Faktisk er byen på en måde for stor til nutidens betydeligt mindre Østrig. En femtedel af Østrigs befolkning bor i hovedstaden Wien. 

Nu ligger Wien for vores fødder, og om formiddagen vi tager sammen på en byvandring i byens centrale områder. De nye museumskvarterer imponerer med deres kulturelle fremtoning og det livlige folkeliv. Vi lader os betage af den statelige Stephansdom, som er Wiens katolske domkirke, beliggende ved Stephansplatz. Kirken er viet til Sankt Stefan, som ofte kaldes "den første martyr". Wiener Staatsoper er et af verdens mest berømte operahuse, som ligger, hvor Kärntnerstrasse og Ringstrasse krydser hinanden. Den oprindelige bygning, som indviedes i 1869, blev udsat for så hård kritik, at en af arkitekterne, Eduard van der Nüll, tog sit liv i 1868, året før indvielsen. Det mægtige Hofburg er et stort palads midt inde i Wien. Slottet var gennem århundreder sæde for konger og kejsere af det Tysk-Romerske Rige og derefter sæde for den østrigske kejser frem til 1918. I dag er Hofburg det officielle sæde for Østrigs præsident. Vi tager også en rundtur i de små stræder inden for Ringstrasse, som omkranser den gamle historiske bykerne. Resten af dagen er fri til oplevelser på egen hånd. Om aftenen spiser vi en hyggelig middag sammen. 

Dag 4
Wien. Slottet Schönbrunn med den spektakulære slotspark. Udflugt til Prater og Riesenrad om aftenen
Schönbrunn slottet

I dag tager vi metroen (U-Bahn) til slottet Schönbrunn, den habsburgske families sommerresidens, hvis slotshave fuldender det mesterværk, som slottet er. I slotsparken ligger også verdens ældste zoologiske have, som blev åbnet for offentligheden allerede i 1752. De mest berømte personligheder, som har boet på slottet Schönbrunn, er kejserinde Maria Theresia, kendt for sine mange børn, og kejserparret Franz Josef af Østrig og hans hustru Sisi. Det var også på dette slot, nærmere bestemt i den ene festsal, at en femårig dreng fra Salzburg, Wolfgang Amadeus Mozart, gav sin første koncert. 

De, der har lyst, kan på egen hånd udforske Maria Theresias gemakker på slottet, eller benytte eftermiddagen til oplevelser på egen hånd. Tag rundt i de smalle krogede stræder i Den Gamle By og nyd cafélivet, hvor bagværket ligner kunstværker. Eller gå stille og roligt rundt i byparken til toner af Strauss. Eller nyd en ægte wienerschnitzel og et glas østrigsk vin, som bliver mere og mere populært rundt om i Europa. Eller tag sporvognen til Grinzing, hvor vingårdene har deres egne traditionelle restauranter, de såkaldte Heuriger. I Wien vokser vinrankerne næsten ind i byen! 

Om aftenen begiver vi os til forlystelsesparken Prater og kører med det store pariserhjul Riesenrad. Det er 64  meter højt og blev opført i 1897 af den engelske ingeniør Walter Basset. Herfra har man en vidunderlig udsigt over Wien. Riesenrad er berømt fra filmen ”Den tredje mand”, hvor den dramatiske slutscene udspillede sig mellem Orson Welles og Joseph Cotten i dette legendariske pariserhjul. Selv James Bond har været rundt med Riesenrad i filmen ”Spioner dør ved daggry” fra 1987. 

Dag 5
Nordpå gennem Weinviertel og Mähren til den gyldne by Prag i Böhmen. Besøg ved Karlsbroen om aftenen Wien – Prag, ca. 4 timers togrejse, oftest uden togskift
Prag har mange navne, bl.a. ’Den gyldne by’

Efter nogle vidunderlige dage i den kejserlige hovedstad Wien tager vi toget videre mod nye eventyr. Gennem vindistriktet Weinviertel kører vi mod den tjekkiske grænse. Weinviertel er Østrigs største vindistrikt og står for næsten 30 procent af landets vinproduktion. Distriktet strækker sig fra Donau i syd til Tjekkiet i nord og Manhartsberg i vest til Slovakiet i øst. Afstandene er dog ikke store, så snart er vi i Tjekkiet, som ligger, hvor Europas gamle handelsveje fra øst til vest og fra nord til syd krydsede hinanden. 

Efter fire årtiers kommuniststyre har Tjekkiet udviklet sig til en af de stærkeste økonomier i den gamle østblok og er nu medlem af såvel Nato som EU. Da Sovjetunionen begyndte at opløses i 1989, fik Tjekkoslovakiet sin frihed med den fredelige fløjlsrevolution. I 1993 blev Tjekkoslovakiet delt i to selvstændige stater, Tjekkiet og Slovakiet. Det nuværende Tjekkiet består på sin side af to områder, Mähren i syd og Böhmen i nord, og midt i Böhmen ligger Prag, som er målet for dagens rejse. Vi tjekker ind på et hotel i gåafstand fra Prags centralstation. Om aftenen tager rejselederen os med på en lille gåtur til Den Gamle Bys torv og den sagnomspundne Karlsbro, en bro, som er som et epicentrum for alt, hvad der foregår i Prag.

Dag 6
Prag. Byvandring fra slotshøjen over Karlsbroen til Den Gamle By og Vaclavpladsen
St. Vitus-katedral opbevarer de tjekkiske kronjuveler

”Det er en stund af fuldkommen lykke at være i denne by” – således følte Tjajkovskij for Prag. Efter en god morgenmad tager vi sporvognen op til Hradcany på slotshøjen, hvor vi udforsker borgområdet med St. Vituskatedralen og kongepaladset, hvor præsidenten nu har sin residens. Vi forbløffes over de gamle adelige paladser ved siden af slottet, såvel som udsigten over floden og Den Gamle By. Prag blev aldrig bygget til busser, så vi vandrer gennem historien ned fra slotshøjen gennem Malá Stranas krogede stræder. Vi spadserer herefter over den prægtige og over 500 meter lange Karlsbro med livlig handel, kunstnere, musikere og gøglere til Den Gamle Bys torv med Rådhuset og det berømte astronomiske ur fra 1400-talet, mod den berømte Vaclavplads. Her rullede Warszawa-pagtens kampvogne frem i 1968, og her samledes mennesker med levende lys og blomster under fløjlsrevolutionen i 1989. Tænk hvis  byen kunne tale.  

Om eftermiddagen bliver der tid til at udforske Prag på egen hånd. Mange af byens kvarterer er herlige at gå på opdagelse i og opleve helt i sit eget tempo. Besøg en ægte tjekkisk ølstue, og smag det gode øl, eller nyd et glas Böhmisk sekt på en af fortovscaféerne. Eller hvorfor ikke besøge et museum? Her er virkelig en overflod af museer, såvel traditionelle som nyskabende. Mulighederne er uendelige i denne prægtige by. 

Dag 7
Prag. Gåtur fra borgen Vysehrad langs med floden Vltava via Petrinhøjen til Karlsbroen. Middag om aftenen
Floden Vltava løber gennem Prag

I dag tager vi metroen til en anden slotshøj, nemlig Vysehrad. På en høj bakke  ovenfor floden Vltava, lidt væk fra byens centrum, ligger dette slot, som  egentlig minder mere om et fort. Kirkegården med sine smukke grave er også et besøg værd. Det oprindelige slot blev bygget i 1000-tallet næsten samtidig med, at Prags Slot blev bygget. De to slotte anvendtes skiftevis i en periode, men efter Karl IV ombyggede  Prags Slot, har det været sæde for magthaverne i Prag. Vi går herefter ned mod Vltava, som vi følger nordpå ind mod Prags centrum. Vltava har fået en malende musikalsk beskrivelse i Smetanas symfoniske digt ”Mit Fædreland”. Vi kommer forbi det spektakulære ”Dansende hus”, Fred og Ginger, som har fået sit navn efter de berømte dansere Astaire og Rogers. Huset ligner lidt et dansende par. Vi passerer også Nationalteateret, det mest berømte teater i Tjekkiet. På teateret opføres opera, ballet og drama. Opførelsen af det  nuværende teater begyndte i 1868, og i 1881 blev bygningen officielt indviet af kronprins Rudolf af Østrig. 

Nu er det tid til at krydse floden, og det gør vi via Legionbroen, en smuk bro i granit. På den anden side af floden finder vi en gammel tandhjulsbane fra 1891, som tager os op til Petrinhøjen med en smuk udsigt over Prag. På toppen findes blandt andet Petrintårnet, et udsigtstårn som minder om et lille Eiffeltårn, 63 meter højt. Vi vandrer videre og når snart Karlsbroen efter en gåtur på sammenlagt ca. 5 km. Eftermiddagen er fri til egne eventyr, og om aftenen spiser vi en hyggelig afskedsmiddag sammen. 

Dag 8
Prag – Dresden – Berlin – Hamburg – København, ca. 11 timers togrejse, som regel med ét togskift
At rejse med tog er en helt speciel oplevelse

I det kuperede Nordböhmen kører vi gennem det smukke landskab i floden Labes dalstrøg mod den tyske grænse. Ved grænsen skifter Labe navn til Elben, og vi er inde i Sachsen. Vi passerer den fantastisk smukke by Dresden, som også bliver  kaldt Firenze ved Elben, og snart kører vi igennem den nygamle tyske hovedstad Berlin. 
Om eftermiddagen er vi fremme ved Hamburg, Tysklands næststørste by efter hovedstaden Berlin. Hamburg er en by med kosmopolitisk atmosfære og internationalt tempo, parisisk forfængelighed, kombineret med hanseatisk grundighed. Hamburgs historie er begivenhedsrig. Fra delvis at have ligget i ruiner efter 2. Verdenskrig er Hamburg i dag en ledende handelsby med en gigantisk frihavn. 

Vi forlader Hamburg og kører nordpå gennem regionen Slesvig-Holsten, som er Tysklands nordligste delstat. Snart er vi hjemme igen i Danmark, og i København skilles vores veje for denne gang. På gensyn!

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse

2 898:–

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Rundrejse med tog på anden klasse
  • Pladsbilletter på anden klasse
  • 7 nætter i delt dobbeltværelse (enkeltværelse mod tillæg)
  • 7 x morgenmad
  • 2 middage (dag 3 og 7)
  • Udflugter jf. program
  • Entré til Riesenrad
  • Lokaltrafik i Wien 
  • Lokaltrafik i Prag
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr per faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 18 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Info om togrejsen

Vi rejser ved hjælp af interrailkort, der fungerer som billet. Interrailkortet suppleres  med pladsbilletter. Køreplanerne justeres et antal gange om året, og forskellige  lande har forskellige terminer for køreplansændringer. Billetterne sendes ud ca. en måned før afrejse som anbefalet post. Det er derfor meget vigtigt at angive sin adresse korrekt, når man bestiller sin rejse.

Interrailkortet, som vi anvender på rejsen, gælder til fem dages togrejse,  men vi kører kun med tog i fire dage.

Vi stiger på toget på Københavns Hovedbanegård ca. kl. 07.30. Pladsbilletter med de eksakte tider kommer ca. en måned før afrejsen.

Europas togvæsen er ikke digitaliseret, så e-billetter findes endnu ikke. Togbilletter til tog i Europa udskrives på særligt sikkerhedspapir, og pladsbilletterne er ligesom interrailkortet personlige rejsedokumenter. Hvis man mister eller får stjålet sine rejsedokumenter, må man selv afholde de omkostninger, som opstår i den forbindelse og selv henvende sig til sit forsikringsselskab for eventuel erstatning. 

På rejsedagene kører vi, hvor det er muligt, med tog direkte fra punkt A til B. Indimellem skal vi skifte tog én gang om dagen, andre gange to. På de længere strækninger har vi altid pladsbilletter. Af og til rejser vi kortere strækninger med regionaltog, som ikke har pladsbilletter. På nogle tog er der spisevogn med begrænset udvalg af mad og drikke. Tiden til togskift er almindeligvis så vel planlagt, at man har tid til at købe noget at spise på stedet eller at tage med som madpakke. Men man skal være frisk og rask, da der nogle gange kan det være tidspres i forbindelse med et togskift. Andre gange har man mere tid, så man kan nå at gå ud af stationen og se på byen, hvor togskiftet foregår. 

Man skal være i god fysisk form for at deltage på vores togrejser. Grupperne er små på ca. 20 personer og med én rejseleder per gruppe. Der er intet personale, som hjælper med bagagen, så det må man klare på egen hånd. Det sker, at en gruppe bliver spredt på toget, selv om målsætningen er at få pladsbilletter, så gruppen sidder tilpas samlet, men man har selv ansvaret for at holde styr på, hvor man skal stå af, og hvor man skal skifte tog. Rejselederen informerer naturligvis om dette, når der er brug for det, og man har adgang til rejseplan med tidsplan.

Hotellerne

På rejserne bor vi på hoteller nær stationerne, som regel på gode 3-stjernede hoteller. De hoteller, vi har valgt, ligger ofte blot et par hundrede meter fra stationerne og aldrig længere væk end en kilometer, så man kan gå mellem stationerne og hotellerne. Det er derfor vigtigt at rejse let, med en mindre kuffert  med hjul, som er let at trække og let at manøvrere - måske kombineret med en mindre rygsæk. Udflugterne gennemføres altid til fods eller med lokaltrafik i form af busser, sporvogne og metro. Vi lejer ikke busser på vores togrejser.

IntercityHotel Nürnberg ***+

Vores første nat overnatter vi på et centralt beliggende hotel lige ved siden af banegården. Hotellet har 158 værelser, som alle er udstyret med aircondition og gratis wi-fi. Hotellet serverer en stor morgenmadsbuffet.

Hånden på hjertet

Hånden på hjertet

At rejse med tog er en historisk rejseform, som er mere aktuel nu end nogensinde. 
Det handler om gårsdagens rejser, som måske også er fremtidens rejser. 

Vi har valgt at gennemføre nogle togrejser, som adskiller sig ganske meget fra vores sædvanlige rejser. Togrejser er miljøvenlige, men de kan ikke konkurrere med flyet, når det gælder hastighed. Det går langsomt at køre med tog. Toget kan heller ikke konkurrere med flyet, når det gælder pris; det er dyrere at køre med tog, og den ekstra tid, som man bruger, koster også penge, for man skal spise, og man skal bo. 

Men at køre med tog er en rejseoplevelse ud over det sædvanlige. Man sidder bekvemt, og man har bevægelsesfrihed, hvis man har brug for at strække benene. Man rejser, så sjælen kan følge med og ser hele tiden forskellige landskaber passere revy uden for togets vinduer. Det er en gammeldags måde at rejse på, som vækker nostalgi, især hvis man tidligere i livet har været på interrail. Der er tid til at læse bøger eller en tysk avis, når vi rejser gennem Tyskland, og der er tid til at tale med sine medrejsende og til at filosofere over livet. 

På disse togrejser har vi valgt ikke at anvende nattog, men at køre med tog om dagen og bo på hotel om natten. De nattog, som nu til dags findes i Europa, er yderst få. 
Sovekupéer til to personer er også yderst få på hvert nattog, og de fleste må forsøge at sove i liggevognskupéer med plads til seks personer. Voksne mennesker af i dag har ofte svært ved at dele kupé med ukendte mennesker, og man vil gerne have bekvem adgang til eget toilet og bad. Vi har derfor valgt at bo på hotel om natten, så man får en standard, som man er vant til, og så man er udhvilet i både krop og sjæl og klar til at nyde den næste rejsedag. At rejse med vores togrejser er den klassiske rejseform, og rejserne er specielle, men passer ikke alle. Togrejsen er ikke bare en transportform, men en integreret og værdifuld del af den totale rejseoplevelse. Eller som Karin Boye skrev: ”Nok er der mål og mening med vores tur, men det er vejen, som er umagen værd.”

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser