Togrejse til metropolerne London og Paris

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Tag med på en togrejse til Europas mest spændende hovedstæder og med Eurostar under den Engelske Kanal. Det typisk britiske krydres med en smule fransk finesse

TOGREJSE

At rejse med tog er en historisk rejseform, som er mere aktuel nu end nogensinde. På denne togrejse får du det bedste af de to metropoler London og Paris, og du kan lade oplevelserne bundfælde sig på skinnerne gennem Europa. Vi begynder med kosmopolitiske London, som engang var centrum for et verdensimperium, og imperiets navle ligger stadig ved Piccadilly Circus. I dag findes her alt. Det klassisk konservative, sidste skrig og fremtidens tankegange. Enorme shoppingstrøg og små loppemarkeder. Vi fortsætter til kærlighedens by, romantiske Paris, som nægter at falde til ro, og som det er svært ikke at blive forelsket i. Lyt til byens hjerte, og fornem verdens puls i denne livlige by, som altid forbløffer og forfører. Her har de kunsten, kulturen og museerne. Restauranterne, caféerne, maden og vinen. Boulevarderne, parkerne og de formidable bygningsværker. Paris er ligesom London en verdensby, man altid vender tilbage til.

At køre i tog er en rejseoplevelse ud over det sædvanlige. Man sidder bekvemt, og man har bevægelsesfrihed, hvis man har brug for at strække benene. Man rejser, så sjælen kan følge med.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta GBP, EUR

Dagsprogram 9 dage
Dag 1
Sydpå til Tyskland over Hamburg til Düsseldorf ved Rhinen. Middag på hotellet.
Dag 2
Via Köln og Bruxelles og derefter med højhastighedstoget Eurostar gennem Eurotunnellen til London
Dag 3
London. Gåtur langs Themsen fra Big Ben til Tower. Middag om aftenen
Dag 4
London. Med Docklands Light Railway gennem ultramoderne Docklands til historiske Greenwich
Dag 5
Paris. Med højhastighedstoget Eurostar fra kosmopolitiske London og under Den Engelske Kanal til romantikkens Paris
Dag 6
Paris. Byvandring oppe på bohemernes sagnomspundne Montmartre. Middag om aftenen
Dag 7
Paris. Axe historique fra La Défense via Triumfbuen og Place de la Concorde til Louvre
Dag 8
Med hurtige franske og tyske tog fra Paris via Mannheim til Frankfurt am Main
Dag 9
Hjem igen til Danmark via Hamborg

Hoteller

Travelodge Hotel Kings Cross Royal Scot, London

Stort engelsk 3-stjernet turisthotel i britisk stil med små enkelt indrettede værelser og lange korridorer. Det er ikke helt på niveau med tyske 3-stjernede hoteller, men med udmærket beliggenhed ca. 900 meter fra St Pancras, hvor Eurostar stopper. Værelserne har behagelige senge og fladskærms-tv samt mulighed for at lave te og kaffe. Hotellet ligger tæt på King’s Cross metrostation, som er et centralt knudepunkt for forskellige destinationer i London. Der er heller ikke langt til mange af byens seværdigheder samt butikker, pubs, og restauranter. Hotellet serverer engelsk morgenmad. 
 
https://www.travelodge.co.uk/hotels/269/London-Central-Kings-Cross-Royal-Scot-hotel

Hotel Ibis Gare du Nord Château Landon, Paris

Fransk 3-stjernet hotel med særdeles central beliggenhed ca. 650 meter fra både Gare du Nord og Gar de l’Est. Der er gratis Wi-Fi på alle arealer, og alle værelser er udstyret med aircondition, fladskærms-tv med satellitkanaler, garderobe, skrivebord samt trægulv. God service med hjælpsomt personale. Værelserne er enkle, men rene og behagelige. Der serveres en frokostbuffet hver dag. Der er en bar på hotellet, og i nærheden findes mange restauranter og caféer.

https://all.accor.com/hotel/1823/index.fr.shtml

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Sydpå til Tyskland over Hamburg til Düsseldorf ved Rhinen. Middag på hotellet. København – Hamburg – Düsseldorf, ca. 10 timers togrejse, som regel med ét togskift.
At rejse med tog er en historisk rejseform

Vi mødes på Københavns Hovedbanegård for at tage toget sydpå til Tyskland. Efter godt 5 timer ankommer vi til Hamburg Hauptbahnhof, som er Europas næstmest trafikerede togstation efter Gare du Nord i Paris, men alle spor ligger her tæt samlet, så det er nemt at skifte tog. Nu går det sydpå gennem et landskab, som minder meget om det danske, men som snart bliver mere kuperet. Tyskland har ikke bare et stort motorvejsnet, men også et meget veludbygget jernbanenet, som omfatter omkring 850.000 km jernbanespor. Personbefordringen i Tyskland køres af det statslige Deutsche Bahn (DB), som blev dannet efter en sammenlægning af det tidligere østtyske Deutsche Reichsbahn og det vesttyske Deutsche Bundesbahn. Natten skal vi tilbringe på et centralt beliggende hotel i Düsseldorf, som er hovedstad i Tysklands folkerigeste delstat Nordrhein-Westfalen. Den ligger hovedsageligt på den østlige side af Rhinen. ved floden Düssels udmunding og er en del af Ruhrområdet. Byen er delstatens næststørste, med cirka 600.000 indbyggere og har en meget hyggelig bykerne. På hotellet venter en fælles middag og senere  en god nats søvn.

Dag 2
Via Köln og Bruxelles og derefter med højhastighedstoget Eurostar gennem Eurotunnellen til London  Düsseldorf – Köln – Bruxelles – London, ca. 6 timers togrejse med højhastighedstog fra Bruxelles, som regel med to togskift.
London Eye blev opført ved årtusindskiftet

Om morgenen forlader vi Düsseldorfs gamle bymidte for denne gang og tager toget vestpå til Köln i Nordrhein-Westfalen ved Rhinen. Byen er mest kendt for sin enorme gotiske katedral, som ligger lige ved banegården. Kölnerdom var engang verdens højeste bygning med sine to 157 meter høje tårne. Byen er også kendt for sin øl, som hedder Kölsch, og som serveres i ret små glas. Måske når vi at smage et lille glas, når vi skifter tog? Herefter er der ikke langt til Belgiens hovedstad, Bruxelles, hvor vi har vores sidste togskift. Det lille land Belgien spiller en stor rolle internationalt med både EU’s og Natos hovedkvarterer placeret i hovedstaden Bruxelles. Belgien har to store befolkningsgrupper, flamlændere og valloner, og splittelsen  mellem dem har præget landets moderne historie. Fra Bruxelles tager vi højhastighedstoget Eurostar til London gennem tunnellen under Den Engelske Kanal. Mellem de to hovedstæder er der ca. 360 km, hvilket tager ca. to timer. I Frankrig og Belgien kører togene med en hastighed på op til 300 km/t.

Vi ankommer til London St Pancras, som er en central station beliggende på Euston Road i bydelskommunen Camden i det centrale London. Stationen er kendt for sin victorianske arkitektur. Herfra har vi knapt en kilometer til vores hotel, hvor vi skal tilbringe tre nætter.

Dag 3
London. Gåtur langs Themsen fra Big Ben til Tower. Middag om aftenen
Uret Big Ben i Elizabeth Tower ved Westminster Abbey

I dag skal vi på en ca. 5 km lang gåtur langs Themsen. Vi begynder med at tage undergrundsbanen til Big Ben ved Westminster Abbey. Big Ben er navnet på uret i tårnet, Elizabeth Tower, som for nylig er opkaldt efter den nuværende dronning. Tårnet hører til det gamle Westminster Palace, hvor Parlamentet ligger. Vi vandrer over Westminster Bridge til det store pariserhjul London Eye, som blev opført ved årtusindskiftet. Hjulet er 170 meter højt og har 32 gondoler, hver med plads til 25 passagerer. Vi vandrer videre langs med South Bank og passerer Waterloo Bridge og National Theater, der har til huse i en moderne bygning fra 1960’erne. Snart passerer vi også Blackfriars Bridge og kommer til The Globe Theatre, som blev genopbygget i gammel stil i 1990’erne. På det oprindelige teater fra år 1599 uropførtes flere af Shakespeares skuespil. Teateret havde plads til 3.000 tilskuere. I det nuværende teater opføres fortrinsvis værker af Shakespeare.

Vi går videre langs Themsens sydlige bred, kommer forbi Southwark Bridge og London Bridge samt HMS Belfast, en britisk  krydser, som blandt andet gjorde tjeneste under 2. Verdenskrig og deltog i sænkningen af det tyske slagskib Scharnhorst. Efter at have passeret mange broer over Themsen skal vi nu gå over den måske mest kendte bro, nemlig Tower Bridge, en vippebro fra slutningen af  1800-tallet. På den anden side af broen ligger Tower, en middelalderlig kongelig borg, som har fungeret som kongeligt palads, fæstning og fængsel, specielt for prominente fanger som Kong Edward V og Richard af Shrewsbury og dronnning Elisabeth I. Resten af dagen er fri til oplevelser på egen hånd, alt efter interesse, men der er f. eks. mulighed for at få nærmere indblik i Towers historie. Om aftenen ses vi igen til en fælles middag.

Dag 4
London. Med Docklands Light Railway gennem ultramoderne Docklands til historiske Greenwich
Det store maritime museum i Greenwich

Endnu en dag i denne vidunderlige by. Det siges, at hvis man er træt af London, er man træt af livet. Vi befinder os virkelig i begivenhedernes centrum. Gaderne er fyldt med restauranter, butikker, museer og pubber. I dag begiver vi os østpå til Docklands, som er kendetegnet ved et omfattende kontorbyggeri med flere  skyskrabere, men tidligere har området været kernen af Londons havneanlæg, med en stribe dokker, som blev bygget for at holde tidevandet ude. Vi kører med Docklands Light Railway, som er et automatisk højbanesystem.  Systemet er ikke fysisk sammenkoblet med Londons undergrund, men har sine egne spor og togsæt. Alle tog er computerstyrede og førerløse. Vi kører mod Greenwich, men står af på nordsiden af floden og tager Greenwich Foot Tunnel under Themsen til Greenwich. Tunnellen under floden, som åbnede i 1902, er 370 meter lang og blev bygget for at arbejderne nemt skulle kunne komme fra boligerne i Greenwich til havneanlæggene på flodens anden side. Greenwich Foot Tunnel blev bygget for at give indbyggere fra det sydlige London mulighed for at rejse til jobbet i havnen i Isle of Dogs. Tunnellen er stadig populær og anvendes efter sigende af 1,5 millioner personer om året. Den indgår i National Cycle Route og Thames Path.

Resten af dagen er fri til egne oplevelser, men i Greenwich er der  meget at se på. Cutty Sark var en af de mest berømte skonnerter, der sejlede for det Britisk e Ostindiske Kompagni og ligger nu i en tørdok i Greenwich. Cutty Sark blev kendt som et af de hurtigste skibe på havet og fragtede the hjem fra Kina til England hurtigere end noget andet fartøj i sin tid. Observatoriet i Greenwich er et astronomisk observatorium beliggende i Greenwich Park. I følge en international konvention er nutidens nulmeridian den, som passerer gennem Greenwich netop ved dette observatorium. I Greenwich findes der også et kongeligt palads og et stort maritimt museum samt massevis af butikker og restauranter.

Dag 5
Paris. Med højhastighedstoget Eurostar fra kosmopolitiske London og under Den Engelske Kanal til romantikkens Paris London – Paris, ca. 3 timers togrejse med højhastighedstog, oftest uden togskift.
Den centrale station St Pancras i London

Fra St Pancras tager vi endnu en gang Eurostar-toget, men denne gang med retning mod Frankrig. Det er blevet tid til at lægge England og grevskabet Kent bag os, og vi sætter kurs mod den Engelske Kanal, som vi skal krydse via Eurotunnellen. Englænderne har som øboer igennem generationer følt sig isoleret fra kontinentet. Allerede i begyndelsen af 1800-tallet overvejede man en tunnel under kanalen, men tekniske og sikkerhedspolitiske forhold satte en stopper for planerne. I slutningen af 1800-tallet fandt man projektet teknisk muligt, inspireret af de teknikker, der blev anvendt ved tunnelbyggerier i Alperne og erfaringerne fra undergrundsbanebyggeriet i London, men krig og lavkonjunkturer betød, at tunnellen blev udskudt. Men i 1994 blev den realiseret, og det 50 km lange anlæg forbinder Folkestone og Calais, hvoraf de 39 km er under vandet. Det er en jernbanetunnel med specielle tog, som fragter alle typer køretøjer. Snart er vi i Calais, som er en havneby i det franske departement Pas-de-Calais beliggende ved Doversundet, dér hvor Den Engelske Kanal er smallest. Byen og regionen var længe det vigtigste strategiske holdepunkt for England i Nordfrankrig. Calais er også kendt som stedet, hvor de allierede havde forledt den tyske forsvarskommando til at tro, at en invasion ville finde sted, selv om Normandiet blev det valgte område for Operation Overlord.

Inden længe er vi fremme på Gare du Nord, som er en af seks store togstationer i Paris. Med 190 millioner rejsende om året er det den mest trafikerede i Europa og en af verdens største togstationer. I gåafstand ligger vores hotel, hvor vi tjekker ind for tre nætter.

Dag 6
Paris. Byvandring oppe på bohemernes sagnomspundne Montmartre. Middag om aftenen
Sacré Coeur betyder (Jesu) Hellige Hjerte

Vi tager metroen til Montmartre, som vi skal udforske sammen med en lokal guide.  Montmartre er en bydel beliggende på en 130 meter høj bakke i det 18. arrondissement i det nordlige Paris. Navnet Montmartre kommer af Mont des Martyrs, "Martyrernes Bjerg". I år 262 blev Sankt Dionysius og ærkediakonen Eleutherius halshugget her. På stedet opførtes efterfølgende et benediktinerkloster. På klostrets grund opførtes i 1800-tallet basilikaen Sacré-Cœur, som rejser sig hvid og mægtig som en flødeskumskage. Herfra har vi en betagende udsigt over byens tage. Foruden Sacré-Cœur besøger vi også kunstnerpladsen Place du Tertre, hvor kunstnerne sidder og maler og faldbyder deres værker – af svingende kvalitet. Af kendte kunstnere, som tidligere har haft deres gang i bydelen, tæller blandt andet Salvador Dalí, Claude Monet og Pablo Picasso. Bydelen er også kendt for sin tandhjulsbane fra år 1900.

Resten af dagen er fri til aktiviteter på egen hånd. Paris er gennem årene blevet kaldt lysets by, modets hovedsæde og romantikkens hovedstad. Byen kan opleves på mange forskellige måder og er et af de mest besøgte steder i verden. Det er ikke svært at forstå hvorfor. Egentlig behøver man ikke gøre så meget andet end at sætte sig på en café og lade tiden gå. Bestil en café crème og en croissant eller hvorfor ikke et glas champagne? Ellers er det bare at nyde og indsnuse livet, som det udspiller sig rundt omkring. En udmærket park at bruge et par timer i er Jardin de Luxembourg. Parken er stor nok for alle til at finde sit eget favoritsted. Man kan traske igennem parken og kigge på statuerne eller bare sætte sig ved den store sø i midten og nyde tilværelsen. Parker passer også godt til en medbragt frokost, måske i form af en nybagt baguette fra et bageri, lidt god ost og kaffe i papbæger. Om aftenen ses vi igen til en fælles fransk middag.

Dag 7
Paris. Axe historique fra La Défense via Triumfbuen og Place de la Concorde til Louvre
Glaspyramiden uden for det verdenskendte museum Louvre

I dag skal vi hellige os Axe historique, den historiske akse, som er en tænkt ret linje gennem et antal monumenter, bygninger og gennemfartsvej fra Grand Arche i La Défense til Louvre i det centrale Paris, en strækning på ca. 10 km, men vi kommer skiftevis til at køre med metro og spadsere ca. 6 km. Vi begynder med at tage metroen ud til den nye triumfbue i La Défense, Grand Arche, som blev opført i 1989 – to hundrede år efter den franske revolution, tegnet af den danske arkitekt von Spreckelsen. Buen er en næsten perfekt kube – 108 meter bred, 112 meter lang og 110 meter høj. Vi vandrer siden ned ad esplanaden gennem futuristiske kvarterer med høje skyskrabere til næste metrostation, og derefter kører vi over floden Seine til stationen Argentine. Derfra er der ikke langt til Place Charles de Gaulle, som er en stor åben plads i det vestlige Paris, hvor et stort antal  boulevarder og avenuer udgår fra. Midt på pladsen står den gamle Triumfbue, Arc de Triomphe, som er en monumental murbue 50 meter høj og 45 meter bred. Triumfbuens opførelse skete oprindelig på Napoleons initiativ til minde om sejren ved Austerlitz i 1805, men han blev afsat, inden Triumfbuen blev færdiggjort i 1836. Ved Triumfbuen begynder Avenue des Champs-Élysées, som er en del af den historiske akse.

Champs Élysées er skueplads for mange begivenheder året rundt. Blandt andet fejres den franske nationaldag, Bastilledagen, den 14. juli med en storladen militærparade på avenuen med præsidenten på første parket. Vi vandrer ned langs med avenuen, og snart er vi fremme ved Place de la Concorde med den berømte obelisk fra Luxor i centrum. Sidste del af vores tur går gennem den skønne Tuileriehave, som blev anlagt af Katarina af Medici som have til paladset Tuilerierne i år 1564.

Snart er vi fremme ved målet for vores gåtur, glaspyramiden uden for Louvre, som er et af verdens mest kendte museer. De, som ønsker det, har nu mulighed for på egen hånd at udforske dette enorme museum med beundringsværdige kunstværker af blandt andet Tizian, Rafael og Leonardo da Vinci. Mest berømt er nok Mona Lisa, Venus fra Milo og Nike fra Samothrake. Ønsker man ikke at fordybe sig i kunsten, kan man i stedet tage en sejltur på Seinen eller gøre noget helt tredje. Paris er et uudtømmeligt skatkammer, som altid byder på mindeværdige oplevelser.

Dag 8
Med hurtige franske og tyske tog fra Paris via Mannheim til Frankfurt am Main Paris – Frankfurt am Main, ca. 5 timers togrejse, oftest uden togskift.
At køre i tog er en rejseoplevelse ud over det sædvanlige

Nu begiver vi os til togstationen Gare de l'Est. Som navnet antyder, er det herfra togene, som skal østpå, afgår, og vi skal netop østpå i retning mod Tyskland. Med et moderne fransk højhastighedstog går det  gennem landskaberne i regionerne Champagne og Lorraine mod den tyske grænse. Champagne er en region, som er stolt af sin vinfremstilling og for sine vinavlere, for hvem det er lykkedes at bevare og forbedre vinområdet med sit unikke boblende produkt. Lorraine eller Lothringen, som det hedder på tysk, er en mindre kendt region, men med smukke byer som Metz og Nancy. Regionen er kendt for sin tærte, Quiche Lorraine, med fyld af æggestand og bacontern.

Snart er vi i Tyskland, og tidligt på aftenen ankommer vi til  Frankfurt am Main, dagens endemål. Frankfurt am Main er en by i delstaten Hessen beliggende ved floden Main, som ikke må forveksles med den tyske by Frankfurt an der Oder ved grænsen til Polen. Frankfurt er den største byen i Hessen og ligger ved floden Mains nedre løb, omkring 30 kilometer fra udløbet i Rhinen. Sin høje alder til trods har Frankfurt en skyline, som er temmelig usædvanlig for europæiske forhold. Den har et stort antal skyskrabere, deriblandt en af Europas højeste, Commerzbank Tower. Byens centrum har for en stor dels vedkommende altså ikke et typisk europæisk udseende, men minder mere om en amerikansk storby. Byen bliver også spøgefuldt kaldt Mainhattan. Eftersom mange store banker har deres hovedsæde her, kaldes byen også af og til for Bankfurt. Her bor vi godt på et centralt beliggende hotel.

Dag 9
Hjem igen til Danmark via Hamborg Frankfurt am Main – Hamburg – København, ca. 9 timers togrejse, som regel med et togskift.

Efter en solid morgenmad begiver vi os endnu engang til stationen og dagens togrejse, som tager os nordpå gennem et indledningsvist kuperet Tyskland. Undervejs passerer vi mange kendte tyske byer. Würzburg ligger i den tyske provins Franken ved floden Main, og her breder vinstokkene sig igen op ad skråningerne. Kassel ligger i Hessen og er mest kendt for den store kunstudstilling Documenta, som finder sted her hvert femte år med en omfattende præsentation af populær samtidskunst. Om eftermiddagen er vi fremme i Hamborg, Tysklands næststørste by efter hovedstaden Berlin. Hamburg er en by med kosmopolitisk atmosfære, internationalt tempo og parisisk forfængelighed kombineret med hanseatisk grundighed. Hamborgs historie er begivenhedsrig. Fra delvis at have ligget i ruiner efter 2. Verdenskrig er Hamborg i dag en førende handelsby med en gigantisk frihavn. Vi forlader Hamborg og kører nordpå gennem regionen Slesvig-Holsten, som er Tysklands nordligste delstat. Snart er vi hjemme igen i Danmark, og i København skilles vores veje for denne gang. På gensyn!

Prisinformation

Tillæg for enkeltværelse

3 498,- kr

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Rundrejse med tog på anden klasse
  • Pladsbilletter på anden klasse
  • Tillæg for lyntoget Eurostar Bruxelles-London samt London-Paris
  • 8 nætter i delt dobbeltværelse (Enkelrum mod pristillæg)
  • 8 x morgenmad
  • 3 middage (dag 1, 3 og 6)
  • Udflugter jf. program
  • Lokaltrafik i London, tre dage
  • Lokaltrafik i Paris, tre dage
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Brexit

Storbritanniens er udtrådt af EU pr. 1. februar 2020, det såkaldte Brexit. Indrejse for EU-borgere og norske pasholdere ændres ikke i 2020, således er der ingen ændringer frem til 31/12 2020. Man rejser stadig ind i landet med almindeligt pas og uden visum. Måtte der komme ændringer gældende 2021, opdaterer vi  naturligvis vores hjemmeside og informerer de kunder, der har booket en rejse med os.

Togrejsen

Vi rejser ved hjælp af interrailkort, der fungerer som billet. Interrailkortet suppleres med pladsbilletter. Køreplanerne justeres et antal gange om året, og forskellige lande har forskellige terminer for køreplansændringer. Billetterne sendes ud ca. en måned før afrejse som anbefalet post. Det er derfor meget vigtigt at angive sin adresse korrekt, når man bestiller sin rejse.

Interrailkortet, som vi anvender på rejsen, gælder til fem dages togrejse, hvilket passer med det antal dage, vi kører med tog.

Vi stiger på toget på Københavns Hovedbanegård ca. kl. 07.30. Pladsbilletter med de eksakte tider kommer ca. en måned før afrejsen.

Europas togvæsen er ikke digitaliseret, så e-billetter findes endnu ikke. Togbilletter til tog i Europa udskrives på særligt sikkerhedspapir, og pladsbilletterne er ligesom interrailkortet personlige rejsedokumenter. Hvis man mister eller får stjålet sine rejsedokumenter, må man selv afholde de omkostninger, som opstår i den forbindelse og selv henvende sig til sit forsikringsselskab for eventuel erstatning.

På rejsedagene kører vi, hvor det er muligt, med tog direkte fra punkt A til B. Indimellem skal vi skifte tog én gang om dagen, andre gange to. På de længere strækninger har vi altid pladsbilletter. Af og til rejser vi kortere strækninger med regionaltog, som ikke har pladsbilletter. På nogle tog er der spisevogn med begrænset udvalg af mad og drikke. Tiden til togskift er almindeligvis så vel planlagt, at man har tid til at købe noget at spise på stedet eller at tage med som madpakke. Men man skal være frisk og rask, da der nogle gange kan det være tidspres i forbindelse med et togskift. Andre gange har man mere tid, så man kan nå at gå ud af stationen og se på byen, hvor togskiftet foregår.

Man skal være i god fysisk form for at deltage på vores togrejser. Grupperne er små på ca. 20 personer og med én rejseleder per gruppe. Der er intet personale, som hjælper med bagagen, så det må man klare på egen hånd. Det sker, at en gruppe bliver spredt på toget, selv om målsætningen er at få pladsbilletter, så gruppen sidder tilpas samlet, men man har selv ansvaret for at holde styr på, hvor man skal stå af, og hvor man skal skifte tog. Rejselederen informerer naturligvis om dette, når der er brug for det, og man har adgang til rejseplan med tidsplan.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 18 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hoteller

På rejserne bor vi på hoteller nær stationerne, som regel på gode 3-stjernede hoteller. De hoteller, vi har valgt, ligger ofte blot et par hundrede meter fra stationerne og aldrig længere væk end en kilometer, så man kan gå mellem stationerne og hotellerne. Det er derfor vigtigt at rejse let, med en mindre kuffert med hjul, som er let at trække og let at manøvrere - måske kombineret med en mindre rygsæk. Udflugterne gennemføres altid til fods eller med lokaltrafik i form af busser, sporvogne og metro. Vi lejer ikke busser på vores togrejser.

InterCity Hotel, ****, Düsseldorf

300 meter fra banegården

https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/duesseldorf/intercityhotel-duesseldorf

 

InterCity Hotel, ****, Frankfurt am Main

200 meter fra banegården

https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/frankfurt/intercityhotel-frankfurt-hauptbahnhof-sued

Hånden på hjertet

At rejse med tog

At rejse med tog er en historisk rejseform, som er mere aktuel nu end nogensinde. Det handler om gårsdagens rejser, som måske også er fremtidens rejser. Vi har valgt at gennemføre nogle togrejser, som skiller sig ganske meget ud fra vores sædvanlige rejser. Togrejser er miljøvenlige, men de kan ikke konkurrere med flyet, når det gælder hastighed. Det går langsomt at køre med tog. Toget kan heller ikke konkurrere med flyet, når det gælder pris; det er dyrere at køre med tog, og den ekstra tid, som man bruger, koster også penge, for man skal spise og man skal bo.

Men at køre med tog er en rejseoplevelse ud over det sædvanlige. Man sidder bekvemt, og man har bevægelsesfrihed, hvis man har brug for at strække benene. Man rejser, så sjælen kan følge med og ser hele tiden forskellige landskaber passere revy uden for togets vinduer. Det er en gammeldags måde at rejse på, som vækker nostalgi, især hvis man tidligere i livet har været på interrail. Der er tid til at læse bøger eller en tysk avis, når vi rejser gennem Tyskland, og der er tid til at tale med sine medrejsende og til at filosofere over livet.

På disse togrejser har vi valgt ikke at anvende nattog, men at køre med tog om dagen og bo på hotel om natten. De nattog, som nu til dags findes i Europa, er yderst få. Sovekupéer til to personer er også yderst få på hvert nattog, og de fleste må forsøge at sove i liggevognskupéer med plads til seks personer. Voksne mennesker af i dag har ofte svært ved at dele kupé med ukendte mennesker, og man vil gerne have bekvem adgang til eget toilet og bad. Vi har derfor valgt at bo på hotel om natten, så man får en standard, som man er vant til, og så man er udhvilet i både krop og sjæl og klar til at nyde den næste rejsedag.

At rejse med vores togrejser er den klassiske rejseform, og rejserne er specielle, men passer ikke alle. Togrejsen er ikke bare en transportform, men en integreret og værdifuld del af den totale rejseoplevelse. Eller som Karin Boye skrev: ”Nok er der mål og mening med vores tur, men det er vejen, som er umagen værd.”

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser