Om flyrejsen

Når Albatros sammensætter en rejse, vil vi skabe den bedst mulige rejse med både indhold og komfort – og til den bedste pris

Vi vælger flyselskaber efter deres standard, sikkerhed, forbindelser og selvfølgelig efter den bedste pris. De “gamle” nationale selskaber har under de sidste år oplevet et markant prispres fra lavprisleverandørerne, og det har medført en tilpasning af serviceudbuddet ombord, for at kunne matche priser. Vær derfor forberedt på en mere slanket serviceoplevelse end tidligere, næsten uanset hvilket flyselskab, du skal rejse med.

Se en liste over flyselskaber her

Albatros benytter gruppebilletter som sikrer, at vi kan få en god pris, også lang tid inden afgang. Gruppebilletten er ikke lige så fleksibel som en almindelig billet, og der kan derfor være restriktioner eller gebyrer ved at vælge sæder, ændre afrejselufthavn eller opgradere.

Hvis du ønsker at rejse fra en anden lufthavn end den, rejsen inkluderer, kan du forhøre dig om muligheden for at ændre dette. Du skal forvente en tillægspris på 998,- pr person. Det er næsten også altid muligt at købe Albatros' rejser uden fly, hvis du hellere vil det. Hvis du ønsker at udskyde din hjemrejse med en eller flere dage, kan vi ofte være behjælpelige med dette. Hør om disse mulighed hos vores rejsekonsulenter.

Du kan desuden klikke her, hvis du vil læse mere om mulighederne for at forlænge rejsen

Bagage
Du kan på hvert enkelt flyselskabs hjemmeside se, hvor meget bagage du må have med på din rejse. Bemærk, at hvis du på din rejse skal på flere flyrejser, kan der forekomme forskellige regler for de enkelte flyvninger. Rejser med indenrigsfly har oftest mindre tilladt bagage end oversøiske rejser. På nogle af vores langtidsferier er det muligt at medbringe 2 stykker indchecket bagage per person.

I afrejsebrevet, som du modtager senest en uge før afrejse, vil der stå, hvor meget bagage det er tilladt at have med på sin rejse.

Hvert enkelt flyselskab har også på deres hjemmeside beskrevet reglerne for håndbagage.

Hvis din bagage overskrider flyselskabets regler, vil du blive opkrævet et gebyr i lufthavnen.

Kørestol/rollator
På de fleste rejser med Albatros vil der være udflugter, hvor man skal gå kortere eller længere strækninger. Hvis du har behov for kørestol eller rollator på din rejse, skal du altid meddele dette til Albatros. Ring gerne og tal med vores rejsekonsulenter, som kan vejlede dig om turens indhold.

Har du behov for assistance i lufthavnen, vil vi bede dig tage kontakt til os, så vi kan bestille dette hos flyselskabet. Medbringer du egen kørestol, er det vigtigt, at du oplyser mål og vægt på denne.

Mad/specialmad
På flyvninger indenfor Europa er måltider ombord oftest ikke inkluderet. På oversøiske rejser vil måltider være inkluderede, og de fleste flyselskaber inkluderer også drikkevarer. For at se, hvad der tilbydes på din rejse, henviser vi til flyselskabets hjemmeside.

Har du behov for specialmad på din oversøiske rejse, beder vi dig oplyse dette ved bestilling af din rejse og senest 45 dage før afrejsen. Bemærk, at de fleste flyselskaber har forudbestemte menuer og derfor kun modtager begrænsede ønsker og ikke kan kombinere flere specialønsker. Oftest er det muligt at bestille én af følgende specialmenuer: glutenfrit, laktosefrit, vegansk, halal og diabetisk.

Siddepladser
Hvis du har ønsker om at sidde ved vinduet eller ved midtergangen, skal vi bede dig meddele dette senest 45 dage før afrejse. Vi sender dit ønske til flyselskabet, men kan desværre ikke garantere at alle ønsker kan blive opfyldt.

Mange flyselskaber fordeler siddepladser i flyet ugen inden afrejse. Dette betyder, at man ikke kan få tildelt en speciel plads ved check-in. Siddepladser ved siden af hinanden kan heller ikke garanteres.

Hos Albatros har vi ofte gruppebilletter, hvilket gør at vi har fået muligheden for den bedste pris til dig som rejsende, men det betyder også, at man ikke umiddelbart kan tilkøbe specifikke pladser direkte hos flyselskabet. Hvis du har ønsket om en bestemt siddeplads, kan du bede os om at udstede din flybillet individuelt, hvorefter du så kan rette henvendelse til flyselskabet. For at udstede din flybillet individuelt tilkommer et gebyr på 498 kr. per person. Herudover tager flyselskaberne som regel også et gebyr for sædevalg. Bemærk, at det ikke er alle flyselskaber, der tilbyder denne mulighed.

Hør mere om dine muligheder hos vores rejsekonsulenter.

Opgradering
Du har mulighed for at opgradere din flyrejse, så du eksempelvis får mere komfort eller andre fordele på din flyvetur.

Det er forskelligt fra flyselskab til flyselskab, hvilke serviceklasser og fordele der tilbydes, men typisk kan du opgradere til mellemklasse, businessclass eller første klasse. Du kan se mere om, hvilke serviceklasser, du kan vælge, på det pågældende flyselskabs hjemmeside.

Opgraderingen kan kun lade sig gøre, hvis der er plads på den ønskede afgang, så vi kan desværre ikke garantere, at dit ønske bliver opfyldt. Så snart vi har modtaget besked fra flyselskabet, om det kan imødekomme din forespørgsel, kontakter vi dig med en pris og vilkår.

Accepterer du pris og vilkår, sender vi dig en ny revideret faktura med den endelige bekræftelse af din opgradering.

Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for betaling af opgraderinger, som betyder, at du typisk skal betale inden for 48 timer. På grupperejser er der også visse restriktioner, som gør, at du ikke kan ændre navn, dato, rute eller destination, ligesom billetten ikke kan ændres eller refunderes.

En opgradering til mellemklasse (fx Premium Economy) koster typisk 10.000-22.000 kr. pr. person i tillæg, mens en opgradering til businessclass som regel koster 25.000-45.000 kr. pr. person i tillæg.

Prisen varierer betragteligt fra flyselskab til flyselskab, og vi kan først oplyse den endelige pris, når både plads og pris er bekræftet af det specifikke flyselskab.

Ring eller skriv til os, hvis du ønsker at opgradere din flyrejse.

Frequent Flyer
Hvis du har et medlemskab til flyselskabets fordelsprogram, kan du oplyse dit medlemsnummer ved bestilling af din rejse og senest 45 dage før afrejse. Vi oplyser dit nummer til flyselskabet, men anbefaler samtidig, at du altid viser dit medlemskort når du checker ind i lufthavnen.

At rejse med børn
For de fleste børn er det spændende at rejse med fly. Men der er et par praktiske ting, som er gode at få styr på inden afrejse.

Klapvogn eller barnevogn med på flyet
Har du brug for at medbringe en klapvogn eller barnevogn, så gælder der forskellige regler afhængigt af hvilket flyselskab, du flyver med. De fleste flyselskaber tillader, at man tager paraplyklapvogne med helt ud til gaten, da de kan komme med ind i kabinen som ekstra håndbagage. Ofte skal man ikke betale for at få dem med. Har du en større model, kan du enten selv pakke klapvognen eller barnevognen ind eller leje en praktisk pose til formålet i de fleste lufthavne. Disse tæller ofte som specialbagage.

Det er en god ide at tjekke reglerne hos det flyselskab, som du skal flyve med. Reglerne finder du på flyselskabets hjemmeside. Derudover bør du altid spørge i forbindelse med check-in.

Børnesæde
For mindre børn under 2 år gælder det, at de ikke får deres eget sæde på flyet, men skal sidde på skødet af en voksen, som de rejser sammen med. Ønsker du, at barnet under 2 år får sit eget sæde på flyet, skal du betale for en børnebillet for børn mellem 2-11 år. Nogle flyselskaber kræver, at du selv medbringer en autostol, som det lille barn kan sidde i.

Hvis barnet er under 6-9 måneder (alderen varierer efter, hvilket selskab du skal flyve med), så tilbyder nogle flyselskaber, at man kan leje en babylift eller vugge, hvori barnet kan ligge. Det er begrænset, hvor mange lifte der er på et fly, og den skal derfor bestilles i god tid.

Vi anbefaler, at du kontakter Albatros og informerer os om dine ønsker i denne forbindelse senest 45 dage før afrejse, og vi vil forsøge at hjælpe.

Mad til børnene
De fleste flyselskaber tillader, at man medbringer modermælkserstatning og babymad f.eks. på glas, når man skal flyve. Ved sikkerhedskontrollen skal du vise, at du har babymad (og en baby) med.

Flyver du inden for Europa, er der oftest ingen mad inkluderet. I stedet vil der være en vogn med lette anretninger og snacks, som man kan købe. Hvis dit barn har særlige behov hvad angår mad, så anbefaler vi, at du køber det inden flyrejsen.

På længere flyrejser uden for Europa har de fleste flyselskaber mad inkluderet. Ofte er det forudbestemte menuer, og Albatros henviser derfor til flyselskabets hjemmeside, hvor du kan se, hvad der tilbydes på din rejse. Har du behov for børnemad på flyet, beder vi dig oplyse dette ved bestilling af din rejse og senest 45 dage før afrejse.