Knud Rasmussens store Thule-ekspedition

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

I 100-året for Knud Rasmussens femte Thule-ekspedition sejler vi i Albatros’ eget skib fra Grønland til Canada

Albatros fejrer 100-året for Knud Rasmussens femte og længste Thule-ekspedition med et nyt ekspeditionskrydstogt fra Grønland til Canada for at opleve nogle af de steder, polarforskeren besøgte på sin tre år lange og helt eventyrlige rejse. Vi navigerer langs Baffin Island ind i mundingen af den berømte Nordvestpassage og besøger på tilbagevejen byer og bygder langs det isolerede Nordvestgrønland.

Togtet tager sin start i Kangerlussuaq i Vestgrønland, hvorfra vi krydser Davisstrædet mod vest til inuitternes land Nunavut på Baffin Island i Canada. Her har inuitterne levet i årtusinder, og vi besøger flere af deres afsidesliggende bosættelser. Vi er konstant på udkig efter isbjørne, narhvaler og de mange grønlandshvaler, der søger næring her. Fra Baffin styrer vi mod Lancaster Sund, hvor Nordvestpassagen starter. Herfra forlader vi Canada og krydser over til den nordligste by i Grønland, Qaanaaq, som var udgangspunkt for flere af Knud Rasmussens Thule-ekspeditioner. Turen går nu sydpå langs Grønlands vestkyst til Upernavik, Uummannaq og Ilulissat, hvilket binder en storslået sløjfe på en odyssé, som har budt på en bred vifte af arktisk natur og de fascinerende folk, der bor i disse isolerede områder.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Albatros-eventyr i små skibe, Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Ombordstigning på Ocean Atlantic. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Dag 2
På havet mod Qikiqtarjuaq, Baffin Island. Krydsning af Davisstrædet
Dag 3
Qikiqtarjuaq, Baffin. Besøg ved inuitbosættelse og på udkig efter grønlandshvaler
Dag 4
Iqualirtuuq (Isabellabugten) og Ninginganiq Naturreservat
Dag 5
Sam Ford Fjord med de imponerende klippesider
Dag 6
Pond Inlet, Baffin. Inuitbyen Mittimatalik og sejlads gennem Eclipse Sund
Dag 7
Sejlads i Lancaster Sund; porten til Nordvestpassagen. Videre over Smith Sund mod Qaanaaq i Vestgrønland
Dag 8
Qaanaaq, Grønland
Dag 9
På havet over Melville Bugt
Dag 10
Upernavik; porten til det nordvestlige Grønland
Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Dag 13
På havet mod Kangerlussuaq
Dag 14
Kangerlussuaq og hjemrejse til København

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Ombordstigning på Ocean Atlantic. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Klimaet på Grønland er overvejende arktisk

Efter knap fem timers flyvning lander vi i Kangerlussuaq, som er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor, hotel og souvenirbutik, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen i Kangerlussuaq. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands hjemmestyre.

Efter ankomsten har vi arrangeret en udflugt til det sted, vi kalder Rensdyrgletsjeren, der står som en isvæg – visse steder op til 60 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet over naturens uberørte skønhed. 

Turen til en af områdets mest seværdige gletsjer foregår i en tundrabus med firehjulstræk, der er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. 

Efter udflugten tager vi ud til restaurant Roklubben, hvor vi spiser en sen frokost. Herefter kører vi til havnen, ca. 12 km vest for lufthavnen, for afsejling med vores skib, M/S Ocean Atlantic. I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op.

Om bord på skibet bliver kahytterne anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens vi nyder middagen i restauranten, påbegynder vi sejladsen ud gennem den cirka 160 kilometer lange fjord. Kangerlussuaq ligger tæt på Polarcirklen, som vi krydser på vores vej gennem fjorden.

Dag 2
På havet mod Qikiqtarjuaq, Baffin Island. Krydsning af Davisstrædet
Fin butik ombord

Skibet har skudt syd- og vestover i løbet af natten, og vi har lagt Søndre Strømfjord bag os. Vi bruger dagen ombord til at beundre den fantastiske udsigt over Davisstrædet og håber på at møde hvaler eller andre havpattedyr på vores vej mod Canada. Denne første hele dag ombord benyttes af de fleste også til at lære skibet bedre at kende. Vores ekspeditionsteam sørger desuden for relevante aktiviteter og foredrag, så det bliver næppe kedeligt!

Klimaet langs østkysten på Baffin Island er præget af den sydgående polarhavstrøm, hvilket betyder, at det er lidt koldere her end langs Vestgrønland. Men havet er frodigt, og der er god sandsynlighed for at observere hvaler og store flokke af sæler i dette farvand. 

Fra broen holdes der øje med de isbjerge der flyder ned langs ”Isbjergenes stræde” fra de store gletsjere i Grønland og det arktiske Canada.

Dag 3
Qikiqtarjuaq, Baffin. Besøg ved inuitbosættelse og på udkig efter grønlandshvaler
Gæster på udflugt fra Skibet

Arktisk Canada kaldes for Nunavut, og den østlige region med bl.a. Baffin, Devon og Ellesmere Island betegnes Qikiqtaaluk-regionen. Regionen dækker et areal på ca. 1 mio. km2 (svarende til halvdelen af Grønland). Det er et landskab af særegen skønhed, næsten helt blottet for plantevækst, hvor man i klart vejr kan skue flere hundrede kilometer ud over de gletsjerskabte landskabsformer.

I løbet af natten nærmer vi os Cape Dyer, hvor USA har etableret en af deres mange DEW-stationer (Distant Early Warning), som omringer det arktiske amerikanske kontinent. Cape Dyer er i sig selv den 800 meter høje klippekant, der signalerer land ud for Davisstrædet.

Vi går i land på øen Qikiqtarjuaq, der ligesom dens grønlandske navnebror Qeqertarsuaq, betyder “den store ø”. Byen af samme navn som øen har omkring 600 indbyggere. Området er kendt for dets mange hvaler, blandt andet grønlandshvalen. Grønlandshvalen lever kun i arktiske farvande og er derfor særligt eftertragtet at observere.

Dag 4
Iqualirtuuq (Isabellabugten) og Ninginganiq Naturreservat
Ocean Atlantic er et af de bedste skibe til polare områder

Vi fortsætter langs Baffin Islands østlige kyst med kurs mod Isabellabugten og Ninginganiq Naturreservat, som siden 2010 har fungeret som et nationalt beskyttet marinehabitat. Det er et vigtigt område for både havpattedyr og havfugle, især er her mange grønlandshvaler. Inuit-ordet "Ninginganiq" kan oversættes mere eller mindre præcist til ”stedet hvor tågen er”. Vi håber selvfølgeligt på at undgå denne vejrmæssige tilstand, mens vi bevæger os ind i bugten og holder øje med den rige fauna. Hvis vi ikke har observeret grønlandshvaler på vores togt indtil nu, så har vi gode chancer i dag. Hvalerne samles her i hundredvis og feder sig op i løbet af sommermånederne.

Dag 5
Sam Ford Fjord med de imponerende klippesider
Sam Ford Fjord

Majestætiske bjergsider bryder havoverfladen langs siderne af Sam Ford Fjord. Den kæmpemæssige volumen af disse lodrette klipper gør vores lille sidespring ind i fjorden nærmest uundvigeligt. Vi er her dog ikke for at klatre langs bjergsiderne, men for at nyde den naturlige skønhed, som den fine fjord er hjemsted for. Vi holder selvfølgelig udkig efter de sæler og narhvaler, som holder til i det mørke vand. Den isolerede fjord er blevet skabt af gletsjere, og nogle af klippesiderne når op på 1500 meters højde over havoverfladen. Mens vi navigerer ind og ud af det utrolige fjordområde, håber vi selvfølgelig også på at se nogle af de mange trækfugle, som hvert år besøger området.  

Dag 6
Pond Inlet, Baffin. Inuitbyen Mittimatalik og sejlads gennem Eclipse Sund
Isabellabugten

Pond inlet hedder på det lokale inuitsprog Mittimatalik og er en by med godt 1.600 indbyggere, hvor størstedelen er inuitter. Vi spadserer gennem byen og kan ligesom Knud Rasmussen kigge nærmere på arkitektur og levevis her i det isolerede nordlige Canada. Det kan vi senere sammenligne med de bosættelser og samfund, vi skal se på vores færd langs Grønlands kyst.

Det arktiske klima gør sommeren kort, men her er alligevel besøgende, der ligesom os kommer for at opleve de spektakulære udsigter over bjergene, gletsjerne og de mastodontiske isbjerge, der glider forbi.

Tilbage på skibet spiser vi frokost, mens vi navigerer mod nord gennem Eclipse Sund, som adskiller Baffin Island og Bylot Island.

Dag 7
Sejlads i Lancaster Sund; porten til Nordvestpassagen. Videre over Smith Sund mod Qaanaaq i Vestgrønland
Pukkelhvalen bliver omkring 15 meter lang

Denne dags sejlads er i særlig grad afhængig af is- og vejrsituationen i og omkring Lancaster Sund. Planen er at sejle et stykke ind gennem mundingen af Nordvestpassagen og derfra videre nordpå. Selve idéen om en genvej mellem Stillehavet og Atlanterhavet fra det nordvestlige Amerika gennem fjordsystemerne er mange hundrede år gammel, men er først i nyere tid lagt foreløbigt på hylden. Årsagen er de store omkostninger, det medfører at gennemføre rejsen. Et par enkelte isbrydende tankskibe fra Canadas nordlige oliefelter er efterhånden de eneste skibe, som afsejler ruten. Men efterhånden som den arktiske is i farvandene svinder ind, kan det måske blive muligt, at mere kommerciel skibsdrift finder vej helt herop.

I løbet af dagen sejler vi langs Devon Islands østlige kyst, som er den største ubeboede ø i verden. Vi fortsætter mod nord og navigerer langs Ellesmere Island. Al folkevandring af inuitter til Grønland er foregået ved at passere over Ellesmere Island og Smith Sund. Vores rute tager en drejning mod øst, og vi søger mod Grønlands vestlige kyst og må derfor sige farvel til de canadiske farvande.

Smith Sund og dets nordlige fortsættelse Kennedy Kanal har ganske stærke strømme, der virker som en slags tragt for havis og isbjerge fra det store arktiske område mod nord. Vores kaptajn og officerer holder et vågent øje fra broen under vores færd mod Grønland.

Dag 8
Qaanaaq, Grønland
Godt pakket ind i kulden

Sejlturen videre til Qaanaaq er kort, og vi forventer at være fremme tidligt om morgenen. Qaanaaq er med sine godt 600 beboere områdets største by og stadig genstand for mange bryderier om ansvarsplacering. Byen blev grundlagt i 1953, da amerikanerne byggede basen ved den oprindelige by, Uummannaq, og tvangsflyttede befolkningen. Der er i dag anlagt en landingsbane, som to gange om ugen tager imod Air Greenlands Dash-7. Vores ekspeditionsteam viser os rundt i byen.

Når vi forlader Qaanaaq, passerer vi den amerikanske Thulebase fra behørig afstand (det er ikke muligt at besøge en aktiv base). Sejladsen bringer os i løbet af natten eller næste dag forbi stedet, hvor den store Kap York meteorit faldt.

Dag 9
På havet over Melville Bugt
En Isbjørn på dybt vand

Vi sejler i dag ned langs Grønlands vestkyst, og du vil blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejser og geologi. Husk også at gå ud på dækket for at spejde efter dyrelivet. Vi kan måske få øje på hvaler, moskusokser og harer. Det er heller ikke utænkeligt, at der kan være isbjørne i fjordene.

Melville Bugt er et spændende, historisk område at passere. Indtil moderne tider var bugten ganske isoleret, da havisen dækkede vandet hele året rundt, og de mange kælvende gletsjere konstant sørgede for tilførslen af ny is. Blandt andre Knud Rasmussen foretog i området eventyrlige ekspeditioner på hundeslæder, der skabte kontakt mellem de nordboende inuitfolk og grønlænderne mod syd. Sproget hos de nordlige inuitter er anderledes end det gængse grønlandske sprog.

Om natten er der en lille chance for at se fænomenet nordlys, eftersom nætterne bliver længere, og vi bevæger os sydligere i Grønland. Da det kan være køligt, kan det efter mørkets frembrud betale sig at iklæde sig varmt tøj, og ellers bare kaste blikket opefter og håbe på nordlys. 

Dag 10
Upernavik; porten til det nordvestlige Grønland
Upernavik betyder ”Forårsstedet”

Kursen går nu mod Upernavik, som også kaldes porten til det nordvestlige Grønland. Vi holder øje med de store hvaler, der ikke sjældent passerer disse farvande. Vi følges på vej af den lille stormfugl, mallemukken, der veksler mellem læ og luvart for at få fart og dynamik i sin flugt efter skibet. Upernavik ligger på en ø af samme navn i den sydlige ende af Upernavik Isfjord. Upernavik betyder ”Forårsstedet”, hvilket henviser til, at det var her, man tog til om foråret, når isen brød op – dels for at handle og dels for at fiske og drive fangst ud til det åbne hav. Byen ligger på den sydlige del af øen, hvor havet som regel er roligt – uanset vejret. Erhvervsmæssigt er Upernavik en blanding af gammel fangerkultur og højteknologisk fiskeindustri, hvor den traditionelle hundeslæde og den moderne snescooter arbejder side om side. Selve byen blev grundlagt i 1772 som dansk kolonistation, men områdets historie går, som i resten af Vestgrønland, cirka 4.500 år tilbage. Dengang rejste grupper af jægere og samlere langs kysterne af Alaska, Canada og til sidst Grønland. Vi ser blandt andet det lille, spændende museum, som er verdens nordligste frilandsmuseum. På kirkegården oven for museet ligger den danske opdagelsesrejsende Peter Freuchens grønlandske kone Navarana begravet.

Vi forlader om aftenen Upernavik og passerer halvøen Svartenhuks mørke klippesider, mens vi fortsat spejder ud over havet efter halerne på de blide kæmpehvaler, som disse vande er kendt for.

Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold

Om formiddagen befinder vi os 590 kilometer nord for polarcirklen, på 70° grader nord, i en af Grønlands smukkeste og mest solrige egne. Vi er nået til Uummannaq. Indsejlingen mod Uummannaq er ganske enkelt i verdensklasse og bør nydes fra dækket, uagtet hvilken tid skibsklokken måtte slå. Byen ligger på en 12 km² stor ø, og udsynet domineres af det imponerende 1.175 meter høje hjerteformede fjeld, som byen er opkaldt efter. Der er fra byen en imponerende udsigt til Storøens 1.000 meter høje klippesider, til Nuussuaq-halvøens snedækkede tinder mod syd og ud over fjorden, hvor isbjerge i alle former og størrelser majestætisk flyder forbi i langsom rutefart, dirigeret af den aktuelle vind og strøm. Hele fem aktive bræer i bunden af fjorden sørger for, at her er masser af isfjelde at kigge på.

Uummannaq blev først anlagt som koloni i 1758 inde på Nuussuaqs fastland, men allerede i 1763 flyttede byen ud på øen, hvor sælfangsten var bedre. Vi tager på en gåtur gennem byens stejle gader og ser blandt andet et gammelt tørvehus, der var i brug indtil for få årtier siden.

Det var i Uummannaq-distriktet på Nuussuaq-halvøen ved Qilakitsoq (”der, hvor himlen hænger lavt”), man fandt de berømte Qilakitsoq-mumier. De seks kvinder og to børn menes at være druknet i en konebådsulykke og begravet i en tør og kølig klippegrotte for 600-700 år siden. Mumierne opbevares nu på Nationalmuseet i Nuuk.

Vi bruger et par timer i byen, der med sit stabile arktiske klima med 2.000 solskinstimer og bare 100 millimeter årlig nedbør med rette kan kalde sig Grønlands Riviera!

Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
I den frodige Sermermiut-dal

Vi ankommer til Ilulissat midt på dagen. Ilulissat betyder på grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart på cirka en meter pr. døgn, kælver Ilulissat Isbræ med en fart på 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons is pr. døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Polarforskeren Knud Rasmussen blev født i Ilulissat, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen. Her kan man gå en tur gennem byen og afslutte med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiut-sletten, hvorfra man kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Du har også mulighed for at tage med på en spændende bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever de fantastiske isscenarier helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid efter. Husk varmt tøj!
(Sejlturen i Isfjorden er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Se mere under Prisinformation).

Der er endvidere mulighed for at tilkøbe en flyvetur hen over Isfjorden. Denne ekstraudflugt kan bestilles hjemmefra (2021-prisen pr. person er 2.995,- DKK).

Sidst på eftermiddagen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til isbjergene, der nu har fulgt os de sidste mange dage, håber vi at møde de territoriale pukkelhvaler, der holder til ud for Aasiaat. Pukkelhvaler giver ofte et fantastisk show, hvor vi kan se både rygfinne og hale, og til tider hopper de helt op af vandet.  

Dag 13
På havet mod Kangerlussuaq
Buffet ombord

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi har lagt Diskobugten bag os. Vi bruger den sidste dag om bord til at beundre den fantastiske udsigt til Grønlands vestkyst og håber på at møde hvaler eller andre havpattedyr på vores vej mod Søndre Strømfjords munding. Som sædvanligt vil du igen kunne deltage i aktiviteter planlagt af vores ekspeditionsteam. Vi nyder kaptajnens afskedsdrink og ser højdepunkterne fra vores rejse, set gennem vores professionelle fotografs linse, på denne sidste dag.

Ellers bruges døgnets stille timer til at fordøje dels de mange indtryk og dels den gode mad fra skibets messe.

Dag 14
Kangerlussuaq og hjemrejse til København
Der lever moskusokser i Grønland

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Kangerlussuaq, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København. 

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse. 

Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 698,- pr. person
 

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!

På denne 40 minutters flyvetur vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet, og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge – og måske endda hvaler!

Pris: kr. 2 598,- pr. person

Ilulissat set fra luften

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enkeltkahyt kat. G: 12.998,- UDSOLGT
Tillæg for enkeltkahyt kat. D: 18.498,-

Tillæg for opgradering af kahyt
  • Tillæg for standard-kahyt med vindue, kat. C.: 3.698,- pr. person UDSOLGT
  • Tillæg for panorama-kahyt med vindue, kat. B.: 23.998,- pr. person
  • Tillæg for panorama-suite med vindue, kat. A.: 29.498,- pr. person
  • Tillæg for Premium Suite med vindue: 33.498,- pr. person UDSOLGT
Kahyt til tre personer
  • Tillæg for tre-personer-kahyt, kat. B:  9.298,-  pr. person
Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq t/r
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 14 dages / 13 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider efter togtet i Kangerlussuaq
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite med vindue. 35 m2
Udvendig toværelses suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, sofagruppe, bord og stol samt et stort vindue og rummeligt badeværelse. 
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama-suite med vindue, kat. A. 19-24 m2
Udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og et stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama-kahyt med vindue. Kat. B. 20-23 m2
Udvendig kahyt med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og et vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard-kahyt med vindue. Kat. C. 12-13 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard-kahyt med vindue. Kat. D. 11-12 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard-kahyt. Kat. G.
Udvendig enkeltkahyt med enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Om ekspeditionskrydstogter

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig, og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen hjælp. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå i land på egen hånd.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse i Grønland og Canada i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af turen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Hånden på hjertet

Giv en hånd

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser