Nordkap og Lofoten – i midnatssolens land

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Op gennem Sverige og Finland, ned gennem Norge – oplev den nordiske natur badet i midnatssolens skær – til lands, vands og på skinner

Busrejse

Stejle fjeldsider, lydløs tundra og tusind spejlblanke skovsøer – nogle gange glemmer man, at verdens flotteste natur ligger i vores nabolande mod nord. På vejen op til toppen af Europa går turen først gennem Sverige og sidenhen Finland, hvor de mange tusind søer ligger spejlblanke mellem endeløse skove. I smukke Helsinki ser vi blandt andet Domkirken og Alvar Aaltos Finlandiahus, hvorefter nattoget tager os nordpå gennem Finland. Det finske Lapland er sidste stop, inden vi krydser grænsen til Norge. Her ved Nordkapklippen, rejsens højdepunkt, oplever du midnatssolen på kanten af Ishavet. Nordkap er også rejsens vendepunkt, og vi rejser sydpå gennem Norge med Lofoten, Trondheim med Nidaros domkirke og en panoramisk fjordtur i Geiranger på programmet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Busrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta SEK, EUR, NOK

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
København – Linköping, Sverige.
Dag 2
Linköping – Stockholm. Byrundtur i Sveriges hovedstad og færge mod Helsinki
Dag 3
Helsinki, Finland. Byrundtur i Finlands hovedstad Helsinki og nattog til Rovaniemi
Dag 4
Rovaniemi. Finland på skinner, Julemandens by
Dag 5
Saariselkä. De norske samers hovedstad Karasjok, Nordkapøen Magerøya og midnatssol ved Nordkaphallen, 71° 10’ 21”, Norge
Dag 6
Magerøya, Norge. Tundralignende vidder over Finnmarken, Alta og Tromsø
Dag 7
Tromsø, Norge. Byrundtur i polarbyen Tromsø, laksetrapper og Polarcirklen
Dag 8
Harstad, Norge. Lofoten rundt med fiskerlejer, rorbuer, fascinerende landskaber og “hovedstaden” Svolvær
Dag 9
Svolvær, Norge. Norges fjelde, brusende fjorde, Saltfjellet og Polarcirklen krydses igen.
Dag 10
Mo i Rana, Norge. Porten til Nordnorge, Trondheimsfjorden og byrundtur i Tordenskjolds fødeby Trondheim
Dag 11
Trondheim, Norge. Trollstigen, Norges Margueritrute og Storfjorden
Dag 12
Stranda, Norge. Sejlads på den smukke Geirangerfjord, Gudbrandsdalen og Lillehammer
Dag 13
Hamar, Norge. Eidsvoll, byrundtur i Oslo og med DFDS-færgen mod København
Dag 14
Ankomst til København

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Linköping, Sverige.
Vadstena slot

Om morgenen forlader vi København og kører via Øresundsbroen til Malmø og fortsætter derefter nordpå igennem det tidligere danske len Skåne. Vores første mål er Småland og et frokoststop i Gränna.

I den sydlige ende af Sveriges næststørste sø, Vättern, finder vi byen Jönköping som vi passerer på vores vej. Vi fortsætter ad E4 langs Vättern med flot udsigt til den store sø. Vores mål er den lille Gränna by, der i Sverige er kendt for produktionen af de søde polkagrise og stænger. Vi har tid til at gå rundt i de små stræder blandt pittoreske huse, brostensgader, se hvordan polkagrise får røde striber i de mange butikker med åben produktion og ellers nyde denne lille perle. 

Vi afslutter turen i Östergötland, hvor vi først tager et foto-stop ved Vadstena. Den lille by, der efterhånden kun tæller 5000 indbyggere, er kendt for sit flotte slot og kloster. Den østlige side af Vättern giver et strandområde ved Omberg og Tåkern. I den indre del af byen finder vi brostensbelagte gader, middelaldermiljø, Vadstena slot og den hellige Birgittas klosterområde. Efter denne benstrækker, kører vi den sidste lille tur til Linköping. Byen, som også er kendt for at være det østlige Sveriges hjerte, er en gammel købsstad som har en flot katedral, gamle Linköping friluftsmuseum og et stort torv. Vi kører til vores hotel, hvor vi skal overnatte.

Vi spiser en hyggelig første fælles middag på hotellet.

Dag 2
Linköping – Stockholm. Byrundtur i Sveriges hovedstad og færge mod Helsinki
Farverige Stockholm

Efter morgenmaden sætter vi kurs mod Stockholm, hvor vi er fremme om formiddagen.

Stockholm er Sveriges hovedstad og landets kulturelle, politiske og økonomiske centrum. Byen ligger ved Østersøen på grænsen mellem provinserne Södermanland og Uppland. I den stockholmske skærgård ligger omkring 24.000 små eller større øer, som gør Stockholm helt speciel. I dag skal vi udforske Stockholm på en byrundtur. Stockholm kaldes ofte Nordens Venedig, da den i lighed med Venedig er bygget på øer i havet, og det gør Stockholm til en uhørt smuk by. 

Riddarholmen og Gamla Stan er Stockholms centrum. Det er her, Stockholms historie startede. Bygningerne på Riddarholmen blev opført i perioden, hvor Sverige var en stormagt. Gennem fire årtier i det 17. århundrede firedobledes byens indbyggertal til 40.000. Gamla Stan er domineret af det kongelige slot. Det nuværende slot er opført oven på det gamle slot, som nedbrændte i 1697. Nicodemus Tessin den yngre og Carl Hårleman var arkitekterne bag, og de lod et stort antal udenlandske kunstnere, specielt fra Frankrig, dekorere slottet. Derfor er slottet præget af mange forskellige stilarter. Den velbevarede middelalderbykerne ligger på sin helt egen ø midt i byen og er en af Stockholms største attraktioner. Det var her Stockholm blev grundlagt i år 1252, og her ligger det storslåede kongeslot, Storkirken og Riddarholmskirken, men ligeså interessant er også de små hyggelige gyder. Andre seværdigheder er Rådhuset, Globen, Djurgården, Kungliga Dramaten, Operaen, Vasaskibet og Riksdagshuset. 

Efter byrundturen bliver der tid til frokost og at udforske mere af byen på egen hånd, eller måske bare slappe af med en svensk ”fika” – bestående af en kop kaffe med noget sødt at spise til.

Vi samles igen om eftermiddagen og skal nu ombord på  færgen Tallink Silja Line, der går fra Stockholms Värtahamnen til Helsinkis Olympia havneterminal. Færgen er sat til at afgå 16:45.

Vi spiser middag ombord på færgen.

Dag 3
Helsinki, Finland. Byrundtur i Finlands hovedstad Helsinki og nattog til Rovaniemi
Den lutheranske katedral i Helsinki

I løbet af natten har vi nærmet os Helsinki.

Helsinki er en spændende blanding af svensk, russisk og finsk arkitektur, som afspejler, at den har været under svensk og russisk herredømme. I dag er den også en moderne og sydende forlystelsesby. Den svenske kong Eriks introduktion af kristendommen i Finland fra 1154 blev starten på næsten 700 år under svensk herredømme, hvor svensk var det dominerende sprog. I 1809 erobrede den russiske zar Aleksander I Finland og gjorde landet til autonomt storfyrstendømme under det russiske imperium. Den 6. december 1917, kort efter den russiske revolution, erklærede Finland sin uafhængighed, og i 1918 oplevede landet en kort men bitter borgerkrig, som kom til at præge landet i årene derefter. Under 2. Verdenskrig kæmpede Finland mod Sovjetunionen to gange: første gang i Vinterkrigen 1939-1940 og igen i 1941-1944. Den sidste krig efterfulgtes af Laplandskrigen i 1944 1945, hvor Finland kæmpede mod Tyskland. 

I 1948 og 1974 underskrev Finland traktater med Sovjetunionen, som indeholdt stærke forpligtelser for landet samt en række betingelser for landets territorialgrænser. Efter opløsningen af Sovjetunionen blev det muligt for Finland at føre en anderledes udenrigspolitik. I 1995 blev landet medlem af EU.

Efter morgenmaden ombord nærmer vi os Finlands hovedstad og er sat til at ankomme kl. 10.00.

Her vinker vi farvel til vores bus, som vi møder igen, når vi i morgen kommer frem til Rovaniemi. Vores store bagage bliver nu kørt i forvejen til Rovaniemi, så vi rejser i dag blot med let håndbagage ombord på toget (overnatningstaske – læs mere om nattens togrejse længere nede).

Vi tilbringer formiddagen med at køre en byrundtur i Helsinki. Centrum er relativt lille, så vi skal også bevæge os rundt til fods.

Vi begynder med den kørende byrundtur, hvor vi undervejs kan nyde udsigten til Helsinkis meget varierede arkitektur. Fra havnen med den charmerende gamle markedshal til Uspenskij-katedralen (som er den største russisk-ortodokse kirke uden for Rusland) og videre langs hovedstrøget Esplanaden med det svenske teater, den berømte havfruestatue Havis Amanda, og flotte butikker.

På Senatspladsen kan vi se en del bygninger tegnet af den neoklassicistiske arkitekt Carl Ludvig Engel. Vi stopper ved den flotte hvide lutheranske domkirke og fortsætter ad Helsinkis hovedvej Mannerheimgaden. Her ser vi rigsdagen, Nationalmuseet og Finlandiahuset, som er designet af Alvar Aalto. Vi passerer det nye operahus på vej til Det Olympiske Stadion, hvor De Olympiske Lege blev afholdt i 1952. Vi fortsætter til Sibelius-parken, hvor et monument lavet af 527 stålrør hædrer den finske komponist Jean Sibelius. 

Turen går videre forbi Temppeliaukio-kirken fra 1969, som er sprængt ud i klippegrund. De indre vægge i den runde bygning er den rå klippe med et cirkelrundt tag af kobber. Klippevæggene giver en særlig god akustik, og derfor bruges kirken ofte til koncerter. Vi afslutter vores byrundtur med en udsigt over Ambassadeparken og det farverige marked. 

Rækkefølgen kan variere men ét er sikkert, vi får set en masse af, hvad den stolte hovedstad kan byde på!

I aften er middagen på egen hånd (ikke inkl.), men rejselederen er behjælpelig med tips.

Sent om aftenen skal vi ombord på nattoget, der om vinteren bliver markedsført som Julemandsekspressen. Vi finder frem til vores sovekupéer, som er komfortable, men selvfølgelig små. Derfor anbefaler vi, at der pakkes en separat overnatningstaske til togturen, mens hovedbagagen sendes med bussen. Der udleveres en lille flaske vand til alle, men den rækker ikke langt, så det er en god idé at tage en flaske eller to med selv. Der findes en cafeteriavogn/spisevogn, der har forlængede åbningstider, hvis sult eller tørst melder sig. Husk at pakke ørepropper og sovemaske, hvis du vågner let. 

Dag 4
Rovaniemi. Finland på skinner, Julemandens by
Polarcirklen ligger på den 66° 33’39” nordlige breddegrad

I Finland er en togrejse en helt speciel oplevelse, hvor man kommer rigtig tæt på landet og de endeløse rækker af grantræer. De finske jernbaner blev oprettet i 1862 hvor man anlagde linjen fra Helsinki ind i landet til Hämeenlinna. Dengang var Finland, som tidligere nævnt, en del af det russiske kejserrige under navnet Storfyrstendømmet Finland, hvor fyrsten var den russiske zar (årene 1809-1917). I løbet af de næste 30 år blev de fleste skinner lagt som vi kender i dag. Særligt banen, der gik mellem Helsinki og St. Petersborg var den trafikale hovedpulsåre mellem landene. Jernbanen erstattede agerbrugslandet Finlands system af vandveje, der historisk var blevet brugt til at transportere landbrugsvarer og tømmer. I dag er de finske jernbaner blandt Europas mest punktlige og sikre (3. bedst i Europa ifølge det europæiske jernbane performance index 2017).

Vi står op til det rullende landskab udenfor, og videre går det op igennem landet til Oulu, en flot gammel handelsby med fine træhuse. Tidligere var egnens hovedindtægtskilde tjære. I dag er det en moderne by og ferieby takket være sandstrandene syd for byen. 
Toget tager os fra Oulu op langs Den Botniske Bugt, som vi tager afsked med ved kystbyen Kemi, hvor der er en del træindustri og savværker. Tidligere blev tømmeret flådet på floden fra de store skove i nord hertil for at blive forarbejdet. Men nu ligger anlæggene stille – transporten er overtaget af lastbiler. Syd for byen findes den berømte isbryder Sampo, som om vinteren stadig sejler ud fra havnen med turister.

Vi spiser morgenmad ombord på toget og ankommer op ad formiddagen til Rovaniemi.

Vi møder vores bus og chauffør igen og kører ind i Rovaniemi, som er Laplands hovedstad, beliggende i krydset mellem floderne Kemijoki og Ounasjoki. Byen blev brændt helt ned af de tyske tropper under tilbagetrækningen i 1944, så den er i dag en moderne by. En af byens attraktioner er Arktikum-museet (ikke inkl., entré på egen hånd, beregn ca. 9-13€). Museet er tegnet af danske arkitekter og rummer en stor udstilling om arktisk natur, nordlys samt udstillinger om Rovaniemis historie og livet i Lapland. 

Efter vi kører fra Rovaniemi, krydser vi polarcirklen for første gang på vores tur. Det gør vi i ”Julemandens By” – for ifølge finnerne holder julemanden nemlig til i fjeldene øst for Rovaniemi. Vi aflægger et besøg i respekt for finnernes misforståelse og kan måske forklare dem, hvor julemanden i virkeligheden kommer fra.

Polarcirklen ligger på den 66° 33’39” breddegrad på den nordlige halvkugle. Breddegraden i sig selv er nok ikke så interessant, men dèt, som den markerer, er spændende. Det er nemlig lige her, hvor midnatssolen begynder. 

Landområder nord for polarcirklen med midnatssol tæller bl.a. Nordpolen, Det Arktiske Ocean, tusindvis af store og små øer og landområder i Grønland, Alaska, Canada, Sibirien, Rusland, Island og naturligvis også i Skandinavien. Det geografiske fænomen midnatssol optræder, fordi Jordens akse – den usynlige linje gennem Jorden mellem Nord- og Sydpolen, som Jorden roterer om – tilter. Når Jorden kredser rundt om Solen, tilter Nordpolen mod solen i vores sommerhalvår. I den periode befinder den nordligste del af kloden sig derfor i sollys, selv som Jorden roterer. I de dage højt mod nord, hvor der er 24 timers dagslys om sommeren, får naturen og dyrelivet en vaskeægte energiindsprøjtning, og man kan ikke undgå at blive påvirket af solens varme stråler – selvom det er midnat. 

Længere nordpå ad ”Ishavsvejen” passerer vi Sodankylä med en smuk lille trækirke fra 1689 – en af de ældste i Lapland. Vi kører videre ad den snorlige vej, der er så bred, at man kan lande med små flyvemaskiner visse steder.

Syd for skisportsbyen Saariselkä passerer vi Tankavaara, som er en gammel guldgraverby. I 1870’erne prøvede 600 guldgravere lykken her, hvilket man kan se en fin udstilling om i det hyggelige museum. Man kan stadig være heldig at vaske lidt guld her. 

Overnatning i Saariselkä.

Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 280 km – 3 timer 45 min.

Dag 5
Saariselkä. De norske samers hovedstad Karasjok, Nordkapøen Magerøya og midnatssol ved Nordkaphallen, 71° 10’ 21”, Norge
I de norske samers hovedstad Karasjok

Vi begiver os ud på den sidste dagsetape mod Nordkap, toppen af Europa. 

Lige efter vi forlader byen kan vi køre op på Kaunispää-bjerget (438 m.o.h.), hvorfra der er en flot udsigt over Lapland og helt ind over den russiske grænse. På vej mod den finsk/norske grænse kører vi langs de finske samers hellige sø Inari, som også er Finlands 3. største. I Inari findes de finske samers parlament. 

Vi når Karasjok, de norske samers hovedstad, hvor de har deres eget parlament, ”Sametinget”. Her findes også den samiske samling i Riddoduottar-museet (entré ikke inkl., beregn ca. 90 NOK), som kan være et besøg værd.

Herfra går vejen ind over den smukke Finnmarksvidda med sparsom bevoksning og et delikat økosystem pga. permafrost. 

Ved Lakselv møder vi Porsangerfjorden, som vi følger det sidste stykke til Nordkapøen Magerøya. Denne når vi via en lang undersøisk tunnel. Hovedbyen på Magerøya, Honningsvåg, er en typisk nordnorsk fiskerby med mange fiskekuttere og småindustri. Byen, der i dag er forbundet til fastlandet, er en af Finnmarks største fiskeribyer med godt 2.900 indbyggere. Antallet af små fiskebrug langs kysten er i årenes løb reduceret, men til gengæld er stordriftsfiskeindustrien vokset og aftager blandt andet store mængder fisk fra russiske trawlere. Vores hotel ligger i Kamøyvær, som ligger i retningen mod Nordkapplateauet.

Vi spiser aftensmad på hotellet og begiver os derefter ud på de sidste 25 km mod turens højdepunkt. Vejen går gennem et tundraagtigt landskab, længere og længere opad, til vi når Europas nordligste punkt. Selve Nordkapklippen hæver sig 309 meter lodret over Nordatlanten, og positionen er 71° 10’ 21”. Her har man den ultimative oplevelse af at opleve midnatssolen på kanten af Ishavets store ocean. Tæt herpå ligger halvøen Knivskjellodden, hvis spids i virkeligheden rækker halvanden kilometer længere mod nord end Nordkap, men Nordkap opfattes alligevel som det nordligste punkt i Europa. Den engelske opdagelsesrejsende Richard Chancellor navngav i 1553 klippen The North Cape. Han var selv endt her på sin jagt efter nordøstpassagen til Kina. 

Fremme ved Nordkap-plateauet med den kendetegnende globus kan du nyde udsigten over Ishavet og storheden i den rå natur. Læg også vejen forbi det store besøgscenter, Nordkaphallen, der er udhugget i selve klippen. Her kan man blandt andet se en film om årets gang på Nordkap og kigge ud på naturen gennem de store panoramavinduer. Der er også mulighed for at købe og sende et postkort med et Nordkap-stempel.

Om sommeren går solen aldrig ned på disse kanter, og om vinteren viser verdens største biograf sig fra sin smukkeste side, når nordlyset bølger i et sandt farveorgie hen over nattehimlen. Efter midnat går turen gennem den lyse nat tilbage til hotellet.

Dagens samlede kørsel 510 km – 6 timer 55 min.

Dag 6
Magerøya, Norge. Tundralignende vidder over Finnmarken, Alta og Tromsø
Tromsø med Ishavskatedralen

Efter morgenmaden kører vi tilbage til fastlandet og langs Porsangerfjorden mod Olderfjord. Fra Olderfjord går vejen ned over det barske Sennalandet højfjeld, hvor flere samiske familier har deres sommerbopladser.

Vi bevæger os fortsat over Finnmark, det nordligste område i Norge. Finnmark er de store vidder, tundralignende områder, hvor rensdyrene græsser i sommermånederne, sammen med de mere bløde og afrundede fjelde, der slet ikke kan måle sig i højde og drøjde med fjeldene længere mod syd. Det er samernes land, et nomadefolk, der kom til de arktiske områder ved begyndelsen af vores tidsregning og fulgte rensdyrene på deres vandring. Samerne lever ikke mere som nomader, men er i dag fastboende, og et par hundrede familier lever fortsat af rensdyrhold.

Vi stopper i Alta som er kendt som porten til Finnmarken og er den største by i Norges nordligste kommune (da Svalbard hører under den sydligere Troms kommune rent administrativt). Selve byen ligger for enden af Altafjorden i et kyst- og fjeldområde præget af skove og store fjeldvidder.

Derefter går vejen ud og ind langs de arktiske fjorde videre sydpå til Kvænangsfjell med en fantastisk udsigt over kysten. Vi tager to færgeoverfarter for at krydse hhv. Lyngenfjorden og Ullsfjorden, som er omgivet af stejle fjeldsider og et meget bart landskab. 

Vi ankommer om aftenen til Tromsø, hvor vi overnatter.

Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 530 km – 9 timer.

Dag 7
Tromsø, Norge. Byrundtur i polarbyen Tromsø, laksetrapper og Polarcirklen
Der er fundet tegn på liv i Tromsø for 9.000 år siden

Arkæologer har fundet tegn på liv i Tromsø allerede for 9.000 år siden, men frem til 1794, hvor Tromsø blev købstad, var byen et regulært fiskerleje. Vi tager en tur rundt i byen, som også kaldes Porten til Arktis, for byen blev allerede i 1820 udgangspunkt for adskillige arktiske ekspeditioner mod Nordpolen samt afskibningshavn for forsyninger og fangere til Svalbard, hvor de jagede bl.a. isbjørne. Dermed opstod også et rigere handelsliv. Roald Amundsen og Fridtjof Nansen besøgte ofte Tromsø i forbindelse med deres ekspeditioner. Tromsø blev siden overgangen til 1900-tallet døbt til Nordens Paris. Gennem øget handel med blandt andre Frankrig fik byen mere kontakt med omverdenen og kunne faktisk begynde at kalde sig en by. Man havde store ambitioner om at blive urban, helt i tidens ånd. Blandt andet byggede man et torv, inden der overhovedet fandtes torvehandel i byen, og man byggede tillige et sygehus, inden der kom en eneste læge til byen. 

Takket være Golfstrømmens passage forbi byen ude i Norskehavet er somrene oftest milde. Det er derfor ikke unormalt at kunne ligge på stranden og slikke sol, og dette på trods af, at vi befinder os 500 kilometer nord for polarcirklen!

Vi tager en kort orienterende byrundtur, inden vi bevæger os videre mod syd.
Tæt ved Bardufoss kan vi besøge en laksetrappe og et lakseakvarium ved Målselvfossen. Den ligger midtvejs oppe i flodsystemet i et naturskønt område. Her har norske og udenlandske sportsfiskere kommet i alle tider, da der er godt med fisk. Her i området findes også samiske familier, som lever af rensdyrhold. 
Vi sætter kursen mod Harstad, som er den næststørste by i Troms kommune. Byen er et godt udgangspunkt for vores eventyr mod Lofoten den kommende dag. I området omkring Harstad har man fundet rester af trækirker fra 1100-tallet, og et par kilometer uden for byen finder man Trondenes kirke, som har rødder helt tilbage fra vikingetiden. Kirken er i dag kendt som verdens nordligste middelalderlige stenkirke. I nyere tid var Harstad blandt andet hjemsted for finske flygtninge fra Vinterkrigen, og efter, at byen blev angrebet af tyske fly under 2. Verdenskrig var Harstad scene for et større magtspil mellem britiske og tyske tropper. I dette område findes også fysiske levn i form af fundamentet til ”Adolfskanonen”, som tyskerne skulle bruge til at holde de allierede væk fra fjordene ind mod Narvik og Gratangen. Her skulle jernmalmtransporterne beskyttes og sikres (som kom fra Kiruna området i det nordlige Sverige).
Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 310 km – 4 timer 25 min.

Dag 8
Harstad, Norge. Lofoten rundt med fiskerlejer, rorbuer, fascinerende landskaber og “hovedstaden” Svolvær
Harstad er den næststørste by i Troms kommune

Efter morgenmaden skal vi køre mod vores næste eventyrlige destination, nemlig Lofoten. 

Det er dog ikke en helt almindelig køretur, for vi kører gennem Lofotens unikke, barske og dybt fascinerende landskab, hvor nærmest majestætisk elegance blander sig med vild, rå og utæmmet natur. Det kalder på ens opmærksomhed og tilbyder så mange fotomuligheder, at det kan være en god idé at tage det store hukommelseskort (eller en ekstra rulle film) med på rejsen. Vi gør stop ved nogle af de smukkeste steder og har god tid til at nyde det betagende landskab.  

Vi tager en afstikker ud til ydersiden af øerne, til Eggum, hvor Atlanterhavet slår ind på klipperne. Undervejs kommer vi forbi og kan se Lofotr fra vejen, en genopbygget høvdingegård fra vikingetiden. Den nærliggende kirke ligger med smuk udsigt over landskabet. Næste stop er i Reine – også et charmerende fiskerleje. Sidste stop er i Å – verdens ende – hvor vi ser de maleriske ”rorbuer”, hytter for fiskerne, der roede bådene, og disse rorbuer blev brugt til overnatning for fiskerne, når de først på året kom fra hele Norge for at deltage i det store torskefiskeri. I dag er de fleste indrettet som feriehuse. I Å findes også et tørfiskmuseum. Den største eksportartikel fra Lofoten er netop tørfisk: torsk hængt til tørre i 2-4 mdr – en delikatesse i Sydeuropa, bacalao, og næringsrig mad i store dele af Afrika. 
Ved Kabelvåg kommer vi forbi og kan se den store og smukke trækirke ”Lofotkatedralen”.
Ved ankomsten til Svolvær tjekker vi ind på vores hotel for den næste nat og resten af dagen er til fri rådighed til at udforske den lille, men fascinerende by. Rejselederen vil enten umiddelbart efter ankomst til Svolvær eller den følgende dag føre os på en byvandring. 

Svolvær er med sine cirka 4.750 indbyggere det administrative centrum i Vågan kommune i Nordlands fylke. Byen ligger på øen Austvågøya i skærgården langs Vestfjorden. Oprindeligt var Svolvær en del af nabokommunen Vågan, der med byen Kabelvåg ligger lige vest for Svolvær. Det store torskefiskeri i området gjorde Svolvær til en vigtig fiskerby, og i 1918 fik den status som “ladested” og Svolvær blev sin egen kommune.

Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 465 km – 7 timer 45 min.

Dag 9
Svolvær, Norge. Norges fjelde, brusende fjorde, Saltfjellet og Polarcirklen krydses igen.
Ølandskabet Lofotens små ø- og fiskersamfund

Vi vinker farvel til hovedbyen Svolvær, når vi om morgenen skal med færgen til Skutvik og videre sydover mod Mo i Rana. Her skal vi bevæge os via E6 gennem et dramatisk landskab med stejle fjeldsider og blanke fjorde.

Vi tager et stop i Fauske på vej videre gennem det fjeld- og fjordrige landskab. Her i den lille industriby har man historisk haft minedrift som en af hovedindtægtskilderne. I dag er byen mere kendt for marmorbrud og vandkraftværker.

Opad dagen har vi passeret Skjersted fjord og nærmer os Saltfjellet-Svartisen Nationalpark i Nordland. Parken er måske mest kendt for sin gletsjer Svartisen, men når man som os blot passerer igennem bliver det det fossende vand, de spredte sneflager og den storslåede norske natur som giver indtryk.

Polarcirklen krydses lige før Mo I Rana omkring Saltfjellet.

Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 480 km – 7 timer 50 min.

Dag 10
Mo i Rana, Norge. Porten til Nordnorge, Trondheimsfjorden og byrundtur i Tordenskjolds fødeby Trondheim
Trondheim er en af Skandinaviens ældste byer

Over Vefsnfjorden kører vi til Mosjøen, en lille by med aluminiumindustri, hvor den gamle bydel Sjøgata med smukke træhuse heldigvis er bevaret efter at have været nedrivningstruet i 1960’erne. Vi tager et kig på den smukke Dolstad kirke, som er ottekantet, når vi kører forbi. 

Vi fortsætter turen mod syd og kører langs Trondheimsfjorden mod Steinkjer og kommer dermed til et vigtigt forhistorisk område med mange fund fra jernalderen, bl.a. bautasten, gravhøje og stensætninger. Videre mod Stiklestad, som er berømt for slaget, hvor vikingekongen Olav Haraldson (senere Olav den Hellige) faldt i 1030. Landskabet forandrer sig fra nordnorsk natur med skovbeklædte fjeldsider og store vidder – samt berømte lakselve til landbrugsjord og grønne enge.

I dag skal vi besøge en af Skandinaviens ældste byer, middelalderbyen Trondheim. En tur gennem byen er som en rejse gennem mere end tusind års norsk historie. Byen har på magisk vis formået at beholde sit historiske særpræg med de smalle gader fra middelalderen i den ældste del af byen og de senere brede boulevarder i renæssancestil fra 1700-tallet, hvorfra nogle af byens specielle træhuse også stammer. Byen blev grundlagt af vikingekongen Olav Tryggvason i 997 og var i en lang årrække Norges vigtigste by under navnet Nidaros. Nidaros var landets hovedstad fra 1030 til 1217.

Vor tids Trondheim er en levende havne- og industriby, der også er Norges næststørste universitetsby med godt 25.000 studerende på Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, Kunstakademiet og Musikkonservatoriet. Havnen og industrien skylder deres eksistensgrundlag til den 130 km lange og 25 km brede Trondheimsfjord, der er 577 meter dyb på det dybeste sted.

Vi kører en panoramisk tur gennem byen, hvor vores rejseleder fortæller mere.
Vi afslutter turen ved Nidaros Domkirke, der er Norges største middelalderbygningsværk (ikke inkl. entré cirka 110 NOK). Kirken er rejst over helgenkongen Olav Haraldssons grav. Olav den Hellige faldt ved slaget i Stiklestad 1030, og hans grav blev senere et pilgrimsmål i hele Norden. I 1070 startede byggeriet af kirken, som kom til at strække sig over flere århundreder. I dag har man genoptaget pilgrimsvandringen. 

I aften er middagen på egen hånd (ikke inkl.), men rejselederen er behjælpelig med tips.

Dagens samlede kørsel 480 km – 6 timer 55 min.

Dag 11
Trondheim, Norge. Trollstigen, Norges Margueritrute og Storfjorden
Trollstigen, en vej med elleve hårnålesving

Vi følger herefter den gamle handels- og pilgrimsvej fra Trondheim mod Geiranger området hvor vi skal opleve Trollstigen.

Dagens næste højdepunkt er Trollstigen, en vej med elleve hårnålesving, som blev åbnet i 1936 og indviet af den norske konge Harald VII. Vejen byder på en absolut formidabel udsigt over stejle klipper, vandfald, dybe fjorde og frugtbare dale. Det er Norges natur, når den er allermest dramatisk. De omgivende fjeldtoppes navne, Kongen, Dronningen og Biskoppen bekræfter deres storslåethed. Der, hvor vejen når op til toppen, findes et udsigtspunkt med restaurant og et museum med fotografier, modeller og værktøj fra vejens konstruktion. Vejen er lukket om vinteren og åbnes normalt i slutningen af maj eller begyndelsen af juni.

Når vi forlader Trollstigen bevæger vi os således officielt på starten af den nationale turistvej Trollstigen-Geiranger. De nationale turistveje eller på engelsk ”national scenic routes”, er en samling af de 18 mest pittoreske køreruter i Norge. Det er en norsk pendant til vores Margueritruten, om end med noget mere dramatisk natur. Selve initiativet til at udnævne vejene og bygge udsigtspunkter startede i 1994 af den norske stats vejvæsen.

Efter vores tur over Trollstigen og turistvejen skal vi igen med en lokal færge, der sejler os fra Liabygda til Stranda over Storfjorden.

Fjorde, der skærer sig ind i landskabet, er et almindeligt syn langs den norske kyst. Den vilde og smukke vestlandsnatur blev skabt efter den sidste istid ved at smeltevand fra isbræer og elve skar sig vej ned gennem bjergarter fra jordens ældste tider. Da isen trak sig tilbage, var landskabet helt forvandlet til de høje fjelde, smalle dale og dybe fjorde, man oplever her i Vestlandet. 

Vi skal overnatte i lille Stranda med flot udsigt over fjorden. Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 380 km – 6 timer 35 min.

Dag 12
Stranda, Norge. Sejlads på den smukke Geirangerfjord, Gudbrandsdalen og Lillehammer
I Lillehammer

I dag skal vi fra morgenstunden have et af turens helt store naturmæssige højdepunkter, når vi sejler gennem et stykke af den eventyrligt smukke Geirangerfjord. 

Geirangerfjord med de op til 1.500 meter høje, stejle fjeldsider betragtes af mange som perlen blandt Norges fjorde. Majestætiske fjeldtoppe dækket af sne og voldsomme fosser på de næsten lodrette klipper er rammen om fjorden. Det er bestemt ikke uden grund, at mange kalder netop denne fjordsejlads for verdens smukkeste, og at fjorden er på UNESCO’s liste over verdens naturarv. 

Vi sejler et stykke gennem fjorden ud fra den lille by Hellesylt til Geiranger, der ligger i bunden af fjorden. En sejltur på cirka 1 time.

I Lom gør vi et kort stop for at se den smukke gamle stavkirke fra 1100-tallet med de karakteristiske udskæringer i træ.
I middelalderen blev der opført store katedraler af sten i mange dele af Europa. I Norge blev en lignende teknik benyttet, blot med træ som hovedmateriale. Vikingerne havde lange traditioner for at bygge huse og både af træ, og det var derfor naturligt, at disse byggeteknikker blev videreudviklet.  Stavkirkerne var resultatet af deres anstrengelser. I middelalderen var de Minutiøst udskårne trækirker en del af landsbybilledet mange steder i det nordvestlige Europa. I dag findes de næsten udelukkende i Norge.
Der findes mange typer stavkirker, men det væsentligste fællestræk for dem alle er brugen af stolper (eller ’stave’) og et skelet af tømmer og planker – deraf navnet stavkirke. 
Fra Lom går vejen videre ned gennem den naturskønne Gudbrandsdalen, som er omgivet af syv store nationalparker. En af dem er Rondane Nationalpark, som blev oprettet allerede i 1962 som den første i Norge. Nationalparken er særlig vigtig som hjemsted for en af Norges sidste bestande af vilde rener og omfatter et varieret fjeldområde med frodige dale og mægtige fjeldtoppe.  

Langs med vejen flyder elve med iskoldt gletsjervand, og i de små søer spejles de tætte skove i det blanke vand.  Her møder vi flere smukke gamle gårde med flotte træudskæringer på gavlene. Efterhånden ændres landskabet, og skovbeklædte fjeldsider afløses af landbrugsjorden.

Turen går videre mod syd til olympiadebyen Lillehammer, som har en speciel plads i hjertet hos mange sportsinteresserede takket være vinter OL 1994, en af de største idrætsbegivenheder i Norges moderne historie. Vejen forløber videre langs østsiden af Norges største indsø Mjøsa – et område med frugtbar landbrugsjord og store gårde. På vej igennem Hamar kommer vi forbi sportshallen ”Nordlyshallen”, der blev bygget til vinter-OL i 1994. På bredden af Mjøsa finder man stadig de imponerende ruiner af en domkirke fra 1100-tallet.

Vi spiser en hyggelig fælles middag på hotellet.

Dagens samlede kørsel 385 km – 7 timer 15 min.

Dag 13
Hamar, Norge. Eidsvoll, byrundtur i Oslo og med DFDS-færgen mod København
Akershus Slot og Fæstning i Oslo

Dernæst sætter vi kursen mod Oslo og kommer undervejs forbi Eidsvoll, hvor Norges grundlov blev underskrevet 17. maj 1814.

Henad formiddagen rammer vi Oslo, Norges hovedstad. I 1624, efter en stor og ødelæggende brand, besluttede Kong Christian IV at genopbygge byen inden for murene af Akershus. Kongen navngav byen efter sig selv: Christiania. I 1814, efter unionsopløsningen, blev byen Norges hovedstad, og i 1925 fik byen igen sit gamle navn, Oslo.

Oslo har inden for de seneste år udviklet sig til en moderne metropol efter at have stået lidt i skyggen af de andre nordiske hovedstæder. I centrum er der flere shoppegader, moderne indkøbscentre, nye museer og et bredt udbud af teatre, koncerter og forlystelser, bl.a. det nybyggede operahus fra 2008, en kulturel perle placeret ved havnen.

Efter ankomsten tager vi på en byrundtur i den fine by. Vi kommer forbi Akershus Slot og Fæstning, der er et af de mest betydningsfulde bygningsværker fra den norske middelalder, og hvor der er fri adgang til fæstningsvoldene. Vi fortsætter videre til det ældste eksisterende kvarter i Oslo, som også er den eneste bydel med rette vinkler. Kvadraturen, som kvarteret kaldes, blev opført af danske Christian den 4. efter, at en alvorlig brand i 1624 havde lagt byen øde. Ved Bjørvika skal vi nyde synet af det elegante, moderne operahus og en af de nyeste bydele i Oslo. Herfra gælder det Oslo centralstation som leder os gennem Karl Johans gate mod Stortinget, Nationalteatret og slottet. Vi går typisk også til havnefronten og byens vartegn Rådhuset, der med sine to markante tårne ligger på en åben plads ud til vandet. Vi ser den nye bydel, Aker Brygge. Afhængigt af, vejret på dagen, tilpasser rejselederen ruten. Vi slutter typisk af ved Aker Brygge, hvor der er gode muligheder for en fin frokost med udsigt. Byrundturen forventes at vare 2½-3 timer og er i bus og til fods.
Fra havnen i Oslo går vi om bord på vores skib og indkvarteres i vores respektive kahytter. Færgen er sat til at sejle klokken 16:30. Den absolut smukkeste vej til/fra Oslo er ad søvejen. Det kan derfor anbefales at gå op på soldækket og nyde den fantastiske udsigt, mens kaptajnen begynder udsejlingen fra Oslo. Vi kan nyde en aften om bord på skibet i vores helt eget tempo. 

Vi spiser middag ombord på færgen, og har tid til at gennemgå de fantastiske minder vi har haft sammen de sidste mange dage.
Dagens samlede kørsel 155 km – 1 time 50 min.

Dag 14
Ankomst til København

Færgen lægger an i København kl. 09:45 og herefter kører bussen videre til de respektive afleveringssteder ifølge planen.

Busrejse

Vi ved, at busrejser er en populær rejseform. Du skal bare tage plads, og din eneste opgave er at holde ferie. Albatros´ dygtige rejseledere sørger for, at oplevelserne kommer til dig i bedste Albatros stil. Det eneste du skal gøre er at læne dig tilbage og nyde turen i ro og mag. Ferien starter ganske enkelt allerede når du stiger ind i bussen.

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4-stjernede

Hvordan er busserne

Vi kører i moderne busser, der minimum er 4**** og lever op til de Europæiske Miljø normer Euro 6.

Alle busser har:
Justerbare sæder, fodstøtter, bord/klapborde, klimaanlæg, minikøkken, "nød-toilet", hattehylder, læselamper, musikanlæg, tv skærme og 220v stik. Alle busser er røgfrie.

Valg af sæde

På busrejser med Albatros har du mulighed for at vælge dit favoritsæde allerede ved bestilling.

Hvor vil du sidde i bussen? Venligst kontakt Albatros for reservation af sæde.

Rækkerne 1,2,7,8 og 9 koster kr. 100,- at reservere for hele rejsen. 
Rækkerne 3 til 6 og 10 til 14 koster kr. 75,- at reservere for hele rejsen.

Ønsker du ikke at resevere en plads vil du blive tildelt din faste plads ved ombordstigning.
Vi gør i den forbindelse opmærksom på, at at sædereservationen/din faste plads ikke gælder i eventuelle transferbusser.

Her kan du se pladsoversigt i bussen: https://documents.albatros-travel.com/dk/BUS_52PAX_seatingplan.jpg

Se opsamlingssteder og tider under "Praktiske oplysninger".

Prisinformation

Opgradering af kahytter undervejs

(Tallink Silja Line Stockholm-Helsinki og Oslo-København, 1 nat per respektive, 2 nætter i alt)
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger.

  • Tillæg for udvendige dobbeltkahytter: kr. 698,- pr. person
  • Tillæg for udvendige enkeltkahytter: kr. 1.398,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Rundrejse med bus og færgeture jf. program
  • 10 nætter i delt dobbeltværelse (enkeltværelse mod tillæg)
  • 1 nat med nattog Helsinki-Rovaniemi i øvre klasse sovekupé
  • 1 nat med færge Stockholm-Helsinki med Tallink Silja Line i indvendig kahyt klasse B
  • 1 nat med færge Oslo-København med DFDS i indvendig kahyt, Standard uden vindue
  • Fjordsejlads ved Geiranger (ca. 1,5 times sejlads)
  • Byrundture i Stockholm, Helsinki og Oslo
  • Entré til Nordkaphallen med udstillinger og film
  • Besøg ved Målselvfossen med laksetrappe og udstilling
  • Julemandens landsby udenfor Rovaniemi
  • Byvandring i Trondheim
  • Morgenmad dagligt
  • 11 middage (dag 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, og 13)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring, 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Måltider udover det beskrevne
  • Drikkevarer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr per faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Indkvartering

Hotellerne på rejsen er generelt moderne med en god standard (3- og 4-stjernede) og fin beliggenhed. Trådløst internet er hurtigt og velfungerende og frit tilgængeligt på de fleste hoteller. Den endelige hotelliste fås med øvrige informationer kort før afrejse (ca. 7 dage), nedenfor er eksempler på de hoteller, vi plejer (eller tilstræber) at benytte.

  • 1 nat i Linköping, hotel Quality Ekoxen

Dette klassisk indrettede hotel, findes centralt i Linköping. Det er et fint udgangspunkt for en aftentur rundt i byen og for vores videre færd mod Stockholm.
Hjemmeside: https://www.nordicchoicehotels.com/hotels/sweden/linkoping/quality-hotel-ekoxen/

  • 1 nat på Tallink Silja Line-færgen

Indvendig kahyt, klasse B på dæk 5. Kahytterne har to til fire enkeltsenge i form af køjesenge. De nederste enkeltsenge kan samles til en dobbeltseng. Der findes håndklæder, sengelinned og naturligvis bad og toilet (og hårtørrer). Fælles for alle er, at sengene kan bruges som siddeplads, mens bagagen kan opbevares under sengen. Kahytterne har enkeltsenge eller dobbeltseng. Kahytterne har forskellig indretning og forskelligt interiør men er typisk på ca. 11 m2.
Kahytskategori A udvendig (skal tilkøbes). Udvendig kahyt med vindue på dæk 5 og opefter. Kahytterne har to til fire enkeltsenge i form af køjesenge. Der findes håndklæder, sengelinned og naturligvis bad og toilet. Kahytten er af lidt højere standard.
Læs mere om muligheden for at opgradere til udvendig kahyt nedenfor under praktiske oplysninger.
Hjemmeside: https://www.tallinksilja.com

  • 1 nat på de finske jernbaner med VR 

”Upper class” sovekupé med vindue, enkelt og funktionelt indrettet samt med eget toilet, bruser og egen håndvask. Det er køjesenge med målene 200x75 cm (enkelte kupéer har lidt mindre køjesenge). Kupéerne er små men hyggelige. 
Inkluderet: læselys, håndklæde, sæbe, lille flaske vand, stik til hårtørrer/barbermaskine/mobiloplader, stige til øverste køje, spejl, dyne, betræk og pude. 
Hjemmeside: https://www.vr.fi/cs/vr/en/night-and-car-carrier-trains

  • 1 nat i Saariselkä. Hotel Holiday Club Saariselkä

Flot resort hotel beliggende i det naturskønne nordlige Lapland. Der er en større indendørs pool/vandpark på hotellet (mod betaling). Et godt sted at forsøge sig med en finsk sauna oplevelse (aften).
Hjemmeside: https://www.holidayclubresorts.com/en/resorts/saariselka/

  • 1 nat i Kamøyvær. Arran Nordkapp

Det vellidte hotel er beliggende tæt på Nordkapklippen, som er baggrund for vores valg af hotel. Det ligger i den lille fiskerlandsby Kamøyvær, nogenlunde midt imellem Honningsvåg og klippen. Hotellet ligger med udsigt over fiskerihavnen.
Hjemmeside: http://www.arran.as/nordkapp/

  • 1 nat i Tromsø

Komfortabelt og centralt beliggende hotel der ligger et stenkast fra de fleste seværdigheder i ”Nordens Paris”. Restaurant beliggende side om side med hotellet.
Hjemmeside: https://www.thonhotels.com/our-hotels/norway/tromso/thon-hotel-polar/

  • 1 nat i Harstad, Scandic Harstad

Det velrenommerede og moderne hotel er beliggende i hjertet af den mindre by Harstad. Nærheden til havnepromenaden inviterer til en aftengåtur.   
Hjemmeside: https://www.scandichotels.com/hotels/norway/harstad/scandic-harstad

  • 1 nat i Svolvær, Scandic Svolvær

Det særegne hotel ligger pittoresk med høje fjelde som baggrund. Et fint sted at overnatte efter en oplevelsesrig dag.
Hjemmeside: https://www.scandichotels.com/hotels/norway/lofoten/scandic-svolvaer

  • 1 nat i Mo i Rana, Scandic Meyergården

Det centralt beliggende hotel blev oprindeligt bygget i 1890. Gårdhave og shoppingmuligheder tæt ved hotellet.
Hjemmeside: https://www.scandichotels.com/hotels/norway/mo-i-rana/meyergarden

  • 1 nat I Trondheim

Thon hotel Trondheim. Dette moderne farverige hotel ligger helt centralt ved stortorvet i Trondheim. Hjemmeside: https://www.thonhotels.com/our-hotels/norway/trondheim/thon-hotel-trondheim/

  • 1 nat i Stranda. Stranda Hotel

Historisk hotel med over 100 år på bagen. Beliggende lige ud til verdensberømte Storfjorden.
Hjemmeside: http://www.strandahotel.no/stranda-hotel/

  • 1 nat i Hamar. Scandic Hamar

Centralt beliggende hotel i den mindre by, en gåtur på små 10 minutter, så er du i byens absolutte hjerte. Her kan man besøge pilgrimscenter og museet Domkirkeodden.
Hjemmeside: https://www.scandichotels.com/hotels/norway/hamar/scandic-hamar

  • 1 nat på DFDS færgen, Oslo-København

Standard indvendig kahyt på dæk 5. Kahytterne har 2-4 enkeltsenge i form af køjesenge. Der findes håndklæder, sengelinned og naturligvis bad og toilet. Fælles for alle er, at sengene kan bruges som siddeplads, mens bagagen kan opbevares under sengen. Kahytterne har enkeltsenge eller dobbeltseng. Kahytterne har forskellig indretning og forskelligt interiør.
Læs mere om muligheden for at opgradere til udvendig kahyt nedenfor under praktiske oplysninger.
Hjemmeside: https://www.dfdsseaways.dk/om-bord/oslobaaden-kahytter/standard

Mulighed for opgradering af kahytter

Der er forskellige kahytskategorier. Fra indvendige kahytter til udvendige kahytter med havudsigt. Dette er vedrørende de 2 overnatninger undervejs med hhv. Tallink Silja Line Stockholm-Helsinki og DFDS Oslo-København.

  • Kahytskategori indvendig (inkl. i rejsens pris)

Indvendige kahytter har to til fire enkeltsenge i form af køjesenge, de ligger typisk fra dæk 5 og opefter. Der findes håndklæder, sengelinned og naturligvis bad og toilet. 

  • Kahytskategori udvendig (skal tilkøbes)

Udvendig kahyt med vindue på dæk 5 og opefter. Kahytterne har to til fire enkeltsenge i form af køjesenge. Der findes håndklæder, sengelinned og naturligvis bad og toilet. Der er kun en lille forskel i standard, opgraderingen består derfor primært af vinduet.

Ønsker til indkvartering eller kost

Har du særlige ønsker med hensyn til værelse (evt. etage, dobbelt/separat seng eller at bo tæt på en medrejsendes selskab) eller kost (vegetar eller lignende), bedes du oplyse dette allerede ved bestillingen. Vi vil gøre vores bedste for at imødekomme og forespørge om dine ønsker, men kan selvfølgeligt ikke garantere for at det kan løses.

Bagage og pakning

Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

En rejse til Nord-Norge og Nord-Finland kræver relativ stor variation i beklædningen. I området kan man på land i sommermånederne, dvs. juni og juli, forvente temperaturer mellem 5-15 grader. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede samt et par vandafvisende og vindtætte overtræksbukser. 

Kig de gamle gemmer igennem, inden du går ud og investerer i nyt udstyr. Der er absolut ikke noget krav eller nogle forventninger om, at tøjet og udstyret skal være det allernyeste eller smarteste.

Bagagehåndtering og togrejse

På denne rejse benytter vi det finske nattog ”Laplandsekspressen”, hvor der er begrænset plads til bagagen; derfor vil denne blive transporteret i vores bus til Rovaniemi. Derfor anbefales det at medbringe en mindre kuffert eller taske til den ene overnatning ombord på toget Helsinki-Rovaniemi, det som vi i dagsprogrammet refererer til som overnatningstaske.

Vejret

Vi har netop valgt at rejse på de tidspunkter hvor Sverige, Finland og Norge står sommerligt og forhåbentligvis mest solrigt frem, med lange lyse nætter og blomstrende natur. 
Vi kan dog af gode grunde ikke bestemme over temperaturer eller nedbørsmængder, hvorfor vi altid henviser til at pakke derefter. Ligesom hjemme i Danmark, så er det ikke unormalt med lidt nedbør, også i sommerperioden.

Helbredsstatus

Ingen strabadserende vandreture – stederne kan opleves i kort afstand fra bussen. På denne tur er det en forudsætning, at man er i almindelig god fysisk form og kan bevæge sig ved egen hjælp.

Måltider

De aftensmåltider som er en del af programmet er ofte i form af enten en 3-retters servering eller en buffet. Man er glad for at spise fisk i Norge, så det må man forberede sig på kan indgå i måltiderne.

Midnatssol

Midnatssol er et naturfænomen, der optræder om sommeren syd for den sydlige polarcirkel og nord for den nordlige polarcirkel, herunder nord Finland og nord Norge. Jorden roterer omkring en akse, der hælder i forhold til solen, og i sommermånederne peger Nordpolen mod solen. Det er derfor, solen ikke går ned i flere uger nord for polarcirklen. 
På Svalbard går solen ikke ned mellem den 20. april og den 22. august og er således det sted i Norge, der har midnatssol længst tid. For resten af Norge gælder det, ved Nordkap: 14. maj–29. juli, i Tromsø: 20. maj–22. juli og på Lofoten: 28. maj–14. juli. I Finland er det Rovaniemi: 6. juni-7. juli og Saariselkä: 25. maj-20. juli.

Sygeforsikring

Når du rejser til Norden (herunder Sverige, Finland og Norge) er du dækket af Nordisk konvention om social sikring, denne gælder for rejser i Grønland, Færøerne og de nordiske lande. Ofte vil der dog skulle lægges ud for en del udgifter, som nogle forsikringsselskaber dækker, tjek evt. hvad der gælder for din egen forsikring inden afrejse.

Reglen fra konventionen siger at der dækkes for behandling og dækning af udgifter for hjemrejse:
For en person, som har bopæl i et nordisk land og er sikret ret til naturalydelser dér, og som under midlertidigt ophold i et andet nordisk land modtager sygebehandling, dækker opholdslandet de merudgifter ved hjemrejse til bopælslandet, som opstår, fordi vedkommende som følge af sygdommen må benytte en rejseform, der er dyrere end den, han eller hun ellers ville have anvendt.

Wi-fi og internet på hotellerne i Norden

Mange af vores hoteller har i dag gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på de fleste fællesområder (spørg derfor din rejseleder om Wi-Fi eller internet, eller når du tjekker ind). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte wi-fi i fællesområder, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Det afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.

Enkelte hoteller tager stadig gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten på disse dog bedre. En helt anden mulighed er ellers at benytte gratis wi-fi hos kæder som Starbucks, Espresso House eller lignende, som oftest i de større byer er at finde inden for kort afstand.
Der er også stadig muligt bare at nyde rejsen og ferien offline. 

Wi-fi på busser i Norden

Man kan ikke regne med at der er wi-fi på turistbusserne i Norden, da det stadig er en relativ sjælden service.

En gang skal være den første

En gang skal jo være den første! Lige meget hvor mange gange vi har kørt en tur igennem, har talt med de lokale, prøvet forskellige ruter, små restauranter og været helt ned i detaljerne, som hvor skal vi have toiletstop, så vil der i enhver rejses ”spæde liv” være ændringer, som løbende foretages. Derfor håber vi, at vores nysgerrige og berejste kunder har forståelse for, at det nogle gange ikke helt går som forventet. Det er jo også en del af det at rejse, fx at opleve, hvordan tid måske opfattes anderledes i andre lande, når betjeningen er decideret langsom – vær sikker på, at vi nok skal lave ændringer i programmet, hvis der findes passende alternativer.

Påstigningssteder og -tider

Påstigningssteder og -tider

Ved bestilling, noter venligst ønsket opsamlingssted i bemærkninger!

4200 Slagelse, Afk 39 / Stop 39 Kl. 07:00 
4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl. 07:45 
2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 73) Kl.: 08:30

Hjemkomststeder og -tider

2500 København, Valby Station (ovf. Lyshøjgårdsvej 73) Kl.: 10:30
4600 Ølby Station (Ved 7 -11 Kiosk/Togbus skilt) Kl. 11:15 
4200 Slagelse, Afk 39 / Stop 39 Kl. 12:00

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser