Transatlantisk krydstogt fra København til New York

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Eksklusivt transatlantisk krydstogt fra København over Norge, Skotland, Irland, Canada til New York

København – Kristiansand – Glasgow (Greenock) – Dublin –  Cork (Cobh) – Halifax – New York

Fordums sørejser over Atlanten kunne som bekendt tage mange måneder og var ofte en prøvelse for både mandskab og passagerer. Med nutidens moderne krydstogtskibe er både tidsforbrug og komfort af en hel anden kaliber. Ombord på Regal Princess følger vi den berømte gamle sejlrute, der bandt Europa sammen med den ny verden. Vi stævner ud fra København og har undervejs fire landgange i Europa, inden vi besøger Canada og USA. Efter landgangen til fastlandet skal vi også have en overnatning og besøge New York, bl.a. byens berømte kvarterer på Manhattan og Wall Street. På skibet er der god tid til at nyde livet, deltage i de mange aktiviteter og spise god mad. Fra start til slut holder rejselederen sammen på gruppen og sørger for en helstøbt rejseoplevelse.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar

Dagsprogram 16 dage
Dag 1
Afrejse fra København
Dag 2
Kristiansand, Norge. Spadseretur rundt i ”Sørlandets hovedstad”
Dag 3
På havet fra Norge
Dag 4
Glasgow (Greenock), Skotland. Frivillig byrundtur til fods i kulturbyen Glasgow
Dag 5
Dublin, Irland. Irlands hovedstad med frivillig byvandring og irsk charme!
Dag 6
Cork (Cobh), Irland. Besøg i hyggelige Cobh og mulighed for tur til Cork centrum
Dag 7–11
På havet mod Canada – den store krydsning af Atlanterhavet
Dag 12
Halifax, Canada. Nova Scotias hovedstad og smuk natur
Dag 13
På havet mod New York
Dag 14
New York, USA. Indsejling, byrundtur i bus med Little Italy og Chinatown og slutteligt indtjekning på centralt hotel i Manhattan
Dag 15
New York, USA. Frivillig tur med Times Square, Broadway og Grand Central Station. Hjemrejse
Dag 16
Ankomst København

Regal Princess

Regal Princess er et luksuriøst rejsemål i sig selv. Vågn hver morgen med forventningen om nye horisonter. Nyd udsigten fra en af de ca. 1400 luksuskahytter med balkon. Forkæl dig selv med en varm stenmassage i den berømte Lotus Spa, nyd udsøgte retter i en formel eller afslappet atmosfære, og gør dit krydstogt til en uforglemmelig oplevelse. Læs mere om skibet og andre praktiske oplysninger på www.albatros-travel.dk/rejsetyper/skibe/regal-princess

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København Afsejling kl. 17.00

Fra havnen i København går vi om bord på vores dejlige skib og indkvarteres i vores respektive kahytter. Første eller anden dag bliver der afholdt et informationsmøde, hvor skibets rutiner og sejlruten bliver gennemgået. Der vil ligeledes blive afholdt en obligatorisk redningsøvelse, inden vi sidst på eftermiddagen stævner ud i Øresund. Mens vi nyder vores første lækre middag, har vi Kronborg på bagbords side. Vi glider stille nordpå langs Nordsjællands kyst med retning mod Skagerrak og så til Nordsøen.

Rejselederen informerer løbende om alle mulighederne på skibet og står for en række sociale arrangementer og informationsmøder for Albatros-gruppen.

Dag 2
Kristiansand, Norge. Spadseretur rundt i ”Sørlandets hovedstad” Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 16.00

Kristiansand ligger i det sydligste Norge ud til Skagerrak ved udmundingen af Otra-elven, omgivet af en smuk skærgårdskyst. Christian 4. grundlagde i 1641 byen på en sandslette (deraf navnet Kristiansand) ved den lille vig, som egnede sig glimrende til havn. Byen blev anlagt i renæssancestil med en regelmæssig byplan med snorlige gader, vinkelret på hinanden. Dette område kaldes Kvadraturen, og det udgør i dag Kristiansands ældste bydel. I 1672 stod fæstningen Christiansholm færdig, men byens indbyggere var forbitrede, for de måtte selv betale for byggeriet!
Christian 4.s planer om at Kristiansand skulle blive en førende metropol og et stort handelscentrum, blev dog ikke til noget, for byen var forholdsvis ubetydelig til 1830’erne, hvor den norske skibsfart for alvor blev centreret i Kristiansand. Den blev nu importhavn for varer fra England, og det skabte formuer i byen. Under anden verdenskrig blev Kristiansand 9. april 1940 angrebet af tyske marinestyrker, og efter kamp blev byen erobret.
I dag er Kristiansand et vigtigt trafikknudepunkt, og herfra udgår der fragt til mange europæiske og amerikanske havne. Fra Kristiansand er der også en populær færgeforbindelse til Danmark. I byen er der endvidere en avanceret industri, der leverer udstyr til olieboringen i Nordsøen.
I den gamle bydel ligger den imponerende domkirke, bygget i 1882-85 i nygotisk stil. Det er den fjerde kirke på stedet. Man genanvendte mure fra det ældre kirkebyggeri i 1880’erne, og det førte til, at kirkens alter kom til at stå i vest, normalt står altret jo i øst! Foran kirken ligger rådhuset. I byens nordøstlige hjørne ligger Vest-Agder Museum Kristiansand, frilandsmuseet med 40 originale træhuse. Det er så hyggeligt at gå rundt i Kristiansands gamle centrum, Christian 4.s bydel, der er fuld af charmerende gamle gader og flankeret af gamle træhuse, som læner sig op ad hinanden.
Et vemodigt minde fra Danmarks sidste store søslag er at finde på byens kirkegård. Det er gravene for 18 danske søfolk fra fregatten Jylland, som efter slaget ved Helgoland 9. maj 1864 blev begravet her. Der er rejst en stor mindesten ved gravene.
Stor Kristiansand har i dag (2017) ca. 88.000 indbyggere og byen kaldes ”Sørlandets hovedstad”.

Dag 3
På havet fra Norge

På denne dag kan du fornøje dig med de mange muligheder om bord. Du kan starte med at høre klassisk musik til eftermiddagsteen, lytte til hyggepianisten, der spiller evergreens, mens du nyder en drink før middagen, eller du kan overvære aftenens store forestilling i teatersalen, hvor skibets bigband spiller. Det er bare med at få det optimale ud af de mange underholdningstilbud.

 

Dag 4
Glasgow (Greenock), Skotland. Frivillig byrundtur til fods i kulturbyen Glasgow Ankomst kl. 9.00, afgang kl. 21.00
I livlige Glasgow

Vi ankommer til havneområdet Greenock. En by, der kan opleves til fods, måske med en afstikker til bakkerne omkring. Her kan man nyde udsigten til bjergene ”The Clyde”, der omkranser denne del af landet. Byens havnepromenade ”The Esplanade” giver mulighed for en dejlig gåtur langs vandet med udsigt mod Helensburgh, Kilcreggan og det skotske højland.

Albatros rejseleder arrangerer en fælles frivillig tur til Glasgow med det lokale tog. Der plejer vi at gå fra kajen til togstationen. Vi går en kilometer til stationen og tager det offentlige transportsystem (beregn derfor 8-9 pund i transportomkostninger per vej). Herfra sætter vi kursen mod Glasgow og kører undervejs (25-45 minutter) gennem lidt af det skotske lavland, som både er landets mest frodige område og det mest folkerige – ud af Skotlands cirka 5,2 mio. indbyggere bor 75 % i området i og omkring Edinburgh og Glasgow.

Skotlands historie og kultur er en mosaik af indvandringer fra Irland, indoeuropæiske stammer og Skandinavien, godt garneret med såvel indbyrdes krige som kampe mod indtrængende romere, normannere og englændere.
Skotland kan inddeles i tre geografiske områder med det centrale lavland i midten, hvor Skotland er smallest. Underneden dette bælte finder man det sydlige højland, der præges af afrundede og græsklædte bjerge ideelle til fårehold. I kontrast hertil finder man det barske, bjergrige og vilde højland nord for lavlandet, hjemsted for de sagnomspundne højlændere, der blandt andet kastede sig ud i moderniseringen af golfspillet og frihedskæmpede mod englænderne.
Skotland er aldrig blevet definitivt forenet med England. Middelalderens krige er ikke blevet glemt og de skotske ”oprørs” helte William Wallace og Robert Bruce fejres, ligesom dronning Elisabeths I’s svigefulde mord på Marie Stuart huskes. Skotterne har aldrig rigtigt accepteret personalunionen med England af 1603 og det fælles kongedømme fra 1707, selvom de har haft udbredt selvstyre med egen administration, kirke, skole – og retsvæsen. Først med det skotske parlaments oprettelse i 1999, følte befolkningen sig frigjort af det britiske åg.    
Vel fremme i det centrale Glasgow bliver der tid til, at rejselederen tager gruppen på en lille uformel vandring rundt i Skotlands kulturby, som i 1990 fik æren af at være Europas Kulturhovedstad.

Dag 5
Dublin, Irland. Irlands hovedstad med frivillig byvandring og irsk charme! Ankomst kl. 11.00, afgang kl. 22.00
Dublin; Irlands hovedstad siden landets uafhængighed i 1922

Større skibe lægger typisk til ved Alexandra Quay som ligger cirka 1,5 km fra Dublins bycentrum, ved Liffey floden. Afhængigt af ankomsttider og trafikken, så drager vi på en lille vandretur i gennem centrum af Dublin og får en introduktion til byen.

Med det gæliske udtryk Cead Mile Failte, som betyder noget i retningen af ”hundrede tusinde gange velkommen”, bydes vi velkommen til Dublin. I dag leder rejselederen en frivillig byvandring, hvor vi skal lære den irske hovedstad lidt bedre at kende. Byen blev grundlagt i 841 e.Kr. af norske og danske vikinger. I middelalderen overtog normannerne byen og byggede Dublin Castle som symbol på englændernes overherredømme over Irland. Dette varede ved indtil påskeoprøret i 1916, hvorefter Irland blev en selvstændig republik.
Dublin er delt i to af floden Liffey, der løber tværs gennem byen i øst-vest-gående retning. Gennem århundreder har floden delt byen, ikke bare i fysisk forstand, men også som en mental grænse mellem den tidligere fornemme bydel syd for floden og den mindre fine nord for floden. Det nordlige Dublin blev udbygget i 1700-tallet, og på trods af områdets ry som mindre fint og velhavende end det sydlige Dublin bærer bydelen stadig præg af 1700-tallets flotte, neoklassicistiske arkitektur. Norddublins centrale færdselsåre er den imponerende indkøbsgade O’Connell Street, der er kantet af statuer, monumenter og fine, gamle huse. Ud over denne prægtige boulevard lægger vi vejen forbi det historiske General Post Office, hvorfra republikken Irland blev proklameret i 1916.
Der er mulighed for at købe en billet til Dublins ”hop-on hop-off” busser ved O’Connell street. Disse drager ud forbi Guiness bryggeriet, St. Patricks katedral, Dublinia og Kilmainham Gaol (prisen er ca. 20€ for en 24 timers billet).
Når vi bevæger os syd for Liffey-floden, bliver omgivelserne endnu mere sofistikerede med enorme palæer og pladser i overdådig georgiansk byggestil. En af Dublins fineste georgianske pladser er den store Merrion Square, hvor husene har bibeholdt deres smukt udskårne døre i stærke farver, sine sirlige støbejernsbalkoner og de obligatoriske halvmåneformede vinduer over indgangsdørene. I det gamle byhus i Merrion Square nr. 1 sad forfatteren Oscar Wilde og skrev sine skuespil og fortællinger i 1800-tallet. I denne del af Dublin ligger også det kæmpemæssige Trinity College, der er grundlagt af Elizabeth I i 1592. Irlands litterære arv er blandt andet udklækket her, og giganter som Jonathan Swift, Bram Stoker, Oscar Wilde og Samuel Beckett har alle været studerende på Trinity. Over for det gamle, smukke universitet ligger den ældste del af Dublin, hvorudfra byen voksede sig stor fra middelalderen. Her finder vi blandt andet Dublin Castle.
Vi benytter lokale transportmidler under dagen eller nogle gange rederiets ”shuttle bus service” (hav derfor ca. 10 Euro med til transport t/r). Rejselederen fortæller mere på krydstogtet.

Dag 6
Cork (Cobh), Irland. Besøg i hyggelige Cobh og mulighed for tur til Cork centrum Ankomst kl 09:00 , afsejling kl 17:00
Cobh er en hyggelig by bygget op ad en bakkeskrænt

Cobh ligger på en af de tre øer i havnen, der hører til byen Cork. Cobh voksede eksplosivt sidst i 1700-tallet, hvor Cork blev brugt som hovedhavn for de britiske militærskibe. I dag er Cobh en hyggelig by bygget op ad en bakkeskrænt. På toppen ligger St. Coleman’s Cathedral og dominerer horisontlinjen med sit fine, nygotiske spir med hele 47 klokker.

Selve Cork City er Irlands tredjestørste by efter Dublin og Belfast, og den har altid været en vigtig havneby. Byen opstod på en ø i mundingen af floden Lee, og Cork betyder egentlig mose. Efterhånden voksede byen sig større og dækker nu også de stejle flodbredder. I dag løber floden gennem Cork i to hovedkanaler, så man krydser konstant broer, når man bevæger sig rundt i gaderne. Gaderne på skrænterne går op og ned, og det samme gør indbyggernes syngende sprog og man siger endda, at corkonianerne er de mest snakkesalige af alle irere. Byens grundlægger og skytshelgen, Sankt Finn Barre, opførte et kloster her i det 7. århundrede. I dag ligger katedralen St. Finn Barre på samme sted. Efterhånden voksede byen frem omkring klostret, og det tiltrak opmærksomhed fra uvelkomne gæster: de hærgende og plyndrende vikinger. De brændte byen ned, men vendte senere tilbage for at bosætte sig og handle. Den anglonormanniske invasion i 1172 resulterede i, at både de danske vikinger og de lokale McCarthy-høvdinge måtte underkaste sig Henrik II, men Cork har altid haft et ry for at gøre modstand og fik derfor kælenavnet stædige Cork.

Den bedste måde at se byen på er til fods.

Man kan lægge vejen forbi St. Finn Barre, som er et glimrende eksempel på fransk-gotisk arkitektur. Blandt de mest slående træk er det fine rosenvindue, mosaikkerne på gulvet og de kunstfærdige udskæringer overalt. I Cork finder man også det tudorgotiske University College, som ligger smukt ned til flodbredden og flere andre bemærkelsesværdige kirker som St. Marys Cathedral og den yndefulde Fader Matthew Memorial Church.

For tusindvis af irske emigranter var Cobh dog stedet, hvor der blev sagt endeligt farvel til fædrelandet. Denne dramatiske historie kan man lære meget mere om, hvis man besøger Cobh Heritage Centre. Centeret ligger i en gammel victoriansk stationsbygning fra dengang, Cobh var kendt som Queenstown – et navn byen tog for at fejre dronning Victorias besøg i 1849. Byens dramatiske maritime historie involverer emigranter på flugt fra hungersnød til USA og Canada samt forbindelser til de tragiske historier om Titanic og Lusitania.

Centret ligger tæt ved hvor skibet lægger til, og rejselederen går en tur forbi for de interesserede (entré for egen regning). Det er værd at bruge en times tid på museet. Herefter går rejselederen til Cobh’s katedral St. Colmans, hvor man fristes til at tage billeder af skibet fra udsigtspunktet, hvis man altså ikke har travlt med at tage billeder af katedralen. Cobh er en hyggelig lille by, som man bestemt kan bruge et par timer i.

Hvis vejret og stemningen er til det, så tager vi toget ind til Cork centrum (hav ca. 10 Euro med til transport t/r) fra Cobh station. Her stiger vi af på Kent station og går en tur i gaderne. Der er ca. 10 minutters gåtur fra stationen ned til centrum.

Dag 7–11
På havet mod Canada – den store krydsning af Atlanterhavet

En håndfuld dage på havet er den helt rigtige måde at begynde et transatlantisk krydstogt på, og du kan tilbringe dagene i dit helt eget tempo: slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscentret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord. Aftenerne står i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum med en tur i teatret eller over en godnatdrink, mens du hører god livemusik.

Netop på en odyssé som denne vil du opleve, hvordan dagene duver af sted på bølgen blå, og vi lover, at du ikke kommer til at kede dig. Undervejs sørger rejselederen for at holde sammen på gruppen, men du vælger naturligvis helt selv, om du ønsker at deltage i de aktiviteter og foredrag, som rejselederen arrangerer.

Dag 12
Halifax, Canada. Nova Scotias hovedstad og smuk natur Ankomst kl. 08.00, afsejling kl. 17.00

I dag lægger vi til i Halifax, som er hovedstad i Nova Scotia, en af Canadas maritime provinser. Naturen her er ubeskriveligt smuk, og det er i dette område, at den canadiske forfatter Lucy Montgomery har hentet inspiration til sine berømte bøger om den rødhårede Anne fra Grønnebakken.
Fra byen blev grundlagt i 1749 og hele vejen op til 1905, udgjorde Halixax en af de største britiske flådebaser uden for England. For at forsvare Halifax byggede de britiske myndigheder en række fæstningsværker i og omkring denne strategisk vigtige havn. På trods af at citadellet aldrig er blevet angrebet, bemandede den britiske hær og de canadiske styrker det nuværende citadel helt frem til 1906 og igen under begge verdenskrige.
På museet Canadian Museum of Immigration kan man få et spændende indblik i, hvordan Canada blev en vigtig brik i anden verdenskrig. Halifax tog imod tusindvis af immigranter under krigen, og på museet, som ligger i den originale immigrationsbygning på havnen, er der blandt andet en udstilling om de tusindvis af børn, der blev deporteret hertil fra England.
På havnefronten ligger der også et meget fint maritimt museum med mere end 24.000 udstillede genstande, blandt andet fra marinen og den canadiske handelsflåde. Her er også udstillet det ukendte barns sko, som stammer fra Titanics forlis i 1912. Tre skibe fra byen hjalp med at bjerge de mange døde fra katastrofen, og en stor del af ofrene ligger begravet på byens kirkegårde.

Dag 13
På havet mod New York
Lækker middag ombord

elve opholdet på skibet er en stor del af rejsen, hvor du kan nyde den skønne, afslappede rytme og i fred og ro fordøje de mange indtryk fra rejsen. Den sidste dag på havet er et dejligt fristed fra verden udenfor. Her leves livet i fredelige rammer, samtidig med at man nyder godt af en overvældende service og mad af samme format.

Du kan slappe af ved poolen, tage en tur i motionscentret eller benytte dig af de mange øvrige aktivitetsmuligheder om bord. Eller du kan nyde udsigten, læne dig tilbage med en bog i en liggestol på dækket eller deltage i nogle af de mange underholdningsarrangementer.

Det er også en oplevelse at cirkle rundt mellem skibets mange temarestauranter og senere se den internationale kabaret, og måske slutte af i natklubben.

Dag 14
New York, USA. Indsejling, byrundtur i bus med Little Italy og Chinatown og slutteligt indtjekning på centralt hotel i Manhattan Ankomst kl. 6.00

Vores fantastiske odyssé fra København til Amerikas vugge er nu ved at være ved vejs ende, men vi slutter med et af de absolutte højdepunkter, New York.

Vi glider tidligt om morgenen stille forbi Manhattan, hvor vi om få timer skal på tur omgivet af de kendte bygninger og byens dynamik, og sejler forbi Frihedsgudinden, som Frankrig donerede til USA i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”.
Efter vi går fra borde på krydstogtskibet, har vi arrangeret en formiddagsudflugt rundt på Manhattan, hvor vi får lejlighed til at opleve det pulserende liv i New Yorks hjerte. Manhattan er på trods af sit forholdsvist begrænsede areal, et sandt puslespil af kulturer og stemninger. Udflugten tager os til flere af Manhattans distrikter, og giver os lejlighed til at fornemme byens forskelligartethed.
I Downtown Manhattan fornemmer vi for alvor diversiteten, idet vi inden for et forholdsvist lille område træder fra den ene verden ind i den anden op til flere gange, fra det hippe og eksklusive SoHo, over det italiensk dominerede Little Italy til det østasiatiske Chinatown.
Vores udflugt slutter ved vores hotel der ligger centralt. Både om eftermiddagen og den følgende dag kan dem som vil følge med rejselederen på frivillige rundture til fods.
Er der stemning for det, plejer gruppen at finde et sted til en hyggelig afskedsmiddag sammen. Rejselederen arrangerer, måltid på for egen regning.

Dag 15
New York, USA. Frivillig tur med Times Square, Broadway og Grand Central Station. Hjemrejse Ankomst kl. 8.00, afgang kl. 15.30

Efter morgenmad på hotellet kan dem som vil følge med på en gående sightseeing i nærområdet. Der er arrangeret opbevaring af bagagen på hotellet for dem der vil benytte den service.
Times Square i New York er måske verdens mest kendte vejkryds. Det ligger midt på Manhattan, og nogle newyorkere vil endda påstå, at det er hele verdens navle. Her krydser den verdensberømte teatergade Broadway den brede 7th Avenue, og hver dag passerer mere end 300.000 mennesker forbi. Vi fortsætter ned ad Broadway til Bryant Park og New York Public Library. Der er langt fra de danske kommunale biblioteksbygninger til det arkitektoniske mesterværk, som New York kan prale af.
Dagens frivillige udflugt slutter ved Grand Central Station, den enorme banegårdsbygning med en storslået afgangshal i beaux arts-stilen, som var populær i begyndelsen af 1900-tallet.
Senere stiger vi på bussen og kører til storbyens internationale lufthavn. Nu er det tid til at vende snuden hjem mod de nordiske himmelstrøg!

Dag 16
Ankomst København

Vi ankommer til København med kufferten fuld af gode minder om den transatlantiske rejse.

Prisinformation

Opgradering af kahyt samt enkeltkahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

Dobbeltkahyt

  • Tillæg for udvendig dobbeltkahyt med balkon: kr. 3.998,- pr. person

Enkeltkahyt

  • Tillæg for indvendig enkeltkahyt: kr. 9.998,-
  • Tillæg for udvendig enkeltkahyt med balkon: kr. 16.498,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Informationsmøder og foredrag med rejselederen
  • Fly New York – København
  • Alle transporter som beskrevet i programmet
  • 13 nætters krydstogt med Regal Princess i delt indvendig dobbeltkahyt (kat. IB-IF)
  • 1 nat på hotel i New York i delt dobbeltværelse med morgenmad
  • Helpension på krydstogtskibet
  • Kaffe, te og isvand på krydstogtskibet
  • Havneskatter og afgifter på krydstogtskibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Tillæg for opgradering af kahyt og enkeltkahyt
  • Eventuelle måltider på land under krydstogtet
  • Øvrige måltider
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge til besætningen på skibet (13,5,- USD per person/per nat)
  • Drikkepenge til chauffører samt stuepige på hotellet (beregn ca. 10,- USD per person i alt)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men inden afrejse skal du udfylde en elektronisk ansøgning om indrejsetilladelse, ESTA.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på https://www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa-esta

Påstigning i København

På dette krydstogt er der påstigning i Københavns havn. De større skibe ligger typisk i Terminal 1-4, som alle betegnes som Oceankaj C331 til C334.

Sådan kommer du til og fra krydstogtterminalen
Bus nummer 25 kører mellem Nørreport Station og Oceankajen med et stop på Østerport Station, mens bus nummer 27 kun kører til Østerport Station.
Bus nr. 27 kører mellem Oceankaj og Østerport Station, hvorfra du kan nå Indre By på ca. 10 minutter med bus eller S-tog.
Dit Offentlige Transport (DOT) har sørget for, at bus 25 kører fra Oceankajen når der er krydstogtanløb. Det vil sige, at man nu (2018) har mulighed for at tage enten bus 25 eller bus 27, hvis man ankommer til Oceankajen.
Du skal bruge en to-zoners billet, som koster DKK 24 (2018 pris), som du kan købe online eller på stationen eller i bussen af buschaufføren. Du kan bruge den samme billet til bus, metro og tog.
En taxatur til Indre By fra Ocenkaj koster omkring DKK 275.

Parkering i København under dit krydstogt
Det er muligt at benytte den offentlige parkeringsplads på Oceankaj, som ligger ca. 50-100 meter fra skibene. Der er plads til ca. 200 biler, og det er en betalingsplads uden mulighed for forhåndsreservation. Priser:
Kl. 08:00 – 16:00 16 kr. pr. time og kl. 16:00 – 08:00 8 kr. pr. time
Parkering koster maksimalt 80 kr. pr. døgn (kalenderdøgn 00-24) eller 560 kr. pr. uge.

Krav om visum, hvis du har besøgt Irak, Iran, Syrien, Sudan, Libyen, Somalia og Yemen

Hvis du som dansk statsborger har været på rejse i Irak, Iran, Syrien, Sudan, Libyen, Somalia eller Yemen efter den 1. marts 2011, kan du ikke længere rejse ind i USA på en ESTA-godkendelse. Fremover skal du have et rigtigt visum – udstedt af den amerikanske ambassade i København. Det samme gælder danske statsborgere, som har dobbelt statsborgerskab i et af de nævnte lande.
Læs mere om reglerne på den amerikanske ambassade (på dansk), hvor du også kan se en video med danske undertekster om, hvordan du selv kan tjekke din status på en eksisterende ESTA-godkendelse https://www.usembassy.gov/denmark/

Elektronisk udstyr i håndbagagen - Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.
Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.
Kahytskategori IB-IF
Indvendig kahyt på dæk 8. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.
Kahytskategori BC-BF
Udvendig kahyt med egen balkon på dæk 8. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er den myndighed, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.
 

Klima og påklædning

Du kan tjekke vejret på rejsemålet hjemmefra – fx på www.dmi.dk. Vær opmærksom på, at selvom vi har udvalgt rejsetidspunktet efter vejret, så kan der være enkelte køligere dage.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tidsangivelser i krydstogters dagsprogrammer

Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte små tidsændringer forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Vi vælger dog alligevel at inkludere tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid man skal regne med i havn/land på rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på et krydstogt!

Albatros Travels rejselederservice på dette krydstogt

På dette krydstogt er turen ledt af en eller flere danske rejseledere, der møder gruppen enten ved indtjekning i skibsterminalen inden afrejse, eller ombord på skibet i løbet af første dag.  Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Der vil også løbende komme skriftlig information i kahytten under rejsen.
På en krydstogtrejse er rejselederens rolle og funktioner anderledes end på almindelige rundrejser, hvor gruppen tilbringer størstedelen af tiden samlet. Krydstogtsrejseformen giver mulighed for både at nyde samværet i gruppen, og for at tilbringe tiden på skibet og i land på egen hånd, som man måtte ønske.
Rejselederens rolle er at hjælpe med de praktiske forhold som indrejse, ombordstigning, oversættelse til dansk, samt information om muligheder på skibet og i land. Desuden vil rejselederen stå for forskellige arrangementer, som man kan deltage i efter ønske. Dette kan være informative oplæg, fælles middage eller at afprøve nogle af skibets mange faciliteter og tilbud. Udover de fælles ture og aktiviteter vil rejselederen have informationsmøder eller træffetid dagligt, hvor man kan henvende sig med eventuelle spørgsmål – eller blot for at få en hyggelig snak.
På et krydstogt deltager gruppen på lige fod med de øvrige ca. 3000 gæster på skibet, og det er ikke muligt for rejselederen at være til stede og til rådighed overalt. Derfor kan det være en god ide at bruge skibets reception, der normalt assisterer og svarer på spørgsmål fra skibets øvrige passagerer.
Rejselederen er med andre ord gæsternes personlige kontaktperson på krydstogtet, hvis der skulle opstå yderligere behov for hjælp, og sikrer, at opholdet bliver så godt som muligt, og at du kommer hjem med en masse gode oplevelser i bagagen. Arrangementer og udflugter bliver ledt af enten den ene eller anden rejseleder, afhængigt af, hvem som er mest kvalificeret. Dette gør vi for at vores gæster skal få så god en oplevelse som muligt.

Wi-fi og internet på hotellerne i USA

Mange af vores hoteller har gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne, som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv.

Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre har tilbyder gratis internet på fællesområderne (spørg derfor om wi-fi eller internet, når du tjekker ind på hotellet eller hør din rejseleder). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte servicen på fællesområderne, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Signalets styrke afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.

Enkelte hoteller tager gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten her bedre.

En helt anden mulighed er at benytte sig af gratis wi-fi hos kæder som Starbucks osv., som oftest i de større byer er at finde indenfor kort afstand.

Drikkepenge

Vær opmærksom på, at drikkepenge ombord på skibet ikke er inkluderet på denne tur, og de automatisk tilføres på jeres skibskonto. Det drejer sig om 13,5 USD per person, per overnatning.
 

Hånden på hjertet

Transatlantisk sørejse

Vores krydstogt på tværs af Atlanterhavet er en rejse på næsten 4.000 sømil. Det betyder, at der undervejs vil være dage, hvor vi er på søen og bevæger os mod næste spændende anløbshavn. Det kan måske ved første øjekast virke skræmmende, men fortvivl ej! Af alle de mange gæster, Albatros Travel har haft med på krydstogt, har vi stadig til gode at høre, at vores gæster har kedet sig om bord. Der er masser af underholdning, musik i forskellige genrer, quizzer og restauranter, der skal prøves, for blot at nævne nogle få at de ting, man kan foretage sig om bord. Og har du en god bog med i kufferten, kan du med lethed finde et roligt hjørne på dækket, hvor du kan trække dig tilbage for en stund.

Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line hører til i den billigere ende af krydstogtrederierne på det danske marked. Det er et 3-stjernet rederi, hvor komfort og service kan sammenlignes med et hotel i samme kategori. Har man tidligere sejlet med fx Celebrity Cruises, kan man ikke forvente samme serviceniveau og gastronomiske oplevelser hos Norwegian Cruise Line, for pris og kvalitet hører nu engang sammen. Når det er sagt, så er oplevelsen om bord for de fleste stadig på et niveau, som ligger et pænt stykke over, hvad hverdagen hjemme byder på.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser