Svalbard – Sidste stop før Nordpolen

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev sommer i Arktis med Ocean Atlantic. Solen står højt hele døgnet, og kysterne myldrer af liv, nu hvor landet åbner sig efter vinterens favntag

Oplev isbjørnenes rige på dette Albatroskrydstogt, hvor vi begiver os langt væk fra de gængse turistruter og besøger steder, hvor der normalt kun kommer ekspeditionsfolk og forskere. Vi sejler med Albatros’ eget ekspeditionsskib Ocean Atlantic, som er bygget til sejlads i isfyldt farvand. I skibets medbragte zodiac-flåder foretager vi talrige landgange og kystsejladser, hvor vi kommer helt tæt på dyreliv og gletsjerlandskaber.

Togtet forIøber i den tidlige sommer, hvor Svalbard summer af liv. Fuglene har netop indtaget de mange ynglepladser, svalbardrenen har travlt med at samle ny energi efter den lange vinter, og isbjørne kan stadig jage fra den fjordis, som endnu ikke er drevet til havs. Vi går i land ved gamle fangstationer, besøger forskningsbyen Ny Ålesund og sejler dybt ind i fjordene på det nordlige Svalbard. Efter en tur op i pakisen på fotojagt efter bjørne afslutter vi ekspeditionstogtet med et besøg i Longyearbyen, verdens nordligste ”storby”.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Grupperejse, Polarkrydstogt, Krydstogt i Nordeuropa

  • Rejseleder Skandinavisktalende rejseledere og engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norsk krone

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Longyearbyen, Svalbard og ankomst til skibet
Dag 2 Kongsfjorden og Ny Ålesund
Dag 3 Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Dag 4 Langs pakisen mod 80 grader nord
Dag 5 Andøyane og Monacogletsjeren
Dag 6 Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Lilliehöök
Dag 7 Bellsund, Vårsolbukta og Calypsobyen
Dag 8 Longyearbyen og hjemrejse til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til et af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet er blevet nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4 stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til godt 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Alle landgange foregår samlet fra skibets 20 Zodiac gummiflåder. 

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
27.798,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Longyearbyen, Svalbard og ankomst til skibet
Longyearbyen, verdens nordligste ”storby”

Afrejse fra København med mellemlanding i Oslo og ankomst til Longyearbyen.

Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entrepenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk.

Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen godt 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kaldte øerne på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. Navnet hang ved helt op til efter første verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i øgruppen, der samlet hedder Svalbard.

Efter ankomsten tager vi på en kort byrundtur i Longyearbyen, hvor vi bliver introduceret til byens fascinerende historie og nutidige virke som hovedstad på Svalbard, der må betragtes som den nordligste ”rigtige” by i verden.

Efter besøget i Longyearbyen kører vi til havnen og tjekker ind på skibet. Efter anvisning af kahytterne vil ekspeditionslederen informere om togtet, skibets daglige og sikkerhedsmæssige rutiner samt sikkerhedsudstyr. Herefter påbegynder vi sejladsen ud gennem Adventfjorden og Isfjorden og sætter kursen nordpå langs Prins Karls Forland. Måske er vi så heldige allerede at se vores første hvaler på vej ud af Isfjorden.

Dag 2
Kongsfjorden og Ny Ålesund
I Ny Ålesund

Efter sejladsen i den lyse nat med midnatssol langs Prins Karls Forland og Forlandet nationalparken, som omfatter hele øen, når vi om morgenen nordspidsen, Fuglehuken, hvor det imponerende Fuglehuksfjellet rejser sig næsten 600 meter op af havet. På næsset nedenfor ligger et lille fyr, der er med til at markere indsejlingen til Kongsfjorden og Ny Ålesund. Selve fjeldet er en vigtig yngleplads for polarlomvier og rider. Hvis vejret tillader det, skal vi på togtets første landgang, der foregår i de medbragte solide og sødygtige Zodiac gummibåde, der ligger klar til brug på skibets dæk.

Efter besøget ved Fuglehuken sejler vi ind i Kongsfjorden, der er omgivet af 1.000 m høje fjelde, og hvor de store gletsjere Kongsbreen og Kronebreen kælver. Her ses ofte hvidhvaler og vågehvaler, og vi håber at heldet også er med os i år. På den sydlige bred skal vi besøge Ny Ålesund, der er en af verdens nordligste byer, og er den stolte indehaver af verdens nordligst beliggende posthus og museum. Dette er en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen med luftskib over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev minedrift her frem til 1962, hvor en stor mineulykke forårsagede, at den norske regering måtte gå af. Ny Ålesund er i dag et internationalt center for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter travlt beskæftiget med at undersøge alt fra mikrobiologi til det arktiske klima.

Tundraen uden for byen er særdeles smuk. De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen i deres søgen efter føde. I og omkring Ny Ålesund yngler mange bramgæs, der fører deres gæslinger rundt i byen. Det er også muligt at se havterner, og der er tillige chance for at se fjeldrypen, der er den eneste landfugl, som overvintrer på Svalbard. Rypen er et sjovt syn, når den spankulerer rundt med sine lange ”støvler” af hvide fjer. Vi skal også uden for byens isbjørnegrænse, der er tydeligt markeret med skilte. Her skal vi følges med rejselederne de hundrede meter hen til Amundsen-ekspeditionens luftskibsmast, hvis man vil se den tættere på.

Ud på eftermiddagen planlægger vi landgang ved det historiske og naturskønne Ny London på Blomstrandhalvøya. Stedet er rigt på historie, geologi, fugleliv og flora. I 1906 blev der opdaget en forekomst af marmor, der blev forsøgt udvundet fra 1911. Kvaliteten var imidlertid for ringe og projektet blev opgivet i 1920. I dag kan vi, her 100 år efter, se bebyggelsen, jernbanespor, kraner samt dampmaskiner, der blev efterladt. Vi går en tur i området, der også byder på en god variation af arktiske planter, som er tilpasset den korte og solrige vækstsæson med temperaturer fra få grader over frysepunktet. Sidst på dagen stævner vi mod nord for nye eventyr.

Dag 3
Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Hollandske hvalfangere anlagde Smeerenburg for 400 år siden

Vi vågner med en fantastisk udsigt til gletsjerklædte fjelde på vores vej langs med Danskøya. I Smeerenburgfjorden planlægger vi at gå i land på Amsterdamøya, hvor byen Smeerenburg blev anlagt for 400 år siden af hollandske hvalfangere. Nordvesthjørnet af Svalbard blev først opdaget af hollænderen Willem Barentsz, og her anlagdes en bebyggelse, hvor op mod 200 personer opholdt sig om sommeren. Smeerenburg, som betyder fedtbyen, blev anlagt på en flad sandodde. Her blev de fangne grønlandshvaler slæbt ind, og den værdifulde hvalolie blev ved hjælp af de store mængder af sibirisk drivtømmer kogt i store kar, hvoraf der stadig er spor. Stedet er desuden en ofte benyttet opgangsplads for hvalrosser. På den modsatte side af fjorden har vi mulighed for at se spættede sæler, der raster på store sten i en beskyttet bugt ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men kan sagtens se resterne af den uheldige helt August Andrées station, hvorfra han forsøgte at nå til nordpolen i en luftballon.

Om eftermiddagen planlægger vi landgang på øen Fuglesongen. Stedet er kendt for en stor koloni af søkonger, som vi når efter en kort gåtur. De små alkefugle yngler i sprækker og hulninger under de store klippeblokke, og stemmerne fra de tusindvis af fugle blander sig i et stort kor, der har givet stedet dets navn. Vi oplever fuglene helt tæt på og ser dem drage til havs i store flokke, hvor de finders deres føde, inden de på svirrende vinge returnerer til klipperne. For foden af fuglekolonien kan der ofte ses polarræve på udkig efter et let måltid. Ud på aftenen sættes kursen ud på åbent hav mod nord og nordøst og pakisens kant.

Dag 4
Langs pakisen mod 80 grader nord
Zodiac cruise langs iskanten

Hele dagen er afsat til at sejle langs pakisen i vores søgen efter især isbjørne. Flertallet af Svalbards store bestand af dette måske mest ikoniske af alle arktiske dyr følger pakisens kant mod nord i den arktiske sommer. Det skyldes, at mange sæler, der er det vigtigste bytte, især opholder sig her, hvor den store remmesæl ses hyppigst. Præcis hvor langt mod nord og øst vi kommer afhænger helt af vejret og isforholdene på dagen, men hvor sidstnævnte også afhænger af, hvor kold vinteren 2018/19 har været. Muligvis bliver der også tid til et Zodiac cruise langs iskanten, inden vi sidst på dagen igen sejler mod syd og hovedøen Spitsbergen.

Dag 5
Andøyane og Monacogletsjeren
Den fuglerige ø Andøyane

I løbet af natten er vi sejlet fra pakisens kant nord for Svalbard og mod Woodfjorden på Spitsbergens nordkyst. Woodfjorden er præget af røde sandstensfjelde, der fik sin røde farve, dengang Svalbard befandt sig nær ækvator – for over 400 millioner år siden.

Afhængig af vejret sejler vi først ind i Woodfjorden og derfra videre til Liefdefjorden. I fjordens munding møder vi den fuglerige ø Andøyane, som vi regner med at kunne sejle omkring i vores Zodiacs, ligesom vi håber at kunne komme i land på halvøen Reinsdyrflya. Området er kendetegnet ved en blødt bølgende slette på ca. 250 km2, der skråner ned mod fjorden. Vi er nu i Nordvest-Spitsbergen Nationalpark. På Reinsdyrflya lever en større bestand af rensdyr, som kan bevæge sig frit rundt i hele området. Når fjordene fryser til om vinteren udvides rensdyrenes område også til de omkringliggende øer. Her på øerne i Liefdefjorden finder vi ynglende ederfugl og kortnæbbet gås. Den mere sjældne kongeederfugl kan vi også være heldige at se. Den er let at genkende på det farvestrålende hoved.

Om eftermiddagen håber vi at kunne forsætte helt ind i bunden af Liefdefjorden, hvor den enorme og fem kilometer brede Monacogletsjer hæver sig. Den imponerende gletsjer, der aldrig er i stilstand med sin kælvende gletsjerfront, ligger foran de majestætiske rå fjelde. Isen changerer fra kridhvid til lysende turkis, og vi mærker tydeligt et pust af kulde fra naturens dybfryser.

Vi planlægger at tage på Zodiacsejlads mellem isfjeldene på sikker afstand af gletsjerfronten, hvor mængder af rider og havterner spiser af den plankton, der tiltrækkes af opstrømmende smeltevand.

Det er i sidste ende isforholdene, der er bestemmende for, hvor vi kan sejle og hvor vi kan sætte vores Zodiacs i vandet, især nord og nordøst for Svalbard, så kan det blive nødvendigt at lave mindre ændringer i programmet undervejs. Der findes dog en lang række spektakulære lokaliteter langs øgruppens vestlige og sydvestlige kyst, hvor isens udbredelse generelt er mindre på grund af Golfstrømmens indflydelse, og som kan besøges i stedet, hvis programmet mod nord må kortes af.

Dag 6
Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Lilliehöök
Kælvende gletsjer

Om morgenen sejler vi ind i Krossfjorden på hovedøen Spitsbergen, hvor Fjortende Julibreen kælver ned i den charmerende Fjortende Julibukta. På den frodige og græsklædte skråning kan man ofte se græssende rensdyr med kalve. På Redingerpynten findes et lille fuglefjeld, hvor de særegne lunder har deres redehuller, og hvor man også kan se polarlomvier.

Herfra sejler vi helt ind i bunden af fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her slutter vi dagen med at sejle mellem de mange større og mindre isbjerge, som gletsjeren smider ud i fjorden – naturligvis i sikker afstand fra fronten.

Fra Lilliehöök sejler vi ud af fjordene og sætter kurs mod den sydligere del af Svalbard.

Dag 7
Bellsund, Vårsolbukta og Calypsobyen
De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen

Vi ankommer om morgenen til Bellsund på Spitsbergens sydvestlige kyst, hvor klimaet er relativt mildt. Vi har hele dagen til at udforske sundet, der er den ydre del af et stort fjordsystem. Området har rige kulførende aflejringer, og dybt inde i fjordene findes den norske kulmine Sveagruva. Tidligere var Sveagruva det største minesamfund på øgruppen, men priserne er faldende og minen er nu under afvikling.

Først på dagen gør vi landgang i Vårsolbukta, hvor den største attraktion er klippevægge med store kolonier af søkonger. Tundraen er velgødet af hundrede tusinder af fugle, hvilket tiltrækker græssende rensdyr. Der er tid til at gå en god tur langs stranden, hvor der bl.a. også kan ses spor fra den tidlige industrielle æra.

Mens frokosten indtages ombord krydser vi Bellsund langs den smalle men 4 km lange Akseloya over til mundingen af Recherchefjorden mod syd. Vi skal på et sidste Zodiac cruise og går i land ved Calypsobyen. Her blev der gravet kul i starten af 1900-tallet, men det blev aldrig en kommerciel succes. I dag frembyder Calypsobyen et glimt af neoindustrialismen, hvor alle muligheder for profit blev afprøvet.

I løbet af natten (hvad er nat, når solen aldrig går ned?) er vi sejlet tilbage mod Isfjorden og Longyearbyen.

Dag 8
Longyearbyen og hjemrejse til København
Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906

Skibet returnerer til havnen i Longyearbyen om morgenen. Efter morgenmaden tages afsked med personalet ombord. Efter en tur op i midtbyen er der transport til lufthavnen og flyet mod København.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 27.798,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt
Pris for Kat. C:. 1.498 pr pers.
Pris for Kat. B: 13.198 pr pers.
Pris for Kat A: 16.198 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 20.898 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for Kat. G: 9.198,-
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori Premium Suite, A og B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

3-personers kahytter
Tillæg for Kat. B 4.498 pr pers.
Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende rejseledere og engelsktalende ekspeditionsteam.
  • Fly København – Longyearbyen t/r.
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program.
  • 7 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet.
  • Byrundtur i Longyearbyen på ankomstdagen
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet.
  • Helpension på skibet.
  • Kaffe, te og isvand på skibet.
  • Skatter og afgifter.
Prisen inkluderer ikke
  • Afbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Opgradering af kahytskategori
  • Frokost i Longyearbyen, dag 8
  • Drikkevarer ud over kaffe, te og isvand
  • Drikkepenge til besætningen på Ocean Atlantic (ca. 13,5 USD pr. dag pr. deltager)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved online-bestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med otte kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C
Udvendig kahyt, Dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D
Udvendig kahyt, Dobbeltseng eller to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standard Cabin - Cat. G
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Bagage

Medbring en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter. Det er ikke nødvendigt at tage håndklæde med. Det er absolut en god ide at medbringe en kikkert – man går glip af meget uden.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Solcreme

Selvom vi befinder os langt nordpå, er der en god styrke i solens stråler, både om dagen og om natten (i perioden, hvor der er midnatssol). Grundet de arktiske forhold og den tørre luftfugtighed er solen faktisk stærkere end i Danmark. Vi anbefaler derfor, at du medbringer solcreme med en høj faktor på din rejse.

Hvad er et polarkrydstogt?

Et polarkrydstogt adskiller sig væsentligt fra almindelige turistrejser og krydstogter, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind-, is- og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen. Skibet sejler så tæt som muligt på bygder, seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og adgang til zodiac-flåderne foregår fra en solid trappe på siden af skibet, hvor man også kommer tilbage om bord på skibet. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen, og både de og Albatros’ ekspeditionsteam er certificerede i at sejle zodiac-flåderne.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.

2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.

3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.

4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).

5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.

6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse, eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet.

Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Placering i bussen

Hos Albatros tilbyder vi ikke, at man kan have faste pladser i bussen, og det er derfor heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Ved ikke at tilbyde køb af bestemte pladser, risikerer man således ikke, at købstidspunktet er afgørende for, hvilken plads i bussen, man får adgang til. Derimod kan der aftales rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Anmeldelse af rejsen

Her kan du se anmeldelser fra andre gæster, som har været på turen. Vi håber, du kan bruge deres ærlige meninger, gode tips, ris og ros til at få en idé om, hvad der venter på rejsen – så du kan vælge den helt rigtige tur for dig. Anmeldelserne samles ind af et eksternt firma, som er din garanti for anmeldernes validitet. Læs mere her

Bemærk venligst, at flyselskab, flyrute, hoteller, rejseleder og/eller rejsens rute kan variere fra afgang til afgang, og dermed kan en anmeldt rejse være lidt anderledes end de rejser, som aktuelt er til salg.

Du har også mulighed for at stille spørgsmål, som drejer sig om selve rejsen, eller læse andres spørgsmål. Bemærk, at andre gæsters evalueringer kommer efter sektionen med spørgsmål og svar.

Lignende rejser

19NOCSC04ADK0906