Luksuskrydstogt til Cuba

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Albatros' luksuskrydstogt omkring Cuba, inkl. 1 nat i Miami, daglige udflugter i Cuba og all inclusive på et lille, 5-stjernet krydstogtskib

Dette er det komplette Cuba-krydstogt med enestående seværdigheder, dejlige kulinariske oplevelser og en høj komfort, når vi på det lille luksusskib Victory I sejler hele vejen rundt om Cuba. Der er arrangeret udflugter alle steder, hvor skibet lægger til, og forude venter en unik oplevelse.

Victory I har kun plads til omkring 200 passagerer, og vi kan godt love, at alle sejl er sat til, når det drejer sig om at forene luksus og oplevelser. I Cuba dykker vi ned i kulturen og historien på de klassiske UNESCO
kulturarvssteder i Havanna, Trinidad, Cienfuegos og Santiago de Cuba. På skibet bliver vi forkælet med komfortabel indkvartering og måltider i luksusklassen.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt, Krydstogt i Caribien

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Peso convertible (CUC), amerikansk dollar (USD)

Dagsprogram
Dag 1 Fly København — Miami
Dag 2 Miami og afsejling. Byrundtur i Miami. Velkomstmiddag ombord
Dag 3–4 På havet
Dag 5–6 Santiago de Cuba. Santería-religionen, afro-cubansk dans og byrundtur
Dag 7 På havet
Dag 8–9 Trinidad. Byvandring, kunsthåndværk og besøg på kaffefarm
Dag 10 Cienfuegos. Byvandring og Tomás Terry-teatret
Dag 11 På havet
Dag 12 På havet. Ankomst til Havanna om aftenen
Dag 13 Havanna. Byvandring i den gamle bydel
Dag 14 Havanna. Retur til Miami
Dag 15 Miami. Ankomst til Miami og hjemrejse
Dag 16 Ankomst til København

M/V Victory

Krydstogtlivet får en dybere mening om bord på det helt nyistandsatte luksusskib M/V Victory 1
Krydstogtlivet får en dybere mening om bord på det helt nyistandsatte luksusskib M/V Victory 1. Det er et mindre skib, som blev gennemrenoveret i 2015, og med plads til kun 210 gæster og en besætning på 90 personer er du garanteret en eksklusiv oplevelse. Det er et adræt skib, der nemt navigerer gennem kanaler og sluser, rolige bugter og små havne, hvor større skibe ikke kan gå ind. Den moderne indretning er lavet i en ånd, der hylder det klassisk maritime. Her er rummelige lounges, indbydende spisesteder og store vinduer, så du aldrig går glip af chancen for at nyde udsigten. Se mere om skibet på http://victorycruiselines.com/ 
Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København — Miami
Miami, Florida

Vi flyver til Miami i Florida og indlogerer os på vores hotel ved Miami Beach. Her mødes lokale, turister og de, der er lige midt imellem. Florida og Miami har nemlig i årevis tiltrukket de såkaldte snowbirds (snefugle), som er kælenavnet for de amerikanere, der bor i det nordlige USA, men flygter fra de kolde vintre og tilbringer dem i det solbeskinnede Florida. Her finder alle varme, solskin, hvide sandstrande og skyggefulde palmer. Efter check-in på hotellet kan aftenen nydes på egen hånd.

Overnatning i Miami.

Dag 2
Miami og afsejling. Byrundtur i Miami. Velkomstmiddag ombord Afsejling kl. 18:00
Miami, Florida

Formiddagen er til fri til afslapning, inden vi tager på en byrundtur i Miami. Vi besøger Coral Gables og ser nærmere på den spanske arv i bydelens arkitektur. Vi skal også til boheme-området Coconut Grove Park, inden vi sætter kurs mod Little Havana, hvor mange af de cubanske immigranter slog sig ned efter revolutionen i Cuba. Her spiller de gamle mænd domino på udendørscafeerne, og tempoet er sat i bedste latinostil.

Hen på eftermiddagen kører vi til havnen i Miami, hvor krydstogtskibet venter på os. Vi går om bord, finder os til rette i de smukke kahytter, og hen på eftermiddagen stævner vi ud. Inden middag er der velkomstreception med fri bar og hors d'oeuvres. Herefter er vi klar til at gå til bords og nyde den første middag om bord, mens kaptajnen sætter kursen mod Cuba.

Dag 3–4
På havet
På havet
Vi sejler mod Santiago de Cuba i den østlige ende af øen. Der er tid til afslapning og til at nyde skibets faciliteter.
Dag 5–6
Santiago de Cuba. Santería-religionen, afro-cubansk dans og byrundtur Ankomst kl. 07:00, dag 5. Afsejling kl. 18:00, dag 6
Moncada-kasernen

Vi har to dage i Cubas tidligere hovedstad, og her venter der os en spændende byrundtur. En af Santiagos mest berømte bygninger er Moncada-kasernen, og skudhullerne i facaden vidner om Fidel Castros første forsøg på at afsætte præsident Batista. Castro og mere end hundrede revolutionære kammerater angreb kasernen i 1953, men missionen mislykkedes, og de fleste, som var involveret i angrebet, blev dræbt.

Vi ser også fortet San Pedro de la Roca, som ligger ud til den naturskabte havn og blev bygget under kolonitiden for at beskytte byen mod fjender - især mod de aggressive pirater, der hærgede Caribien dengang. Det UNESCO-fredede fort er det mest komplette og bedst bevarede eksempel på spansk-amerikansk militærarkitektur baseret på principperne i italiensk renæssancearkitektur.

Santiago de Cuba er også kendt for sine traditionelle danse. Vi ser en lokal optræden og hører om afro
cubanske religioner såsom santeria, der praktiseres i vid udstrækning i området.

I løbet af de to dage bliver der også tid til at udforske Santiago de Cuba på egen hånd.

Dag 7
På havet
På vej mod Trinidad
Ruten går mod Trinidad, hvor der venter os smuk kolonial arkitektur og en enestående stemning.
Dag 8–9
Trinidad. Byvandring, kunsthåndværk og besøg på kaffefarm Ankomst kl. 07:00, dag 8. Afsejling kl. 18:00, dag 9
Trinidad

Trinidads traditionelle arkitektur fra kolonitiden regnes blandt den absolut mest velbevarede, ikke kun på Cuba, men i hele Latinamerika. Husenes røde teglstenstage står i fin kontrast til de blomsterrige, grønne gårdhaver. Bag de tilskoddede vinduer gemmer der sig fine møbler af kurveflet og mahogni, sirlig vægornamentering og gamle malerier. Søjler udhugget i sten, filigran-porcelæn, udskårne trædøre og støbejernsporte. Denne overdådighed gør nærmest byen til et levende museum.

Vi tager på byvandring i Trinidad, der ser ud som da spanieren Diego Velázquez grundlagde den i 1514, selv om nogle bygninger efterhånden er lidt ramponerede. Men arkitekturen er stadig betagende. De store herskabsboliger og godser, som sukkerbaronerne byggede under sukkerboomet i 1800-tallet, er fine eksempler på den spanske barokstil, som man også finder andre steder i Latinamerika. Mange af boligerne er omdannet til museer eller gallerier. De besynderligt formede, brolagte gader hælder mod midten for at dræne regnvandet. Trinidad er et flot eksempel på en UNESCO-by.

Vi besøger Museo Romantica, der huser en samling af møbler, porcelæn og brugskunst fra Trinidads blomstringstid. Det kommer alt sammen fra forskellige huse i området. På Casa del Alfarero Santander besøger vi et keramikværksted, møder de lokale kunstnere og lærer om traditionelle keramikteknikker. Værkstedet er blevet drevet af den samme familie i årtier. Vi besøger også en kaffefarm, hvor vi får en rundvisning og bliver klogere på cubansk kaffeproduktion.

I løbet af de to dage bliver der også tid til at udforske Trinidad på egen hånd.

Dag 10
Cienfuegos. Byvandring og Tomás Terry-teatret Ankomst kl. 07:00. Afsejling kl. 18:00
Musik i Cienfuegos

Byen Cienfuegos har cirka 150.000 indbyggere, og den regnes for en af landets smukkeste med sin markante arkitektoniske stil og placering ved en stor bugt ud til Det Caribiske Hav. Byen er en af Cubas vigtigste havnebyer og har igennem mange år tjent store penge på produktion af kunstgødning, mel, olieraffinering og fiskeri samt handel med sukker, frugt og tobak. Cienfuegos er derfor en af Cubas mest velhavende byer.

Vi tager på en skøn spadseretur i Cienfuegos' bymidte om formiddagen. Byen blev først bygget i klassicistisk stil, men udviklede sig senere til også at bestå af andre arkitektoniske elementer. Alligevel har byen formået at bevare et helhedsindtryk, som har gjort den til UNESCO-by. I den gamle bydel ser vi blandt andet det smukke Tomas Terry-teater fra 1895 med dets elegante balkoner og loftmalerier. Vi besøger også et grafisk værksted, hvor vi bliver lidt klogere på cubansk kunst.

Dag 11
På havet
Vi sejler rundt om Cubas vestlige del med kurs mod hovedstaden, Havanna. I dag kan vi nyde den varme brise på havet og slappe af.
Dag 12
På havet. Ankomst til Havanna om aftenen Ankomst kl. 18:00
Cubanske toner
Først på aftenen ankommer vi til Havanna, som grundlagdes af spanierne i 1515, og den flyttede to gange, inden den fik sin nuværende placering på Cubas nordkyst. I 1556 blev Havanna hovedstad og blev samtidigt et næsten obligatorisk stop for europæere, der rejste til eller fra Latinamerika. De mange fartøjer fik handelen til at blomstre, og i løbet af få år blev Havanna den største og vigtigste by i Cuba. Som hovedstad i republikken Cuba er Havanna hjemsted for de vigtigste stats- og regeringsinstitutioner. Byens industri står for en stor del af landets BNP, og havnen håndterer mere end halvdelen af landets import og eksport.
Dag 13
Havanna. Byvandring i den gamle bydel
Den gamle bydel i Havanna

Efter morgenmad om bord bliver vi landsat, og så er det tid til at gå på opdagelse i Havanna. Vi udforsker den gamle bydel, Havanna Vieja, til fods. Kvarteret kom på UNESCO's verdensarvsliste i 1982, og det er et af Latinamerikas bedst bevarede byområder med et stort antal historisk vigtige bygninger og monumenter fra det 16. til det 19. århundrede.

Når man går gennem de smalle, brolagte gader forbi tunge døre i massivt træ og balkoner med smedejernsgelændere, føler man sig hensat til fortiden. Vi spadserer ad Calle Obispo, hvor alt fra brostensbelægningen på gaden til hver eneste bjælke i husene ser ud præcis som for flere hundrede år siden. Vi går videre til Plaza de Armas, hvor vi passerer det imponerende Palacio de los Capitanes Generales. Paladset stod færdigt i 1791 og blev senere officiel residens for koloniens guvernører, kaldet capitanes generales.

Vi lægger også vejen forbi to af byens smukkeste pladser, La Plaza Vieja og Plaza San Francisco, som begge er fuldstændigt restaureret og fine eksempler på spansk kolonitidsarkitektur. På Katedralpladsen troner byens katedral, der i 1748 blev påbegyndt af jesuitterpræster. Et godt stykke ind i det 19. århundrede opbevarede man de jordiske rester af datidens fremtrædende personer i katedralen. Selv de påståede jordiske rester af Christoffer Columbus blev opbevaret her, efter de blev overført fra øen Hispaniola, og indtil spanierne tog dem med til Spanien ved koloniherredømmets ophør.

Katedralpladsen er omkranset af store, smukke palæer, der også stammer fra kolonitiden, og få skridt derfra ligger den berømte bar La Bodeguita del Medio. Her drak Hemingway sine mojitos sammen med andre prominente kunstnere, forfattere og politikere. Vi kommer også forbi Capitolio Nacional, som er en næsten nøjagtig kopi af The Capitol i Washington D.C. i USA. Til slut besøger vi Hotel Ambos Mundos, hvor Ernest Hemingway boede på et værelse i et helt år. Her skrev han mesterværket "Hvem ringer klokkerne for", der er på højde med hans andre velkendte værker "Den gamle mand og havet" og "Farvel til våbnene".

 

Dag 14
Havanna. Retur til Miami Afsejling kl. 16:00
I Havannas gader
I dag er der tid på egen hånd, og du kan nå en sidste vandretur gennem Havannas charmerende gader, inden skibet sætter kurs mod Miami.
Dag 15
Miami. Ankomst til Miami og hjemrejse
Dag 16
Ankomst til København

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse/-kahyt (kat. D eller E)
kr. 16.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt kategori C kr. 2.998,-
  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt kategori AA kr. 6.998,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København — Miami t/r med mellemlanding
  • Udflugter dagligt dag 2-16 jf. program
  • Aftenunderholdning om bord på skibet
  • Transport jf. program
  • 1 nat på Hotel Riu Plaza Miami Beach (ingen måltider inkluderet)
  • 13 dages krydstogt med Victory I (5*) i delt udvendig dobbeltkahyt kat. D eller E (samme standard)
  • All inclusive på krydstogtskibet (alle måltider, kaffe, te, vand, sodavand samt husets øl, vin og spiritus)
  • Cocktailtime dagligt før middagen
  • Velkomst- samt afskedsreception om bord med fri bar og hors d'oeuvres
  • Visum til Cuba
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Tillæg for enkeltkahyt eller opgradering af kahyt
  • Eventuelle øvrige måltider
  • Drikkevarer ud over de nævnte
  • Drikkepenge til skibets personale (beregn USD 14,- pr. person pr. dag)
  • Drikkepenge til skibsguider, lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 100,- pr. person)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Havneafgifter (USD 499,- pr. person)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn — uanset alder skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen af det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse og må flyve hjem for egen regning.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb — ca. 14 dollar — som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Se også de generelle forhold vedrørende Albatros Travels rejser.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Alle kahytter er udstyret med aircondition, sikkerhedsboks, fladskærms-tv, hårtørrer, morgenkåber og hjemmesko. Alle kahytter har eget bad og toilet samt badeprodukter.

Døren til hver kahyt er sikret med en kode, som du selv vælger efter ombordstigning. Hvis du glemmer din kode, kan du rette henvendelse i receptionen om bord.

Kategori D eller E

Dæk 1, forrest eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 13 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori C

Dæk 2, agter eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 13 m2 og har vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kategori AA

Dæk 4, forrest eller midtskibs. Kahytterne er på ca. 17,5 m2 og har tre vinduer og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes minibar (mod betaling).

Visum til Cuba

Visum til Cuba er inkluderet i rejsens pris. Læs, hvordan du opnår visum til Cuba her: http://www.albatros-travel.dk/destinationer/caribien/cuba/visum

Pakkeliste

Mindre rygsæk eller taske til udflugter Sommertøj

Badetøj (håndklæde ikke nødvendigt)

Trøje eller let jakke

Praktisk fodtøj (vandresko og sportssandaler) Solcreme, solhat og/eller solbriller Myggespray

Lommelygte Håndsprit

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor meget bagage du må have med om bord på krydstogtskibet. Men pga. restriktioner i antallet af stykker indtjekket bagage på flyrejsen og begrænset plads til opbevaring om bord anbefaler vi, at hver gæst kun medbringer 1 stk. indtjekket bagage a maks. 20 kg samt 1 stk. håndbagage.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly på denne rejse.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederene på et af bussens første påstigningssteder. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

På busrejser kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

På rejser med fly foregår transporten på destinationen ofte også med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

USROC14ADK