Magten, æren og en bid af ”The Big Apple”
Washington og New York er nogle af verdens mest fascinerende og pulserende storbyer. Hvor hovedstaden Washington repræsenterer historien og magten, er New York verdensbyen, der aldrig sover – og som byder på alt, hvad den rejsende kan begære. Denne oplevelsesrejse fører os gennem den historiske rute i Washington, hvor vi besøger magtens centrum omkring Det Hvide Hus, Capital Hill, Arlington-kirkegården og andre af de kendte historiske steder i byen.
Oplevelserne forsætter i New York med dens mange kalejdoskopiske facetter – fra det travle Financial District med de kolossale skyskrabere til eksklusive Uptown, charmerende Greenwich Village, fashionable SoHo og eksotiske Chinatown. Derudover skal vi opleve New York som en af verdens helt store kunsthovedstæder og sanse metropolens unikke og intense stemning. Hvis der bliver tid, kan vi udnytte muligheden for mærkevareshopping til priser, vi aldrig ser i Danmark.
Turen er nøje tilrettelagt med henblik på at give dig et udpluk af Washingtons og New Yorks bedste seværdigheder. Hver dag er en kombination af kulturelle udbud, guidede ture, sanseindtryk fra gadeplan og tid på egen hånd.
For at kunne deltage på denne rejse, hvor vi skal opleve byerne på en aktiv måde, kræves det, at man er godt gående. Til gengæld bliver man belønnet med de mest intense sanseoplevelser, som først fortager sig lang tid efter, man er kommet hjem.
-
Type Rundrejse
-
Rejseleder dansk
-
Visum Ja
-
Vaccination Nej
-
Valuta amerikanske dollar
- Dag 1
- Direkte fly København – Washington
- Dag 2
- Washington D.C. Sightseeing m. Arlington-kirkegården, The Mall og Air & Space Museum
- Dag 3
- Det historiske Washington
- Dag 4
- Tog Washington – New York
- Dag 5
- New York. Brooklyn Heights, Wall Street, 9/11 Memorial og Brooklyn Bridge
- Dag 6
- New York. Uptown med Upper West Side, Museum of Natural History, Central Park og Guggenheim Museum
- Dag 7
- New York. Dag på egen hånd
- Dag 8
- New York. Tid på egen hånd og direkte fly mod København
- Dag 9
- Ankomst til København
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi mødes i lufthavnen for at flyve nonstop til Washington med SAS. Fra Washington lufthavn bliver vi kørt til vores centralt beliggende hotel. Washington er nem at overskue, idet den fra begyndelsen blev anlagt som hovedstad – med en central beliggenhed ved storbyerne New York, Boston og Philadelphia. Byen er den fysiske udformning af den politiske ideologi, der grundlagde USA. Ingen avenuer, bygninger eller navngivninger er en tilfældighed, og alt blev i sin tid placeret i forhold til den ny unions symbolværdi. I centrum finder vi Capitol Hill, en lille bakketop med Capitols hvide kuppel, der rummer både den lovgivende og juridiske magt: Kongressen og Højesteret. Foran Capitol Hill ligger The Mall, der er en smuk grøn esplanade flankeret af mindesmærker for de store præsidenter Washington, Jefferson og Lincoln. Desuden ligger her et væld af imponerende museer, der dækker områder som naturhistorie, historie og kunst under Smithsonian Institute. Alle får udleveret et kort til Washingtons metro. Kortet er gyldigt dag 2 og dag 3 og kan bruges hele døgnet. Rejselederen vil foreslå fælles middag, hvor gruppen kan gennemgå de næste dages program.
Dagen byder på en sightseeingtur, der indeholder det bedste, Washington har at byde på. Vi tager til Arlington-kirkegården, hvor vi bl.a. skal besøge John F. Kennedys gravsted med den evige ild.
Herfra går turen til Lincoln Memorial, et marmortempel, der er båret af 36 marmorsøjler svarende til antallet af amerikanske stater på Lincolns tid. Ved Vietnammuren kan vi se de over 58.000 navne på amerikanske soldater, der mistede livet under Vietnamkrigen. Samtlige navne er ridset ind i sort granit.
Vi fortsætter til The Washington Monument, der i 1884 blev rejst til minde om USA’s første præsident, George Washington. Turen afsluttes i et af de populære Smithsonian-museer, nemlig Air & Space Museum. Her er luftfartens historie samlet fra Charles Lindberghs Spirit of St. Louis til Apollo 11’s kommandoenhed og andre objekter fra den historiske mission i 1969, hvor Neil Armstrong og Buzz Aldrin som de første mennesker satte fod på månen. Ønsker man at besøge flere museer, er der mulighed for det på egen hånd. Aftenen er til fri disposition.
Den sidste del af eftermiddagen og aftenen vil være på egen hånd, men rejselederen vil komme med forslag til fælles middag.
Dagen er afsat til at besøge flere steder og museer sammen med rejselederen eller på egen hånd. Det kunne være Det Hvide Hus’ besøgscenter, World War II Memorial, Lincoln Memorial, Ford Theatre, hvor Abraham Lincoln blev skudt lige efter den amerikanske borgerkrig, National Museum of American History eller andre af områdets mange museer. Rejselederen vil være behjælpelig med hensyn til ideer og muligheder, hvis man vil have dagen på egen hånd.
Vi tager toget fra Union Station gennem staterne Maryland, Delware, Pennsylvania og New Jersey til Penn Station på Manhattan i New York. Her ser vi straks byens kendetegn: skyskraberne – symbolet på byens økonomiske kraft og internationale betydning. Det er et storslået syn at se de gamle imponerende bygninger fra 20’erne og 30’erne som Empire State Building og Chrysler Building samt de moderne giganter i glas og stål i Downtown.
Efter indtjekning på hotellet vil rejselederen gennemgå New York-programmet og give praktiske tips. Alle får udleveret et partoutkort til de offentlige transportmidler, et Citypass til et bredt udvalg af museer og seværdigheder samt kort over byen.
Vores transport- og adgangskort er gyldige alle dage i New York og benyttes i forbindelse med udflugtsprogrammet, men kan naturligvis også bruges ubegrænset på egen hånd.
Dagen starter med at vi tager undergrundsbanen til Brooklyn, hvor vi starter eventyret med at danne os et overblik over New York set fra Brooklyn Heights. Herfra kan vi se Manhattans sydspids samt Frihedsgudinden og det gamle immigrationscenter på Ellis Island, hvorigennem 12 millioner indvandrere nåede at passere. Fra promenaden langs med East River får vi et indtryk af byens kolossale størrelse, og vi kan danne os et overblik over flere af New Yorks fem boroughs (distrikter): Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx og Staten Island.
Efter det fantastiske vue over Manhattans skyline tager vi undergrundsbanen over til hjertet af finansdistriktet på sydspidsen af øen. Dette er centrum for en stor del af verdensøkonomien, og her har mange af verdens største og mest magtfulde multinationale selskaber og banker deres hovedsæde. Vi fortsætter til fods og besøger flere af områdets seværdigheder. Vi starter med at vandre ned til Battery Park, som ligger på det sydligste af Manhattan. Derfra passerer vi Bowling Green, som ifølge overleveringer er stedet, hvor de hollandske bosættere i 1626 købte Manhattan af Algonquin-indianerne for brugsgenstande til en værdi af 24 dollars. Bagefter fortsættes op ad Broadway til Trinity Church og videre til finansverdenens mest berømte gade, Wall Street. Vi passerer Federal Hall og New York Stock Exchange, og hen mod frokosttid vil vi være vidne til et mylder af forretningsfolk, som fylder frokostrestauranterne og står i kø foran de små boder på gaden. Vi holder frokostpause ved South Street Seaport, som er et restaureret område omkring New Yorks gamle havn. I området er der et stort kompleks med diverse restauranter og butikker og en terrasse med storslået udsigt over East River. Restauranterne har et udbud af alt fra hamburgers til mexicansk og japansk mad.
Efter pausen går vi mod 9/11 Memorial. Hvor World Trade Center engang lå, er der indrettet et mindesmærke, der fylder halvdelen af det cirka 64.000 m2 store område. Mindesmærket blev indviet i 10-året for terrorangrebet, hvor 2.753 mennesker omkom i New York; de fleste inde i World Trade Centers tvillingetårne.
Der, hvor tårnene stod, ligger nu to store kvadratiske bassiner, hvor vandet løber ned ad de mørkegrå sider dag og nat og ender i et – for tilskuerne – bundløst hul. En symbolsk fremstilling af tårnenes fald og ødelæggelse. På bronzepaneler er indgraveret alle navnene på dem, der mistede livet den 11. september 2001. Bassinerne, som hver måler omkring 4.000 m2, er omgivet af en plads med flere hundrede træer, der er plantet for at bibringe stedet en atmosfære af håb og genfødsel. Mindesmærket er udført af arkitekterne Michael Arad og Peter Walker & Partners, der vandt arkitektkonkurrencen blandt de mere end 5.000 indsendte forslag.
Vi slutter dagen med at opleve New Yorks funklende aften-skyline fra gangbroen over Brooklyn Bridge, før vi mætte af indtryk begiver os tilbage til vores hotel.
I dag står Uptown Manhattan på programmet. Efter morgenmaden vandrer vi op ad Broadway til Columbus Circle, der ligger ved det sydvestlige hjørne af Central Park. Herfra fortsætter turen op gennem Upper West Side. I dag er slummen væk, og området er blevet et af New Yorks mest trendy kvarterer. Området inspirerede Leonard Bernstein, da han skrev sit berømte kærlighedsdrama “West Side Story”. Her ser vi blandt andet Lincoln Centret, hvor New York City Ballet og Metropolitan Opera holder til, charmerende sidegader med de karakteristiske brownstone-rækkehuse samt byens bedste og mest kendte bagel-bageri.
Efter den friske morgentur besøger vi American Museum of Natural History, som er verdens største med over 36 millioner genstande. Museet huser blandt andet verdens største samling af dinosaurfossiler, en genskabt afrikansk regnskov og safiren ”Star of India” på 563 karat. Der er nok at se på, og der bliver mulighed for at gå rundt på egen hånd. Turen går derefter forbi Dakota Building, hvor John Lennon blev myrdet i 1980. Herfra går vi tværs igennem Central Park og ser på nogle af dette fantastiske parkanlægs seværdigheder: for eksempel Strawberry Fields, som blev anlagt af Yoko Ono til minde om hendes afdøde mand; Bethesda Fountain og statuen af H.C. Andersen, der blev skænket af danskamerikaneren Georg Løber. Fremme på den anden side af parken (Upper East Side) besøger vi det berømte og meget spektakulære Salomon R. Guggenheim Museum. Ud over at være et arkitektonisk mesterværk rummer museet værker af mange af det 20. århundredes største kunstnere som Chagall, Kandinsky, Picasso og van Gogh. Er man særligt kunstinteresseret, kan man blive på museet resten af dagen og selv finde hjem til hotellet, eller man kan følges med rejselederen, der går vejen tilbage forbi det berømte Bloomingdales varehus.
Dagen er til fri disposition. På Times Square kan der være mulighed for at købe teaterbilletter til stærkt nedsatte priser. På Midtown Manhattan finder man New Yorks mest eksklusive gade, Fifth Avenue, og her ligger også Rockefeller Center og Empire State Building. Langs Central Park på Upper East Side ligger Museum Mile med tre enestående kunstmuseer: Museum of Modern Art, Metropolitan Museum og Guggenheim Museum. Guggenheim besøgte vi i går, men MoMa eller Metropolitan er bestemt også et besøg værd.
På Manhattans nordlige ende ligger den sorte bydel Harlem, og syd for øens sydspids står Frihedsgudinden, der blev doneret til USA af Frankrig i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”.
Formiddagen er afsat til, at man på egen hånd kan gå på opdagelse i New Yorks gader. Lidt over middag vil der være transport fra hotellet til lufthavnen. Forventet afrejse først på aftenen med SAS nonstop til København.
Prisinformation
- Tillæg for enkeltværelse
- kr. 4.498,-
- Prisen inkluderer
-
- Dansk rejseleder.
- Direkte fly (nonstop) København – Washington og New York – København med SAS.
- Evt. tilslutning med indenrigsfly fra Aarhus, Aalborg eller Billund (forbehold for udsolgte afgange)
- Udflugter og entréer jf. program.
- Morgenmad dagligt.
- Metrokort i Washington dag 2 og 3.
- Undergrunds- og buskort plus Citypass til New York under hele opholdet.
- Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse.
- Skatter og afgifter.
- Prisen inkluderer ikke
-
- Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris.
- Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorforsikring
- Indenrigstilslutning med SAS, kr. 948,-
- Tillæg for enkeltværelse
- Øvrige måltider og drikkevarer
- Drikkepenge (beregn ca. 30 USD per person)
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Personlige fornødenheder
- Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer".
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Bagage
Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Tilslutning med indenrigsfly
Hvis du ønsker gratis tilslutning med indenrigsfly fra Billund, Aarhus eller Aalborg, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.
Mere om USA
Her kan du få mere at vide om USA:
www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Før afrejsen
Pas
Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.
I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.
ESTA - indrejsetilladelse til USA
Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.
Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa
Elektronisk udstyr i håndbagagen
Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA
De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.
Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.
Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.