Retur til Middelalderen

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Eventyrligt krydstogt til den europæiske civilisations vugge i Kroatien gennem Adriaterhavets ørige. Inkl. besøg i Zadar og nationalparkerne Kornati og Krka

I oldtiden strømmede stammefolk til de frugtbare kyststrækninger omkring Adriaterhavet og grundlagde de tidligste europæiske civilisationer. Byer som Trogir og Primosten opstod på små kystnære øer, der var nemme at forsvare. Befokningen voksede parallelt med de nye handelsveje til andre kulturer i Grækenland, Italien og Persien, hvis spor vi stadig finder overalt langs kystlinjen. Trods et utal af krige er Middelalderbyerne og reminiscenserne af romersk og græsk indflydelse stadig velbevarede og danner interessante og smukke kulisser om Adriaterhavets klare vand og bjerglandskabet i baggrunden. Rejsen forener muligheden for fordybelse i europæisk kultur og historie med naturskønne omgivelser, eksklusive restauranter og strandliv. Tag med på opdagelse på Albatros’ nye skærgårdskrydstogt i Kroatien ombord på det lille, hyggelige skib M/S Cicero med plads til max. 30 gæster.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
København–Split. Transfer til Trogir, afsejling og ankomst til Primosten
Dag 2
Primosten – Sibenik. Byrundtur til fods og besøg i nationalparken Krka
Dag 3
Sibenik – Vodice. Smuk sejlads i skærgården, badestop og byen i bugten, Vodice
Dag 4
Vodice – Sali. Sejlads gennem Opat-kanalen og i nationalparken Kornati
Dag 5
Sali – Zadar. Skærgårdssejlads langs øen Ugljan, badestop ved Muline og byrundtur i Zadar
Dag 6
Zadar – Zlarin. Besøg på de bilfrie øer Vrgada og Zlarin
Dag 7
Zlarin – Trogir. Sejlads mod Trogir og eftermiddagen på egen hånd i Trogir
Dag 8
Trogir og hjemrejse

MS Cicero

Nyd sejladsen om bord på det lille og hyggelige skib MS Cicero

Det familieejede skib har plads til ca. 30 passagerer fordelt på 15 kahytter, og dermed kan du være sikker på, at der er plads til en hyggelig og tilbagelænet stemning – kun for Albatros’ gæster. Skibet byder på restaurant med aircondition, bar og tv, samt et stort soldæk. Desuden er der badestige agter, som kan sænkes ned til vandet efter behov.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København–Split. Transfer til Trogir, afsejling og ankomst til Primosten
Den gamle middelalderby Trogir

Efter ankomsten til Splits lufthavn kører vi til den lille hyggelige middelalderby Trogir, hvor vores skib ligger ved kaj i centrum.

UNESCO-fredede Trogir har cirka 13.000 indbyggere. Den ligger på en lille ø mellem fastlandet og øen Čiovo og er forbundet med broer til begge sider. Byens historie går mere end 2.000 år tilbage i tiden til det illyriske kongerige, og siden da har blandt andet romerne og venetianerne sat deres aftryk på byens kultur og historie – ligesom i det øvrige Dalmatien. Trogir er omgivet af en solid bymur, og inden for murene finder man en række smukke kirker, paladser, tårne og boliger – som alle er ypperlige repræsentanter for fortidens byggekunst. Byen byder således på et sandt overflødighedshorn af spir, søjler og kupler fra gotikken, renæssancen og barokken.

Vi tager på byrundtur til fods, hvor vi blandt andet går forbi Kamerlengo-borgen, som blev bygget af venetianerne, og ser den enestående Skt. Laurentius-katedral, kigger ind i de smukke klostergårde og suger i det hele taget til os af stemningen i den lille hyggelige by. Herefter går vi ombord og lægger fra land. Dermed er vores kroatiske skærgårdseventyr officielt stævnet ud mod nye kyster.

Sidst på eftermiddagen/først på aftenen når vi frem til Primosten, som er en lille by på en lille halvø beliggende mellem Sibenik og Split. Den gamle by er forbundet med fastlandet via en smal dæmning, der har erstattet tidligere tiders bro. Dette lille stykke af paradis byder på middelalderarkitektur, smukke strande og krystalklart vand. I tidligere tider var det vindyrkning, olivenlunde og fiskeri, men i dag er det besøgende som os, der udgør den væsentligste indtægtskilde – og dog. For Primosten er knap så kendt på det kroatiske landkort som mange af sine naboer, og derfor er det stadig en afslappet fornøjelse at gå en aftentur gennem de smalle gader.

Efter vores ankomst i Primosten er det derfor oplagt, at du begiver dig ud på opdagelse – enten på egen hånd eller i selskab med vores rejseleder.

(Middag ombord er inkluderet)

Dag 2
Primosten – Sibenik. Byrundtur til fods og besøg i nationalparken Krka
Sibenik

Om morgenen kaster vi anker og sejler de 12 sømil til den lille by Sibenik, som ligger der, hvor Krka-floden løber ud i Adriaterhavet. Her skal vi på en byrundtur til fods. Sibenik er den eneste by i Kroatien, og en af de få i verden, der har hele to UNESCO-monumenter. Dem skal vi naturligvis se. Domkirken Skt. Jakob fra det 15. århundrede er et sandt mesterværk inden for den kristne kunst. Forskellige arkitekter og bygherrer arbejdede gennem mere end 100 år på at kombinere forskellige kunstneriske stilarter som skulptur, maleri og arkitektur i én bygning. Som et lille ekstra stykke fakta kan nævnes, at en del af et afsnit i den populære Netflix-serie Game of Thrones blev optaget lige her ved domkirken i Sibenik.

Skt. Nikolajfæstningen er for nyligt kommet på UNESCO’s liste over verdenskulturarv som en del af de venetianske forsvarsværker fra mellem det 16. og 17. århundrede. Den ser vi også undervejs. Efter frokosten bliver vi hentet i bus og fortsætter langs floden til nationalparken Krka. Krka blev udlagt som nationalpark i 1985 – primært for at beskytte områdets mere end 800 forskellige plantearter, hvoraf en del er endemiske. Krka Nationalpark er også hjemsted for mere end 200 forskellige slags fugle samt en række padder, krybdyr og fisk. Er vi virkelig heldige, ser vi måske den truede europæiske odder.

I nationalparken fører stier og gangbroer gennem frodig bevoksning og over strømmende vandløb. Vi ser også det spektakulære Krka-vandfald, hvor en stribe mindre vandfald fosser ned i en smuk vandfaldssø og tilsammen udgør et fald på 242 meter.

Efter besøget kører vi tilbage til Sibenik, hvor vi ligger ved kaj natten over.

(Morgenmad og frokost ombord er inkluderet)

Dag 3
Sibenik – Vodice. Smuk sejlads i skærgården, badestop og byen i bugten, Vodice
Vodice har et dejligt havneområde

Vi bruger dagen i dag på at sejle rundt blandt småøer og skær. Her kan du slappe af på dækket med en god bog og tage dig en dukkert, når kaptajnen kaster anker for et badestop undervejs. Dette er selve indbegrebet af et krydstogt i Kroatien, hvor afslapning ombord og oplevelser på land går hånd i hånd.

Sidst på eftermiddagen når vi frem til byen Vodice med ca. 10.000 indbyggere. Du har her mulighed for at gå en tur gennem byen eller langs vandet alene eller sammen med rejselederen. Om aftenen er der rig mulighed for at finde en god restaurant med udsigt over havet. Kroatien har nemlig en stærk gastronomisk tradition, og indbegrebet af den kroatiske madkultur er en lokal konoba. Konoba er betegnelsen for en traditionel restaurant, som normalt serverer lokale dalmatiske retter tilberedt med kærlighed og gode råvarer. Man kan finde konobaer langs hele Adriaterhavskysten, og disse rustikke og romantiske restauranter er nogle af de bedste steder at nyde det kroatiske køkken.

 (Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 4
Vodice – Sali. Sejlads gennem Opat-kanalen og i nationalparken Kornati
Nationalparken Kornati

Om morgenen forlader vi Vodice og krydser over Opat-kanalen til Kornati – en af Kroatiens otte nationalparker. Her ligger øerne tæt som perler på en snor, og de dramatiske klipper rejser sig af havet og genspejles i det krystalklare hav. Her ligger øer, laguner og kløfter side om side, og lige under havoverfladen udspiller der sig et rigt dyreliv, som bl.a. tæller ca. 300 fiskearter. For at bevare det rige dyreliv i nationalparken har man ganske enkelt gjort det forbudt at fiske. Sørg for at have kameraet lige ved hånden i dag, for her i Kornati kan du tage fotos, som er endnu bedre end dem, man ser på postkort.

Ud på eftermiddagen når vi frem til byen Sali, der ligger på øen Dugi otok. Det er et fredeligt sted, hvor livet foregår i et mageligt tempo på en baggrund af bakker, marker og små og store bugter. Husene er malet i sarte pasteller eller opført i natursten, og aftensolens gyldne stråler gør Sali til en ægte middelhavsperle.

(Morgenmad og frokost ombord er inkluderet)

Dag 5
Sali – Zadar. Skærgårdssejlads langs øen Ugljan, badestop ved Muline og byrundtur i Zadar
Zadar er en af Kroatiens ældste byer

Vi fortsætter vores skærgårdseventyr og nyder en formiddag med skøn sejlads og fællesskab ombord. Der bliver også mulighed for at tage en dukkert undervejs inden vi midt på eftermiddagen når frem til Zadar. Zadar har haft en traumatisk historie, men den er på trods af hyppige skift i herredømme stadig en smuk by med en historie, der går mere end 3.000 år tilbage. Som de fleste andre byer på Dalmatienkysten udviklede Zadar sig fra at være en forhistorisk bosættelse til en illyrisk landsby og igen til en romersk kommune. Den blev styret af det byzantinske rige, plyndret under korstogene, brugt af venetianerne gennem adskillige århundreder, og sidst men ikke mindst overgik den til Østrig-Ungarn.

Efter vores ankomst skal vi på en rundtur i byen til fods, hvor vi kommer forbi en lang række af de smukke kirker og monumenter fra romertiden. Det bliver en hyggelig tur gennem de brostensbelagte gader, hvor man føler sig hensat til forgangne tider. Vi kommer bl.a. forbi kirken Skt. Donatus, som er et pragteksempel på byzantinsk arkitektur, domkirken Skt. Anastasia med det smukke klokketårn fra 1400-tallet, det romerske forum og havorglet, der spiller musik, når bølgerne rammer orgelpiberne.

Hvis du skulle have brug for en forfriskning efter byrundturen, kan du sætte på en af de mange små hyggelige caféer og restauranter og prøve et lille glas af den lokale likør, maraschino, der er en kirsebærlikør fremstillet af kirsebær fra lundene omkring Zadar. Aftenen kan du bruge på egen hånd i Zadar eller i selskab med dine medrejsende.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 6
Zadar – Zlarin. Besøg på de bilfrie øer Vrgada og Zlarin
Zlarin har i dag blot få hundrede indbyggere

Vores eventyr fortsætter i dag, hvor vi sejler til den lille ø Vrgada. Her er små bugter og fyrreskove, der byder på skygge for middelhavssolen. Øen er kun 3 km lang, og klipperne på den sydlige og nordlige side når op i 112 meters højde. Rundt om Vrgada ligger 15 andre småøer, hovedsageligt grusøer, spredt i havet. Vi bruger nogle timer med at nyde vandet og udsigten, inden vi fortsætter vores færd mod Zlarin, hvor vi runder dagen af. Den lille bilfri Zlarin er adskilt fra fastlandet af Zlarin-kanalen. Øen har i dag blot få hundrede indbyggere, og arealet udgør kun 8.19 km². Øens landskaber tegnes af frodige figentræer og cypresser, strande og idylliske bugter. Tidligere ernærede de fleste af Zlarins indbyggere sig ved indsamling af koraller og havsvampe – en beskæftigelse, som stadig finder sted i et vist omfang. Ellers er den primære indtægtskilde turisme, fiskeri og landbrug, blandt andet olivendyrkning.

Om aftenen kan du på egen hånd udforske den lille Zlarin by, som har et par gode spisesteder.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 7
Zlarin – Trogir. Sejlads mod Trogir og eftermiddagen på egen hånd i Trogir
Den lille hyggelige middelalderby Trogir

Vi sætter om morgenen kursen tilbage mod vores udgangspunkt, Trogir. Undervejs gør vi måske et badestop, hvis tiden tillader det. Ved middagstid er vi fremme og efter frokosten om bord, kan du på egen hånd eller sammen med andre slentre rundt i den hyggelige by på egen hånd, og måske gense dine yndlingssteder. 
Om aftenen vil vores rejseleder sørge for, at vi kan spise middag sammen (ikke inkluderet), men det er naturligvis helt op til dig selv hvorvidt du ønsker at deltage eller hellere vil finde en hyggelig restaurant på egen hånd.

(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)

Dag 8
Trogir og hjemrejse

Vi spiser morgenmad ombord. Herefter går vi fra borde og fortsætter til lufthavnen, hvorfra vi tager flyet hjemad.

(Morgenmad om bord er inkluderet)

Prisinformation

Tillæg for opgradering af enkeltkahyt
  • Enkeltkahyt på Lower-dæk, kahyt 7 og 9 kr. 7.348,-
  • Enkeltkahyt på Main-dæk, kahyt 5 og 6 kr. 5.648,-
  • Enkeltkahyt på Main-dæk, kahyt 1-4 kr. 8.348,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Tillæg for Lower-dæk, kahyt 7 og 9 kr. 1.298,-
  • Tillæg for Main-dæk, kahyt 5 og 6 kr. 0,-
  • Tillæg for Main-dæk, kahyt 1-4 kr. 1.498,-
  • Tillæg for privat agterkahyt på Main-dæk, kahyt 15 kr. 1.998,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Split t/r
  • Udflugter jf. program
  • 8 dages krydstogt med MS Cicero i delt dobbeltkahyt på nedre-dæk
  • Halvpension på skibet (fra aftensmad dag 1 til morgenmad dag 8)
Rabat ved 3 eller 4 personer i kahytten

I nogle kahytter er det muligt at sove 3 og 4 personer. I så tilfælde vil 3. og 4. person i kahytten få en rabat på 300 kr.

Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring Gouda 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Eventuelle måltider på land
  • Drikkevarer
  • Turistskat (euro 21,- pr. person) betales direkte ombord.
  • Drikkepenge til personalet på krydstogtskibet (beregn ca. euro 7,- pr. nat pr. person)
  • Drikkepenge til lokale guider og chauffører (ca. euro 10,- pr. person i alt)
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Personlige fornødenheder
  • Alt ikke nævnt under "prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Håndklæder

Hver gæst får to håndklæder i alt på krydstogtet. Hvis du kan forudse, at du får brug for flere, anbefaler vi, at du pakker håndklæder med hjemmefra.

Medbring gerne

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til udflugter samt et strandhåndklæde, hvis du skal i vandet. Strandene er stenstrande, og nogle steder kan der være søpindsvin, så badesko kan anbefales. Har du ikke nogen med hjemmefra, kan de købes undervejs til en absolut rimelig pris.

Det kan også anbefales at medbringe en jakke og lange bukser til køligere vejr og aftenerne, gode vandresko og en paraply og/eller regnjakke i tilfælde af dårligt vejr.

Ikke egnet for gangbesværede

Vi gør opmærksom på, at rejsen ikke egner sig for gangbesværede, da man skal gå fra båd til båd for at komme i land og tilbage på skibet igen – dette skyldes, at skibene fortøjes langskibs uden på hinanden i en række, når man lægger til. Det er et krav fra myndighederne, at passagerer er i stand til at gå til/fra borde uden brug af hjælpemidler.

I enkelte havne kan der i perioder forekomme underholdning og musik på naboskibene indtil midnat.

Betaling om bord og på land

Der afregnes i kontanter om bord – enten i kroatiske kuna eller i euro. Når du er i land, kræver det kroatiske kuna, hvis du skal betale kontant. Der er mulighed for at hæve penge i lokale hæveautomater, blandt andet i Split, men vi anbefaler, at du har kontanter/kroatiske kuna med hjemmefra.

Mere om Kroatien

Her kan du få mere at vide om Kroatien: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/kroatien
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Du kan også læse artiklen om, dengang Inger og hendes familie tog til Kroatien og holdt 90-års fødselsdag til søs eller få mere inspiration til din næste rejse med De 10 bedste krydstogt-rejsemål

Om kahytterne

Hvordan er kahytterne?

Der er 15 kahytter om bord. Alle kahytter er udvendige, enkelt indrettede og har skabsplads samt eget bad/toilet. Der er enten to separate senge i form af køjesenge eller en dobbeltseng.

I nogle kahytter er der mulighed for 1-2 ekstra opredning/-er. I kahytter med ekstra opredning er den ekstra opredning altid en soveplads over dobbeltsengen/enkeltsengen, altså en væghængt køjeseng, som man klatrer op i med afsæt fra dobbeltsengen/enkeltsengen.

Der er 220 volt-stik i alle kahytter og aircondition i Lower-dæk-kahytter, i restauranten og på fællesarealet på gangen ved Main-dæk-kahytterne; dog kan det forekomme, at aircondition bliver slået fra efter midnat.

Kahytter på Lower-dæk

Kahyt 10
Kahytten har et mindre koøje og en dobbeltseng. Kahytten har et mindre skab ved siden af dobbeltsengen. Der er indbygget aircondition under sengen med temperaturkontrol på væggen. Der er et trappetrin i kahytten i enden mod koøjet. Kahytten har et væghængt skab. Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert i kahytten. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Dobbeltsengen måler 140 x 185 cm. Kahytten er 5,5 m2.

Kahyt 11-14
Kahytterne har et mindre koøje, en dobbeltseng og en overkøje. Der er derfor mulighed for at være tre personer i kahytterne. Overkøjen er væghængt, dvs. man klatrer op i den med afsæt fra dobbeltsengen. Der er indbygget aircondition under sengen med temperaturkontrol på væggen. Der er et ujævnt trappetrin i kahytten i enden mod koøjet. Kahytten har et gulvskab med enten to døre eller fire mindre døre og reoler. Overkøjen kan bruges som afsætningsplads til kufferter, hvis den ikke bruges som soveplads. Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert per kahyt. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Dobbeltsengen måler 130 x 190 cm og køjesengen 75 x 190 cm. Kahytterne er 5,5 m2.

Kahyt 8
Kahytten har et mindre koøje og en køjeseng. Overkøjen er væghængt, dvs. man klatrer op i den med afsæt fra enkeltsengen eller ved hjælp af aftagelig stige. Der er indbygget aircondition under sengen med temperaturkontrol på væggen.  Kahytten har et mindre skab ved siden af enkeltsengen. Der er tre ujævne trappetrin i kahytten i enden mod koøjet og afsætningsplads i det ene hjørne mellem væggen og badeværelset. Kahytten har et gulvskab med to døre.  Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert i kahytten. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Enkeltsengen måler 85 x 190 cm og overkøjen 75 x 190 cm. Kahytten er 5,5 m2.

Kahyt 7 og 9
Kahytterne har et mindre koøje og to enkeltsenge, samt to ekstra senge i form af overkøjer. Der er derfor mulighed for at være fire personer i kahytterne. Overkøjerne er væghængte, dvs. man klatrer op i dem med afsæt fra enkeltsengene. Der er indbygget aircondition under sengen med temperaturkontrol på væggen. Kahytterne har et gulvskab med to døre. Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert per kahyt. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Enkeltsengene måler 75 x 190 cm og overkøjerne 80 x 190 cm. Kahytten er 8 m2.

 

Kahytter på Main-dæk

Kahyt 5-6
Kahytterne har et vindue, en enkeltseng og en overkøje. Overkøjen er væghængt, dvs. man klatrer op i den med afsæt fra enkeltsengen eller ved hjælp af aftagelig stige. Kahytten har et mindre skab ved siden af enkeltsengen. Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert per kahyt. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Enkeltsengen måler 100 x 185 cm, og køjesengen 70 x 180 cm. Kahytten er 5,6 m2.

Kahyt 1-4
Kahytterne har et vindue, en dobbeltseng og en overkøje. Der er derfor mulighed for at være tre personer i kahytterne. Overkøjen er væghængt, dvs. man klatrer op i den med afsæt fra dobbeltsengen. Kahytten har et væghængt skab med tre låger over dobbeltsengen med garderobestænger (gælder ikke for kahyt 1+2). Overkøjen kan bruges som afsætningsplads til kufferter, hvis den ikke bruges som soveplads. Det anbefales, at man maks. medbringer en hård kuffert per kahyt. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet. Dobbeltsengen måler 140 x 190 cm, og køjesengen 70 x 190 cm. Kahytten er 6 m2.

Kahyt 15
Privat agterkahyt på Main-dæk.
Kahytten har fem vinduer og en dobbeltseng samt et simpelt sofaarrangement med et lille bord. Der er eget toilet/brusebad, hvor brusehovedet hænger i forbindelse fra vandhanen ved blandingsbatteriet.  Kahytten ligger agter på Main-dæk og har direkte udgang til agterdækket. Der er et gulvskab med to døre. Der er væghængt aircondition i kahytten med fjernkontrol. Dobbeltsengen måler 160 x 200 cm. Kahytten er på 20 m2

Hånden på hjertet

Vi sejler med skibet MS Cicero

Skibet sejler ikke om natten, men ligger ved kaj eller for svaj. Du bliver således ikke vugget i søvn af skibets duven. På den anden siden kan du i de fleste havne gå til/fra borde, som du lyster, og dermed få mest muligt ud af de øer og byer vi besøger – også efter mørkets frembrud.

Krydstogter på små skibe

Et krydstogt på et mindre skib er en hyggelig og nærværende oplevelse; små skibe har ofte en meget klassisk charme og indretning, og du har virkelig en fornemmelsen af at være på vandet.

Har du tidligere været på krydstogt med de store, topmoderne oceangående skibe, vil du opleve, at komforten, mulighederne om bord, servicen og de gastronomiske oplevelser er på et andet niveau.

Man kan sige, at små skibe er mere primitive – eller at de har en anden charme. Der er under alle omstændigheder forskel på store og små krydstogtskibe, og klassificeringen (antallet af stjerner) følger derfor også skibets størrelse og type. Dvs. at du ikke kan forvente samme service eller kahytstørrelse på et 3-stjernet skib med plads til 30 passagerer, som på et 3-stjernet skib med plads til 2.000 passagerer.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser